Isnin, Februari 18, 2013

Bersederhanalah dalam Perbezaan

Tidak ramai orang yang akan sama pemikirannya dengan kita. Ada masa tertentu mungkin boleh bersetuju. Ada ketikanya pada masa yang lain kita akan berbeza dalam perkara yang tidak terjangka. Sekalipun terdedah dengan suasana pendidikan yang sama silibusnya, perbezaan itu tetap akan ada. Tidak juga mustahil, sekalipun berbeza latar belakang pendidikan, kesepakatan dalam pendapat boleh wujud tanpa dipaksa.

Maka, kita jangan hairan kalau hari ini kawan yang selalu bersama dengan kita akan bertukar menjadi lawan. Demikian juga bukan perkara ajaib jika lawan yang kita tentang habis-habisan akan segala perkara yang berkaitan dengan dirinya akan menjadi kawan sejati dalam perjuangan. Yang sama atau berbeza itulah dinamakan sebagai prinsip pegangan.

Lumrah inilah yang akan kita saksikan di mana-mana pentas sejarah kemanusiaan. Berbeza itu fitrah. Sepakat juga fitrah. Jika fitrah yang satu ini kita hendak nafikan, bagaimana manusia ingin meninggikan tamadun dan tahap pemikirannya?.

Perhatikanlah, hak berfikir itu tertakluk kepada setiap insan. Juga hak memutuskan sesuatu terletak kepada hasil fikirannya. Malah, tindakannya pula bergantung kepada apa yang telah diputuskannya. Bayangkan, jika berfikir, memutuskan dan bertindak itu dikawal oleh sistem yang wujud di luar lingkungan dirinya, apa faedahnya kurniaan ‘aql oleh Tuhan kepada manusia?

Satu campur satu bersamaan dengan dua. Ini adalah cara berfikir yang biasa.
Tetapi, enam tolak empat juga bersamaan dengan dua. Boleh jadi dua ditambah kosong juga menghasilkan jawapan yang sama. Ini adalah cara berfikir di luar kerangka pemikiran biasa. Hasilnya sama tetapi yang membezakannya ialah proses dalam menghasilkan jawapan.

‘Proses’ itu yang seringkali ditempuh secara sambil lewa. Proses itu juga kadangkala dipandang rendah oleh segelintir mereka yang berfikirnya hanya lurus bendul sahaja.

Walhal, ‘proses’ itulah yang mematangkan diri dan menjadikan kita mampu untuk berdikari. Proses itu jugalah yang menjadikan kita hormat kepada prinsip, pendirian dan pandangan orang lain. Hormat kita kepada orang lain, mengundang pula hormat orang lain kepada diri kita.

Demikian juga kita ingin bahagia dalam hidup. Bahagia itu letaknya di jiwa. Apa guna harta berkoyan-koyan jika tidur pun sudah tidak nyenyak?. Justeru, jiwa yang bahagia itu prosesnya pada merdeka dalam berfikir, membuat keputusan dan bertindak.

Sekalipun mempunyai ijazah yang professional, tetapi jiwa bahagianya ditemui ketika mengajarkan anak-anak kecil, tidak salah jika diteruskan langkahnya. Kerana jiwanya bahagia apabila dapat menyumbang dalam usaha memanusiakan manusia.

Oleh yang demikian, jiwa yang bahagia dalam kerjanya, hasilnya langsung memuaskan dan sudah pasti bukan sekadar biasa-biasa. Kerana pada kerjanya yang membuahkan bahagia itu, dilimpahkan usaha yang bersungguh-sungguh dan komitmen yang tinggi supaya tidak mengundang sinis mereka yang lurus-lurus itu.

Lalu, jangan pernah kita meremehkan pendirian-pendirian orang. Tentu sekali kita boleh berbeza. Berbeza yang seharusnya diertikan dengan maksud yang betul. Dalam kerangka pemikiran yang tidak menafikan lunas-lunas agama dan prinsip ‘ilmu. Maka, yang tidak harus itu ialah memaksakan orang lain agar sependapat dengannya. Itu namanya menghina kemuliaan ‘aql kurniaan Ilahi. Juga dianggap memandang hina kepada prinsip karamah insaniyyah.

Penting sekali untuk kita ingat, bersederhanalah dalam sebarang perbezaan. Tolaklah kesalahan dengan baik dan sampaikanlah kebaikan dengan hikmah. Hal ini kerana kebenaran itu tidak selamanya akan berada di samping kita. Tidak salah untuk kita mengaku kalah tetapi harga diri tetap tinggi. Boleh jadi musuh kita pun terkadang ada juga benarnya. Mungkia kita tidak sedar, kita sebenarnya saling melengkapkan. Maka, hendaklah kita membuat pilihan yang terbaik dalam meneguhkan pendirian. Firman Allah ‘azzawajalla dalam surah Az-Zumar ayat 17 dan 18 yang bermaksud:

17.  Dan orang-orang yang menjauhi thaghut (yaitu) tidak menyembahnya dan kembali kepada Allah, bagi mereka berita gembira, sebab itu sampaikanlah berita itu kepada hamba- hamba-Ku 18.  Yang mendengarkan perkataan lalu mengikuti apa yang paling baik di antaranya. Mereka Itulah orang-orang yang telah diberi Allah petunjuk dan mereka itulah orang-orang yang mempunyai akal (ulul-albab).

(Tulisan ini diambil daripada blog saudara Ukasyah iaitu http://soutulfaizin05.blogspot.com/)
 
MUHAMMAD UKASYAH AZHARI
Penolong Setiausaha 2
Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia

Catatan Usrah: Harta dunia; harta akhirat

Naqib: Dato’ Shakir Husein Khalid

Maksud Surah 23. Al-Mu’minun, Ayat 115:
Adakah kamu menyangka bahawa Kami menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) hanya saja-saja (sia-sia tanpa ada sesuatu hikmah pada penciptaan itu?) dan kamu (menyangka pula) kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?”
 
  1. Ayat ini memberikan satu mesej yang jelas bahawa matlamat kehidupan kita adalah sebagai menyambung misi Rasulullah SAW. 
  2. Seseorang itu dianggap lari dari kehidupan yang sebenarnya apabila: 
    1. Adanya perasaan tamak yang dilayan. 
    2. Kelalaian dan kerakusan yang diberikan usaha yang lebih. 
    3. Ketaatan kepada Allah SWT dan RasulNya yang ditinggalkan 
  3. Mengumpul harta sebagai satu-satunya matlamat hidup merupakan satu kerja yang sia-sia tetapi mengumpul harta adalah untuk dimanfaatkan. 
  4. Ramai yang membesarkan rumah mereka di dunia tetapi tidak ramai yang membesarkan rumah mereka di akhirat, sedangkan kehidupan ini merupakan kehidupan yang sementara. 
  5. Bayangkan, sebagai contoh, orang yang sedang bermusafir dan apabila berhenti di suatu tempat untuk bermalam sementara, maka dipasangkannya khemah buat berteduh.  Adakah orang tersebut akan berhabis-habisan dan bersungguh-sungguh untuk menghias khemahnya sedangkan dia tahu bahawa dia hanya singgah di situ untuk satu malam sahaja? 
  6. Tamak yang dilayan adalah seseorang yang meletakkan segala usahanya semata-mata untuk duniawinya.  Mereka lupa matlamat asal kehidupan. 
  7. Orang yang cuba meluaskan dunia ini untuk dirinya sahaja menyangka bahawa mereka sudah berbuat baik tetapi sebenarnya tidak banyak membantu mereka di akhirat kelak dan di sisi Allah tidak bernilai.  Namun, sekiranya ia meluaskan dunia ini untuk dimanfaatkan oleh orang lain demi hal-hal yang berbentuk kebaikan, maka sesungguhnya dia telah meluaskan penginapannya di akhirat. 
  8. Perkara yang menjadi kayu pengukur masuknya seseorang ke syurga adalah atas dasar ketaqwaannya dan kehambaan mutlak kepada Allah. 
  9. Kata-kata Saidina Umar al-Khattab, Taqwa adalah umpama kamu berjalan penuh hati-hati di dalam hutan yang penuh dengan duri dan onak, supaya tidak terpijak duri dan onak tersebut.  Sudah tentu kita akan berjaga-jaga ketika berjalan kerana khuatir duri tersebut akan mencederakan kaki kita. 
  10. Kekuatan yang ada hanyalah pada Allah dan jadilah hamba-hambaNya yang terbaik!
  Respon

  1. Dunia ini sebagai bekalan untuk akhirat.  Carilah seberapa banyak harta di dunia tetapi gunakanlah ia buat pelaburan di akhirat, carilah harta untuk Islam. 
  2. Hakikatnya, ketahuilah bahawa sesungguhnya “harta sendiri” adalah apa yang dibelanjakan kepada jalan Allah SWT di mana ianya membawa manfaat besar buat kita di akhirat kelak tetapi “harta yang ditinggalkan” apabila kita mati, merupakan “harta waris”.
 

Catatan Usrah; Pendakwah: Tuntutan Amanah

Pendakwah: Tuntutan Amanah
Oleh: Dato’ Shakir Husein Khalid (Bendahari MRA)
 
  1. Sebagai pendakwah, tahu satu, sampaikan satu. Tahu dua, sampaikan dua. Jadilah orang yang sentiasa menyeru orang lain ke jalan Allah.
  2. Dalam hidup, kita bawa 3 perkara atau modal iaitulah nyawa, akal dan iman.  Inilah amanah yang Allah berikan kepada kita.  Jangan sesekali kita mempersia-siakannya.
  3. Kenapa Allah beri amanah itu?  Maknanya Allah SWT memberi peluang untuk kita membesarkan syurga kita di akhirat kelak.
  4. Adakah pilihan untuk tidak membuat dakwah? Kita tiada pilihan untuk terkecuali daripada melaksanakan kerja-kerja dakwah.
  5. Amanah bermaksud dari segi bahasa ialah aman, tenteram dan bahagia.
    1. Kepercayaan yang diberi oleh seseorang kepada seseorang yang lain atas perkara yang baik.
    2. Pikullah amanah yang diberikan dengan sebaik-baiknya.
  6. Maksud hadith, “Rezeki ini akan mencari kamu di mana sahaja kamu berada, sama seperti ajal mencari kamu walau di mana kamu berada.
  7. Kenapa perlu dakwah? Dakwah perlu sebab ianya sebagai usaha untuk menyelamatkan diri daripada azab Allah SWT.  Konsepnya, hari ini lebih baik daripada semalam dan esok lebih baik daripada hari ini. 
  8. Antara tujuan utama berdakwah adalah bagi menyelamatkan diri kita dan ummah daripada azab Allah SWT.  Kisah bagaimana orang yang berada di dasar kapal, sekiranya mahu air, mudah sahaja, tebok kapal tersebut tanpa perlu meminta orang di bahagian atas kapal untuk mengambil air.  Maka dapatlah air tetapi sesungguhnya akhirnya semuanya dalam kapal itu akan tenggelam kerana kapal akan karam. 
  9. Perhatikan “bahasa” yang digunakan oleh Allah SWT iaitu bahasa alam, bahasa manusia dan bahasa makhluk seluruhnya. 
  10. Sebagai dai, kita mesti faham bahasa masyarakat yang ingin kita dakwahkan. 
  11. Kerja dakwah adalah wajib kerana bagi memenuhi sifat mukmin yang sejati.  
  12. Bergembiralah dengan nikmat iman yang kita kecapi. 
  13. Perlu berdakwah untuk membezakan diri kita daripada orang munafik. 
  14. Kecapi nikmat-nikmat lain seperti nikmat muda sebelum tua dan lain-lain. 
  15. Mustafa Masyur ada menyebut bahawa kecapilah nikmat dan nilai hidup sebelum mati. 
  16. Maksud hadith, “Semua perkara akan ditinggalkan di dunia bila kita mati kecuali doa daripada anak yang soleh, sedekah jariah dan ilmu yang bermanfaat yang diajarkan.” 
  17. Tunaikan amanah walau di mana sahaja kita berada.  Amanah Allah SWT kepada kita ialah untuk kita uruskan dunia ini dengan sebaik-baiknya, sesuai dengan amanah sebagai khalifah Allah SWT di bumi. 
  18. Seseorang yang komited mengamalkan sunnah Nabi SAW, maka Allah menyelamatkan kehidupannya di dunia dan akhirat. 
  19. The more you give, the more you get.  Pindahkan daripada hakmilik sementara kepada hakmilik kekal, antaranya ialah dengan melaksanakan infaq. 
  20. Masa hidup inilah buat sebanyak mungkin amal buat bekalan di hari kemudian kelak.  
  21. Pelaksanaan kerja-kerja dakwah juga adalah sebagai mewarisi cara kehidupan Rasulullah SAW.  Malangnya, ketika ini, sebagai contoh, mereka yang terus menerus membuat mungkar seperti dalam dunia hiburan “diangkat” dan dipopularkan dengan diberikan liputan yang luas seolah-olah inilah pejuang umat. 
  22. Rezeki walau sedikit tetapi sekiranya berkat, itulah yang lebih baik. 
  23. Dakwah: Memastikan keutuhan ummah. 
  24. Islam itu dikembangkan dengan akhlak Rasulullah SAW, bukannya dengan pedang
Respon:
  1. Apa beza antara baraqah dan rezeki?
    1. Rezeki: Allah mudahkan sesuatu.
    2. Kalau kita tidak mengecapinya sekarang, generasi akan datang akan mengecapinya. Itu dinamakan baraqah.
    3. Laksanakanlah sunnah-sunnah kecil apatah lagi sunnah-sunnah besar.
    4. Mari kita kejarkan baraqah ini sepenuhnya
  2. Bagaimana untuk dapatkan baraqah?
    1. Caranya mesti ada perasaan zuhud dan cintakan kepada Allah SWT.

Jumaat, Januari 11, 2013

Himpunan Kebangkitan Rakyat #KL112




1. Perhimpunan ini adalah perhimpunan terakhir sebelum PRU13 yang menghimpunkan gerakan yang membuat tuntutan tertentu
- BERSIH - menuntut pilihan raya yang adil dan bersih dengan 8 tuntutan asasi.
- STOP LYNAS - menuntut agar loji pemprosesan nadir bumi oleh Lynas dihentikan.
- ROYALTI - menuntut agar hak rakyat Kelantan dan mana-mana hak royalti hasil bumi kepada rakyat yang dinafikan dikembalikan.
- SELAMATKAN FELDA (ANAK) - menuntut agar Felda tidak diperdagangkan dalam pasaran terbuka FGHB dan menyerahkan hak milik tanah Felda kepada peneroka.

2. Perhimpunan ini adalah perhimpunan yang dijangka melibatkan 1 juta rakyat berbilang kaum dan parti. Oleh kerana dominasi tuntutan rakyat dan gerakan ini adalah daripada pihak Pakatan Rakyat, maka pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli parti seperti PKR, PAS dan DAP akan mendominasi perhimpunan ini.

3. Pihak media massa arus perdana dan pihak cyber-troopers melecehkan perhimpunan ini dengan menggelarkannya sebagai 'Perhimpunan Syamsidar' atas dakwaan perhimpunan berkenaan diadakan beberapa hari sebelum Syamsidar (isteri kepada YB Azmin Ali) hadir ke mahkamah sebagai saksi pendakwaan kes berkaitan DSAI.

4. Perhimpunan ini telah mendapat kebenaran daripada pihak PDRM setelah perbincangan di antara pihak penganjur yang diketuai oleh YB Mohammad b Sabu dengan KPN. Malah, dalam pertemuan tersebut, KPN telah menjanjikan agar perhimpunan kali ini menjadi suatu yang bersejarah. Kebenaran oleh pihak Stadium Merdeka juga telah diberikan, sehinggalah pada hari Khamis, 10 Januari 2013, pihak PDRM menasihatkan untuk berpindah tempat ke Stadium Nasional Bukit Jalil. Tindakan PDRM ini dilihat secara skeptikal oleh penganjur kerana akan menyukarkan proses promosi dan lain-lain urusan teknikal. Kenyataan YB Mohamad Sabu pada 11 Januari 2013 bagaimanapun menyatakan perhimpunan ini akan diteruskan juga di Stadium Merdeka.

5. Ini merupakan kali pertama dalam sejarah politik tanah air semenjak merdeka, apabila pihak PDRM memberikan kerjasama dan kebenaran untuk pihak pembangkang mengadakan perhimpunan awam. Justeru, adalah wajar bagi pihak penganjur berasa skeptikal dan curiga dengan langkah PDRM kali ini. Di pihak PDRM pula, sebanyak 27 syarat ketat diberikan kepada pihak penganjur dan secara praktikalnya, agak sukar untuk dipatuhi secara keseluruhannya yang dijangka menjadi sebab untuk mendakwa pihak penganjur. Antara syarat yang diletakkan adalah seperti berikut:
  
  • Penganjur dan peserta yang berada dalam himpunan itu tidak melakukan apa-apa perbuatan atau membuat apa-apa pernyataan yang berkecenderungan untuk mengembangkan perasaan jahat, perasaan tidak puas hati atau permusuhan di kalangan orang awam amnya atau membuat apa-apa yang akan menganggu ketenangan orang awam.
  • Penganjur hendaklah memastikan bahawa dia atau mana-mana orang lain yang berada di himpunan tidak melakukan apa-apa kesalahan di bawah mana-mana undang bertulis. 
  • Penganjur hendaklah mematuhi tarikh, masa dan tempat perhimpunan sebagaimana yang telah ditetapkan, tarikh 12 Januari 2013, 2 petang hingga 5 petang di Stadium Merdeka.
  • Penganjur hendaklah menentukan tiada kanak-kanak di bawah umur 15 tahun ke tempat perhimpunan.
  • Penganjur hendaklah menentukan semua syarat-syarat dan semua sekatan perhimpunan dimaklumkan kepada semua peserta perhimpunan.
  • Penganjur hendaklah memastikan bilangan peserta perhimpunan yang masuk stadium tidak melebihi 30,000 orang sebagaimana mengikut terma yang ditetapkan oleh pemilik Stadium Merdeka.
  • Penganjur hendaklah mematuhi cara berhimpun yang ditetapkan di bawah Akta 736.
  • Penganjur hendaklah memastikan pembersihan semasa dan selepas perhimpunan atau menanggung kos pembersihan tempat perhimpunan.
  • Penganjur hendaklah memastikan perhimpunan itu tidak akan membahayakan kesihatan atau menyebabkan kerosakan kepada harta atau alam sekitar. 
  • Penganjur dan peserta hendaklah bekerjasama dengan pihak berkuasa awam.

6.  Lokasi utama adalah di Stadium Merdeka dijangka hangat pada jam 2:00 petang. Justeru, lokasi tempat berkumpul yang dicadangkan oleh pihak penganjur adalah seperti berikut: 
  • Hadapan AMCORP MALL 
    • AMK Parti Keadilan Rakyat 
  • Masjid Universiti Malaya Jalan Pantai 
    • Orang muda / Mahasiswa 
  • Brickfields 
    • PSM, OKU, seniman, BERSIH 
  • KLCC 
    • ANAK & ROYALTI 
  • Jalan Sultan 
    • Selamatkan Kampung Warisan, MUAFAKAT 
  • Pasar Seni 
    • Wanita PKR, DAP, PAS 
  • Dataran Merdeka 
    • Kumpulan Hijau (Selamatkan LYNAS) 
  • Kelab Sultan Sulaima 
    • SAMM / anak muda 
  • Masjid Negara 
    • YB Azmin Ali, YB Mujahid Rawa, YB Khalid Samad

Rabu, Januari 09, 2013

Catatan Usrah: Pendidikan, manusia dan melayu

Catatan Usrah
  1. Konsep usrah adalah belajar secara bersama. 
  2. Kita mesti mendidik semula diri kita 
  3. Ada sesuatu yang tidak kena dalam sistem pendidikan yang sedia ada. Ada perkara yang dirasakan tidak cukup. Sebagai contoh, kita dilatih sebagai seorang doktor perubatan, tetapi kita tidak betul-betul dilatih sebagai seorang manusia. 
  4. Sistem kita tidak mementingkan watak manusia tetapi mementingkan otak manusia. 
  5. Maka jadilah atau lahirnya manusia yang berotak tetapi tidak berwatak dan berakhlak. 
  6. Apa yang dipentingkan oleh kebanyakan orang sekarang ialah kecemerlangan akademik. 
  7. Subjek pengajian Islam sendiri telah terheret kepada exam oriented bukannya penghayatan, pengamalan dan pengabdian diri kepada Allah. 
  8. Kita mesti cinta kepada ilmu dengan memahami konsep menuntut ilmu itu sebenarnya. 
  9. Kalau sekadar mahu mengisi otak sahaja, maka kita akan lupa. Sebagai contoh, mereka yang sudah lama berkerjaya, cuba ambil peperiksaan SPM sekarang, maka pastinya tidak boleh lulus semuanya dengan cemerlang. 
  10. Usahakan cinta kepada ilmu. 
  11. Dimensi kemanusiaan yang ada pada diri kita dilihat seolah-olah telah hilang. 
  12. Konsep keinsanan dalam watak manusia tidak sama dengan penemuan sains manusia. 
  13. Manusia dalam Al-Qur`an adalah makhuk yang dimuliakan oleh Allah dalam hembusan roh Ilahi. 
  14. Manusia dalam ilmu moden tidak ada konsep ini. 
  15. Sesungguhnya yang menjadikan manusia makhluk yang terbaik kerana adanya hembusan roh Ilahi di dalamnya. Inilah ciri keinsanan yang asasi. 
  16. Apabila Adam dicipta atau dibentuk daripada tanah, ianya tidak dibiarkan oleh Allah sebagai tanah sahaja tetapi dihembuskan dengan roh kemudiannya. 
  17. Kejadian ini difahami oleh para malaikat tetapi diingkari oleh para iblis. 
  18. Ketika disuruh sujud kepada Adam, malaikat sujud tanda hormat tetapi diingkari oleh iblis kerana merasakan dirinya yang dijadikan dari api lebih mulia daripada manusia yang dijadikan daripada tanah. 
  19. Jangan ditanya bagaimana caranya roh tersebut dihembus masuk ke dalam diri manusia. 
  20. Juga, jangan sesekali menghina anak manusia kerana dalam dirinya ada roh hembusan Ilahi. 
  21. Makhluk-makhluk lain tidak menjalani proses hembusan roh Ilahi sepertimana yang dialami oleh manusia, sebab itu manusia layak menjadi khalifah di dunia ini. 
  22. Profesor Syed Husein Nasr menyebut bahawa sains moden menganggap manusia sebagai earthly bound man - manusia yang sudah tertambat atau terikat atau terlekat di bumi.  Kalau begitu, apa bezanya manusia dengan iblis. 
  23. Maka kerana itulah kita kena reeducate atau mendidik semula manusia untuk membina jadi diri kemanusiaan pada diri manusia itu sendiri. 
  24. Sebab itu, yang berhak mendapat human right adalah human. 
  25. Akhirnya, ada sesuatu yang asas dalam sistem pendidikan kita yang tak kena. 
  26. Krisis kelemahan kemanusiaan ini sedang berlaku secara berleluasa. 
  27. Masalah ketamadunan manusia sekarang yang dilihat sebagai makhluk mulia yang tidak dikenali lagi yang adanya roh hembusan Ilahi. 
  28. Manusia kini dilihat sebagai kehilangan ciri-ciri kemanusiaannya. 
  29. Seorang budayawan atau seniman di Indonesia, Emha Ainun Najib mengatakan bahawa iblis kelihatan senyum-senyum sahaja kerana seolah-olah permohonannya untuk merosakkan manusia sehingga kiamat dianggap telah berjaya lebih awal dari jangkaannya. 
  30. Tempoh yang diminta sehingga kiamat cuba dibuktikan bahawa manusia ini tidak layak menerima sujud ketika mula-mula dijadikan.  Itu sekadar imaginasi seorang seniman. Beliau senyum-senyum kerana tidak perlu tunggu sehingga kiamat pun, manusia telah berjaya dirosakkan. 
  31. Mengapa Melayu menerima Islam? Kerana Islam menjanjikan sesuatu yang lebih baik. 
  32. Sebelum Melayu menganut Islam, dalam sistem feudal Melayu, ianya menganut fahaman Hindu. Rakyat tiada hak menuntut keadilan ketika itu. 
  33. Prinsipnya “you don't have right to have right” - tiada hak untuk menuntut apa-apa hak. Sebagai contoh, tidak boleh menuntut hak kepada Raja, tetapi ianya sekadar dipanggil kurnia Raja, contohnya tanah kurnia! 
  34.  Setelah Islam datang, Islam memuliakan manusia. Semua manusia asal usulnya dari Adam yang dijadikan daripada tanah, maka tidak timbul isu Raja berasal dari kayangan. 
  35. Ketika Islam datang ke Tanah Melayu, para ulama berusaha untuk memanusiakan Raja. Namun, bukannya mudah untuk memanusiakan Raja. 
  36. Selepas itu, barulah rakyat boleh terangkat setaraf dengan golongan Raja dari segi kamanusiaannya. 
  37. Ungkapan Melayu: Raja adil Raja disembah. Raja zalim Raja disanggah. 
  38. Melayu setia kepada Raja bersyarat dan derhaka kepada Raja kerana bersebab.  Adil vs zalim.
  39. Satu ketika dahulu, orang dalam bidang agama merasa sangat “inferiority complex” atau rendah diri berbanding dengan golongan sains. 
  40. Rasa rendah diri ini berada pada jangka waktu yang agak lama. 
  41. Penyanjungan yang melampau kepada golongan tertentu tidak sewajarnya berlaku. 
  42. Rasululah s.a.w. meraikan golongan badwi yang berada dalam rendah diri ketika itu dengan ungkapan, "Aku bukan siapa-siapa. Aku anak seorang wanita Quraish yang biasa makan daging kering." 
  43. Rasulullah s.a.w. secara sengaja “silent” atau diamkan perkataan atau asal usul bapanya kerana bapanya dari keturunan orang ternama sedangkan ibunya dari orang awam. 
  44. Makanannya juga biasa-biasa sahaja kerana kebiasaannya makanan yang kita biasa ambil dilihat sebagai indikasi status sosial. 
  45. Sebab itu Rasulullah s.a.w. berkata baginda berasal daripada manusia biasa. 
  46. Dalam Islam tidak boleh merendahkan orang dan merasa bangga diri. 
  47. Kesedaran tentang maruah diri perlu dititikberatkan. Jangan sesekali menghina atau menjatuhkan maruah atau “dignity” seseorang. 
  48. Orang yang bermaruah ada sifat tahu malu. Sebagai contoh, bukan sahaja tidak sanggup masuk ke kedai nombor ekor, malah lalu di hadapannya sahaja sudah merasa malu. Sebagai contoh lain, satu ketika dahulu, sekitar tahun 80-an, kebiasaannya, bagi mendapatkan “Certificate of Fitness” (CF) bagi membina rumah, perlu 'hulur'.  
  49. Namun, orang yang ada maruah, dia lebih rela membayar denda kerana tidak ada CF pada rumah yang dibina daripada 'hulur' untuk mendapatkan CF.  Itulah namanya orang yang bermaruah! 
  50. Yang DiPertuan adalah yang dijadikan tuan oleh rakyat. Maka rakyat sebenarnya yang mengangkat Raja.   
  51. Melayu kalau melakukan kesalahan dari segi syarak, boleh menerima  hukuman tetapi Melayu jangan sesekali diaibkan. Inilah kontrak sosial Melayu. 
  52. Sekiranya seseorang diaibkan secara berleluasa, maka kita perlu ada maruah untuk membelanya.
  53. Gabungkan bangsa yang bermaruah, kuat dan punya keberanian. Kekuatan tiada ertinya kalau tiada keberanian. 
  54. Gurauan: Badan sahaja bertubuh sasa dan fizikalnya kuat tetapi tengah malam apabila mahu ke dapur pun maka dikejutkan isterinya untuk temankan kerana tidak berani. 
  55. Peribahasa Melayu: "Apa guna pergi ke bendang kalau tidak menanam padi, apa guna keris disandang kalau tidak berani mati. Sebab itu, demi menjaga maruah, manusia wajar berani mati. 
  56. “Apakah tandanya anak jantan?  Matinya di gelanggang (iaitu mati berjuang). 
  57. Keris pada suatu ketika dahulu menjadi pembela tetapi keris ketika ini sekadar menjadi simbol. 
  58. Gurauan: "Apa guna pergi ke bendang kalau tidak bertanam padi. Apa guna kering bersilang kalau takut sama bini.”

Rabu, Januari 02, 2013

Idealisme Perjuangan


Idealisme Perjuangan

Intipati Perjuangan - Ucapan Penutup Muzakarah Qiyadah ke 5 – Dr Siddiq Fadil

Kita berada untuk membina kekuatan rijal melalui kaedah tarbiyyah dan perkaderan. Kekuatan itu datang daripada pertolongan Allah s.w.t. dan kualiti umat Islam – kualiti mu’minin. Dia (Allah) memperkuatkan engkau dengan pertolongan-Nya (pertolongan Allah) dan dengan orang yang beriman. (surah :8, ayat: 62) Inilah dua factor kejayaan… bi nasrihi wa bil mu’minin.

Golongan al mu’minin seperti mereka yang berada di sekeliling Rasulullah s.a.w. Gelaran seperti al qawiyul amin (merujuk kepada Nabi Musa a.s.) dan hafizun alim (merujuk kepada Nabi Yusuf a.s.) serta banyak lagi. Perjuangan kita bertitik tolak daripada satu idealisme. Dalam keadaan mana pun idealism ini tidak boleh mati. Komitmen kepada idealisme itu menjadi sebab kita ingin membawa perubahan – menjadi agen perubahan. Kita ingin berubah bagi melaksana idealisme perjuangan.

Sejauh mana kita guna idealisme ini untuk didokongi orang-orang muda dan para pelajar kerana pada usia inilah mereka mempunyai idealisme yang cukup tinggi. Kerana idealisme itulah kita membuat perubahan. Tanpa idealisme buat apa kita inginkan perubahan? Ada kematian idealism pada sebuah pertubuhan. Mereka ini menjadi alat bagi mempertahankan kebobrokan. Persatuan itu melakukan kesilapan strategi besar kerana menyokong regim yang korup. Mereka mengkompromi idealisme dan mengkhianati perjuangan.

Kesempatan ini harus diambil supaya gerakan Islam yang tulen memenangi persaingan. Kesempatan ini perlu diambil demi menyelamatkan generasi muda bagi mengekalkan idealism perjuangan. Kenapa dikatakan mereka mengkhianati perjuangan? Sebabnya adalah mereka bukan saja menyokong parti korup tetapi parti itu merupakan budaya yang merosakkan umat – budaya kezaliman, budaya fitnah, budaya rasuah, budaya diskriminasi… Nama parti itupun telah dijadikan dan dimomokan sebagai sesuatu yang jelek. Mana mungkin gerakan muda Islam mendokong budaya buruk seperti ini. Apa telah jadi kepada idealism perjuangan mereka? Sebenarnya, persatuan ini telah melakukan satu kesalahan yang fatal.

Gerakan Massa 

Ada pergerakan Islam yang mempunyai dilema di antara sama ada menjadi gerakan eksklusif atau gerakan massa ( lebih terbuka dan inklusif). Kita tidak pernah ada dilema seperti ini. Kita mesti bersifat massa – jamahiriyyah. Pergerakan massa terbuka, inklusif dan mempunyai golongan teras – safwatul mukhtarah. Perkaderan itu penting. Dana juga cukup penting. Tetapi kekuatan kita adalah komitmen kepada perjuangan – ikhlas dalam perjuangan – itu yang membawa keberkatan.

Harus diingat babak bersejarah dan terpenting pada abad ke 20 adalah kebangkitan Islam dan perubahan yang dibawa. Siapa yang mendanainya, siapa yang membiayainya? Tidak ada kekuatan dana atau tokoh korporat. Kerana yang bangkit dan berjuang hanyalah anak-anak muda yang tidak ada apa-apa – namun itulah yang mencipta sejarah. Betapa banyak badan-badan yang kaya raya tetapi tidak ada usaha dan tidak ada pencapaiannya. Oleh itu, jangan tunggu dana semata-mata, buat sebaik mungkin kerana yang ikhlas itulah yang membawa keberkatan. Berpuluhan tahun gerakan ini disaingi, disabotaj, dihijack dan menghadapi pelbagai karenah serta gangguan.

Kita masih mempunyai keyakinan bahawa sesiapa yang ikhlas dalam perjuangan, itulah yang diterima oleh Allah swt sebagai amal yang ikhlas – mujahidin dan mukhlasin. Ada sekolah-sekolah kita didiskriminasi sedangkan lain-lain memperolehi bantuan. Gerakan ini pun sudah didiskriminasi. Namun dengan semangat juang, ini tidak akan memberikan kesan apa-apa pun. Bantuan kewangan kalau ada bagus, kalau tidak ada pun tidak mengapa. Gerakan kita berjaya bukan dari bantuan penguasa. Kita ingin katakan begini:- Andai yang ditahan itu memang hak kita, maka itu satu kezaliman. Andainya kita tidak berhak ke atas pemberian itu, kita ridha, kerana itu memang bukan hak kita. Tetapi kalau itu hak kita dan ia disekat, diselewengkan, maka setiap sen akan melaknat mereka yang menghalangnya daripada sampai kepada yang berhak.

Intipati Gerakan Substance kita adalah ilmu, fikrah dan komitmen perjuangan. Dengan pertolongan Allah swt, kita akan survive selama mana kita mempunyai substance – keilmuwan, pemikiran dan komitmen – keazaman perjuangan. Sunnatullah……Adapun buih itu maka akan hilang lenyaplah ia hanyut terbuang, manakala benda-benda yang berfaedah kepada manusia maka ia tetap tinggal di bumi. Demikianlah Allah menerangkan misal-misal perbandingan. (Surah : 13, Ayat : 17) Jika bangkit semata-mata berdasarkan emosi, ia akan lekas lenyap. Inshallah, gerakan ini akan survive – mempunyai kelangsungan selagi mana memberikan manfaat kepada manusia…wa amma ma yan fa unnas.

Di tengah-tengah gelanggang ini mampukah kita terus memberikan manfaat kepada manusia, manfaat kepada Islam dan umat? Kita selamat selagi kita menjadi aset dan bukan liabiliti kepada umat. Namun, Islam mengajarkan kita bahawa bukan sahaja kita harus mempunyai substance tetapi perlu tampil dengan meyakinkan. Bekas atau packaging yang tidak menarik akan tidak terjual. Oleh itu bukan cuma substance tetapi juga penampilan – presentation.

Pencitraan wadah kita – imej – harus meyakinkan, memikat dan memukau. Lihat hadith kedua dari matan arba’in karya Imam al Nawawi. Selama ini kita menangkap tiga mesej utama iaitu Islam, Iman dan Ihsan tetapi mukadimah hadith ini pun perlu kita perhatikan iaitu penampilan Jibril a.s. - ….tiba-tiba muncul di hadapan kami seorang lelaki yang memakai pakaian yang sangat putih, berambut sangat hitam, yang tidak ternampak pada dirinya kesan-kesan tanda musafir dan tidak seorangpun di kalangan kami yang mengenalinya…. Inilah yang dinamakan penampilan iaitu bukan semata-mata penyampaian mesej tetapi penampilan penyampaian yang impresif. Tidak wajar lagi penampilan yang lekeh dan tidak bermaya.

Kualiti Kepimpinan 

Pada akhirnya, kita ingin membina kepimpinan yang berkualiti. Adakah kita telah meletakkan set standard yang tinggi yang tidak mampu untuk dicapai, dipertahankan dan menyusahkan orang yang terkemudian? Standard ini adalah boleh dicapai – achievable – dengan melebarkan dan memperluaskan ilmu supaya tidak berkisar dan berbicara disiplin khusus masing-masing sahaja tetapi meliputi syariah dan pemikiran Islam bagi aliran yang bukan berasal pendidikan agama. Musalahah Kita menyokong usaha-usaha konsolidasi dalaman gerakan tetapi di samping konsolidasi itu harus ada musalahah – reconciliation.

Musalahah dengan kawan-kawan dan rakan-rakan yang terpisah akibat sesuatu yang telah berlalu pada masa dahulu. Masa telah berlalu dan harapannya telah timbul ketenangan dan kedamaian. Kita harus berusaha supaya gerakan kita terus membesar bukan mengecil. Carilah jalan kemungkinan untuk musalahah – perpaduan – setelah berlalunya masa kecuali mereka yang telah melakukan kesalahan jenayah syariah yang tidak terampun seperti qazaf.

Sejarah 

Adalah sangat perlu supaya sama ada ahli, kader dan pimpinan mengetahui dan memahami sejarah perjuangan gerakan. Sejarah dianggap sebagai alat penting oleh tokoh-tokoh pengurusan – history as a leadership tool – bagaimana mengetahui sejarah dan mengetahui bagaimana untuk memanfaatkan sejarah. Sejarah bukan remeh atau mudah dipandang enteng oleh setengah orang – apa erti sejarah – nostalgia of irrelevant details – mengingati peperangan yang telah berlalu. Apabila timbul isu pertikaian dan ada yang tidak menghormati pandangan syura, maka kita tidak hairan dan tidak terkesan kerana kita mempunyai sejarah dan pengalaman dalam perkara yang sama sebelum ini.

Kita mampu menghadapinya. Sejarah kita penting dan kita perlu hasilkan karya atau memoir yang dapat merekodkan catatan perjalanan perjuangan gerakan. Baru-baru ini ada kuliah seorang professor Barat tentang sejarah tanah air yang terperinci tetapi bab kebangkitan Islam hanya sekadar kisah Kaum Muda sahaja. Babak terpenting kebangkitan Islam dan pemuda serta pelajar sekitar 60’an-80’an tidak dinyatakan olehnya dan ini menimbulkan reaksi hangat audien termasuk pengerusi forum tersebut

Khamis, Disember 27, 2012

Kalimah Allah: Sedalam Mana Sensitiviti & Keprihatinan Politik Kita?


Kalimah Allah: Sedalam Mana Sensitiviti & Keprihatinan Politik Kita?

Oleh Amidi Abd Manan (Presiden ABIM)

Pernyataan kedatangan agama Kristian beraliran Nestorian ke rantau ini di blog 1Malaysia Datuk Seri Najib, mengundang beberapa persoalan. Apakah tujuan pernyataan tersebut? Adakah ia bertujuan ingin menyatakan bahawa kehadiran agama Kristian adalah seusia dengan kedatangan Islam atau lebih awal lagi?

Adakah pernyataan ini ingin mengangkat fungsi dan watak agama Kristian yang mewarnai rantau ini dalam merubah masyarakat? Atau adakah ia sekadar pernyataan politik yang bertujuan menyantuni pengundi Kristian?

Pernyataan sumbangan Kristian terhadap pembangunan rantau ini perlu dibuat dengan berhati-hati apatah lagi apabila merujuk ke abad yang ke-7. Ia boleh mendatangkan kekeliruan tehadap latar belakang pembentukan budaya dan peradaban di rantau ini.

Menurut Tan Sri Prof Dr Syed Muhammad Naquib al-Attas, Islam telah memainkan peranan yang jauh lebih signifikan dalam pembentukan budaya dan peradaban di rantau ini. Ia telah membebaskan dan membentuk weltanschauung atau pandangan sarwa masyarakat di sini.

Pengaruh Islam telah jauh meresap ke dalam urat nadi umat manusia di sini yang terpancar dalam pemikiran, budaya, kesusasteraan dan peraturan hidup.

Kedatangan Islam telah merungkai pengaruh Hindu-Buddha dalam peradaban masyarakat di Nusantara. Prof. Dr Syed Muhammad Naquib al-Attas menegaskan bahawa kehadiran Hindu-Buddha gagal merubah pandangan hidup masyarakat dan seterusnya tidak mampu menghasilkan satu kelainan yang memerdekakan masyarakat daripada fahaman animisme yang telah bertapak terlebih dahulu.

Dari pernyataan ini juga ia turut menatijahkan bahawa kedatangan Kristian juga gagal membentuk dan memberikan pengaruh yang bermakna terhadap kebudayaan dan peradaban masyarakat di sini. Tambahan pula Kristian aliran Nestorian yang merupakan aliran minoriti yang bermula di sekitar abad yang ke lima di Parsi.

Aliran ini mempercayai bahawa Isa (Jesus) merupakan anak angkat tuhan yang bertentangan dengan kepercayaan majoriti penganut Kristian yang menyatakan bahawa Jesus adalah anak tuhan dan bersatu dalam satu jasad. Ajaran Nestorian ini akhirnya terpencil dan semakin mengecil walau pun ada usaha untuk mengembangkannya sehingga ke tanah besar China.

Penyebaran Islam di rantau ini telah dilaksanakan dengan begitu teliti dan berhati-hati oleh para pendakwah Islam. Warna Hindu-Buddha yang begitu pekat perlu dicairkan dan diganti dengan warna Islam yang indah. Ketelitian itu turut melibat persoalan bahasa.

Bahasa memberikan makna dan seterusnya membentuk persepsi yang dikehendaki dan menanam keyakinan yang hakiki. Justeru itu menurut Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas, penyebaran agama Islam di rantau ini menggunakan bahasa Melayu dan bukan bahasa Jawa. Ini kerana bahasa Jawa telah diresapi oleh pengaruh Hindu-Buddha yang begitu pekat.

Para pendakwah ketika itu tidak menggunakan perkataan 'brahma' bagi merujuk tuhan yang esa sebagaimana yang digunakan oleh agama Hindu. Ini kerana konsep ketuhanan yang berbeza yang hendak disampaikan kepada mad'u. Tidak menyamakan 'dewa/deva' dengan malaikat juga kerana sebab yang sama.

Justeru kalimah 'Allah' yang digunakan oleh masyarakat di sini adalah unik dan khusus kepada konsep ketuhanan yang diperakui oleh Islam sahaja. Maka perkongsian perkataan adalah satu usaha yang berlawanan dengan budaya masyarakat di sini. Tambahan pula tiada hujah ilmiah yang menunjukkan perkongsian itu perlu diwajarkan. Hanya dakwaan ia telah digunakan berabad lamanya di tanah Arab bukan satu hujah yang kukuh.

Ini kerana kalimah Allah tidak digunakan dalam Bible versi asli yang diturunkan dalam bahasa Ibrani atau Hebrew (bahasa kaum Yahudi). Perkataan 'helluvah' atau Elohim digunakan bagi merujuk tuhan dalam bahasa tersebut. Apatah lagi versi bahasa Inggeris yang menggunakan 'god' bagi rujukan yang serupa.

Jadi apakah hujah yang wajar bagi perkataan Allah digunakan dalam Bible versi bahasa Melayu melainkan hujah penyebaran agama Kristian kepada masyarakat Melayu?

Jika alasan ia telah digunakan selama lebih 50 tahun di Sabah dan Sarawak ia adalah alasan yang terbit dari satu kesalahan situasi yang lahir dari kefahaman yang salah. Adakah kesalahan ini mahu dibiarkan atau perlu kepada pembetulan?

Bukan kerana takut berkongsi istilah yang sama. Jika kita lihat perkembangan agama Islam di Sabah dan Sarawak dalam masa 50 tahun ini, ia telah menunjukkan pertambahan yang ketara. Islam telah berkembang sehingga ke pedalaman dan terus berkembang dari semasa ke semasa.

Penghayatan Islam sudah semakin baik dengan pertambahan institusi pendidikan Islam dan disambut baik oleh masyarakat. Mereka yang berhujah kekhuatiran ini memberikan gambaran bahawa Islam ini kerdil juga telah tersilap.

Penegasan Allah dalam surah al-Ikhlas, yang dengan jelas menekankan 'Allah' adalah tidak beranak dan tidak diperanakkan memberikan isyarat bahawa istilah 'Allah' jangan dipermudahkan.

Oleh itu gesaan Setiausaha Agung DAP, Yb Lim Guan Eng yang mahukan agar perkataan 'Allah' boleh digunakan oleh masyarakat Kristian dalam Bible versi Melayu jelas menunjukkan kejahilan beliau dalam persoalan ini. Ia hanya satu isu politik yang cuba ditonjolkan.

Polemik kalimah 'Allah' antara penganut Islam dan Kristian di Malaysia mesti dihentikan segera dengan menghormati waq'iy atau latar sejarah dan budaya masyarakat setempat.

Penegasan perasaan kesal yang mendalam terhadap ahli politik negara ini apabila isu kalimah 'Allah' ini digunakan untuk meraih sokongan sehingga menggadaikan maruah agama Islam dan memperjudikan keharmonian hubungan antara agama.

Pertubuhan dakwah di negara ini mahukan ketegasan yang ikhlas dalam memelihara agama khususnya agama Islam.

Jumaat, Disember 14, 2012

Teach For Us: Critics

Copyright © 2012 National Public Radio. For personal, noncommercial use only. See Terms of Use. For other uses, prior permission required.

MICHEL MARTIN, HOST:
I'm Michel Martin, and this is TELL ME MORE from NPR News. As the school year winds down around the country, we decided to take a closer look at a widely touted success story in education that's getting new scrutiny.

When then-Princeton University student Wendy Kopp created the idea for Teach for America as part of a student thesis, an adviser told her she was, quote, "quite evidently deranged," unquote.

But the idea of bringing outstanding college students from a variety of fields to teach at needy or underperforming schools caught on. Since 1990, Teach for America has trained over 20,000 would-be teachers. And it is still a powerful draw for many college graduates.

Teach for America, or TFA, reports that nearly 50,000 applications were received for just about 5,000 openings in the most recent program here. But now, some graduates of the TFA program are among those criticizing the group, and questioning whether it is really helping struggling students and schools. One of those is Gary Rubinstein. He is a math teacher at New York City's prestigious Stuyvesant High School. He's a two-time recipient of Math For America's Master Teacher Fellow. He's written books about teaching, and is a contributor to Teach for Us. That's an independent blog for Teach for America alums.

One of his more recent blog posts was titled "Why I Did TFA, and Why You Shouldn't," and he's with us now. And let me just note that we will hear from a representative from Teach for America in just a few minutes, but schedules did not permit all of us to speak together, and that's why we're hearing from Mr. Rubinstein first.

Welcome. Thank you so much for joining us.

Courtesy Michael Lisnet/Math for America

GARY RUBINSTEIN:
Oh, you're quite welcome. Thanks to - having me.

MARTIN:
So let me just start by asking you why you were attracted to Teach for America. You've written a number of pieces about it - and recruiting pieces, in fact, talking about your affection for the program.

RUBINSTEIN:
Well, yes. I was part of the 1991 core, which was the second year of Teach for America. And I did it for the same reason that a lot of people nowadays do it. We want to give back to society that's treated us well, and we feel we maybe have something special to offer students.

MARTIN:
I was wondering whether your criticisms came over time; or was there kind of a eureka moment, when you said to yourself, well, wait a minute, this is not right.

RUBINSTEIN:
From pretty early on, I became critical of their training model. I felt like it wasn't preparing people. Teach for America has only five weeks of training, And I actually think that it could be enough time, but I don't think they use the time wisely. These student teachers sometimes only - they only teach for 12 days, one hour a day, and the classes often only have maybe 10 or 12 students in them. Some classes have as few as four students. So this is not a realistic training model, and you need to practice teaching to get good at it.

MARTIN:
You've got a number of criticisms, which you've kind of enumerated - lack of training or really, inadequate training. But you also said that the context has changed. You know, when you were hired - that you were filling vacancies. There were jurisdictions where there just weren't enough teachers. So it was kind of, somebody is better than nobody.

You're saying now, that situation has changed. Overall - I mean - is the most significant criticism that the context has changed, or you just think the program just doesn't work?

RUBINSTEIN:
Well, my most significant criticism is that their exaggerated claims of success end up, I think, harming the education system in a couple of different ways. For instance, they claim that their first-year teachers are doing really well. Like, on their website, it says that 41 percent of the first-years achieve a year and a half worth of progress in one year.

When I hear this, as a veteran educator, it's like hearing that there's a group of rookie baseball pitchers that all throw the ball 200 miles per hour. It just - it's not the way it works. I've been teaching for almost 20 years. I don't know that I get a year and a half of growth every year.

Now, these exaggerations are problematic. One, I think they give the trainees - the new trainees get a false sense of confidence. They hear all these stories about how great they're going to be. And I think at least subconsciously, it makes them not train as seriously as they might.

The second thing is, I think TFA might believe some of their own - sort of exaggerations, and that causes them not to improve their training model. But the biggest thing is that politicians hear these inflated successes, and then they buy into the current myth that we've got these old, lazy teachers that need to be replaced with these young go-getters. And that's also not the way it works.

But the huge issue - and the thing that got me, about a year ago, writing on this almost weekly - is the TFA alumni who, after two or three years, leave the classroom and go into a leadership pipeline. Now, there are some great Teach for America alumni that became leaders. They taught for a lot of years, and they became principals and things like that.

But I'm talking about a certain, small class of them. They taught for maybe two or three years, and then they were given the reigns to take over a district - and they have not done a very good job. A prime example is Washington, D.C., where Teach for America alumni are sort of at all levels, including the very top, and they haven't succeeded there. They have a policy of shutting down schools, firing teachers, given bonuses based on what I consider to be inaccurate metrics. And they've sort of bought into the whole corporate reform movement.

MARTIN:
I'm talking with Gary Rubinstein. He is an alumnus of the Teach for America program. He's now a veteran teacher, and he has become a critic of the program.

When you say corporate reform movement, what are you talking about, specifically?

RUBINSTEIN:
Oh, oh. Well, corporate reform movement is based on - sort of business principles; the idea that in business, if you don't get - if people aren't making a profit, you threaten them; if you don't get your profits up, we're going to fire you. And then there's competition with other stores, and that drives everyone to do better.

But in the world of education, it doesn't work so well that way. You have these charter schools that Teach for America alumni often are principals, and they lead charter networks, and we find that they sometimes get better results. And then when we look into why their results are better, we find that they don't serve some of the hardest-to-serve kids, which is the original point of Teach for America.

MARTIN:
Forgive me, Mr. Rubinstein. I'm struggling with a way to ask this question because I think that your comments should be addressed on the merits, but I can't help but notice that you are currently teaching at a selective high school. You're critical of the program for saying - you're saying that some of these schools massage the numbers by kicking out kids who are less likely to succeed. But kids can't even get into your school unless they pass a difficult exam. I'm just wondering how that frames your thoughts about this.

RUBINSTEIN:
Oh, I taught - well, first, I taught for four years in Houston, which was my original placement site; and then I also taught in Denver. So I taught in three different schools where students were suffering in this way and in that time, I learned a lot about that.

Now, I don't teach in a school like that anymore, and it's partly because I don't think I have the energy right now to do it - you know, with my family, and all that. So I've decided for myself, since I don't know that I can make the phone calls every night, and do all those extra hours of work that I would need to do, to do the best job that I could, I decided, you know, I'll teach at a place where I can - where I won't have to do as much of that after-school calling.

But I always made sure that I would train, and share what I learned about teaching in these other schools, with the new Teach for America teachers. So right from the time I left Teach for America, I started writing my advice about teaching. I volunteered to go to the institutes. I worked as a trainer for the institute, and I wrote books about teaching. So I've kept up on all these issues.

But you don't have to be in one of the schools to know what's going on. I have taught there. I've seen brilliant students in my old schools, so it's not that I think that poor kids can't learn - because I know that they can.I don't think Teach for America is proving that they've figured out how to really overcome it in a big way.

MARTIN:
Gary Rubinstein is an alumnus of Teach for America. He currently teaches at the prestigious Stuyvesant High School in New York City. That's a selective public high schoo. And he was kind enough to join us from New York. Gary Rubinstein, thank you so much for speaking with us.

RUBINSTEIN:
Oh, I really appreciate it. Thanks for having me.

::::::::::::::::::::::::::::::::::

Who is Gary Rubinstein?
- A Houston 1991 alum (not charter corps since that was the year before).  Despite writing two books and teaching for thirteen of the past nineteen years.
- The author of two guidebooks for new teachers, “Reluctant Disciplinarian” and “Beyond Survival.” 
- Mostly ignored by TFA though have a lot of ‘suggestions’ for how they can improve.
- Also a two-time recipient of the Math For America master teacher fellowship.
- blogger for http://garyrubinstein.teachforus.org/
- Like to see TFA improve their teacher training since new CMs can’t afford to have a bad first year if they’re only going to teach for two years.
- His Note: "When you read my stuff, don’t take it as ‘gospel’ by any means. I want it to be fodder for you to think critically about what works, what doesn’t work, what works for some and not for others and why."


For more readings on TFA, go here:
http://garyrubinstein.teachforus.org/2011/10/31/why-i-did-tfa-and-why-you-shouldnt/

Selasa, Disember 11, 2012

How to eliminate unnecessary meetings and turbo-charge the necessary ones.

How to eliminate unnecessary meetings and turbo-charge the necessary ones. 

It's true. People hate meetings. But for most business people, meetings are a necessary evil. Why are they so detested, and what can be done about it?

According to Forbes® magazine, a recent survey reported that a whopping 85% of executives said they were unsatisfied with the efficiency and effectiveness of meetings at their companies. Yet many of these management-level men and women spend more than half of their time in meetings.
Consider some of these alarming statistics about meetings:

    At this point in the meeting we'll open a discussion of whether or not we needed to have this meeting. Copyright by The Cartoon Bank
    "At this point in the meeting we'll open a discussion of whether or not we needed to have this meeting."
    • There are estimated to be more than 11 million business meetings in the US every day.
    • Most executives attend about 62 meetings every month.
    • An average of 5.6 hours per week is spent in meetings.
    • Research has found that over 50% of meeting time is wasted, equating to about one day per week of lost time per employee.
     
    So how do we eliminate the "evil" - the unnecessary meetings - while turbo-charging the "necessary" meetings we must have? Here are some ways your company can have fewer, better and more productive meetings.

    Eliminate Unnecessary Meetings
    Take an honest and objective look at your organization's meetings. You will likely find that a lot of meetings aren't necessary. 

    Ask these questions about your meetings: 
    • Is it just a habit? Many regular meetings have no objective. 
    • Is there a specific purpose for this meeting? 
    • Is there a defined agenda with a stated goal? 
    • Will the result of the meeting have a measurable outcome? 
    • Are there one or more decisions that need to be made? 
    • Will the decision-makers be in attendance? 
    • Consider placing this list, or something like it, in your conference room(s)! 
    Eliminating unnecessary meetings will allow you more time to focus on making the important ones better. 

    Make Meetings Efficient and Effective 
    Certain meetings are necessary. Projects must be managed, decisions must be made, and people need to be apprised of important information. If only 15% of meetings are effective, how do you make sure yours are part of that group? 

    The best way is by using visuals. SmartDraw gives you the tools to do this with a variety of easy to use flowcharts, graphs and other templates that will improve the efficiency and productivity of your meetings. Visual communication using SmartDraw has been shown to reduce meeting times by as much as 25%. Effective meetings use a visual agenda that allows you to build action items in real time. This process is known as live information capture and will produce results that are up to six times more effective than communicating with words alone.
    Here are some simple tips that will help make your meetings more effective and efficient.
    1. To communicate effectively - visually - use a conference room projector or connect attendees via computer using an online meeting platform such as WebExTM or GoToMeetingTM.
    2. Have an agenda prepared ahead of time. According to a survey conducted by Microsoft®, 63% of meetings in the US don't have a prepared agenda! Make sure that the agenda is structured around what you want to accomplish, rather than following a rote format.
    3. Share the agenda with other attendees in advance. Elicit feedback and make sure everyone is clear on the purpose and goal of the meeting. In the above agenda, the discussion items are clearly defined. Those attending are made aware - in advance - that decisions will be made, responsibilities will be assigned, and completion dates will be set.
    4. Document decisions, tasks and assignments during the meeting. Assign action items to each person right on the visual agenda in real time. Everyone in the meeting sees the action item assigned. There is no room for different interpretations of action taken and the person assigned the task is publicly accountable for completing it.
    5. Try to keep meetings brief, but don't sacrifice quality. The goal is to eliminate unnecessary meetings but make sure the ones you have are highly productive.

    Make Sure that the Right People Attend

    If decisions, particularly critical decisions, must be made, then be sure that the decision-makers will be there. If they can't, then the meeting will be a waste of everyone else's time and needs to be canceled or rescheduled.

    Too many meetings involve people who have no stake in the outcome. Those in attendance should be crucial to the decisions that need to be made or the assignments that will be given.

    Be Aware of the Morale Factor

    For many people in the workplace, there is a certain status attached to being included in meetings. They build their schedules around them and may not be happy about fewer meetings and fewer invites. 

    Letting everyone know in advance that the company is going to reduce the number of overall meetings, with a focus on making meetings more productive, will let them know they aren't being left out.

    The Key to Successful Meetings: a Great Visual Processor 

    To produce great results you need great tools. For effective meetings, use a tool like SmartDraw that is designed for live information capture. SmartDraw has a special template specifically designed for your meeting. It lets you create an easy-to-read agenda, edit in real time, and assign action items to attendees. Best of all, it gives everyone in the meeting a clear and concise plan of action with accountability.

    (Sumber: smartdraw@newsletter)

    Rabu, Disember 05, 2012

    Engaging Students in Mathematics


    The last month has seen a plethora of discussions about the necessity for teaching math beyond what most jobs consider necessary. Much of it started from Andrew Hacker's now infamous article on whether math is necessary, to which a bunch of us replied with equal fervor (Dan Willingham's and Sherman Dorn's pieces are great rejoinders). What we all seem to agree on is that, indeed, the way we teach math matters. Lots. Having a positive environment for kids where they feel like they can actually do math without feeling like they're complete failures matters a lot.

    Often, that starts with us as teachers.

    Developing an environment where students can experiment and gain entry into the language of math starts with having a person who can facilitate what Stephen Krashen termed a low affective filter environment. While his study was applied to English Language Learners, his hypotheses should apply to all subject areas, math highest among them.

    In my classroom, I have five principles for assuring that all students can enter into the math, and also for creating the conditions for math success.

    1) Allow More Mistakes

    I would suggest this to just about every teacher, but specifically math teachers, especially those of us who use the word "wrong" a lot. We should strike a balance between using direct instruction and exploration, leaning more on the exploration piece. Once we allow more mistakes, we let students into the process that our earliest mathematicians used in developing the axioms we believe today. Also, by admitting that we all make mistakes, it sends a clear signal to kids that they can be mathematicians, too. Surely, I'm not suggesting that we let the mistakes be. Yet, when I make a mistake on the board (intentionally or otherwise), I hope my students catch onto that, thus putting them in the position of expert. Speaking of which . . .

    2) Support Their Struggle

    At first, most of us get nervous when children struggle with mathematics, as if they need to get the math as soon as they receive the instruction. Even if it might look simple to us, the students may still be grappling with the skills, the concepts or both. That's OK. When students struggle with the material, they learn how to work problems out on their own as self-motivated workers. Of course, that also means the teacher needs to encourage them as often as possible to do so. If students think their efforts have no merit, then they often won't own it. In an environment where teachers support students' working through a problem, a teacher can tell when a student has quit. You have an option before you intervene . . .

    3) Let the Kids Teach, Too

    During the class period, I prefer the students speak more than I do. If I'm talking too much, that means I'm using too much of my speaking quota. In other words, they'll tune me out if I'm talking too much. Once I let the students speak (meaning, not just one student, but many), they take even more ownership of the math taught to them. This especially proves true during the class work time as well. Having them explain to each other (with the proper guidance) really empowers them to own the material and develop their own process for checking answers. Plus, I’m not exceeding my speaking quota. However . . .

    4) Answer a Question with More Questions

    If, in fact, a student asks us a question, we ought to validate their question by giving them another question. That way, we ensure that the onus for the "answer" falls on them. The type of questions we ask and the way we frame questions matters here, too. Questions that generate a "yes" or "no" answer simply won't do. Instead, we can leave them with a question that they can answer. I do emphasize the word "leave" because it's always good for you to walk away without explicitly telling them they were right. By the time you leave, they should already know this.

    5) Personalize the Questions

    Inserting children's names into the problems (appropriately) engages students in the material. As you start the problem, speaking about the student in the third person immediately gets him or her engaged, and gives the other students a window into the problem. Knowing the person in the problem (even if the situation itself is hypothetical) gives the entire class a sense of ownership and belonging within the math. Obviously, teachers should spread the wealth in naming people, because it may look like we're playing favorites or just focusing on the "struggling" children. All children need access to the math.

    This advice obviously takes time and a teacher's willingness to fail. This also might push some of my colleagues out of a comfort zone. Yet we as teachers have to set a precedent for the success of lifelong learners, not just until a standardized test comes. One of the ways we set our students up for this type of success is by providing conditions for questioning, experimentation and ownership to happen. Those of us who only want to "skill and drill" students perpetuate attitudes that Hacker alluded to in his piece.

    Math literacy matters. Let's do our part.

    (Source: http://www.edutopia.org/blog/engaging-students-in-math-jose-vilson)