Isnin, Oktober 08, 2012

Lagi-lagi PPSMI : FB 1M Malaysians Says YES to PPSMI as an OPTION

Saya tanya soalan ini dalam FB : 1M Malaysians Say YES to PPSMI as an OPTION
Bagaimana merasionalkan keperluan PPSMI apabila pencapaian murid dalam UPSR tidak ada peningkatan yang signifikan dalam Bahasa Inggeris dan Sains, malah mengalami penurunan dalam mata pelajaran Matematik dan Bahasa Melayu?



Jawapan A

1. PPSMI ialah pelajari pelajaran sains dan mathematik dalam bahasa inggeris - maklamatnya ialah untuk mempelajari sains dan matematik dalam bahasa inggeris dan bukan mempelajari bahasa inggeris dengan mata pelajaran sains dan matematik.

2. Kenapa belajar sains dan matematik dalam bahasa inggeris? Jawabannya ialah kerana ilmu dalam bidang bidang sains, kejuruteraan, perubatan, teklogi maklumat - yang terkandung dalam buku, journal, dan kandungan digital, kebanyakan nya berada dalam bahasa inggeris. Jadi tujuan PPSMI ialah supaya kita dapat akses kandungan ilmu.

3. Ada lah tidak benar bila kita kata bahawa prestasi pelajaran m&s merosot dengan PPSMI. Sekiranya saudara semak kembali statistik dalam tahun tahun lepas - kesemua peperiksaan USPR, PMR dan SPM menunjuk prestasi yang cermelang.

4. Kajian yang di buat keatas korelasasi antara PPSMI dengan Bahasa Inggeris telah menunjuk bahawa PPSMI telah meningkat penguasaan inggeris walaupun korelasasi nya tidak siknifikan.

Pertama, kita perlu ingat bahawa kajian tersebut dibuat setelah PPSMI di perkenalkan selama 6 tahun sahaja. Kajian akan memberi gambaran yang lebih tepat sekiranya ia di buat ke atas pelajar yang berada di peringkat SPM - iaitu selepas 11 tahun berpelajaran.

Kedua kita juga perlu tahu bahawa kajian tersebut tidak mengambil kira apa kah korelasasi yang mungkin sekiranya m&s di pelajari dengan BM. Ada kemungkinan besar, pelajaran BI akan merosot dengan ketara setelah PPSMI di mansuhkan.

rujukan :
http://pagemalaysia.org/news.php?readmore=925




Lain-lain Jawapan:


  • One thing in common , those who oppose ppsmi post their comment in bm , if they want m & s in bm , go ahead , less competition in private sector , we want ppsmi.
  • signifikan tu bm ke ?
  •  Why implemented PPSMI in the first place? It was supported by all when Tun M launched it. But, after Tun exit then the ministry softlanding it. Was it political or pure education of future malaysians?
  •  We are all sounding like a spoiled record telling everyone the 2 most important aspect of PPSMI. 1) PPSMI does not teach you English. It enhances the usage of the language.2) PPSMI is the way forward in terms of technology and competing on an equal footing with the world today. PPSMI does not sideline the National Language or any race for that matter. Every child regardless of what school you attend- National , vernacular, private or International will learn Maths and Science in English.No discrimination and there should be no discrimination in acquiring knowledge.


Jawapan saya:


1) Perkataan ‘signifikan’ memang sudah ada dalam daftar istilah Dewan Bahasa. Sila rujuk prpm.dbp.gov.my untuk pengayaan kosa kata Bahasa Melayu. Saya kira, ini bukan isu pokoknya.

2) Kalau status ditulis dalam Bahasa Melayu, sepatutnya juga tidak menjadi isu. Gunakanlah bahasa apapun asalkan dapat difahami untuk bersosial di media sosial ini.

3) Pekeliling Ikhtisas (SPI) 11/2002, dasar PPSMI (boleh google untuk baca pekeliling penuh) menyatakan terdapat 3 objektif yang tertulis, iaitu bahawa dengan dasar PPSMI, murid diharap dapat menguasai ilmu sains dan matematik melalui akses dari pelbagai media (buku, internet, majalah, tv, dll) SERTA dengan dasar ini juga, murid dapat menguasai Bahasa Inggeris. Jadi, untuk menyatakan bahawa dasar ini bukan untuk belajar BI dengan mp Sains dan Matematik adalah suatu yg separuh benar ‘half-true’ atau separuh salah.

4) Benar lah kandungan ilmu kejuruteraan, teknologi maklumat, perubatan banyak dalam bahasa inggeris. Persoalannya, murid tidak mungkin masuk ke bidang berkenaan di peringkat tinggi, apabila asas ilmu kandungan sains dan matematik tidak dikuasai dengan baik, malah penyertaan murid (atas kelayakkan) dalam aliran sains (tingkatan 4) semakin menurun sehingga kan hanya kurang lebih, 20% sahaja dalam aliran sains. Justeru, faedah PPSMI hanya dalam kelompok itu sahaja.

5) Dalam mana-mana kajian ilmiah, salah satu analisis statistik yg penting adalah statistik inferensi (inferential statistics) dan salah satu adalah hubungan korelasi yg menunjukkan hubungan langsung antara pemboleh ubah. Istilah ‘signifikan secara statistik’ atau ‘statistically significant’ pula merujuk kepada keberkesanan suatu pemboleh ubah pengubah (moderator). Dalam kata mudah, sekiranya dikaji suatu ‘ubat’ bagi suatu ‘penyakit’, sekiranya ‘ubat’ tiada hubungan korelasi yang signifikan secara statistik, maka, ‘ubat’ tersebut tidak wajar dipasarkan! (Sila rujuk buku berkaitan statistik atau yang berkaitan dengan penyelidikan)

6) Hubungan selama 6 tahun pembelajaran sudah mencukupi, secara statistik (kajian saintifik) untuk memberi gambaran sebenar. Sudah tentu lebih lama, lebih baik. Justeru, kenyataan untuk menidakkan kajian tersebut adalah suatu yang tidak ilmiah dan tidak saintifik.

7) Korelasi dengan pencapaian BI adalah tidak signifikan, seperti yang ditulis di atas. Dan, kenyataan seperti ‘kemungkinan’ adalah suatu yang tidak saintifik. KBSR telah dilaksanakan sejak tahun 1980an dalam BM. Dan tiada laporan menyatakan pencapaian BI merosot! Walau bagaimanapun, (kalau tak silap) memang terdapat laporan tentang kemerosotan murid dalam berkomunikasi dalam bahasa Inggeris.

8) Dan sebagai makluman lagi, dasar PPSMI dilaksanakan tanpa kajian ilmiah dan dibuat secara serentak kepada murid tahun 1 dan tingkatan 1 pada tahun 2002 (Rujuk pekeliling di atas). Ironi, apabila untuk memansuhkan dasar ini, perlu pendekatan ‘soft-landing’. Secara ilmiah, kaedah ‘soft-landing’ boleh diterima akal, berbanding kaedah ‘vertical-departure’ semasa pelaksanaannya dahulu.



A jawab semula: 



“... In conclusion, the policy decision to implement PPSMI was made to ensure students’ mastery in science and mathematics in view of the fact that most of the sources are available in the English language. Indirectly, it is also hoped that the implementation of PPSMI would contribute to the enhancing of students’ command of the language.

“... penguasaan pelajaran BI pelajar pelajar dalam era itu merosot dengan ketara. Graduan graduan yang tidak boleh dapat perkerjaan kerana mereka tidak tahu bertutur dalam bahasa inggeris adalah satu satu tanda pertunjuk. Kedua, lebih dari 2/3 dari 70000 guru bahasa inggeris yang tidak mencapai tahap penguasaan inggeris yang di perlukan ada lah tanda pentunjuk yang kedua.”

“...20% sahaja yang masuk aliran sains - murid yang masuk aliran sains semakin menurun, walaupun m&s di ajar dalam bahasa Malaysia dari dahulu lagi. Pelajar2 PPSMI cohort yang pertama dari tahun 2003 kini berada di tingkatan 4, mungkin statistik boleh di kaji sekarang.

“... Sudah tentu lebih lama lebih baik, lepas itu buat kesimpulan bahawa menidakkan kajian tersebut adalah suatu yang tidak ilmiah dan tidak saintifik.
Ehh.... apa punya lojik ini. ????!!!!!!!

see how may "English" terms Radin had to use in his Malay language denunciation of PPSMI above:
'statistically significant', 'soft-landing', 'vertical-departure', etc



Jawapan saya:

1. Berkaitan kajian ilmiah, menerima satu  dapatan statistik, dan menolak dapatan yang lain adalah suatu yang tidak saintifik. Logik yang diterangkan sebelum ini adalah tempoh 6 tahun adalah tempoh yang feasible untuk melaksanakan kajian keberkesanan suatu moderator. Maknanya, kalau lebih dari 6 tahun, sudah tentu tiada masalah. Tapi, janganlah menidakkan kajian yang tidak pro kepada hipotesis kita. Cuma, dalam konteks suatu dasar negara, kegagalan suatu eksperimen atau null-hipotesis akan menjejaskan banyak nyawa. Lebih lama dasar itu dijalankan, maka lebih banyak nyawa akan terkorban.

2. Istilah yang ditulis di atas adalah bagi penerangan ilmiah. (Sila rujuk buku yang berkaitan dengan penulisan ilmiah) bagi memahami bagaimana Bahasa berkembang.

3. Kesimpulan pertama untuk memastikan murid masteri dalam kandungan sains dan matematik berdasarkan fakta kebanyakkan sumber adalah dalam bahasa inggeris adalah suatu andaian. (assumption). MP sains dan matematik telah lama diperkenalkan sejak KBSR, dan murid tidak mengalami masalah dalam masteri kedua-dua mata pelajaran ini. Ia tiada kena mengena dengan sumber bacaan dari bahasa inggeris mahupun bahasa malaysia. (Ingat, korelasi pencapaian murid sebelum dan selepas PPSMI tidak menunjukkan signifikan secara statistik). 

4. Kuncinya adalah kerana guru sains dan matematik mahir dalam mengajar kedua-dua kandungan mata pelajaran ini. Dengan kata lain, sumber asas untuk mempelajari kedua-dua kandungan ini sudah mencukupi bagi murid menguasai sains dan matematik. Seterusnya, dapat melanjutkan pelajaran dalam bidang sains dan teknologi pada masa depan. (Mungkin perlu dijelaskan pre-requisite untuk menceburi bidang kejuruteraan atau kedoktoran dalam IPT adalah sekurang-kurangnya C ke atas, tapi, sekarang ini, A adalah jaminan). 

5. Memang ada kebimbangan kemerosotan murid dalam berkomunikasi dalam bahasa inggeris pada waktu itu, walaupun pencapaian dalam peperiksaan tidak menunjukkan kebimbangan. Dalam domain pembelajaran B.Inggeris, secara asasnya, terdapat domain Membaca, menulis, bertutur dan mendengar (Reading, writing, speaking, and listening) Kesimpulan yang sepatutnya adalah pentaksiran yang dibuat menunjukkan murid mahir dalam menulis dan membaca dalam BI, tetapi merosot dalam bertutur dan mendengar dalam BI. 

6. Justeru, apabila jelas tentang ‘penyakit’, maka perlulah sediakan ‘ubat’ yang betul. Bukan dengan menarik sekali mata pelajaran yang ‘tidak sakit’. Jelas bahawa penyakitnya adalah ‘berkomunikasi’  dan akhirnya membawa kepada rantaian masalah yang lain seperti dalam bidang pekerjaan dalam pelbagai bidang termasuk pekerjaan sebagai guru B.Inggeris!

7. Peratusan berkenaan murid yg mengambil jurusan sains semakin menurun sehingga 20% sahaja adalah dapatan terbaru! Sama ada terdapat korelasi adakah berkaitan dengan dasar PPSMI, saya tidak pasti. Sebelum itu (Pra-PPSMI), dasar 60-40 hampir dicapai. Yang pasti, trend menurun ini bermula sejak tahun 2003 ke atas. Mungkin hanya kebetulan?

Chuang Tzu Story - The need to win

Chuang Tzu Story - The need to win 

When an archer is shooting for fun 
He has all his skill. 

If he shoots for a brass buckle 
He is already nervous. 

If he shoots for a prize of gold 
He goes blind 

Or sees two targets – 
He is out of his mind. 

His skill has not changed, 
But the prize divides him. 

He cares 
He thinks more of winning 
Than of shooting – 
And the need to win 
Drains him of power.



Fikrah Imayu:
Stop worrying.
Start Living!

Jumaat, Oktober 05, 2012

Orang Melayu itu Orang Yang Bijaksana




Orang Melayu itu Orang Yang Bijaksana
Oleh: Usman Awang
Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan

Melayu itu berani jika bersalah
Kecut takut kerana benar
Janji simpan di perut
Selalu pecah di mulut
Biar mati adat
Jangan mati anak

Dalam sejarahnya
Melayu itu pengembara lautan
Melorongkan jalur sejarah zaman
Begitu luas daerah sempadan
Sayangnya kini segala kehilangan

Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara

Malangnya Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal
Tanah sebidang mudah terjual
Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba
Berbuahlah pisang tiga kali

Melayu itu masih bermimpi
Walaupun sudah mengenal universiti
Masih berdagang di rumah sendiri

Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak

Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga
Musuh dicari ke lubang cacing
Tak dapat tanduk telinga dijinjing

Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan
Berdamai cara Melayu indah sekali
Silaturrahim hati yang murni
Maaf diungkap senantiasa bersahut
Tangan diulur sentiasa bersambut
Luka pun tidak lagi berparut

Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
Selaga yang ada sanggup diberikan
Sehingga tercipta sebuah kiasan:
“Dagang lalu nasi ditanakkan
Suami pulang lapar tak makan
Kera di hutan disusu-susukan
Anak di pangkuan mati kebuluran”

Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
Masihkan tunduk tersipu-sipu ?
Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;
Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran;
Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan

Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara Merdeka!



Dato' Usman Awang (12 Julai 1929 - 29 November 2001)

Khamis, September 27, 2012

Our condolences: The Muslim Brotherhood

A letter of condolences
(As appear in The New York Times; The Opinion Pages)

Today’s world is a global village; nations are closer than ever before. In such a world, respect for values and figures — religious or otherwise — that nations hold dear is a necessary requirement to build sustainable, mutually beneficial relationships.

Despite our resentment of the continued appearance of productions like the anti-Muslim film that led to the current violence, we do not hold the American government or its citizens responsible for acts of the few that abuse the laws protecting freedom of expression.

In a new democratic Egypt, Egyptians earned the right to voice their anger over such issues, and they expect their government to uphold and protect their right to do so. However, they should do so peacefully and within the bounds of the law.

The breach of the United States Embassy premises by Egyptian protesters is illegal under international law. The failure of the protecting police force has to be investigated.

We are relieved that no embassy staff in Cairo were harmed. Egypt is going through a state of revolutionary fluidity, and public anger needs to be dealt with responsibly and with caution. Our condolences to the American people for the loss of their ambassador and three members of the embassy staff in Libya.
We hope that the relationships that both Americans and Egyptians worked to build in the past couple of months can sustain the turbulence of this week’s events. Our nations have much to learn from each other as we embark on building the new Egypt. 

KHAIRAT EL-SHATER
Deputy President, Muslim Brotherhood
Cairo, Sept. 13, 2012 


(Source: 
http://www.nytimes.com/2012/09/14/opinion/our-condolences-the-muslim-brotherhood-says.html?_r=1)

Melatih semula Pengarah

"Payah betul nak latih semula Pengarah!"
 
Sering kali berlaku, kerugian tidak dapat disaksikan dalam penyata akhir tahun sesebuah organisasi. Pekerja baru perlu belajar; dengan secepat mungkin bagaimana untuk melakukan pekerjaan dengan betul dan cekap. Pakar dalam industri menganggarkan bahawa kos produktiviti yang hilang apabila pekerja baru tiba menjangkau 33% jumlah keseluruhan pendapatan syarikat! Ini bermakna, syarikat kehilangan masa sebanyak 4 bulan!

Ini tidak termasuk dengan kesilapan-kesilapan semasa latihan-dalam-perkhidmatan yang sememangnya memberikan implikasi kewangan dan membebankan kualiti produksi. Kenapa susah untuk melatih pekerja baru? Jawapan mudah adalah organisasi tidak menyediakan maklumat yang mereka perlukan untuk meneruskan tugasan mereka dalam persembahan yang mudah.

Bayangkan bagaimana untuk melatih Pengarah yang baru?

Jawapannya, mereka tidak akan dilatih semula. Malah, mereka akan memberikan latihan semula kepada pekerja lama yang lain! 



(Adapt and adopt from SmartDraw e-newsletter)

Isnin, September 10, 2012

Malaysia Berhad


Ini adalah satu komen yang dicaplik dari blog Tun Dr Mahathir, antara komen yang saya rasa 'up to standard' atas jawapan balas untuk masukkan tajuk 'Merdeka' (http://chedet.cc/blog/?p=835). Beliau yang menamakan diri beliau, The Hidden Secret, antara pembaca yang memberikan komen yang matang dan bermakna.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::;
The Hidden Secret; September 8, 2012 at 7:42 pm | Permalink
Dear Tun,

Recently you have written too many politically influenced articles in your blog.

By doing so, now everyone knows that BN is not in a good position to win in the next general election.
For me, this article is a bit unusual as you wrote about an immature 19 years old college student who stepped on DS Najib’s and his beautiful wife’s picture. The way I see it… he is just an immature 19 years old college student. It is more frightening to see despicable acts of mature adult of UMNO and PERKASA members. Their despicable acts were never been reported by the mainstream media. They are the real people who only know how to hate and have done nothing to make this country better, not an immature 19 years old college student. By doing what they did they have demonstrated that they and the people who lead them are unfit to rule this independent country. They only know hate. Hatred does not develop nations.

From the total of 7,878,875 voters in Malaysia’s 12th General Election in 2008, 3,796,464 voters (46.75%) voted for PR. Any of these voters steps on DS Najib’s picture? Do these voters have hatred in their heart? Do these voters have no contribution to Malaysia? Majority of these voters are from Kuala Lumpur, Penang, Selangor, Perak, Kedah and Kelantan. Do they not contribute to those states? Do they not love their country? Do they not cherish the freedom and merdeka which they are enjoying now?

http://en.wikipedia.org/wiki/Malaysian_general_election,_2008

Rgds.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Artikel ini menjadi jawapan balas beliau yang terperinci
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
 
The Hidden Secret September 7, 2012 at 7:58 pm
Peace.
I realised that running a country is not like running a company.
However, there are commonalities between running a country and a company.
Let us imagine that Malaysia is a company… Let us imagine that Malaysia is Malaysia Berhad, let us imagine that the citizens of Malaysia are the shareholders and the politicians in our government are the chairman and directors while the government staffs are the managers and employees of Malaysia Berhad.
As shareholders of Malaysia Berhad, the citizens of Malaysia will appoint the chairman and directors of Malaysia Berhad whom then will protect and act on the interest of the shareholders. This appointment is ON A CONTRACT BASIS. The chairman and directors will then be paid accordingly, will be given allowances and perks. If the majority shareholders are unhappy with the chairman and directors, the majority shareholders may appoint new chairman and directors after their contract expired.
All this will be done in a PROFESSIONAL MANNER. There shall be no issue on ‘jasamu dikenang’ or ‘janji ditepati’ or ‘janji tidak ditepati’ or ‘janji demokrasi’ etc as the chairman and directors were paid by the shareholders to carry out their duties.
The followings are the sources of capital entrusted by the shareholders of Malaysia Berhad to the chairman, directors, managers and staffs of Malaysia Berhad :-
1. Corporate income tax.
2. Individual income tax.
3. Sales tax.
4. Service tax.
5. Excise duty.
6. Licences.
7. Permits.
8. Summons.
9. Fines and penalties.
10. Revenues other than the above.
The chairman, directors, managers and staffs of Malaysia Berhad are entrusted to manage the above capitals in the interest of the Malaysia Berhad’s shareholders.
It is true that most of us do not experience what happened in Malaysia before 1957. However, some of the members from both camps of candidates (BN and PR) do have similar experience with Tun Mahathir prior to 1957. Other than Tun Mahathir, Nik Aziz (born in 1931 in Kelantan) and Karpal Singh (born in 1940 in Penang) also have the SIMILAR experienced as they were from Kelantan and Penang. Anwar Ibrahim (born in 1947 in Penang) and Lim Kit Siang (born in 1941 in Johore) also have experience living in British Malaya.
Now things have change in Malaysia. Now, PR is not only an opposition party. PR is now a legitimate government in Penang, Kedah, Kelantan and Selangor. The MAJORITY OF PEOPLE IN PENANG, KEDAH, KELANTAN, SELANGOR, PERAK AND KUALA LUMPUR have chose PR. PR HAS MAJORITY VOTES IN THESE FIVE STATES AND ALSO IN THE FEDERAL TERRITORY OF KUALA LUMPUR. This has never happen before.
As a shareholder of Malaysia Berhad, it is our right to appoint the chairman and directors of Malaysia Berhad and WE WILL APPOINT THEM IN A PROFESSIONAL MANNER WITHOUT BEING DEBTED TO ANY PARTY. HENCE, WE WILL REJECT THE IDEA OF “KINI MASA BALAS BUDI” AS WE, THE SHAREHOLDER OF MALAYSIA BERHAD ARE NOT DEBTED TO ANY OF OUR FORMER CHAIRMAN AND DIRECTORS. However, WE DO ACKNOWLEDGE AND RECOGNIZE THEIR SERVICE, AND WE THANK THEM FOR THEIR SERVICE.
All of us cherish our Merdeka celebration regardless of which political parties we support.
Rgds.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Sebelum itu, penulis ini memberikan komen berikut:
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
The Hidden Secret September 7, 2012 at 3:07 pm | Permalink
Peace!
Anyone knows who peed on Nik Aziz’s picture?
Anyone knows who showed their sexy buttocks in front of Ambiga’s house?
Anyone knows who threw shoes to Anwar Ibrahim in a mosque?
They only know hate. Hatred does not develop nations.
The truth is… there are only small minority of the supporters of both political parties who misbehaved. Supporters of both political parties will try to leverage on this issue.
The majority of both political parties do not misbehave but… they keep silence when the other supporters of the same political party which they support misbehaved.

I also will not going to step on the pictures of any people and I also will not going to throw shoes to any people (whether in the mosque or anywhere), and I will also not going to show my buttock in front of Ambiga’s house or to the photo of DS Najib Razak and his beautiful wife.
Shame on both political party supporters.

Dua-dua pon sama saja. Penyokong parti lain buat tak senonoh dia ‘kondem’ tapi bila penyokong parti dia buat tak senonoh dia senyap aje.

Bila Amerika mengamalkan ‘double standard’ dia ‘kondem’ tapi, dia sendiri pon mengamalkan ‘double standard’.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::;

Apa yang Tun Mahathir cerita?
Ini artikel beliau

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

1. We are 55-years old. This blessed multi-racial country of ours has been free for 55 years. For some Malaysians of 55 years and under, to be free of foreign rule is no big deal. Of course we are free, so what?
2. Jalur Gemilang! Just a rag – a strip of coloured cloth. It can be of any colour. What’s so great about the stripes, the star and the moon. Why must we be loyal to a piece of coloured cloth?

3. And the anthem. Is it relevant? Why cannot we sing some other song?

 
4. These are said to be symbols. Symbols of what??

5. Of course we are free of foreign rule. For these 55 and under, it is unthinkable to be under foreign rule. What we know is rule by some Malaysians. And they deny us freedom. We cannot demonstrate. We cannot step on pictures. We cannot change the colour of our flag – that rag. We cannot sing other anthems.

6. We cannot do this; we cannot do that. So where is the freedom?

7. I am past 55 years. I lived under foreign rule. I lived under the British when all white men must be addressed as Tuan (master) and white women Mem (a corruption of Madame I suppose). Ours was to obey, theirs was to command. Politics was out of bounds.

8. I lived under the Japanese. We feared for our women. They had to cut their hair short and wore men’s clothing. They hid in the attic, fearing being raped by Japanese soldiers.

9. The Kampetai or military police had a list of Chinese who had actively supported China against the Japanese. Many were executed by decapitation with the curved Japanese sword.

10. Many were arrested and tortured. Water was hosed into their stomach and then forced out through their mouths and noses. They either died or they confessed to whatever crime they were accused of. Then they were taken out and shot.

11. Thailand allowed the Japanese army to land on its beaches and to march down the Isthmus of Kra into British Malaya. After two months of retreat, the British surrendered.

12. As a reward for their cooperation, the Thais were given four northern Malay state – Kedah, Perlis, Kelantan and Terengganu.

13. I experienced Thai rules. We had to respect their flag and anthem.

14. One evening as I was passing the Alor Star Police Station I heard the anthem and I froze, looking up at the Thai flag being lowered.

15. An old Malay man cycled slowly past apparently unaware that he had to get off his bike and stand at attention.

16. The anthem ended as the flag came down. I heard a shout and a Thai soldier who had been standing at attention ran after the old cyclist. He gave a flying kick to the face and the old man fell off his bicycle, lying still on the road.

17. I did not go to his help. I was afraid of the soldier who seemed about to kick the man again. He changed his mind and went away.

18. The Allied forces won the Pacific War and the British returned. They had promised
to defend us from foreign attacks. They had failed. We had to live under the Japanese and the Thais.

19. No apologies were offered. They merely threatened to depose the Malay rulers if they did not sign the MacMichael Treaty surrendering their states outright to the British. In the meantime we were ruled by the British Military Administration. No democracy.

20. Then the worm turned. The docile Malays united as never before and forced the Malayan Union to be aborted. Eventually the states of the Peninsular and then the states of Sarawak and Sabah achieved independence as Malaysia.

21. To me being independent will always be something I will cherish. As a Malaysian I don’t have to call foreigners “Master” or Tuan. We don’t have to fear foreigners in our country. We will not have our heads chopped off. We will not be kicked by foreigners in our own country.

22. Yes, our Governments are not perfect. I was expelled from my party. I was ostracised. When I retired I was treated like an enemy of the Government.

23. Others were detained without trial. A few claimed they were tortured. Maybe they were. But that is not the policy of our Governments. The law does not permit that though there are more advanced countries where torture is legalised.

24. There are good things and bad things, good governance and bad governance in independent Malaysia. It is not perfect. But which country is perfect. In America there is much inequality with 1% being extremely rich and 99% poor according to Nobel Laureate economist Joseph Stiglitz. Europe has been in financial crisis since 2008 and appears unable to get out of it.

25. In the Middle East there is the so-called Arab Spring. Many have died. Revolutionary successes have not brought the promised good Governments and prosperity yet. It will take time.

26. Where else? Africa! I don’t think the Africans are better off than Malaysians. Latin America! Yes Brazil. It’s doing well, that’s all I know. The others are not.

27. And in ASEAN. Singapore has done well. But the people seem unhappy. 15% of the
population are treated as second class citizens. They are poor. The other countries are so so.

28. Am I stupid? But really there is nowhere else I would like to be other than Malaysia. It’s not a perfect country. I don’t like some of the things I see or experience. But on balance there is more good in independent Malaysia than there are bad things.

29. So I will celebrate Merdeka days. I will fly the Jalur Gemilang and I will sing the National Anthem. I am proud I am a Malaysian, a citizen of an independent country. I will not step on the pictures of people who only know how to hate and have done nothing to make this country better. By doing what they did they have demonstrated that they and the people who lead them are unfit to rule this independent country. They only know hate. Hatred does not develop nations.

30. So I will shout “Merdeka” Malaysia for Merdeka means a lot to me.

Jumaat, Ogos 31, 2012

Fitrah & Huriyyah (Kebebasan) Asas Kebangkitan Umat

Fitrah & Huriyyah (Kebebasan) Asas Kebangkitan Umat
Oleh: Amidi Abd Manan, Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)

Aidilfitri secara harfiahnya boleh difahami sebagai hari meraikan fitrah. Fitrah yang dimaksudkan ialah fitrah keinsanan yang sudah disucikan daripada pencemaran selepas tewasnya hawa nafsu selama sebulan akibat daripada kekangan kelaparan. Hawa nafsu yang keterlaluan perlu ditewaskan jika kita inginkan pengembalian potensi kemanusiaan dalam diri kita.

Fitrah adalah satu perkataan yang mempunyai kaitan dengan perubahan. Malik Ben Nabi dalam mengemukakan teori ketamadunannya, menggelarkan kelompok yang berupaya menggerakkan sebuah kebangkitan semula sejarah sesuatu bangsa dengan gelaran Rajul al-Fitrah. Rajul al-Fitrah dicirikan dengan daya ubah yang tinggi selain semangat berdikari yang kental.

Generasi ini tidak mudah berpuas hati dengan keadaan dimiliki hari ini. Mereka sentiasa berusaha memperbaiki diri, baik dari sudut ilmu dan kemahiran. Mereka lebih bersikap reseptif dalam mempelajari sesuatu, mahupun menerima idea perubahan.

Generasi ini juga amat dekat dengan persekitaran. Menggunakan segala manfaat yang boleh diambil daripada persekitarannya dan mampu menggunakan kreativiti bagi menghasil produk baru.


Generasi Rajul al-Hadarah

Lawan kepada generasi ini digelar oleh Malik Ben Nabi sebagai Rajul al-Hadarah. Generasi ini adalah generasi yang selesa dan senang dengan kenikmatan hidup hari ini. 

Generasi ini dicirikan dengan kemalasan untuk berusaha dalam memperbaiki diri. Malah untuk keselamatan dirinya pun diletakkan kepada pihak berkuasa atau pun pihak lain yang dirasakan patut bertanggungjawab.

Generasi ini tidak mahu bersusah payah mempelajari ilmu dan kemahiran baru dan menolak segala bentuk idea baru yang dirasakan boleh menggugat keselesaan kehidupan seharian mereka.

Golongan inilah yang akhirnya akan menjerumuskan sesebuah tamadun ke dalam fasa kemerosotan yang dicirikan dengan kematian idea. 

Generasi ini juga mempunyai sifat materialistik yang keterlaluan terhasil akibat kegagalan memahami situasi atau keadaan yang melampaui batasan fizikal.

Inilah maksud yang lebih mendalam apabila dilihat dalam konteks ketamadunan manusia daripada kalimah fitrah itu sendiri. Fitrah mestilah berupaya menghasilkan perubahan diri ke arah kebaikan; Mampu melahirkan manusia tulus mengakui kelemahan dirinya dan terlindung daripada pencemaran keangkuhan. 

Fitrah juga mestilah mampu menyucikan segala bentuk kemalasan dan mampu menghijrahkan diri ke martabat lebih tinggi lagi.

Gandingan fitrah dan huriyyah

Apabila gandingan perayaan antara fitrah dan huriyyah (kemerdekaan), ia menjadi lebih besar maknanya. Ia sepatutnya menjadi suatu perayaan yang mengangkat karamah insaniah (kemuliaan insan) ke tahap sepatutnya.

Manusia yang kembali kepada fitrahnya adalah manusia yang berjaya memerdekakan dirinya daripada sebarang kekangan yang boleh merendahkan martabat keinsanannya. Justeru, hari kemerdekaan yang bakal menjelma ini wajar kita jadikan satu hari untuk melakukan muhasabah. Merenung masa depan sebuah negara dan tamadun.

Jika kita ingin menjadi generasi pencetus kebangkitan sebuah tamadun, kita perlu menghilangkan rasa selesa dengan keadaan hari ini dan bangun bergerak ke arah lebih baik. Generasi muda mesti keluar daripada zon selesa dan mula mengubah diri dengan potensi fitrah yang terbina sepanjang Ramadan lalu.

Peringatan kepada kita

Jangan kita alpa dan lalai kerana masa tidak pernah menunggu kita. Rasa selesa dengan keadaan hari ini secara keterlaluan akan membuatkan kita lambat untuk berubah. Guna suasana selesa ini untuk melakukan perubahan ke arah lebih baik. Bukankah semangat Ramadan menuntut kita agar terus menambah dan memperbanyakkan amalan apabila menuju ke penghujungnya?

Jangan kita leka dengan kemerdekaan negara yang kita peroleh hari ini. Kita hanya merdeka dari segi pemerintahan dan pentadbiran tetapi kita masih terjajah dari sudut ekonomi apabila kita hanya sebagai penumpang bukan pemain global dari sudut ekonomi dunia. K

Kita juga masih perlu membina pelbagai kemahiran dan kepakaran jika kita benar-benar ingin bebas dari sebarang penguasaan asing.

Begitu juga dengan penjajahan pemikiran yang secara keseluruhannya menguasai dunia Islam hari ini. Inilah perjuangan kemerdekaan generasi muda hari ini. 

Lengkapkan diri kita dengan ciri Rajul al-Fitrah jika kita benar-benar cintakan sebuah kemerdekaan.

Ahad, Ogos 26, 2012

MEMAKNAI KEMERDEKAAN: MENGANGKAT KARAMAH INSANIYYAH, MEMBERDAYA UMMAH

MEMAKNAI KEMERDEKAAN: MENGANGKAT KARAMAH INSANIYYAH, MEMBERDAYA UMMAH
oleh: Fadhlina Siddiq

Bertahun-tahun saya mengikuti amanat kemerdekaan dan tema kemerdekaan yang berselang seli. Bertahun-tahun juga saya dungu mengikut laungan merdeka tanpa menyedari apa yg dimerdekakan? Seiring dengan kedewasaan saya, makin kuat persoalan di benak,apa merdeka ini hanya ada tema dan perbarisan?

Mengisi kemerdekaan bukan dengan tema, logo dan perarakan. Islam telah lama memerdekakan ummatnya dengan kalimah tauhid. Tidak sedikit sejarah perjuangan Musa AS yang berdakwah untuk mengeluarkan kaumnya dari jiwa hamba setelah ditindas oleh Firaun berdekad lamanya.Bilal Bin Rabah menjadi manusia terhormat dan mencapai tahap kemuliaan insan dengan syahadah. UmarAl Khattab dan Saidina Hamzah RA mengetuai demonstrasi pertama dalam Islam ketika meingiklankan pengislaman mereka. Luar biasa kalimah tawhid ini dengan makna memerdekaan manusia dari sifat kehambaan manusia kepada manusia reformis yang melalui proses transformasi aqidah sehingga punya keberanian untuk hidup dengan lebih bermaruah dan keyakinan sebagai manusia yang dijanjikan segala karamah insaniyyah.

Bicara kemerdekaan tidak tertumpu kepada laungannya tetapi pengisian maknanya yang membawa mesej liberatif-emansipasif~tahriry dan tanwiriy. Tahriry yang membawa maksud pembebasan dan tanwiriy yang hadir dengan semangat pencerahan. Aspirasi pembebasan dan pencerahan ini sangat terkait rapat dengan proses pendidikan dan hanya akan terlaksana di kala ummat benar-benar memiliki citra tentang harga diri, maruah dan kehormatan. Maka sekali lagi yang memaknai karamah insaniyyah itu apabila citra maqasid syariyyahnya ditunjangi dengan penuh adab dan hormat.

Ada rasa cemas yang menikam di balik kibaran Jalur Gemilang andai ummat yang kita lahirkan pasca kemerdekaan hanya bermentaliti Labu dan Labi. Hidup dalam ketakutan kerana ugutan dan hukuman. Mereka hanya berani menentang Haji Bakhil yang zalim di dalam mimpi! Dikerjakannya Haji Bakhil cukup-cukup di dalam mimpi! Setakat itu sahajalah keberanian yang ada kepada mereka, sekadar mampu bermimpi.Amat malang sekali andai kita terus membiarkan manusia yang sisinya terpancar sebaik-baik kejadian Tuhan terus dihina dan diperkuli ibarat nasib sepatu yang malang, “dari atas diinjak kaki, dari bawah ditusuk duri, sudah usang dibuang orang”.

Mengapa saya begitu kritikal dengan pengisian kemerdekaan? Kerana saya belum benar-benar memaknai kemerdekaannya. Saya mahu ia diisi dengan objektif yang jelas bukan dengan pesta iklan serta lagu patriotik dan konsert para artis. Atau diulang tayang filem Bukit Kepong, Leftenan Adnan dan Hati Malaya sebagai hidangan kemerdekaan. Pendita Zaaba pernah dengan kritis merumuskan kemelut ummat Melayu dengan perkataan “miskin”. Kemiskinan yang bukan sedikit tetapi kemiskinan yang mencakupi kemiskinan moral, ilmu, material, intelektual dan spiritual. Menurut Zaaba, kemelut ini hanya akan reda dengan reformasi pendidikan, pemurnian dan penyegaran agama serta pembinaan budaya dan watak bangsa yang sihat. Inilah jiwa merdeka yang dimaknai dalam sentuhan keramat Dr Burhanuddin Al Helmi lewat seruannya,” Di atas runtuhan Kota Melaka, Kita bangunkan jiwa merdeka”

Mutakhir ini, kisah korupsi, kezaliman, pembunuhan, pemerkosaan, pencabulan hak dan penindasan kian menjadi-jadi. Indeks jenayah dan gejala sosial tidak pernah gagal mendatangkan rasa tidak tenteram dan kebimbangan hilang nyawa. Paling kurang kita hanya mampu bersimpati, paling tidak kita berdoa mengikut tahap iman masing-masing, paling kerdil pun kita hanya mengikuti bicaranya di layar kaca atau media cetak. Nah,selepas kita jelas dengan pengisian kemerdekaan, maka kemuncaknya adalah pemberdayaan! Institusi-institsi rakyat mesti dipulangkan pemilikannya kepada rakyat. Rakyat hampir tidak punya apa-apa di saat haknya boleh diambil, dikurangi, dihapus dan dicabul sesuka hati.

Melahirkan masyarakat madani adalah sebahagian pakej pemberdayaan selain pendidikan demokrasi dan pelestarian ekonomi yang adil bagi menghapuskan kesenjangan ekonomi rakyat. Rakyat mesti didik dengan kesedaran hak agar suara rakyat disampaikan dengan lebih efektif dan diambil perhatian.Penting untuk mendidik rakyat agar mengurangkan kebergantungan kepada pimpinan mereka kerana sikap terlalu bergantung adalah penyakit orang lemah dan kerdil. Jauh sekali dari citra jiwa merdeka!

Sejarah kemerdekaan akan terus diulang cetak sehingga adakalanya ia hanya terfokus kepada Tunku Abdul Rahman dan laungannya. Sedang wira kemerdekaan itu bukan hanya Tunku seorang, moga-moga dengan pengisian kemerdekaan yang lebih bertanggungjawab akan mendamaikan seluruh wira bangsa yang sedang dalam peristirehatan mereka apabila pengorbanan dan perjuangan mereka telah menghasilkan ummat yang benar-benar merdeka. Selamat menyambut kemerdekaan dengan citra jiwa merdeka, moga-moga kita akan memaknai kemerdekaan kali ini dengan komitmen untuk mengangkat karamah insaniyyah, memberdaya ummah!



BICARA MERDEKA SEORANG GURU TUA

Lima dasawarsa yang lalu
Aku, anak desa yang dungu serba tak tahu
Hanya ikut-ikutan melulu
Memekik “Merdeka!Hidup Tunku!” bertalu-talu.

Hingga tiba ketika aku berani bertanya
Ruh dan makna sepatah kata,
Meminta bukti nyata sebuah cerita
“Merdeka”

Kutadah segala madah
Kuperah khazanah hikmah
Kutemukan daulat karamah insaniyyah
Mulia perkasa dengan al-izzah

Merdeka siapa Cuma mengenyah penjajah
Merdekaku meraih izzah
Deklarasi syahadah la ilaha illa Llah
Menyanggah berhala seribu wajah
Mengenyah segala bedebah penjajah, penjarah, penjenayah
Kubongkar pendaman fakta
Kubuka kitab pusaka
Terserlah deretan nama
Wira Merdeka bukan Tunku sahaja
Ramai yang mendahuluinya

Mendadak aku bertanya
Sejarah bikinan siapa?
Merdekakah kita
Julingkah mata sarjana
Apabila tidak bersuara
Tentang pahlawan tak dikenang
Wira tak didendang

Lima dasawarsa lamanya
Banyak kata belum terkota
Banyak lagi rupa tak seindah berita

Bagi generasi yang semakin tak mengerti
Kata merdeka bak mantra yang hilang sakti
Dan mereka semakin tak peduli.

Jiwa merdeka sirna ditelan pesta
Matilah rasa hilanglah peka
Betapapun gegak gempitanya
Pekikan Merdeka!Merdeka!Merdeka!
Tetapi semerta terbelalak mata
Bila setan korupsi menggoda,
Mau duit ka? Mau duit ka? Mau duit Ka?

Gejala pesona yang kian menggila
Menginjak taqwa menganjak jiwa
Merdeka dengan Ketuhanan Yang Maha esa
Menjadi hamba kewangan yang maha berkuasa
Pada hari merdeka yang ceria
Kusimpan tangis di balik tawa
Kupendam cemas di tengah pesta
Akan terjualkah merdeka kita?

Isnin, Ogos 13, 2012

Khutbah Sempena Kebangkitan Rakyat Syria

KHUTBAH SEMPENA KEBANGKITAN RAKYAT SYRIA
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ…..فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah
Abu Hurairah r.a. meriwayatkan dari Rasulullah SAW. Ada sebahagian dari umat ku mereka tidak akan berhenti berjihad di pintu-pintu masuk Damsyik dan di pintu Baitul Maqdis dan kawasan sekitarnya. Pengkhianatan dan pembelotan sesiapa yang membelot tidak akan memudaratkan mereka sedikit jua. Mereka akan tetap menang, istiqamah, sehingga tibanya saat kiamat. – at-Tabarani.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah.
Hadis ini menggambarkan tentang hubungkait di antara jihad di Damsyik dan Baitul Maqdis. Syeikh Raed Solah, pemimpin gerakan Islam Palestin 1948 apabila ditanya di dalam muktamar Bantuan untuk Syria anjuran Rabitah Ulama al-Ittihad al-Alami lil-Ulama al-Muslimin (Persatuan Ulama Muslimin sedunia) dan Rabithah Ulama Suria, apakah kaitan di antara Baitul Maqdis dan Syria, beliau jawab rengkas ‘Hari ini Damsyik, esok Baitul Maqdis’.

Siapakah Syeikh Raed Solah? Beliau adalah pemimpin umat Islam yang bertanggungjawab dalam menjaga keselamatan Masjid al-Aqsa dan Kota lama (Madinatul Kadima) di Baitul Maqdis dari pencerobohan dan ancaman Zionis Israel. Beliaulah orang yang membongkar aktiviti penggalian terowong di dasar Masjid al-aqsa dan figure yang paling dikehendaki oleh Israel kerana menggagalkan perancangan jahat mereka untuk mengambil alih masjid al-Aqsa yang ditawan sejak 47 tahun yang lalu iaitu pada bulan Jun 1967. Beliau yang berada di tengah-tengah medan jihad yang utama iaitu menjaga Masjid ketiga paling tinggi darjatnya di dalam Islam dari pencerobohan Israel, berada di dalam muktamar yang membincangkan tentang perjuangan yang sedang berlangsung di bumi Syria. Ini menunjukkan bahawa beliau meletakkan kepentingan yang sangat besar terhadap apa yang berlaku di Syria, meskipun beliau diamanahkan untuk menjaga sisi yang paling penting dalam jihad mempertahan dan membebaskan Masjid al-Aqsa.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah.
Hari ini umat islam berhadapan dengan satu persoalan lagi tentang pergolakan di timur tengah. Pembunuhan yang berlaku ke atas rakyat Syria kini mengundang pelbagai reaksi umat Islam. Apa sebenarnya yang berlaku di Syria sehingga pandangan umat islam tak dapat disatukan. Ada yang melihat ini sebagai isu dalaman Syria dan Negara lain termasuk Negara umat Islam tidak perlu campurtangan. Biarlah pihak keselamatan Syria dan Kerajaannya menangani isu yang berlaku. Ada yang menganggap pergolakan ini dicetus oleh tangan-tangan kuasa barat bahkan Israel dan umat Islam jangan terpancing dengan agenda barat yang mahu melihat tumbangnya Regim Basyar Assad. Syria dikatakan satu-satunya Negara Arab yang menjadi ancaman kepada Israel dan dengan itu barat berusaha untuk menggantikan kerajaan Basyar Assad dengan kerajaan  tajaan barat yang tidak akan menjadi ancaman kepada Israel. Agenda ini penting terutama apabila sekutu Israel yang bolih diharapkan selama ini iaitu Regim Husni Mubarak di Mesir telah ditumbangkan. Keadaan ini menjadi semakin genting apabila calun dari gerakan Ikhwanul Muslimin iaitu Dr Muhammad Mursi dipilih sebagai Presiden Mesir baru-baru ini. Benarkah pandangan ini?

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah.
Pertimbangkan perkembangan ini. Bilangan rakyat Syria yang terbunuh kini sudah mencecah 17,000. Pembunuhan ini turut melibatkan kanak-kanak kecil bahkan bayi sekalipun. Maklumat yang diperolehi menunjukkan di antara 50 sehingga 100 orang terbunuh setiap hari. Pembunuhan ini pula berlaku dengan cara-cara yang sangat kejam dan melibatkan penggunaan senjata berat termasuklah dengan menggunakan kereta kebal, pengeboman dengan jet pejuang dan tembakan roket. Kanak-kanak dibunuh dengan cara disembelih hidup-hidup, dipukul dan dikeluarkan isi otaknya. Rakyat tidak mungkin melakukan kekejaman ini. Sekiranya mereka hendak menumbangkan kerajaan Basyar Assad kenapa mereka mesti pembunuh kanak-kanak dengan cara yang sadis dan penuh kebinatangan. Sekiranya kebangkitan rakyat Syria didalangi oleh kuasa-kuasa barat dan Israel, kenapa tentera kerajaan tidak melindungi rakyat Syria dari serangan ganas ini. Dan satu persoalan yang wajar difikirkan oleh semua, rakyat yang tidak berdosa menjadi sasaran senjata berat seperti kereta kebal dan jet pejuang. Bukankah ini bukti jelas bahawa tentera Basyar Assad digunakan untuk membunuh rakyatnya sendiri.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah.,
Pada tahun 1982, satu tragedy pembunuhan yang lebih dahsyat telah berlaku berbanding sekarang. Dalam tempoh satu bulan iaitu pada bulan Februari 1982, regim Hafez Assad, bapa kepada Basyar Assad telah membunuh 45,000 rakyatnya di Hamma. Tragedi ini tidak diketahui kerana ketiadaan teknologi maklumat untuk menembusi kawalan berita yang begitu ketat di Syria pada zaman itu. Hari ini maklumat tidak dapat dibendung lagi sehingga Thaurah atau kebangkitan rakyat merebak dari Tunisia sehingga Syria melalui Media Sosial dan internet.

Sebenarnya rakyat Syria sudah terlalu lama hidup di bawah kezaliman yang mencengkam sejak tahun 1970’an lagi. Kezaliman yang menekan rakyat Syria sama seperti kezaliman yang berlaku di Tunisia di bawah pemerintahan diktatar Habib Bourguiba dan pengganti nya Zainal Abidin Ben Ali sejak tahun 1960’an, begitu juga Libya yang diperentah secara kuku besi oleh Muammar Ghadaffi sejak tahun 1961, dan Mesir yang hidup di bawah kezalimn King Farouk, Gamal Abdul Nasser dan Hosni Mubarak yang membunuh dan memenjarakan ulama dan pendukong dakwah terutama ikhwan al muslimin sejak tahun 1940’an lagi. Namun apa yang berlaku di Syria adalah jauh lebih kejam dan zalim lagi. Ini adalah kerana Regim Basyar Assad dikuasai oleh golongan Nusayriah – satu cabang melampau aliran Syiah. Agama Nusayriah adalah disebarkan 200 tahun selepas wafatnya Rasulullah SAW. Mereka sebagaimana golongan Syiah telah mensucikan Ali bahkan dengan menggabungkan dengan ajaran Kristian dan Majusi.

Oleh kerana itu kebencian mereka kepada umat Islam Sunni yang merupakan majority rakyat Syria iaitu 78% memuncak apabila rakyat bangkit menentang kezaliman Basyar Assad. Kekufuran mereka amat jelas apabila tentera Assad memaksa rakyat Syria untuk mengucapkan kalimah kufur dengan syahadah ‘As-syahadu alla ila ha illa Basyar’ (Nauzubillah). Kerana itu kita lihat kebencian ini diluahkan dalam bentuk pembunuhan ke atas kanak-kanak tanpa sebarang belas kasihan. Bahkan mereka menembak menara-menara masjid sama sebagaimana yang dilakukan oleh Israel di Gaza, memperolok-olokkan solat umat Islam, membakar al-Quran bahkan mencemarkan masjid.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah.
 Rasulullah saw. bersabda : “ Pusat kepimpinan kaum Muslimin pada hari peperangan yg paling besar adalah di sebuah negeri yg bernama Ghuthah, yg mana di negeri itu terdapat sebuah kota yg bernama Damsyik (Damaskus), ia merupakan tempat tinggal yg terbaik bagi kaum Muslimin pada waktu itu”. (Hadis riwayat Iman Ahmad, Abu Daud disahkan oleh Al-Abani dlm soheh Al-Jami’)

Meskipun hadis ini tidak semestinya merujuk kepada apa yang berlaku di Syria pada hari ini, namun ia memberikan dorongan yang cukup kuat bagi rakyat Syria untuk berjihad. Mereka melihat apa yang berlaku saat ini adalah pertentangan di antara al-Haq dan bathil. Ini jugalah yang mendorong Syeikh Raed Solah untuk mengaitkan Damsyik dan Baitul maqdis di dalam jihad untuk membebaskan baitul maqdis dan bumi Palestin.

Kezaliman melampau yang digunakan oleh Ragim Basyar Assad mendorong rakyat Syria untuk kembali kepada Allah dan Rasulnya. Begitu banyak pengalaman yang dikongsikan di medan bagaimana rakyat Syria mula kembali kepada Islam yang sebenar dan berlindung dengan kekuasaan Allah yang Maha Kuat dan Maha Perkasa. Sehingga ada seorang pemuda yang sepanjang hayatnya tidak pernah solat apabila dipaksa untuk sujud kepada potret Basyar Assad beliau mengatakan ‘Sepanjang usiaku aku tidak pernah sujud kepada Allah, bagaimana mungkin aku akan sujud kepada seorang manusia.?” Dan ada seorang kanak-kanak yang kehilangan ke dua tangannya dan buta sebelah matanya berkata dengan penuh yakin ‘Aku bersyukur kepada Allah kerana aku mempunyai sebelah mata lagi untuk melihat kejatuhan Basyar Assad”. Dan syeikh Dr Yusuf al-Qardhawi mengatakan beliau akan turun ke Damsyik dan akan bersolat Jumaat dan berkhutbah di sana apabila rakyat Syria Berjaya di dalam perjuangan mereka yang beliau anggap suatu yang pasti akan berlaku insyaAllah.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah.
Beberapa fatwa telah disepakati oleh 400 delegasi ulama sedunia yang berkumpul di Istanbul pada 1 – 3 Julai 2012 yang lepas. Mereka secara rengkasnya memutuskan:
1)  Wajib bagi umat Islam untuk bersama-sama dengan kebangkitan rakyat Syria kerana perjuangan mereka adalah di antara hak dan batil, di antara keadilan dan kezaliman. Perjuangan mereka juga adalah untuk melawan pemerintah yang membunuh dan menindas rakyat. Dan ini menunjukkan bahawa wajib bagi umat Islam untuk membantu dan menyatakan sokongan kepada umat Islam yang dizalimi.

2)  Wajib ke atas setiap pemimpin umat Islam agar menyatakan sokongan dan dokongan kepada kebangkitan rakyat Syria. Sokongan samada dari sudut bantuan kewangan, senjata dan pelbagai bantuan agar kebangkitan mereka mendapat kemenangan. Mereka juga perlu menyatakan sokongan dan memberi bantuan senjata kepada Tentera Pembebasan Syria yang telah berjihad dan berjuang melawan regim Basyar yang zalim.

3)   Merupakan kewajipan untuk menyokong golongan yang memperjuangkan kebenaran. Maka, tidak ketinggalan kepada para alim ulama' dan juga pemikir Islam agar menyatakan sokongan dan dokongan mereka terhadap kebangkitan rakyat Syria. Dan haram bagi mereka diam membisu melihat kezaliman demi kezaliman berlaku di Syria

4) Haram bagi umat Islam menyatakan sokongan dan dokongan kepada regim Basyar mahupun sekutunya dari sudut ketenteraan, harta benda, sokongan politik dan sebagainya.
      قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ {26}

Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
Ali Imran: 26.


بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ


(Sumber: http://lambaian-islah.blogspot.com/2012/07/cdgn-teks-khutbah-sempena-kebangkitan.html)