Ahad, Oktober 14, 2012

Peperiksaan kita, Pendidikan kita

Mencari-cari nilai dalam pendidikan seharusnya tidak begitu sukar; malah seharusnya mudah, jelas dan terang lagi bersuluh. Pendidikan, dengan erti kata suatu perbuatan mendidik, sering juga disinonimkan dengan kata seperti pelajaran, latihan, tarbiyah, (walaupun ada bezanya) dan lain-lain istilah yang suci, bersih, dan secara jelas menggambarkan nilai yang tinggi arasnya meliputi seluruh kehidupan manusia.Namun, tidak semudah yang disangka. Rupa-rupanya, seperti kata pepatah moden, sesuatu yang kelihatan sangat hampir, belum pasti dapat disentuh sekiranya ia adalah suatu imej janaan cahaya projektor.

Begitulah perasaan apabila hendak menulis tentang pendidikan persekolahan di negara bertuah ini. Tiada kata lain yang lebih tepat dan terhampir dengannya, melainkan peperiksaan. Tanyakan secara rawak, apabila dicari penghasilan seorang guru yang baik, hebat dan cemerlang, hasil tersebut pasti menjurus kepada murid mencapai pencapaian yang baik dalam peperiksaan awam, baik UPSR, PMR, SPM mahupun STPM. Penghasilan karya yang dimaksudkan di sini termasuklah bahan dokumen Pembelajaran dan Pengajaran dalam bentuk hard-copy mahupun soft-sopy seperti laman blog, dan yang sepertinya. Boleh rujuk kepada mana-mana laman blog guru-guru di Malaysia, lihat juga pengiktirafan kepada laman yang memenangi pertandingan yang seumpamanya, termasuk seperti pertandingan yang dianjurkan oleh Pusat Teknologi Maklumat, UPSI. Ya, Universiti Pendidikan Sultan Idris!

Premisnya adalah 'pendidikan', bukanlah 'peperiksaan'. Maknanya, seorang pendidik perlu memberi fokus pengalaman guru-murid dengan alam pendidikan, yang mana peperiksaan hanyalah sebahagian elemen dalam pendidikan. Masalah dunia pendidikan kita adalah apabila terlalu fokus kepada 'sebahagian' itu sahaja. Dalam suatu sistem pendidikan, kebiasaannya dijelmakan dalam suatu aturan kurikulum, dan secara umum, suatu kurikulum memerlukan pengamalnya memahami dan menjawab empat elemen:

Pertama, perlu mengenal pasti tujuan suatu pembelajaran,
Kedua, perlu mengenal pasti kandungan yang dapat mencapai tujuan pembelajaran.
Ketiga, perlu mengenal pasti pengalaman pembelajaran melalui pengajaran yang sesuai bagi memastikan keberkesanan penyampaian kandungan untuk mencapai tujuan pembelajaran,
keempat, perlu mengenal pasti kaedah pentaksiran bagi memberi tafsiran bahawa kandungan telah dikuasai murid bagi mencapai tujuan pembelajaran.

Peperiksaan adalah termasuk dalam elemen yang keempat. Dalam pentaksiran, ada yang dipanggil pentaksiran formatif dan pentaksiran sumatif. Pentaksiran sumatif adalah pentaksiran dihujung suatu pembelajaran, manakala, pentaksiran formatif adalah pentaksiran semasa proses pembelajaran berlaku. Justeru, peperiksaan umum termasuk dalam pentaksiran sumatif. Itupun perlu dipersoalkan, adakah peperiksaan umum itu menepati elemen keempat dalam kurikulum, iaitu 'Adakah peperiksaan umum dapat memberi tafsiran bahawa kandungan telah dikuasai murid bagi mencapai tujuan pembelajaran?'

Dalam peperiksaan kita, walaupun Lembaga Peperiksaan telah membuat deklarasi bahawa peperiksaan kita adalah dalam nisbah 5:3:2 iaitu nisbah aras senang : sederhana : susah, ia masih tidak memberi petunjuk bahawa soalan yang bersifat menguji pemikiran aras tinggi diserap dalam penyoalan. Kenyataan  bahawa 'peperiksaan bukan untuk menyusahkan dan menggagalkan murid' dapat difahami, namun peperiksaan perlu menepati tujuan ia dilaksanakan.

Dengan kata lain, bukan salah sepenuhnya untuk menyediakan murid kepada peperiksaan, tetapi perlu jelas bahawa peperiksaan tidak boleh dijadikan satu-satunya petunjuk bahawa pembelajaran telah dicapai, apa lagi dalam pendidikan kita, tujuan pembelajaran diukir secara jelas dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmoni secara jasmani, emosi, rohani dan intelek. Dari satu perspektif, peperiksaan boleh menjadi petunjuk bahawa tujuan pembelajaran telah dicapai asalkan peperiksaan itu sendiri menepati fungsi elemen di atas!

Nilaikan sendiri, sekiranya pendidik kita dinilai dengan kemahiran satu elemen sahaja, iaitu elemen peperiksaan sebagai elemen terpenting menjadikan seorang pendidik cemerlang dan terbilang, maka fungsi pendidik dalam menguasai elemen kandungan boleh diambil alih oleh 'Internet' melalui Encik Google, Encik Youtube, dan lain-lain, serta fungsi pendidik dalam menguasai elemen pembelajaran dan pengajaran boleh dimansuhkan atau diserahkan sahaja kepada sesiapa yang berminat tanpa latihan keguruan antara 1-5 tahun. Malah, fungsi sekolah juga dipersoalkan sebagai medan percambahan kemenjadian insan! Benarlah kata, 'Lebih baik tidak ke sekolah'.



Fikrah Imayu

Isnin, Oktober 08, 2012

Lagi-lagi PPSMI : FB 1M Malaysians Says YES to PPSMI as an OPTION

Saya tanya soalan ini dalam FB : 1M Malaysians Say YES to PPSMI as an OPTION
Bagaimana merasionalkan keperluan PPSMI apabila pencapaian murid dalam UPSR tidak ada peningkatan yang signifikan dalam Bahasa Inggeris dan Sains, malah mengalami penurunan dalam mata pelajaran Matematik dan Bahasa Melayu?



Jawapan A

1. PPSMI ialah pelajari pelajaran sains dan mathematik dalam bahasa inggeris - maklamatnya ialah untuk mempelajari sains dan matematik dalam bahasa inggeris dan bukan mempelajari bahasa inggeris dengan mata pelajaran sains dan matematik.

2. Kenapa belajar sains dan matematik dalam bahasa inggeris? Jawabannya ialah kerana ilmu dalam bidang bidang sains, kejuruteraan, perubatan, teklogi maklumat - yang terkandung dalam buku, journal, dan kandungan digital, kebanyakan nya berada dalam bahasa inggeris. Jadi tujuan PPSMI ialah supaya kita dapat akses kandungan ilmu.

3. Ada lah tidak benar bila kita kata bahawa prestasi pelajaran m&s merosot dengan PPSMI. Sekiranya saudara semak kembali statistik dalam tahun tahun lepas - kesemua peperiksaan USPR, PMR dan SPM menunjuk prestasi yang cermelang.

4. Kajian yang di buat keatas korelasasi antara PPSMI dengan Bahasa Inggeris telah menunjuk bahawa PPSMI telah meningkat penguasaan inggeris walaupun korelasasi nya tidak siknifikan.

Pertama, kita perlu ingat bahawa kajian tersebut dibuat setelah PPSMI di perkenalkan selama 6 tahun sahaja. Kajian akan memberi gambaran yang lebih tepat sekiranya ia di buat ke atas pelajar yang berada di peringkat SPM - iaitu selepas 11 tahun berpelajaran.

Kedua kita juga perlu tahu bahawa kajian tersebut tidak mengambil kira apa kah korelasasi yang mungkin sekiranya m&s di pelajari dengan BM. Ada kemungkinan besar, pelajaran BI akan merosot dengan ketara setelah PPSMI di mansuhkan.

rujukan :
http://pagemalaysia.org/news.php?readmore=925




Lain-lain Jawapan:


  • One thing in common , those who oppose ppsmi post their comment in bm , if they want m & s in bm , go ahead , less competition in private sector , we want ppsmi.
  • signifikan tu bm ke ?
  •  Why implemented PPSMI in the first place? It was supported by all when Tun M launched it. But, after Tun exit then the ministry softlanding it. Was it political or pure education of future malaysians?
  •  We are all sounding like a spoiled record telling everyone the 2 most important aspect of PPSMI. 1) PPSMI does not teach you English. It enhances the usage of the language.2) PPSMI is the way forward in terms of technology and competing on an equal footing with the world today. PPSMI does not sideline the National Language or any race for that matter. Every child regardless of what school you attend- National , vernacular, private or International will learn Maths and Science in English.No discrimination and there should be no discrimination in acquiring knowledge.


Jawapan saya:


1) Perkataan ‘signifikan’ memang sudah ada dalam daftar istilah Dewan Bahasa. Sila rujuk prpm.dbp.gov.my untuk pengayaan kosa kata Bahasa Melayu. Saya kira, ini bukan isu pokoknya.

2) Kalau status ditulis dalam Bahasa Melayu, sepatutnya juga tidak menjadi isu. Gunakanlah bahasa apapun asalkan dapat difahami untuk bersosial di media sosial ini.

3) Pekeliling Ikhtisas (SPI) 11/2002, dasar PPSMI (boleh google untuk baca pekeliling penuh) menyatakan terdapat 3 objektif yang tertulis, iaitu bahawa dengan dasar PPSMI, murid diharap dapat menguasai ilmu sains dan matematik melalui akses dari pelbagai media (buku, internet, majalah, tv, dll) SERTA dengan dasar ini juga, murid dapat menguasai Bahasa Inggeris. Jadi, untuk menyatakan bahawa dasar ini bukan untuk belajar BI dengan mp Sains dan Matematik adalah suatu yg separuh benar ‘half-true’ atau separuh salah.

4) Benar lah kandungan ilmu kejuruteraan, teknologi maklumat, perubatan banyak dalam bahasa inggeris. Persoalannya, murid tidak mungkin masuk ke bidang berkenaan di peringkat tinggi, apabila asas ilmu kandungan sains dan matematik tidak dikuasai dengan baik, malah penyertaan murid (atas kelayakkan) dalam aliran sains (tingkatan 4) semakin menurun sehingga kan hanya kurang lebih, 20% sahaja dalam aliran sains. Justeru, faedah PPSMI hanya dalam kelompok itu sahaja.

5) Dalam mana-mana kajian ilmiah, salah satu analisis statistik yg penting adalah statistik inferensi (inferential statistics) dan salah satu adalah hubungan korelasi yg menunjukkan hubungan langsung antara pemboleh ubah. Istilah ‘signifikan secara statistik’ atau ‘statistically significant’ pula merujuk kepada keberkesanan suatu pemboleh ubah pengubah (moderator). Dalam kata mudah, sekiranya dikaji suatu ‘ubat’ bagi suatu ‘penyakit’, sekiranya ‘ubat’ tiada hubungan korelasi yang signifikan secara statistik, maka, ‘ubat’ tersebut tidak wajar dipasarkan! (Sila rujuk buku berkaitan statistik atau yang berkaitan dengan penyelidikan)

6) Hubungan selama 6 tahun pembelajaran sudah mencukupi, secara statistik (kajian saintifik) untuk memberi gambaran sebenar. Sudah tentu lebih lama, lebih baik. Justeru, kenyataan untuk menidakkan kajian tersebut adalah suatu yang tidak ilmiah dan tidak saintifik.

7) Korelasi dengan pencapaian BI adalah tidak signifikan, seperti yang ditulis di atas. Dan, kenyataan seperti ‘kemungkinan’ adalah suatu yang tidak saintifik. KBSR telah dilaksanakan sejak tahun 1980an dalam BM. Dan tiada laporan menyatakan pencapaian BI merosot! Walau bagaimanapun, (kalau tak silap) memang terdapat laporan tentang kemerosotan murid dalam berkomunikasi dalam bahasa Inggeris.

8) Dan sebagai makluman lagi, dasar PPSMI dilaksanakan tanpa kajian ilmiah dan dibuat secara serentak kepada murid tahun 1 dan tingkatan 1 pada tahun 2002 (Rujuk pekeliling di atas). Ironi, apabila untuk memansuhkan dasar ini, perlu pendekatan ‘soft-landing’. Secara ilmiah, kaedah ‘soft-landing’ boleh diterima akal, berbanding kaedah ‘vertical-departure’ semasa pelaksanaannya dahulu.



A jawab semula: 



“... In conclusion, the policy decision to implement PPSMI was made to ensure students’ mastery in science and mathematics in view of the fact that most of the sources are available in the English language. Indirectly, it is also hoped that the implementation of PPSMI would contribute to the enhancing of students’ command of the language.

“... penguasaan pelajaran BI pelajar pelajar dalam era itu merosot dengan ketara. Graduan graduan yang tidak boleh dapat perkerjaan kerana mereka tidak tahu bertutur dalam bahasa inggeris adalah satu satu tanda pertunjuk. Kedua, lebih dari 2/3 dari 70000 guru bahasa inggeris yang tidak mencapai tahap penguasaan inggeris yang di perlukan ada lah tanda pentunjuk yang kedua.”

“...20% sahaja yang masuk aliran sains - murid yang masuk aliran sains semakin menurun, walaupun m&s di ajar dalam bahasa Malaysia dari dahulu lagi. Pelajar2 PPSMI cohort yang pertama dari tahun 2003 kini berada di tingkatan 4, mungkin statistik boleh di kaji sekarang.

“... Sudah tentu lebih lama lebih baik, lepas itu buat kesimpulan bahawa menidakkan kajian tersebut adalah suatu yang tidak ilmiah dan tidak saintifik.
Ehh.... apa punya lojik ini. ????!!!!!!!

see how may "English" terms Radin had to use in his Malay language denunciation of PPSMI above:
'statistically significant', 'soft-landing', 'vertical-departure', etc



Jawapan saya:

1. Berkaitan kajian ilmiah, menerima satu  dapatan statistik, dan menolak dapatan yang lain adalah suatu yang tidak saintifik. Logik yang diterangkan sebelum ini adalah tempoh 6 tahun adalah tempoh yang feasible untuk melaksanakan kajian keberkesanan suatu moderator. Maknanya, kalau lebih dari 6 tahun, sudah tentu tiada masalah. Tapi, janganlah menidakkan kajian yang tidak pro kepada hipotesis kita. Cuma, dalam konteks suatu dasar negara, kegagalan suatu eksperimen atau null-hipotesis akan menjejaskan banyak nyawa. Lebih lama dasar itu dijalankan, maka lebih banyak nyawa akan terkorban.

2. Istilah yang ditulis di atas adalah bagi penerangan ilmiah. (Sila rujuk buku yang berkaitan dengan penulisan ilmiah) bagi memahami bagaimana Bahasa berkembang.

3. Kesimpulan pertama untuk memastikan murid masteri dalam kandungan sains dan matematik berdasarkan fakta kebanyakkan sumber adalah dalam bahasa inggeris adalah suatu andaian. (assumption). MP sains dan matematik telah lama diperkenalkan sejak KBSR, dan murid tidak mengalami masalah dalam masteri kedua-dua mata pelajaran ini. Ia tiada kena mengena dengan sumber bacaan dari bahasa inggeris mahupun bahasa malaysia. (Ingat, korelasi pencapaian murid sebelum dan selepas PPSMI tidak menunjukkan signifikan secara statistik). 

4. Kuncinya adalah kerana guru sains dan matematik mahir dalam mengajar kedua-dua kandungan mata pelajaran ini. Dengan kata lain, sumber asas untuk mempelajari kedua-dua kandungan ini sudah mencukupi bagi murid menguasai sains dan matematik. Seterusnya, dapat melanjutkan pelajaran dalam bidang sains dan teknologi pada masa depan. (Mungkin perlu dijelaskan pre-requisite untuk menceburi bidang kejuruteraan atau kedoktoran dalam IPT adalah sekurang-kurangnya C ke atas, tapi, sekarang ini, A adalah jaminan). 

5. Memang ada kebimbangan kemerosotan murid dalam berkomunikasi dalam bahasa inggeris pada waktu itu, walaupun pencapaian dalam peperiksaan tidak menunjukkan kebimbangan. Dalam domain pembelajaran B.Inggeris, secara asasnya, terdapat domain Membaca, menulis, bertutur dan mendengar (Reading, writing, speaking, and listening) Kesimpulan yang sepatutnya adalah pentaksiran yang dibuat menunjukkan murid mahir dalam menulis dan membaca dalam BI, tetapi merosot dalam bertutur dan mendengar dalam BI. 

6. Justeru, apabila jelas tentang ‘penyakit’, maka perlulah sediakan ‘ubat’ yang betul. Bukan dengan menarik sekali mata pelajaran yang ‘tidak sakit’. Jelas bahawa penyakitnya adalah ‘berkomunikasi’  dan akhirnya membawa kepada rantaian masalah yang lain seperti dalam bidang pekerjaan dalam pelbagai bidang termasuk pekerjaan sebagai guru B.Inggeris!

7. Peratusan berkenaan murid yg mengambil jurusan sains semakin menurun sehingga 20% sahaja adalah dapatan terbaru! Sama ada terdapat korelasi adakah berkaitan dengan dasar PPSMI, saya tidak pasti. Sebelum itu (Pra-PPSMI), dasar 60-40 hampir dicapai. Yang pasti, trend menurun ini bermula sejak tahun 2003 ke atas. Mungkin hanya kebetulan?

Chuang Tzu Story - The need to win

Chuang Tzu Story - The need to win 

When an archer is shooting for fun 
He has all his skill. 

If he shoots for a brass buckle 
He is already nervous. 

If he shoots for a prize of gold 
He goes blind 

Or sees two targets – 
He is out of his mind. 

His skill has not changed, 
But the prize divides him. 

He cares 
He thinks more of winning 
Than of shooting – 
And the need to win 
Drains him of power.



Fikrah Imayu:
Stop worrying.
Start Living!

Jumaat, Oktober 05, 2012

Orang Melayu itu Orang Yang Bijaksana




Orang Melayu itu Orang Yang Bijaksana
Oleh: Usman Awang
Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan

Melayu itu berani jika bersalah
Kecut takut kerana benar
Janji simpan di perut
Selalu pecah di mulut
Biar mati adat
Jangan mati anak

Dalam sejarahnya
Melayu itu pengembara lautan
Melorongkan jalur sejarah zaman
Begitu luas daerah sempadan
Sayangnya kini segala kehilangan

Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara

Malangnya Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal
Tanah sebidang mudah terjual
Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba
Berbuahlah pisang tiga kali

Melayu itu masih bermimpi
Walaupun sudah mengenal universiti
Masih berdagang di rumah sendiri

Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak

Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga
Musuh dicari ke lubang cacing
Tak dapat tanduk telinga dijinjing

Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan
Berdamai cara Melayu indah sekali
Silaturrahim hati yang murni
Maaf diungkap senantiasa bersahut
Tangan diulur sentiasa bersambut
Luka pun tidak lagi berparut

Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
Selaga yang ada sanggup diberikan
Sehingga tercipta sebuah kiasan:
“Dagang lalu nasi ditanakkan
Suami pulang lapar tak makan
Kera di hutan disusu-susukan
Anak di pangkuan mati kebuluran”

Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
Masihkan tunduk tersipu-sipu ?
Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;
Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran;
Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan

Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara Merdeka!



Dato' Usman Awang (12 Julai 1929 - 29 November 2001)

Khamis, September 27, 2012

Our condolences: The Muslim Brotherhood

A letter of condolences
(As appear in The New York Times; The Opinion Pages)

Today’s world is a global village; nations are closer than ever before. In such a world, respect for values and figures — religious or otherwise — that nations hold dear is a necessary requirement to build sustainable, mutually beneficial relationships.

Despite our resentment of the continued appearance of productions like the anti-Muslim film that led to the current violence, we do not hold the American government or its citizens responsible for acts of the few that abuse the laws protecting freedom of expression.

In a new democratic Egypt, Egyptians earned the right to voice their anger over such issues, and they expect their government to uphold and protect their right to do so. However, they should do so peacefully and within the bounds of the law.

The breach of the United States Embassy premises by Egyptian protesters is illegal under international law. The failure of the protecting police force has to be investigated.

We are relieved that no embassy staff in Cairo were harmed. Egypt is going through a state of revolutionary fluidity, and public anger needs to be dealt with responsibly and with caution. Our condolences to the American people for the loss of their ambassador and three members of the embassy staff in Libya.
We hope that the relationships that both Americans and Egyptians worked to build in the past couple of months can sustain the turbulence of this week’s events. Our nations have much to learn from each other as we embark on building the new Egypt. 

KHAIRAT EL-SHATER
Deputy President, Muslim Brotherhood
Cairo, Sept. 13, 2012 


(Source: 
http://www.nytimes.com/2012/09/14/opinion/our-condolences-the-muslim-brotherhood-says.html?_r=1)

Melatih semula Pengarah

"Payah betul nak latih semula Pengarah!"
 
Sering kali berlaku, kerugian tidak dapat disaksikan dalam penyata akhir tahun sesebuah organisasi. Pekerja baru perlu belajar; dengan secepat mungkin bagaimana untuk melakukan pekerjaan dengan betul dan cekap. Pakar dalam industri menganggarkan bahawa kos produktiviti yang hilang apabila pekerja baru tiba menjangkau 33% jumlah keseluruhan pendapatan syarikat! Ini bermakna, syarikat kehilangan masa sebanyak 4 bulan!

Ini tidak termasuk dengan kesilapan-kesilapan semasa latihan-dalam-perkhidmatan yang sememangnya memberikan implikasi kewangan dan membebankan kualiti produksi. Kenapa susah untuk melatih pekerja baru? Jawapan mudah adalah organisasi tidak menyediakan maklumat yang mereka perlukan untuk meneruskan tugasan mereka dalam persembahan yang mudah.

Bayangkan bagaimana untuk melatih Pengarah yang baru?

Jawapannya, mereka tidak akan dilatih semula. Malah, mereka akan memberikan latihan semula kepada pekerja lama yang lain! 



(Adapt and adopt from SmartDraw e-newsletter)

Isnin, September 10, 2012

Malaysia Berhad


Ini adalah satu komen yang dicaplik dari blog Tun Dr Mahathir, antara komen yang saya rasa 'up to standard' atas jawapan balas untuk masukkan tajuk 'Merdeka' (http://chedet.cc/blog/?p=835). Beliau yang menamakan diri beliau, The Hidden Secret, antara pembaca yang memberikan komen yang matang dan bermakna.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::;
The Hidden Secret; September 8, 2012 at 7:42 pm | Permalink
Dear Tun,

Recently you have written too many politically influenced articles in your blog.

By doing so, now everyone knows that BN is not in a good position to win in the next general election.
For me, this article is a bit unusual as you wrote about an immature 19 years old college student who stepped on DS Najib’s and his beautiful wife’s picture. The way I see it… he is just an immature 19 years old college student. It is more frightening to see despicable acts of mature adult of UMNO and PERKASA members. Their despicable acts were never been reported by the mainstream media. They are the real people who only know how to hate and have done nothing to make this country better, not an immature 19 years old college student. By doing what they did they have demonstrated that they and the people who lead them are unfit to rule this independent country. They only know hate. Hatred does not develop nations.

From the total of 7,878,875 voters in Malaysia’s 12th General Election in 2008, 3,796,464 voters (46.75%) voted for PR. Any of these voters steps on DS Najib’s picture? Do these voters have hatred in their heart? Do these voters have no contribution to Malaysia? Majority of these voters are from Kuala Lumpur, Penang, Selangor, Perak, Kedah and Kelantan. Do they not contribute to those states? Do they not love their country? Do they not cherish the freedom and merdeka which they are enjoying now?

http://en.wikipedia.org/wiki/Malaysian_general_election,_2008

Rgds.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Artikel ini menjadi jawapan balas beliau yang terperinci
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
 
The Hidden Secret September 7, 2012 at 7:58 pm
Peace.
I realised that running a country is not like running a company.
However, there are commonalities between running a country and a company.
Let us imagine that Malaysia is a company… Let us imagine that Malaysia is Malaysia Berhad, let us imagine that the citizens of Malaysia are the shareholders and the politicians in our government are the chairman and directors while the government staffs are the managers and employees of Malaysia Berhad.
As shareholders of Malaysia Berhad, the citizens of Malaysia will appoint the chairman and directors of Malaysia Berhad whom then will protect and act on the interest of the shareholders. This appointment is ON A CONTRACT BASIS. The chairman and directors will then be paid accordingly, will be given allowances and perks. If the majority shareholders are unhappy with the chairman and directors, the majority shareholders may appoint new chairman and directors after their contract expired.
All this will be done in a PROFESSIONAL MANNER. There shall be no issue on ‘jasamu dikenang’ or ‘janji ditepati’ or ‘janji tidak ditepati’ or ‘janji demokrasi’ etc as the chairman and directors were paid by the shareholders to carry out their duties.
The followings are the sources of capital entrusted by the shareholders of Malaysia Berhad to the chairman, directors, managers and staffs of Malaysia Berhad :-
1. Corporate income tax.
2. Individual income tax.
3. Sales tax.
4. Service tax.
5. Excise duty.
6. Licences.
7. Permits.
8. Summons.
9. Fines and penalties.
10. Revenues other than the above.
The chairman, directors, managers and staffs of Malaysia Berhad are entrusted to manage the above capitals in the interest of the Malaysia Berhad’s shareholders.
It is true that most of us do not experience what happened in Malaysia before 1957. However, some of the members from both camps of candidates (BN and PR) do have similar experience with Tun Mahathir prior to 1957. Other than Tun Mahathir, Nik Aziz (born in 1931 in Kelantan) and Karpal Singh (born in 1940 in Penang) also have the SIMILAR experienced as they were from Kelantan and Penang. Anwar Ibrahim (born in 1947 in Penang) and Lim Kit Siang (born in 1941 in Johore) also have experience living in British Malaya.
Now things have change in Malaysia. Now, PR is not only an opposition party. PR is now a legitimate government in Penang, Kedah, Kelantan and Selangor. The MAJORITY OF PEOPLE IN PENANG, KEDAH, KELANTAN, SELANGOR, PERAK AND KUALA LUMPUR have chose PR. PR HAS MAJORITY VOTES IN THESE FIVE STATES AND ALSO IN THE FEDERAL TERRITORY OF KUALA LUMPUR. This has never happen before.
As a shareholder of Malaysia Berhad, it is our right to appoint the chairman and directors of Malaysia Berhad and WE WILL APPOINT THEM IN A PROFESSIONAL MANNER WITHOUT BEING DEBTED TO ANY PARTY. HENCE, WE WILL REJECT THE IDEA OF “KINI MASA BALAS BUDI” AS WE, THE SHAREHOLDER OF MALAYSIA BERHAD ARE NOT DEBTED TO ANY OF OUR FORMER CHAIRMAN AND DIRECTORS. However, WE DO ACKNOWLEDGE AND RECOGNIZE THEIR SERVICE, AND WE THANK THEM FOR THEIR SERVICE.
All of us cherish our Merdeka celebration regardless of which political parties we support.
Rgds.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Sebelum itu, penulis ini memberikan komen berikut:
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
The Hidden Secret September 7, 2012 at 3:07 pm | Permalink
Peace!
Anyone knows who peed on Nik Aziz’s picture?
Anyone knows who showed their sexy buttocks in front of Ambiga’s house?
Anyone knows who threw shoes to Anwar Ibrahim in a mosque?
They only know hate. Hatred does not develop nations.
The truth is… there are only small minority of the supporters of both political parties who misbehaved. Supporters of both political parties will try to leverage on this issue.
The majority of both political parties do not misbehave but… they keep silence when the other supporters of the same political party which they support misbehaved.

I also will not going to step on the pictures of any people and I also will not going to throw shoes to any people (whether in the mosque or anywhere), and I will also not going to show my buttock in front of Ambiga’s house or to the photo of DS Najib Razak and his beautiful wife.
Shame on both political party supporters.

Dua-dua pon sama saja. Penyokong parti lain buat tak senonoh dia ‘kondem’ tapi bila penyokong parti dia buat tak senonoh dia senyap aje.

Bila Amerika mengamalkan ‘double standard’ dia ‘kondem’ tapi, dia sendiri pon mengamalkan ‘double standard’.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::;

Apa yang Tun Mahathir cerita?
Ini artikel beliau

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

1. We are 55-years old. This blessed multi-racial country of ours has been free for 55 years. For some Malaysians of 55 years and under, to be free of foreign rule is no big deal. Of course we are free, so what?
2. Jalur Gemilang! Just a rag – a strip of coloured cloth. It can be of any colour. What’s so great about the stripes, the star and the moon. Why must we be loyal to a piece of coloured cloth?

3. And the anthem. Is it relevant? Why cannot we sing some other song?

 
4. These are said to be symbols. Symbols of what??

5. Of course we are free of foreign rule. For these 55 and under, it is unthinkable to be under foreign rule. What we know is rule by some Malaysians. And they deny us freedom. We cannot demonstrate. We cannot step on pictures. We cannot change the colour of our flag – that rag. We cannot sing other anthems.

6. We cannot do this; we cannot do that. So where is the freedom?

7. I am past 55 years. I lived under foreign rule. I lived under the British when all white men must be addressed as Tuan (master) and white women Mem (a corruption of Madame I suppose). Ours was to obey, theirs was to command. Politics was out of bounds.

8. I lived under the Japanese. We feared for our women. They had to cut their hair short and wore men’s clothing. They hid in the attic, fearing being raped by Japanese soldiers.

9. The Kampetai or military police had a list of Chinese who had actively supported China against the Japanese. Many were executed by decapitation with the curved Japanese sword.

10. Many were arrested and tortured. Water was hosed into their stomach and then forced out through their mouths and noses. They either died or they confessed to whatever crime they were accused of. Then they were taken out and shot.

11. Thailand allowed the Japanese army to land on its beaches and to march down the Isthmus of Kra into British Malaya. After two months of retreat, the British surrendered.

12. As a reward for their cooperation, the Thais were given four northern Malay state – Kedah, Perlis, Kelantan and Terengganu.

13. I experienced Thai rules. We had to respect their flag and anthem.

14. One evening as I was passing the Alor Star Police Station I heard the anthem and I froze, looking up at the Thai flag being lowered.

15. An old Malay man cycled slowly past apparently unaware that he had to get off his bike and stand at attention.

16. The anthem ended as the flag came down. I heard a shout and a Thai soldier who had been standing at attention ran after the old cyclist. He gave a flying kick to the face and the old man fell off his bicycle, lying still on the road.

17. I did not go to his help. I was afraid of the soldier who seemed about to kick the man again. He changed his mind and went away.

18. The Allied forces won the Pacific War and the British returned. They had promised
to defend us from foreign attacks. They had failed. We had to live under the Japanese and the Thais.

19. No apologies were offered. They merely threatened to depose the Malay rulers if they did not sign the MacMichael Treaty surrendering their states outright to the British. In the meantime we were ruled by the British Military Administration. No democracy.

20. Then the worm turned. The docile Malays united as never before and forced the Malayan Union to be aborted. Eventually the states of the Peninsular and then the states of Sarawak and Sabah achieved independence as Malaysia.

21. To me being independent will always be something I will cherish. As a Malaysian I don’t have to call foreigners “Master” or Tuan. We don’t have to fear foreigners in our country. We will not have our heads chopped off. We will not be kicked by foreigners in our own country.

22. Yes, our Governments are not perfect. I was expelled from my party. I was ostracised. When I retired I was treated like an enemy of the Government.

23. Others were detained without trial. A few claimed they were tortured. Maybe they were. But that is not the policy of our Governments. The law does not permit that though there are more advanced countries where torture is legalised.

24. There are good things and bad things, good governance and bad governance in independent Malaysia. It is not perfect. But which country is perfect. In America there is much inequality with 1% being extremely rich and 99% poor according to Nobel Laureate economist Joseph Stiglitz. Europe has been in financial crisis since 2008 and appears unable to get out of it.

25. In the Middle East there is the so-called Arab Spring. Many have died. Revolutionary successes have not brought the promised good Governments and prosperity yet. It will take time.

26. Where else? Africa! I don’t think the Africans are better off than Malaysians. Latin America! Yes Brazil. It’s doing well, that’s all I know. The others are not.

27. And in ASEAN. Singapore has done well. But the people seem unhappy. 15% of the
population are treated as second class citizens. They are poor. The other countries are so so.

28. Am I stupid? But really there is nowhere else I would like to be other than Malaysia. It’s not a perfect country. I don’t like some of the things I see or experience. But on balance there is more good in independent Malaysia than there are bad things.

29. So I will celebrate Merdeka days. I will fly the Jalur Gemilang and I will sing the National Anthem. I am proud I am a Malaysian, a citizen of an independent country. I will not step on the pictures of people who only know how to hate and have done nothing to make this country better. By doing what they did they have demonstrated that they and the people who lead them are unfit to rule this independent country. They only know hate. Hatred does not develop nations.

30. So I will shout “Merdeka” Malaysia for Merdeka means a lot to me.