Khamis, September 25, 2008

Menarik juga artikel ni..

dipetik di:- http://amircesc4.blogspot.com
Thursday, September 25, 2008
Lim Guan Eng Lebih Layak

Mungkinkah Lim Guan Eng Lebih Layak !!!

Seorang kawan yang berasal dari Pulau Pinang bercerita kepadaku tentang Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng. Beliau menyatakan, banyak cerita-cerita menarik yang berlaku pada Lim Guan Eng, menyebabkan Lim Guan Eng kini merupakan Ketua Menteri yang disayangi oleh rakyat, sama ada dari kalangan Melayu, Cina mahupun India.

Antara cerita-cerita itu adalah seperti berikut;

CERITA SATU

Diceritakan, Lim Guan Eng sudah ditawarkan untuk mendapat "Dato' Seri", tetapi ditolak mentah-mentah oleh beliau dengan alasan, beliau mahu jadi macam Omar Abdul Aziz. Memandangkan gelaran Dato' Seri itu tidak diterima oleh beliau, menyebabkan beliau mencadangkan gelaran itu diberikan kepada Wan Azizah yang ketika itu ahli Parlimen Permatang Pauh.

CERITA DUA

Begitu juga, Penanti yang merupakan DUN Timbalan Menterinya dilihat seperti kurang diambil perhatian oleh Fairus. Beliau mengetahui masalah rakyat di DUN Penanti, menyebabkan beliau telah bertindak turun padang bersama isterinya dengan menaiki kereta Estimanya yang dipandunya sendiri.

Apabila ada sebilangan rakyat Penanti bertanya tentang Fairus, beliau hanya menjawab bahawa Fairus sibuk di Kuala Lumpur, walaupun pada masa itu, Fairus memang ada di Pulau Pinang pun.

CERITA TIGA

Juga, ketika beliau turun di salah satu Parlimen (tidak perlu disebut parlimen mana) yang didakwa kononnya rakyat di sana agak marah dengan YB mereka disebabkan kurang turun padang berjumpa rakyat.

Beliau telah turun di sana tanpa memaklumkan kepada sesiapa pun. Setelah keletihan berjalan mengelilingi Parlimen tersebut, beliau berehat di sebuah kedai makan melayu untuk minum teh. Sedang minum, dua orang suami isteri yang agak tua telah terperasan Lim Guan Eng, tetapi tidak menyangka bahawa ianya adalah Lim Guan Eng.

Mak Cik itu berkata kepada Lim Guan Eng, bahawa mukanya macam Lim Guan Eng, ketua Menteri Pulau Pinang. Sambil tersenyum Lim Guan Eng berkata, bahawa namanya memang Lim Guan Eng pun.

Tanpa disedari lagi, Mak cik itu berkata lagi bahawa tak sangka dalam Pulau Pinang ini, ada manusia yang mukanya serupa Lim Guan Eng dan namanya pun serupa.

Lim Guan Eng ambil kad pengenalannya, dan memberikan kepada mak cik itu, dan tunjuk mukanya, kemudian menyebut bahawa dia memang Ketua Menteri Pulau Pinang.

Mak cik dan pak Cik itu terkejut, kerana tidak disangka-sangka bahawa manusia yang mereka jumpa itu adalah Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang, yang kehadiran beliau di kedai makan itu tanpa disedari oleh mana-mana orang pun, demi melihat masalah rakyat di Pulau Pinang.

CERITA EMPAT

Diceritakan juga, Lim Guan Eng pada awal perlantikan beliau menjadi Ketua Menteri, orang-orang melayu agak tidak melayan beliau dikala beliau turun padang. Memandangkan keadaan ini berlaku, menyebabkan beliau mengarahkan segala jabatan-jabatan dalam kerajaan negeri agar turun berjumpa dengan rakyat bawahan, untuk mendengar masalah rakyat, seperti masalah kemiskinan, masalah tanah tidak bergeran dan sebagainya.

Apabila segala jabatan-jabatan ini turun, menyebabkan ramailah rakyat yang turun untuk memberi aduan kepada mereka.

Dalam majlis itu, beliau berucap dan menyatakan bahawa, beliau adalah Ketua Menteri Pulau Pinang sekarang, kalau rakyat benci kepada beliau, boleh ditukar dalam pilihanraya akan datang. Tetapi sekarang, rakyat terpaksa terima beliau sebagai Ketua Menteri. Dan kini, kedatangan beliau adalah untuk mendengar masalah rakyat, dan beliau akan berusaha segala kemampuan yang boleh untuk menyelesaikan masalah rakyat disitu.

CERITA LIMA

Dalam pemerintahan di Pulau Pinang, beliau agak memanjakan orang Melayu berbanding bangsa dia sendiri.

Ini dapat dibuktikan dengan tindakan beliau berjumpa dengan masyarakat Melayu, dan menyatakan bahawa beliau mahu hidupkan balik sekolah agama rakyat di Pulau Pinang, tetapi dalam masa yang sama, beliau mahu hidupkan sekolah untuk orang cina dan India. Kalau orang Melayu tidak izinkan beliau bangunkan sekolah untuk orang Cina dan India, maka sekolah agama rakyat pun dia tak mahu majukan.

CERITA ENAM

Dulu Mat Sabu ada bercerita bahawa beliau pergi berjumpa dengan Lim Guan Eng di Pulau Pinang. Asal pertemuan hendak dibuat di kediaman Rasmi ketua Menteri, tetapi di tolak Lim Guan Eng. Kemudian Lim Guan Eng mencadangkan agar pertemuan itu dibuat di salah sebuah kedai mamak di Pulau Pinang, tetapi di tolak oleh Mat Sabu. Yang akhirnya, pertemuan itu berlaku di rumahnya yang asal, iaitu di rumah kediamannya sebelum dia menjadi Ketua Menteri lagi.

Dalam pertemuan itu, Mat Sabu menyebut bahawa Lim Guan Eng semuanya sudah bagus, mengikut ciri-ciri pemerintahan Omar bin Abdul Aziz, cumanya beliau agak kekurangan disebabkan beliau tidak masuk Islam lagi.

Mendengar kata-kata Mat Sabu itu, Lim Guan Eng menyebut, "tunggu ayah saya mati dulu".

PENUTUP

Cerita-cerita Lim Guan Eng ini, mengingatkanku kepada kejadian yang berlaku pada ayahku sendiri, yang ketika itu aku baru darjah empat.

Ayahku seorang bilal surau ketika itu, tetapi masih lagi "bermazhab UMNO". Setelah selesai azan, beliau melihat seorang tua sedang menunaikan solat sunat, yang mukanya seperti Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Ayahku tidak menyangka demikian, kerana kedatangan beliau pada ketika itu dengan berpakaian jubah, berserban dan menaiki kereta biasa sahaja.

Setelah solat fardu ditunaikan, ayahku bertanya kepada orang tua itu, bahawa mukanya macam Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Orang tua itu terus berkata, memang dia adalah Nik Abdul Aziz, Menteri Besar Kelantan.

Mendengar itu, ayahku terus cium tangan Tuan Guru Nik Aziz, dan kini Alhamdulillah, ayahku bukan lagi orang UMNO (melayu harbi) lagi, tetapi seorang berkeahlian PAS.

Keadaan ini amat sama berlaku pada Lim Guan Eng, yang kini Ketua Menteri Pulau Pinang.

Kalau kita hadiri ceramah pada 15 september di Stadium Kelana Jaya baru-baru ini, kita akan dapat lihat perbezaan antara pemimpin-pemimpin parti berucap pada malam itu.

Yang peliknya, Lim Guan Eng seorang sahaja yang menyebut bahawa "kita mahu kerajaan yang bertawakkal kepada Tuhan dan kerajaan yang melaksanakan Amar Ma'ruf, Nahi Mungkar".

Melihat kepada karisma Lim Guan Eng, padaku, kalau Lim Guan Eng masuk Islam, orang yang lebih layak Menjadi Perdana Menteri bukan Anwar Ibrahim tetapi Lim Guan Eng, itu pun kemungkinan ketika itu nama beliau adalah "Muhammad Lim Guan Eng".

Sekian, Wallahu 'Alam

5S - adab dalam surau / masjid

Bila masuk ke dalam rumah ibadah, adab-adab harus dijaga demi menghormati rumah Allah, dan juga untuk menunjukkan disiplin sebagai warga Muslim yang Mukmin. Dalam melihat karenah masyarakat, selalu juga saya berfikir bagaimana hendak mendidik masyarakat untuk menghormati masjid dengan kaedah yang mudah diingati. Bukankah masjid harus dijadikan pusat kemasyarakatan dan pendidikan yang asasi kepada umat Islam? Jadi, kepentingannya harus dimulakan dengan disiplin yang terurus. Bukan diuruskan oleh tok siak, atau AJK masjid, tetapi dari dalam diri masing-masing.

Sebenarnya, banyak adab-adab berdasarkan hadis dan pesanan ulamak terdahulu mengenai hal ini. Boleh digoogle sahaja, dan bermacam-macam artikel berkenaannya.
Contohnya :
1) cybermosque
2) adab
3) irwanirah
4) iluvIslam forum

dan lain-lain lagi.

Cuma, saya merasakan adalah perlu untuk saya menfokuskan kepada 5 perkara dalam memastikan kesatuan fikrah (pemikiran) dan kesatuan Qalb(Hati) dalam masyarakat terus berkekalan, dan dipupuk dari kecil. Saya rangkumkan ia dalam 5S. Senang sebut, senang ulas. PAda pendapat saya, ini adalah perkara remeh dan kelihatan kecil sekali berbanding ulasan dalam artikel lain seperti di atas, namun sangat berkesan dalam mendidik hati untuk meneruskan persaudaraan Islam dengan lebih baik.

1) Senyum - Senangkan hati, ikhlaskan hati dengan pergi ke masjid dengan wajah yang ceria. Lemparkan senyuman kepada yang ada. (jangan la pulak senyum sorang2). Maknanya, hati yang suci, akan terpapar pada wajah yang ceria. Kalau dalam keadaan marah sekalipun, buat-buatlah senyum. Sekurang-kurangnya, menahan dari kemarahan adalah jihad yang paling besar. Semua perkara boleh dididik, termasuklah hati dan wajah kita. Mula-mula, memang susah, lagi-lagi apabila berjumpa dengan si polan-si polan yang menyakitkan hati.

2) Salam - Aksi bersalam; bagaimana ya? nabi ajar, dua tangan salam- mata bertentang mata- lemparkan senyuman. MAcam mana? ada buat? Kalau lagi baik, siap peluk kiri dan kanan saudara kita. Itu lagi tak ramai yang buat. Sekali lagi, ini perkara penting dalam memupuk persaudaraan, tapi, segannya nak buat. Ye laa. orang lain tak buat... Boleh dilakukan apabila berselisihan dengan sesiapa yang dijumpai; atau masa duduk dalam saf; atau semasa berdiri dalam saf selepas bilal iqamah; atau semasa akhir solat, selesai berdoa. Dari psikologinya, kesan apabila kulit bersentuhan kulit adalah sangat dalam; terus ke dalam hati.

3) Selawat - Banyakkan selawat ke atas nabi; ketika bersalam, ketika masuk masjid, ketika berdoa sudah tentu- kenapa berselawat? bukti bahawa kita sentiasa mengingati Baginda Rasulullah S.A.W. Selain itu, doa-doa penting, jangan dilupakan; Doa selepas wudhu', doa masuk masjid yang ramai buat tak tahu jer, walaupun kebanyakkan pintu masjid, diletakkan doa masuk masjid. Niat Iktikaf pun ada. Budak-budak, kalau tak ajar atau diingatkan, buat tak tau jer...
doa masuk masjid youtube

4) Solat Sunat - YAng ini, kena tahu kaedah dia betul-betul. SEcara umumnya, banyak solat sunat dalam masjid. YAng saya nak ceritakan dan fokuskan adalah solat sunat Tahiyat Masjid. Maksudnya, asalkan masuk masjid jer, solat dulu 2 rakaat, secara sendirian. Tenang... Jangan laju-laju; risau rasanya tengok ada juga yang apabila solat sunat ni, lajunya 120km/j, berbeza pulak bila solat fardhu; rilek jer... Kenapa boleh jadi lain pulak speednya? aih... pelik betul la umat sekarang ni.

5) SAff - Bila bilal dah iqamah, bila waktu kena bangun untuk pergi ke Saff- ni kena tanya balik ustaz2. Kalau tak silap, masa bilal seru - Qadqa Matissolah -(check balik).. ramai juga yang tak tau ni, kan... atau buat2 tak tau... Bila dalam saff, imam kata, betul kan saff.. rapatkan saff... maksudnya, tumit belakang kaki hendaklah betul selari, antara satu jemaah dengan jemaah lain; bukan depan kaki. Yang kedua, rapatkan kawan kiri dan kanan- kalau cantik, bahu membahu. kalau tak mampu, kaki bertemu kaki. Kalau tak rapat, Syaitan akan masuk rapat.

>>>>>>>>>>>>>>>...

Itu apa yang saya nampak dalam masyarakat kita, dalam surau tempat saya sendiri. 5 perkara ini, masih belum settle. Soal, cakap dalam surau, membuat bising, perebutan kuasa dalam organisasi.. haa.. itu cerita lain... Pokoknya, apa peranan yang boleh kita mainkan untuk terus menjadikan Surau / masjid tempat indah dan tenang, dan tempat penyatuan masyarakat Islam! TEruskan mengimarahkan masjid tempat masing-masing. Insya Allah, semoga dengan sedikit peranan kita, akan mendapat redha dan ganjaran semuanya dari Allah taala.

Rabu, September 24, 2008

Teras Program ke masyarakat

Semasa sejak zaman lepas persekolahan lagi, saya telah memulakan latihan kemasyarakatan. Ya, kami bermula sebagai fasilitator, dan turun ke sekolah-sekolah sekitar negeri SElangor untuk menyampaikan dan berkongsi 'pesanan yang baik' kepada adik-adik program. Jenamanya seperti program motivasi pendidikan, khemah Ibadah, Kepimpinan pelajar Islam, JEjak Rakan, dan sebagainya. Pokoknya, semuanya berorientasikan mengajak kepada kebaikan, dan meninggalkan kemungkaran.

Dari awal lagi, kami sering bertanyakan kepada diri masing-masing, sudah cukup baik kah diri ini sehingga mahu mengajak orang lain kepada kebaikan? Orang kata, cermin diri dulu. Diri sendiri, banyak yang tak betul daripada betul. Banyak juga melakukan kemaksiatan dan 'lagha'(lalai) dalam amalan harian. Namun, kami percaya dengan jalan yang kami pilih ini sebenarnya berteraskan kepada 2 perkara:

1) Memperbaiki diri sendiri - dengan menceritakan perkara kebaikan dan bermotivasi kepada orang, yakni menyampaikan dakwah dan menceritakan kebesaran Allah taala, harapannya, telinga yang paling hampir dengan mulut yang berbicara; iaitu diri sendiri, akan mendengar dan akan menerima dalam hati seterusnya memperbaiki kelemahan dalam diri.

2) Membantu untuk menyumbang kepada jalan dakwah (menyeru kepada kebaikan, dan mencegah kepada kemungkaran) - jalan seorang Muslim adalah untuk menegakkan syariah Islam atas muka bumi ini. Maka, ia bermula dari kesedaran tentang kepentingan menjaga diri dari usia kanak-kanak dan remaja lagi. Menjaga diri termasuklah dalam segala bidang kehidupan seperti pembelajaran ilmu, adab dan akhlak, kepimpinan dan organisasi, dan lain-lain lagi.

Kemudian, setelah tamat program, kami pulang, dan akan meneruskan kehidupan seperti biasa. Pada masa yang sama, bagaimana kesan kepada hidup kami selepas itu? Perasaan berkongsi dengan adik-adik adalah sesuatu yang sangat seronok;

-sedar sebenarnya betapa diri ini sangat bertuah dapat mencapai tahap pada hari ini.
-Kalau rasa diri sangat susah, ada lagi yang lebih susah. Kalau rasa diri senang, ada lagi yang lebih senang.
-Terdetik sentiasa sikap untuk melakukan perubahan dalam kehidupan. Kalau tak pergi program, agaknya tak pernah buat sendiri Qiyamullail.
-Program juga melatih untuk tidak melakukan perkara buruk depan adik-adik dan pihak sekolah (orang lain).
-Belajar mematuhi peraturan. Contohnya, fasi yang merokok- rokok di luar kawasan sekolah dan mengamalkan etika fasi. MAcam puasa dalam RAmadhan. Kan boleh menahan diri daripada tak merokok sepanjang hari.
- menambah ilmu bercakap dengan orang ramai. Kalau dah maju, boleh cakap depan mass, siap boleh jadi penceramah pulak.
- Membudayakan diri dengan amalan permbicaraan secara berhikmah dan halus, dalam menyampaikan mesej besar, mungkin dalam bentuk permainan, kuiz, perbincangan, penulisan, dan sebagainya.
- Mengurus dan mentadbir segala perjalanan program daripada sebelum-semasa-selepas program.
- lain-lain lagi sebenarnya...

dan yang paling penting, kesan jangka panjang iaitu menjadi Daie dalam masyarakat sehingga akhir hayat

Melihat kaca mata dunia dari kaca mata daie

Selamat turun ke masyarakat

Selasa, September 23, 2008

Agenda Belia tahun 2009

Surau Raudhatul Muttaqin, Taman Kemuning, menjadi bukti bahawa remaja-remaja di sekitar sini telah berkumpul dan menjalani kem Remaja Raikan Ramadhan (3R) pada 20-21 September 2008. Program ini mencatat sejarah peribadi kepada ABIM Kuala Langat, kerana buat pertama kalinya, kami dapat berkerjasama dengan Jemaah Islamiyah Malaysia (JIM) Kuala Langat, Pusat Khidmat Masyarakat (PKM) Dun Morib, serta Majlis PErwakilan PEnduduk (MPP) zon 22, Kuala Langat dalam program bersifat pendidikan remaja di sini.

ABIM, bukan sahaja di Kuala Langat, malah di seluruh negara sebenarnya pada tahun ini, secara asasnya berada dalam defensive mofe, apabila kekuatan jentera kita adalah di tahap minimum. Kami terdedah dengan pelbagai ketidakpastian masa depan penubuhan apabila akta Pertubuhan Belia yang diluluskan pada tahun 2007 akan diguna pakai dan berkuatkuasa pada akhir tahun ini. Menjelang Januari 2009, pertubuhan-pertubuhan belia haruslan mempunyai keahlian mereka yang berumur 40 tahun ke bawah.

Sebenarnya, takrif belia dalam bahasa lain adalah teenagers, atau youngsters, atau youth. Maknanya, umum boleh membayangkan ia adalah kelompok remaja belasan tahun sehingga awal 30an... Di Malaysia, definisinya berbeza sekali. Belia adalah mereka yang berumur bermula 16 tahun sehinggalah 40 tahun. Belia ini pula dipecahkan kepada 3 kumpulan, iaitu 26-25 tahun- belia remaja, 26-35 tahun- belia kerjaya, 36-40 tahun- belia kepimpinan.

Di Malaysia, masalah akan berlaku dalam kelompok belia kerana selama ini, pertubuhan belia dimonopoli dan dikuasai oleh politikus, dan kumpulan tua yang sudah tidak relevan lagi dalam organisasi belia. Malu sungguh apabila berlaku konvensyen belia peringkat antarabangsa, belia luar; semuanya muda-muda sungguh. Wakil Malaysia pula, semuanya tua-tua sungguh! Kemudian, dikata pula belia remaja ini tidak mampu, tidak aktif, dan lesu-selesunya. Padahal, golongan itulah yang melesukan belia hari ini demi kepentingan peribadi masing-masing.

Hari ini, kita bermula sekali lagi. ABIM juga tidak kurang punya masalah. Dalam daerah Kuala langat, masyarakat juga sudah hampir tidak mengenali ABIM. Kami hanya punya 1 kumpulan usrah. Dan dalam kumpulan usrah ini pula, hanya 6 orang sahaja yang aktif. Lebih parah, 3 daripadanya, sudah lebih 40 tahun, malah hampir mencecah 50 tahun. Dan selebihnya, dalam lingkungan 20an. Maknanya, kami kehilangan 20 tahun generasi penerus sebelum ini! Ini sangat serius! sangat-sangat serius!

Namun, kita sedar keadaan ini, dan percaya mampu melakukannya sekali lagi. Tindakan harus dilakukan hari ini. Gunakan segala kesempatan dan peluang yang ada untuk menrik minat generasi muda, dengan menggunakan segala bantuan dan kerjasama dari mana-mana pihak yang sama-sama punya visi yang sama. Kerja keras dan terus istiqamah dalam perjuangan menegakkan Syiar Islam. Kami percaya, apabila kita berpegang teguh dengan tali-tali Allah, Allah pasti akan membantu untuk menyebarkan dakwah pada jalan fisabilillah yang suci ini.

Kami menyusun rangka program untuk menanam benih syabab (pemuda) dalam gerakan atau Jamaah Islamiyah dalam konteks belia Islam dalam agenda tahun ini dan seterusnya seperti yang berikut:

1) meneruskan kerjasama dengan mana-mana badan dan institut Islam di daerah ini secara konsisten (istiqamah)
2) Memberikan peluang program-program berbentuk pendidikan, dalam bentuk yang boleh dan mahir laksanakan seperti program motivasi pendidikan, Smart Solat, Syabab Masjid dan sebagainya kepada warga Kuala LAngat khususnya.
3) Menambah baik jaringan perhubungan dengan NGO-NGO Islam di daerah ini dan kerajaan negeri melalui Pusat Khidmat Masyarakat Dun, dan kerajaan persekutuan melalui Kementerian Belia dan Sukan.
4) Mengadakan program-program berterusan kepada sekolah-sekolah sasaran di Kuala LAngat dan diteruskan lagi untuk tahun-tahun berikutnya.
5) MEmantapkan institusi usrah dengan serius dengan menggalakkan golongan isteri dan anak-anak untuk turut serta bersama-sama.
6) Menjadi jurubicara ummah dengan memberikan fakta-fakta dan pendirian ABIM kepada ummah, sebagai pendirian yang bersifat independence dan non-partisan seperti yang dipegang pada hari ini.
7) Sentiasa mengambil berat akan adik-adik pada peringkat PEPIAS-PKPIM untuk terus berkerjasama mengendalikan program yang kita anjurkan.
8) Mengadakan kumpulan usrah di peringkat IPT-IPT di kawasan sekeliling, seperti di Kuala Langat- Kolej MARA, Kolej Komuniti, KUIS, USIM, UiTM, Kolej InTI, dan sebagainya.
9) Memasarkan tokoh-tokoh dalam ABIM Kuala Langat sebagai jurubicara umat yang bertaraf selebriti, pendakwah bebas, atau tokoh dalam khidmat masyarakat dengan memberi ceramah atau memberi sumbangan kemasyarakatan di kawasan-kawasan sekitar.
10) dan lain-lain yang relevan.

Wahai Belia-belia sekelian, mari kita teruskan agenda belia untuk agama Islam! PErjalanan kita masih jauh. Namun, kita harus teruskan jua perjalanan ini. (pangkalnya jauh, hujungnya belum tiba)

Allahu Akbar.

Isnin, September 22, 2008

Cerita Malas.....


Pada masa dahulu, ada sebuah kampung dimana semua rakyatnya amat RAJIN belaka tidak ada yang malas.
Jadi pada suatu hari, rajanya membuat pengumuman hendak mencari
seorang yang malas. Semasa perhimpunan itu, adalah seorang lelaki
mengaku

Katanya : "saya adalah yang paling malas"

Raja pun bertanya : "apa tahap malas awak?"

Lalu jawab lelaki tersebut :"kalau saya hendak makan,ada orang yang
menyuapkan saya".

Tiba-tiba datang seorang lelaki lagi : "Saya lebih malas lagi dari
dia tuanku".

Tuanku pun bertanya kepadanya : "sampai mana pulak tahap malas awak?"

maka jawabnya : "Kalau saya makanpun, sampai ada orang tolong
kunyahkan".

Maka raja pun terdiam.....
Tanpa disangka2 datang seorang budak lelaki datang kepadanya sambil
berkata:

"saya adalah yang paling malas tuanku".

Raja pun bertanya: "bagaimana pula tahap kemalasan awak?"

budak itu pun menjawab : "Nak cite pun malas"....

Dasar bahasa Inggeris dalam Matematik

Di sini adalah kenyataan penuh Kumpulan Prihatin dan Persatuan Linguistik Malaysia mengenai :
Menolak usaha meneruskan perlaksanaan dasar PPSMI di peringkat sekolah hingga IPT pada 12 September 2008 yang lalu.

Sebenarnya, memang jelas fakta yang dikeluarkan dalam kenyataan ini. Saya, sebagai cikgu MAtematik, bersetuju sekali dengan fakta yang dinyatakan ini. Kesian rasanya mengajar anak-anak muda ini - lebih banyak tak faham daripada fahamnya... Tu pakai bahasa Melayu. Belum Bahasa Inggeris lagi...

Kelas yang depan, macam 5Sc1, atau 5Sc2, ok lagi... diorang ni, ajar pakai bahasa German pun, rasanya takder masalah. TEringat masa kursus latihan perguruan di Maktab dulu, Pensyarah kami, Dr Lam Kah Key menunjukkan satu eksperimen bagaimana sekumpulan pelajar yang tidak pernah belajar bahasa Jepun, mampu mempelajari subjek Matematik dengan baik walaupun diajar dalam bahasa Jepun. Syaratnya, cikgu itu menggunakan banyak multimedia seperti Video dan gerak badan yang menarik. LAgipun, simbol matematik adalah sama (common symbol) di serata dunia. Budaknya pun kelas atas.

Sudah tentu berbeza dengan kumpulan pelajar sederhana dan lemah. Menggunakan bahasa ibunda mereka pun, belum tentu lagi mereka faham. Tahu pun tidak, agaknya... Akhirnya, bukan sahaja gagal menguasai Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu semakin hilang penggunaannya, Sains dan Matematik pula semakin ketinggalan jauh kebelakang.

INGAT, tak ada siapa yang menolak kepentingan Bahasa Inggeris. Cuma, apa lah kena mengena Matematik dalam bahasa Inggeris pulak? Sakit kaki, balut tangannya. Mana nak sihat? Kesian negaraku ini.... kesian generasi ku ini... kesian....

Untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris di kalangan graduan, buatlah kursus khusus di IPT sebelum bergraduan. Bukannya menyusahkan kaedah untuk mendapat ilmu Matematik itu sendiri. Berikut adalah cadangan saya untuk memantapkan penguasaan Bahasa Inggeris para graduan:

1) ADakan kursus B-Inggeris di IPT. Mantapkan lagi kursus sedia ada. MAcam di UIAM, kami kena melepasi ujian EPT English Placement Test (Reading-writing-Speaking-Listening) selama 3 bulan ke 6 bulan. Tak lepas ni, tak boleh ambil subjek Core. hasilnya, saya yang bengap B.Inggeris di sekolah, Alhamdulillah, kira ok la jugak speaking selepas itu. (Actually, far better than before. Compare to my colleage at other IPT) - ini secara langsung, tidak mengganggu kemahiran matematik, dan sains saya di sekolah dulu-dulu. JAdi, di IPT, ambil masa sedikit sahaja untuk tukar medium of language masa belajar Engineering in english.

2) Menambah waktu pembelajaran B.Inggeris di sekolah. Subjek teras dikurangkan, dan secara langsung, dapat memberi fokus kepada mana-mana kemahiran yang mana kerajaan perlukan. Ini boleh dilakukan secara berkala. Contohnya, macam 5 tahun punya batch, ada kemahiran Matematik, BM, BI, Agama, Sains. 5 tahun seterusnya punya batch, batch yang ada kemahiran Matematik, BM, BI, Sejarah, Agama. Macam tu laa.... Agak EKSTRIM juga cadangan ini. Tapi, kan lebih berfokus. Nanti, kat habis sekoalh menengah, masuk Universiti, pandai la diorang pilih kursus yang sesuai dengan minat diorang.


Ini sahaja cadangan brains storm untuk kali ini... nanti tambah lagi... pointnya, masyarakat kena sedar, apa kemahiran teras yang harus ada... Paling penting, mesti FOKUS!!!!! sekarang? tadak fokus!!!

Ahad, September 21, 2008

Mencari ilham penulisan

Dalam beberapa hari ini, susah pula nak fokus dan mencari tajuk yang sesuai untuk posting kali ini. Berkali-kali menghadap ke muka skrin komputer, dengan harapan mendapat ilham yang menarik dan sesuai untuk ditulis. Pada masa yang sama, saya juga memberi komitmen dalam persadapepias.blogspot yang mana saya adalah penulis jemputan di sana. Walaupun sebagai penulis jemputan, tugasnya tetap sama. Malah lebih berat kerana harapan tuan rumah (blog) yang tinggi kepada jemputannya.

Maka, saya melayari segala blog dan web yang ada dalam dunia cyber itu yang jumlahnya arakian banyaknya. Yes, memang ada terjumpa serba sedikit tajuk yang mungkin sesuai untuk persadapepias, dan mungkin juga sesuai untuk imayu05... tapi, masih tidak mencukupi... Masih tidak memuaskan hati saya. Seperti ada sesuatu batasan yang menjadi sempadan gaya penulisan saya. Mujurlah, setiap hari sememangnya saya akan melayari internet untuk mengetahui dan mengikuti perkembangan semasa.

Kaedah paling mudah untuk masukkan entry, adalah dengan copy (salin) daripada mana-mana artikel yang menarik, dan paste (tampal) pada blog kita, dengan syarat meletakkan sumber artikel tersebut sebagai pemilik artikel. Itu adalah etika dalam penulisan jurnal dan kewartawanan dan juga mana-mana bidang keilmuan. Kalau tak, dipanggil plagiat. Masalahnya, kalau dijadikan tabiat, bimbang nanti akan kehilangan daya kreativiti menulis sendiri. Sekali-sekala, ok la... sebagai artikel jemputan.

Entry tidak semestinya bersifat artikel, memadai dengan sekeping gambar, audio, atau video yang juga tidak kurang hebat tarikannya. Yang ini, memerlukan bandwith yang agak tinggi dan itu adalah yang saya tidak ada. (di kawasan sekolah, kena berkongsi line yang sama. Jadi, traffik jadi sibuk). Saya ada koleksi video yang menarik, tapi tidak pula mampu untuk diupload. Jadi, kaedah ini tidak boleh digunakan. Kapush...

Satu hari, bila balik dari satu program yang memenatkan, (Kem Remaja Raikan Ramadhan, SUrau RAudhatul Muttaqin) saya online komputer, akhirnya, saya sedar satu perkara penting dalam blogging. Hey! apa asas kepada blogging? Kenapa wujudnya blog ini? DAn atas pemahaman kepada persoalan asas itu, maka, saya meneruskan sahaja agenda penting itu.

Dalam tidak sedar, saya sudah menulis lebih daripada 5 perenggan. Dan ini adalah cara saya mencari dan mencatit ilham dalam penulisan.

Khamis, September 18, 2008

Seven Common Signs of Lying

1. No eye contact. Generally, if someone is lying they will not look you in the eye, at least during a certain part of the conversation. Normally, people make eye contact for at least half of a conversation, so anything less than this could be suspicious. One caveat: there are some people who will take great pains to make eye contact with you even if they're lying, simply to make you think they're not.

2. Change in voice. A change in the pitch of a person's tone, or a lot of stammering (umm, ah), or throat clearing could indicate a lie.

3. Unusual body language. If a person taps their foot a lot, fidgets with their hands, raises their shoulders, turns away from you or brings their hand to their face (to touch their chin or nose, etc.) -- in other words, if they act nervous or uncomfortable -- it could mean they're telling a lie. Also watch out for blushing (or becoming pale) and increased blinking.

4. Something sounds fishy. Making statements that contradict each other, are inconsistent or don't sound quite right are usually part of a lie.

5. Overly defensive. Sometimes when a person is lying they will become extremely defensive, refusing to answer any questions and even accusing you of lying. This may mean they have something to hide.

6. Changes subject easily. If someone is lying and you change the subject, chances are high that they'll go right along with it. A person telling the truth, however, will likely ask why you changed the subject and want to go back to it.

7. Humor or sarcasm. A guilty person will often try to change the subject using humor or sarcasm.


well, now you know how i know u r lying?

try me!

Bangkit itu...

Bangkit itu….
(Deddy Mizwar)

Bangkit itu… susah...
Susah melihat orang lain susah
Senang melihat orang lain senang

Bangkit itu... takut...
Takut korupsi
Takut makan yang bukan haknya

Bangkit itu... mencuri...
Mencuri perhatian dunia dengan prestasi

Bangkit itu... marah...
Marah bila martabat agama dilecetkan

Bangkit itu... malu...
Malu jadi benalu
Malu kerana minta melulu

Bangkit itu.. tidak ada...
Tidak ada kata menyerah
Tidak ada kata putus asa

Bangkit itu... Aku
Untuk Malaysiaku...

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah Imayu :
Sajak ini cukup baik untuk diamati oleh semua. Cuma, saya menukar beberapa perkataan yang saya rasa lebih utama untuk ditegaskan dan kesesuaian setempat. Semua maklum, Indonesia punya pembudayaan bahasa nusantara yang cukup kaya dan penuh kesenian (berbanding Malaysia). Alangkah indah jika anak muda hari ini mampu menilai yang mana seni, yang mana sampah. Yang paling penting, mengambil iktibar dan bangkitlah!

(Masih menunggu iklan Merdeka / Malaysia yang menyentuh hati sebegini... Untuk rekod, Sajak A Samad Said pernah sekali ditayangkan... Cuma, kesan pada saya tidak seperti ini...)

(sepatutnya ada video yang boleh diuploadkan.. but, it seems ada problem sikit... Well, just google Deddy Mizwar...)

Deddy Mizwar! This is masterpiece.

Selasa, September 16, 2008

Perubahan

Berubah daripada buruk kepada baik, dan daripada baik kepada lebih baik... Ini sesuatu yang tidak pernah terlewat. Ramai orang yang mahu berada di dalam kelompok keselesaan dan tidak mahu berubah, adalah kerana merasakan sudah berada dalam keadaan yang baik. Kenapa jadi begini? kemungkinannya:-

1)Mungkin mereka sudah merasa tidak perlu lagi peningkatan. Sekarang ni pun sudah boleh survive. Mereka lupa bahawa survive adalah tidak mencukupi. YAng penting, adalah kehidupan (live) - (tengok wayang kartun Wall-E)

2)Mungkin juga mereka merasakan susah untuk berubah dan melakukan peningkatan itu. Mereka akan berhadapan dengan segala kemungkinan. Silap-silap, perubahan itu akan menjadikan keadaan mereka lebih teruk. Ini suatu risiko yang amat merbahaya dan tidak sanggup dilepaskan. Harganya terlalu tinggi - Kalau begini kisahnya, mereka lupa bahawa manusia memang harus berhadapan dengan risiko sehari-hari dengan membuat keputusan dalam kehidupan harian. Ini adalah rutin hari-hari. Tambahan pula, bukan kah khalifah yang dilantik Allah taala dan memerlukan kita mentadbir dengan bijaksana dan mengambil keputusan dalam hidup? Malah dari dalam rahim ibu pun kita telah bersaing untuk menjadi yang terbaik. Dah besar panjang macam ni, dah lupakan semua tu.

3)Mungkin mereka merasakan ada masa lagi - yang ini, kategori yang sedar tentang perubahan yang dimaksudkan, tetapi tidak pula meletakkannya dalam senarai kepentingan yang tertinggi. Penting? "penting.... tapi nombor 18. Eh tak...nombor 80.. Ada perkara lain yang belum selesai" kata mereka ini... Dengan kata lain, kita tangguhkan dulu proses perubahan yang ada, sehingga ke tarikh yang belum pasti... "tengok dulu lah, ye" kata mereka ini lagi. Kadang-kadang, kalau berdepan dengan keadaan ini, entah apa yang hendak ditengok-tengokkan... RAsanya, ini akan menjadi alasan manis-manis mulut sahaja.

4) Mengharapkan orang lain yang berubah dulu – Kategori ini, mungkin menyokong ketegori yang di atas tadi. Kan lebih mudah melihat testimoni atau resume orang lain, baru percaya. Kepercayaan untuk melakukan sesuatu yang baru memerlukan bukti kukuh yang boleh dilihat, dirasa, dipegang, dibau, dibuat dan lain-lain lagi untuk mendapatkan keyakinan. Mungkin ada benarnya juga... mungkin juga tidak... Eleh... ni pun kata-kata orang yang tidak punya keyakinan. Biasanya, kalau dah tengok pun, dan terbukti pun testimoni orang lain, alasan lain adalah kita tengok orang lain pulak. “Dia boleh lah... dia tu... bla...bla...bla....”Ini mungkin kita akan dengar.

Kata Dr Tuah Iskandar... soalnya Nak Ke Tak Nak?

Tepuk dada, tanya Ilmu, Iman dan TaqwA. yANG ni, saya kata.

Isnin, September 15, 2008

Salam Ramadhan

Hari ni genap sudah setengah bulan orang Islam di seluruh dunia menunaikan ibadah Ramadhan, tahun 1429 H. BErmakna, lagi 15 hari sahaja untk kita semua menikmati dan mengejar keberkatan RAmadhan yang sangat bernilai, dan tidak mungkin ada pada bulan-bulan yang lain. Cabaran pada bulan ini begitu berharga, kerana pada bulan ini, segala amalan sunat diibaratkan wajib, dan amalan wajib diangkat lagi 70 kali ganda ganjaran. Dan lagi, terdapat malam yang melebihi 100 bulan, dikenali dengan lailatul-Qadr.

DAlam ayat dalil yang menyuruh kita berpuasa, ' wahai orang beriman, berpuasalah kamu sebagaimana yang diturunkan kepada orang yang terdahulu. MOGA-MOGA kamu akan beroleh taqwa' Ayat ini seringkali diulang-ulang baca oleh penceramah2, ustaz2, untuk mengingatkan kita untuk berpuasa. Yang penting dalam ayat di atas, adalah yang hujung tuu... Perkataan atau terma 'MOGA-MOGA' membawa implikasi yang berbentuk ujian daripada Allah taala kepada kita semua, hambaNya.

Sejauh mana puasa kita mendapat ganjaran Taqwa? Ulamak memecahkan puasa ini kepada 3 jenis. 1)puasa umum, 2)Puasa Khusus, 3)Puasa Khusus Al-Khusus.

Puasa umum - kategori puasa kanak-kanak. Maknanya, sekadar menahan dari makan dan minum. DAh... tu jer.. ni ramai sangat umat sekarang amalkan. bukansahaja budak-budak sekolah, mak-bapak budak pun ramai macam ni.. Puasa ok. Tapi, solat tinggal, amalan harian sama jer macam bulan2 lain. ibadah umum pun sama jer. Ibadah Sunnah pun, macam tak der penambahan pun... Macam kanak-kanak la.. (Tengok Upin dan Ipin).

Puasa Khusus - Kategori sekolah menengah. Kira macam higher level la ni.. Lain ustaz, lain pulak penerangannya. tapi, pokoknya, dalam kategori ni, amalan sunnah bertambah... amalan wajib tak payah cerita la.. memang tak der masalah... untuk katergori ni, bukan sahaja perut berpuasa (tahan daripada makan dan minum), semua anggota juga berpuasa... mata, kaki, telinga, tangan, dan lain-lain... Nampak perbezaan yang ketara dalam amalan harian. Menjadi dari buruk kepada baik, dan dari baik kepada lebih baik. ADa ulamak menyatakan bahawa ni yang sepatutnya pada semua Muslim.

Puasa Khusus Al-Khusu - Puasa tahap ijazah PHD. Kira macam the most highest level of all.. sesetengah ulamak manyatakan bahawa golongan puasa ini adalah puasa para nabi, sahabat dan tabi'in.Kira macam tak tercapai akal kita la.. susah jugak ni... taraf tertinggi, kita, manusia kebanyakkan ni.. kene kerja extra-extra-extra hard untuk sampai tahap ni.. Ada ulamak pula kata, boleh sebenarnya.. atas level dan kapasiti seorang yang bertaubat nasuha...

................................................................................

KEsimpulannya, untuk mendapat Taqwa Allah, amalan puasa haruslah diiringi dengan kerja keras untuk tarbiyah diri dengan kebijaksanaan dan kesungguhan serta ikhlas kepada Allah sebagai hambaNya. MOGA-MOGA, kita semua mendapat taqwa Allah. InsyaAllah..

Selamat menambah amalan RAmadhan...

Jumaat, September 12, 2008

Projek blog Panitia-panitia SMKTPG bermula

Agak mengambil masa juga untuk memulakan projek ini. Jadi, memandangkan masa mesyuarat hari itu, telah diwarwarkan cikgu RAdin dah ada blog sendiri, secara tidak langsung, takkan tak mampu buat blog rasmi untuk panitia matematik kot... (cabaran jugak ni... depa tak cakap... tapi, sendiri mahu paham laa...)

ok... takder masalah pun sebenarnya... cuma, ini first time juga untuk buat projek rasmi. kalau nak main-main, sekadar nak cuba-cuba, paling kurang, tahu perkembangan semasa... ni dah biasa...

so, saya mulakan dengan perancangan dan draft kerja untuk pelaksanaan nanti. Okey... ni jalan kerja / check list yang kena ada:-

1) Senaraikan apa links yang nak dibuat.
2) Dapatkan soft copy segala details isi.
3) dapatkan domain yang sesuai n layout untuk main page panitia. (matematiksmktpg.blogspot.com)
4) siapkan site link yang boleh : macam mana kaedah untuk susun layout keseluruhan.
5) unsure blog -user friendly -knowledge based and -got attachment factor
6) Let others review and retreat (especially students) -for improvements
7) report back to Standing Commitee..

rasanya, nak buat yang ni dulu.... step terbesar, adalah pada 3-4 step yang pertama. Contoh yang pada suluhpenghidupan.blogspot.com, rasanya bukan contoh yang terbaik yang boleh direfer... ada banyak lagi yang boleh ditambah baik... (I personally think).. contoh lain-lain sekolah yang power, diorang pakai web domain... that's goin to cost a lot and new a lot of skills. Well, nanti, kene google lagi laa ni... cari great examples... Rupanya, takder laa bagus sangat sekolah2 lain kat malaysia ni... Well, this is our chances to be the best and beat the rest.... hehehe...

ok... teruskan usaha... sememangnya, perjalanan 1000 batu itu, akan bermula dengan langkah pertama ini!

Selamat berjuang...

Khamis, September 11, 2008

Pembestarian Sekolah

Tanggal 10/9/2008, SMKTPG – Mesyuarat gerak kerja pembestarian sekolah diadakan bagi memenuhi hasrat ke arah sekolah bestari. Cikgu Ruzi (mohdruzi.blogspot.com), selaku setiausaha jawatankuasa ini telah memberi ulasan tentang projek ini. Diringkaskan, terdapat beberapa aktiviti dan projek yang perlu dilaksanakan seperti:

1. Penyediaan blog bagi setiap panitia untuk di ‘link’ kan pada web sekolah. Contoh yang diberikan adalah seperti SMKTelok Datok, Banting yang telah mempunyai blog sekolah dan segala blog berkenaan sekolah tersebut.

2. Kursus dalaman harus diadakan bagi meningkatkan tahap kualiti pengetahuan cikgu-cikgu tentang penjagaan (maintainance) dan kepenggunaan (application) TMK dalam PnP di sekolah. Kursus yang dicadangkan adalah:

a. Penyediaan Blog (Web Log)

b. Video editing, untuk diintegrasikan dalam persembahan Power point.

c. Penyediaan ‘Teaching Courseware’

..........................................................................................................................................................................

Selain itu, cadangan-cadangan ini juga SAYA rasakan, harus dipanjangkan kepada pihak pentadbir memandangkan internet juga adalah satu medium yang sangat penting dalam melestarikan sistem bestari di sekolah. Maka, pelan jangka panjang haru diukur dan rencanakan untuk tujuan itu. Antaranya:

  1. Menyediakan pelan untuk memberi akses WiFi ‘wireless internet’ , ke seluruh kawasan sekolah. Ini boleh dilakukan secara berperingkat berdasarkan pada bajet yang ada dan kepentingan.
  2. Menyediakan dan memberi ruang yang lebih luas dari yang ada sekarang kepada pelajar dalam menggunakan kemudahan printer, scanner, dan copier di Pusat sumber sekolah untuk menyiapkan kerja-kerja sekolah.
  3. Menyediakan ruang bilik multimedia yang khusus untuk tujuan tayangan atau pembentangan sesuatu projek seperti bilik kuliyah di universiti-universiti. Keadaan bilik pula haruslah ‘kondusif’ dan bersifat ekslusif.
  4. Menggalakkan guru dan pelajar untuk mempunyai laman blog peribadi, serta alamat e-mail sendiri untuk tujuan mengenali dan mendekati jiwa para pelajar, dan seterusnya berkongsi pengalaman kehidupan.
  5. Menjadikan blog guru atau blog panitia sebagai ruangan untuk memberikan kerja rumah kepada pelajar di sekolah, seterusnya menggalakkan pelajar menggunakan internet dengan berguna dan bijaksana. Setakat hari ini, hanya 3-4 orang sahaja yang ada daripada 130 orang guru. (3/130 = fail)
  6. Menggalakkan pelajar membawa dan menggunakan ‘lap top’ peribadi, untuk menulis dan mencatat nota, melakukan kerja rumah serta mencari bahan pembelajaran secara online.
  7. Memperbanyakkan plug point di kawasan kawasan sekolah yang terpilih untuk menggalakkan pelajar dan guru menggunakan komputer peribadi atau lap top.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Fikrah Imayu –

  1. Memangla nampak macam tak praktikal nak buat semua ni... sekolah berasrama penuh (SBP) pun tak macam ni... Sebab itu, rancangan jangka panjang perlu diletak dan disusun. Kita berjalan kena ke depan...baru maju... Kalau tak bergerak, memang la tak maju-maju! (Kata nak jadi power macam SBP). Dalam kes kita ni, rasanya kena berlari!
  2. Banyak perkara sisipan perlu diselesaikan dan diteliti terlebih dahulu. Kalau perkara-perkara ini tidak jelas, susah juga nak bergerak. Antaranya adalah:
    1. tahap pengetahuan cikgu
    2. tahap keselamatan dalam kawasan sekolah, dan
    3. tahap keterbukaan dalam penggunaan TMK, terutamanya internet.
  3. Terdapat juga perkara yang bukan dalam bidang kuasa pengetua, sebagai ketua pentadbir sekolah. Kalau difikirkan rasional dan penting, panjang-panjangkan lah kepada yang lebih di atas!
  4. .... And.... tulis (cakap) memang mudah dan boleh nampak ideal... cuba buat, tengok! – nobody says it easy. Tak da sapa cakap mudah... nak berjaya, memang la keja kerja keras. NI Plan jangka panjang ni... paling kurang 5 tahun!
  5. Apa Yang Penting? Kerjasama.... (Wonder Pets)

Selasa, September 09, 2008

Peperiksaan Percubaan SPM 2008


Hari SPM adalah pada November 12, 2008. Maknanya, dalam lebih kurang 60 hari. Anak-anak ini pada hari ini memulakan peperiksaan Percubaannya. Nampak macam yakin jer sorang-sorang. iyer laa tu... "nak bagi konfiden je cikgu..." jawab diorang...
Bila diberi kertas soalan, perghh... nampak tekun jer masing-masing... Sebagai bapak mereka ni, terasa jugak terharunya bila masing-masing fokus untuk jawab soalan tu. Kalau tak, sebelum ni, dalam kelas, hmm... main-main jer... bising jer tak habis-habis.... Bila snap kamera, (padahal mana boleh snap gambar dalam dewan peperiksaan), buat surprise kat diorang ni.
"Nanti, awak semua boleh tengok muka masing-masing dalam blog saya" kata cikgu ni...


Yang dah mula perasan, sengih-sengih tengok kamera... Cikgu ni ambil gambar laa pulak.. segan laa.. Yang tak segan-segan, layan laa.... soalan dah la susah.. "ape la jadah soalan ni..." merungut dalam hati jer laa ye... Kertas B.Inggeris yang kamu ambil ni, penting... Semalam, kertas B.Malaysia.. Dua-dua kertas inilah yang akan dilihat dulu oleh mana-mana agensi atau institut pengajian tinggi masa nak apply nanti. Score dua kertas ini dahulu, then ditambah dengan mana-mana 3 lagi kertas yang lain. Cikgu cadangkan- MAtematik + lain2 + lain2.

Cuba pakej ni :
1) Matematik + Pendidikan Agama Islam + P.Perakaunan
2) Matematik + B.Cina / B.Tamil + Sejarah
3) MAtematik + B.Cina /B.TAmil + P.Perakaunan
4) Matematik + Mate Tambahan + P.PErakauanan (kalau berani laa-Confirm pegi jauh!!)




5 A's dah power dah.... ni, kategori luar bandar laa... thank God juga, walau kita di Telok Panglima Garang, pembangunan macam dah bandar, masih diletak dalam kategori Luar bandar... Maknanya, 5 A's untuk budak-budak luar bandar macam kamu ni, kira bagus sangat. Kalau lebih, lagi la bagus. Kata orang, bagus giller!

Teruskan perjuangan. cikgu doakan trial paper ni akan menjadikan kamu semua lebih bersemangat untuk terus score pada peperiksaan SPM yang sebenar. Perjuangan kita harus diteruskan walau apa cabaran dan dugaan dihadapan. Asalkan kita berusaha, berusaha, dan berusaha dengan bersungguh-sungguh.... selebihnya, kita serahkan kembali kepada Yang Maha Kuasa.

Selamat menjawab!

Isnin, September 08, 2008

Kisah masa dulu, kini dan akan datang

Blog ini adalah didekasikan kepada semua orang. Saya hanya melintaskan apa yang saya rasai sepanjang hidup ini. Tidak kisah sama ada bersifat peribadi mahupun perkongsian ilmu. Rasa seronok untuk berkongsi kisah hidup ini sangat membuak-buak. Seperti segalanya dikumpulkan dalam satu web log yang hendak diceritakan segalanya. Fokus pengkisahan adalah pelbagai. Ertinya, tidak berfokuslah.

kisah hidup setiap orang adalah suatu yang sangat berharga, kerana setiap waktu itu adalah dicatat Malaikat kiri dan kanan. Maka, dosa pahala akan terus berjalan setiap detik, selagi nyawa dikandung badan. Sebenarnya, ini termasuklah apa yang difikirkan (akal), dan dirasakan (emosi / jiwa). Pengalaman bukan berdasarkan faktor usia, tetapi adalah sejauh mana kita berjumpa dan berhadapan dengan manusia yang lain. BArangkali, benar kata orang-orang tua, kecil jangan disangka anak, besar jangan disangka bapak.

Saya yang berkerjaya cikgu sekolah menengah juga sering kali membawa kata-kata ini sebagai bekalan. Cikgu harus punya ilmu yang jauh lebih tinggi daripada anak-anak muridnya. Dan, sering kali berlaku juga, terdapat anak-anak murid yang mahir dalam banyak perkara, lebih dari cikgu. Perasaan apakah yang timbul, apabila murid bertanya kepada cikgu, dan cikgu menganga tidak mampu menjawabnya? Biasanya, cikgu akan melakukan 'escapisme' dengan menangguhkan soalan tersebut. Jarang juga melihat cikgu bertanyakan kepada seorang-dua anak murid yang memang mahir dalam subjek-subjek tertentu, apa lagi kalau itu subjek yang cikgu tersebut ajar. Si murid, biasanya, segan alah untuk tunjuk power... Bimbang cikgu malu.. barangkali...

Bersikap terbuka dan sentiasa memajukan diri adalah kata kuncinya di sini. Kita semua mahukan penyelesaian masalah segera. Buat apa ditangguh-tangguh. Kalau boleh sesiapa sahaja dapat membantu, ini akan menjadikan kepala tidak kusut masai, ditambah lagi dengan kerja cikgu yang berlambak dengan kerja-kerja keranian yang tidak sudah-sudah selesai. Lupakan soal maruah seketika... Rasanya, anak murid lebih memandang tinggi dengan guru yang boleh menerima dan terbuka sifatnya.

Saya mengkategorikan diri dalam cikgu muda... dengan berlatar-belakang kepersatuanan yang cukup panjang dari zaman persekolahan dahulu sehinggalah hari ini, dan barangkali sampai akhir hayat; biasanya mempunyai pandangan yang agak sedikit mencapah dalam konteks guru dan keguruan. Biasanya, kalau diajak berbincang dengan guru-guru lain yang agak dalam kategori cikgu lama... hujahnya berbeza. Biasanya panas, dan tidak sealiran... seperti 'school of thought' yang jauh berbeza. (Mungkin perasaan saya sahaja)

Nah, blog ini sebagai satu contoh lagi, betapa masih tidak ramai cikgu yang punya blog sendiri. Malah, saya sendiri belajar daripada seorang anak murid saya. Benar kata orang bijak pandai.. Ini masa mereka. Masa muda mereka berbeza dengan masa muda kita dahulu... Masa muda saya, sudah tentu berbeza dengan masa muda cikgu saya dahulu... 10 tahun akan datang, agaknya, anak murid saya sudah berjaya menjadi cikgu, dan ditakdirkan mengajar sama dalam satu sekolah, bagaimana agaknya aliran saya dengan beliau nanti? (aahh... mungkin perasaan saya sahaja)

Jumaat, September 05, 2008

QUE SERA, SERA -(What Will Be, Will Be)(Apa Yang akan Jadi akan Terjadi)

Published 4 September, 2008

Meaning of Que Sera, Sera:

(Maksud Que Sera, Sera:)

The expression “What will be,will be” is used to describe the notion that fate will decide the outcome of a course of events, even if action is taken to try to alter it.

(Ungkapan “Apa yang akan jadi akan terjadi digunakan untuk maksud Takdir akan menentukan keputusan kejadian-kejadian seterusnya walaupun tindakan diambil untuk cuba menghalangnya.)


(Lyrics written by Jay Livingston and Ray Evans

for Alfred Hitchcock’s 1956 re-make of his 1934 film

“The Man Who Knew Too Much” starring Doris Day and James Stewart.)

When I was just a little girl,

I asked my mother, “What will I be?

Will I be pretty?

Will I be rich?”

Here’s what she said to me:

“Que sera, sera,

Whatever will be, will be;

The future’s not ours to see.

Que sera, sera,

What will be, will be.”

When I was just a child in school,

I asked my teacher, “What will I try?

Should I paint pictures”

Should I sing songs?”

This was her wise reply:

“Que sera, sera,

Whatever will be, will be;

The future’s not ours to see.

Que sera, sera,

What will be, will be.”

When I grew up and fell in love.

I asked my sweetheart, “What lies ahead?

Will we have rainbows

Day after day?”

Here’s what my sweetheart said:

“Que sera, sera,

Whatever will be, will be;

The future’s not ours to see.

Que sera, sera,

What will be, will be.”

Now I have Children of my own.

They ask their mother, “What will I be?”

Will I be handsome?

Will I be rich?”

I tell them tenderly:

“Que sera, sera,

Whatever will be, will be;

The future’s not ours to see.

Que sera, sera,

What will be, will be.

Que Sera, Sera!”


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> His post always interest me a lot! whatever will be, will be!

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Maksud beliau sangat halus.

moral : Big talk begin with small talk

A lawyer was seated next to a little girl on the airplane when the   lawyer turned to her and said, 'Let's talk. I've heard that flights go quicker if you strike up a conversation with your fellow passenger.'


The little girl, who had just opened her book, closed it slowly and said to the stranger, 'What would you like to talk about?'


'Oh, I don't know,' said the lawyer. 'How about nuclear power?' and he smiles.


'OK, ' she said. 'That could be an interesting topic. But let me ask you a question first. A horse, a cow, and a deer all eat the same stuff - grass - . Yet a deer excretes little pellets, while a cow turns out a flat patty, and a horse produces clumps of dried grass. Why do you suppose that is?'


The lawyer, visibly surprised by the little girl's intelligence, thinks about it and says, 'Hmmm, I have no idea.'


To which the little girl replies, 'Do you really feel qualified to discuss nuclear power when you don't know shit?


Powered by Qumana


What a confusion!

Conversation of Mr.William Knott and Mr. Watt.


> >> > "Who's calling?"                                                   > >> > "Watt."


> >> > "What is your name, please?"                               > >> > "Watt's my name."


> >> > "That's what I asked you. What's your name?"   > >> > "That's what I told you. Watt's my name.


A long pause, and then from Watt,


                                                                                     > >> > "Is this James Brown?"


> >> > "No, this is Knott."                                            > >> > " Then, Please tell me your name."


> >> > "Will Knott."                                                       > >> > "Why not?"


> >> > "Huh? What do you mean why not?"            > >> > "Yeah! Why won't you tell me your name?"


> >> > "But I told you my name!"                            > >> > "Didn't you say you will not?"


> >> > "Not not, Knott, Will Knott!"                       > >> > "That's what I mean."


> >> > "So you know my name."                            > >> > "Of course not!"


> >> > "Good. So now, what is yours?"                            > >> > "Watt. Yours?"


> >> > "Your name!"                                                        > >> > "Watt's my name."


> >> > "How the hell do I know? I am asking you!"   


                                                            > >> > "Look I have been very patient and I have told you my name and you have not even told me yours yet."


> >> > "You have been patient, what about me? I have told you my name so many times and it is you who have not told me yours yet."


                                                                                       > >> > "Of course not!"


> >> > "See, you even know my name!"                           > >> > "Of course not!"


> >> > "Then why do you keep saying of course Knott?"  > >> > "Because I don't."


Pause....


> >> > "What is your name?"                                > >> > "See, you know my name!"


 >> > "Of course not!"                                           > >> > "Then why do you keep asking Watt is your name?"


> >> > "To find out your name!"                         > >> > "But you already know it!"                                   


> >> > "What?"                                                    > >> > "See...> >> > "...And you know mine!"


> >> > "Of course not!"                                    > >> > "Exactly!"


>NOW THEY ARE AT A POINT WHERE BOTH THINK THE OTHER KNOWS THEIR NAME, BUT THEY THEMSELVES DON'T KNOW THE OTHER'S NAME.


> >> > "Listen, listen, if I asked you what your name is, what will be your answer?"         > >> > "Watt's my name."


> >> > "No, no, give me only one word."                                > >> > "Watt"


> >> > "Your name!"                                                                > >> > "Right!"


>Pause before it hits him,


> >> > "Oh, Wright!"                                                                > >> > "Yeah!"


> >> > "So why didn't you say it before?"                    > >> > "I told you so many times!"


> >> > "You never said Wright before..."                        > >> > "Of course I did."


> >> > "Ok I won't argue any more. Do you know my name?"    > >> > "I do not."


> >> > "Well, there you go, now we know each other's name."    > >> > "I do not!"


> >> > "Good!"


>Pause before it hits him,


                                                                                                > >> > "Oh, Guud!"


> >> > "Good."                                                        > >> > "No wonder, it took me so long, is that Dutch?"


> >> > "No, it's Knott!"                                            > >> > "Oh, okay. At least the names are clear now, Guud."


> >> > "Yes, Wright."


>NOW THEY BOTH THINK THEY KNOW EACH OTHER'S NAME AS WELL!!!


now, do you confused?


Powered by Qumana


Rabu, September 03, 2008

Guru kelas yang baik

Bersikap proaktif, mengenali dan memahami masalah pelajar, serta memastikan layanan terbaik untuk mereka. Itu adalah antara tugas guru kelas yang baik. Begitu juga dengan memastikan mereka sentiasa bermotivasi untuk terus belajar dan mendapatkan seberapa banyak ilmu di sekolah khususnya.

Nampaknya macam senang, tapi tidak semudah yang disangkakan. Lagi-lagi, menjaga remaja-remaja yang berbeza bangsa, agama, dan adat budaya. Lain perasaannya....

Sebelum ini, saya pernah bertugas di Sungai Koyan, Kuala Lipis... Di sana, jaga anak-anak orang asli! Kemudian, dihantar pula ke Pakan, Sarikei, Sarawak... Jaga pula anak-anak Iban.... Selang 2 tahun, dihantar pula ke Telok Panglima Garang, Kuala Langat... jaga anak-anak Cina pulak... ada laa 2 orang anak-anak India dan 5 orang anak-anak melayu... Jadi, ini bukan pengalaman kali pertama hidup dan jadi bapak kepada anak-anak bangsa Malaysia.


Saya seronok dengan pengalaman yang berbeza ini, kerana inilah yang akan menjadikan saya memahami permasalahan dalam perbezaan lokaliti. Sekaligus, mendorong saya untuk memperbaiki diri untuk menjadi yang terbaik. Ada beberapa pengajaran yang saya rasa, penting untuk dikongsi bersama apabila menjadi guru yang baik.

  1. Bekerja bersama-sama pelajar dalam menyelesaikan masalah mereka, baik secara individu, mahupun secara berkelompok.
  2. Membuat pelajar merasa kasih kepada kita (guru) bukan bermakna mengikut kehendak mereka (untuk popular). Ingat sentiasa bahawa guru adalah pendidik; mengembangkan kualiti yang baik, dan mencegah sifat negatif daripada berkembang, walaupun sikap negatif itu lebih popular. Maknanya, bersedia untuk dibenci.
  3. Jadi mereka (be like them) dengan erti kata, 'muda'kan persembahan diri guru. Tidak akan luak ilmu atau kredibiliti guru dengan menjadi 'muda', bahkan akan lebih mendapat kepercayaan pelajar
  4. Sentiasa punya ilmu pengetahuan semasa yang matang, dan mampu menterjemahkan ilmu tersebut dengan bahasa yang lucu dan sempoi. yang ini, biasanya, guru berusia jarang mampu lakukan.
  5. Make them understand your basic rule. Beri mereka penjelasan peraturan asas anda. Contohnya, saya dari awal lagi menyatakan betapa pantang nenek moyang saya orang berbohong! dan mereka mengetahui akibat yang akan mereka terima sekiranya mereka berbohong. Yang susahnya, mesti konsisten dengan peraturan itu. Kalau tidak, ia akan memakan diri semula.
  6. Be flexible dalam PnP. Maksudnya, tidak terlalu terikat dengan Rancangan Pengajaran dan Bahan-bahan bantu mengajar. Pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar adalah yang terbaik. Tapi, makan banyak masa. Terpulang lah.. Flexible kan diri...
  7. be happy, and be rasional... Pelajar suka gurunya yang sentiasa senyum dan sentiasa rasional. Terasa jadi macam James bond pun boleh. Sentiasa cool jer...
  8. dan lain-lain lagi.... (nanti tambah lagi)

Selasa, September 02, 2008

susahnya jadi cikgu

video

Satu masalah besar yang dihadapi guru sekolah adalah mengawal disiplin pelajar. DAn, masalah yang paling biasa, (sampai cikgu dah bosan dan lemau) adalah masalah ponteng sekolah, dan datang lambat ke sekolah.

Sekolah yang bersebelahan jalan besar adalah yang paling mudah untuk mengajak dan memanggil golongan ini untuk melakukannya. Ditambah pula, deretan kedai dan restoran di seberang jalan yang menawarkan perkihidmatan yang baik seperti restoran mamak, dan kafe cyber. Kawasan perumahan dibalik kedai juga menjadi perhatian. Sebenarnya, mana-mana tempat pun boleh, asalkan tidak ke sekolah. Kalau lambat, alang-alang lambat, biar lambat terus... atau pun, alang-alang lambat, tak payah datang terus.

Mereka ini takut juga kepada guru yang bertugas. LAgi-lagi yang membawa kamera bersama. Bimbang muka mereka ditangkap agaknya. Guru pula boleh membawa bukti tersebut kepada pihak atasan sekolah. Cuma, tidak semua guru yang bersetuju dengan kaedah ini, kerana pernah pada suatu ketika dulu, satu kejadian tidak diingini telah berlaku.

Sekumpulan pelajar ini melarikan diri (1000 langkah) apabila melihat cikgu datang dengan kamera, dan tanpa mempedulikan kenderaan yang lalu-lalang, dikisahkan ada yang terlibat dalam kemalangan jalan raya. Maka, tidaklah dilakukan kaedah ini selepas itu.

Saya, lakukan juga... sekadar untuk menunjukkan bahawa cikgu ada bukti bahawa mereka melakukan kesalahan ini, dan cikgu mengambil tindakan. Dan tindakan ini berbentuk amaran. Seminggu selepas itu, hukuman dapat dijalankan.

Isnin, September 01, 2008

Syaitan bernama Khannaz

Kisahnya lebih kurang macam ni laa... Dapat dari artikel orang. Dia pun dapat dari mana, tak tau.. Tapi, macam menarik untuk dikisahkan. Yang penting, ada pengajaran besar. Lagi, berasaskan surah An-Nas. Mungkin kisah israiliat kot...


.........................................................................


Kisahnya mengenai Syaitan yang tidak putus-putus mencari jalan untuk menghancurkan anak Adam dari mematuhi suruhan Allah. Suatu hari, ibu syaitan tengah berfikir bagaimana agaknya hendak mengenakan anak cucu Adam... dan tiba-tiba, dia nampak anaknya Khannaz, lalu dipanggilnya. "Khannaz, mari ikut mak. Kita pergi rumah nabi Allah Adam dan isterinya Hawa". Maka, pergilah kedua anak beranak syaitan itu merupai wajah manusia.. Pada ketika itu, nabi Adam a.s baru sahaja meninggalkan rumah untuk mencari nafkah,dan tinggallah Hawa keseorangan di rumah. Tiba-tiba, pintu rumah diketuk. Dibukanya pintu, dan bertanyalah Hawa "Siapa kamu?" Ibu syaitan menjawab "tolong jaga anak saya.. nanti saya akan datang untuk ambilnya balik" Hawa yang tidak mengetahui apa memberikan sahaja pertolongan.


Apabila Adam pulang, Adam terkejut dan bertanyakan gerangan anak siapa itu. Hawa berkata "Tak tahulah... tadi ada seorang wanita menyuruh kita menjaga anak ini sehingga dia datang semula." Nabi Adam a.s berfikir sejenak, dan "ini mesti anak Syaitan.. yang mahu mengganggu anak cucu kita.." "Jadi, apa yang harus kita lakukan?" Tanya Hawa. Setelah sekian lama berfikir... "Kita potong-potong dagingnya sehingga kecil dan gantungkan isinya di pokok luar rumah kita... Nanti, bila ibunya datang, biar dia nampak dan tahu anaknya sudah tiada... " idea Adam. Keesokkannya, ibu syaitan datang lagi ketika Adam keluar bekerja.


"Mana anak aku?" Tanya ibu syaitan pada Hawa... Hawa pun menjawab dan dengan jujurnya menerangkan apa yang telah mereka lakukan terhadap anak syaitan itu. Dengan tenang, ibu syaitan itu berkata.. "oh, ye ker?" dan kemudian, dia berteriak " Khannazzzzz.....!!! " dengan tiba-tiba, daging-daging Khannaz yang telah dikerat-kerat itu dan bergantungan itu bercantum kembali dan menjadi hidup serta menjadi Khannaz yang sempurna kembali... Ibu syaitan tidak berputus asa dan masih lagi datang pada keesokkan harinya dan masih meminta Hawa menjagakan Khannaz dan berpesan akan kembali lagi hari keesokkannya.


Apabila Adam pulang, terkejutlah beliau melihat Khannaz masih lagi hidup dan bermain-main di rumahnya. Hawa menerangkan apa yang berlaku. "Kita tidak boleh biarkan usaha syaitan untuk mengganggu anak cucu kita berhasil.." Kata Adam. "Lantas, apa yang harus kita lakukan?" Tanya Hawa. "Begini.. biar kita bakar anak syaitan ini... dan abunya kita buangkan ke laut.. Biarkan abunya di bawa arus laut dan ibunya tidak akan mendapatkannya lagi.." terang Adam lagi...


Keesokkannya, datang lagi ibu syaitan dan bertanyakan " Mana anak aku?" "Anak kamu, sudah kami bakar dan abunya kami buang ke laut!" Jawab Hawa. "Oh yer ker?.."kata ibu syaitan lantas meneriak " Khannaz...!!!!!" sekali lagi, abu-abu Khannaz keluar dari dasar lautan dan berkumpul dan bercantum semula menjadi Khannaz yang sempurna. Kemudian, ibu syaitan menyerahkan kembali kepada Hawa dan menyuruh untuk menjaganya.


Apabila Adam pulang, dan mendapati anak syaitan itu masih ada, "Ini tidak boleh jadi....Kita tidak boleh biarkan perkara ini berterusan." "Apa lagi yang harus kita lakukan?"Hawa bertanya lagi... "Begini sahajalah... kita belah dua kan anak ini. kamu telan sebelah, aku telah sebelah."Cadang Adam.


Ibu syaitan datang lagi pada keesokkan harinya, dan bertanyakan anaknya. "Mana anak aku?" Hawa berkata dengan penuh keyakinan "Kali ini, kamu tidak akan dapat kembali anakmu.... Kami telah belah dua, dan kami masing-masing telah menelan anak kamu."


"oh... iyer ker..." jawab ibu syaitan itu dengan sinis, lantas dia berteriak... "Khannazz....." "Iye mak... " Jawab Khannaz dari dalam badan Hawa... "Bagus anakku... bagus.... duduklah di dalam sana... Jangan kamu keluar sehingga hari kiamat nanti..."arah ibu syaitan pada Khannaz...


....................................................


Itulah ceritanya. Maka, bermulalah Khannaz dengan tugasnya dalam badan manusia sehinggalah ke hari ini.Tugasnya:-



  1. Bila kita makan, diapun makan. Bila kita minum, dia pun minum... dan apa juga aktiviti yang kita buat, dia akan buat... kalau kita tidak mulakan dengan BISMILLAH...

  2. Bila kita bersolat, dia akan mengganggu dan menjadikan kita was-was, dan tidak khusyuk...

  3. membuatkan kita terlupa, keliru atau ingat-ingat lupa... Ubatnya.. banyakkan ASTAGHFIRULLAH

  4. Khannaz akan berlari / bermain dalam darah kita... ubatnya... banyakkan ZIKR


Sahabat Rasullullah pernah bertanya, bagaimana hendak mengelak dari Khannaz ini...PEsan Rasulullullah S.A.W, setiap apa yang dikerjakan, mulakanlah dengan BISMILLAH. Khannaz akan bertambah kurus, kelaparan bila kita berpuasa, dan bila mana suami isteri ber'sama' bacalah doa...


Surah An-Nas juga menceritakan hal yang sama yang buatkan diri kita was-was. Wallahualam.............


Powered by Qumana