Sabtu, Mac 14, 2009

PPSMI; komen menarik dari blog chedet

1) komen 1
2) komen 2
3) komen 3

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah -
1) Ada macam-macam pendapat mengenai dasar ini. Ada yang dangkal, ada yang emosi; yang 3 komen ini, boleh difikrahkan.
2) ramai yang tak faham lagi fakta berikut;-
a) menolak PPSMI bukan bermakna menyatakan penguasaan B.Inggeris tidak penting. SEMUA orang bersetuju B.Inggeris adalah sangat penting
b) Menyelesaikan masalah B.Inggeris, jangan pula menggadaikan B.Melayu=Bahasa Perpaduan
c) Matematik dan Sains adalah ilmu utama untuk dikuasai- gunakanlah bahasa apa pun;
3) Cuba tanya anak-anak jawa hari ini; berapa ramai yang boleh bercakap jawa, atau menulis perkataan jawa? kalau boleh, pernah dengarkah bahasa jawa sebagai bahasa ilmu?


Pelajar cemerlang


1) Kenal tak Nik Nur Madihah b Nik Mohd Kamal Hussein? Dia adalah pelajar terbaik SPM di Kelantan tahun 2008, dan mungkin di seluruh negara; Beliau mendapat 19 A1 dan 1 A2 (20A)

2) Rumahnya terletak di Kampung Parang Punting, Pengkalan Chepa, Kelantan Darul Naim. Apakah ianya boleh digelar rumah ataupun reban? Jelas keadaan (rumah) tidak jadi masalah sekiranya kita berazam untuk berjaya. Di sinilah kata orang tua-tua di mana ada kemahuan di situlah ada jalan. Hendak seribu daya tak nak seribu dalih. Hebat!

3) Kejayaan dan ketabahan Nik Nurmadiah harus diteladani oleh kita semua. Apakah kehidupan keluarga ayahnya Nik Mohd Kamal Hussein tidak dipedulikan sesiapa? Kalau bukan kerana kejayaan anaknya itu dunia tidak mengenali Mohd Kamal. Dan Mohd Kamal akan kekal hidup dalam keadaanya itu mungkin selama-lamanya.

4) Pelajar ini dari Sekolah Menengah Agama Arab Maahad Muhammadi (Perempuan), Kota Bharu, Kelantan. Seronoknya rasa kalau nama pelajar cemerlang selepas ini, datang dari sekolah sendiri, kan?




Nilai dari guru


1) Pada kebiasaannya, apa yang diajar di sekolah adalah berbeza dengan apa yang dipraktikkan di luar. Itu, semua orang sudah maklum. Teori adalah amat berbeza dengan praktikal. Asasnya, teori tidak mempertimbangkan pemboleh-ubah yang lain.

2) Ini termasuk juga dalam bidang pendidikan dan keguruan sendiri. Contohnya, di kelas, guru mengajar anak murid untuk berkata benar, berlaku adil, mengutamakan kebajikan, bersungguh-sungguh, berkerja dalam kumpulan, melakukan kerja rumah, membuat persediaan awal dan sebagainya. Ini semua merupakan nilai luhur yang diangkat dan dididik kepada anak-anak murid.

3) Apabila dalam praktikal; lain pula kisahnya. Guru memilih-milih pula mengamalkan nilai-nilai yang digariskan seperti contoh di atas, mengikut mood, arahan pihak atasan dan keperluan semasa; termasuk juga dalam urusan rasmi. Misalnya, dalam penulisan sijil; biasa dilihat- apa yang baik dan elok, ditulis ‘sangat baik’, apa yang teruk, ditulis ‘baik’; Kata cikgu, komen dan ulasan harus dilihat positif, walau hakikatnya, sangat teruk! Kata cikgu lagi, nanti mudah untuk mereka bawa ke peringkat lain.

4) Dalam mengasihani pelajar yang begini, secara langsung, cikgu telah menganianya dan berlaku tidak adil kepada pelajar yang sememangnya baik, dan cemerlang di sekolah. Di mana keutamaan dalam memberi penilaian kepada pelajar? Berlaku adil? Atau kasihan? Sebenarnya agak janggal melihat sijil berhenti pelajar yang dibuang sekolah; pada ulasannya, sikap ditulis ‘baik’. Tanya kepada mana-mana orang pun, yang benar tetap benar; yang salah tetap salah.

5) Kata cikgu, memberi mata kepada sikap, harus terbuka. Tidak kira bagaimana sikapnya, yang penting, tidak akan memudaratkan murid tersebut pada masa depan. Kata cikgu lagi, manusia berubah. Mana tahu, pada masa depan, sikap mereka akan menjadi lebih baik dari hari ini. Mungkin sijil tersebut sahajalah yang akan membantu mereka pada masa depan.

6) Kalau begitu perkiraannya, bagaimana nanti agaknya, cadangan kementerian untuk menjalankan pentaksiran berasaskan sekolah menggantikan sistem peperiksaan pada hari ini? Bolehkah cikgu bersikap adil? Atau sikap ‘kasihani’ atau ‘belas ehsan’ akan menjadi kayu ukur yang utama? Bila untuk memberi markah kepada pelajar yang bagus, begitu berkira dengan markah yang diberikan? Bukankah nilai dan kesedaran adalah untuk pelajar sendiri memilihnya? Guru hanya bertindak sebagai pendidik, bukan pembodek. Memang benar manusia boleh berubah. Lantas, carilah lagi sijil lain yang menunjukkan perubahan baik itu. InsyaAllah, Tuhan tidak akan menzalimi hambaNya yang tulus mencari nur hidayahNya. Didikan guru bukan sahaja hingga tamat sekolah, tetapi hingga akhir hayat jiwa guru itu.

7) Arahan kementerian katanya, yang meletakkan walau pelajar seteruk mana sekalipun, pada bahagian ulasan, letakkan ‘baik’. Sekurang-kurangnya lulus. Ironinya, tidak ada pula arahan untuk memberikan ‘sangat baik’ atau ‘cemerlang’ untuk yang lainnya? Mudahkan sahaja semudah-mudahnya. A- untuk yang aktif, B- untuk yang sederhana, dan C- untuk yang teruk. Tidak perlu juga ulasan ‘baik’, atau ‘sangat baik’, atau ‘memuaskan’. Ia hanya menunjukkan cikgu bersikap zalim (lawan kepada adil) kepada yang benar-benar berkomitmen.

8) Untuk golongan murid yang nakal dan bermasalah di sekolah, memang benar; memberi gambaran atau penulisan sijil terutamanya dalam perkataan negatif adalah tidak cocok sekali; namun, harus diingatkan, alam dunia ini, bukan hanya ada warna hitam (negatif) dan putih (positif). Menggunakan warna yang selainnya (neutral) juga adalah alternatif yang boleh dicadangkan. Pokoknya, guru bukan sahaja harus menjunjung nilai mulia, namun harus dilihat berbuat demikian!



Rabu, Mac 11, 2009

Kisah Ah Beng dan fikrahnya


Kisah 1:
Ah Beng pergi ke klinik dgn 2 telinganya merah terbakar.
Doktor: Apa yang terjadi ni? ceritakan pada saya!!
Ah Beng: Saya sedang seterika baju, tiba2 kawan saya telefon, saya tersilap angkat.
Saya tak angkat gagang telefon, tapi angkat seterika terus ke telinga.
Doktor: Habis yang sebelah lagi pun merah jugak. Kenapa?
Ah Beng: Kawan saya telefon lagi sekali laaa...!!!

Fikrah :- Kesalahan sama boleh berlaku berkali-kali; akibatnya, sangat menyakitkan....

Kisah 2:
Ah Beng adalah sangat teliti dlm kerjanya. Setiap kali selepas membuat salinan photostat, dia akan membandingkan dgn salinan asal supaya tidak ada "spelling mistake".

Fikrah :- Ada perkara yang tentunya benar kalau diikut contoh sebenar.

Kisah 3:
Ah Beng sedang mengisi borang permohonan kerja. Dia dah isi Nama, Umur,
Alamat dan info peribadi yg lain kecuali satu bahagian yg tertulis "SALARY
EXPECTED:"
Selepas puas memikirkan jawapannya, dia pun menjawab: "YES"!!!

Fikrah :- Apa yang kita rasa mudah, belum tentu mudah bagi orang lain memahaminya.

Kisah 4:
Ah Beng kat kedai TV, nak beli 1 TV set.
Ah Beng: Awak ada jual TV color tak?
Salesgirl: Ada!
Ah Beng: Bagi saya yg warna hijau satu!!

Fikrah :- Apa yang orang lain faham, belum tentu kita akan memahaminya.

Kisah 5:
Ah Beng di satu kedai runcit & sedang meneliti satu objek yg berkilat2.
Ah Beng: Apa benda yg berkilat2 nih?
Salesgirl: Thermo flask
Ah Beng: Benda nie apa gunanya?
Salesgirl: Ia boleh menyimpan supaya benda panas kekal panas & benda sejuk kekal sejuk
Ah Beng: Ok, saya beli 1!
Esoknya Ah Beng ke ofis dgn themo flask barunya.
Boss: Apa benda yg berkilat2 nih?
Ah Beng: Thermo flask!
Boss: Benda nie apa gunanya?
Ah Beng: Haa... dia boleh simpan benda panas kekal panas & sejuk kekal sejuk
Boss: Habis, Ah Beng simpan apa di dalam?
Ah Beng: 2 cawan kopi dengan 1 cawan aiskrim...

Fikrah :- Fahamkan betul-betul sebelum melaksanakan sesuatu.

Selasa, Mac 10, 2009

Maulid; Sejarah dan amalan


" ..... Kelahiran Nabi s.a.w adalah peristiwa yang amat penting kerana ia peristiwa yang memulakan episod baru bagi kehidupan manusia sejagat. Penentuan haribulan atau bulan secara tepat bukanlah faktor utama. Tidak dapat menentukan tarikh lahir yang pasti, bukan bererti seseorang itu tidak wujud. Entah berapa ramai para nabi, tokoh, individu yang gagal dikesan tarikh kelahiran mereka, tetapi mereka wujud dan telah mewarnai sejarah.

Kegagalan sarjana untuk mengetahui hari dan bulan sebenar kelahiran Nabi s.a.w antaranya berpunca daripada tindakan para sahabah Nabi s.a.w yang tidak merayakan tarikh tersebut. Walaupun dalam sejarah Islam, merekalah generasi yang paling mencintai Nabi s.a.w namun mereka tidak membuat perayaan khas hari kelahiran baginda disebabkan kerana mereka tidak melihat baginda melakukan hal yang demikian.

Bahkan Ibn Kathir menceritakan bagaimana Saidina ‘Umar apabila dicadangkan permulaan tahun Islam dikira pada tahun kelahiran Nabi s.a.w, beliau menolaknya. Sebaliknya khalifah agung itu memilih tahun hijrah baginda sebagai permulaan kiraan. Bukan kelahiran tidak penting, tetapi hijrah adalah permulaan kejayaan dan sejarah perjuangan. Perkara yang paling utama buat seorang rasul ialah baginda diikuti, bukan sekadar dirayakan. Saban tahun orang Kristian Barat merayakan kelahiran Jesus, namun apakah kehidupan mereka sama seperti yang diajar oleh Jesus?...."

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ya, saya fikir, perasaan bersyukur mengenangkan sejarah kelahiran Nabi s.a.w dengan semangat untuk mengikuti baginda adalah wajar. Di samping kita perlu sedar fakta-fakta yang disebutkan tadi. Jika Bulan Rabi’ul Awwal ini dikatakan bulan kelahiran Nabi s.a.w, maka tidak salah untuk kita berceramah menceritakan sejarah perjuangan dan prinsip-prinsip Islam yang dibawa oleh baginda. Sama ada pada bulan ini atau selain. Sama seperti apabila kita melintas suatu tempat bersejarah, kita mengenang sejarah tersebut. Cuma janganlah kita ini menjadi manusia bermusim yang hanya mengenang rasul dan ajaran baginda pada hari-hari tertentu, tetapi kita seakan sudah tidak mengingati baginda selepas itu.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Kita semua bersyukur dan bergembira dengan kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. Namun kita wajib pastikan cara kita ikut dan faham mengenai baginda. Saban tahun banyak pihak yang meraikan maulid, apakah umat Islam bertambah dekat dengan baginda?

(Dr Mohd Asri Zainal Abidin )

Klik di sini untuk baca artikel penuh


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah-

1) Sekali lagi, lontaran pandangan yang cukup kritis dan segar diberikan kepada seluruh umat untuk berfikir dan bermuhasabah; bagaimana sekarang? adakah kita berada dalam konteks amalan yang benar?

2) Selamat menyambut maulidur-Rasul; tema peringkat kebangsaan adalah 'Wahdah; pemangkin Khaira Ummah' fahamkah kita apa itu wahdah? apa itu khaira ummah? dan yang lebih penting, tindakan kita hari ini; adakah punya ciri dan pendekatan khaira ummah? ibarat soalan Dr MAZA, semakin dekatkah kita dengan baginda Rasulullah SAW?

Isnin, Mac 09, 2009

Pidato Rakyat

Perihal makna ketuanan rakyat

Ketuanan rakyat yang kita maksudkan adalah demokrasi yang matang di bawah naungan raja beperlembagaan. Demokrasi yang matang adalah demokrasi dimana rakyatnya perkasa, jiwanya merdeka, akalnya pintar, tindakannya dipandu oleh prinsip moral dan idealisme. Demokrasi inilah yang kita perjuangkan. Pohon demokrasi ini akan kita suburkan dengan pembinaan institusi-institusi masyarakat madani, media yang bebas serta bertanggjung jawab dan perlaksanaan undang-undang dengan seadilnya.

Rakyat yang merdeka jiwanya, tinggi akal budinya sentiasa mahukan keadilan untuk semua. Orang Melayu, Cina, India, Iban, orang Ulu mahu membina Malaysia yang boleh mereka banggakan.



Perihal Persaudaraan Manusia

Mereka yang tidak mengenali sejarah akan terperangkap di dalam seribu perbezaan sedangkan Al-Quran al Karim menganjurkan konsep li ta’arafu; agar kamu saling kenal mengenal. Manakala bagi yang yakin dengan jatidiri mereka akan berusaha mengenali yang lain dan meraikan persamaan.

Kung Fu Tze di dalam Lun Yu Buku ke 4 Bab Yuen Yuen ada menukilkan “si hai zhi nie jie xiong di “yang membawa maksud “empat lautan terbentang luas, semua manusia bersaudara.”

Khalifah Ali Abi Talib apabila ditanya tentang apakah jenis persaudaraan antara orang Islam dengan bukan Islam. Beliau jawab “Akhukum fil Insaniah” - mereka, yang bukan Islam, adalah saudara kamu dalam kemanusiaan. Ianya jelas menggambarkan prinsip persaudaraan ini.

Ungkapan Khalifah Ali ini adalah senada dan seirama dengan peribahasa Tamil: “Ontre Kulam Oruvane Thevan” (Satu Jiwa Kerana Kemanusiaan)



Perihal Patriotisme Sejati

falsafah negara kebangsaan yang diungkap oleh almarhum Dr Burhanuddin al Helmy dalam karyanya yang berjudul Falsafah Kebangsaan Melayu (1954):

Kita hendak mendirikan negara kebangsaan Melayu di atas dasar kebangsaan, menurut keadilan dan kemanusiaan yang luas dan sama berhak dan adil, bukan sekali-kali kebangsaan yang sempit, jauh sejauh-jauhnya dari berbau perkauman dan perasaan kolot dan kuno.

Mana mungkin memperjuangkan kemurnian agama dengan menzalimi yang lain




Perihal cabaran dan liku-liku

Kita semua pengembara menempuh jalan yang sama, dan berusaha memastikan Perubahan terlaksana. Sejarah menjadi saksi betapa ianya jalan berliku; penuh dengan segala macam cabaran dan tentangan. Kita mungkin diserang dari segala arah, namun kita perlu mara dengan yakin.

Seandainya kita istiqamah dengan garis besar haluan perjuangan, kita akan melaksanakan perubahan sedaya upaya, insya-Allah.


(DSAI)
You Know Who
8/3/2009,
Shah Alam, Selangor



>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah-

1) Bukan siapa yang bercakap kita perhatikan.... Tapi apa yang dicakapkan...; yang benar tetap benar, yang batil tetap batil
2) Tetapkan pendirian; teguhkan keyakinan; kuatkan semangat; perjuangan akan tetap diteruskan.
3) Sila baca dari kaca mata serorang idealis dan aktivis; bukan dari kaca mata politikus.
Terima kasih.

Khamis, Mac 05, 2009

ANNOUNCEMENT; SPM 2008 candidates

SPM results out next week

KUALA LUMPUR, March 5 — The Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) and Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) 2008 examination results will be announced on March 12, Education Director-General Datuk Alimuddin Mohd Dom said.

In a statement, he said, candidates can collect their results from their respective schools from 10am.

"For private candidates, they will receive theirs through the post," he said.

A total of 442,936 candidates registered for the SPM examination comprising 388,079 government school candidates, 16,019 candidates from school operated by state government, 10,331 private school candidates and 28,507 private candidates. — Bernama


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.

Fikrah-

1) Calon-calon SPM 2008; yang mana sedang bekerja sambilan di Jusco Bukit Tinggi, di Banting, di KL, atau hanya suri rumah sepanjang masa, bersiaplah untuk mengambil cuti daripada majikan dan bos masing-masing.

2) Datanglah ke sekolah dengan berpakaian yang kemas dan tidak menjolok mata. Ya, memang anda telah tamat persekolahan; namun adalah suatu sikap yang mulia dan murni untuk menghormati sekolah sebagai pusat keilmuan. Lagipun, peraturan sekolah tetap terpakai dalam kawasan sekolah; walau siapa pun anda.

3) Bawa bersama kamera untuk saat yang mendebarkan ini. HARUS DIINGAT; ini adalah SIJIL yang pertama setelah 11-12 tahun bersekolah dalam sistem pendidikan di Malaysia. Pastikan kamera tersebut ada bateri yang mencukupi.

4) Walau apa pun keputusannya, ringankan tulang; berjumpa dengan mana-mana cikgu untuk menyatakan penghargaan kalian kepada mereka. Sekali lagi; ini juga merupakan olahan sikap dan nilai murni dalam menghormati ilmu itu, serta penyampai ilmu itu sendiri. LEBIH-LEBIH lagi, sekiranya keputusan menunjukkan ILMU tersebut TIDAK SAMPAI ke jiwa kalian.

5) Walau apa pun keputusannya, sampaikan keputusan tersebut kepada ibu-bapa kalian dengan hati terbuka dan penuh rasa kesyukuran. Ingat; ibu-bapa berhak mengetahui dan berkongsi sama rasa suka-duka kalian; terutama yang melibatkan hasil keringat mereka untuk waris darah daging mereka. Ucapkanlah Alhamdulillah bagi yang Muslim; Ciuman dan pelukan istimewa juga boleh disampaikan kepada ibu-bapa kalian! Ingat lagi.. WALAU APA PUN KEPUTUSANNYA...

6) Teruskan kehidupan kalian dengan iltizam untuk menjadikannya lebih baik dan hebat daripada hari semalam. DI negara ini, biasanya, keputusan SPM akan membawa kalian ke dalam bidang apa yang akan diceburi dalam masyakarat kelak. Yang pasti, satu perkara sahaja yang tetap tidak akan terpalit bersama keputusan SPM ini; iaitu ukhuwah kita bersama. Kekalkan, kukuhkan, dan semadikan di dalam benak jiwa kalian; KITA PERNAH BERSAMA DAN AKAN KEKAL BERSAMA di dalam hati dan jiwa sebagai pejuang-pejuang dari TELOK PANGLIMA GARANG.


Selasa, Mac 03, 2009

Yuna



1) I really never 'into' this kind of any music. Just listen to harmony music and make me feel comfort. That's all.. But, today, i heard one song i thought from somewhere like US or Europe etc... N turn out, it's originated from Malaysia. Then, i google n find her:




2) Yuna; her name. What a wonderful voice she have. Interestingly, i think, this voice sounds really fresh in our music industry. Just wait around.. Meet Uncle Hussein took 3 years for their song to be hit. N for Yuna, seriously, she can do much better!



3) This one is another great example of her song. Just listen; N u will feel it.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Fikrah-
1) It's ok to love music, as long we stick to the basic principle of the Syariah; and have great discipline along the way.
2) Maybe, youngsters nowadays, feel like to fly further, and not stick to the lame old fashioned culture as ours! Yes.. we are old folks... Seriously, Time is really moving very fast.
3) Stay young by updating every angle of our life! If not, we are not relevant anymore. and That is scary.

Young ABIM Camp




1) Ini merupakan produk ABIM yang baru... Silalah datang dan dijemput untuk mengajak rakan-rakan, anak-anak, dan lain-lain yang berkenaan.

2) Kepada semua Kerabat ABIM Selangor dan Wilayah juga, dipersilakan untuk mendaftarkan anak tuan/puan segera untuk solidariti dan proses sepadu bina IQ,EQ dan SQ.

3) Mohon dipanjangkan juga kepada semua yang berminat.

JANGAN LEPASKAN PELUANG KEEMASAN INI !
HUBUNGI SEKRETARIAT ABIM SELANGOR
03 5511 8994


Isnin, Mac 02, 2009

Inspiration from Othman Bey; The Founder of Ottoman Empire

Last testament from Great Father to Great Child

In directing his son, Orhan Ghazi, to continue the administrative policies set forth by Sheikh Edebali, who is considered the spiritual founder of Ottoman Empire and also being the first Qadi' of the empire. Osman stated:

1)Son! Be careful about the religious issues before all other duties. The religious precepts build a strong to the state. Do not give the religious duties to careless, faithless and sinful men or to dissipated, indifferent or inexperienced people.

2)And also do not leave the state administrations such people. Because the one without fear of God the Creator, does not afraid of the created. The one committing a great sin and continuing to sin can not be loyal...

3)Scholars, virtue men, artists, literary men are the power of the state structure. Treat with kindness and show honor to these men. Make close relationship when you hear about a virtuous man and give wealth and grant him...

4)Put order the political and religious duties. Take lesson from me so I came to these places as a weak leader and I reached with the help of God although I did not deserve. You follow my way and protect Din Muhammad (the prophet) and the believers and also your followers. Respect the right of God and his servants.

5)Do not hesitate to advise your successors in this way. Depend on God's help in the esteem of justice and fairness, to remove the cruelty, attempts in every duty.

6)Protect your public from enemy's invasion and from the cruelty. Do not behave any person in an unsuitable way with unfairness. Gratify the public and save all of their sake.

The Dream of Great Man

In an often mentioned account, Osman, while at Edebali's lodge, dreamt- seeing the crescent moon coming out from Edebali’s chest and entering into his own chest. A tree then emerged from Osman’s chest. Osman saw people, rivers and horses under the tree. When he awoke, Osman hurriedly told Edebali about the dream. Edebali responded that the moon represents Edebali’s daughter, Malhun Hatun, and she would one day be Osman’s wife. Edebali said that this marriage will spawn a dynasty and a mighty empire symbolized by the tree in his dream. Edebali's interpretation of Osman's dream proved accurate. Osman went on to marry Edebali’s daughter, Malhun Hatun who is the mother of Orhan Ghazi, the second leader of Ottoman Empire, which prevailed as a world power for over 600 years.


The Words from The Ulama' to The Umara'

Edebali's advice to his son in law, Osman Ghazi, is very important to understand given that the message was carried about by subsequent Ottoman rulers. Edebali's words shaped and developed Ottoman administration and rule for many centuries.

In one famous declaration, Edebali told Osman:

My son, now, you are the leader! From now on-
1)wrath is for us; the calmness is for you.
2)Being offended is for us; pleasing is for you.
3)The impeachment is for us; to endure is for you.
4)Incapacity and mistakes are for us; tolerance is for you.
5)Disagreements and disparity are for us, justice is for you.
6)Unfairness is for us; forgiveness is for you.
7)Dividing is for us, completing is for you.
8)Slothfulness is for us, warning and guiding is for you.
My son, your burden is heavy, your duty is difficult and your power is like up to a hair. May Allah be with you.
Hope that Allah would make your beylik (the territory) sacred and beneficial for Islam.
Hope that Allah make your light brighter and expand your beylik to far lands. Pray Allah to give you a heart and a mind which can carry your load.
You and your followers should lead with your swords; and we, the dervishes , must think and pray for you so we can reach to our aims. May Allah be with you.