Sabtu, Mac 28, 2009

PPSMI lagi dan lagi

Temubual /wartawan Harakah dengan Prof Dr Awang Seriyan yang juga Penyandang Kursi Pengajian Melayu Malaysia China, Universiti Pengajian Asing Beijing baru-baru ini. Dr Awang juga bekas Presiden Persatuan Linguistik Malaysia(PLM).

HARAKAH: Menteri Pelajaran Malaysia, Dato' Seri Hishamudin Tun Hussin mengatakan akan meneruskan dasar PPSMI ini walaupun mendapat bantahan daripada pejuang bahasa. Apa respons Prof?

PROF. DR AWANG SERIYAN: Soal ada ugutan atau tidak, beliau mesti berfikir secara rasional. Bukan ertinya meneruskan pelaksanaan tersebut disebabkan ada ugutan. Jika tidak ada ugutan pun dia harus menghentikan juga pelaksanaan PPSMI itu kerana rasional telah diberikan. Kajian telah dibuat, pandangan telah diberikan baik dari segi falsafah, dari segi dasar negara dan dari segi amalan atau praktiknya PPSMI itu tidak akan membawa kita ke mana-mana.

Bahkan ia akan menjerumuskan kita kepada satu bencana. Jadi, tanpa ugutan pun dia patut berfikir secara rasional dan menghentikan dasar yang tidak betul itu. Dasar itu tidak betul dari segi dasar negara kerana bertentangan dengan Dasar Kebangsaan, Akta Pendidikan 1996 serta akta-akta lain termasuk Akta Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).

HARAKAH: Pada pandangan Prof, adakah tindakan Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) yang merancang untuk menghimpunkan 100,000 orang bagi bantahan dasar ini, betul-betul dapat mendesak kerajaan untuk memansuhkan PPSMI ini?

Boleh atau tidak itu soalan kita. Ini kerana kuasa eksekutif itu terletak di tangan kerajaan yang memerintah. Kita ada amanah dan tanggung jawab serta pandangan. Dan ini mesti dilihat secara serius sebagai satu sumbangan pemikiran. Kalau pemikir dan ahli ilmu tidak lagi dihormati, kerajaan mestilah berani menanggung akibat seperti dinyatakan dalam al-Quran yang bermaksud "Apabila ahli ilmu tidak lagi dihormati,tibalah saat kehancuran sesuatu bencana itu".

Itu amaran yang diberikan dalam al-Quran. Kita memang tidak mempunyai kuasa untuk menghentikan dasar tersebut tetapi kita hanya boleh mendesak atas dasar ilmiah serta atas dasar rasional.

Jadi, mereka mesti membuka pintu hati walaupun hati telah tertutup, tetapi masih ada ruang untuk membuka pintu hati bagi memikirkan rasional PPSMI itu dihentikan.

Saya berharap dengan adanya gerakan seperti ini bagi membentuk perarakan mengadap Yang Di Pertuan Agung dan perarakan keranda 152 oleh Gapena, diharap akan menjadi satu bentuk momentum daripada usaha kita selama ini.

Yang mana usaha kita selama ini dengan pelbagai cara seperti bantahan melalui seminar, melalui memorandum serta pertemuan secara bersemuka dengan pemimpin-pemimpin.

HARAKAH: Tidakkah langkah yang diambil ini agak lewat?

Hishamudin pernah menyatakan dahulu, kenapa sekarang kumpulan-kumpulan ini membantah. Gerakan ini tidak boleh dianggap satu gerakan yang lewat kerana sejak dahulu lagi kita berjuang mempertahankan isu ini. Tetapi kita berbudi bahasa.

Kita bercakap secara ilmiah serta berunding secara halus. Tetapi jika itu juga tidak difahami, ada usaha yang lebih dapat membuka mata mereka iaitu dengan gerakan secara lebih agresif, tetapi masih dalam lingkungan undang-undang.

Kita melaksanakan himpunan 'halal' dan diharap akan diberi permit. Ini merupakan perhimpunan suara rakyat bukannya perhimpunan menentang kerajaan. Jika mereka faham, perhimpunan ini sebenarnya menyokong kerajaan kerana mempertahankan dasar negara. Jika kerajaan salah bertindak, kita mesti tegur (klik) kerana itulah peranan ahli ilmu atau pemikir. Nanti kita pula dituduh tidak memberi pandangan.

(bacaan lanjut... klik sini)
(temuramah ini diterbitkan pada hari Jumaat 16 Januari 2009) (Himpunan yang dimaksudkan itu pada 7 Mac 2009)

Bacaan lain:
1) pkpim.net
2) prihatin.net
3) memorandum GMP

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Fikrah:-
1) Kenapa harus baca? Untuk mendapat penjelasan daripada orang yang ahli tentang sejarah dan bahasa. Persoalan KENAPA harus dijawab dengan rasional dan tuntas.

2) Kenapa HARAKAH? Pastinya sekali, media arus perdana tidak menemuramah dan mendapatkan penjelasan daripada tokoh-tokoh ilmuan ini.

3) Kenapa di sini (imayu05)? sebagai medium pendidikan untuk yang masih tidak tahu. Bukankah tugas pendidik adalah untuk mendidik? (oh, saya silap.. sekarang, Kementerian Pelajaran.. Tugas guru hanya mengajar sahaja)

4) Persoalan dan pandangan peribadi :-
a) Perhimpunan di Masjid Negara pada hari itu- telah mendapat permit (klik). Yang tidak ada, perarakan ke Istana. Soalannya, kenapa 'water cannon' ditembak pada perhimpunan di Masjid (klik)? Kenapa perihal mendapat permit ini tidak diberitakan di media massa? (seolah-olah ada agenda untuk memburuk-burukkan perhimpunan 'halal' ini, dan memberi fokus kepada gempuran FRU itu; lantas memberitakan perhimpunan 'haram')

b) Perhimpunan / Persidangan Meja bulat berkenaan PPSMI yang digerakkan sendiri oleh KPM adalah suatu pendekatan yang sangat baik. Namun, dalam 5 kali pertemuan, dan mungkin ada lagi selepas ini; Resolusi untuk persidangan itu seharusnya dibuka dan diwartakan untuk perbincangan umum. Ia pastinya dapat memberi nilai tambah kepada masyarakat untuk turut mengambil tahu persoalan pendidikan.


Khamis, Mac 26, 2009

Farewell Pak Lah

(Petikan hari ini)

macc official launch 240209 abdullah badawi"In my years of public service, there have been times that I have erred. I too have not been able to fulfill my promises"

"For all my mistakes and all my shortcomings, it has never been my intent to waver from the responsibilities of serving my people and my country to the best of my abilities."

"Only the Almighty is perfect. I acknowledge here that the weaknesses and imperfections are my own and today, I seek your forgiveness. I have tried to carry out my responsibilities with sincerity and honesty."

"I pray that the Almighty will bless me so that I have peace of mind and soul,"


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-
Thanks a lot for being our Prime Minister. Your vision and transparency along the way since 2002, have contribute a lot in Human Capital for the future.

God Bless!

Pesan guru

Jika kau guru,
di majlis, tersua muridmu
jangan kau perkenalkan kepada sesiapa;
ini muridku
ini pelajarku

Biarpun dia di langit gemilang
atau di lumpur longkang
tersenyumlah saja seadanya
tersenyumlah saja kepadanya

Jika kau guru,
di majlis tersua muridmu
terimalah dia jika berkata;
ini guruku

ini sifuku.

Jika kau guru
di majlis bersua muridmu
ke arah lain ia berpaling
itu ialah makhluk asing.

(Prof. Datuk Abu Bakar)

[Latar penerangannya: Ayah Prof. Abu Bakar seorang guru; beliau berpesan kepada anaknya, ‘Dua syarat untuk menjadi guru yang bahagia; pertama jangan mengakui pelajar itu muridmu di hadapan umum, apa lagi kalau dia sudah menjadi orang ternama. Kedua, Anda mesti gembira pelajarmu berjaya lebih daripada Anda]

(klik tajuk untuk artikel penuh)



Rabu, Mac 25, 2009

anak bapak

Seorang nenek memukul bontot cucunya yang telah melakukan perbuatan
yang tak sepatutnya.. .


Tiba-tiba ayah budak tersebut telah ternampak... . nak berdiam diri kesian pulak pada anaknya.. nak masuk campur.. tak berani...

Lalu setiap kali nenek itu mengayun rotan memukul bontot cucu, si ayah juga bertindak menampar muka sendiri.

Melihat tindakan si ayah yang agak pelik, si nenek segera berhenti memukul cucunya dan bertanya dengan penuh kehairanan pada si ayah.

"Kenapa engkau menampar muka sendiri?"

Jawab si ayah
"Anakku dipukul orang ... dan untuk membalas perbuatannya itu, aku telah memukul anak orang itu."

Nenek... ??

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-
1) Susah juga jadi cikgu. Susah juga jadi ibu-bapa.
2) Hendak bertindak tegas, tapi penyanyang; katanya, berhikmah. Faham ke?



Selasa, Mac 24, 2009

Kem Kembara Al-Muqarrabin

BANTING- Kem Kembara Al-Muqarabbin sempena Bulan Dakwah Negeri Selangor 1430H/2009M telah dijalankan pada 21-22 Mac 2009 di Kem Bina Taqwa , Bukit Changgang. ABIM Negeri Selangor telah diamanahkan untuk mengisi program ini dengan modul yang bersesuaian dengan belia remaja kini.

Seramai 77 orang peserta daripada sekolah menengah seluruh Kuala Langat seperti SMK Bukit Changgang, SMK Bandar Banting, SMK Sijangkang Jaya, Maahad Mujahiddin, Maahad Ihya Al-Muhammadi dan banyak lagi. Seramai 11 orang tenaga penggerak daripada ABIM yang diketuai oleh Sdr Khairudin bin Abas , Pen. Setiausaha ABIM Negeri Selangor merangkap YDP ABIM Kuala Langat dibantu oleh Sdr Radin Mohd Imaduddin, Exco Pendidikan dan Latihan ABIM Kuala Langat serta Sdr Mohd Hafiz Abd Bar sebagai Ketua Fasilitator. Seramai 8 Fasilitator daripada PEPIAS dan Unit Syabab ABIM Daerah Kuala Langat.

Program ini bertujuan untuk mendekatkan belia remaja dengan kehidupan yang lebih baik menurut landasan Islam dan mendekatkan diri kepada Allah Taala, di samping menggilap potensi diri muslim di dalam diri remaja terlibat. Penyelaras program daripada JAIS, Ustaz Kamal Ariffin berharap kerjasama dengan NGO Islam terutama ABIM ini dapat diteruskan terutama dalam program yang akan datang. Program ini ditutup dengan rasminya oleh AF Ustaz Abd Rahman Hassani , Pegawai Tadbir Agama Kuala Langat.


Barisan fasilitator, aktivis dan penggerak ABIM Kuala Langat.
(berdiri dari kiri:- Syida, Sofeah, FikrahImayu, Khairudin Abas, Adibah, Husna, Sasa)
(duduk dari kiri:- Faez, Hazriq, Hafez, Azmir)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-
1) Kem Kembara Al-Muqarrabin adalah salah satu acara dalam pelaksanaan Bulan Dakwah 2009. Kali terakhir diadakan bulan Dakwah adalah pada tahun 1978! Maknanya, 30 tahun yang lalu! (klik sini)

2) Kem Kembara Al-Muqarrabin pada asalnya disasarkan kepada OKT (Orang Kena Tuduh), dan difokuskan lagi remaja-remaja / belia-belia yang ditangkap terlibat dengan gejala sosial seperti ditangkap khalwat, lari dari rumah, penyalahgunaan dadah (juvana), dan sebagainya. Namun, mereka enggan hadir dan pihak JAIS tidak boleh memaksa mereka untuk hadir. Program ini juga sebagai motivasi-kaunseling susulan setelah didakwa.

3) Oleh kerana itu, modul telah diubahsuai dengan mensasarkan kepada remaja dengan pendekatan islah, motivasi dan pengembangan potensi diri sebagai pendakwah muda dalam masyarakat. Secara tidak langsung, ABIM dapat memanfaatkan kem ini untuk melatih dan menggembleng generasi remaja sebagai aktivis masyarakat.

4) Fasilititor juga adalah hasil daripada program-program sebegini; (Rujuk entri tentang Syabab Nurul Iman.) Menariknya, ini adalah program pertama mereka sebagai fasilitator selepas LAKEP (Latihan Kefasilitatoran dan pengurusan). Tahniah dan syabas untuk penggerak muda ini. Teruskan usaha kalian dalam berbakti dan berbudi kepada masyarakat.



bila murid tidak minat dengan ilmu

At-Tabarani meriwayatkan dari Abi Hazim dari Sahal r.a , bahawa beliau telah menyampaikan kuliyah tentang sunnah Nabi s.a.w kepada kaumnya. Terdapat di kalangan mereka yang hadir bersembang dan tidak memberikan perhatiannya.

Beliau merasa marah dengan sikap buruk yang ditunjukkan itu, lalu bangun meninggalkan para jemaah.
Beliau berkata : “ Lihat golongan ini, aku sedang mengajar mereka apa yang aku pelajari daripada Nabi s.a.w, tiba-tiba mereka sibuk menceritakan perkara lain. Lebih baik bagiku untuk keluar dari tempat ini dan aku takkan kembali lagi.
Abi Hazim lantas bertanya kepadaanya : “Ke manakah Tuan akan pergi membawa diri? Jawabnya, "aku akan pergi berjihad di jalan Allah".
Beliau seterusnya ditanya, “ Bagaimana Tuan boleh turut serta sedangkan Tuan merupakan orang tua yang uzur dan dikecualikan dari berjihad?
Jawabnya, “ Wahai Abu Hazim! Aku akan menyertai peperangan di barisan hadapan, supaya terkena anak panah atau senjata yang tersasar, lalu aku akan mati syahid”.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Fikrah:-

1. Keutamaan menghadirkan diri dalam majlis ilmu kerana ia merupakan makanan buat hati kerana menerusi ilmu dapat menunjukkan kepada kita perkara yang halal dan haram.

2. Berilah penumpuan terhadap ilmu yang disampaikan agar difahami dan dapat diamalkan. Proses belajar hanya dapat berlaku jika memberikan perhatian.

3. Menuntut Ilmu merupakan ibadah yang tinggi nilai dan ganjarannya. Justeru, Sahal r.a mengambil keputusan untuk berjihad di jalan Allah selepas mendapati manusia sudah tidak berminat untuk menuntut ilmu menyebabkan pekerjaannya sebagai penyampai ilmu sudahpun tidak diperlukan.

(petikan daripada:-zahazanmohamed.blogspot.com)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
4. Cikgu-cikgu hari ini, macam mana? ada berani?

Jumaat, Mac 20, 2009

Kenapa kami bantah PPSMI e-book

1) Harus baca e-book ini untuk memahami secara tuntas asas bantahan PPSMI ini.

2) TERLALU RAMAI yang SALAH FAHAM- ASAS bantahan PPSMI ini; Mudah sekali dipengaruhi oleh media dan khabaran berita pihak ketiga (pernah dengar modul telefon karat?)

http://www.kongresbahasa.org/wp-content/uploads/2006/11/ebook-mengapa-kami-bantah.pdf

3) SIASAT setiap perkara secara halus dan jelas; kemudian, tetapkan pendirian supaya tidak terpengaruh dengan mainan politik kepartian yang jelas memihak. Dengan kata lain, diri kita harus punya pendirian dulu.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah-
Penegasannya- bertindak secara jelas; dan dilihat jelas.

Commercial break!


kita tengok iklan dulu....

video

Faham tak ni?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Fikrah-
1) Juga datang dari negara jiran, Indonesia. Suatu pendekatan Islamik, dan meresapi budaya setempat. Bijak sekali!

2) Tanggung-jawab masyarakat; sememangnya suatu pencetus kepada perubahan. Masyarakat kita bagaimana?

Selasa, Mac 17, 2009

Isu penggunaan nama Allah

Boleh baca di sini:-
(klik) Isu penggunaan nama Allah di Malaysia

Allah Peduli (Agnes Monica)

Banyak perkara yang tak dapat ku mengerti
Mengapakah harus terjadi
Di dalam kehidupan ini
Suatu perkara yang
ku simpan dalam hati
Tiada satupun kan terjadi tanpa Allah peduli

Allah mengerti
Allah peduli
Segala persoalan yg kita hadapi
Tak akan pernah dibiarkannya ku bergumul sendiri
Sbab Allah mengerti

Allah mengerti
Allah peduli
Segala persoalan yg kita hadapi
Tak akan pernah dibiarkannya ku bergumul sendiri
Sebab Allah Yesus ku mengerti


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>..

Fikrah-

1) BERHATI-HATI apabila meminati mana-mana lagu; atau apa-apa sahaja! Allah dalam lirik di atas bukan ditujukan kepada Allah yang Esa! Itu adalah lagu ketuhanan- untuk agama kristian.

2) Ini bukan soal minat atau tidak; sedap atau tidak; seni atau tidak; Ini soal AKIDAH.
Jangan sampai tergadai akidah TAUHIDIQ kerana perkara yang terlalu remeh!

3) Penggunaan nama Allah di luar Malaysia, sudah lama digunakan oleh semua agama. Namun, kes di Malaysia, tidak pernah berlaku penduduknya, generasinya, dari zaman berzaman, kerana perkataan Allah adalah hak ekskusif orang Islam. Dari sudut bahasa, dari sudut sejarah, dari sudut pemahaman penganutnya yang agak dangkal dan terhad tentang Islam itu sendiri, adalah amat sukar untuk memberi pemahaman semula tentang makna perkataan Allah kepada penganut Islam (Muslim).

4) Bukan salah Islam, tetapi masalah kepada ramainya penganut yang dangkal dan taksub (mengikut tanpa ilmu) dalam amalan ibadat harian.
(klik)TOLONG baca ulasan Dr. Mohd Asri (mantan Mufti Perlis)



Isnin, Mac 16, 2009

PPSMI lagi

1) Masa mula-mula diperkenalkan, guru yang pakar dalam matematik atau yang telah lama belajar dan mengajar matematik dalam b.melayu bermasalah dalam:-
1) MENTERJEMAH terma b.melayu kepada b.inggeris
2) MENGHURAI dalam b.inggeris, kandungan silibus pnp matematik.

2) Pihak Kementerian mengiktiraf pengalaman dengan memberi imbuhan dikenali dengan BISP (Bayaran insentif subjek pendidikan). Menariknya, guru diploma diberi 10% daripada gaji, manakala guru lepasan ijazah diberi 5% daripada gaji. Ironinya, lepasan ijazah rata-ratanya (bukan semua) boleh berkomunikasi dengan B.Inggeris lebih baik daripada guru lepasan diploma. Rasional yang diberikan oleh pihak kementerian malangnya tidak kedengaran rasional!

3) Kuatkan keberanian untuk berubah. Hakikat ada di depan mata. Guru adalah pelaksana dasar. Kan guru adalah 'Yang Menurut Perintah'. Bersedia untuk belajar. Di sekolah, ada program 'Buddy System' untuk guru-guru mahir b.inggeris. Ada guru-guru berikan komitmen?



4) Kuiz untuk pembaca. Yang mana betul? (Which one is correct?)

3 times 2 IS 5
or
3 times 2 ARE 5


Answer please?


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.

Fikrah:-
1) Masalah guru mungkin salah satu faktor utama. Murid akan menerima apa sahaja yang guru ajarkan. Berdoalah semoga murid mampu memahami apa yang diajar guru.

2) Isunya pembelajaran Matematik dan Sains. Bukan pembelajaran B.Inggeris. PPSMI bukan makmal kimia yang menggabungkan pembelajaran B.Inggeris dan Matematik / Sains.

3) Tugas cikgu? sampaikan ilmu.


Sabtu, Mac 14, 2009

PPSMI; komen menarik dari blog chedet

1) komen 1
2) komen 2
3) komen 3

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah -
1) Ada macam-macam pendapat mengenai dasar ini. Ada yang dangkal, ada yang emosi; yang 3 komen ini, boleh difikrahkan.
2) ramai yang tak faham lagi fakta berikut;-
a) menolak PPSMI bukan bermakna menyatakan penguasaan B.Inggeris tidak penting. SEMUA orang bersetuju B.Inggeris adalah sangat penting
b) Menyelesaikan masalah B.Inggeris, jangan pula menggadaikan B.Melayu=Bahasa Perpaduan
c) Matematik dan Sains adalah ilmu utama untuk dikuasai- gunakanlah bahasa apa pun;
3) Cuba tanya anak-anak jawa hari ini; berapa ramai yang boleh bercakap jawa, atau menulis perkataan jawa? kalau boleh, pernah dengarkah bahasa jawa sebagai bahasa ilmu?


Pelajar cemerlang


1) Kenal tak Nik Nur Madihah b Nik Mohd Kamal Hussein? Dia adalah pelajar terbaik SPM di Kelantan tahun 2008, dan mungkin di seluruh negara; Beliau mendapat 19 A1 dan 1 A2 (20A)

2) Rumahnya terletak di Kampung Parang Punting, Pengkalan Chepa, Kelantan Darul Naim. Apakah ianya boleh digelar rumah ataupun reban? Jelas keadaan (rumah) tidak jadi masalah sekiranya kita berazam untuk berjaya. Di sinilah kata orang tua-tua di mana ada kemahuan di situlah ada jalan. Hendak seribu daya tak nak seribu dalih. Hebat!

3) Kejayaan dan ketabahan Nik Nurmadiah harus diteladani oleh kita semua. Apakah kehidupan keluarga ayahnya Nik Mohd Kamal Hussein tidak dipedulikan sesiapa? Kalau bukan kerana kejayaan anaknya itu dunia tidak mengenali Mohd Kamal. Dan Mohd Kamal akan kekal hidup dalam keadaanya itu mungkin selama-lamanya.

4) Pelajar ini dari Sekolah Menengah Agama Arab Maahad Muhammadi (Perempuan), Kota Bharu, Kelantan. Seronoknya rasa kalau nama pelajar cemerlang selepas ini, datang dari sekolah sendiri, kan?




Nilai dari guru


1) Pada kebiasaannya, apa yang diajar di sekolah adalah berbeza dengan apa yang dipraktikkan di luar. Itu, semua orang sudah maklum. Teori adalah amat berbeza dengan praktikal. Asasnya, teori tidak mempertimbangkan pemboleh-ubah yang lain.

2) Ini termasuk juga dalam bidang pendidikan dan keguruan sendiri. Contohnya, di kelas, guru mengajar anak murid untuk berkata benar, berlaku adil, mengutamakan kebajikan, bersungguh-sungguh, berkerja dalam kumpulan, melakukan kerja rumah, membuat persediaan awal dan sebagainya. Ini semua merupakan nilai luhur yang diangkat dan dididik kepada anak-anak murid.

3) Apabila dalam praktikal; lain pula kisahnya. Guru memilih-milih pula mengamalkan nilai-nilai yang digariskan seperti contoh di atas, mengikut mood, arahan pihak atasan dan keperluan semasa; termasuk juga dalam urusan rasmi. Misalnya, dalam penulisan sijil; biasa dilihat- apa yang baik dan elok, ditulis ‘sangat baik’, apa yang teruk, ditulis ‘baik’; Kata cikgu, komen dan ulasan harus dilihat positif, walau hakikatnya, sangat teruk! Kata cikgu lagi, nanti mudah untuk mereka bawa ke peringkat lain.

4) Dalam mengasihani pelajar yang begini, secara langsung, cikgu telah menganianya dan berlaku tidak adil kepada pelajar yang sememangnya baik, dan cemerlang di sekolah. Di mana keutamaan dalam memberi penilaian kepada pelajar? Berlaku adil? Atau kasihan? Sebenarnya agak janggal melihat sijil berhenti pelajar yang dibuang sekolah; pada ulasannya, sikap ditulis ‘baik’. Tanya kepada mana-mana orang pun, yang benar tetap benar; yang salah tetap salah.

5) Kata cikgu, memberi mata kepada sikap, harus terbuka. Tidak kira bagaimana sikapnya, yang penting, tidak akan memudaratkan murid tersebut pada masa depan. Kata cikgu lagi, manusia berubah. Mana tahu, pada masa depan, sikap mereka akan menjadi lebih baik dari hari ini. Mungkin sijil tersebut sahajalah yang akan membantu mereka pada masa depan.

6) Kalau begitu perkiraannya, bagaimana nanti agaknya, cadangan kementerian untuk menjalankan pentaksiran berasaskan sekolah menggantikan sistem peperiksaan pada hari ini? Bolehkah cikgu bersikap adil? Atau sikap ‘kasihani’ atau ‘belas ehsan’ akan menjadi kayu ukur yang utama? Bila untuk memberi markah kepada pelajar yang bagus, begitu berkira dengan markah yang diberikan? Bukankah nilai dan kesedaran adalah untuk pelajar sendiri memilihnya? Guru hanya bertindak sebagai pendidik, bukan pembodek. Memang benar manusia boleh berubah. Lantas, carilah lagi sijil lain yang menunjukkan perubahan baik itu. InsyaAllah, Tuhan tidak akan menzalimi hambaNya yang tulus mencari nur hidayahNya. Didikan guru bukan sahaja hingga tamat sekolah, tetapi hingga akhir hayat jiwa guru itu.

7) Arahan kementerian katanya, yang meletakkan walau pelajar seteruk mana sekalipun, pada bahagian ulasan, letakkan ‘baik’. Sekurang-kurangnya lulus. Ironinya, tidak ada pula arahan untuk memberikan ‘sangat baik’ atau ‘cemerlang’ untuk yang lainnya? Mudahkan sahaja semudah-mudahnya. A- untuk yang aktif, B- untuk yang sederhana, dan C- untuk yang teruk. Tidak perlu juga ulasan ‘baik’, atau ‘sangat baik’, atau ‘memuaskan’. Ia hanya menunjukkan cikgu bersikap zalim (lawan kepada adil) kepada yang benar-benar berkomitmen.

8) Untuk golongan murid yang nakal dan bermasalah di sekolah, memang benar; memberi gambaran atau penulisan sijil terutamanya dalam perkataan negatif adalah tidak cocok sekali; namun, harus diingatkan, alam dunia ini, bukan hanya ada warna hitam (negatif) dan putih (positif). Menggunakan warna yang selainnya (neutral) juga adalah alternatif yang boleh dicadangkan. Pokoknya, guru bukan sahaja harus menjunjung nilai mulia, namun harus dilihat berbuat demikian!



Rabu, Mac 11, 2009

Kisah Ah Beng dan fikrahnya


Kisah 1:
Ah Beng pergi ke klinik dgn 2 telinganya merah terbakar.
Doktor: Apa yang terjadi ni? ceritakan pada saya!!
Ah Beng: Saya sedang seterika baju, tiba2 kawan saya telefon, saya tersilap angkat.
Saya tak angkat gagang telefon, tapi angkat seterika terus ke telinga.
Doktor: Habis yang sebelah lagi pun merah jugak. Kenapa?
Ah Beng: Kawan saya telefon lagi sekali laaa...!!!

Fikrah :- Kesalahan sama boleh berlaku berkali-kali; akibatnya, sangat menyakitkan....

Kisah 2:
Ah Beng adalah sangat teliti dlm kerjanya. Setiap kali selepas membuat salinan photostat, dia akan membandingkan dgn salinan asal supaya tidak ada "spelling mistake".

Fikrah :- Ada perkara yang tentunya benar kalau diikut contoh sebenar.

Kisah 3:
Ah Beng sedang mengisi borang permohonan kerja. Dia dah isi Nama, Umur,
Alamat dan info peribadi yg lain kecuali satu bahagian yg tertulis "SALARY
EXPECTED:"
Selepas puas memikirkan jawapannya, dia pun menjawab: "YES"!!!

Fikrah :- Apa yang kita rasa mudah, belum tentu mudah bagi orang lain memahaminya.

Kisah 4:
Ah Beng kat kedai TV, nak beli 1 TV set.
Ah Beng: Awak ada jual TV color tak?
Salesgirl: Ada!
Ah Beng: Bagi saya yg warna hijau satu!!

Fikrah :- Apa yang orang lain faham, belum tentu kita akan memahaminya.

Kisah 5:
Ah Beng di satu kedai runcit & sedang meneliti satu objek yg berkilat2.
Ah Beng: Apa benda yg berkilat2 nih?
Salesgirl: Thermo flask
Ah Beng: Benda nie apa gunanya?
Salesgirl: Ia boleh menyimpan supaya benda panas kekal panas & benda sejuk kekal sejuk
Ah Beng: Ok, saya beli 1!
Esoknya Ah Beng ke ofis dgn themo flask barunya.
Boss: Apa benda yg berkilat2 nih?
Ah Beng: Thermo flask!
Boss: Benda nie apa gunanya?
Ah Beng: Haa... dia boleh simpan benda panas kekal panas & sejuk kekal sejuk
Boss: Habis, Ah Beng simpan apa di dalam?
Ah Beng: 2 cawan kopi dengan 1 cawan aiskrim...

Fikrah :- Fahamkan betul-betul sebelum melaksanakan sesuatu.

Selasa, Mac 10, 2009

Maulid; Sejarah dan amalan


" ..... Kelahiran Nabi s.a.w adalah peristiwa yang amat penting kerana ia peristiwa yang memulakan episod baru bagi kehidupan manusia sejagat. Penentuan haribulan atau bulan secara tepat bukanlah faktor utama. Tidak dapat menentukan tarikh lahir yang pasti, bukan bererti seseorang itu tidak wujud. Entah berapa ramai para nabi, tokoh, individu yang gagal dikesan tarikh kelahiran mereka, tetapi mereka wujud dan telah mewarnai sejarah.

Kegagalan sarjana untuk mengetahui hari dan bulan sebenar kelahiran Nabi s.a.w antaranya berpunca daripada tindakan para sahabah Nabi s.a.w yang tidak merayakan tarikh tersebut. Walaupun dalam sejarah Islam, merekalah generasi yang paling mencintai Nabi s.a.w namun mereka tidak membuat perayaan khas hari kelahiran baginda disebabkan kerana mereka tidak melihat baginda melakukan hal yang demikian.

Bahkan Ibn Kathir menceritakan bagaimana Saidina ‘Umar apabila dicadangkan permulaan tahun Islam dikira pada tahun kelahiran Nabi s.a.w, beliau menolaknya. Sebaliknya khalifah agung itu memilih tahun hijrah baginda sebagai permulaan kiraan. Bukan kelahiran tidak penting, tetapi hijrah adalah permulaan kejayaan dan sejarah perjuangan. Perkara yang paling utama buat seorang rasul ialah baginda diikuti, bukan sekadar dirayakan. Saban tahun orang Kristian Barat merayakan kelahiran Jesus, namun apakah kehidupan mereka sama seperti yang diajar oleh Jesus?...."

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ya, saya fikir, perasaan bersyukur mengenangkan sejarah kelahiran Nabi s.a.w dengan semangat untuk mengikuti baginda adalah wajar. Di samping kita perlu sedar fakta-fakta yang disebutkan tadi. Jika Bulan Rabi’ul Awwal ini dikatakan bulan kelahiran Nabi s.a.w, maka tidak salah untuk kita berceramah menceritakan sejarah perjuangan dan prinsip-prinsip Islam yang dibawa oleh baginda. Sama ada pada bulan ini atau selain. Sama seperti apabila kita melintas suatu tempat bersejarah, kita mengenang sejarah tersebut. Cuma janganlah kita ini menjadi manusia bermusim yang hanya mengenang rasul dan ajaran baginda pada hari-hari tertentu, tetapi kita seakan sudah tidak mengingati baginda selepas itu.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Kita semua bersyukur dan bergembira dengan kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. Namun kita wajib pastikan cara kita ikut dan faham mengenai baginda. Saban tahun banyak pihak yang meraikan maulid, apakah umat Islam bertambah dekat dengan baginda?

(Dr Mohd Asri Zainal Abidin )

Klik di sini untuk baca artikel penuh


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah-

1) Sekali lagi, lontaran pandangan yang cukup kritis dan segar diberikan kepada seluruh umat untuk berfikir dan bermuhasabah; bagaimana sekarang? adakah kita berada dalam konteks amalan yang benar?

2) Selamat menyambut maulidur-Rasul; tema peringkat kebangsaan adalah 'Wahdah; pemangkin Khaira Ummah' fahamkah kita apa itu wahdah? apa itu khaira ummah? dan yang lebih penting, tindakan kita hari ini; adakah punya ciri dan pendekatan khaira ummah? ibarat soalan Dr MAZA, semakin dekatkah kita dengan baginda Rasulullah SAW?

Isnin, Mac 09, 2009

Pidato Rakyat

Perihal makna ketuanan rakyat

Ketuanan rakyat yang kita maksudkan adalah demokrasi yang matang di bawah naungan raja beperlembagaan. Demokrasi yang matang adalah demokrasi dimana rakyatnya perkasa, jiwanya merdeka, akalnya pintar, tindakannya dipandu oleh prinsip moral dan idealisme. Demokrasi inilah yang kita perjuangkan. Pohon demokrasi ini akan kita suburkan dengan pembinaan institusi-institusi masyarakat madani, media yang bebas serta bertanggjung jawab dan perlaksanaan undang-undang dengan seadilnya.

Rakyat yang merdeka jiwanya, tinggi akal budinya sentiasa mahukan keadilan untuk semua. Orang Melayu, Cina, India, Iban, orang Ulu mahu membina Malaysia yang boleh mereka banggakan.



Perihal Persaudaraan Manusia

Mereka yang tidak mengenali sejarah akan terperangkap di dalam seribu perbezaan sedangkan Al-Quran al Karim menganjurkan konsep li ta’arafu; agar kamu saling kenal mengenal. Manakala bagi yang yakin dengan jatidiri mereka akan berusaha mengenali yang lain dan meraikan persamaan.

Kung Fu Tze di dalam Lun Yu Buku ke 4 Bab Yuen Yuen ada menukilkan “si hai zhi nie jie xiong di “yang membawa maksud “empat lautan terbentang luas, semua manusia bersaudara.”

Khalifah Ali Abi Talib apabila ditanya tentang apakah jenis persaudaraan antara orang Islam dengan bukan Islam. Beliau jawab “Akhukum fil Insaniah” - mereka, yang bukan Islam, adalah saudara kamu dalam kemanusiaan. Ianya jelas menggambarkan prinsip persaudaraan ini.

Ungkapan Khalifah Ali ini adalah senada dan seirama dengan peribahasa Tamil: “Ontre Kulam Oruvane Thevan” (Satu Jiwa Kerana Kemanusiaan)



Perihal Patriotisme Sejati

falsafah negara kebangsaan yang diungkap oleh almarhum Dr Burhanuddin al Helmy dalam karyanya yang berjudul Falsafah Kebangsaan Melayu (1954):

Kita hendak mendirikan negara kebangsaan Melayu di atas dasar kebangsaan, menurut keadilan dan kemanusiaan yang luas dan sama berhak dan adil, bukan sekali-kali kebangsaan yang sempit, jauh sejauh-jauhnya dari berbau perkauman dan perasaan kolot dan kuno.

Mana mungkin memperjuangkan kemurnian agama dengan menzalimi yang lain




Perihal cabaran dan liku-liku

Kita semua pengembara menempuh jalan yang sama, dan berusaha memastikan Perubahan terlaksana. Sejarah menjadi saksi betapa ianya jalan berliku; penuh dengan segala macam cabaran dan tentangan. Kita mungkin diserang dari segala arah, namun kita perlu mara dengan yakin.

Seandainya kita istiqamah dengan garis besar haluan perjuangan, kita akan melaksanakan perubahan sedaya upaya, insya-Allah.


(DSAI)
You Know Who
8/3/2009,
Shah Alam, Selangor



>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah-

1) Bukan siapa yang bercakap kita perhatikan.... Tapi apa yang dicakapkan...; yang benar tetap benar, yang batil tetap batil
2) Tetapkan pendirian; teguhkan keyakinan; kuatkan semangat; perjuangan akan tetap diteruskan.
3) Sila baca dari kaca mata serorang idealis dan aktivis; bukan dari kaca mata politikus.
Terima kasih.

Khamis, Mac 05, 2009

ANNOUNCEMENT; SPM 2008 candidates

SPM results out next week

KUALA LUMPUR, March 5 — The Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) and Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) 2008 examination results will be announced on March 12, Education Director-General Datuk Alimuddin Mohd Dom said.

In a statement, he said, candidates can collect their results from their respective schools from 10am.

"For private candidates, they will receive theirs through the post," he said.

A total of 442,936 candidates registered for the SPM examination comprising 388,079 government school candidates, 16,019 candidates from school operated by state government, 10,331 private school candidates and 28,507 private candidates. — Bernama


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.

Fikrah-

1) Calon-calon SPM 2008; yang mana sedang bekerja sambilan di Jusco Bukit Tinggi, di Banting, di KL, atau hanya suri rumah sepanjang masa, bersiaplah untuk mengambil cuti daripada majikan dan bos masing-masing.

2) Datanglah ke sekolah dengan berpakaian yang kemas dan tidak menjolok mata. Ya, memang anda telah tamat persekolahan; namun adalah suatu sikap yang mulia dan murni untuk menghormati sekolah sebagai pusat keilmuan. Lagipun, peraturan sekolah tetap terpakai dalam kawasan sekolah; walau siapa pun anda.

3) Bawa bersama kamera untuk saat yang mendebarkan ini. HARUS DIINGAT; ini adalah SIJIL yang pertama setelah 11-12 tahun bersekolah dalam sistem pendidikan di Malaysia. Pastikan kamera tersebut ada bateri yang mencukupi.

4) Walau apa pun keputusannya, ringankan tulang; berjumpa dengan mana-mana cikgu untuk menyatakan penghargaan kalian kepada mereka. Sekali lagi; ini juga merupakan olahan sikap dan nilai murni dalam menghormati ilmu itu, serta penyampai ilmu itu sendiri. LEBIH-LEBIH lagi, sekiranya keputusan menunjukkan ILMU tersebut TIDAK SAMPAI ke jiwa kalian.

5) Walau apa pun keputusannya, sampaikan keputusan tersebut kepada ibu-bapa kalian dengan hati terbuka dan penuh rasa kesyukuran. Ingat; ibu-bapa berhak mengetahui dan berkongsi sama rasa suka-duka kalian; terutama yang melibatkan hasil keringat mereka untuk waris darah daging mereka. Ucapkanlah Alhamdulillah bagi yang Muslim; Ciuman dan pelukan istimewa juga boleh disampaikan kepada ibu-bapa kalian! Ingat lagi.. WALAU APA PUN KEPUTUSANNYA...

6) Teruskan kehidupan kalian dengan iltizam untuk menjadikannya lebih baik dan hebat daripada hari semalam. DI negara ini, biasanya, keputusan SPM akan membawa kalian ke dalam bidang apa yang akan diceburi dalam masyakarat kelak. Yang pasti, satu perkara sahaja yang tetap tidak akan terpalit bersama keputusan SPM ini; iaitu ukhuwah kita bersama. Kekalkan, kukuhkan, dan semadikan di dalam benak jiwa kalian; KITA PERNAH BERSAMA DAN AKAN KEKAL BERSAMA di dalam hati dan jiwa sebagai pejuang-pejuang dari TELOK PANGLIMA GARANG.


Selasa, Mac 03, 2009

Yuna



1) I really never 'into' this kind of any music. Just listen to harmony music and make me feel comfort. That's all.. But, today, i heard one song i thought from somewhere like US or Europe etc... N turn out, it's originated from Malaysia. Then, i google n find her:




2) Yuna; her name. What a wonderful voice she have. Interestingly, i think, this voice sounds really fresh in our music industry. Just wait around.. Meet Uncle Hussein took 3 years for their song to be hit. N for Yuna, seriously, she can do much better!



3) This one is another great example of her song. Just listen; N u will feel it.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Fikrah-
1) It's ok to love music, as long we stick to the basic principle of the Syariah; and have great discipline along the way.
2) Maybe, youngsters nowadays, feel like to fly further, and not stick to the lame old fashioned culture as ours! Yes.. we are old folks... Seriously, Time is really moving very fast.
3) Stay young by updating every angle of our life! If not, we are not relevant anymore. and That is scary.

Young ABIM Camp




1) Ini merupakan produk ABIM yang baru... Silalah datang dan dijemput untuk mengajak rakan-rakan, anak-anak, dan lain-lain yang berkenaan.

2) Kepada semua Kerabat ABIM Selangor dan Wilayah juga, dipersilakan untuk mendaftarkan anak tuan/puan segera untuk solidariti dan proses sepadu bina IQ,EQ dan SQ.

3) Mohon dipanjangkan juga kepada semua yang berminat.

JANGAN LEPASKAN PELUANG KEEMASAN INI !
HUBUNGI SEKRETARIAT ABIM SELANGOR
03 5511 8994


Isnin, Mac 02, 2009

Inspiration from Othman Bey; The Founder of Ottoman Empire

Last testament from Great Father to Great Child

In directing his son, Orhan Ghazi, to continue the administrative policies set forth by Sheikh Edebali, who is considered the spiritual founder of Ottoman Empire and also being the first Qadi' of the empire. Osman stated:

1)Son! Be careful about the religious issues before all other duties. The religious precepts build a strong to the state. Do not give the religious duties to careless, faithless and sinful men or to dissipated, indifferent or inexperienced people.

2)And also do not leave the state administrations such people. Because the one without fear of God the Creator, does not afraid of the created. The one committing a great sin and continuing to sin can not be loyal...

3)Scholars, virtue men, artists, literary men are the power of the state structure. Treat with kindness and show honor to these men. Make close relationship when you hear about a virtuous man and give wealth and grant him...

4)Put order the political and religious duties. Take lesson from me so I came to these places as a weak leader and I reached with the help of God although I did not deserve. You follow my way and protect Din Muhammad (the prophet) and the believers and also your followers. Respect the right of God and his servants.

5)Do not hesitate to advise your successors in this way. Depend on God's help in the esteem of justice and fairness, to remove the cruelty, attempts in every duty.

6)Protect your public from enemy's invasion and from the cruelty. Do not behave any person in an unsuitable way with unfairness. Gratify the public and save all of their sake.

The Dream of Great Man

In an often mentioned account, Osman, while at Edebali's lodge, dreamt- seeing the crescent moon coming out from Edebali’s chest and entering into his own chest. A tree then emerged from Osman’s chest. Osman saw people, rivers and horses under the tree. When he awoke, Osman hurriedly told Edebali about the dream. Edebali responded that the moon represents Edebali’s daughter, Malhun Hatun, and she would one day be Osman’s wife. Edebali said that this marriage will spawn a dynasty and a mighty empire symbolized by the tree in his dream. Edebali's interpretation of Osman's dream proved accurate. Osman went on to marry Edebali’s daughter, Malhun Hatun who is the mother of Orhan Ghazi, the second leader of Ottoman Empire, which prevailed as a world power for over 600 years.


The Words from The Ulama' to The Umara'

Edebali's advice to his son in law, Osman Ghazi, is very important to understand given that the message was carried about by subsequent Ottoman rulers. Edebali's words shaped and developed Ottoman administration and rule for many centuries.

In one famous declaration, Edebali told Osman:

My son, now, you are the leader! From now on-
1)wrath is for us; the calmness is for you.
2)Being offended is for us; pleasing is for you.
3)The impeachment is for us; to endure is for you.
4)Incapacity and mistakes are for us; tolerance is for you.
5)Disagreements and disparity are for us, justice is for you.
6)Unfairness is for us; forgiveness is for you.
7)Dividing is for us, completing is for you.
8)Slothfulness is for us, warning and guiding is for you.
My son, your burden is heavy, your duty is difficult and your power is like up to a hair. May Allah be with you.
Hope that Allah would make your beylik (the territory) sacred and beneficial for Islam.
Hope that Allah make your light brighter and expand your beylik to far lands. Pray Allah to give you a heart and a mind which can carry your load.
You and your followers should lead with your swords; and we, the dervishes , must think and pray for you so we can reach to our aims. May Allah be with you.