Isnin, Oktober 05, 2009
Fakta menarik. Tahukah anda?
2. Bunyi (kuek) yang dihasilkan oleh itik tidak bergema dan beralun. Sehingga kini kita tidak tahu mengapa.
3. Dengan sepotong coklat boleh membunuh anjing? Coklat mampu merosakkan sistem pernafasan dan jantung anjing. Dengan kuantiti yang sederhana mampu membunuh seekor anjing bersaiz kecil.
4. Kebanyakan lipstik yang kita pakai sekarang ni mengandungi sisik ikan yang telah diproses.
5. Pada tahun 1830, ketchup (sos tomato) digunakan sebagai ubatan dan bukannya perasa tambahan pada makanan.
6. Tiada satu pun jam di kasino Las Vegas. Dengan ketiadaan jam akan melekakan penjudi penjudi dengan taruhan mereka.
7. Kerana ketangkasan Bruce Lee, pengarah terpaksa memperlahankan sedikit filem yang diambil kerana terlampau laju dan pergerakan aksinya tidak dapat ditangkap melalui lensa kamera. Sesuatu yang agak luar biasa dari orang lain.
9.. Mosquito repellents atau penghalau nyamuk tidak membunuh. Sensor nyamuk hanya dikaburi dan ini menyebabkan nyamuk tidak dapat mengesan dimana mangsa berada.
10. Pakar dan doktor gigi mengesyorkan berus gigi hendaklah diletakkan sekurang kurangnya 6 kaki jauh dari tandas utk menghalang kuman berterbangan ketika anda menggunakan flush tandas.
11. Jika nombor 111,111,111 didarab 111,111,111 anda akan dpat jawapan 12345678987654321.
12. Warna biru adalah warna kesukaan 80 peratus rakyat Amerika.
13. Tanda (#) di keyboard komputer anda sebenarnya dinamakan ‘octothorp’.
14. Adalah mustahil jika anda bersin tanpa memejamkan mata.
15. Seekor lipas boleh hidup selama 10 hari tanpa kepala.
16. Jika dikangkangkan kaki dan baring secara telentang, kita tidak akan tenggelam di dalam pasir jerlus.
17. Nama yang paling banyak umumnya di dunia ini ialah Muhammad.
18. Di Eropah, kebanyakan wanita Eropah tidak memakai seluar dalam sehingga ke tahun 1900 barulah seluar dalam diperkenalkan.
19. Produk pertama menggunakan barkod adalah Wrigley’s gum.
20. Mexico City tenggelam sedikit demi sedikit sekitar 10 inci setiap tahun.
21. Mengikut statik dalam kehidupan, ayam adalah haiwan yang paling banyak di dunia mengalahkan manusia, kerana cara pembiakan yang berleluasa dan senang dibiakkan untuk makanan.
22. Otak akan lebih aktif ketika tidur dari ketika anda menonton tv.
23. Terdapat banyak telefon di Washington D.C. mengalahkan penduduk penduduknya.
24. Untuk melepaskan dari gigitan buaya, anda perlu mencucuk matanya menggunakan jari sekuat hati. Buaya akan melepas anda serta merta.
25. Jika sebutir kecil kismis dijatuhkan di dalam segelas champagne, kismis tersebut akan turun ke dasar gelas dan naik semula dan turun kembali dan seterusnya seakan dilambung-lambung.
26. Leonardo da Vinci juga mencipta gunting dan beliau menghabiskan 10 tahun untuk menyiapkan lukisan agungnya iaitu Mona Lisa (10 tahun untuk bahagian bibirnya sahaja).
27. Nama sebenar rama-rama (butterfly) ialah’flutterby’.
28. 90% dari pembaca yang membaca info ini kebanyakannya tidak tahu tentang fakta yang telah diberikan. Keajaiban fakta fakta sebegini dapat menarik minat pembaca untuk mengetahui dari atas kemusykilan minda kita sendiri.
29. Tahukah anda senarai ini tiada no 8.
http://perawi2205.blogspot.com/
Fikrah Bonsai
Bayangkan berapa juta pembohongan dan kelentongan hantu dan polong yang telah dihamburkan kepada kita semasa kita membesar. Cerita makhluk halus hantu dan puaka semuanya didodoikan kepada anak kecil. Tidak cukup dengan ini kita ditakut takutkan. Bermula dengan hantu, kemudian dengan polis dan akhir dengan api neraka. Anak kecil tidak memiliki peluang untuk mencerna pemikiran.
Kalau anak kecil banyak bertanya akan dianggap kasar – kurang ajar dan tidak sopan. Sebenarnya mendengar tanpa bertanya adalah permulaan proses pembodohan yang ingin disebatikan ke dalam susuk jiwa kita
Hasil dari budaya mendengar ini ramai warga terlali dan terlalai dari membaca dan mencari sumber pengetahuan. Otak semakin jarang digunakan - akhirnya lembab dan mamai. Justeru jangan hairan kenapa ramai yang menjadi pelupa dan nyanyok.
Mengenal musuh dan mengenal kawan adalah wajib dalam ilmu politik. Asas ilmu politik juga mewajibkan kita mengenal kontradiksi sosial. Mengenal kontradiksi sosial manusia adalah ilmu awal wahid sebelum membuat apa apa kerja politik. Gagal mengenal kontradisi sosial maka segala kerja politik adalah kerja mencurahkan teh tarik ke batu nesan.
Kecelaruan – tidak dapat mengenal musuh dan tidak dapat mengenal kontradiksi - muncul kerana fikrah tidak terdidik untuk berfikir secara tersusun rapi. Sampai larau dan porak peranda – raba sana pekik sini - memperlihatkan daya fikrah yang tidak terurus.
Salah satu dari kejayaan manifestasi budaya kapitalis ini ialah melahirkan warga yang tumpul akal dan bonsai fikrah hinggakan tidak dapat mengenal yang mana kontradiksi utama dan yang mana kontradiksi sampingan. Tidak berupaya untuk mengenal apa manifestasi dan apa yang melahirkan manifestasi itu. Akhirnya muncul perjuangan menuntut pengharaman penjualan buger kerana terdengar cerita adanya gelatin tak halal dalam burger. Tetapi tidak berjunag untuk melupuskan Mac Dogal dan Burger King . Ini tanda awal bahawa fikrah yang bonsai tak kesampian untuk berfikir (TT)
Ahad, Oktober 04, 2009
SIS dan JAG yang semakin jauh...
2 OKTOBER 2009
BADAN BUKAN KERAJAAN (NGO) ISLAM
NEGERI PAHANG DARUL MAKMUR
"JANGAN BIADAB! HORMATI KEPUTUSAN MAHKAMAH TINGGI SYARIAH KUANTAN"
PERNYATAAN PENDIRIAN
Kami NGO Islam di Negeri Pahang membantah sekeras-kerasnya kenyataan yang telah dikeluarkan oleh Joint Action Group for Gender Equality (JAG) dan Sisters In Islam (SIS) yang meminta untuk membatalkan hukuman sebatan syarie terhadap Puan Kartika Dewi binti Shukarno. Kami juga menyokong sepenuhnya hukuman yang telah dijatuhkan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan di Negeri Pahang. Kami menyokong sepenuhnya sikap dan pendirian Puan Kartika Dewi binti Shukarno dan keluarganya berhubung dengan kerelaannya menerima hukuman yang bakal dilaksanakan.
PREMIS
* Kesalahan meminum arak yang telah disabitkan terhadap Puan Kartika Dewi binti Shukarno dan hukuman yang telah dijatuhkan ke atasnya ialah denda RM 5,000.00 dan 6 sebatan syariah.
* Hukuman tersebut adalah berdasarkan kepada Enakmen Undang-Undang Jenayah Syariah Negeri Pahang 2002 yang telah diperkenankan oleh KDYMM Sultan Pahang dan terpakai ke atas setiap orang Islam di Negeri Pahang.
* Wujud pihak tertentu dengan sengaja cuba untuk menimbulkan kesangsian terhadap keadilan Mahkamah Syariah yang berfungsi dalam menguatkuasakan Perundangan Syariah di Negeri Pahang.
* Wujud dakwaan kononnya perlaksanaan hukuman syariah terutamanya sebatan terhadap wanita boleh menjejaskan imej negara dan menghalang kemasukan pelaburan asing ke dalam negara.
* Wujud usaha yang berterusan untuk memburukkan imej perundangan syariah di Malaysia dengan menggunakan takrifan kebebasan individu di dalam Perlembagaan Persekutuan secara sewenang-wenangnya sehingga menimbulkan kegelisahan di kalangan masyarakat.
* Timbul pemikiran yang menyeleweng bagi tujuan menimbulkan kekeliruan di kalangan umat Islam terhadap perundangan syariah dan penyelewengan tersebut sedang diusahakan untuk disebarkan ke dalam masyarakat.
Maka dengan ini kami:
1. Menuntut Kumpulan Tindakan Bersama Untuk Persamaan Jantina (JAG) dan Sisters in Islam (SIS) menarik balik kenyataan yang mengatakan hukuman sebaran syarie adalah kejam.
2. Menuntut JAG dan SIS meminta maaf secara terbuka kepada semua Umat Islam kerana menghina hukum Islam dan Mahkamah Syariah yang menjalankan perlaksanaan perundangan Syariah.
3. Enakmen Undang-Undang Jenayah Syariah Negeri Pahang 2002 adalah di bawah kuasa Mahkamah Syariah yang telah diperkenankan oleh KDYMM Sultan Pahang. Menghina Undang-Undang Syariah adalah bererti menghina KDYMM Sultan Pahang sendiri.
4. Menuntut agar penganut agama lain tidak mencampuri dan mempertikaikan urusan agama Islam.
5. Mendesak agar kerajaan bertindak tegas terhadap pihak yang mencabar kedudukan Islam dan perundangan Syariah yang telah dijamin kedudukannya di dalam perlembagaan negara.
6. Meminta semua pihak menghormati segala keputusan yang telah diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Syariah dan berhenti dari membuat kenyataan yang provokatif berkaitan dengan kes Kartika Dewi binti Shukarno.
7. Menyanjung tinggi kerelaan dan persetujuan Kartika Dewi binti Shukarno untuk menerima hukuman tersebut di atas kesedarannya dan keinsafannya, yang mana ini boleh mengangkat maruah dan martabat beliau sendiri di sisi Islam.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Maka dengan ini kami NGO Islam di Negeri Pahang menyokong sepenuhnya keputusan yang telah dibuat oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan dan perlaksanaan hukumannya sebagaimana yang diperuntukkan oleh undang-undang.
Oleh :
1. Angkatan Belia Islam Malaysia Negeri Pahang – ABIM
2. Peguam-Peguam Syarie Negeri Pahang
3. Jemaah Islah Malaysia Negeri Pahang – JIM
4. Himpunan Lepasan Institusi Pengajian Tinggi Malaysia (Haluan) Pahang
5. Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) Negeri Pahang
6. Malaysian Chinese Muslim Association (MACMA) Negeri Pahang
7. PEKIDA Negeri Pahang
8. Badan Nadwah Islamiah Pahang – NADWAH
9. Wadah Pencerdasan Ummah Negeri Pahang – WADAH
10. Ikatan Pengajian Islam Pahang
11. Majlis Kebajikan India Muslim Pahang – MKIMP
12. Persatuan Melayu Kuantan
13. Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia Negeri Pahang – PERKIM
14. Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia Negeri Pahang – PKPIM
Rabu, September 30, 2009
Penggunaan kata 'Cik' dan 'Cikgi'
Ada tiga perkara menarik dalam penjelasan Za`ba. Yang pertamacik digunakan untuk lelaki dan wanita. Yang kedua, Za`ba tidak mengehadkan penggunaan kata ganti nama cik untuk wanita yang sudah berkahwin. Yang ketiga, cik tidak boleh berdiri sendiri seperti dalam ungkapan/ayat "surat *cik sudah kami terima", "janganlah *cik susah hati" dan "*cik-cik dan tuan-tuan".
Profesor Emeritus Dr. Asmah Haji Omar sependapat dengan Za`ba. Dalam Ensiklopedia Bahasa Melayu (2008), beliau menyatakan,cik ialah "bentuk lemah" atau kependekan bagi encik. Menurutnya, sebelum tahun 1960-an encik dan cik boleh digunakan untuk lelaki dan perempuan. Cara menyapa hadirin ialah "encik-encik dan tuan-tuan", tanpa membezakan lelaki dengan perempuan. Profesor Asmah juga menyatakan, kata ganti nama cik boleh digunakan untuk lelaki dalam perbualan tidak formal.
Kamus Dewan Edisi Keempat (KDEK) juga menyatakan cik ialah singkatan bagi encik yang biasanya digunakan sebelum nama perempuan yang belum berkah win. Menurut KDEK lagi, cikdigunakan juga sewaktu bercakap dengan perempuan atau lelakiyang tidak begitu dikenali.
Pada suatu masa, ketua saya ialah wanita. Dia intim dengan semua pegawainya. Dia menyapa hampir semua pegawai lelaki dengan kata sapaan cik. Dia menggunakan kata sapaan ini dalam konteks lisan yang tidak rasmi dan dalam beberapa situasi rasmi. Kami tetap berasa selesa dengan sapaannya itu. Hal ini bererti ungkapan "yang tidak begitu dikenali" dalam KDEK berubah dalam keadaan yang kami hadapi.
Perbincangan ini menunjukkan bahawa penggunaan kata ganti nama cik untuk lelaki pernah berlaku dan boleh diteruskan dalam komunikasi lisan yang tidak formal. Walau bagaimanapun, eloklah kita berhati-hati apabila menggunakannya. Hal ini dikatakan demikian kerana masyarakat kini menganggap ungkapan itu janggal, malah mungkin dikatakan bertujuan untuk memperli seseorang.
Ada satu perkataan popular yang berkaitan dengan perkara ini. Perkataan itu ialah cikgu. Perkataan cikgu berasal daripada encik guru atau cik guru. Profesor Asmah menyatakan bahawa kata cikgu neutral dari segi gender. Maksudnya, kata cikgu boleh digunakan untuk lelaki dan wanita.
Seperkara lagi, KDEK menyatakan cik biasanya digunakan sebelum nama perempuan yang belum berkah win. Profesor Asmah sependapat dengan KDEK. Beliau mengatakan hal ini ialah ciri baharu dalam bahasa Melayu.
Walau bagaimanapun, dalam banyak keadaan, kita tidak mampu memastikan sama ada seseorang wanita itu sudah berkahwin atau belum. Apabila keadaan ini kita hadapi, kita boleh menggunakan kata sapaan puan. Hal ini sesuai dengan pendirian pihak Khidmat Nasihat Bahasa Dewan Bahasa dan Pustaka yang menyatakan bahawa gelaran puan boleh digunakan tanpa mengira seseorang itu sudah berkahwin atau belum.
Isnin, September 28, 2009
The Teacher in you
TEACHER TALK
By NITHYA SIDDHU
Imparting knowledge and values to young children are by no means, easy tasks, but teachers remain in the profession for various reasons.
SINGER songwriter Bob Dylan once said: “A man is a success if he gets up in the morning and gets to bed at night, and in between, he does what he wants to do.” After reading this, I asked this question seriously of myself. As a teacher, do I get to do what I want to do?
The answer is yes. Well, at least 60% of the time. When I am teaching, I do know that I am doing what I want to do, which is to help others gain understanding of a subject that I have a passion for.
If my teaching gives students the impetus to bring about positive change in themselves, be it in deportment, knowledge or attitude, then I know I am doing what I want to do.
For the rest of the time, like most other teachers, I do what I have to do. Bob Dylan’s words made me think further. What questions, if any, have been asked of me regarding my years as a teacher?
Listed below are some of the questions and answers that are based on my 25 years of teaching.
·Do I get the time to be creative and be motivated?
By the administration, not always. By my students, quite a fair bit. I do realise this however – teachers do need and appreciate incentives to propel them to be inventive.
As for me, I have always tried to come up with an innovative project, at least once a year. I am aware that for this to happen – it is up to me to find the time for it. The inclination to do so is important. If it doesn’t happen, I am to blame.
- Is teaching rewarding?
I would say it has its moments, particularly if a lesson goes well and you know that you are instrumental in bringing about some positive learning habits.
- Is teaching addictive?
Yes, it can be something that you want to return to time after time, especially if you have the knack for it. Your students’ faces will say it all ... whether they enjoy your lesson or just your sheer presence every time you walk into the class.
·A girl asked me this: is a teacher’s job exciting?
On days when the factors are just right, the students are great, funny and eager to work with you – yes, it can be exciting to teach.
Their enthusiasm is infectious and creates this warm feeling that is hard to describe. When they understand your wit and are rooting for meaningful communication, teaching can become exciting.
On other days? Let’s face it, like any other job, sometimes it’s just doing more of the same every day — dreary, dull and uphill tasks — that physically and mentally tire you out. On days like this, you just want the working day to end, so you can go home.
·“Is teaching a gift?” asks an 18-year-old who plans to take up the noble profession.
My answer? I’m afraid it is. Many people are taken on as teachers, but only a few take to teaching like ducks to water.
Why? It’s a gift to be able to reach out to people, touch them where it matters, and make them see the whys and what-fors of notching up change.
·Is teaching challenging?
It used to be, but not as much anymore as I’ve matured over time. Any new challenge can be tackled. But when I was new to teaching, I do remember the rush I felt – there were always so many things to do, to learn, to think and to discover.
A young teacher said to me, “I am extremely happy to be a teacher, it’s good to see the students’ progress and it’s fantastic to see that I (and teachers in general) am an important part in their learning life.” It was a good statement, I thought.
·Do teachers make a difference?
A student answered this for me. “A good teacher makes me want to be a better person,” he said.
·Is teaching rewarding?
For this, I sought out a senior teacher – a man due to retire soon and his answer stayed with me.
“Financially, you may not feel you have the best job in the world. But it pays well enough, and if you’re grateful for the privileges that come with the job (he meant free medical services, loans at low interest rates, not having to work during school holidays, etc), I think teaching is a good job to derive a pension from.”
But, the true rewards are the non-tangible ones, he shared, that of providing a charitable service, giving to the young, being involved in their growing years.
What is truly rewarding is when former students come back years later to tell their teachers how they inspired and brought about positive changes to them, he added.
“You really leave a little piece of yourself with them, and they with you,” he said.
I was touched.
·Does being a teacher teach you anything?
My answer would be “loads”. I have learnt so much from being a teacher. There’ll never be an ending to what I can still learn. Mentoring, coaching, training, counselling skills – all these I learnt from teaching.
Being a more accepting person — less ready to condemn and more ready to forgive and move forward — all this, I learnt from teaching.
Practising the habit of being honest, non-prejudicial, just, fair, caring, kind — this too came as an added bonus.
Understanding myself, knowing how I was viewed by others and realising what I needed to do to improve every day came directly from my teaching experience too.
The most important thing I learnt? How you are as a person is reflected by the look on the faces of your students.
When you do a good job, you see the look of enlightenment and appreciation on them. When you care, they often care too. And, if you don’t, they couldn’t care less.
source: http://thestar. com.my/education /story.asp? file=/2009/ 9/27/education/ 4749034&sec=education
Ahad, September 27, 2009
sebaik-baik Raja, sebaik-baik tentera
Sabda Rasulullah s.a.w. ketika menggali Parit Khandaq; “...Constantinople (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera...”
Pada kali pertama solat Jumaat hendak didirikan, timbul pertanyaan siapa yang layak menjadi imam. Baginda memerintahkan kesemua tenteranya termasuk dirinya bangun lantas bertanya, “Siapa di antara kita sejak baligh hingga sekarang pernah meninggalkan solat fardhu walau sekali sila duduk!”. Tiada seorang pun yang duduk, kerana tidak seorang pun di antara mereka pernah meninggalkan solat fardhu.
Baginda bertanya lagi, “Siapa di antara kita yang sejak baligh hingga kini pernah meninggalkan solat sunat rawatib sila duduk!”. Sebahagian daripada tenteranya duduk.
Kemudian Baginda bertanya lagi, “Siapa di antara kamu sejak baligh hingga ke saat ini pernah meninggalkan solat tahajjud walaupun satu malam, sila duduk!”. Kali ini semuanya duduk, kecuali Sultan Muhammad Al-Fatih sendiri. Baginda tidak pernah meninggalkan solat fardhu, Solat Sunat Rawatib dan Solat Tahajjud sejak baligh . Inilah dia anak didikan Syeikh Shamsuddin Al Wali. Bagindalah sebaik-baik raja yang telah diisyaratkan oleh Rasulullah saw di dalam Hadisnya itu.
Sabtu, September 19, 2009
olny for geart mnids
This is weird, but interesting!
fi yuo cna raed tihs, yuo hvae a sgtrane mnid too
Cna yuo raed tihs? Olny 55 plepoe out of 100 can.
i cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae.. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt!
Khamis, September 17, 2009
Anelka dan Agama Islam
Anelka dan agama Islam
BAGI peminat bola sepak dunia terutamanya penyokong kelab Inggeris, Chelsea, nama Nicolas Anelka mungkin sudah tidak asing lagi. Dia dianggap salah seorang penyerang paling berbahaya apabila berada di hadapan pintu gol lawan.
Pada musim lalu, dia menjadi penjaring terbanyak dalam Liga Perdana Inggeris apabila menjaringkan 22 gol. Anelka kini dikenali sebagai seorang pemain yang sentiasa tenang dan tidak emosional di padang.
Keadaan itu berbeza ketika lelaki kelahiran Versailes, Perancis itu mewakili Real Madrid, Liverpool, Manchester City dan Arsenal. Ini kerana ketika itu dia dikenali sebagai pemain yang suka merungut dan emosional.
Perubahan sikap Anelka itu sememangnya menarik perhatian banyak pihak. Dia dilihat semakin bijak dan tenang dalam apa juga situasi. Dalam wawancara dengan sebuah media di Britain baru-baru, Anelka mendedahkan perubahan di dalam dirinya berlaku sejak dia memeluk agama Islam pada tahun 2004 ketika mewakili kelab di Turki.
''Islam banyak membantu saya untuk bersikap tenang, menumpukan perhatian dan mempunyai semangat yang tinggi. Saya gembira menjadi seorang Muslim kerana Islam adalah satu agama yang penuh ketenangan," kata Anelka atau nama Islamnya, Abdul Salam Bilal Anelka.
Sebelum ini, Anelka pernah menyembunyikan identitinya sebagai seorang Islam kepada umum. Keadaan itu berbeza dengan rakan senegaranya Franck Ribery yang bermain dengan kelab Bayern Munich. Ribery sentiasa berdoa setiap kali hendak memulakan sesuatu perlawanan tetapi Anelka tidak berbuat demikian. Bagi Anelka, agama adalah soal peribadi yang tidak perlu dihebahkan kepada orang ramai.
Namun begitu selepas umum mengetahui agamanya, Anelka telah membuat pengakuan secara terbuka bahawa dia kini seorang Islam dan mendapat hidayah pada tahun 2004, ketika bermain dengan kelab Fenerbahce, Turki.
Anelka yang dilahirkan di Versailles, Perancis, pada 14 Mac 1979, menghabiskan masa kecilnya di Trappes - sebuah kota kecil di pinggir barat Paris. Sebelum menjadi seorang Muslim, Anelka adalah seorang yang tiada agama. Pada ketika itu, Anelka banyak bergaul dan menjalin persahabatan dengan keluarga Muslim dan di situlah dia mula tertarik dengan Islam.
Ketika ditanya dalam satu wawancara kenapa dia memilih Islam, Anelka menjelaskan, '' Islam adalah cara hidup yang sesuai dengan dirinya dan saya berasa tenang selepas menganut agama itu."
Anelka mengakui, sejak menjadi seorang Muslim, ia banyak membawa perubahan positif kepada dirinya sama ada sebagai seorang hamba Allah mahupun seorang pemain bola sepak profesional.
''Islam membimbing saya untuk bersikap arif dan ini banyak membantu saya supaya sentiasa bersikap tenang dan bersemangat tinggi ketika turun ke padang. Islam adalah sumber kekuatan saya sama ada ketika di dalam atau luar padang.
Ketenangan
''Saya menempuh pelbagai cabaran dalam kehidupan, oleh itu saya perlu mencari ketenangan dan akhirnya saya menemui Islam," katanya.
Dari sudutu kehidupan peribadinya, Anelka bernikah dengan seorang warga Belgium, Barbara Tausia, pada 9 Jun 2007 di Morocco.
Walaupun berbeza agama, namun ia tidak menggugat pendirian Anelka terhadap Islam, malah untuk perancangan masa depan Anelka bercadang untuk bermastautin di Emiriyah Arab Bersatu (UAE), apabila bersara kelak.
Apa yang menarik biarpun terpaksa mengharungi perlawanan ketika bulan Ramadan, namun Anelka tetap taat menunaikan ibadah puasa.
''Kami mempunyai ramai pemain beragama Islam dalam liga Inggeris dan kami tetap berpuasa kerana ibadah itu tidak menjejaskan kemampuan kami. Sebagai seorang Islam kami wajib menghormati Ramadan,'' kata Anelka.
Bagaimanapun Anelka mengakui beberapa kali ketika bulan Ramadan, dia mengalami kecederaan sehingga tidak memungkinkan dia berpuasa.
Kini Anelka menjadi salah seorang pemain bola sepak yang dikagumi dan dalam masa yang sama berusaha menjadi Muslim yang baik.
Kehadiran Ramadan kali ini disambut oleh Anelka dengan penuh kesyukuran dan yakin selagi dia berada dalam Islam, selagi itulah kehidupannya akan terus diberkati.
Sesungguhnya, Anelka bersyukur kerana pemindahannya ke Turki telah membolehkan dia menemui agama yang sebenar iaitu Islam. Kehidupannya yang sebelum ini terumbang-ambing tanpa agama, kini dipenuhi dengan seribu ketenangan.
Rabu, September 16, 2009
Rasul Melayu
MA: Adakah ini bermakna ayah saudara tidak berani bersemuka dan menegakkan pendirian dan perjuangannya secara terbuka di mahkamah, apatah lagi ini boleh dijadikan platform terbaik buat perjuangannya berikutan kes ini turut mendapat liputan media?
ZH: Nabi Musa sebelum ini juga antara orang yang benar di sisi Tuhan dan juga Nabi Muhammad. Mereka juga lari menyelamatkan diri daripada orang kafir itu yang berniat jahat terhadap rasul dan orang yang beriman dan ahli keluarganya. Rasul dan orang beriman tidak memerlukan kepada manusia. Namun manusia memerlukan Rasul dan orang beriman bagi menyelamatkan diri mereka daripada azab pedih serta yang menghinakan atau membinasakan yang datang daripada Tuhan atau untuk masuk ke syurga.
MA: Sampai bila ayah saudara akan menghilangkan diri?
Di dalam wawancara itu, Zul Helmi mengakui menjadi pengikut ajaran ayahnya kerana baginya, sesiapa yang tidak mengikuti ajaran Abdul Kahar adalah kafir. Bagaimanapun, dia menafikan bakal menjadi pengganti ayahnya untuk menyebarkan ajaran itu.
MA: Bagaimana penerimaan masyarakat Malaysia pada perjuangan bapa saudara?
ZH: Hanya segelintir yang beriman dan kebanyakan daripada mereka kafir.
MA: Maksud anda, sesiapa yang tidak menerima ajaran ayah saudara adalah kafir?
ZH: Benar. Oleh kerana ajaran bapa saya adalah ajaran Tuhan yang termaktub di dalam kitab suci al-Quran.
MA: Adakah ajaran ayah saudara dijamin akan diteruskan? Siapa akan meneruskan ajaran ini dan apakah kelayakan untuk meneruskan ajaran ini?
ZH: Apabila ayah saya diwafatkan Tuhan, manusia kena mencari jalan dan cahayanya sendiri untuk selamat daripada azab api neraka dan untuk masuk ke syurga. Terpulang kepada pihak berkuasa dan berwajib sama ada ajaran bapa saya diteruskan atau tidak. Hanya rasul dan orang beriman layak menyampaikan ajaran Tuhan kepada manusia.
MA: Saudara tidak mewarisi ayah saudara?
ZH: Saya hanya mengamalkan ajaran Tuhan yang disampaikan oleh bapa kepada saya.
MA: Saudara bukan pewaris Rasul atau Rasul seterusnya selepas ayah saudara?
ZH: Saya hanya mengamalkan ajaran Tuhan yang disampaikan oleh bapa kepada saya dan ahli keluarga.
Di akhir wawancara, Zul Helmi juga mengesahkan dia diminta Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) untuk membantu siasatan kes bapanya, namun memberitahu dia masih mengkaji permintaan itu dan belum memberi persetujuan.
MA: Adakah Jais juga menyiasat saudara?
ZH: Itu di luar pengetahuan saya, tetapi saya diberi surat untuk membantu siasatan ke atas bapa oleh Jais. Termasuk juga dua adik perempuan saya. Mereka (Jais) juga mengugut kami adik-beradik jika (kami) tidak hadir dalam sesi soal-siasat, mereka akan mengeluarkan perintah mahkamah waran tangkap kepada kami adik-beradik.
Zul juga tidak berpuas hati dengan usaha bekas isterinya menggunakan nama samaran terhadap anaknya yang tidak meletakkan bin Mohd Zul Helmi, sebaliknya hanya menggunakan nama Helmi.
Facebook: Pro dan kontra
BOLEH MENJADI HARAM
Keasyikan pengguna-pengguna Facebook melayan kuiz dan permainan, di samping sembang bual yang pada masa ini jumlah warga jaringan Malaysia mencecah lebih 800,000 orang, boleh menghasilkan suatu ketagihan seperti apa yang pernah menimpa pengguna perkhidmatan chatting MiRC suatu ketika dahulu. Tambahan lagi, dengan kemudahan akses Facebook melalui telefon bimbit, tahap ketagihan itu bisa jadi melampau dan merosakkan.
Dalam keadaan seperti ini, keharusan menggunakan Facebook boleh bertukar menjadi HARAM ke atas individu yang menyalahgunakan Facebook hingga berlaku kelalaian di tahap yang ekstrim.
Firman Allah Subhanahu wa Ta’aala:
“Telah nyatalah kejayaan para Mukmin. Iaitu mereka yang di dalam solat mereka, khusyu’ mendirikannya. Dan mereka itu terhadap perkara-perkara yang melalaikan, mereka menghindarkannya” [al-Mu'minun 23: 1-3]
Apa yang menjadi larangan bukanlah Facebook sebagai medium. Tetapi larangan itu terkena ke atas individu yang gagal mengawal dirinya hingga sesuatu yang asalnya begitu bermanfaat berubah menjadi mudarat akibat lemah daya mengawal dan membuat pilihan.
Dalam masa yang sama juga beberapa konsep akhlaq perlu diberikan penjelasan dalam konteks etika melayari internet serta menggunakan aplikasi yang kedapatan, termasuk email dan Facebook.
TAGGING DI DALAM FACEBOOK
Fungsi tagging di dalam Facebook mempunyai manfaat yang banyak.
Disebabkan oleh adanya fungsi ini, saya sudah kurang menggunakan kamera sendiri untuk mengambil foto program yang saya hadiri atau kendali. Lazimnya jurukamera atau peserta yang bergambar akan memuatnaikkan fotonya dan tatkala saya ditanda dengan tagging,maka foto itu secara otomatik masuk ke koleksi foto saya.
Namun, terdapat sejumlah pengguna Facebook yang menggunakan fungsi tagging ini sebahagian daripada apa yang dilakukannya di dalam kuiz dan permainan. Mungkin hal ini lebih menjadi masalah apabila ia berlaku kepada pengguna Facebook yang memiliki 5000 orang ‘rakan’ di dalam senarai jaringannya.
Kemunculan aplikasi seperti PICKUPFRIENDS telah mengundang lambakan ratusan taggingberserta mesej balasan yang mengganggu ketenteraman penerimanya.
Tabiat-tabiat seperti ini tidak seharusnya berlaku. Ia menggambarkan betapa kita tidak menghargai ruang persahabatan yang wujud lantas mengisinya dengan benda-benda yang disangka lucu tetapi hakikatnya menyakiti orang lain. Cukuplah pesanan Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam:
“Daripada Abdullah bin ‘Umar radhiyallaahu ‘anhuma beliau berkata, Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam telah bersabda, “Seorang Muslim itu ialah seorang yang kaum Muslimin lain terselamat daripada (kejahatan) lisan dan tangannya. Seorang muhajir pula ada orang yang berhijrah meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah kepadanya” [muttafaq 'alayh]
FACEBOOK DAN YAHUDI
Dalam sentimen kemarahan kita terhadap apa yang menimpa umat Islam di bumi Palestin, kemahuan untuk melakukan sesuatu yang berbalut emosi sering membuatkan kita keterlaluan dalam tindakan.
Suatu ketika, kempen boikot berlangsung secara aktif. Senarai panjang barangan dan perkhidmatan disebarkan untuk diboikot. Masyarakat terbahagi kepada beberapa kelompok dalam hal ini. Ada yang menolak sepenuhnya tindakan boikot, ada yang bertindak memboikot sepenuhnya apa sahaja yang berkaitan dengan Yahudi dan Amerika Syarikat, dan di celah kedua-dua aliran itu, ada yang bertindak memboikot secara selektif.
Tindakan memboikot secara selektif ini didorong oleh kesedaran bahawa mengharamkan secara mutlak urusniaga yang membabitkan Yahudi atau Nasrani semata-mata kerana dia itu Yahudi atau Nasrani, adalah suatu tindakan yang tidak menepati kehendak Syara’.
Di dalam Majalah al-Islam keluaran September 2009, terdapat sebuah artikel yang tajuknya amat serius berbunyi, “ZUCKERBERG GUNA FACEBOOK UNTUK BUNUH PENDUDUK PALESTIN”.
Apa yang tidak wajar berlaku ialah, makalah tersebut hanya mendedahkan aktiviti biasa pengasas Facebook, Mark Zuckerberg, sebagai seorang Yahudi yang ‘multazim’ (mempraktikkan agama Yahudi dalam kehidupan seharian). Tetapi justifikasi terhadap kebenaran dakwaan bahawa Zuckerberg menggunakan Facebook untuk membunuh penduduk Palestin, hanya ditulis dalam sebuah perenggan ringkas berbunyi:
“… Pun begitu sebelum pengharaman oleh dua buah negara tersebut dibuat, wujud desas-desus yang mengaitkan penglibatan laman web tersebut dalam membiayai peperangan di Gaza”
Itu sahaja kenyataan yang wujud di sepanjang artikel berkenaan dalam mengaitkan Facebook dengan jenayah perang di Palestin. Ada pun isi kandungan lain, kesemuanya menceritakan tentang betapa Yahudinya seorang anak muda bernama Mark Zuckerberg, sesuatu yang tidak pernah diputuskan oleh Islam sebagai sebab untuk produk atau perkhidmatannya diharamkan.
ASAL KEHARUSAN MUAMALAH BERSAMA YAHUDI
Terdapat begitu banyak keterangan daripada Sunnah bahawa berurusniaga dengan kaum Musyrikin dan Yahudi itu adalah harus. Misalnya di dalam sepotong hadith:
“Sesungguhnya Nabi sallallaahu ‘alayhi wa sallam membeli makanan daripada seorang Yahudi dengan pembayaran secara bertangguh dan mencagarkan baju besi baginda sallallaahu ‘alayhi wa sallam.” [Hadith riwayat al-Bukhari nombor 2326, 2/841]
Al-Imam al-Bukhari juga memberikan tajuk kepada salah satu bab di dalam Sahih beliau, yang mendatangkan hadith di atas sebagai, “BAB BERJUAL BELI DENGAN KAUM MUSYRIK DAN YAHUDI”.
Dalam mengulas hal ini, al-Imam al-Nawawi membuat kesimpulannya di dalam syarahan beliau kepada Sahih Muslim dengan berkata:
“Telah ijma’ seluruh umat Islam pada keharusan urusan dengan Ahli Zimmah dan lain-lain orang Kafir selagi mana urus niaga itu tidak jatuh di dalam perkara yang haram. Akan tetapi umat Islam tidak boleh ( haram) menjual senjata kepada musuh Islam yang sedang memerangi Islam, dan tidak boleh juga membantu mereka dalam menegakkan agama mereka” [Sharah Sahih Muslim oleh al-Nawawi, 11/40]
Keharusan ini hanya berubah dengan adanya dalil lain yang mengubah keharusan itu, atau berlakunya sesuatu yang mengubah konteks hadith ini. Di dalam kes Facebook, adalah sangat penting untuk didatangkan bukti bahawa Mack Zuckerberg membiayai regim Zionis di Palestin, dan artikel di Majalah al-Islam September 2009 itu gagal mendatangkannya.
Di hujung artikel tersebut, satu lagi dakwaan dibuat pada menyatakan bahawa, “dengan klik sahaja pada Facebook kita juga turut sama menjadi pembunuh orang Palestin di Gaza“
Namun sama juga seperti sebelumnya, tiada sebarang bukti diketengahkan pada menunjukkan bagaimanakah penjanaan keuntungan Facebook disalurkan kepada regim Zionis yang menjajah bumi Palestin”.
Kita tidak mahu wujudnya satu budaya paranoid umat Islam yang melatah dengan mudah tatkala didatangi oleh kenyataan-kenyataan seperti ini. Orang Islam sangat cepat dimanipulasi sebagai agen merosakkan produk dan perkhidmatan melalui penyebaran email yang mendakwa ada benda tidak halal, ada campuran beracun dan lain-lain yang mana sebahagaiannya adalah palsu. Ia hanya membuktikan bahawa orang Islam banyak kerisauan tetapi tidak banyak berusaha untuk menyelidik bagi menghilangkan kerisauan tersebut.
Islam tidak pernah mengharamkan Muslim membeli atau menggunakan apa-apa produk dan perkhidmatan daripada non Muslim termasuk Yahudi. Mengharamkan pembelian atau penggunaan sesuatu produk atau perkhidmatan hanya dengan alasan ia milik Yahudi, boleh mengheret kita terjebak kepada perbuatan MENGHARAMKAN APA YANG HALAL, yang mana perbuatan itu sama buruknya dengan MENGHALALKAN APA YANG HARAM.
Malah perbuatan anti Yahudi secara semberono begitu adalah bersifat perkauman yang dibenci oleh Islam.
Facebook terbuka sebagai satu ruang untuk dimanfaatkan sebagai medium perhubungan dan penyebaran maklumat. Ia boleh berfungsi sebagai alat dakwah serta penyebaran maklumat, sebagaimana ia juga boleh berfungsi sebagai alat pemasaran. Seandainya di Facebook ada kempen yang memburuk-burukkan Islam, maka gunakanlah ruang yang ada untuk kempen memburuk-burukkan Islam itu ditukar kepada suatu bentuk promosi yang menimbulkan rasa ingin tahu manusia kepada Islam, seperti yang banyak berlaku pasca 11 September 2001.
Namun, jika umat Islam menghabiskan masa di Facebook dengan aplikasi yang melalaikan tanpa sebarang tujuan, penggunaan Facebook boleh menjadi haram ke atas golongan seperti ini, sama seperti pembabitannya dalam aktiviti kosong yang lain.
PANDUAN MENGATASI KETAGIHAN
Sedikit nasihat buat mereka yang mengalami ketagihan Facebook, buangkan segala aplikasithird party seperti kuiz, permainan dan yang seumpama dengannya. Gunakan Facebook sebagai alat komunikasi bersama rakan-rakan, isikan ia dengan perbincangan, perbualan yang merapatkan ukhuwwah dan menambah pengetahuan secara berhemah.
Andaikata langkah mudah ini pun gagal mengurangkan tahap ketagihan berkenaan, tamatkan akaun Facebook dan carilah kehidupan yang lebih bermakna di luar sana.
Tepuk dada, tanyalah Iman!
ABU SAIF @ www.saifulislam.com