Rabu, Jun 17, 2009

Teladan dari buah-buahan

TELADAN DARI BUAH-BUAHAN


Jangan suka pamer
Jadilah seperti jagung, Jangan seperti gajus.
Jagung membungkus bijinya yang banyak,
Sedangkan gajus mempamerkan bijinya yang cuma satu-satunya.

Setia terhadap pasangan
Jadilah seperti pohon pisang.
Kalau berbuah hanya sekali, lalu mati.

Inner beauty
Jadilah seperti durian,
Jangan seperti kedondong .
Durian walaupun di luarnya penuh kulit yang tajam, tetapi di dalamnya
lembut dan manis.
Beza dengan kedondong, di luarnya mulus dan berkilat, tetapi didalamnya
adabiji yang berduri.

Jaga kesucian dalam bergaul
Jadilah seperti sengkuang, walaupun hidup dalam tanah dan selut, tetapi
umbinya tetap putih bersih.

Selalu bertindak adil
Jadilah seperti tandan petai, bukan tandan rambutan.
Tandan petai membagi makanan sama rata ke biji2 petai-nya, semua seimbang,
tidak seperti rambutan, ada yang kecil ada yang besar.

Semakin tua semakin bijaksana
Jadilah seperti cabai (cili).. Semakin tua,semakin pedas.

Jangan munafik
Jadilah seperti buah manggis. Buah manggis boleh diteka isinya dari bagian
bawah buahnya.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-
1) Banyak sungguh buah-buahan yang memberi makna dan pengajaran rupanya...

Selasa, Jun 16, 2009

B-E-L-I-A

B-Berani
Belia seharusnya berani. Berani kerana benar, takut kerana salah. Berani bukan berani yang memBABI BUTA, dan memBUTA TULI. Itu berani yang sia-sia dan bertuankan nafsu. Apa sahaja yang bertuankan nafsu akan diakhiri dengan kekesalan. Biasanya, belia sangat mudah terjebak di antara skala berani benar dan berani babi! Kerana itu, lumrah belia. Darahnya masih muda, masih panas; masih mahu melakukan apa yang tidak pernah ditemuinya, dan dirasainya. Kalau pernah perit berhadapan dengan sesuatu, dan masih mahu lagi merasainya lagi, itulah keberanian. Ia penuh dengan risiko.

E-Emosi
Belia tidak lepas dari terpengaruh dengan emosi. Kebijaksanaan emosi perlukan belaian dari akal yang matang, dan jiwa yang diisi dengan ilmu dan makrifat. Hantaran emosi yang meluap-luap dan rasa empati yang tinggi, menjanjikan belia aktif secara reaktif dan juga proaktif terhadap apa yang ditimpa oleh orang yang punya erti dalam hidupnya. Namun, emosi juga ada tinggi dan rendahnya. Terpulang pada jiwa yang berisi tadi untuk mengawalnya. Emosi boleh jadi hangat; sehangat api cinta laila dan majnun. Emosi boleh jadi dingin; sedingin iceberg yang tidak akan memunculkan diri dan rela tenggelam dan menenggelamkan kapal yang melanggarnya. Ia penuh dengan ketidaktentuan.

L-Latihan
Belia adalah kumpulan manusia yang umurnya masih mentah; Baru lepas dari bangku sekolah, baru kenal dunia, tanpa bekal yang cukup untuk semua perkara. Lantas, latihan dari pelbagai arena dan lapangan harus dibekalkan; walau sekecil mana ia kelihatan; Sedangkan yang emas usianya pun masih kurang pengalaman, inikan pula timah yang mudah dilentur. Latihan yang berkesan dan benar akan menjadikan belia semakin berharga dan bernilai dari kaca mata dunia. Sekiranya jurulatih pula yang beri ilmu Falasi; yakni ilmu sesat dan penipuan, maka itulah juga yang akan ditelan oleh belia ini. Yang pasti, belia harus dikaitkan dengan latihan. Belia yang tidak punya latihan, adalah satu kehinaan atas sifat kehambaan kepada nikmat Muda, dan nikmat Tenaga Fizikal, juga nikmat Akal yang segarn dari yang Esa. Maka, kekallah mereka dalam kejahilan dan kesesatan yang nyata.

I-Idealis
Belia cerdas dengan idea yang segar; penuh optimis dan positif. Yang benar, tetap benar, Yang salah, tetap salah; Tidak ada selok-belok dalam soal keadilan dan kebenaran. BEgitu juga dengan segala yang sifatnya sejagat. Belia tidak ada apa yang perlu diselok-belokkan, kerana tidak ada apa yang perlu dipertahankan. Kenyataan belia adalah tulus dari buku yang dibaca, dan ilmu yang dipakukan oleh jurulatih dan ilmuan yang mengisi jiwa dan akal mereka. Penting untuk bersikap sangat kritis dalam menilai suatu keadaan, sama ada yang baik rupanya, apa lagi yang bobrok lakunya. Sehinggalah ada kepentingan yang dijaga dan dipertahankan secara materialnya, maka, idealisme yang dipertahankan akan menjadi caca merba. Sebentar putar ke sini, sebentar lagi putar ke sana. Sebentar nanti, putar lagi ke sini. Akhirnya, jadilah belia yang fakir ideanya, lemah jiwanya, buntu masa depannya.

A-Aktivis
Belia berkerja lebih cergas dan luar biasa kebiasaannya. Kecergasan yang datangnya dari fizikal yang mantap, serta jantung yang sihat segala urat nadinya; akan menggerakkan segala macam pancaindera dan anggota untuk bergerak. Gerak belia adalah untuk kebaikan sejagat. Gerak belia adalah barisan depan dalam mendepani mana-mana agenda untuk Agama, dan negara. Aktiviti belia tidak pantas dinilai dengan materi yang mewah. Memadai sekadar cukup makan-minum, ada tempat berteduh, cukup tambang bergerak ke destinasi pertempuran. Nilaian materi yang berlebihan hanya akan melembapkan darah dipam ke seluruh anggota. Biarlah lihat belia cergas dengan kebeliaan mereka. Ditahan belia bergerak, samalah menahan arus ombak yang memukul pantai. Datangnya tidak akan sudah. Sifat aktivisme perlu dipelajari, disokong dan didokong oleh umat sekelian alamnya; barulah kepemimpinan masa depan dapat dipertahankan dengan wajar dan akhirnya, Agama dan negara akan dapat dipelihara hingga akhirnya.(insya Allah)

Traitor (movie2008)

Ulasan dari pengulas tersohor, Roger Ebert mengenai filem Traitor (2008)

In the war between good and evil, how many good people is it justifiable for the good guys to kill? Maybe that question has no answer. It is probably not "none."

Dalam peperangan antara baik dan jahat, berapa ramai orang yang baik, dijustifikasikan oleh orang baik yang lain untuk membunuh? Ada jawapannya? Mungkin tiada.

The film makes it a point that Samir is devout in the practice of his religion. He often quotes the Koran, is observant, seems to have true spirituality in his soul. He is not pretending. Of course the great majority of Muslims are against terrorism and any form of murder. Others, as we have seen, are not. In paying attention to this division, "Traitor" establishes the mystery of which side Samir is a traitor to. Is he a double agent for the U.S., or a triple agent?

Filem ini melihatkan Samir adalah seorang yang mempraktikkan agamanya dalam kehidupan. Beliau sering kali mengungkapkan kalimah daripada Quran, sentiasa memerhatikan, dan mempunyai jiwa kerohanian yang suci dan benar. Beliau ditonjolkan sebagai Muslim yang tidak berpura-pura. Benar sekali, majoriti besar Umat Islam adalah menentang keganasan dan sebarang bentuk pembunuhan. Namun, ada juga segelintir yang berpandangan sebaliknya. Filem ini, telah berjaya melontar soalan utama, siapakah Samir berpihak? dan belot? Adakah beliau 'double agent', atau mungkin 'triple agent'?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

1) Filem ini diterbitkan pada tahun 2008. Entah bagaimana, terserempak kembali dengan filem ini. Seorang rakan mencadangkan untuk menontonya. Katanya, Ini sebuah filem Islamik. Apabila saya menontonnya (DOWNLOAD menggunakan torrent), ternyata ada beberapa elemen menarik yang jarang sekali terdapat dalam filem Hollywood terutama sekali!!

2) Elemen penting mengenai pandangan masyarakat dunia pasca 911 (11 September), kepada umat Islam, dan soal keganasan (terrorism). Persoalan penting ditimbulkan satu demi satu.
a) Siapakah terrorist?
b) Islam menganjurkan pembunuhan?
c) Apa pandangan Islam tentang 'suicide bomber'?
d) Amalan solat dan doa sebagai pendinding diri dari kemungkaran?

3) YAng menarik perhatian saya, (walau pun cerita ini agak BERAT), rasanya, Hollywood tidak pernah memberi gambaran sebenar dan jujur tentang Islam dan penduduk Muslim terutama dari kaca mata seorang yang beriman, tidak fanatik, dan percaya dengan keamanan.

4) Akhirnya, pengarah menyimpulkan kembali makna Islam, iaitu submission dan peace, Hero berkata kepada FBI, "u should begin your words with that... Assalamualaikum.."

DOWNLOAD TRAITOR (2008) torrent




Isnin, Jun 15, 2009

kehilangan besar tokoh gerakan

Syeikh Dr Fathi Yakan, ulama yang dikenal sebagai inspirator gerakan dakwah meninggal dunia hari Sabtu kemarin

Hidayatullah. comInna Lillahi Wa Inna Ilaihi Raajiuun. Syeikh Dr. Fathi Yakan, Ketua Front Aksi Islam (IAF), Libanon dikhabarkan meninggal dunia pada hari Sabtu. Media setempat mengatakan, ia meninggal setelah dirawat dalam kondisi kritis.

Syeikh Fathi Yakan dilahirkan di sebelah utara kota Tripoli tahun 1933. Ia sempat bekerja di Libanon pada pertengahan tahun 1950-an dan kemudian menjadi pelopor dalam pembentukan gerakan Islam. Ulama yang produktif menulis ini sempat terpilih menjadi anggota pada tahun 1992.

Syeikh Yakan dikenal sebagai penulis dan pelopor gerakan Islam. Buku-bukunya menjadi inspirasi para dai, juru dakwah dan aktivis Islam. Bukunya‘Ihdzaruu Al-Aids Al-Haraky (1989), ia menulis secara khusus kehancuran harakah (gerakan dakwah) di Libanon yang fenomenanya dirasakan hampir sama di beberapa negeri Muslim. Buku-bukunya yang juga menjadi rujukan para aktivis.

Diantaranya;
  1. Asas-Asas Islam, (Apa ertinya saya menganut islam?)
  2. Komitmen Muslim Sejati,
  3. Robohnya Dakwah di Tangan Dai,
  4. Yang Berjatuhan di Jalan Da'wah,
  5. Membentuk Fikrah dan Visi Gerakan Islam,
  6. Prinsip-prinsip Gerakan Islam,
  7. Bahtera Penyelamat dalam Kehidupan Pendakwah,
  8. Islamic Movement: Problems and Prospectives,
  9. Ke Arah Kesatuan Gerakan Islam dan Komitmen Muslim Sejati


Ahad, Jun 14, 2009

Lessons in Logic

Lessons in Logic

(Lazy people’s logic)
There should be a better way to start a day...
than waking up every morning.

Never put off the work till tomorrow ...
what you can put off today.

Practice makes perfect..
But nobody's perfect..
so why practice?

(with a bit of compassion)
'Hard work never killed anybody'
But why take the risk?

(with some aspiration!)
'Your future depends on your dreams'
So go to sleep

(why me?)
If it's true that we are here to help others,
then what exactly are the others here for?

(Truism?)
Since light travels faster than sound,
people appear bright until you hear them speak.

(long word with short meaning)
How come 'abbreviated' is such a long word?

(plays down the importance of money?)
Money is not everything.
There's Mastercard & Visa.

(Carnivorous humour?)
One should love animals.
They are so tasty.

On marriage:
(truisms?)
If your father is a poor man, it is your fate but,
if your father-in-law is a poor man, it's your stupidity.

Behind every successful man, there is a woman
And behind every unsuccessful man, there are two.

(only appears to be)
Every man should marry. After all, happiness is not the only thing in life.

Against marriage:
The wise never marry.
and when they marry they become otherwise.

Success is a relative term.
It brings so many relatives.

(what a relief!):
God made relatives;
Thank God we can choose our friends.

Lazy students’ logic:
I was born intelligent -
education ruined me.

The more you learn, the more you know,
The more you know, the more you forget
The more you forget, the less you know
So.. why learn?



Sabtu, Jun 13, 2009

Penyapu baru dan penyapu lama

0) New broom, sweeps clean. Biasanya orang menggunakan peribahasa ini untuk mengatakan keraguan, sinisme, memerli atau menyindir pekerja atau pegawai atasan yang baru dilantik.

1) Penyapu baru dan penyapu lama. Satu perbandingan yang dibuat dengan memberi makna, orang baru, dan orang lama. Orang baru berkerja- semangatnya membara; banyak yang ideal; tinggi cita-citanya; optimis dan positif sentiasa; suaranya lebih nyaring dan terkadang, semangat tinggi seakan beremosi dan yang lebih penting, kerjanya lebih baik dari segi kesan akhirnya berbanding orang lama. Dengan kata lain, penyapu baru, menyapu dengan lebih bersih berbanding dengan penyapu lama.

2) Orang yang telah lama berkerja- digambarkan seperti penyapu lama. Sudah banyak cariknya; sudah banyak kelompongan dan kecomotan di sana-sini, yang akhirnya membuatkan tugasnya untuk membersih debu dan kotoran tidak berkesan; malah terdapat banyak tinggalan dan calitan kotoran di sana-sini. Kesan akhirnya, pasti kurang memuaskan dan mungkin tidak berharga lagi. Harus ditegaskan lagi; ini konotasi sinikal, dan kata perlian semata-mata dalam masyarakat.

3) Hebatnya orang lama; adalah kerana pengalamannya. Pengalamannya sangat berharga, kerana mereka telah menempoh dahulu keadaan sedemikian yang mungkin dejavu pada hari ini. Ibarat kata, sekilas ikan di air, sudah tahu jantan betina. Lantas, untuk meletakkan taraf penyapu lama, adalah tidak sesuai; dan mungkin dibaca sebagai kurang ajar; terutama bagi masyarakat melayu khususnya.

4) Kebiasaanya, alasan yang sering didengari dan diberi oleh orang lama :-
a) Aku dah pernah buat dah ni...
b) Bagi la peluang pada kamu, orang muda...
Ironinya, alasan ini hanya kedengaran apabila melibatkan tugasan yang tidak memberikan keuntungan dari segi material sahaja! Selebihnya, yang melibatkan tugasan fizikal, emosi, masa, tidak pula diletakkan alasan sedemikian. Yang menariknya, orang yang baru ini pula, biasanya akan menerima tugasan sedemikian. Seolah-olah di sini, adalah perkara (win-win situation) (menang-menang).

5) Memang benar, pengalaman harus diberikan kepada pegawai baru; namun, haruslah bijak dan berhikmah. Bukan memutarkan kembali episod lama; dengan alasan "aku dulu begitu juga." Ini seolah-olah menunjukkan, bahawa tiada penambah baikan yang berlaku dari dulu hingga sekarang. Prinsip pendidikan dan penambah baikan harus datang secara seiring dan membina.

6) Jauh sekali untuk menjatuhkan! Kan biasa dalam masyarakat kita, yang bising suaranya, yang itulah kita tujukan segalanya. "Kamu banyak sangat soalnya, banyak sangat cakapnya, apa kata kamu lakukan selepas ini?" Padahal, mungkin komen atau pendapatnya itu dapat menambah baik apa yang mungkin terlepas pandang? Lantas, jika sebarang perbezaan pendapat dilihat sebagai musuh, kurang ajar, pendek akal, atau apa pun istilahnya, maka, apa lagi untuk bercerita dan menyediakan pelan untuk penambahbaikan? Hakikatnya, apabila dinamakan pendapat, sudah pasti, diletakkan dalam keadaan serba mungkin.

7) Bukankah, apa yang penting, adalah untuk menilai dan memberikan kesan baik dan manfaat kepada orang lain lebih dari diri sendiri? Biar semangat, "Dahulu, kita sudah susah; generasi masa depan akan dapat manfaat daripada apa yang kita susahkan dahulu.." Inilah yang dipanggil, penambah baikan. Lantaran, semangat untuk menukar budaya yang lapok dan negatif harus dipugarkan kembali. Budaya mendidik.
8) Tindakan berhikmah, adalah suatu yang memberi rahmat. Keindahannya dapat dirasai secara emosi yang tenang, rasional yang diterima akal, dan seterusnya membawa keharmonian pada akhirnya lebih daripada porak-peranda dan perpecahan. Kebijaksanaan ini biasanya, datang daripada pengalaman yang cukup mematangkan, bukan daripada pengalaman yang menyakitkan. Ada perbezaan besar walaupun keduanya dalam kategori berpengalaman luas. DAN, apabila berhikmah, sudah tentu datang dengan pendidikan yang membina akal dan ilmu kepada yang menerima.

9) Perhatikan watak-watak di sekeliling masyarakat. Bermacam jenis ragam, juga pengalaman yang menjadikan diri mereka, pada hari ini. Tidak semua kita adalah sama. Kerana itu, kita perlukan satu sama lain, dan saling memberikan pandangan kita atas suatu perkara. Pandangan kita, dan pandangan mereka; dibicarakan dengan tuntas dengan jiwa yang besar, pandangan yang tidak skeptikal, dan pandangan ke arah menambah yang baik. Ini kemahiran yang perlu dikuasai baik penyapu baru mahupun penyapu lama. Apabila kita sudah memahami antara satu sama lain, kotoran tidak akan timbul, dan mungkin kita tidak akan perlukan lagi mana-mana penyapu pun.

Khamis, Jun 11, 2009

Kerajaan perpaduan Malaysia

FROM HARAKAH
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
HARAKAH: Dalam agenda membentuk 'Kerajaan Perpaduan' atau 'Government Unity', adakah PAS masih optimis untuk berunding bersama Dato Seri Najib Tun Abdul Razak bagi merealisasikan hasrat tersebut?

USTAZ ABDUL HADI: Saya melihat masih ramai yang tidak faham tentang 'Unity Government' termasuk orang PAS sendiri dan di kalangan pimpinan pun ada yang masih belum faham lagi. Ini kerana, mungkin mereka sibuk, tidak berpeluang membaca buku-buku politik dan tidak membaca istilah-istilah politik.

Dalam politik ada kerajaan yang sepenuhnya, ada yang disebut'Unity Government', ada 'Coalition Government' dan ada 'Front National'. 'Front National' itulah dia Barisan Nasional (BN) yang ada pembangkang. Kerajaan campuran ini adalah antara satu parti yang memerintah dengan parti yang lain diajak sama dalam pemerintah dengan syarat-syarat yang dibuat.

Di mana kebiasaannya dia (parti) terikat, partinya terikat dengan syarat-syarat bersama dengan kerajaan dan tidak banyak perubahan dibuat. Dan PAS berpengalaman dalam dua kerajaan iaitu Kerajaan Campuran (Perikatan) dan Kerajaan Barisan Nasional. 'Unity Government' bukan Kerajaan Campuran dan bukan Barisan Nasional. Itu kena faham. Ini kerana ada orang PAS sendiri faham masuk Barisan Nasional dan kerajaan campuran semula. Ini menandakan tidak faham 'Unity Government'.

Boleh Dato' Seri jelaskan apa yang dimaksudkan dengan 'Unity Government' ini?

'Unity Government' ini adalah Kerajaan Perpaduan yang melibatkan semua parti politik dan tidak ada pembangkang langsung. Semua parti duduk dalam kerajaan dan semua parti ini ada identiti, ada syakhsiyyah, ada kepelbagaian dan dia (parti) berhak untuk membangkang di mana 'Unity Government' ini membolehkan orang dalam Umno sendiri bangkang kerajaan.

Ini kita (PAS) memecahkan tradisi yang dibuat oleh Umno yang ada pada hari ini. Di mana orang Umno tidak boleh bangkang parti dia dan kalau bangkang dia akan kena pecat. Ini termasuklah, kita membebaskan Umno itu sendiri. Ini kena faham dan dalam masa yang sama 'Unity Government' ini mestilah melakukan perubahan yang adil untuk semua rakyat. Ini termasuklah untuk Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), badan kehakiman, pentadbiran.



>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.
FROM WIKIPEDIA

A coalition government is a cabinet of a parliamentary government in which several parties cooperate. The usual reason given for this arrangement is that no party on its own can achieve a majority in the parliament. A coalition government might also be created in a time of national difficulty or crisis, for example during wartime, to give a government the high degree of perceived political legitimacy it desires whilst also playing a role in diminishing internal political strife. In such times, parties have formed all-party coalitions (national unity governments, grand coalitions). If a coalition collapses a confidence vote is held or a motion of no confidenceis taken.

To deal with a situation in which no clear majorities appear through general elections, parties either form coalition cabinets, supported by a parliamentary majority, or minority cabinets which may consist of one or more parties. Cabinets based on a coalition with majority in a parliament, ideally, are more stable and long-lived than minority cabinets. While the former are prone to internal struggles, they have less reason to fear votes of non-confidence. Majority governments based on a single party are typically even more stable, as long as their majority can be maintained.

Countries which often operate with coalition cabinets include: the Nordic countries, the Benelux countries,Germany, Ireland, Italy, Japan, Turkey, Israel, New Zealand, Pakistan and India. Switzerland has been ruled by a coalition of the four strongest parties in parliament from 1959 to 2008, called the "Magic Formula."

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.

A national government (alternatively a national unity or national union government) is a broad coalition government consisting of all parties (or all major parties) in the legislature, usually formed during a time of war or other national emergency.

During World War I the Conservative government of Sir Robert Borden invited the Liberal opposition to join the government as a means of dealing with the Conscription crisis of 1917. The Liberals, led by Sir Wilfrid Laurier refused; however, Borden was able to convince many individual Liberals to join what was called a Union Government, which defeated the Laurier Liberals in the fall 1917 election.


During World War II, the opposition Conservative Party ran under the name National Government in the 1940 election as a means of promoting their platform of creating a wartime national government coalition (evocative of the previous war's Union government). The party did dismally in the election which re-elected the Liberal government of William Lyon Mackenzie King whose party continued to rule alone for the duration ofWorld War II.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


Fikrah:-
1) Menarik bila membaca gaya politik di Malaysia...
2) Bacaan politik kepartian adalah untuk kepentingan perjuangan parti-parti; dan apabila semua parti politik mengatakan perjuangan masing-masing adalah betul, benar, paling adil, dan sebagainya; sudah pasti tidak ada apa-apa yang hendak dirisaukan, kan begitu?
3) Malangnya, tidak semua yang ditulis, dilihat, dipegang, dirasai, adalah hakikat. Banyak lagi yang tersembunyi dan tersirat.
4) Jadi, bagaimana seorang rakyat akan letakkan undi masa depan dirinya, dan keluarganya, dan masyarakatnya, dan yang penting, untuk agamanya?

Pemain BOLA sepak termahal di dunia


Fikrah:-

1) Statistik 10 terbaik-

2 - Brazil
1 - Argentina
3 - Portugal
1 - Perancis
1 - Itali
1 - England
1 - Sepanyol

2) Jauh lagi jurang pemain Asia dan Afrika ni...
(eh... SANGAT JAUH)

Scholarships in 1Malaysia


Scholarships in 1Malaysia
KJ John | May 26, 09 11:57am

What does the word scholarship mean?

1) Does it mean proving that you are good enough at everything in life and all of living?
2) Or, is it establishing that you are a responsible citizen who knows how to focus on priorities for the sake of both personal and national progress, demonstrated at the young age of 17?
3) Or, does it mean you can do what you like and establish that you are superior to the many in your vintage, although, only by Malaysian standards, or by less than fair means?

Let me rephrase the same questions and give them some more context.

You have student A who sits for 17 subjects in the SPM exam, and gets A1s in every subject.

Or you have student B who takes 10 subjects and gets all A1s but is also a head-prefect, a student group elected president, and a state level sportsman?

Or, thirdly, you are a student who does the minimum nine subjects, does his best in all of them and gets 7As and 2Bs, but has also been on a federal government assistance programme wherein you do not live in the city but operate in a public hostel and are bused in to school every morning under a special bumiputera assistance programme. You definitely come from a poorer home and your father is a fisherman.

Given the above hypothetical scenario, of the three Malaysian students, who should be regarded the ‘real scholar’ and awarded the prestigious JPA ‘scholarship’ award to pursue studies overseas under the Malaysian Federal Government for a course of their first choice?

Every year JPA awards about 2000 such scholarships from about the 350,000 who sit for the SPM. That is less than 1%. Who then should be regarded as the top 1%? In the older days such scholarships were called the Colombo Plan Scholarships Awards, or the many others that could be named. But can we review the basics definitions about what and who is truly a Malaysian scholar; especially under our 1Malaysia vision?

--------------------------------------------------------------------------------------------
No real reason for an interview

First, one needs to understand what JPA uses as the minimum qualifications to qualify for the JPA scholarships. I hear it is or may be only 8A1s. That too may be based on specified courses; and exclude many “external courses.” This can therefore be an objective criterion and if someone, regardless who it is, does not get this minimum, they should not be considered.

Second, maybe, one should consider the background of parents, especially based on their family income. Again this can become an objective measure and anyone below the cut-off line can and must be considered.

Third can be a student’s extracurricular activities. Again the point system for this not-so-subjective measure can be; by levels of achievement.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Frankly, to my mind, there is no real reason for an interview at all unless one wants to impose some quite arbitrary and subjective criteria. The interview is only to verify the authenticity of documentation and person. To me, one can review students for JPA scholarships quite objectively and professionally, but there must be both political will and technical skill to do this well. Transparency is and can be a good and proper way to go! Why not try this again and see how the results work out.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Scholarships in 1Malaysia

What is the JPA scholarship then? How do we make all Malaysians look up to and become proud of this JPA brand and award? For one, it must become an award which is administered openly and transparently. In fact the criteria should be put up on the internet and we should allow students to self-score and know if they can make it. If we are serious about 1Malaysia, and about promoting meritocracy, there cannot be any double standards or close one-eye culture.

After all, MARA does exist and does give out thousands of scholarships almost entirely based on needs. These are currently reserved for only bumiputera students and can service such good and deserving students. JPA scholarships must be confined to maintain its brand and name.

The final step of scholarship realisation must come from our students gaining admission into the best colleges in US, Canada, UK or Australia or New Zealand, or Russia or Indonesia or India or whatever country there are other programmes. The JPA scholarship is only the point of being awarded a paper that says you can go! To actually go, one must gain admission to the best schools in the world! Excellence must mean just that. JPA scholarships must be the framework to train and nurture world class Malaysians, nothing less.

One criteria that all very competitive American universities look for is leadership and all round activities, including one’s ability for good teamwork. Square academic-types and nerds need not always qualify. I think it is relevant the cabinet to review the actual meaning of scholarship and consider how the real meaning of a 1Malaysia can be practically translated.

1Malaysia must define meritocracy. It must make for 1Malaysia; not for 2 or 3 diverse Malaysias wherein the sun shines differently on different people. Let us wait and see the Cabinet’s definition of scholarship towards realising a 1Malaysia.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Fikrah:-
1) The basic issue is regarding the scholarship.
2) Now, see this basic issue is then, elaborate and further discuss into Minimum subject for SPM, English as A MUST PASS Subject in SPM, and again, related back to PPSMI issue as well.
3) The idea is that, politically, people will forget the Scholarship issue for a while and talk more on this kind of topics.

Clever huh?

Rabu, Jun 10, 2009

Browser paling laju

Siapa mahu mengesahkan; boleh cuba --> browser paling laju = Google Chrome 2.0. Google mengeluarkan Chrome versi ke-2 kebelakangan ini, dan mencipta peningkatan mendadak iaitu dengan 20% berbanding dengan versi yang sebelum ini ...

*Mungkin saya juga akan mengucapkan : Bye bye kepada “musang berapi”(Firefox) atas alasan hampa dengan kelemahannya yang ketara =

  • Mengambil masa loading ketika pelancaran applikasi
  • Sekat seketika ketika membuka tabs baru browser paling laju
  • Boleh tiba-tiba Jam > terpaksa memulakan semula
  • Add-on canggih tapi memberatkan penggunaan memory
  • blog yang banyak memori / application / visual mengambil masa yang lambat dan lembap

Kehebatan Google Chrome

  1. Muncul segera sebaik dipanggil
  2. Laju sebab menggunakan process berpecah
  3. URL bar yang terdapat fungsi direct search
  4. Jarang boleh dapat koma
  5. Menggunakan engine terbaru – V8