Khamis, Februari 26, 2009

Budaya Membaca



1) Hari ini, dalam radio era, slot Riuh Pagi bersama Aznil Nawawi dan Din Beramboi, berdebat mengenai amalan budaya membaca di kalangan rakyat Malaysia. Ini adalah isu yang semua rakyat Malaysia tahu; tapi, masih tak ambil tindakan sewajarnya oleh kebanyakan rakyat seantero negara.

2) Mengikut kajian, rakyat Malaysia membaca secara purata, 2 helai/muka sahaja setahun. Satu nilaian yang cukup hina untuk masyarakat atau negara yang dikatakan memegang prinsip Islam Hadhari!

3) Di Jepun, kata Aznil, di dalam bullet train, hampir kesemua penumpang membaca sementara sampai ke destinasi mereka masing-masing. Cerita beliau lagi, dia yang tidak punya apa-apa bahan bacaan, dengan malunya, buat-buat baca dan belek-belek tiket train tersebut dan buat-buat sibuk dan penat; ala-ala pelancong yang kepenatan. Rasanya, cerita-cerita sebegini sudah biasa didengari di mana-mana negara maju di seluruh dunia.

4) Kenapa kita membaca?
a) untuk mengetahui apa yang kita tak tahu.
b) untuk mengingatkan kembali apa yang kita terlupa.
c) untuk memahamkan apa yang kita telah tahu, dan mungkin belum tahu.
d) untuk menyeimbangkan idea yang kita telah ada dengan idea baru yang lebih segar.
e) untuk memberi rangsangan kepada akal, atau jiwa, atau rohani, atau emosi supaya lebih terisi.

5) Natijah daripada membaca akan membawa implikasi dan kesan kepada tindakan kita seharian; dan akhirnya memberi refleksi kepada masyarakat pada umumnya. Dengan kata lain, masyarakat yang kusut kehidupannya, tak kiralah dari ekonomi, sosial, pendidikan, dan lain-lain, memberi makna bahawa masyakatnya ada masalah dalam pembudayaan membaca.

6) Bukan bermakna masyarakat yang punya budaya membaca tidak ada masalah; cuma mereka dapat keluar dari kepompong masalah itu lebih cepat dari masyarakat yang sebaliknya. Terpulang kepada aplikasi dan pengkaedahan penyelesaian masalah yang mereka ketahui.

7) Orang tua-tua berkata; manusia yang hebat bercakap tentang idea, manusia yang biasa bercakap tentang manusia yang lain, manusia yang lemah bercakap tentang dirinya sendiri.
(Great men speaks of ideas, lay men speaks of others, weak men speaks of themselves).
Ini juga memberi refleksi kepada tahap keilmuan dalam diri masyarakat. Dengan kata mudah, buka televisyen atau akhbar, berapa lama/banyak kisah tentang idea, orang lain, atau tentang diri/bangsa sendiri?

8) Apa hendak dikatakan, bila mana tokei kedai buku yang menjual buku-buku ilmiah mengadu tidak dapat berkembang di Malaysia? Ironinya, banyak pula kiosk-kiosk menjual majalah, akhbar, komik dan seangkatan dengannya terdapat di tepi-tepi jalan di seluruh negara. Mungkin... masyarakat Malaysia senang dengan budaya bacaan ringan dan menghiburkan. Ironinya lagi, bercakap soal politik, pendidikan dan ekonomi, malah tentang undang-undang juga tak kurang hebatnya di kedai-kedai kopi! Bolehkah kita bayangkan sejauh mana kebenaran dan ilmiahnya sembang mereka ini? atau mungkin inilah taraf kita? Bila bercakap, menggegar bumi, namun hasil untuk panduan generasi masa depan hanya menjadi angin dan disandarkan sahaja pada kenangan.

9) Sedih mengenangkan tahap kesedaran untuk membaca di kalangan umat Islam juga sangat sederhana. Generasi hari ini sudah boleh membaca di mana sahaja, termasuklah di kaca monitor komputer melalui online (internet) mahupun offline. Bagaimana lagi motivasi yang harus disuntik agar rakyat minat membaca? Terpulanglah kepada diri dan keluarga masing-masing untuk menerapkan amalan ini sebagai suatu nilai yang sangat tinggi dalam diri dan keluarga.

10) Saya sangat percaya, segala yang baik itu, harus bermula dari dalam diri sendiri; dan ia harus bermula di rumah. Masih belum terlambat untuk mulakan sekarang; bacalah sebelum Tok Imam bacakan sesuatu kepada anda!

berani

NEGARA memang memerlukan pemuda yang berani untuk mempertahankan maruah agama, nusa dan bangsanya. Tanpa keberanian sesuatu bangsa itu akan dilanyak dan dipersendakan sepanjang masa. Bangsa itu akan diinjak-injak. Pemuda yang berani juga adalah pahlawan negara. Mereka juga menjadi benteng kepada kesejahtraan negara.

Tetapi keberanian itu bukan keberanian bodoh, gedebe atau samseng, sebaliknya keberanian bertatasusila dan bertamadun serta bijaksana.

Keberanian beradat dan keberanian yang memiliki akal budi yang luhur nan terpuji. Keberanian yang berpijak di bumi nyata dan rasional.

Singa dan harimau di dalam rimba juga berani. Tetapi keberanian itu tidak boleh diiktiraf kerana ia menceroboh hak asasi orang lain. Berani mereka tidak berhati perut dan berani tidak disulami dengan ilmu-ilmu kemanusiaan dan lain-lainnya.

Perompak, lanun dan kaki pukul juga berani. Tetapi keberanian itu tidak ada moral. Mereka berani kerana diupah dan diberi baksis sesen dua. Keberanian mereka bertongkatkan kepada perut. Mereka menggunakan keberanian untuk mengisi perut dan bukan menjaga agama, bangsa dan negara. Keberanian begitu bukan sejati. Keberanian kumpulan itu yang boleh membawa ketidakamanan kepada negara dan huru hara kaum. Ada kalanya keberanian itu membelakangkan undang-undang dan lebih bersifat bersultan di mata beraja di hati.

Petikan hari ini...
(http://msomelayu.blogspot.com/)
(Mohd Sayuti Omar)





Selasa, Februari 24, 2009

Slumdog Millionaire; synopsis

Jamal Malik, an 18 year-old orphan from the slums of Mumbai, is just one question away from winning a staggering 20 million rupees on India’s “Who Wants To Be A Millionaire?”

But when the show breaks for the night, police arrest him on suspicion of cheating; how could a street kid know so much?

Desperate to prove his innocence, Jamal tells the story of his life in the slum where he and his brother grew up, of their adventures together on the road, of vicious encounters with local gangs, and of Latika, the girl he loved and lost.

Each chapter of his story reveals the key to the answer to one of the game show’s questions. Intrigued by Jamal’s story, the jaded Police Inspector begins to wonder what a young man with no apparent desire for riches is really doing on this game show? When the new day dawns and Jamal returns to answer the final question, the Inspector and sixty million viewers are about to find out.

UK official trailer


Official Trailer


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Fikrah:-

1) Kategori : HARUS TONTON - Sebaik sahaja keluar!!!

2) Bukan selalu drama / filem yang bergenrekan motivasi dan inspirasi diangkat sebagai tema terbaik dari yang terbaik di seluruh dunia; dalam kaca mata dunia hollywood, anugerah Oscar adalah dikatakan terbaik untuk layaran ini.

3) Kisah Jamal Malik, seorang anak muda yang yatim - seharusnya bisa menjadikan iktibar dan ispirasi kepada generasi muda dalam sosial dan realiti semasa; berbeza hero dunia realiti berbanding dengan hero di alam fantasi seperti Frodo (Lord of the Rings) dan Harry (Harry Potter); (walaupun kesemuanya filem semata-mata)- kisah cinta yang dibuktikan dengan kejayaan.


Isnin, Februari 23, 2009

Slumdog Millionaire; From Zero to Hero

From Zero to Hero

“Slumdog” composer A.R. Rahman, a dual Oscar winner for the score and song, said the movie was about “optimism and the power of hope.”

“All my life, I’ve had a choice of hate and love,” Rahman said. "I chose love, and I’m here."

Complete list of winners at the 81st annual Oscars

  • Motion Picture: “Slumdog Millionaire.”
  • Beaufoy accepts the Oscar for best adapted screenplay for his work on ‘Slumdog Millionaire’ during the 81st Academy Awards at Los Angeles

    Actor: Sean Penn, “Milk.”
  • Actress: Kate Winslet, “The Reader.”
  • Supporting Actor: Heath Ledger, “The Dark Knight.”
  • Supporting Actress: Penelope Cruz, “Vicky Cristina Barcelona.”
  • Director: Danny Boyle, “Slumdog Millionaire.”
  • Foreign Film: “Departures,” Japan.
  • Adapted Screenplay: Simon Beaufoy, “Slumdog Millionaire.”
  • Original Screenplay: Dustin Lance Black, “Milk.”
  • Animated Feature Film: “WALL-E.”
  • Art Direction: “The Curious Case of Benjamin Button.”
  • Cinematography: “Slumdog Millionaire.”
  • Sound Mixing: “Slumdog Millionaire.”
  • Sound Editing: “The Dark Knight.”
  • Original Score: “Slumdog Millionaire,” A.R. Rahman.
  • Original Song: “Jai Ho” from “Slumdog Millionaire,” A.R. Rahman and Gulzar.
  • Costume: “The Duchess.”
  • Documentary Feature: “Man on Wire.”
  • Documentary (short subject): “Smile Pinki.”
  • Film Editing: “Slumdog Millionaire.”
  • Makeup: “The Curious Case of Benjamin Button.”
  • Animated Short Film: “La Maison en Petits Cubes.”
  • Live Action Short Film: “Spielzeugland (Toyland).”
  • Visual Effects: “The Curious Case of Benjamin Button.”

-More inspiring stories; read here:

Iktibar pemuda Kahfi

Siri Tafsir Maudhuiy ke-52 : Memugar Idealisma Qurani: Keteladanan Pemuda Kahfi

Pemuda Kahfi adalah sekumpulan pelaku sejarah yang mengabadikan keunggulan iman, kecerdasan akal, keberanian bersikap dan bertindak. Mereka bangkit melepaskan diri daripada belenggu budaya dan tradisi pembodohan: penguatkuasaan dan pemaksaan amalan menyembah berhala, budaya warisan yang dipertahankan dengan setia tanpa dipersoalkan rasionalitinya, tanpa dipertanyakan kerelevanannya.

Fitrah insani yang masih dimiliki tujuh pemuda Kahfi itu tidak dapat menerima agama dan budaya yang tidak serasi dengan kesejatian sifat keinsanan yang memang tercipta dalam acuan tauhidik - kecenderungan fitri kepada penyembahan Tuhan Yang Maha Esa, Maha Berkuasa dan Maha Sempurna.

Akal sihat pemuda Kahfi tidak dapat menerima faham yang tidak rasional. Kemampuan dan keberanian berfikir kritis-evaluatif telah menghasilkan keberanian bersikap - menolak kesesatan yang telah begitu lama membudaya dan mencari alternatif yang benar dan meyakinkan.

1) Fitrah insani yang masih dimiliki tujuh pemuda Kahfi itu tidak dapat menerima agama dan budaya yang tidak serasi dengan kesejatian sifat keinsanan yang memang tercipta dalam acuan tauhidik - kecenderungan fitri kepada penyembahan Tuhan Yang Maha Esa, Maha Berkuasa dan Maha Sempurna.

2) Akal sihat pemuda Kahfi tidak dapat menerima faham yang tidak rasional. Kemampuan dan keberanian berfikir kritis-evaluatif telah menghasilkan keberanian bersikap - menolak kesesatan yang telah begitu lama membudaya dan mencari alternatif yang benar dan meyakinkan.

3) Ketulusan mencari kebenaran mendapat perhatian dari langit. Pemuda Kahfi mengalami pencerahan hidayah, lalu menemukan hakikat tauhid, Tuhan yang hakiki hanyalah Allah, satu-satunya Pencipta, Pemilik dan Penguasa langit dan bumi seisinya.

4) Kebenaran adalah kurnia istimewa yang paling berharga dan membanggakan. Pemuda Kahfi membuat deklarasi tauhid, suatu keberanian yang tercetus dari kekentalan iman dan kebanggaan memilikinya. Motifnya bukan sekadar ingin membuat kejutan atau bangga dengan sikap berani berbeza, tetapi secara tidak langsung menyedarkan masyarakat agar berfikir, mengaktifkan akal sihat yang selama ini beku terbelenggu dalam budaya “dikir barat” - sebut apa sahaja yang disebut oleh “tukang karut” termasuk segala karut dan carutnya. Memang deklarasi tersebut cukup menggemparkan. Mungkin kejutan seperti itulah yang diperlukan oleh masyarakat yang telah lama kehilangan daya fikir dan kematian idealisme untuk membangkitkan akal yang tidur dan menghidupkan hati yang mati.

5) Deklarasi tauhid pemuda Kahfi segera dirasakan sebagai gugatan terhadap kemapanan dan kestabilan serta ancaman terhadap pihak-pihak yang berkepentingan. Raja yang selama ini ikut di”berhala”kan bertindak memberikan kata dua: rujuk ke tradisi datuk nenek, atau hadapi tindakan brutal pihak penguasa.

6) Berani bersikap, harus berani menghadapi risikonya. Demikianlah iman tulen pemuda Kahfi yang mendapat pengakuan dari langit,”…sesungguhnya mereka adalah pemuda-pemuda yang beriman dengan Tuhan mereka, dan Kami tambahkan petunjuk buat mereka.” Pengakuan Ilahi tersebut sekaligus mengungkapkan hakikat hubungan erat iman dengan petunjuk; semakin menguatnya iman, semakin bertambah kebenaran yang menyerlah, termasuk petunjuk Ilahi tentang bagaimana mengurus diri di tengah kemelut pertentangan yang mereka alami.

7) Demi iman dan kebenaran, pemuda Kahfi bersumpah setia mempertahankan pendirian tauhidik dan berusaha menghindari tindakan teror penguasa dengan bersembunyi di gua. Mereka menghilangkan diri, tetapi deklarasi tauhid mereka tidak ikut menghilang. Deklarasi keramat itu tinggal di tengah umat sebagai benih kesedaran.

8) Di tengah ribut memburu dan mengesan jejak pemuda Kahfi, mereka damai dalam limpahan rahmat Allah. Gua gelita yang sempit dan kasar - berkat taburan rahmat - terasa bagaikan kamar nyaman sehingga mereka tertidur nyenyak selama tempoh yang cukup lama. Sementara itu masyarakat telah berubah. Benih iman dan akal rasional yang mereka tinggalkan telah hidup subur dan tersebar luas meliputi seluruh strata: raja dan massa. Ketika itulah mereka sedar, lalu menyaksikan perubahan dan merasakan penghormatan umat generasi baru yang tahu menilai kebenaran, kerasionalan dan keberanian bersikap benar.


(dipetik dari minda madani online)
Siri Tafsir Maudhuiy
Dato' Dr. Siddiq Fadzil, Kolej Dar al-Hikmah.

Ahad, Februari 22, 2009

Menang-kalah-menang

1) Mendahului tidak bermakna sudah mencapai kemenangan. Dalam apa-apa pertandingan pun, menang dan kalah diputuskan pada garisan penamat. Dan, apabila satu pasukan berada di hadapan, dengan lain pasukan ditinggalkan di belakang, MUNGKIN pasukan yang di hadapan boleh bersorak lebih kuat daripada lain-lain pasukan; Hanya kelihatan mendahului, belum lagi bererti mencapai kejayaan. Seronoknya bersorak-sorai dalam keadaan mendahului pihak lawan, kadang-kadang terlupa belum lagi melepasi garisan penamat.

2) Hinakah apabila berada dibelakang? Yang belakang biasanya dikatakan Kalah (loser). Mereka diketawakan, malah ada yang memberi takrif; kalah (lose) bererti salah (guilty). Kecaman yang tidak enak didengar, dan kadang-kadang bersifat tidak adil, keterlaluan dan keanak-anakkan sehinggakan anak-anak kecil juga pelik melihat telatah pihak yang 'menang'. Ini suatu persepsi yang salah untuk mereka yang dikatakan dibelakang. Sudah tentu juga, salah(wrong) untuk menyamakan kalah(lose) itu salah(guilty)!

3) Ada ramai antara kita yang sentiasa sukakan kemenangan. Malah, tidak sanggup menghadapi kekalahan sehinggakan sanggup tidak berpihak kepada pihak yang kalah, dan bertindak pula menyokong sesiapa sahaja yang menang; walaupun pada suatu masa, adalah pendokong dan penyokong pihak yang kalah tadi. Ini adalah jenis yang tidak punya jati diri dan bukan rakan sejati. Enggan bersama pada masa susah; Hanya mahukan kesenangan semata-mata. Hakikatnya, tidak sama menang itu benar; tidak sama kalah itu salah.

4) Ya, memang benar; menang adalah apabila satu pihak telah melepasi garisan penamat terlebih dahulu daripada pihak yang lain; Ini suatu takrif yang biasa didengari. Namun, menang juga adalah apabila suatu pihak telah mencapai matlamat dan objektif yang diidamkan. Ia lebih bersifat peribadi dan kemenangan ini akan memberi kepuasan hati dan keselesaan yang lebih bermakna kepada pihak berkenaan. Yang penting, telah mencapai sasaran! Inilah kemenangan yang sebenar.

5) Ya, memang benar; dalam pertandingan, adatnya, ada yang menang dan ada yang kalah. Cuma, kita harus jelas, dalam pertandingan, perkataan menang dan kalah itu hanya objektif tertentu; dan sebagai jalan mudah untuk menyampaikan hadiah. Hakikatnya, semua adalah pemenang apabila sudah mencapai sasaran masing-masing. Yang kalah, hanya yang tidak berusaha; tidak melakukan terbaik, main-main dan dan tidak bersungguh-sungguh dalam pertandingan. Itulah sebenarnya pihak yang tewas. Tewas ini bererti kalah!

6) Boleh juga kita berfikir dan bertindak menjangkaui adat. Tidak semestinya, ada yang menang, mesti ada yang kalah (menang-kalah). Ada keadaan kedua-dua pihak kalah (kalah-kalah); Meskipun suatu pertandingan, seperti merebutkan sesuatu yang sia-sia, atau suatu perebutan yang berpanjangan sehingga menyebabkan perpecahan, perbalahan dan segalanya yang seerti dengannya, akhirnya mungkin ada pihak yang menang. Hakikatnya, yang menang itu jadi abu, yang kalah jadi arang. Dua-dua kalah! Entah-entah, ada pula pihak lain yang mengambil kesempatan di atas pertelingkahan itu.

7) Lantas, ada satu lagi pilihan yang sangat baik dan menarik; iaitu semua pihak menang! (menang-menang). Dengan kata mudahnya; penuh semangat setiakawan. Dalam sukan, dipanggil 'sportmanship' atau 'semangat kesukanan', atau dalam alam politik, dipanggil 'diplomasi'. Tidak perlu berduka cita dalam mencapai sesuatu perkara; di belakang atau di depan, asal diri sudah berusaha dengan keringat serta menggunakan segala kekuatan dalam diri dan sumber-sumber yang ada.

8) Tahniah kepada yang lebih baik dari mereka yang baik-baik; Tidak semua orang berani berada dalam gelanggang; lebih ramai lebih berani di luar gelanggang; jadi tukang sorak; tukang kutuk; tukang bakar; tukang segala tukang; tetapi tidak sebagai pejuang di dalam gelanggang. Maka, berada dalam gelanggang, sudah dikira sebagai pemenang!

Rabu, Februari 18, 2009

Mencari iktibar dan pengajaran

1) Sekiranya berlaku sesuatu perkara yang tidak disangka-sangka dan tidak memihak kepada kita, bernasib malang, tidak berkesan pada mana-mana hasil, gagal dalam mencapai matlamat, atau kehilangan arah, dan seerti dan semakna dengannya, apa yang boleh dilakukan?

2) Kebiasaannya, kita akan mencari kesalahan orang lain. Cari kesilapan orang lain adalah pilihan yang paling popular dan paling mudah; Tujukan sahaja jari-jemari kita kepada mana-mana sahaja orang yang terlibat secara langsung mahupun secara tidak langsung.

3) Ada pendapat menyatakan adalah lebih baik mencari kesilapan diri sendiri. Lihat kelemahan dalam diri yang menyebabkan perkara itu berlaku. Biasanya, ini diterima sebagai kaedah yang menunjukkan ketinggian pekerti dan lebih kelihatan rendah diri. Ia juga melihatkan diri ini adalah orang yang boleh menerima kesalahan dan kelemahan diri.

4) Sama ada menyalahkan pihak lain atau diri sendiri juga sebenarnya tidak membawa apa-apa erti dan kesan kepada hasil atau peristiwa yang telah pun berlaku. Dan, sebenarnya akan membawa masalah yang sama teruknya dan mungkin lebih besar pada masa akan datang. Bukankah ungkapan 'yang berlalu biar berlalu, dan ambil pengajaran untuk masa depan' merupakan nasihat yang akhirnya diberikan kepada kita oleh penasihat-penasihat di sekeliling kita? Maka, bermain permainan tuduh-menuduh ini sebenarnya tidak membawa kepada ungkapan nasihat tersebut pada akhirnya.

5) Jadi, apa yang boleh dilakukan apabila menempuhi saat malang ini? Menuduh pihak lain akan membawa kepada persengketaan dan lebih banyak tuduh-menuduh akan berlaku. Manakala, menuduh diri sendiri pula akan membawa kepada sindrom fobia dan sikap takut menghadapi risiko dan akhirnya tidak akan membawa kepada kemajuan.

6) Mungkin kaedah yang boleh dikongsi di sini dapat membantu.
Tanyakan kepada diri 3 perkara penting:
a) Adakah saya telah melakukan perkara yang patut dilakukan?
b) Apakah perkara yang tidak patut saya lakukan, telah saya lakukan?
c) Apakah perkara yang boleh saya lakukan, tidak saya lakukan?

7) Keliru?? baca perlahan-lahan setiap soalan tersebut dan jawabnya dengan ikhlas dan secara terbuka. Terbuka di sini bermakna keterbukaan dengan hati dan minda. Tidak perlu mencari dan menuduh kesalahan pihak lain mahupun diri sendiri. Hanya ambil tindakan yang patut selepas menjawab soalan di atas.

8) Tindakannya berasaskan kepada soalan ini:

Dan, apa tindakan saya selepas ini?



>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.

Fikrah-
1) Setiap kali nota motivasi ditulis; sasaran pertama adalah untuk diri saya sendiri; kemudian, barulah pembaca lain!
2) Ini memang bukan berkenaan orang lain atau berkenaan diri sendiri. Ini hanya suatu jalan kebenaran yang tidak popular apabila menghadapi dugaan yang kelihatan malang.
3) Kenapa dikatakan 'kelihatan malang'? Kerana sebenarnya kita tidak tahu yang 'kelihatan malang' itu, sebenarnya bala untuk kita, atau sebenarnya 'rahmat dan nikmat' dari yang Esa.
4) Maka, amat tidak wajar untuk menolak bala atau rahmat kepada orang lain; apatah lagi diri sendiri! Bersyukurlah!

Ahad, Februari 15, 2009

Rumusan Dr M.Asri Zainal Abidin

Kekusutan yang berlaku pada hari ini, apakah ia baru bermula semalam, atau sudah bertahun lamanya? Barah yang kelihatan boleh membunuh pada hari ini, apakah baru muncul ketika doktor berjaya mengesannya, atau sudah bertahun lamanya? Banyak penyakit itu gagal diubati disebabkan hanya pada sangat akhir ketika sudah benar-benar nazak, baru datang berjumpa perawat. Bukan tidak boleh, tetapi penyelesaian yang lengkap akan sukar untuk diperolehi.

Ya, banyak perkara dalam hidup kita, Islam hanyalah dirujuk ketika saat gawat. Ini seperti mereka yang berumahtangga, Islam mencadangkan pakej yang lengkap bermula dari ciri-ciri dalam memilih pasangan, mudahnya urusan perkahwinan, kehidupan dengan disiplin agama, tanggungjawab suami, isteri dan anak-anak, hukum-hakam nusyuz sehinggalah kepada bab talak apabila ternyata rumahtangga tidak lagi membawa kebaikan.

(Baca artikel penuh di sini)
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.

Dalam hadis al-Imam al-Bukhari daripada Anas bin Malik r.a. katanya;
“Bukanlah Nabi s.a.w itu seorang pemaki orang, tidak juga seorang pengucap kekejian dan bukan seorang pelaknat orang lain”.


Melihat kepada masalah-masalah yang seperti hari ini, membawa kita insaf bahawa ada dua perkara yang memerlukan perubahan dalam negara kita.

1) melihat semula segala dasar dan sistem yang dipakai dalam negara ini; sejauh manakah itu semua memenuhi prinsip-prinsip yang ditegaskan oleh Allah dan rasulNya.

2) kembali mentarbiah kaum muslimin; pemimpin dan rakyat agar berdisiplin dalam prinsip, amalan dan akhlak selaras dengan ajaran Allah dan rasulNya. Maksudnya hendaklah dilakukan penegakan Islam di peringkat dasar dan penghayatan. Dengan syarat, tafsiran Islam itu mestilah atas keikhlasan dan ilmu yang bebas dari kepentingan parti dan politik tertentu.

Saya menyeru kepada para pejuang perubahan, semoga apa yang berlaku menginsafkan kita, betapa kita perlukan Islam yang tulen yang merdeka dari kepentingan puak, adat, bangsa, parti dan seumpamanya. Hanya kembali kepada Allah dan rasulNya




Jumaat, Februari 13, 2009

Adil dan saksama

1) Nabi Daud; raja yang adil telah mengadili suatu kes yang melibatkan seorang pemilik kebun dan penternak kambing.

2) Pemilik kebun mengadu, "Tuanku wahai Nabi, sesungguhnya kambing lelaki ini masuk ke kebunku dan memakan semua anggur yang ada di dalamnya. Aku datang kepadamu agar engkau menjadi hakim bagi kami. Dan aku menuntut ganti rugi."

3) Nabi Daud berkata kepada pemilik kambing: "Apakah benar bahawa kambingmu memakan kebun lelaki ini?" Pemilik kambing itu berkata, "Benar wahai tuanku." Daud berkata lagi, "Maka, Aku memutuskan untuk memberikan kambingmu sebagai ganti dari apa yang telah dirosaki oleh kambingmu."

4) Nabi Sulaiman, iaitu anak kepada Nabi Daud berkata: "Wahai ayahandaku, nabi Daud a.s, Allah telah memberiku hikmah di samping ilmu yang diwarisi dari ayahanda. Pada pendapatku, Aku akan memilih dan memberikan suatu hukuman yang lain, wahai ayahku." Daud berkata: "Katakanlah wahai Sulaiman."

5) Sulaiman berkata: "Aku memutuskan agar:-
a)pemilik kambing mengambil kebun lelaki ini yang buahnya telah dimakan oleh kambingnya. Lalu hendaklah ia memperbaikinya dan menanam di situ sehingga tumbuhlah pohon-pohon anggur yang baru.
b)Dan aku memutuskan agar pemilik kebun itu mengambil kambingnya sehingga ia dapat mengambil manfaat dari bulunya dan susunya serta makan darinya.
c)Jika pohon anggur telah besar dan kebun tidak rosak atau kembali seperti semula, maka pemilik kebun itu dapat mengambil kembali kebunnya dan begitu juga pemilik kambing pun dapat mengambil kambingnya."

6) Lantas, Nabi Daud berkata: "Ini adalah keputusan yang hebat wahai Sulaiman. Segala puji bagi Allah s.w.t yang telah memberimu hikmah ini. Engkau adalah Sulaiman yang benar-benar bijaksana."

(Sumber - kisah-kisah nabi)
(Al-Anbiya': 78-79)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.
Fikrah-
1) Nabi Daud - meskipun kedekatannya kepada Allah s.w.t dan kecintaannya kepada-Nya - selalu belajar kepada Allah s.w.t. Allah s.w.t telah mengajarinya agar ia tidak memutuskan suatu perkara kecuali setelah ia mendengar perkataan kedua belah pihak yang bertikai. Keputusan Nabi Daud adalah keputusan yang ADIL.

2) Nabi Sulaiman - Allah taala telah memberikannya hikmah dan beliau mewarisi kerajaan yang Allah sendiri sediakan untuknya. Kerajaan yang beliau kuasai adalah meliputi seluruh makhluk termasuklah jin dan haiwan. Keputusan Nabi Sulaiman a.s adalah keputusan yang ADIL dan BIJAKSANA.

3) Ada keputusan yang baik; dan ada lagi keputusan yang lebih baik!