Sabtu, Ogos 07, 2010

Siapa Orang Muda?


Puspawati Rosman
Jul 27, 10
10:18am

Kita sering mendengar beberapa ayat yang menyentuh mengenai 'orang muda'. 'Dunia ini milik orang muda', 'kita memerlukan tenaga orang muda', dan macam-macam lagi.

Masalahnya, siapa itu orang muda? Apa bezanya hak orang muda dan orang tua di Malaysia?

NONEBagaimana pula dengan belia? 'Belia' tu muda juga kah? Kanak-kanak pula bagaimana? Adakah mereka dari spesis lain?

Pernahkah anda rasa nak termuntah, bila seseorang yang rambutnya sudah beruban dan berperut boroi, mengaku dirinya sebagai orang muda dan belia?

Bagi sesetengah orang, muda atau tua itu adalah perkara yang subjektif. Kalau umur tua tapi hati muda, maknanya kita masih muda. Banyak juga teknologi moden di zaman serba canggih ini yang boleh mengubah si tua menjadi si muda.

Ada juga orang muda yang mahu cepat tua supaya pandangannya diambil serius. Tapi, bagaimana pula dari segi undang-undang?

NONESaya cuba mencari jawapan siapakah sebenarnya anak muda dari segi undang-undang, tetapi jawapan yang saya temui tidak memuaskan hati saya.

Akta Kanak-Kanak 2001 memperuntukkan bahawa kanak-kanak ialah mereka yang berumur di bawah 18 tahun.
Akta ini juga memperuntukkan bahawa bagi kanak-kanak yang dibicarakan atas mana-mana kesalahan, kanak-kanak tersebut haruslah dibicarakan di mahkamah yang berasingan daripada orang dewasa, kecuali di dalam beberapa keadaan yang khas.

Terdapat juga beberapa peruntukan di dalam akta tersebut yang memberikan layanan yang berbeza bagi kanak-kanak di bawah umur 10 tahun.

NONEDahulunya terdapat Akta Kanak-kanak dan Orang Muda, yang mana kanak-kanak ialah mereka yang berumur di bawah 14 tahun, manakala orang muda ialah mereka yang berumur di antara 14 hingga 18 tahun. Tetapi akta ini tidak lagi digunapakai.

Menurut Akta Pertubuhan Belia dan Pembangunan Belia 2007 pula, belia ialah mereka yang berumur di antara 15 hingga 40 tahun. Ini bermakna, kalau seseorang itu berkahwin pada umur 24 tahun dan mendapat anak pada umur 25 tahun, beliau dan anaknya akan sempat 'membelia' bersama-sama selama setahun.


Hubungan seks

Jadi, sekiranya anda berada di antara usia 15 hingga 18 tahun, anda boleh jadi kanak-kanak, orang muda dan juga belia sekaligus, tetapi layanan yang anda dapat adalah berdasarkan situasi.

Jikahuman trafficking tip report 131607 prostitute held anda melakukan kesalahan jenayah, anda akan dilayan seperti kanak-kanak, tetapi jika hendak menyertai mana-mana persatuan belia, anda akan dilayan seperti orang dewasa lain di bawah umur 40 tahun.

Sekarang, mari kita bercakap tentang seks.

Kanun Keseksaan memperuntukkan bahawa sekiranya seseorang melakukan hubungan seks dengan kanak-kanak perempuan di bawah umur 16 tahun, walaupun dengan kerelaan kanak-kanak perempuan tersebut, ia dianggap secara jenayah rogol.

Jika kanak-kanak perempuan tersebut berusia di antara 16 hingga 18 tahun, walaupun beliau masih seorang kanak-kanak, ia bukan lagi satu jenayah (jika bukan Islam), tetapi hanyalah masalah moral.

PersoalNONEannya, bagaimana pula jika pasangan seks kanak-kanak perempuan tersebut juga masih di bawah umur? Adakah kita patut melayan kanak-kanak lelaki tersebut sebagai seorang penjenayah, atau pesalah moral?

Pada masakini, kebanyakan kes-kes yang melibatkan 'perogol statutori' ini dibicarakan di bawah undang-undang jenayah.

Perbezaan-perbezaan layanan ini bukan sahaja dialami oleh orang muda yang masih dianggap kanak-kanak, tetapi juga orang muda yang sudah memasuki kategori belia.

Yang menariknya, perbezaan layanan yang mereka perolehi bukannya disebabkan umur, tetapi disebabkan latarbelakang pendidikan yang mereka terima.
Mahasiswa-mahasiswa universiti tempatan kita rata-rata berusia di antara 18 hingga 25 tahun. Mereka termasuk dalam kategori belia. Di dunia luar, mereka akan dilayan seperti orang dewasa yang lain.
Hilang hak
Akan tetapi, sebaik sahaja mereka mendaftar sebagai pelajar universiti atau kolej tempatan, mereka akan secara automatik kehilangan beberapa hak yang dinikmati oleh rakan-rakan mereka yang mungkin tidak berpeluang untuk ke pusat pengajian tinggi tempatan (atau mungkin lebih bernasib baik kerana mampu belajar di luar negara?).

university malaya student demostration 050210 19Hak-hak tersebut ialah, antara lain, hak untuk berekspresi, berpersatuan dan berpolitik (Oh maaf, anda mungkin boleh menikmati hak itu secara terbuka jika anda menyertai parti politik dari pihak pemerintah).

Disebabkan halangan-halangan ini, mahasiswa-mahasiswa kita sering mendakwa bahawa mereka dilayan bagai warganegara kelas kedua di negara sendiri, dan saya tidak menyalahkan mereka.

Diseborang asli court 200905 palace of justiceabkan perbezaan layanan, beberapa contoh ringkas yang saya beri di atas masih belum cukup untuk kita mengenalpasti siapakah sebenarnya orang muda dan apakah peranan mereka dalam pembangunan negara kita.

Sehingga ke hari ini, orang-orang muda Malaysia dianggap cepat dewasa untuk mengenal seks dan jenayah, tetapi dianggap lambat matang untuk mengenal politik atau mengendalikan pertubuhan yang tidak bergantung kepada kerajaan.

Bagaimana pula dengan orang-orang muda yang tidak terlibat di dalam mana-mana perkara di atas? Apakah pandangan penggubal undang-undang terhadap mereka?
Apa pula pandangan mereka terhadap penggubal undang-undang dan kerajaan yang menentukan nasib mereka?

Puspawati Rosman merupakan aktivis Lawyers for Liberty - sebuah perkumpulan peguam muda bagi mempromosikan hak asasi dan reformasi undang-undang.


(Sumber : http://www.malaysiakini.com/)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-

1) Orang yang berusia lebih muda dari kebanyakkan orang lain, namanya orang muda lah. Seorang pemuda berumur 30 tahun dalam majlis kemasyarakatan yang kebanyakkan berumur 35-40 tahun, jadilah dia orang muda. Seorang pemuda berumur 30 tahun dalam majlis mahasiswa universiti, sudah tentu akan jadi orang yang lebih tua. Walaupun pada definisi di bawah Akta Pertubuhan Belia dan Pembangunan Belia 2007 menyatakan belia adalah dalam lingkungan umur 15-40 tahun, yang pastinya, apabila dikatakan orang muda, ia bergantung kepada semangat dalam diri citarasa segar dan jati diri seperti orang muda.

2) Apa citarasa dan jati diri orang muda? bersemangat tinggi, aktif fizikalnya, agresif dalam tindakan, dan suka pada cabaran lasak jiwa, dan raga. Samakah orang muda (young), remaja (teen) dan belia (youth)? Orang muda juga sering kali disama ertikan dengan junior. Tidak ada salahnya. Malahan, kesemua terma di atas adalah seerti dengan junior. Majlis Belia Malaysia, mengkategorikan belia kepada belia remaja (15-24), belia kerjaya (25-34), dan belia kepimpinan (35-40). Dengan erti kata lain, remaja adalah sub-set kepada belia.

3) Yang penting, fahami konteks di mana orang muda harus berdiri. Orang muda seharusnya, mampu menyatakan sikap dengan terbuka dan telus, dengan mendasari fahaman ilmu, adab, dan budaya setempat dan budaya Islami. Pendek kata, bersikap Ideal adalah jati diri orang muda. Dan pada hari ini, dengan segala macam gejala sosial yang merentapi umat, jelaslah bahawa jati diri orang muda sudah rosak. Junior adalah pewaris Senior apabila tiba masanya. Maka, masyarakat yang bagaimana akan kita hasilkan kelak dengan pewaris yang sebegini?

Ini adalah kesan-akibat. Apa puncanya? Siapa puncanya? Masih enggan lakukan perubahan?

Jumaat, Ogos 06, 2010

System needs revamp

Sunday August 1, 2010

System needs revamp
OPINION
By LUCILLE DASS

SO MUCH has been said by so many. Educators — past and present — continue to fill these pages with substantial comments, concerns, opinions and suggestions, that repeatedly and singularly underscore a plea-mantra: review-revamp-reinvent-refresh for an improved education system.

Given the centrality of education to the making of a sober and robust nation, passionate educators feel concerned that the purpose of education has gone awry and should be brought on track, like ... yesterday.

Indeed, we should be courting a “systemic change and not a piecemeal” quick-fix-it reactionary approach any more.

There is much sense to be made of the education-related content continually contained in these pages. Content that is time-sensitive, relevant, real-world requirement material, and refreshing. The key to all this is an openness to UNDERSTAND what it means to “educate” a person.

A cross-check with our National Philosophy of Education will reveal how we have veered off course. En route to realising the national project towards developed status, the nature of our education system suggests that we have not been keen investors in the potential development of our most important resource – the human resource. Character development is an integral part of education. To partially quote Charles Read, “Sow a character and you reap a destiny.” Whither our destiny in the light of recent happenings?

To create a nation of fully functioning people (as encapsulated in our National Philosophy of Education), we must begin with the end in mind.

In this context I admire the former Education Ministry director-general Tan Sri Dr Wan Mohd Zahid Mohd Noordin for his forward thinking, his “bold imaginings” and his time-sensitive resolve “to depart from the beaten paths … ” (George Bernard Shaw).

While the destination might remain the same (or not), the journey counts. Ignore the journey and you ignore the progress. Life is a process-product, and we will reap what we sow. After painstakingly sowing exam-oriented teaching and learning, we are reaping routine teachers and rote learners.

We celebrate our unending list of A-bearers and then wonder why many cannot cope with the demands of higher learning, or cannot be gainfully employed upon graduation. We boldly proclaim that our English language teachers are well trained, and then wonder why the standard of English continues to backslide.

We are not being honest. The system has been ailing. Allow me one personal take here. In the early 90s, while still in service, at a meeting on “quality in training” with a visiting official from the ministry’s teacher training division, a concerned colleague stood up to lament the (already) appalling level of language proficiency among the new recruits for the Teaching of English as a Second Language (TESL) course, only to have it unflinchingly dismissed with, “The ball is in your court. What are you going to do about it?” I inwardly retorted “That ‘ball’ landed in the wrong court and needs to be kicked out!”

Honestly, if after 11 years of learning English at school, students are still found to be severely wanting, how are they to measure up in a TESL course? Or, later as teachers? Probe, and you’ll open up a Pandora’s box.

After months of remedial work to help them cope with lectures, the futility of it finally dawned on me. Was I doing a service or a disservice in training them to become teachers of English?

Out of frustration I asked why they chose to major in English. I lurched at the response.

They didn’t; they were given English! Trainers have no choice but to accept the situation. Much as I loved training (and still do), unfortunately, I could not compromise.

You need quality raw material to work with in the first place because the results are far reaching, otherwise you are simply perpetuating the deterioration that has already set in.

We need competent and dedicated educators at all levels. At school level, these precious few feel maimed, even “inadequate” because of the system.

In my frequent training interactions with them I’ve come across many who enjoy the creative training experience, and see value in it, but feel restricted to employ the same in their own situation.

Recently, one teacher told me, “You don’t understand! We have to finish the syllabus for the exam; give them practice. No time for all these fun activities!”

I’m just quoting one teacher, but it is a shared mindset, cultivated over long years of rigid practice to produce exam-scorers.

Aghast, I ask, “No time to simply put your hands together for a ‘clappity-clap’ rhythm, or add a tambourine-beat, to your otherwise dreary pronunciation drill?”

The problems loom larger than exams.

There is limitless value in an overall and accurate understanding of “education” and matching it with action. Time to figure out: whither education … or, wither education?

Lucille Dass is a former lecturer, teacher and Newspaper-in-Education (NiE) trainer.


(source : http://thestar.com.my/education/)


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-

1) review-revamp-reinvent-refresh -   As it is. The work flow process has been in the great mind and need not be debated at all. It's part of the innovation we intend to to all this while. 


2)  “systemic change and not a piecemeal” - The systemic change need to be overall process, isn't it? Then, the human capital that we have for now, need to be restructured mentally, and ideally. In other words, to re-learn what we know and re-do what we have applied continuously for this past 30-50 years ago. What our teachers done, can't be 'cloned' in this era. That is Major process, and it needs more than 'Transformation'. It may needs 'Revolution'!


3) The key to all this is an openness to UNDERSTAND what it means to “educate” a person. - Indeed, the key is to have an eye-openers. It's plural! In other sense, we need a bunch of Educators with high-updated vision with support from the Administrators. Even then, these people, not in the level of  Policy Makers. Well, we know, who's up there, that don't even have any idea What and How Education is all about and being transferred. For start, the mini-Lab of NKRA maybe have small important role in to revamp the system. Better still, do the Teachers understand what it means to 'educate'? 


4) It is felt like -rotating in a circle; we're going nowhere, when the TEACHERS doesn't sound like EDUCATORS anymore. Scoring 'A's has ALL to do with schooling years ever since. It's the only criterion that all industries in all sectors in all over the world put the credit into. So, do the teachers have to take all the blame?

Khamis, Ogos 05, 2010

pilihanraya pilih ketua murid di sekolah

Perlaksanaan sistem pilihanraya bagi memilih Ketua Murid di sekolah-sekolah diarah dihentikan. Pekeliling berkaitan telah diedarkan dan boleh dimuat turun dari internet(di sini)

Walaubagaimanapun, sebab dari larangan berkenaan tidak berapa kuat iaitu (Kementerian Pelajaran Malaysia) KPM berpandangan bahawa sistem berkenaan tidak sesuai dilaksanakan atau didedahkan kepada murid-murid sekolah.

Tindakan berkenaan menimbulkan sedikit kejanggalan apabila, program berkenaan yang sepatutnya bertujuan baik bagi melatih pemimpin kecil disekat untuk diadakan lagi. Tahukah kita bahawa perlaksanaannya di sekolah cukup aman dan tenteram. Tidak berlaku rusuhan dan rasuah. Cukup tertib dan teratur.

Beberapa sekolah rendah dan menengah di Selangor dan Seluruh Malaysia begitu bangga menyiarkan kejayaan pelaksanaan program berkenaan hinggakan ada yang disiarkan di dalam Berita Perdana TV3, akhbar dan majalah.

Pelajar dilatih dengan cara pengundian yang ringan dan terkawal serta sesi pidato oleh murid yang bertanding. Ketua pengawas bukan sahaja dipilih oleh semua murid tetapi oleh guru-guru juga. Tentunya calon yang terpilih lebih berkualiti.

Sistem demokrasi berpilihanraya juga diajar di dalam subjek Sivik dan Kewarganegaraan dan juga subjek Sejarah pada peringkat menengah. Perlaksanaan piliharanya di sekolah merupakan satu praktikal terbaik untuk pelajar memahami proses pilihanraya yang berlaku di Malaysia.

Adakah kita tidak sudi untuk melihat bakal pemimpin yang dilahirkan, adalah mereka yang benar-benar layak dan berketrampilan untuk memimpin?. Adakah kerajaan bimbang pemimpin-pemimpin kecil ini akan buat kacau di universiti apabila mereka melangkah ke menara gading nanti?

Mungkin juga pelbagai sekatan terhadap pilihanraya di universiti mempunyai kaitan dengan arahan berkaitan pilihanraya di sekolah-sekolah. Jika ini tujuannya, tidak mustahil kepimpinan pelajar di universiti pada masa akan datang tidak akan bermaya atau hanya sebagai pak turut sahaja.

Jika sistem berkenaan tidak sesuai untuk didedahkan kepada murid-murid sekolah, lebih baik hapuskan sahaja tajuk berkenaan yang terdapat di dalam subjek Sejarah. Hapuskan juga tajuk mengenai tokoh-tokoh negara yang berjuang menuntut kemerdekaan kerana tokoh-tokoh ini adalah pendokong kuat demokrasi berpelembagaan. Dibimbangi mereka akan menjadi idola pelajar-pelajar kita.

Kita perlu sedar bahawa sistem ini sebenarnya telah lama dipraktikkan di kebanyakkan sekolah. Kenapa kita perlu takut dengan bayang-bayang sendiri. Di luar Negara, sekolah tingginya mengadakan pilihanraya bagi memilih ketua pelajar. Dengan menyekat program berkenaan kita bukannya maju ke hadapan, tetapi kita telah mundur ke belakang. Inikah pendidikan bertaraf dunia yang diharapkan?

Saya berpendapan adalah lebih baik KPM menyediakan satu garis panduan bagi mengawal dan menambahbaik piliharaya di sekolah-sekolah. Galakan perlu diberikan kepada sekolah-sekolah yang belum melaksanakan sistem ini.

Tindakan menghalang sistem berkenaan dari dilaksanakan di sekolah-sekolah adalah satu tindakan yang terburu-buru dan tanpa melalui kajian ilmiah yang mendalam. Janganlah kita menyekat perkembangan murid-murid kita hanya dengan satu alasan yang umum dan rapuh.

SERI



(sumber : http://www.harakahdaily.net/v2)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-

1) Waktu pembelajaran di sekolah, adalah tempat yang cukup sesuai untuk belajar segala-galanya. Di sinilah, segala idealisme dalam kehidupan dicurah dengan penekanan soal disiplin yang tinggi, belajar mematuhi arahan, belajar untuk membuat kesilapan, belajar untuk mencurahkan daya kreativiti dan penumpuan daya kritis dalam membuat keputusan, serta bertanggung jawab juga terhadap keputusan yang telah dibuat. Kalau mereka tidak melakukan kesilapan di sini, adakah kita rela menerima kesilapan mereka semasa mereka benar menjadi pemimpin dalam masyarakat kelak?

2) Ironinya, di saat guru-guru DG 41-48 dibenarkan berpolitik kepartian, anak-anak tidak pula dilatih untuk berpolitik dari luar lingkup parti, yang sudah tentunya lebih sihat, dan lebih matang! Hakikatnya, banyak yang boleh orang dewasa pelajari daripada anak-anak. Mereka tiada kepentingan, kudus, jujur, suci, dan boleh dibentuk. Hanya orang dewasa punya kepentingan dan -isme yang kadang-kadang merapu-rapu, dan kadang-kadang, lebih sudu dari kuah.

3) Sebagai perkongsian, sistem di MRSM, telah lama mengadakan pilihanraya untuk memilih pemimpin. Sistem pengawalan murid juga sangat berkesan. Badan-badan pelajar terbahagi kepada 3, berdasarkan fungsi masing-masing. Badan Wakil Pelajar (BWP), Lembaga Disiplin Pelajar (LDP), dan Pembimbing Rakan Sebaya (PRS). Ini adalah 3 badan pelajar yang berasingan namun mendokong aspirasi yang sama; iaitu untuk memantapkan sistem pentadbiran dan pengurusan, serta kebajikan pelajar.

Secara ringkasnya, LDP adalah sinonim dengan Badan Pengawas, yang dipilih oleh guru-guru, atas kredit seperti keputusan akademik yang cemerlang, baik tingkah laku dan yang sepertinya. Pemilihan adalah tetap, dan pencalonan adalah bersifat rahsia. PRS pula dipilih oleh senior-senior PRS yang melihat ciri ketrampilan peribadi mesra-sosial, diminati ramai, low-profile, tapi berkesan, dan melalui proses pemilihan dan temuduga oleh senior-senior dan guru kaunselor serta guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (HEM).

Manakala, BWP pula adalah badan utama yang pemilihannya adalah 100% daripada keseluruhan pelajar. Segala proses pilihanraya seperti penamaan, kempen, pidato terbuka, sehinggalah hari pengundian; Kesemuanya diuruskan oleh pelajar sendiri, termasuklah SPR. Presiden BWP adalah presiden pelajar, dengan Presiden LDP dan Presiden BWP sebagai orang kanannya.

LDP berfungsi dalam mengurus tadbir disiplin di sekolah, manakala PRS berfungsi sebagai so-called 'Public Relation Officer' (PRO), dan membantu sekolah dalam mendampingi pelajar lain serta menyalurkan maklumat penting dalam hal ehwal murid. BWP pula dengan setiap wakil yang dipilih berasaskan kerusi Exco, akan memegang port-folio seperti Makanan, Kebajikan, Kerohanian, Sukan dan Rekreasi, Kebudayaan dan lain-lain. Jelas BWP memainkan peranan dalam membantu sekolah dalam isu-isu khusus dalam menambah baik hubungan pelajar-pentadbir serta mengawal selia kemudahan yang ada sepanjang sesi persekolahan.

Tiada unsur-unsur yang meragukan. Malah, pentadbiran sekolah akan menjadi jauh lebih baik, dan pelanggan sebenar sekolah, iaitu pelajar sekolah, ibu-bapa, dan masyarakat sekitar akan berasa lebih dihargai dan apresiasi tinggi juga diberikan kepada mereka. Suasana menang-menang ini adalah sangat baik di samping kualiti pelajar bukan sahaja cemerlang dalam akademik, malah cemerlang dalam bidang kemanusiaan. Hormatilah Falsafah Pendidikan Negara.


Bukankah itu tujuannya kita bersekolah?

Mosque near Ground Zero

Mosque to be built near Ground Zero
05:55 AM Aug 05, 2010

NEW YORK - As New York City removed the final hurdle for a controversial mosque near Ground Zero, Mayor Michael Bloomberg forcefully defended the project on Tuesday as a symbol of America's religious tolerance and sought to reframe a fiery national debate over the project.

With the Statue of Liberty as his backdrop, the Mayor pleaded with New Yorkers to reject suspicions about the planned 13-storey complex, to be located two blocks north of the World Trade Centre site, saying that "we would betray our values if we treated Muslims differently than anyone else".

The project received its final city approval when the Landmarks Commission voted 9-0 to deny granting historic protection to the building in Lower Manhattan where the US$100 million ($135 million) centre would be constructed.

But those opposed to the project pledged to aggressively fight it, using both litigation and public pressure.

The plan for the sprawling complex has quickly snowballed into an intense national debate about the nature of Islam and the meaning of the 911 attacks.

Republican leaders have assailed the proposal, calling it offensive. The Anti-Defamation League, an influential Jewish civil rights group, has also declared its opposition.

Opponents have argued that building a Muslim community centre so close to the site where radical Muslims killed about 2,750 people is as much a political statement as a religious gesture, and have demanded that developers find a different location.

Proponents emphasise that the centre would focus on interfaith dialogue, include members of other religions on its board.

But there were signs that the intense backlash has left moderate American Muslims uneasy about the plan.

"We still want to know who is going to be involved in this. So far, we have heard from just a few Muslim voices. If this is meant to be a community centre, who in the community will be involved?" said Mr Hussein Rashid, a professor who specialises in Islam in America. THE NEW YORK TIMES

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-

1) To change perception of something that is not true is true challenge. Islam has great meaning of 'peace' or 'salam'. In fact, only Islam the only religion in the world that promote peace by only saying its name.

2) The hatred must be channeled correctly. People misunderstood about Islam, because they don't have chances to know more about it. Like always, media plays significant role to promote anything in this world. Even in this case, where the major media of US stand in?

As for Muslims, we truly believe Islam will prevail and the Truth will always win in the end.

Rabu, Ogos 04, 2010

Gejala Sosial Media

“Sayang, abang balik. Lapar ni, boleh siapkan makan?” Tanya Ali kepada isteri yang sedang berada di bilik.
“Kejap, bang. Sayang tengah bagi ‘kambing’ makan ni.” Jawab Aminah, sambil terus melayan ternakan virtual dalam facebook, permainan yang digilai ramai orang,
“Kambing bodoh tu bagi makan, suami lapar kena tunggu pulak?” Leter suami yang setiap hari menahan sabar dengan sikap isteri yg melekat dengan facebook.
Sejam kemudian aminah pergi ke dapur. Didapatinya pinggan bekas makan suami dalam sinki dan sebuah kuali di atas dapur. Suami, seperti biasa, menggoreng sendiri telur untuk dijadikan lauk kerana tidak dapat menahan lapar menunggu hidangan isteri.
“Mama, tolong Amar buat karangan ni. ” Rayu Amar kepada ibunya,  Aminah malam itu.
“Amar buat dulu. Kejap lagi mama datang.” Jawab ibunya. Aminah masih meneruskan hobi melayan kawan2 lama dalam facebook.
Dua jam kemudian, selepas Aminah menutup komputer didapatinya Amar sudah tertidur menangkup atas buku tulis dengan pensel di tangan. Karangannya tidak habis ditulis.  Terlalu lama menunggu mama yang tidak kunjung datang membantu.
Aminah adalah salah seorang dari jutaan manusia yang menjadi mangsa ketagihan facebook. Kes ketagihan facebook semakin parah dalam masyarakat barat dan kini menyusupi masyarakat Malaysia yang menyerang bukan saja anak2 muda malah warga emas yang menghabiskan masa berjam2 menulis dan menjawab status kawan2.
Facebook dijadikan pelarian dari masalah dan tanpa disedari ia menyedut berjam-jam masa produktif yang sepatutnya digunakan untuk melunaskan amanah dan tanggungjawab. Bagi pelajar masa yg sepatutnya untuk membuat kerja sekolah, membuat assignment, membaca buku terbuang begitu saja kerana merasakan semua itu membebankan dan beralih kepada facebook untuk melegakan perasaan.
Masa untuk membaca buku bertukar kepada masa membaca facebook. Waktu beribadah tahajjud pun boleh turut terjejas kerana tarikan facebook.
Hari ini tidak lagi perkara luar biasa melihat suasana di rumah orang bandar jam 8 malam yang biasanya keluarga berkumpul dan bergurau senda di ruang keluarga sambil menonton tv kini masing2 menghadapi facebook di tempat masing2. Ibu dan ayah dg laptop masing2 di bilik. Anak2 di bilik mereka  atau di ruang tamu dan masing2 punya laptop sendiri. Tiada bunyi, tiada suara  kecuali bunyi keyboard dan suara bibik sedang mencuci pinggan di dapur.
Adalah masih dikira baik kalau mereka masih berkomunikasi sesama sendiri. Yang malangnya setiap orang sedang berfacebook dengan kawan2 masing dan ahli keluarga tidak termasuk dalam senarai yang di ‘add’ sebagai ‘friends’ dan tiada ‘mutual friends’ di kalangan ahli keluarga.

Ciri-ciri ketagihan facebook:
1. Tidak dapat berenggang dg. internet
2. Terus mencapai facebook sebaik saja bangun dari tidur, sampai di pejabat atau sampai di rumah.
3. Sentiasa terbayang apa yg ada dalam facebook semasa offline,
4. Sentiasa terbayang untuk menulis sesuatu dalam facebook semasa offline
5. Lebih selesa melayari facebook dari keluar rumah atau menonton tv
6. Masa dihabiskan lebih setengah jam setiap kali melayari facebook.
7. Melayari facebook lebih 3 kali sehari sekadar berbual kosong.
8. Facebook dijadikan tempat meluahkan perasaan.
9. sentiasa mengharapkan ramai orang memberi komen.
10. Rasa gelisah yang amat sangat apabila berada lama di tempat  yang tiada internet.

Facebook amat berguna untuk merapatkan hubungan persahabatan dan keluarga, mencari teman2 lama atau siapa saja yg ingin dihubungi sekiranya tidak dapat dihubungi dg tel. Adakalanya pada waktu2 kritikal facebook amat diperlukan utk menghubungi seseorang.
Mat rempit dan kaki lepak dikaitkan dengan masalah anak2 generasi Y. Tetapi anak2 generasi Z rasanya lebih selamat dari gejala rempit kerana mereka lebih suka duduk di rumah melayari internet menghubungi rakan2 dalam dunia maya. Malangnya mereka sukar berinteraksi secara alam realiti.
Sesuatu yang baik itu boleh digunakan  untuk keburukan jika kita mahu. Sesuatu yang buruk itu boleh juga digunakan untuk kebaikan sekiranya kita mahu. Hanya akal yang terpimpin dengan prinsip agama saja yang mampu menjadikan setiap sesuatu itu menjadi berharga untuk dirinya, orang lain dan alam seluruhnya.

(Sumber : http://blogs.iium.edu.my/martinelli/)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-

1) Segala yang Harus, apabila dilakukan secara keterlaluan, akan jadi apa ye?
2) Tak lekang dengan gejala sosial, kini timbul pula istilah gejala sosial media. Generasi Y pun tak habis diledani, timbul pula gejala generasi Z yang semakin rumit dengan realiti kehidupan. Ironinya, penghabisan generasi ini akan menarik segala generasi dari A-Z untuk turut sama terlibat. Yang indahnya, tua dan muda, sama sahaja. indah ke?
3) Di mana kita berdiri di sini?

Menamatkan pendidikan Kiasu


‘KIASUISM’
Obsesi semua pihak terhadap ukuran kecemerlangan murid berdasarkan pencapaian bilangan A di dalam peperiksaan semakin menjadi-jadi.
Jika dahulunya budaya kiasu sering membawa kita kepada membayangkan negara jiran, Singapura, kini sikap all-must-win itu sudah semakin membarah di Malaysia hingga ia tidak lagi ditonjolkan pada kegilaan menghimpun tertinggi, terpanjang, terbesar dan terhebat di mercu tanda negara, malah turut mengisi seluruh spektrum kehidupan. ‘Segala-galanya bersifat enjit enjit semut siapa sakit naik atas’!
Seawal usia pra sekolah, murid-murid sudah diheret ke budaya ‘saya masuk kelas A sebab ada yang masuk kelas B’.
Murid yang beroleh keseluruhan A akan disanjung oleh semua peringkat masyarakat dan media. Pelbagai anugerah diberikan dan jumlah mereka menyumbang kepada statistik kebanggaan sekolah, kemudian daerah dan akhirnya negeri ke peringkat kebangsaan. Sedangkan segala liputan terhadap kelompok ‘cemerlang ini’ hakikatnya adalah laporan berkenaan kelompok minoriti kecil berbanding kelompok majoriti dengan pencapaian sederhana yang terus dipinggirkan.
Sekurang-kurangnya dua tragedi besar sudah terpampang di hadapan mata kita kesan daripada obsesi terhadap peperiksaan ini.
TEKANAN PSIKOLOGI MELAMPAU
S. Subashini: kenangan terhadap ‘kegilaan’ sistem pendidikan negara
Lupakah kita kepada berita terburuk sepanjang 2007 apabila S. Subashini, 12, dari Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil Ladang Sempah ditemui mati, membunuh diri kerana gagal mendapat A dalam kesemua peperiksaan UPSR yang lalu.
Sejauh mana isu ini diperbahaskan? Sejauh mana kematian S. Subashini dibedah siasat puncanya? Atau ia hanya sekadar satu isu yang datang dan pergi? Tidakkah gila masyarakat kita hari ini, boleh melupakan kematian seorang anak muda seusia 12 tahun yang mati kerana kurang cemerlang dalam UPSR? Saya yakin jika insiden ini berlaku di negara maju lain, ia sudah cukup untuk menggoncang seluruh sistem negara.
Tekanan psikologi yang dikenakan ke atas murid-murid sebagai ‘kuda pertaruhan’ amat membimbangkan. Apatah lagi, tidak semua pelajar boleh cemerlang dalam orientasi hafalan dan muntahan fakta ke kertas peperiksaan. Ramai juga yang datang daripada kategori hands-on. Mereka mahir di dalam pelbagai bidang kemahiran membabitkan seni, teknikal, vokasional dan lain-lain, namun dipandang rendah kerana tidak berjaya diukur dan pembaris tunggal yang mengukur kualiti manusia di dalam sistem pendidikan kita.
GENERASI ROBOTIK
Kesan kedua yang timbul adalah pada kualiti tenaga manusia yang dihasilkan.
Kesan ini sukar dinilai semasa murid-murid berada di bangku pengajian kerana mereka masih berada di dalam sistem itu dan menjadi sebahagian daripadanya.
Tetapi, selepas menjadi graduan kepada sistem itu, bagaimanakah kualiti mahasiswa dan mahasiswi kita di peringkat pengajian universiti hari ini? Bagaimanakah pengalaman para pensyarah semasa mengendalikan murid-murid ‘cemerlang dengan A’ ini? Malah bagaimanakah statistik pelajar universiti yang terpaksa mengulang tahun atau kecundang di dalam pengajian, biar pun mereka itu adalah cream of the cream semasa di peringkat SPM?
Tidak dilupakan, keluhan demi keluhan pihak Sumber Manusia (HR) di dalam industri.
Bagaimanakah kualiti kemanusiaan warga kerja generasi muda kebelakangan ini?
Mereka mungkin mampu memiliki ijazah dengan CGPA 4.0 tetapi tidak terfikir bahawa untuk menghulurkan pisau kepada orang lain, yang patut diajukan adalah hulu pisau dan bukan matanya.
Common sense?
Logical thinking?
Segalanya semakin membarah.
Sistem pendidikan dan peperiksaan berkomputer kita benar-benar menghasilkan computerised-being. Generasi robot!
MAJLIS PERBINCANGAN MEJA BULAT PEMANSUHAN UPSR & PMR
Justeru saya amat mengalu-alukan hasrat Kementerian Pelajaran Malaysia untuk menilai kembali peranan UPSR dan PMR dalam sistem penaksiran pelajar di negara kita.
Majlis Perbincangan Meja Bulat Pemansuhan UPSR dan PMR telah berlangsung di Putra Jaya pada 27 Julai 2010 yang lalu telah menghimpunkan ramai tokoh pendidikan, ahli politik, ahli akademik IPTA dan IPTS serta NGO. Laporan awal menyatakan majoriti mereka yang hadir ke Majlis Perbincangan Meja Bulat itu mahu UPSR dan PMR dikekalkan tetapi dengan penambah baikan.
“Bagaimanapun, kebanyakan mereka yang hadir mahu UPSR dan PMR dikekalkan, tetapi kerajaan memperbaiki segala kelemahan termasuk meningkatkan kualiti guru,” kata Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Md Dom, selepas mempengerusikan Majlis Perbincangan Meja Bulat Kementerian Pelajaran.
Saya juga bersetuju dengan persoalan yang ditimbulkan oleh Setiausaha Kehormat, Persekutuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah China Malaysia, Poh Chin Chuan yang mahu Kementerian Pelajaran mengumumkan formula alternatif jika mahu memansuhkan UPSR. Sebarang perubahan mestilah berasaskan kepada kajian yang menyeluruh dan tidak bersifat adhocism. Perubahan mesti bersifat holistik dan bukan gunting sana dan tampal sini.
Mangsanya adalah anak-anak kita dan masa depan negara.
Biar apa pun keputusan yang bakal diputuskan nanti, saya mengharapkan agar sistem pendidikan negara kita kembali bersifat STUDENT CENTRIC dan bukannya SCHOOL CENTRIC apatah lagi PPD CENTRIC!
Bakul sampahkanlah segala yang berkaitan dengan reputasi dan kemasyhuran sekolah, rekod perkhidmatan cemerlang pegawai pendidikan atau apa sahaja yang menyebabkan murid-murid itu sendiri bukan lagi satu keutamaan.
Apakah boleh dikategorikan sebagai salah laku yang serius apabila murid yang kurang cemerlang diarahkan oleh pihak sekolah mendaftar sebagai pelajar persendirian demi menjaga peratusan kecemerlangan keputusan peperiksaan? Kepada siapa salah laku ini patut diadukan?
Menyembah peperiksaan…. demikianlah perumpamaannya.
Atau mungkin kata kuncinya, hentikan campur tangan politik dan ‘pasaran semasa’ terhadap pendidikan negara.
Sekolah bukan gelanggang lumba kuda.
Ia tempat memanusiakan manusia.


(Sumber : http://saifulislam.com/)


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


Fikrah:-


1) Nota kosakata Kiasu daripada wikipedia


Kiasu (traditional Chinese驚輸Pe̍h-ōe-jī: kiaⁿ-su) is a Hokkien (a Chinese spoken variant) word that literally means 'fear of losing' (Mandarin Chinese: 怕输). 

This word is so widely used by Singaporeans and Malaysians that it is incorporated into their English vocabulary (in the form of Singlish andManglish). It is often used in describing the social attitudes of people, especially about South East Asian society and its values. Its widespread use is often because these attitudes are common—to not lose out in a highly competitive society (e.g. by above-cited examples), or to the extent of parents imposing heavy study labour on their children in their wish to make them at the very top of all other students. Growing up with this attitude, these students often become ambitious businesspeople, with the desire to be on top in wealth and prestige regardless of whether the most prestigious careers are aligned with their true capabilities.
Kiasu is commonly compared to Kiasi (literally, fear of death) and both are commonly used to describe behaviour where Kiasu or Kiasu-ismmeans to take extreme means to achieve success and Kiasi or Kiasi-ism means to take extreme means to avoid risk.
It is often perceived as part of Ah Beng culture. The comic series Mr Kiasu depicts many examples of kiasu behaviour.

2) Sistem peperiksaan, pada asasnya adalah untuk membuat penilaian secara formatif. Ia berasaskan sistem yang Malaysia teruskan daripada daripada sistem pembelajaran dari UK. Ini mungkin kerana selama ini, kita percaya bahawa sistem dari Britain ini adalah terbaik di dunia berasaskan sejarah kita adalah negara komanwel. Selama 53 tahun kita merasakan yang kita berada dalam kepompong arus perdana dunia, dengan erti kata dalam 'track' yang betul. Dari satu segi, ada kebenarannya. Dari banyak segi yang lain, setelah dunia berkembang dengan adanya perbandingan Kurikulum seperti TIMMS, PISA, dan lain-lain, maka barulah Malaysia tersedar kedudukan kita di pentas dunia. Sudah tiba masanya, kita buka semula persempadanan pendekatan kita dalam melihat 'acuan Malaysia', yang pada hakikatnya, tiada pun acuan. Semuanya, 'copy n paste'. Yang sedihnya, 'rubbish in, rubbish out'. Yang lebih sedih, kita tidak sedar pun. Yang paling sedih, masih enggan untuk berubah! 

3) Sistem pembelajaran yang berasaskan 'kemanusiaan' pula, telah lama disuratkan dalam sistem KBSR, dan KBSM. Bukalah semula lembaran dokumen tersebut dan bacalah keseluruhan 'idea' yang disuratkan pada dokumen tersebut. Pendekatan holistik bina insan seperti pendekatan konstruktivis, penekanan kepada kreatif dan kritis, rekreasi dalam pembelajaran, dan lain-lain pendekatan telah diserapkan semenjak tahun 1980-an lagi. Mungkin ada kebenarannya apabila dikatakan walaupun lirik ini telah ditulis, 'penyanyi'nya masih lagi mengikut susunan lagu lama, cara mereka belajar dulu daripada guru-guru mereka terdahulu. Bukan menyalahkan golongan terdahulu. Jasa mereka tetap dikenang. Al-hasil, wal-asal, ini adalah kesan akibat daripada proses yang panjang itu. Ia perlu dihentikan dan harus dimulakan dan dijenamakan semula. Sistem latihan, pemantauan, dan dalam perkhidmatan (in service) keguruan, perlu disemak semula.(kerana itu, kaedah latihan pendedahan PISMP (Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan) di IPG seluruh Malaysia pada hari ini, (pada pandangan saya) ada masalah kreativiti dan acuan pembaharuan. Ini, isu lain yang boleh dibincangkan kemudian)

4) Harus jelas, kecemerlangan adalah satu kemestian. Dapatan 'A' adalah satu dari 1000 cara untuk membuktikan wujudnya kecemerlangan. Maka, berkejar untuk mendapat 'A', bukan salah sepenuhnya. Soalnya hari ini, HANYA kecemerlangan Akademik sahaja yang diberi tempat dalam sistem pendidikan di Malaysia. Itu pun, berasaskan Penilaian 'Pen and Paper' semata-mata. Bagaimana dengan kecemerlangan sukan, muzik, pemikiran kreatif dan kritis, aktivis kemanusiaan, kerohanian, dan lain-lain kecerdasan yang pelbagai? Allah taala menjadikan semua hambaNya punya kecerdasan. Raikanlah kepelbagaian ini dengan mewujudkan peluang berdikari kepada mereka. Bukan hanya 'Spoon and Feed'. Penumpuan pendidikan yang berorientasikan menyediakan peluang pekerjaan dengan memuaskan HANYA industri di luar sana, juga tidak berkesan. Hakikatnya, industri tidak juga bersedia menerima kepelbagaian ini. Terma 'Industri Pendidikan' sendiri sudah ada yang tidak kena. Pendidikan bukan seerti dengan kilang!

5) Sekadar perkongsian rujukan daripada Laporan Kajian Tugas dan Tanggungjawab Guru KPM, tahun 2007, perbandingan antara negara Kanada, Finland, Jerman, Ireland, New Zealand, Sweden, Perancis, Korea Selatan dan Malaysia; Semua negara tersebut mempunyai 1 peperiksaan awam, kecuali Ireland. Itupun, pada akhir persekolahan peringkat menengah atas. Di Malaysia, kita ada 1 peperiksaan di peringkat rendah (UPSR), dan 3 peperiksaan di peringkat menengah (PMR, SPM, dan STPM). Waktu interaksi dalam persekolahan pula, kesemua negara di atas menggunakan antara 32.50 jam sehingga 40 jam seminggu, manakala Malaysia menggunakan antara 29.60 jam sehingga 34.67 jam seminggu. Dengan kata lain, waktu P&P terhad, menampung jumlah peperiksaan yang banyak! 

Bagi aktiviti ko-kurikulum pula, bagi semua negara di atas, kecuali Korea Selatan, aktiviti ko-kurikulum tidak menjadi tanggungjawab pihak sekolah. aktiviti ini diselaraskan oleh pihak sekolah dengan kerjasama pihak berkuasa tempatan/NGO/pihak swasta. Di korea Selatan, mereka memberi fokus kegitan ko-kurikulum hanya pada sukan bola sepak, bola keranjang, dan tae-kwan do yang dikendalikan oleh jurulatih khas. Begitu juga di Finland, aktiviti ko-kurikulum di sekolah dilaksanakan jika ada permintaan murid yang juga dikendalikan oleh jurulatih luar. Di Malaysia, aktiviti ko-kurikulum WAJIB dilaksanakan dalam Badan Uniform, Sukan dan Permainan, dan Kelab dan Persatuan. Semua guru terlibat dengan aktiviti ko-kurikulum di sekolah.


Jadi, ke mana kita selepas ini?