Khamis, Ogos 20, 2009

Pembelajaran Koperatif

Pembelajaran kooperatif adalah suatu pendekatan PnP (pengajaran dan pembelajaran) yang terbukti berkesan kepada pelajar, yang melibatkan pendekatan holistik dan berteraskan kepada kecerdikan pelbagai (multiple intelligence), dan pembelajaran bererti (meaningful learning).

Pendekatan ini bersifat berpusatkan pelajar sebagai pemain utama (main players), dengan setiap dari mereka akan berusaha untuk menyelesaikan masalah secara berkumpulan. Secara tidak langsung, maka, semangat kerja berkumpulan (e’spirit de’corp) akan diterapkan. Pergilah mana-mana sekolah pun, hampir 99.9% akan bersetuju bahawa pendekatan ini adalah pendekatan terbaik untuk pembelajaran berkesan (effective learning).

Bagaimana pula dari segi pelaksanaannya? Dari konteks pengajaran (teaching) pula, perbincangan secara tuntas akan melihatkan respons yang berbelah-bahagi. Antaranya:-

1) Sukar melaksanakan di kelas kerana komitmen tugasan lain yang menekan. Maka, pendekatan beritahu dan tunjuk cara adalah yang paling pantas, dan tidak perlukan banyak persediaan.

2) Pendekatan koperatif akan menggunakan masa yang banyak dan sukar untuk menghabiskan silibus dalam masa yang ditetapkan.

3) Suasana pembudayaan di kelas tidak bersifat orientasi pelajar (student oriented), dan bersifat tradisional.

4) Ibu-bapa tidak akan bertanyakan apa aktiviti di sekolah. Mereka akan bertanyakan tentang kerja rumah dan latihan-latihan menjawab soalan, dan melihat keputusan peperiksaan di sekolah pada akhirnya. Pencapaian A menunjukkan anak-anak belajar, jika C-tidak cukup latihan, dan F-tidak buat latihan. Kayu ukur yang digunakan ini tidak memberi peluang kepada perubahan dan pendekatan baru yang sebenarnya jauh lebih baik.

5) Malah, guru lebih berebut-rebut untuk menanda kertas peperiksaan dengan alasan sebagai mudah untuk memberi tips kepada pelajar untuk mendapat markah yang baik (selain mendapat upah menanda kertas). Hasilnya, pengajaran adalah untuk peperiksaan (exam oriented), bukan menuju kepada pembelajaran yang bermakna. (meaningful learning)

Dan lain-lain lagi alasan yang akhirnya menidakkan pendekatan kooperatif di kelas masing-masing. Kesimpulannya, dari segi pembelajaran (learning), komuniti pendidik bersetuju sepenuhnya dengan ‘Pembelajaran koperatif’. Manakala dari segi pengajaran (teaching), tidak bersetuju sepenuhnya.

Dalam apa jua perkara, peringkat permulaan adalah yang paling susah dan sukar. Berilah masa kepada guru-guru untuk membentuk budaya baru dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah; Hakikat ini ditolak secara tidak langsung dengan perubahan dasar-dasar kementerian yang tidak konsisten dengan hujah-hujah perubahan yang longgar, tidak akademik dan berkepentingan politik.

Lantas, tindakan berani daripada guru-guru muda yang masih bersih dari pembudayaan di sekolah serta guru-guru pakar / cemerlang yang punya banyak pengalaman bersama murid-murid, harus mengatur langkah untuk membentuk persekitaran baru. Biasanya, golongan guru baru dipanggil ‘penyapu baru’ lantaran semangat baru dan semangat tinggi yang mereka ada. (Walaupun bertahan dalam 5-10 tahun (maksimum)) Golongan guru pakar ini pula saya panggil ‘penyapu lidi’ lantaran kehebatan mereka dalam suasana sukar.

Pihak pengetua, dan pentadbir pula mesti bertindak luar dari kebiasaan. Pengalaman mengajar 20-30 tahun dahulu harus dirombak, diadaptasi dengan kreatif, dan diolah sebaiknya supaya tidak terikat dengan cara 20-30 tahun yang lalu. Dan ini perlukan keberanian, ketegasan dan kerja kuat yang luar biasa.

Soalnya, berapa ramai yang berani? Berapa ramai yang tegas? Berapa ramai yang masih bekerja kuat luar biasa setelah 20-30 tahun bertugas? (lagi 5-6 tahun untuk pencen)






Rabu, Ogos 19, 2009

The Piano



>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>......

Fikrah:-
1) This is 1 million hit video that touch millions of heart; from one you tube to the entire world. A story of a grandfather to the grand child, using music.

2) The animation is about one life.




Isnin, Ogos 17, 2009

Kembara Merentasi Benua Kehidupan

Kembara Merentasi Benua Kehidupan
(Dr. Mohd Asri Zainal Abidin)

(Perenggan akhir) **Harus baca**

Bekalan

Saya datang ke UK untuk sabatikal seperti mana kebanyakan pensyarah universiti lakukan. Saya tinggalkan jawatan mufti. Saya cuba memahami apa yang barangkali saya belum lalui sebelum ini. Bak kata penyair, Abu Firas al-‘Amiri yang dikenali dengan Majd al-‘Arab:

“Berpisahlah, nescaya kau dapati ganti orang yang kau tinggalkan. Mengembaralah di bumi, nescaya kau temui petunjuk dalam perjalanan itu. Singa jika tidak meninggalkan hutannya, tidak akan garang. Anak panah jika tidak meninggalkan busarnya tidak akan mengena sasaran”. (Fawat al-Fawayat 3/87, Beirut: Dar al-Sadir).

Setiap kali kita mengembara, kita melihat sesuatu yang baru yang jika pun tidak mengubah hidup, ia pasti memberi kesan. Bahkan dalam sejarah al-Imam al-Syafi’i, beliau mengubah banyak fatwanya semasa di Iraq, apabila melihat situasi dan perkara baru di Mesir. Sehingga pandangan beliau dibahagikan kepada qaul qadim (pendapat lama) dan qaul jadid (pendapat baru).

Beberapa tokoh revivalist Mesir berubah ketika melawat Negara Barat dan begitulah berbagai sejarah manusia berubah disebabkan kembara. Seorang muslim pastinya tidak berubah prinsip Islamnya, tetapi mungkin akan berkembang beberapa tafsiran dan ruang wacananya. Apa yang lebih penting, saya sudah merentasi satu tempoh waktu yang direncanakan, saya harap saya memperolehi sesuatu.

Hidup adalah kembara. Semua kita pasti kita akan sampai ke satu destinasi yang bernama kematian. Cumanya, dalam kembara di benua yang luas ini, setiap kita melalui denai, lurah, lorong, lembah, jalan dan dataran yang mungkin tidak sama. Namun perhentiannya hanya satu, kita akan mengadap Tuhan Yang Maha Adil.

Perjalanan pasti akan berakhir. Cuma yang kita sedang runsingkan, bagaimana ia berakhir. Berbagai tempoh dan detik kita akan tempuhi, namun tiada yang lebih indah daripada perasaan bergantung harap kepada Allah. Benua kehidupan terlalu luas dan menakutkan. Banyak kejahatan, juga berbagai kebaikan. Moga Allah selamatkan kita semua dalam meneruskan kembara hidup.



Sabtu, Ogos 15, 2009

Jack Wilshere dan Arsenal FC


Kisah Jack Wilshere
Name Jack Wilshere

Born January 01, 1992 (Stevenage, Hertfordshire) --> 17 years

Position Midfielder

Squad Number19

Joined Arsenal October 01, 2001

Arsenal Debut Blackburn Rovers (a)Premier League (Won 4-0)

1) Beliau menyertai Arsenal pada tahun 2001 pada umur 9 tahun; dan hari ini telah berkembang mekar menjadi seorang midfielder yang kreatif yang mampu bermain di kedua-dua belah padang. Beliau juga mampu menjaringkan gol.

2) Jack menandatangani kontrak biasiswa pada musim panas 2008, dan telah mengikuti latihan pra-musim di Austria. Beliau menjaringkan 2 gol pada perlawanan persahabatan menentang Burgenland XI dan pernah juga membolosi Jens Lehmann di Stuttgart. Kemunculan beliau menimbulkan fenomena dan beliau dianggap sebagai salah seorang pemain muda yang paling berbakat di dalam skuad Arsenal pada tahun ini.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

3) Arsenal tidak melakukan pembelian yang begitu signifikan pada permulaan musim ini,berbanding musuh mereka seperi MU, Chelsea, Liverpool dan MCity. Pengurus Pasukan, Arsene Wenger menegaskan yang projek 4 tahun yang dilaksanakan pasti akan membuahkan hasilnya pada tahun ini. Maka, pada tahun ini, skuad yang paling muda secara puratanya adalah daripada Arsenal!

Mampukah Arsenal mencipta kejuaraan daripada projek 'budgetless' ini? Adakah menggunakan kapasiti orang muda dengan pengalaman yang terhad akan menjadi batasan? Satu perkara yang pasti, Arsenal adalah pasukan yang bermain secara team-attack dan open-game. Maka, permainan yang ditonjolkan adalah menarik dan penuh dramatik sehingga minit terakhir. Boleh baca formasi yang digunakan jurulatihnya di sini.


Fikrah:-
1) Melahirkan generasi baru, sudah tentu perlukan pengorbanan dan keberanian mengambil risiko.
2) Berani mengatasi media yang sering menekan, peminat dan harapan orang ramai yang menggunung untuk melihat hasil segera, dan bajet yang tidak seberapa dalam menghasilkan kualiti dan bukannya kuantiti.

pemikiran psikotik

1) Ujian Inkblot (yang juga dipanggil ujian "Roschach") adalah satu bentuk evaluasi psikologi. Ahli dan pakar psikologi menggunakan kaedah ini untuk menilai karakter individu dan fungsi emosi pesakit mereka.

2) Ink blot atau 'titik dakwat'; ia dinamakan demikian kerana pesakit akan diuji "apa yang dilihat?" apabila diberikan bentuk tertentu yang dihasilkan daripada dakwat. BOleh cuba sendiri. Titiskan dakwat / watercolor (warna air) di atas kertas. Lipatkan dan ratakan menggunakan jari. Buka lipatan, dan akan kelihatan bentuk yang simetri- rupa seakan-akan rama-rama.

3) Ujian ini selalunya dilakukan untuk diagnos masalah minda separa sedar dan membezakan pesakit mempunyai masalah pemikiran 'psyco' atau tidak; mungkin pesakit tidak menerima bahawa mereka mempunyai masalah "psychotic thinking".

Siapa yang mengaku ada masalah pemikiran psyco? Kata lain bagi masalah ini adalah 'unwanted thought'(fikiran yang tidak dikehendaki)

Dan, ada siapa yang mengaku gila?

Mari menguji pemikiran anda!(klik)

Ada berani?

(untuk rekod:- penulis tidak bertanggungjawab dengan ketepatan ujian ini. Mungkin benar, mungkin jauh sekali. Entahla)

Khamis, Ogos 13, 2009

Belasungkawa Ust Asri Rabbani


KUALA LUMPUR, 13 Ogos (Hrkh) - Vokalis utama kumpulan Rabbani, Mohamad Asri Ibrahim (Ustaz Asri) meninggal dunia sebaik sahaja jatuh ketika membuat persembahan di RTM kira-kira jam 11.15 pagi ini.

Menurut saksi, Asri jatuh di hadapannya ketika membuat persembahan itu dan ketika diperiksa dia sudah meninggal dunia.

Sementara itu, Harakahdaily ketika menghubungi salah seorang petugas pemasaran kumpulan nasyid itu mengesahkan berita tersebut.

Badrulhisham Jamaluddin daripada bahagian pemasaran kumpulan Rabbani mengesahkan bahawa Ustaz Asri meninggal dunia selepas rebah di RTM pagi tadi.

"Saya tidak tahu apa puncanya,"katanya yang sedang dalam perjalanan ke Hospital Pantai ketika dihubungi Harakahdaily sebentar tadi.

Dalam pada itu, anggota Kumpulan Nasyid Raihan menyifatkan allahyarham Ustaz Mohd Asri Ibrahim yang juga vokalis Kumpulan Rabbani sebagai 'pahlawan nasyid' yang sukar dicari ganti.

Salah seorang anggota kumpulan terbabit, Che Amran Ibrahim ketika dihubungi memberitahu, pemergian vokalis nasyid yang bersuara 'emas' itu amat sukar dicari ganti.

"Berita kematiannya yang mengejutkan itu memang memeranjatkan kami, sama seperti anggota kami yang telah meninggal dunia dahulu allahyarham Zaiery yang pergi dengan cara mengejut,"ujarnya dalam sebak menahan kesedihan.

Beliau seterusnya memberitahu, Asri yang bersuara 'emas' sebenarnya ikon kepada kumpulan nasyid yang ada pada hari ini.

Jelasnya, walaupun Rabbani hanya ditubuhkan pada tahun 1998, namun namanya telah lama terkenal dengan seni irama nasyid sejak sekian lamanya khususnya sewaktu menganggoti Nadamurni.





Fikrah:-

1) Pergi pula seorang lagi pejuang untuk pembaharuan dalam dunia muzik alternatif. Semoga beliau ditempatkan dikalangan orang-orang yang soleh. Berjuang hingga akhir hayat. Al-Fatihah

Doa elak wabak

"Suatu hari nabi (Saw) ketika dalam perjalanan pulang dari satu perjalanan yang jauh baginda singgah di satu lembah yang gelap gelita nabi (SAW) terserempak dengan satu lembaga hitam yang besar, dahsyat dan menggerunkan Nabi (Saw) bertanya kepada lembaga itu
"Siapa kamu ?" lembaga itu menjawab "Aku adalah Al-Wabak"
"kemana kamu nak pergi ?" tanya Nabi (SAW) lagi.
"Aku nak pergi ke Madinah dan masuk kerumah setiap penduduk di Madinah" Kata Al-Wabak.
Nabi(SAW) "Pergilah kamu aku izinkan untuk menguji ummatku tetapi kamu tidak akan dapat masuk kedalam rumah yang terdapat didalamnya mereka yang dilindungi oleh Allah dengan berkatnya.

Ternyata apabila pulang ke Madinah semua penghuni rumah penduduk Madinah terkena wabak kecuali rumah yang diduduki oleh Saidatina Fatimah, Saidina Ali, Hassan, Hussain dan baginda Nabi (SAW) sendiri.


Fikrah:-
1) Bertawassul dengan makhluk adalah satu kaedah dan amalan yang dibenarkan dalam Islam. Namun, perdebatan tentang bertawassul adalah hebat dikalangan ulamak ahli sunnah Wal-Jamaah dan Wahabbi.

2) Antara amalan lain yang boleh dirujuk dan diamalkan adalah seperti berikut:-

  • Al-Ma’thurat (Imam Hassan Al-Banna)
  • Hisnul Muslim (Saeed Al-Qahtani)
  • Al-Adzkar (Imam Nawawi- Imam mazhab Syafiee yg masyhur).
3) Yang penting, diamalkan. Usaha dan ikhtiar daripada kita yang lemah. Selebihnya, kita rujuk hanya kepadaNya.


Rabu, Ogos 12, 2009

Enzim Sampah - selamatkan bumi





1) Murah, mudah, dan menyelamatkan bumi. (klik)

Fikrah:-
- Usaha yang berkesan tidak semestinya mahal.
- Hanya perlukan kreativiti dan usaha yang berterusan.
- Kajian yang lama, dan telah dibuktikan berkesan.

ADa berani?










Isnin, Ogos 10, 2009

Cerita mahasiswa

1) Perjuangan mahasiswa seharusnya berpaksikan kepada idealisme dan daya intelektualiti yang tinggi, dengan tiada kepentingan peribadi menjadi taruhan dalam menyampaikan dan bertindak. Namun, seringkali juga, tindakan dan suara mereka ini disalahertikan, dikuda dan dipergunakan, dan tidak kurang juga, mahasiswa itu sendiri yang memilih untuk memihak kepada suara-suara luar politik kepartian; baik pro-kerajaan, mahupun pro-pembangkang.

2) Masakan tidak digunakan sebaiknya, suara mereka bagaikan indikasi kepada corak kepimpinan masa depan negara. Golongan ini bakal menjadi pegawai tinggi dalam kerajaan, ahli dalam pelbagai bidang dalam masyarakat, dan sudah tentu, kader yang cukup berharga bagi parti-parti politik. Cuma, bayangan mereka tidaklah ditonjolkan secara tersurat. Istilah seperti pro-aspirasi, dan pro-mahasiswa sering diguna pakai pada hari ini.

3) Idealisme dan intelektualiti mahasiswa sebenarnya belum cukup matang. Matang dengan erti kata dunia yang mereka pijak, adalah dunia yang serba terkawal dan serba berdisiplin, dan serba sempurna. Malangnya, dunia sebenar tidak seindah itu. Ibaratnya, seorang guru serba mungkin tidak akan melihatkan sikap buruknya kepada anak muridnya, sehinggakan anak-anak murid menganggap dan mempercayai segala yang cikgu katakan melebihi daripada ibu-bapa sendiri.

4) Walaubagaimanapun, perjuangan untuk menjadikan dunia, tempat yang lebih ideal, adalah merupakan perjuangan yang harus ditegakkan dan diterapkan supaya ia dapat didengari oleh mereka yang telah lama tinggal di dunia yang penuh porak-peranda. Penduduk Dunia yang kejam dan penuh penipuan ini harus disegarkan dan disedarkan kembali tentang pentingnya berada dalam lingkungan ideal dan benar. PAda hari ini, benar adalah seperti salah. Malah, yang mana benar, yang mana salah pun sudah caca-merba! LAntaran, suara mahasiswa harus dibiarkan bergema dan didengari seluruh alam.

5) Apa jadi pada masyarakat hari ini adalah hasil mahasiswa masa lalu. Tahun 1975, tahun AUKU lahir. Mahasiswa-mahasiswa selepas tahun itu, kebanyakkannya telah menjadi pemimpin pada hari ini. Lesunya suara mahasiswa selepas AUKU, maka, lesulah idealisme didengari dan diperjuangkan mahasiswa tahun-tahun itu. Lantas, lesulah idealisme mereka sebagai pemimpin pada hari ini. Rubbish in, Rubbish out. Tabik hormat kepada barisan pemimpin yang melahirkan AUKU!

6) Bila lagi mahu mendengar kembali suara idealisme yang tiada kepentingan? Biarkan mahasiswa belajar memahami masyarakat. Sekiranya bunyi suaranya seakan bunyi yang bersetuju mahupun melanggar dasar pemerintah, biarkan ia terus berbunyi. Bunyi itu untuk masyarakat berfikir. Bukan untuk mengindoktrinasi, atau melakukan propaganda. Itu semua kerja-kerja media, dan pengawal media! Pemerintah yang baik, seharusnya bersikap matang, berani berhadapan dengan gelombang dari mahasiswa secara dewasa, rasional dan terbuka hati dan jiwa.

7) Sesungguhnya, adalah amat malang bagi sebuah negara yang sunyi suara mahasiswanya; dan adalah lebih malang bagi sebuah negara yang suara mahasiswanya berbunyi dengan suara palsu tunggangan pihak yang berkepentingan politik kepartian. Dan yang paling malang bagi sesebuah negara, apabila gabungan kebebalan mahasiswanya yang tiada idealisme, tiada ilmu, tiada aktivisme, jiwa penuh emosi kebencian, dan digunakan oleh pihak berkepentingan!

Sebagai bekas pemimpin mahasiswa di universiti, saya percaya di mana ada pihak yang salah, pasti ada pihak yang benar. Dan sebagai ahli dalam masyarakat, fahamilah bahawa yang tersurat belum tentu menggambarkan yang tersirat.

Harus baca:-

>>>>>>> Mahasiswa; berdkwah atau berpolitik? > >>>>>>>>>>>>>

>>>>>>> Mahasiswa, perjuangan politik yang malu-malu >>>>>>>>>>>>>

>>>>>>> Di mana idealisme perjuangan Mahasiswa >>>>>>>>>>>>>>

>>>>>>> Perjuangan mahasiswa tidak perlu anti-establishment >>>>>>>>>>>>





Ahad, Ogos 09, 2009

The Ten....Sion


The Moment you are in Tension (tertekan)

You will lose your Attention (perhatian)
Then you are in total Confusion (keliru)
And you will feel Irritation (menyampah)
Then you will spoil personal Relation (hubungan personal)

Ultimately, you won't get Co - Operation (kerjasama)
Then you will turn things into Complication (rumit)
Then your blood pressure may raise Caution (awas)
And you may have to take Medication (ubat)

Instead, understand the Situation (situasi)
And try to think about the Solution (penyelesaian)
Many problems will be solved by Discussion (perbincangan)
This will work out better in your Profession (profesion)

Don't think it's my free Suggestion (cadangan)
It's only for your Prevention (pencegahan)
If you understand my Intention (niat)
You will never come again to Tension (tertekan)



Fikrah:-
Think of it again; it's more than ten, rite?