Selasa, Mac 22, 2011

Skim Rumah Pertama

Mampu atau tidak?

Artikel daripada Malaysiakini ini sangat menarik dan jelas!

sedikit ekstrak daripada artikel tersebut:

-According town planner Goh Bok Yen, the scheme would not be of much help as house prices have broken through the ceiling in last two years, especially in Kuala Lumpur and Selangor.


-His other worry is young people being burdened with 30-year long housing loans under the scheme, and this soon after leaving school or graduating from universities before starting work.


-However, it is understood that most of the landed properties and condominiums in major cities like Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Georgetown, Penang, and Johor Bahru are already priced over RM220,000. A property agent who requested anonymity said that for RM220,000 in Kuala Lumpur, one can only get an apartment or flat.


-After deducting RM1,200 for housing loan, RM500 for car loan and RM108 for the education loan, he will only left with RM806 to cope with basic daily expenses like food, fuel, utilities, Internet access, entertainment and sundry other expenses. 

For a single adult without dependants, life is already difficult enough with such an amount, what more for a married adult or those with children. They could easily be mired in financial difficulties.

"Sometimes, when the young adults just come out to work, they are not sure about their dream home. So, if they buy their first home in a rush, they might regret later or be burdened by heavy debts," Goh said.

-"They should also consider other hidden costs, such as legal fees, quit rent and maintenance costs. If they are buying a condominium unit, they should also consider the management fees." 

He is confident that the scheme will not raise the rate of non-performing loans (NPL) as the banks will apply a strict screening and checking process to verify the purchasers's financial background.

-"NPL normally will not rise because of the first-home buyers, because they will work hard to meet the installments."


Alasan dan Asalan

 

1) Sudah lama tidak menulis. Kesibukan yang sungguh tidak membina kekuatan dalaman termasuklah mengikuti tarbiyah usrah sangat menekan jiwa. Terasa ada kekurangan yang entah dari mana. Mungkin perasaan sahaja; mungkin juga suatu kebenaran halus akan terasa kekosongan jiwa. Amanah dalam tanggung jawab sering kali mampu dipersoalkan. Apakah harus melepaskan amanah untuk bebas daripada tanggungjawab? Bolehkah amanah dilepaskan? Bukankah di saat ‘kelemasan’ dan ‘kelesuan’, adalah tempat untuk menguji tarbiyyah jiwa? Kesan tarbiyyah akan ditaksir sejauh mana standard jiwa ini sekarang?

2) Masa kualiti untuk menulis juga semakin terhad apabila disibukkan oleh urusan harian yang sifatnya tugas hakiki mata pencarian. Kelihatannya, nilai tugas hakiki ini mungkin sedikit tinggi berbanding tugas hakiki mata jiwa rohani? Teringat kata-kata ‘orang tua-orang tua’, “kalau tugas dakwah dijadikan part-time job, maka hasilnya juga adalah part-time.” Dengan kata lain, tugas hakiki setiap insan sepatutnya adalah full-time basis, dengan tanggung jawab insan sebagai khalifah untuk menguruskan dunia, serta tanggung jawab insan sebagai hamba Allah untuk menegakkan kebenaran dan keadilan Islam perlu diselarikan tanpa meninggalkan sebahagian yang lain. Ya, ini memang tugas hakiki yang bukan sedikit kesukarannya. Maka, untuk kali ini, setiap peluang untuk menulis akan dinukilkan suatu yang berkualiti.

3) Mengurus jiwa sendiri dan jiwa orang sekeliling adalah suatu yang sangat sukar. Pengalaman akan memberikan kelebihan. Pengalaman di sini bermaksud usia dan kematangan. Apa yang lebih penting adalah sejauh mana kita menyerahkan diri kepada Yang Maha Esa setelah kita melakukan usaha dan ikhtiar yang bersungguh-sungguh Dengan kata lain, faktor Iman dan Ehsan sebagai asalan dalam menguruskan jiwa. Dalam matematik, Asalan adalah titik (0,0) dalam sistem koordinat Cartes. Asalan sangat penting sebagai titik rujukan untuk menentukan suatu kedudukan dengan tepat! Bagitu juga jiwa dan rohani kita akan dapat ditentukan kedudukannya apabila kita merujuk kepada asalannya, iaitu Iman dan Ehsan.

Rabu, Mac 02, 2011

Isu Sekat pembaharuan Cukai Jalan

Hak terhadap harta.
Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan

(a) Tiada seseorang pun boleh dilucutkan hartanya kecuali mengikut undang-undang.

(b) Tiada sesuatu undang-undang pun boleh membuat peruntukan bagi mengambil atau menggunakan harta-harta dengan paksa dengan tiada pampasan yang mencukupi.

Selalunya Perkara 13 ini digunakan di dalam kes pengambilan tanah melalui Akta Pengambilan Tanah 1960. Sebenarnya Perkara 13 ini bukan sahaja melibatkan harta tak alih seperti tanah, tetapi meliputi harta alih seperti kenderaan. Justeru penafian hak memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) juga sebenarnya termasuk di dalam penafian hak rakyat terhadap harta. Alasannya jika seseorang rakyat itu dihalang dari memperbaharui cukai jalan kenderaan mereka yang menyebabkan kenderaan itu tidak boleh digunakan maka rakyat itu telah dinafikan haknya terhadap harta.

Jika seseorang rakyat telah dinafikan hak mereka menggunakan harta (kenderaan) mereka tanpa alasan yang berlandaskan peraturan dan undang-undang maka Perkara 13 (b) menyatakan bahawa pampasan hendaklah diberikan. Ini bermaksud jika JPJ menghalang seseorang memperbaharui cukai jalan yang menyebabkan kenderaan tidak boleh digunakan, maka JPJ hendaklah membayar pampasan kepada pemilik kenderaan tersebut.

Hujah ini adalah bersandarkan keputusan kes Leonard Lim Yaw Chiang lwn Director of Jabatan Pengangkutan Jalan Negeri Sarawak yang telah diputuskan pada tahun 2009. Di dalam kes ini, seorang rakyat bernama Leonard Lim Yaw Chiang telah disenarai hitam dan dihalang oleh JPJ Sarawak dari memperbaharui cukai jalan kereta beliau. Beliau telah memohon kepada Mahkamah Tinggi Kuching untuk memutuskan bahawa tindakan JPJ menyenarai hitam dan menghalang beliau memperbaharui cukai jalan adalah salah. Beliau juga memohon gantirugi daripada JPJ di atas kehilangan penggunaan kereta beliau selama kereta tersebut tidak boleh digunakan kerana tiada cukai jalan.

Mahkamah telah memutuskan bahawa JPJ tidak boleh menyenarai hitam kenderaan di atas suatu kesalahan yang belum dibuktikan di Mahkamah. Tindakan JPJ menyenarai hitam diputuskan telah bertentangan dengan Perkara 13 Perlembagaan. JPJ juga telah diarahkan membayar gantirugi kepada pemohon dalam kes itu kerana kesusahan beliau tidak dapat menggunakan kenderaan sehingga terpaksa menyewa kenderaan lain.

Justeru di sini ingin dimaklumkan kepada pemandu-pemandu dan pemilik-pemilik kenderaan yang dinafikan hak mereka memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu, bahawa hak anda dilindungi oleh Perlembagaan. Pihak berkuasa tidak boleh sewenang-wenang menafikan hak anda.


SOALAN:

Bagaimana JPJ boleh menghalang pembaharuan cukai jalan?
1) Seksyen 17(1)(d) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Pindaan) 2010
JPJ berkuasa menghalang seseorang melakukan apa-apa transaksi termasuk perbaharui cukai jalan tetapi setelah JPJ BERPUASHATI bahawa seseorang ada perkara yang belum selesai dengan JPJ dan Polis.

Bagaimana JPJ hendak BERPUASHATI?
2) Seksyen 17(2) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Pindaan) 2010
JPJ hendaklah memberikan peluang kepada seseorang membuat representasi. Ini bermaksud JPJ hendaklah menjalankan siasatan adakah seseorang itu ada perkara yang belum selesai. Maka semua pihak perlu hadir iaitu pemilik kenderaan, JPJ dan Polis yang mengeluarkan saman. Perlu disiasat adakah saman yang dikatakan ada kepada seseorang itu betul atau tidak. Sudah dibuktikan di mahkamah atau tidak. Jika tidak maka JPJ tidak boleh menyenarai hitam. Inilah maksud BERPUASHATI

3) Seksyen 17(5) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Pindaan) 2010
Jika dihalang daripada perbaharui cukai jalan maka Pengarah JPJ hendaklah maklumkan kepada Ketua Pengarah pengangkutan, di mana Ketua Pengarah hendaklah maklumkan secara bertulis dalam tempoh 14 hari kepada pemilik kenderaan tentang alasan halangan dibuat ke atas pemilik. Namun, adakah notis ini pernah dikeluarkan kepada pemilik?

Jika anda dihalang daripada perbaharui cukai jalan tanpa alasan yang sah anda boleh:
a) Minta alasan bertulis daripada JPJ kenapa anda dihalang.
b) Minta JPJ perbaharui cukai jalan dengan segera jika alasan bertulis itu tidak munasabah dan tidak betul.
c) Jika JPJ enggan mematuhi permintaan anda, anda boleh menyaman/menuntut di Mahkamah untuk gantirugi kehilangan penggunaan kenderaan anda dan kesusahan anda kerana tidak boleh menggunakan kenderaan

(Sumber: sahabat facebook)

Jumaat, Februari 25, 2011

Top Five Regrets


Top Five Regrets on Dying


By Bronnie Ware



For many years I worked in palliative care. My patients were those who had gone home to die. Some incredibly special times were shared. I was with them for the last three to twelve weeks of their lives. People grow a lot when they are faced with their own mortality. I learned never to underestimate someone's capacity for growth. Some changes were phenomenal. Each experienced a variety of emotions, as expected, denial, fear, anger, remorse, more denial and eventually acceptance. Every single patient found their peace before they departed though, every one of them. When questioned about any regrets they had or anything they would do differently, common themes surfaced again and again. Here are the most common five:

1. I wish I'd had the courage to live a life true to myself, not the life others expected of me
This was the most common regret of all. When people realize that their life is almost over and look back clearly on it, it is easy to see how many dreams have gone unfulfilled. Most people have had not honored even
a half of their dreams and had to die knowing that it was due to choices they had made, or not made. It is very important to try and honor at least some of your dreams along the way. From the moment that you lose
your health, it is too late. Health brings a freedom very few realize, until they no longer have it.

2. I wish I didn't work so hard
This came from every male patient that I nursed. They missed their children's youth and their partner's companionship. Women also spoke of this regret. But as most were from an older generation, many of the female patients had not been breadwinners. All of the men I nursed deeply regretted spending so much of their lives on the treadmill of a work existence. By simplifying your lifestyle and making conscious choices along the way, it is possible to not need the income that you think you do. And by creating more space in your life, you become happier and more open to new opportunities, ones more suited to your new lifestyle.

3. I wish I'd had the courage to express my feelings
Many people suppressed their feelings in order to keep peace with others. As a result, they settled for a mediocre existence and never became who they were truly capable of becoming. Many developed illnesses relating to the bitterness and resentment they carried as a result. We cannot control the reactions of others. However, although people may initially react when you change the way you are by speaking honestly, in the end it raises the relationship to a whole new and healthier level. Either that or it releases the unhealthy relationship from your life. Either way, you win.

4. I wish I had stayed in touch with my friends
Often they would not truly realize the full benefits of old friends until their dying weeks and it was not always possible to track them down. Many had become so caught up in their own lives that they had let golden friendships slip by over the years. There were many deep regrets about not giving friendships the time and effort that they deserved. Everyone misses their friends when they are dying. It is common for anyone in a busy lifestyle to let friendships slip. But when you are faced with your approaching death, the physical details of life fall away. People do want to get their financial affairs in order if possible. But it is not money or status that holds the true importance for them. They want to get things in order more for the benefit of those they love. Usually though, they are too ill and weary to ever manage this task. It is all comes down to love and relationships in the end. That is all that remains in the final weeks, love and relationships.

5. I wish that I had let myself be happier
This is a surprisingly common one. Many did not realize until the end that happiness is a choice. They had stayed stuck in old patterns and habits. The so-called 'comfort' of familiarity overflowed into their emotions, as well as their physical lives. Fear of change had them pretending to others, and to their selves, that they were content. When deep within, they longed to laugh properly and have silliness in their life again.When you are on your deathbed, what others think of you is a long way from your mind. How wonderful to be able to let go and smile again, long before you are dying.

Life is a choice. It is YOUR life.
Choose consciously, choose wisely, choose honestly.
Choose happiness.

Ahad, Februari 20, 2011

Detik kejatuhan Mubarak penuh penghinaan


February 20, 2011

Detik-detik kejatuhan Mubarak penuh penghinaan

Suhaimi Mokhtar

Suasana hening dan tenang menyelubungi Dataran Tahrir ditengah-tengah ibunegara Mesir,Kaherah pada tanggal 11 Febuari lalu ketika para penunjuk perasaan dari satu kebangkitan revolusi rakyat menunaikan solat Fajr (Subuh) berjemaah beramai-ramai didataran itu,selang beberapa jam selepas Hosni Mubarak,Presiden Mesir selama 30 tahun melepaskan kuasa yang mengongkong rakyat Mesir.

Suara azan dan suara imam yang syahdu mengimankan solat memecah kesunyian pagi dengan memuji kebesaran Allah yang akhirnya menganugerahkan kebebasan selepas 18 hari para penunjuk perasaan berdemonstrasi menentang regim diktator Mubarak, yang melindungi regim zionis yahudi yang dilindungi pula, oleh negara kuasa Amerika Syarikat(AS) dan sekutu baratnya.

Selama 18 hari Dataran Tahrir dan di seluruh Mesir termasuk bandar besar seperti iskandariah,Suez dan lain-lain menyaks ikan demonstrasi besar-besaran yang berterusan hingga mencapai angka berjuta rakyat yang keluar berhimpun untuk membebaskan diri dari belenggu regim kejam dan ganas yang dibiayai oleh kuasa AS dn barat.

Kemenangan revolusi rakyat Mesir ini yang bermula pada 25 Januari,sama ada secara kebetulan atau tidak,jatuh pada hari yang sama kemenangan revolusi Islam Iran pada 11 Febuari 1979,32 tahun sebelumnya yang menyaksikan kejatuhan dynesti Pahlavi,Shah Iran,sahabat baik AS dan barat.

Tarikh keramat itu juga menyamai tarikh syahidnya Hassan Al-Bana,pengasas danpengerak Ikhwan Al-Muslimin pada tahun 1949.Tarikh-tarikh ini semuanya ketentuan Allah yang maha mengetahui segala-galanya dan yang merancang semuanya.

Kebangkitan revolusi rakyat Mesir ini bukan berlalu tanpa sebarang pengorbanan,ramai yang syahid,lebih 300 orang dan ramai juga yang cedera.Dataran Tahrir yang membawa erti kebebasan itu turut mengorbankan nyawa mereka dalam satu perjuangan pembebasan dan membela maruah.

Selama 18 hari 18 malam para penunjuk perasaan tidak meninggalkan Dataran Tahrir.Iltizam mereka yang begitu padu dan gigih akahirnya menyebabkan Mubarak yang berdegil pada mulanya mengakhiri pemerentahan kukubesinya melalui satu pengumuman paling ringkas,hanya beberapa saat,oleh Naib Presiden yang dilantiknya Omar Sulaiman.

Sebelumnya Mubarak tiga kali muncul di TV negaranya,cuba mempertahankan regimnya,tetapi segala rayuan dan kata-kata untuk membuktikan jasa-jasa cemerlangnya mempertahankan bumi Mesir sedikit pun tidak diendahkan oleh segala lapisan rakyat yang membencinya dengan meneruskan demonstrasi .

Pengumuman pemergian Mubarak dengan penuh penghinaan itu disambut meriah oleh kalangan penunjuk perasaan terdiri dari pelbagai kalangan,tua dan muda,wanita,kanak-kanak,para cendekiawan,ahli akadamik dan seluruh rakyat.Mubarak meninggalkan istana presiden di Kaherah menuju bandar perainginan Sharm-Al-Sheikh dan sehingga kini tidak diketahui dimana Mubarak berada,sama ada masih di Sharm-Al-Sheikh atau telah meninggalkan Mesir.

Rakyat mahu Mubarak dibawa kemuka pengadilan kerana jenayah yang dilakukan terhadap rakyat Mesir terutama penentang-penentang politiknya yang ditahan tanpa bicara ,melesapkan wang negara dengan mengumpulkan kekayaan dikalangan keluarga mereka dan kuncu-kuncu pemerintahannya.

Selama pemerinthannya ,Ikhwan Al-Muslimin bukan sahaja diharamkan,tetapi para pemimpin ikhwan dipenjarakan.Di era pemerintahan Gamal Nasser dan di ikuti dengan Anwar Sadat, pemimpin dan pengikut ikhwan menjadi mangsa apparatus keselamatan regim-regim ini yang telah menjangkau usia 60 tahun lamanya.

Dengan berakhirnya pemerintahan Mubarak, pengharaman terhadap Pergerakan Ikhwan Al-Muslimin hendaklah ditarik balik, undang-undang darurat ditarik, parlimen di buburkan dan perlembagaan di pinda bagi membolehkan satu pilihanraya demokratik yang adil dan telus diadakan. Setakat ini Jawatankuasa pindaan perlembagaan telah ditubuhkan dan parlimen telah dibubarkan bagi memenuhi desakan rakyat.

Pemerintahan sementara Majlis Tertinggi Angkatan Bersenjata Mesir yang diberikan amanah untuk mengembalikan Mesir pada era baru hendaklah melaksanakan tuntutan rakyat yang mahukan kebebasan ini.Mesir baru tidak lagi akan menyamai Mesir dibawah Mubarak dan inilah yang dikhuatiri dan dibimbangi oleh AS dan barat dan regim haram mereka,regim zionis.

Dalam pilihanraya demokratik Ikhwan Al-Muslimin dijangka akan menjadi tenaga politik baru di Mesir melalui satu pilihanraya adil dan telus dan AS serta sekutu baratnya jangan cuba mengatur agendanya yang bukan-bukan seperti yang berlaku di Palestin apabila Hamas memenangi pilihanraya pada 2006 dan FIS yang memenangi pilihanraya Algeria. Kemenangan-kemenangan ini semuanya tidak diiktiraf dalam usaha mereka untuk membendung kebangkitan islam. Kuasa AS dan barat perlu mengetahui bahawa kebangkitan islam tidak dapat dibendung lagi. Kuasa sehebat manapun mana mampu membendung kuasa Allah.

Di sebalik pelbagai reaksi,riang ria menyambut kemenangan yang dipertontonkan di Dataran Tahrir,para penunjuk perasaan yang majoriti terdiri dari anak-anak muda tidak lupa mengerjakan solat berjemaah setiap waktu, sama ada sebelum kemenangan atau selepas kemenangan, yang memberi petanda baik bahawa para penunjuk perasaan adalah mereka yang mentaati perintah Allah dan Rasulnya.

Ia adalah petanda yang memberi harapan besar pada masa depan Mesir, bumi ambia’ yang sudah begitu lama dinodai dan diperkosa kemuliaannya. Pimpinan baru Mesir yang antaranya dilahirkan dari Dataran Tahrir yang telah membentuk pimpinan mereka sendiri, bersama dengan pimpinan lain termasuk pimpinan IKhwan Al-Muslimin bakal memberi pimpinan, pembelaan terbaik kepada rakyat Mesir mendahului pertimbangan-pertimbangan lain.

Pimpinan sementara Mesir yang terdiri dari anggota Majlis Tertinggi Angkatan Bersenjata ini perlu menunaikan inspirasi rakyat Mesir dan bukan menuruti kahendak negara kuasa atau regim zionis yang Mesir mempunyai perjanjian damai dengan nya. Rakyat Mesir yang telah menghapuskan halangan dan ketakutan dari apparatus keselamatan Mesir yang kejam dan ganas, yang membelenggui mereka selama ini tidak akan ragu-ragu untuk turun ke Dataran Tahrir lagi untuk memenuhi inspirasi dan tuntutan mereka,jika pihak tentera cuba menghajick tuntutan mereka. AS dan sekutunya sedang berusaha melalui hubungan baiknya dengan pihak tentera Mesir untuk mengekalkan status quo di Mesir.

Selepas Tunisia, Mesir dan kini rakyat seluruh Jazerah Arab sedang bangkit untuk melakukan perubahan dengan menjadikan revolusi kebangkitan rakyat di Mesir terutamanya sebagai inspirasi kebangkitan. Kebangkitan di Jordan, Algeria, Bahrian, Yaman, Libya, Moroco dan lain-lain tempat akan merebak keseluruh pelusuk semenanjung Arab termasuk Saudi Arabia dan ia tidak lagi dapat dibendung walaupun negara-negara ini menggunakan peralatan dan kelengkapan keselamatannya dengan ganas sekali bagi membendung kebangkitan ini.

Jika Mesir yang merupakan negara Arab yang paling ramai penduduk dan mempunyai segala kekuatan tidak dapat membendung revolusi kebangkitan rakyat, maka adalah tidak mungkin negara-negara yang sedang dilanda kebangkitan ini mampu menungkah arus kebangkitan rakyat yang dizalimi ini.

AS dan barat cuba mengaitkan kebangkitan di kota Tehran,Iran menyamai kebangkitan dinegara-negara semenanjung Arab,sedangkan hakikatnya ia adalah tidak sama.Mereka yang berdemonstrasi di Tehran hanya segelintir kecil sahaja.Ia di api-apikan dan didalangi oleh kuasa AS,barat dan regim zionis.

Kejatuhan Mubarak di Mesir dan bakal kejatuhan beberapa regim kuku besi lagi di rantau Timur Tengah akan mengubah lanskap politik dan keselamatan dirantau itu.AS dan barat terus akan kehilangan rakan strategik mereka dan regim zionis tidak mungkin lagi dilindungi oleh Mesir, walaupun pemerintah sementara tentera berikrar mahu mengekalkan segala perjanjian damai dengan regim zionis.Kejatuhan satu demi satu regim diktator diTimur Tengah nanti akan mampu membawa kepada pembebasan bumi Palestin.

Selepas pilihanraya yang bakal berlangsung tahun ini,segala-galanya akan berubah.Ia tidak akan sama lagi,Mesir era baru akan menyesuaikan diri dengan tuntutan dan inspirasi rakyat.

(Sumber : http://kerabubersuara.blogspot.com/2011/02/detik-detik-kejatuhan-mubarak-penuh.html)

-------------------------------:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::--------------------------------

Fikrah:
1) Kebangkitan adalah suatu yang lumrah, apabila jiwa memendam rasa. Semakin ramai yang memendam rasa yang sama, maka, kebangkitan pada waktu yang sama sudah tentu akan menghasilkan kesan yang revolusioneri. Perubahan secara evolusi yang sifatnya lembut, diplomasi, perubahan sedikit-demi-sedikit akan menjadi pilihan yang kurang bijak. Begitu bahaya sekali apabila memendam rasa. Dan, kebangkitan ini adalah sama sahaja sifatnya walaupun sifatnya peribadi mahupun nasionalis. 
2) Belajar daripada sejarah; satu sifatnya yg sangat penting adalah ia pasti berulang! 
Semoga pilihan rakyat adalah pilihan yang mampu menerangi suatu pembinaan tamadun.

Jumaat, Februari 04, 2011

Forum Isu Semasa: Analisis Perkembangan Terkini di Timur Tengah


FORUM ISU SEMASA

'ANALISIS PERKEMBANGAN TERKINI DI TIMUR TENGAH'

Oleh : 
PROF. DR. MOHAMMAD REDZUAN OTHMAN
Dekan Fakulti Sastera & Sains Sosial 
Universiti Malaya

TN.HJ. AHMAD AZAM ABD RAHMAN
Pengerusi Suruhanjaya Sosial, Kemanusiaan & Perpaduan,
Kesatuan NGO-NGO Islam Sedunia (UNIW)

Tarikh / Masa
1 Februari  2011/ 27 Safar 1432 (Selasa)
8:00 – 11:00 malam

Tempat
Dewan Besar
Kolej Dar Al Hikmah
Sg. Ramal, Kajang




kenyataan LKY


Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) memandang berat kenyataan Menteri Mentor Singapura, Lee Kuan Yew baru-baru ini yang memohon agar rakyat Islam di Singapura melonggarkan pegangan keagamaan mereka. Ia jelas menyinggung sensitiviti umat Islam, bukan sahaja di Singapura tetapi juga di seluruh rantau ini secara keseluruhannya dan di Malaysia khususnya.

ABIM menilai kenyataan ini dibuat dari perspektif yang cetek serta tidak didasari dengan kefahaman yang menyeluruh mengenai konsep asas dalam ajaran Islam. Sejarah kedatangan dan penyebaran Islam di rantau ini telah membuktikan bahawa Islam agama yang berasimilasi dengan sosio-budaya masyarakatnya dan disebarkan dengan aman dan saksama.

Kenyataan beliau dilihat bermotifkan politik dan didasari oleh sifat Islamophobia, yang mengaitkan Islam sebagai agama yang tertutup serta tidak progresif. Dalam konteks inilah, perspektif mengenai Islam perlu diluaskan dengan merujuk fenomena positif yang dijelmakan oleh umat Islam di seluruh dunia. Muslim di negara barat misalnya bukan sahaja hidup harmoni dalam suasana masyarakat majmuk di sana bahkan menyumbang secara produktif sebagai warganegara yang taat.


Justeru, ABIM menggesa satu permohonan maaf terbuka serta penjelasan dibuat oleh Lee Kuan Yew kepada umat Islam di Singapura khususnya dan di seluruh dunia umumnya. Kami juga menggesa agar Singapura bersifat lebih terbuka dan demokratik dengan membuka ruang-ruang dialog antara agama dan kebudayaan yang lebih luas melibatkan hak-hak umat Islam dalam mengamalkan agama mereka di negara tersebut.



Mohamad Raimi Ab.Rahim

Setiausaha Agung

Angkatan Belia Islam Malaysia

Ahad, Januari 09, 2011

Pengkisahan Kurikulum dalam KSSR

Fikrah:

1) Realitinya, dalam perkembangan pendidikan yang memberi respon kepada keperluan masyarakat, kurikulum yang baru ini (KSSR) nanti, akan memberi penekanan kepada aspek bahasa dan komunikasi. Aspek pembinaan kognitif adalah lebih jelas dalam matematik dan sains tidak pula diberi penekanan. Ini ditunjukkan dengan pengurangan waktu pembelajaran kedua-dua subjek ini dalam seminggu, berbanding dalam pelaksanaan KBSR. Pelaksanaan ini telahpun diwartakan untuk tahap 1, bermula 2011.

2) Alasan yang diberikan adalah untuk membaiki aspek komunikasi murid (kecerdasan sosial) yang selama ini diabaikan  diberi penekanan yang terlalu sedikit. Ketidakbolehan murid dalam menguasai 2M, (membaca dan menulis) adalah suatu yang tidak boleh diterima terutama setelah melalui 11 tahun sistem persekolahan. Bagaimanapun, adakah dengan meringankan dan mengorbankan atau memangsakan dua subjek pembinaan kognitif utama ini? 

3) Mata pelajaran lain juga berperanan dalam membina kognitif (daya pemikiran minda) murid, namun tidak sesaintifik, dan tidak sesistematik bidang pembelajaran matematik dan sains; keteraturan pemikiran yang hanya diperolehi dalam disiplin dua ilmu ini! Kemahiran Mengira, M yang ketiga dalam kurikulum KBSR secara praktikalnya tidak ditambah  baik; suatu keputusan yang ironi apabila dalam KSSR, ditulis secara tersurat untuk menguatkan unsur 4M, iaitu membaca, menulis, mengira dan tambahan M yang keempat, iaitu Menaakul.

4) Menaakul adalah kemahiran pemikiran aras tinggi dalam memahami sebab-akibat. Dalam Taxonomy Bloom sekalipun, ia berada dalam aras kesusahan sederhana. Kemahiran menaakul juga dikategorikan dalam kebolehan menganalisis. Murid seharusnya mampu memahami proses mendapat suatu ilmu itu, daripada menerima suatu ilmu itu seadanya. Kemahiran ini juga penting dalam kehidupan seharian untuk membaca situasi yang berlaku di sekeliling kita agar tidak mudah tertipu, dan bersedia untuk melakukan perubahan-perubahan yang diperlukan dalam masyarakat.


(rajah di atas menunjukan perkembangan kognitif daripada taxonomy bloom yang dikaji semula versi baru, 2005.) 
(Sumber : http://www.odu.edu/educ/llschult/blooms_taxonomy.htm)

5) Asas dalam pembelajaran (learning) adalah untuk mengisi aspek What (pengetahuan), How (kemahiran), and Why (penaakulan). Pembinaan ilmu semestinya perlu mengisi kekuatan kognitif (minda), dan juga kekuatan jiwa (qalb). Dan itulah yang harus kita kerjakan dari sekarang bersama-sama. 

Jumaat, Januari 07, 2011

Why we shout in anger?

A professor was teaching about anger; he asked his students, "Why do we shout in anger? Why do people shout at each other when they are upset? The students thought for a while. One of them said, we shout because we lose our calm. "But why shout when the other person is just next to you?" asked the professor. "Isn't it possible to speak to him or her with a soft voice? Why do you shout at a person when you are angry?" The students gave some other answers but none satisfied the professor. Finally he explained, "When two people are angry at each other, their hearts psychologically distance themselves. To cover the distance, they must shout to be able to hear each other.

The angrier they are, the stronger they will shout to hear each other through that great distance. Then the professor asked, "What happens when two people fall in love? They don't shout at each other but talk softly, why? It is because their hearts are psychologically knitted. The distance between them is very short. The professor continued, "And when they love each other even more, what happens? They do not speak, only whisper and they even get even closer to each other in their love.

Finally they even need not whisper, they only look at each other and that's all....

So next time you shout at a loved one or a colleague, know that you are creating distance between your heart and that person's heart. The true test of growth in your life is not always found in what you say, but in what you choose NOT to say. Even though you might have every "right" to respond harshly to someone who has wronged or offended you (personally or professionally), remember the big picture and this whole story.

How many times have you been spared in spite of your mistakes and imperfections? Grace enabled us to see each day. Reflect on that and don't take things for granted in your life. In appreciation for all that you have been given, choose to give up your right to hold an offense or debt against others. Your capacity to thrive and the grandeur of your life's legacy will be a direct reflection of your ability to forgive and forget.

"Smart people know how to hold their tongue; their grandeur is to forgive and forget".

Isnin, Januari 03, 2011

Permainan guru untuk pemikiran

Seorang guru perempuan sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada murid-muridnya. Ia duduk menghadap murid-muridnya. Di tangan kirinya ada kapur, di tangan kanannya ada pensil.

Guru perempuan itu berkata, “Saya ada satu permainan… Caranya begini, ditangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan ada pensil. Jika saya angkat kapur ini, maka berkatalah “Kapur!”, jika saya angkat pensil ini, maka berkatalah “Pensil!”
Murid muridnya pun faham dan mengikuti. Guru berganti-gantian mengangkat antara kanan dan kiri tangannya, semakin lama semakin cepat. 
Beberapa saat kemudian guru kembali berkata, “Baik sekarang perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka sebutlah “Pensil!”, jika saya angkat pensil, maka katakanlah “Kapur!”. 
Dan diulangkan seperti tadi, pastilah murid-murid tadi keliru dan kekok, dan sangat sukar untuk mengubahnya. Namun lambat laun, mereka sudah biasa dan tidak lagi kekok. Selang beberapa saat, permainan berhenti.
Guru perempuan tersenyum kepada murid-muridnya. “Murid-murid, begitulah kita umat Islam. Mulanya yang haq itu haq, yang bathil itu bathil. Kita begitu jelas membezakannya. 
Namun kemudian, musuh musuh kita memaksakan kepada kita dengan perbagai cara, untuk menukarkan sesuatu, dari yang haq menjadi bathil, dan sebaliknya. 
Mula-mula mungkin akan sukar bagi kita menerima hal tersebut, tapi karena terus dibudayakan dengan cara-cara menarik oleh mereka, akhirnya lambat laun kamu akan terbiasa dengan hal itu. Dan anda mulai dapat mengikutinya. Musuh-musuh kamu tidak pernah berhenti membalik dan menukar nilai dan waktu.
“Keluar berduaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang susah, Zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, tanpa rasa malu, sex sebelum nikah menjadi suatu kebiasaan dan trend, sentiasa dengan hiburan yang melalaikan sehingga melupakan yang wajib adalah biasa, materialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain lain.”
“Semuanya sudah terbalik. Dan tanpa disadari, anda sedikit demi sedikit menerimanya tanpa rasa ia satu kesalahan dan kemaksiatan. Paham?” tanya Guru kepada murid-muridnya. “Paham guru…”
“Baik permainan kedua…” begitu Guru melanjutkan.
“Ini ada al-Qur’an,saya akan meletakkannya di tengah karpet. Sekarang anda berdiri diluar karpet. Permainannya adalah, bagaimana caranya mengambil Qur’an yang ada ditengah tanpa memijak karpet?”
Murid-muridnya berpikir.Ada yang mencuba alternatif dengan tongkat, dan lain-lain.
Akhirnya Guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet, dan ia ambil Qur’an. Ia memenuhi syarat, tidak memijak karpet.
 “Murid-murid, begitulah umat Islam dan musuh-musuhnya…Musuh-musuh Islam tidak akan menyerang anda dengan terang-terang…Kerana tentu anda akan menolaknya mentah mentah. Orang biasapun tak akan rela kalau Islam dihina dihadapan mereka. Tapi mereka akan menggulung anda perlahan-lahan dari tepi, sehingga anda tidak sedar.
“Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat, maka dibuatlah tiang yang kuat. Begitulah Islam, jika ingin kuat, maka bangunlah aqidah yang kuat. Sebaliknya, jika ingin membongkar rumah, tentu susah kalau dimulai dengan tiangnya dulu, tentu saja hiasan-hiasan dinding akan dikeluarkan dulu, kursi dipindahkan dulu, almari dikeluarkan dulu satu persatu, baru rumah dirobohkankan…”
“Begitulah musuh-musuh Islam menghancurkan kita. Ia tidak akan menyerang terang-terangan, tapi ia akan perlahan-lahan mempengaruhi anda. Mulai dari perangai anda, cara hidup, pakaian dan lain-lain, sehingga meskipun anda Islam, tapi anda telah meninggalkan ajaran Islam dan mengikuti cara yang mereka… 
Dan itulah yang mereka inginkan.” “Ini semua adalah fenomena Ghazwul Fikri (Perang Pemikiran). Dan inilah yang dijalankan oleh musuh-musuh kita… ”
“Kenapa mereka tidak berani terang-terang menyerang, cikgu?” tanya murid- murid.
“Sesungguhnya dahulu mereka terang-terang menyerang, misalnya Perang Salib, Perang Tartar, dan lain-lain. Tapi sekarang tidak lagi.”
 “Begitulah Islam… Kalau diserang perlahan-lahan, mereka tidak akan sedar, akhirnya
hancur. Tapi kalau diserang serentak terang-terangan, mereka akan bangkit serentak, baru mereka akan sedar”.
“Kalau begitu, kita selesaikan pelajaran kita kali ini, dan mari kita berdoa dahulu sebelum pulang…” Matahari bersinar terik takala anak-anak itu keluar meninggalkan tempat belajar mereka dengan fikiran masing-masing bermain di kepalanya…almerbaui
Selamat mengajar guru, didiklah anak muridmu menjadi manusia berakhlak mulia. Ingatlah,  besar ganjaran pahalanya.