Isnin, September 08, 2008

Kisah masa dulu, kini dan akan datang

Blog ini adalah didekasikan kepada semua orang. Saya hanya melintaskan apa yang saya rasai sepanjang hidup ini. Tidak kisah sama ada bersifat peribadi mahupun perkongsian ilmu. Rasa seronok untuk berkongsi kisah hidup ini sangat membuak-buak. Seperti segalanya dikumpulkan dalam satu web log yang hendak diceritakan segalanya. Fokus pengkisahan adalah pelbagai. Ertinya, tidak berfokuslah.

kisah hidup setiap orang adalah suatu yang sangat berharga, kerana setiap waktu itu adalah dicatat Malaikat kiri dan kanan. Maka, dosa pahala akan terus berjalan setiap detik, selagi nyawa dikandung badan. Sebenarnya, ini termasuklah apa yang difikirkan (akal), dan dirasakan (emosi / jiwa). Pengalaman bukan berdasarkan faktor usia, tetapi adalah sejauh mana kita berjumpa dan berhadapan dengan manusia yang lain. BArangkali, benar kata orang-orang tua, kecil jangan disangka anak, besar jangan disangka bapak.

Saya yang berkerjaya cikgu sekolah menengah juga sering kali membawa kata-kata ini sebagai bekalan. Cikgu harus punya ilmu yang jauh lebih tinggi daripada anak-anak muridnya. Dan, sering kali berlaku juga, terdapat anak-anak murid yang mahir dalam banyak perkara, lebih dari cikgu. Perasaan apakah yang timbul, apabila murid bertanya kepada cikgu, dan cikgu menganga tidak mampu menjawabnya? Biasanya, cikgu akan melakukan 'escapisme' dengan menangguhkan soalan tersebut. Jarang juga melihat cikgu bertanyakan kepada seorang-dua anak murid yang memang mahir dalam subjek-subjek tertentu, apa lagi kalau itu subjek yang cikgu tersebut ajar. Si murid, biasanya, segan alah untuk tunjuk power... Bimbang cikgu malu.. barangkali...

Bersikap terbuka dan sentiasa memajukan diri adalah kata kuncinya di sini. Kita semua mahukan penyelesaian masalah segera. Buat apa ditangguh-tangguh. Kalau boleh sesiapa sahaja dapat membantu, ini akan menjadikan kepala tidak kusut masai, ditambah lagi dengan kerja cikgu yang berlambak dengan kerja-kerja keranian yang tidak sudah-sudah selesai. Lupakan soal maruah seketika... Rasanya, anak murid lebih memandang tinggi dengan guru yang boleh menerima dan terbuka sifatnya.

Saya mengkategorikan diri dalam cikgu muda... dengan berlatar-belakang kepersatuanan yang cukup panjang dari zaman persekolahan dahulu sehinggalah hari ini, dan barangkali sampai akhir hayat; biasanya mempunyai pandangan yang agak sedikit mencapah dalam konteks guru dan keguruan. Biasanya, kalau diajak berbincang dengan guru-guru lain yang agak dalam kategori cikgu lama... hujahnya berbeza. Biasanya panas, dan tidak sealiran... seperti 'school of thought' yang jauh berbeza. (Mungkin perasaan saya sahaja)

Nah, blog ini sebagai satu contoh lagi, betapa masih tidak ramai cikgu yang punya blog sendiri. Malah, saya sendiri belajar daripada seorang anak murid saya. Benar kata orang bijak pandai.. Ini masa mereka. Masa muda mereka berbeza dengan masa muda kita dahulu... Masa muda saya, sudah tentu berbeza dengan masa muda cikgu saya dahulu... 10 tahun akan datang, agaknya, anak murid saya sudah berjaya menjadi cikgu, dan ditakdirkan mengajar sama dalam satu sekolah, bagaimana agaknya aliran saya dengan beliau nanti? (aahh... mungkin perasaan saya sahaja)

Jumaat, September 05, 2008

QUE SERA, SERA -(What Will Be, Will Be)(Apa Yang akan Jadi akan Terjadi)

Published 4 September, 2008

Meaning of Que Sera, Sera:

(Maksud Que Sera, Sera:)

The expression “What will be,will be” is used to describe the notion that fate will decide the outcome of a course of events, even if action is taken to try to alter it.

(Ungkapan “Apa yang akan jadi akan terjadi digunakan untuk maksud Takdir akan menentukan keputusan kejadian-kejadian seterusnya walaupun tindakan diambil untuk cuba menghalangnya.)


(Lyrics written by Jay Livingston and Ray Evans

for Alfred Hitchcock’s 1956 re-make of his 1934 film

“The Man Who Knew Too Much” starring Doris Day and James Stewart.)

When I was just a little girl,

I asked my mother, “What will I be?

Will I be pretty?

Will I be rich?”

Here’s what she said to me:

“Que sera, sera,

Whatever will be, will be;

The future’s not ours to see.

Que sera, sera,

What will be, will be.”

When I was just a child in school,

I asked my teacher, “What will I try?

Should I paint pictures”

Should I sing songs?”

This was her wise reply:

“Que sera, sera,

Whatever will be, will be;

The future’s not ours to see.

Que sera, sera,

What will be, will be.”

When I grew up and fell in love.

I asked my sweetheart, “What lies ahead?

Will we have rainbows

Day after day?”

Here’s what my sweetheart said:

“Que sera, sera,

Whatever will be, will be;

The future’s not ours to see.

Que sera, sera,

What will be, will be.”

Now I have Children of my own.

They ask their mother, “What will I be?”

Will I be handsome?

Will I be rich?”

I tell them tenderly:

“Que sera, sera,

Whatever will be, will be;

The future’s not ours to see.

Que sera, sera,

What will be, will be.

Que Sera, Sera!”


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> His post always interest me a lot! whatever will be, will be!

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Maksud beliau sangat halus.

moral : Big talk begin with small talk

A lawyer was seated next to a little girl on the airplane when the   lawyer turned to her and said, 'Let's talk. I've heard that flights go quicker if you strike up a conversation with your fellow passenger.'


The little girl, who had just opened her book, closed it slowly and said to the stranger, 'What would you like to talk about?'


'Oh, I don't know,' said the lawyer. 'How about nuclear power?' and he smiles.


'OK, ' she said. 'That could be an interesting topic. But let me ask you a question first. A horse, a cow, and a deer all eat the same stuff - grass - . Yet a deer excretes little pellets, while a cow turns out a flat patty, and a horse produces clumps of dried grass. Why do you suppose that is?'


The lawyer, visibly surprised by the little girl's intelligence, thinks about it and says, 'Hmmm, I have no idea.'


To which the little girl replies, 'Do you really feel qualified to discuss nuclear power when you don't know shit?


Powered by Qumana


What a confusion!

Conversation of Mr.William Knott and Mr. Watt.


> >> > "Who's calling?"                                                   > >> > "Watt."


> >> > "What is your name, please?"                               > >> > "Watt's my name."


> >> > "That's what I asked you. What's your name?"   > >> > "That's what I told you. Watt's my name.


A long pause, and then from Watt,


                                                                                     > >> > "Is this James Brown?"


> >> > "No, this is Knott."                                            > >> > " Then, Please tell me your name."


> >> > "Will Knott."                                                       > >> > "Why not?"


> >> > "Huh? What do you mean why not?"            > >> > "Yeah! Why won't you tell me your name?"


> >> > "But I told you my name!"                            > >> > "Didn't you say you will not?"


> >> > "Not not, Knott, Will Knott!"                       > >> > "That's what I mean."


> >> > "So you know my name."                            > >> > "Of course not!"


> >> > "Good. So now, what is yours?"                            > >> > "Watt. Yours?"


> >> > "Your name!"                                                        > >> > "Watt's my name."


> >> > "How the hell do I know? I am asking you!"   


                                                            > >> > "Look I have been very patient and I have told you my name and you have not even told me yours yet."


> >> > "You have been patient, what about me? I have told you my name so many times and it is you who have not told me yours yet."


                                                                                       > >> > "Of course not!"


> >> > "See, you even know my name!"                           > >> > "Of course not!"


> >> > "Then why do you keep saying of course Knott?"  > >> > "Because I don't."


Pause....


> >> > "What is your name?"                                > >> > "See, you know my name!"


 >> > "Of course not!"                                           > >> > "Then why do you keep asking Watt is your name?"


> >> > "To find out your name!"                         > >> > "But you already know it!"                                   


> >> > "What?"                                                    > >> > "See...> >> > "...And you know mine!"


> >> > "Of course not!"                                    > >> > "Exactly!"


>NOW THEY ARE AT A POINT WHERE BOTH THINK THE OTHER KNOWS THEIR NAME, BUT THEY THEMSELVES DON'T KNOW THE OTHER'S NAME.


> >> > "Listen, listen, if I asked you what your name is, what will be your answer?"         > >> > "Watt's my name."


> >> > "No, no, give me only one word."                                > >> > "Watt"


> >> > "Your name!"                                                                > >> > "Right!"


>Pause before it hits him,


> >> > "Oh, Wright!"                                                                > >> > "Yeah!"


> >> > "So why didn't you say it before?"                    > >> > "I told you so many times!"


> >> > "You never said Wright before..."                        > >> > "Of course I did."


> >> > "Ok I won't argue any more. Do you know my name?"    > >> > "I do not."


> >> > "Well, there you go, now we know each other's name."    > >> > "I do not!"


> >> > "Good!"


>Pause before it hits him,


                                                                                                > >> > "Oh, Guud!"


> >> > "Good."                                                        > >> > "No wonder, it took me so long, is that Dutch?"


> >> > "No, it's Knott!"                                            > >> > "Oh, okay. At least the names are clear now, Guud."


> >> > "Yes, Wright."


>NOW THEY BOTH THINK THEY KNOW EACH OTHER'S NAME AS WELL!!!


now, do you confused?


Powered by Qumana


Rabu, September 03, 2008

Guru kelas yang baik

Bersikap proaktif, mengenali dan memahami masalah pelajar, serta memastikan layanan terbaik untuk mereka. Itu adalah antara tugas guru kelas yang baik. Begitu juga dengan memastikan mereka sentiasa bermotivasi untuk terus belajar dan mendapatkan seberapa banyak ilmu di sekolah khususnya.

Nampaknya macam senang, tapi tidak semudah yang disangkakan. Lagi-lagi, menjaga remaja-remaja yang berbeza bangsa, agama, dan adat budaya. Lain perasaannya....

Sebelum ini, saya pernah bertugas di Sungai Koyan, Kuala Lipis... Di sana, jaga anak-anak orang asli! Kemudian, dihantar pula ke Pakan, Sarikei, Sarawak... Jaga pula anak-anak Iban.... Selang 2 tahun, dihantar pula ke Telok Panglima Garang, Kuala Langat... jaga anak-anak Cina pulak... ada laa 2 orang anak-anak India dan 5 orang anak-anak melayu... Jadi, ini bukan pengalaman kali pertama hidup dan jadi bapak kepada anak-anak bangsa Malaysia.


Saya seronok dengan pengalaman yang berbeza ini, kerana inilah yang akan menjadikan saya memahami permasalahan dalam perbezaan lokaliti. Sekaligus, mendorong saya untuk memperbaiki diri untuk menjadi yang terbaik. Ada beberapa pengajaran yang saya rasa, penting untuk dikongsi bersama apabila menjadi guru yang baik.

  1. Bekerja bersama-sama pelajar dalam menyelesaikan masalah mereka, baik secara individu, mahupun secara berkelompok.
  2. Membuat pelajar merasa kasih kepada kita (guru) bukan bermakna mengikut kehendak mereka (untuk popular). Ingat sentiasa bahawa guru adalah pendidik; mengembangkan kualiti yang baik, dan mencegah sifat negatif daripada berkembang, walaupun sikap negatif itu lebih popular. Maknanya, bersedia untuk dibenci.
  3. Jadi mereka (be like them) dengan erti kata, 'muda'kan persembahan diri guru. Tidak akan luak ilmu atau kredibiliti guru dengan menjadi 'muda', bahkan akan lebih mendapat kepercayaan pelajar
  4. Sentiasa punya ilmu pengetahuan semasa yang matang, dan mampu menterjemahkan ilmu tersebut dengan bahasa yang lucu dan sempoi. yang ini, biasanya, guru berusia jarang mampu lakukan.
  5. Make them understand your basic rule. Beri mereka penjelasan peraturan asas anda. Contohnya, saya dari awal lagi menyatakan betapa pantang nenek moyang saya orang berbohong! dan mereka mengetahui akibat yang akan mereka terima sekiranya mereka berbohong. Yang susahnya, mesti konsisten dengan peraturan itu. Kalau tidak, ia akan memakan diri semula.
  6. Be flexible dalam PnP. Maksudnya, tidak terlalu terikat dengan Rancangan Pengajaran dan Bahan-bahan bantu mengajar. Pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar adalah yang terbaik. Tapi, makan banyak masa. Terpulang lah.. Flexible kan diri...
  7. be happy, and be rasional... Pelajar suka gurunya yang sentiasa senyum dan sentiasa rasional. Terasa jadi macam James bond pun boleh. Sentiasa cool jer...
  8. dan lain-lain lagi.... (nanti tambah lagi)

Selasa, September 02, 2008

susahnya jadi cikgu



Satu masalah besar yang dihadapi guru sekolah adalah mengawal disiplin pelajar. DAn, masalah yang paling biasa, (sampai cikgu dah bosan dan lemau) adalah masalah ponteng sekolah, dan datang lambat ke sekolah.

Sekolah yang bersebelahan jalan besar adalah yang paling mudah untuk mengajak dan memanggil golongan ini untuk melakukannya. Ditambah pula, deretan kedai dan restoran di seberang jalan yang menawarkan perkihidmatan yang baik seperti restoran mamak, dan kafe cyber. Kawasan perumahan dibalik kedai juga menjadi perhatian. Sebenarnya, mana-mana tempat pun boleh, asalkan tidak ke sekolah. Kalau lambat, alang-alang lambat, biar lambat terus... atau pun, alang-alang lambat, tak payah datang terus.

Mereka ini takut juga kepada guru yang bertugas. LAgi-lagi yang membawa kamera bersama. Bimbang muka mereka ditangkap agaknya. Guru pula boleh membawa bukti tersebut kepada pihak atasan sekolah. Cuma, tidak semua guru yang bersetuju dengan kaedah ini, kerana pernah pada suatu ketika dulu, satu kejadian tidak diingini telah berlaku.

Sekumpulan pelajar ini melarikan diri (1000 langkah) apabila melihat cikgu datang dengan kamera, dan tanpa mempedulikan kenderaan yang lalu-lalang, dikisahkan ada yang terlibat dalam kemalangan jalan raya. Maka, tidaklah dilakukan kaedah ini selepas itu.

Saya, lakukan juga... sekadar untuk menunjukkan bahawa cikgu ada bukti bahawa mereka melakukan kesalahan ini, dan cikgu mengambil tindakan. Dan tindakan ini berbentuk amaran. Seminggu selepas itu, hukuman dapat dijalankan.

Isnin, September 01, 2008

Syaitan bernama Khannaz

Kisahnya lebih kurang macam ni laa... Dapat dari artikel orang. Dia pun dapat dari mana, tak tau.. Tapi, macam menarik untuk dikisahkan. Yang penting, ada pengajaran besar. Lagi, berasaskan surah An-Nas. Mungkin kisah israiliat kot...


.........................................................................


Kisahnya mengenai Syaitan yang tidak putus-putus mencari jalan untuk menghancurkan anak Adam dari mematuhi suruhan Allah. Suatu hari, ibu syaitan tengah berfikir bagaimana agaknya hendak mengenakan anak cucu Adam... dan tiba-tiba, dia nampak anaknya Khannaz, lalu dipanggilnya. "Khannaz, mari ikut mak. Kita pergi rumah nabi Allah Adam dan isterinya Hawa". Maka, pergilah kedua anak beranak syaitan itu merupai wajah manusia.. Pada ketika itu, nabi Adam a.s baru sahaja meninggalkan rumah untuk mencari nafkah,dan tinggallah Hawa keseorangan di rumah. Tiba-tiba, pintu rumah diketuk. Dibukanya pintu, dan bertanyalah Hawa "Siapa kamu?" Ibu syaitan menjawab "tolong jaga anak saya.. nanti saya akan datang untuk ambilnya balik" Hawa yang tidak mengetahui apa memberikan sahaja pertolongan.


Apabila Adam pulang, Adam terkejut dan bertanyakan gerangan anak siapa itu. Hawa berkata "Tak tahulah... tadi ada seorang wanita menyuruh kita menjaga anak ini sehingga dia datang semula." Nabi Adam a.s berfikir sejenak, dan "ini mesti anak Syaitan.. yang mahu mengganggu anak cucu kita.." "Jadi, apa yang harus kita lakukan?" Tanya Hawa. Setelah sekian lama berfikir... "Kita potong-potong dagingnya sehingga kecil dan gantungkan isinya di pokok luar rumah kita... Nanti, bila ibunya datang, biar dia nampak dan tahu anaknya sudah tiada... " idea Adam. Keesokkannya, ibu syaitan datang lagi ketika Adam keluar bekerja.


"Mana anak aku?" Tanya ibu syaitan pada Hawa... Hawa pun menjawab dan dengan jujurnya menerangkan apa yang telah mereka lakukan terhadap anak syaitan itu. Dengan tenang, ibu syaitan itu berkata.. "oh, ye ker?" dan kemudian, dia berteriak " Khannazzzzz.....!!! " dengan tiba-tiba, daging-daging Khannaz yang telah dikerat-kerat itu dan bergantungan itu bercantum kembali dan menjadi hidup serta menjadi Khannaz yang sempurna kembali... Ibu syaitan tidak berputus asa dan masih lagi datang pada keesokkan harinya dan masih meminta Hawa menjagakan Khannaz dan berpesan akan kembali lagi hari keesokkannya.


Apabila Adam pulang, terkejutlah beliau melihat Khannaz masih lagi hidup dan bermain-main di rumahnya. Hawa menerangkan apa yang berlaku. "Kita tidak boleh biarkan usaha syaitan untuk mengganggu anak cucu kita berhasil.." Kata Adam. "Lantas, apa yang harus kita lakukan?" Tanya Hawa. "Begini.. biar kita bakar anak syaitan ini... dan abunya kita buangkan ke laut.. Biarkan abunya di bawa arus laut dan ibunya tidak akan mendapatkannya lagi.." terang Adam lagi...


Keesokkannya, datang lagi ibu syaitan dan bertanyakan " Mana anak aku?" "Anak kamu, sudah kami bakar dan abunya kami buang ke laut!" Jawab Hawa. "Oh yer ker?.."kata ibu syaitan lantas meneriak " Khannaz...!!!!!" sekali lagi, abu-abu Khannaz keluar dari dasar lautan dan berkumpul dan bercantum semula menjadi Khannaz yang sempurna. Kemudian, ibu syaitan menyerahkan kembali kepada Hawa dan menyuruh untuk menjaganya.


Apabila Adam pulang, dan mendapati anak syaitan itu masih ada, "Ini tidak boleh jadi....Kita tidak boleh biarkan perkara ini berterusan." "Apa lagi yang harus kita lakukan?"Hawa bertanya lagi... "Begini sahajalah... kita belah dua kan anak ini. kamu telan sebelah, aku telah sebelah."Cadang Adam.


Ibu syaitan datang lagi pada keesokkan harinya, dan bertanyakan anaknya. "Mana anak aku?" Hawa berkata dengan penuh keyakinan "Kali ini, kamu tidak akan dapat kembali anakmu.... Kami telah belah dua, dan kami masing-masing telah menelan anak kamu."


"oh... iyer ker..." jawab ibu syaitan itu dengan sinis, lantas dia berteriak... "Khannazz....." "Iye mak... " Jawab Khannaz dari dalam badan Hawa... "Bagus anakku... bagus.... duduklah di dalam sana... Jangan kamu keluar sehingga hari kiamat nanti..."arah ibu syaitan pada Khannaz...


....................................................


Itulah ceritanya. Maka, bermulalah Khannaz dengan tugasnya dalam badan manusia sehinggalah ke hari ini.Tugasnya:-



  1. Bila kita makan, diapun makan. Bila kita minum, dia pun minum... dan apa juga aktiviti yang kita buat, dia akan buat... kalau kita tidak mulakan dengan BISMILLAH...

  2. Bila kita bersolat, dia akan mengganggu dan menjadikan kita was-was, dan tidak khusyuk...

  3. membuatkan kita terlupa, keliru atau ingat-ingat lupa... Ubatnya.. banyakkan ASTAGHFIRULLAH

  4. Khannaz akan berlari / bermain dalam darah kita... ubatnya... banyakkan ZIKR


Sahabat Rasullullah pernah bertanya, bagaimana hendak mengelak dari Khannaz ini...PEsan Rasulullullah S.A.W, setiap apa yang dikerjakan, mulakanlah dengan BISMILLAH. Khannaz akan bertambah kurus, kelaparan bila kita berpuasa, dan bila mana suami isteri ber'sama' bacalah doa...


Surah An-Nas juga menceritakan hal yang sama yang buatkan diri kita was-was. Wallahualam.............


Powered by Qumana


Sabtu, Ogos 30, 2008

Aku menangis pada Hari Merdeka

>> suatu posting yang menyentuh hati saya...
..................................................................................................................................................
Aku menangis pada Hari Merdeka.
(I am Crying on Merdeka (Independence) Day
1. Aku menangis kerana rakyat Malaysia telah hilang kegembiraan dan perasaan terhadap masa hadapan negara yang diimpiankan dan tidak seperti semasa Allahyarham Tunku Abdul Rahman melaungkan “Merdeka!”.
(I cry because Malaysians have lost the joy and hope of a future Malaysia as wished for unlike the times when the late Tunku Abdul Rahman shouted “Merdeka”. )

2. Aku menanggis memikirkan ada rakyat Malaysia sendiri yang bercakap, berfikir dan bertindak memecahbelahkan rakyat dengan penuh perasaan perkauman dan keagamaan masing-masing tampa ada perasaan kebangsaan dan kesahabatan.
(I cry thinking of some Malaysians who talk, think and act to divide the citizens with their own racists and religious thoughts without a care for nationalism and friendships.)

3. Aku menangis memikirkan ada rakyat Malaysia yang lebih mementingkan sendiri dari negara apabila timbul isu-isu parti, jawatan, habuan, kuasa, kawan, kesahabatan dan keadilan.
(I cry thinking of some Malaysians who care more of themselves rather than the Nation when it comes to issues of party, posts, rewards, power, friends, relationship and fairness.)

4. Aku menangis memikirkan ada rakyat dan keluarga mereka yang masih belum mendapat keadilan sewaktu dipenjarakan, ditindas, dirompak, diugut, didiskriminasikan dan tidak juga dibenarkan bersuara.
(I cry thinking of some citizens and their families who have not obtain justice while being imprisoned, oppressed, robbed, threatened, discriminated and not even allowed the freedom of speech.)

5. Aku menangis memirkirkan ada rakyat Malaysia yang masih hidup Kias Pagi, Makan Pagi; Kias Petang Makan Petang walaupun Malaysia sudah 50 tahun merdeka.
(I cry thinking there are still Malaysians who still live from Hand to Mouth everyday, even though Malaysia has already achieved 50 years of Independence.)

Posted at http://patek1472.wordpress.com

Jumaat, Ogos 29, 2008

mati hidup semula

1)Perasaan seronok amatlah tidak terkira! Blog ini adalah tempat saya simpankan segala cetusan pemikiran yang dikongsikan dalam layar internet. Maknanya, cetusan ini untuk seluruh dunia, selagi mereka mampu membaca artikel saya.

2)Blog ini mati selama hampir 2 tahun, yang mana post terakhir pada 30 November 2006. Hidup semula pada 28 Ogos, 2008. Tarikh yang amat bermakna kerana ini adalah hari lahir saya! Hari ini pada 28 tahun dahulu, saya mula masuk dan melihat alam dunia.

3)Ia juga memberi makna tersirat, bermula era baru dalam hidup saya selama 28 tahun. Indahnya hidup ini bila mendapat penghargaan insan sekeliling.
-Saya adalah cikgu. Berjuang, memberi bakti dengan mencurah ilmu sekadar yang ada untuk bekalan anak-anak murid maju jalan kehadapan.
-Saya adalah anak. Mengormati, mentaati ibu bapa dengan menjaga hati perasaan mereka, sementara tangan mereka masih boleh dicium.
-Saya adalah suami. Mentadbir sebuah keluarga dengan kasih sayang, dan menunjuk teladan serta menjadi nakhoda pelayaran kehidupan rumah tangga.
-Saya adalah belia. Menjadi penggerak anak muda yang lain dalam melahirkan masyarakat bertamadun, masyarakat madani dengan keringat jantan orang muda. Kata nabi, ingat masa muda sebelum masa tua
-Saya adalah siapa yang Tuhan jadikan saya. Yang pasti, menjadi khalifah untuk menegakkan kalimah Allah di atas muka bumi ini. Mengajak kepada kebaikan, dan mencegah kepada kemungkaran.


Allahu Akbar!!

Khamis, Ogos 28, 2008

Alahai Apalah Nasib Cikgu....

Macam-macam tuduhan dilemparkan kepada cikgu . Cikgu ini bagaikan papan dart yang kerjanya menerima tusukan panah dart. Membaling dart memang menyeronokkan . Siapa yang tidak seronok jika membaling ke papan dart . Selalunya dart akan mengena dan jarang sekali yang meleset. Cuma untuk tepat ke sasaran memang susah. Begitulah juga dengan tuduhan-tuduhan yang dilemparkan kepada guru-guru . Nampak macam kena tapi tidaklah kena sangat ke sasaran. Ia masih sipi-sipi sahaja.

Filem yang cukup menghina guru ialah filem yang dilakonkan oleh P Ramlee. Dalam kelas cikgu itu , cikgu tersebut tertidur kerana setiap malam dia bermain gitar dalam satu kumpulan muzik. Filem ini ditayang berkali-kali di televisyen terutama sekali di Astro Ria. Aku memang tak kering gusi melihat telatah Cikgu Ramlee dengan anak murid yang nakal-nakal itu.

Tapi adakah semua cikgu-cikgu sedemikian. Oleh kerana filem itu ditayangkan berkali-kali ,maka ramai yang terpengaruh dengan dakwaan itu. Mereka beranggapan ramai guru yang mengajar sambil lewa dan senang-senang tidur di dalam kelas.

Terpancut keluar dari mulut Cikgu Lok Yim Pheng bahawa cikgu-cikgu disaman hampir setiap hari. Dalam laporan RTM, pemberita meminta ulasan daripada cikgu-cikgu di kelas. Semua guru yang ditemuramah mengiyakan guru-guru mudah terdedah dengan kes saman ini. Mereka takut mengambil tindakan disiplin terhadap pelajar yang nakal. Aku naik pelik juga dengan laporan RTM itu kerana seolah-olah RTM menyebelahi cikgu dan tidak menyokong Dato Hishamuddin. Selepas itu tidak ada lagi temubual dengan para guru baik RTM mahupun TV3. Itu yang akui perasan , mungkin betul mungkin tidak. Laporan akhbar aku tak percaya sangat kerana ia lebih mudah ditapis.

Jika bernasib baik , guru-guru hanya akan dicalar kereta mereka. Tetapi jika tidak bernasib baik, kes mereka akan direport ke balai polis , dibuat laporan doktor swasta dan di bawa ke mahkamah. Tak kurang juga yang melibatkan yang berhormat, tokoh politik dan persatuan politik setempat. Banyak juga yang diselesaikan oleh pihak pengetua, PPD atau oleh pegawai daripada Kementerian. Jawapan paling mudah ialah tukar sekolah.

Apakah tanggapan ibu bapa sekarang terhadap guru-guru. Ibu bapa memang menaruh harapan yang tinggi terhadap anak-anak mereka. Ibu bapa sekarang mempunyai bilangan anak yang kecil , hanya tiga empat orang sahaja. Jadi mereka amat bergantung kejayaan kepada dua anak perempuan dan seorang anak lelaki . Jika dapat seorang anak lelaki dan seorang anak perempuan , itu sudah cukup memadai.

Dalam beberapa hal mereka ambil perhatian terhadap keadaan anak-anak mereka Sungguhpun mereka sibuk bekerja , tapi mereka amat mengharapkan anak mereka berjaya, lebih berjaya daripada mereka. Jika ibu bapa mempunyai kelemahan dan kesilapan masa lalu, seboleh mungkin kesilapan dan kelemahan itu tidak akan berulang dan berjangkit kepada anak-anak mereka.

Ibu tidak percaya perwatakan anak-anak mereka berubah dari semasa ke semasa. Semasa di Tahun 1 perangai anak mereka cukup baik tetapi setelah ke Tahun 2, perangai anak mereka berubah. Mulalah mereka menyalahkan kawan-kawan kepada anak-anak mereka.

Apabila di sekolah menengah, perangai anak mereka lebih cepat berubah. Mereka menyalahkan sekolah dan guru-guru yang kononnya tidak berdedikasi. Mereka mendapati guru sekolah menengah tidak bertanggungjawab berbanding dengan guru-guru di sekolah rendah. Guru di sekolah menengah hanya membiarkan jika anak mereka melakukan kesalahan. Ibu bapa lebih kenal dengan guru di sekolah rendah. Mereka lebih menghargai jasa dan peranan guru sekolah rendah. Mereka merasakan guru di sekolah rendah lebih prihatin.

Ibu bapa tidak sedar corak pendidikan dan pergaulan mereka di rumah telah menyebabkan watak anak mereka turut berubah. Setiap manusia akan berubah. Apabila masa berlalu , anak-anak akan lebih dewasa , mahukan status kedewasaan , inginkan kebebasan dan lepas bebas dari kongkongan. Inilah yang dinamakan jiwa remaja.

Ketika di sekolah rendah , anak-anak tadi bercampur sesama kaum tetapi apabila sampai di sekolah menengah, anak-anak mereka bercampur dengan kaum-kaum yang lain. Selalunya ibu bapa ini menyatakan sesuatu kaum itu lebih jahat dan nakal, lebih bising dan sebagainya.
Pelbagai tuduhan dilemparkan dan ada kalanya berbau perkauman. Di sekolah menengah isu-isu perkauman lebih mudah merebak. Pergaduhan pelajar antara kaum lebih mudah berlaku. Faktor luaran amat mempengaruhi terutama iklim politik semasa dan kongsi gelap.

Faktor jarak juga memainkan peranan. Semasa di sekolah rendah , jarak antara sekolah rendah dengan rumah tidaklah begitu jauh. Hanya sekitar 2-3 batu sahaja. Tambahan pula mereka selalu hantar dan ambil di sekolah. Oleh itu mereka tahu perkembangan anak-anak mereka di sekolah. Ibu bapa mengenali rakan dan lawan anak-anak mereka. Anak -anak ini pula selalu mengadu hal ehwal apa yang berlaku di sekolah. Tetapi apabila sampai di sekolah menengah , jarah rumah dengan sekolah lebih jauh. Mungkin 7- 10 kilometer.

Sekolah -sekolah menengah ini terletak hanya di bandar-bandar. Satu ketika dahulu pusat video games, pusat snuker, kafe siber banyak dibandar. Anak-anak yang jauh daripada pemerhatian ibu bapa telah menyimpang ke pusat-pusat ini untuk mendapat pengiktirafan sebagai seorang muda remaja. Tidaklah mereka dikatakan kolot, tidur di celah ketiak emak lagi.

Banyak pemimpin politik tidak percaya pelajar-pelajar ini macam samseng di sekolah. Datanglah jengok ke sekolah-sekolah terutama sekali pada waktu hujung waktu belajar dan semasa rehat. Lihat juga kawasan bandar yang mempunyai pusat-pusat yang dinyatakan di atas. Tidakkah mereka sedari para pelajar ini melepak dan melepak tanpa sebarang tujuan.

sambung...