Khamis, Disember 24, 2009
HIjrah; Ektrak ilmu dari Dr Yusuf Al-Qardhawi
2) Dr Yusuf kemudian, melakarkan lagi, hasil ekstradisi peristiwa Hijrah ini kepada beberapa pengajaran kepada umat Islam keseluruhannya seperti berikut:-
a) Bersabar dengan ujian yang diberikan kepada kita. Ujian, mehnah dan tribulasi akan hadir kepada setiap orang yang berjuang untuk kebenaran. Dalam bersabar, tugas menyampaikan harus diteruskan dengan penuh Hikmah dan berterusan. Konsistensi itu sendiri adalah satu ujian yang berat; malah konsistensi itu juga akan melihatkan kebenarannya. Malahan, kekuatan Agenda untuk menyampaikan kebenaran akan semakin dirasai oleh sekelian umat, termasuk musuh-musuh kepada kebenaran itu.
b) Merencanakan satu perubahan memerlukan pemikiran yang strategik dan berkesan. Pemikiran harus diiringi dengan tindakan yang bertepatan dengan penggemblengan buah fikiran yang tuntas dan bernas. Soal ini sangat penting dan vital dalam memastikan rancangan jangka pendek dan jangka panjang berhasil sebagai satu misi 'pasti berjaya', dengan izin Allah taala. Memberi pendidikan yang jelas dalam satu misi yang sukar, sudah tentu memerlukan ketelusan dalam rasional maklumat yang disampaikan serta tegas dalam disiplin tatacara penyampaian supaya tidak ada kebocoran mahupun ketirisan maklumat untuk tindakan dari komander kepada penggerak umat secara keseluruhan.
c) Segala mobiliti adalah dari Jemaah, secara Jemaah dengan ukhuwah yang jitu dan rapat. Maka, segala kelonggaran saf pimpinan, mahupun saf jemaah akan melemahkan rangkaian komunikasi, dan akhirnya akan memudahkan kelicikan musuh untuk menjatuhkan dan seterusnya menerobos benteng umat yang mahukan perubahan dalam penghijrahan ini. Kesatuan dalam Jemaah bukan sekadar dengan memberi Wala' kepada pimpinan, malah mengetahui dan menyedari tanggung-jawab ataupun akauntabiliti setiap ahli dalam jemaah. Malah, ia adalah pra-syarat dalam menguruskan kelancaran perencanaan yang telah disusun seawalnya.
d) Penghijrahan yang dilakukan Rasulullah SAW adalah perpindahan yang memberi erti kepada perpindahan keutamaan susun atur dalam sosial masyarakat. Rasulullah SAW telah menunjukkan bahawa ASAS kepada kekuatan komuniti adalah Tauhid dan keEsaan kepada Allah SWT.
e) Maka, tempat untuk memantap dan menyuburkan lagi asas kerohanian ini, adalah dengan mendirikan dan menghidupkan institusi Masjid itu sendiri. Masjid, yang diperihalkan adalah tempat masyarakat berkumpul untuk bersolat, berzikir, bermesyuarat, berusrah, dan lain-lain lagi yang berorientasikan hubungan sesama manusia dijana dengan diiringi kukuhnya hubungan dengan Allah. Di sinilah juga pemerkasaan generasi muda sebagai generasi penerus digarap dengan kepelbagaian bentuk dan kaedah pendidikan syariah Islam yang syumul.
f) Seterusnya, penghijrahan ini memerlukan pengorbanan yang bukan calang-calang. Ini termasuklah meninggalkan segala harta benda dan menyerahkan segala urusan selepas itu kepada Allah dan Rasul Nya. Lantas, kekuatan Ekonomi harus dijana semula, dengan memasuki pasaran setempat, melibatkan diri dan mengaktifkan perdagangan dua hala di antara masyarakat-masyarakat di sekeliling kota. Lantas, keharusan terlibat dalam perniagaan adalah suatu kemestian untuk akhirnya nanti, berbakti semula untuk agama Allah.
3) Ekstrak ilmu yang diulas di atas adalah versi yang telah diperhalusi dan difahami oleh penulis dalam melayari bahtera ilmu Tuhan yang luas ini. Yang pasti, konteks hijrah yang ditunjukkan oleh Rasul SAW adalah mencangkumi segala Sosio-Ekonomi dalam mengatur masyarakat; sama ada masyarakat kecil keluarga kita, mahupun masyarakat yang besar di luar sana. Disiplin dan keutamaan inilah kunci kepada kejayaan Umat; sekiranya kita memahami dan mengamalkan apa yang tertulis secara tersurat dan tersirat.
Wallahu'alam.
Jumaat, Disember 18, 2009
Tokoh Maal Hijrah 1431H
Seorang lagi tokoh untuk Negeri Selangor;
kenal tak tokoh ini? sila rujuk di sini.(http://www.mra.my/)
tahniah dari kami, warga ABIM Selangor.
Sambutan Maal Hijrah
Minggu Du'at 2009 negeri Selangor
Tempat : Perkarangan Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam
Bacaan Doa Awal Dan AKhir Tahun
Forum Perdana Khas Maal Hijrah
Program Malam Sentuhan Hati
Program Muslimah
Program Halwa Minda
Program Malam Silaturrahim NGO
Program Mesra Keluarga
Pameran oleh agensi kerajaan dan NGO
Nur Islam
Mark is a well-known millionaire and also a practiced lawyer in Los Angeles, specializing in cases of civil laws. The last big case he handled was the case of the famous American pop singer, Michael Jackson, a week before he passed away.
A tourist guide who accompanied Mark for 10 days in Saudi Arabia, Dhawi Ben Nashir told: Since he set foot for the first time in Saudi Arabia, Mark already started to ask question about Islam and Solat. As soon as he arrived in Saudi, Mark stayed in Riyadh for two days. While in Riyadh, Mark was very interested in Islam. After moving to Najran, we went to Abha and Al-Ula. There, his fascination on Islam grew more obvious, especially the time when we ventured out into the desert.
Mark was amazed to see three Saudi youths who were in our group in Al-Ula, performing solat in the expanse of the very wide desert. A very fantastic panorama indeed.
After two days in Al-Ula, we went to Al-Juf. As soon as we arrived in Al-Juf, Mark asked if I could get him some books on Islam. I then obtained some books on Islam for him. Mark read all those books. The next morning, he asked me to teach him how to perform solat. I then taught him how to pray and take wudhu (ablution). Then, he joined me and performed solatbeside me.
After solat, Mark told me that he felt peace in his soul. On Thursday afternoon, we left Al-Ula heading for Jeddah. He looked very serious throughout the journey reading those books about Islam. On Friday morning, we visited the old town of Jeddah. Before the time for the Friday prayer approached, we went back to the hotel and I excused myself to go for the Friday prayer. Then, Mark told me: I would like to join you for the Friday prayer so that I can witness myself how the Friday prayer is like. So I answered: welcome…
We then went to a masjid which was not far from the hotel where we stayed in Jeddah. Since we were quite late, I and many other jamaah had to pray outside, as the number of jamaah was overflowing. I could see Mark observing the jamaah, especially after the Friday prayer was completed, when everybody was shaking hands and embracing each other with radiant and happy faces. Mark was very impressed with what he saw.
When we return to the hotel, Mark suddenly told me that he wanted to become a Muslim. So I said to him: Please have a shower first. After Mark took the shower, I guided him in saying the kalimah of shahadah(declaration of faith) and then he prayed two rakaah. Later on, Mark expressed his desire to visit the Masjidil Haram in Makkah and performsolat there before leaving Saudi Arabia.
In order to fulfill his wish, we went to the Da’wah and Irshad office in the area of Al-Hamro’, Jeddah, to obtain a formal proof of his conversion to Islam, so that he would be allowed to enter the city of Makkah and Masjidil Haram. Then, Mark was given a temporary certificate of his conversion to Islam. As a number of group members who participated in Mark’s visit to Saudi Arabia had to go back to America on Saturday afternoon, Al-Hamdulillah, Ustadz Muhammad Turkistani was willing to send Mark to the Holy Land of Makkah that same morning.
Regarding Mark’s visit to Masjidil Haram, Ustadz Muhammad Turkistani narrated: After Mark obtained his temporary certificate, we straight away departed heading for the noble Masjidil Haram. When he witnessed the Masjidil Haram, he face looked radiant and it emanated an extraordinary happiness. When we entered the Masjidil Haram and witnessed the Ka’bah for ourselves, his happiness increased. By Allah, I could not express that scene with words. After performing the tawaf around the noble Ka’bah, we performed the sunnah solat and went out of Masjidil Haram. I could see Mark very reluctantly wanting to leave Masjidil Haram.
After Mark declared his Islamic faith, he had the chance to express his happiness in Al-Riyadh Newspaper saying: I could not express my feeling at this time but I am being reborn and my life has just started… then he added: I am very happy. This happiness that I am feeling could not be expressed in words especially when I visited the Masjidil Haram and noble Ka’bah.
Regarding his next step after his conversion to Islam, Mark explained: I will learn more about Islam, I will delve deeper into this religion of Allah (Islam) and come back to Saudi Arabia to perform the Hajj.
As to what impelled him into converting to Islam, Mark explained: I have already had information about Islam, but it was very limited. When I visited Saudi Arabia and personally witnessed the Muslims there, and saw how they performed the solat, I felt a very strong drive to know more about Islam. When I read true informations about Islam, I became confident that Islam is a religion of haq (truth).
Sunday morning, 18th October 2009, Mark left the Airport of King Abdul Aziz Jeddah heading for America. When filling in the immigration form before leaving Jeddah, Mark wrote ISLAM as his religion.
Farewell Mark… May Allah bless you and make you an obedient Muslim and a Da’i who would invite the American society to benefit from the happiness of being Muslims, just as how you have felt because only Islam could save mankind in this world, as well as in the akhirah later… Ameen.
(http://prisonerofjoy.blogspot.com/2009/11/american-millionaire-who-was-also.html)
Selasa, Disember 15, 2009
5M
Maka "ilmu" dan "teori" akan tinggal sekadar di atas kertas atau di dalam otak , TIDAK dipraktikan atau diamalkan.
Jadi M yang kelima menekankan "amalkan apa yang kita tahu" atau "DO WHAT YOU KNOW" ,not "JUST DO IT"?
(ekstrak dan diubahsuai dari http://drhalimahali.blogspot.com/2009/12/kuasailah-5m-untuk-maju.html )
1) Memikir dan Mengamalkan adalah kesan daripada ilmu yang dipelajari. Sememangnya modul yang asas dalam program SPIES milik kerajaan negeri Selangor ini, amat penting dalam mendasari prinsip keilmuan secara teori dan praktikal.
2) Pada UPSR yang lalu, analisis ujian Aptitude menunjukkan betapa lemahnya murid-murid tahun 6 dalam membuat keputusan. Lemah membuat keputusan bererti lemah dalam berfikir. Jelas hanya 34% yang mampu membuat keputusan yang baik. Lantaran kelemahan memikir, menjadikan lemahnya membuat tindakan yang bernas. Jelas sekali hanya 5.7% yang mencapai tahap yang cemerlang.
3) Bagaimana agaknya jika ujian Aptitude ini dibuat pada remaja 15 tahun, atau 17 tahun? Ironinya, pembuat dasar di kementerian juga tahu menulis, membaca, dan mengira analisis sebegini? Jadi, apa pula langkah serta tindakan selanjutnya setelah difikirkan selepas ini?
Isnin, Disember 14, 2009
theFUNtheory
Many of us return our plastic bottles and cans. Noticeably fewer recycle their glass. Maybe that's because we don't get any money in return, as we do for cans and plastic. Can we change this attitude by making recycling glass fun to do? So you are not just rewarded with a good conscience, you also get a smile. See the results here.
”Take the stairs instead of the escalator or elevator and feel better” is something we often hear or read in the Sunday papers. Few people actually follow that advice. Can we get more people to take the stairs over the escalator by making it fun to do? See the results here
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Fikrah:-
Change in attitude need fun in emotion.
http://thefuntheory.com/
Rabu, Disember 09, 2009
Tauliah
Sabtu, Disember 05, 2009
Usrah ala Naruto
Usrah Naruto...
Salam Ceria,
Bila bercakap tentang usrah tergambarlah sekelompok manusia yang sedang bertalaqi ilmu dan mendengar tazkirah di masjid atau surau. Yang pasti diketuai oleh seorang fasi atau naqib atau naqibah. Dipanggil...`THE POWER OF CIRCLE`..hehe.
Pelbagai tafsiran dan cakap-cakap bermain difikiran mereka yang tidak pernah menyertai usrah. Bagi yang pernah bersekolah agama mungkin anda mengenalinya. Hari soal bicara saya adalah berkaitan dengan USRAH. Tapi bukan usrah biasa.....usrah yang saya idam-idamkan selama ini....USRAH NARUTO!
Apakah itu?
“Sistem usrah ini umpama kumpulan-kumpulan ninja dalam cerita Naruto.” Saya menyeluruhi semua wajah ahli usrah.
Semua anak-anak usrah saya juga merupakan naqib yang bermaksud ketua usrah dalam sekolah tersebut. Saya menerima tanggungjawab untuk membawa usrah bagi sekumpulan naqib di salah sebuah sekolah berasrama harian di Gombak.
Objektif yang ingin dicapai oleh saya adalah supaya mereka semua boleh membawa usrah sendiri dengan baik. Zaman sekolah dulu tidak pernah saya pegang tanggungjawab sebegitu.
“Hehe. Naruto lagi,” balas Faiz.
“Kamu semua pun tengok, kan?”
Saya menyambung, “Siapa yang hendak usrahnya jadi serius sikit-sikit, boleh ikut stail pakcik Asuma. Kalau hendak yang ceria sikit boleh ikut stail pakcik Kakashi dan pakcik Gai.”
“Lagi… lagi…”
Menetapkan matlamat dalam berusrah
“Apabila kita berhadapan dengan anak usrah, anggap mereka seperti ninja-ninja yang kita ingin latih. Tentukan apa matlamat yang ingin kita capaidalam setiap sesi latihan tersebut.”
“Maksud abang Azree?” soal Imran.
“Maksudnya setiap sesi latihan kita perlu ada matlamat apa yang perlu kita sebagai naqib ingin capai. Itu matlmat jangka pendek dan kita juga perlu ada matlamat jangka panjang apa yang kita ingin capai dalam usrah tersebut.
Sebagai contoh, matlamat jangka panjang abang dalam usrah dengan kamu semua selama setahun ini adalah ingin membimbing kamu semua supaya menjadi pelajar contoh di sekolah. Bukan setakat baik dalam sahsiah, tetapi juga baik dari segi pemikiran. Cuma jangan baca komik Naruto banyak sangat sudah,” terang saya sambil disambut gelak.
“Matlamat jangka pendek pula, dalam satu sesi usrah kamu itu, apa topik yang kita ingin anak-anak usrah kita faham. Sebagai contoh, minggu ini kita bincang tentang topik akhlak. Jadi, matlamat kita selepas berakhirnya sesi usrah tersebut adalah anak-anak usrah kita faham tentang topik tersebut.”
Malam semakin gelap. Saya berkira-kira dalam hati untuk pulang lebih awal pada malam tersebut. Pertama kerana masih belum makan malam sedangkan perut mula memulas. Kedua kerana jarak rumah yang agak jauh daripada sekolah tersebut.
“Ada ciri-ciri lain lagi dalam sistem usrah versi Naruto ini?” soal Faiz lagi yang memang menggemari Naruto.
Mengambil tahu perkembangan ahli usrah
“Yup. Ada lagi. Siapa naqib pertama Naruto?”
“Erm. Iruka!”
“Apa yang Iruka buat apabila dia hendak menyerahkan Naruto kepada Kakashi?”
“Erm. Macam tak buat apa-apa pun. Cuma kadang-kadang Iruka akan bertanya Kakashi tentang perkembangan Naruto,” jawab Nasir yang sedari tadi hanya angguk-angguk dan senyum-senyum sahaja.
“Sebenarnya apabila Iruka hendak menyerahkan Naruto kepada Kakashi, Iruka telah memberi semua maklumat berkaitan Naruto kepada Kakashi seperti tingkah laku Naruto dan juga perkara yang perlu diambil tindakan oleh Kakashi seterusnya.
Kemudian Iruka akan tetap mengikuti perkembangan Naruto walaupun Naruto bukan lagi di bawah tanggungjawabnya. Begitu juga apabila Kakashi menyerahkan Naruto kepada Datuk Jiraiya. Dia juga akan menjelaskan apa yang perlu dan mengambil tahu tentang perkembangan Naruto,” jelas saya yang sudah lama tidak menggunakan cerita Naruto sebagai analogi dalam setiap isu yang ingin diutarakan.
Kadang-kadang sengaja saya memasukkan analogi-analogi berunsur kekartunan sedikit. Sedikit sebanyak dapat mengimbangi suasana antara ceria dan serius.
“Oh, begitu. Faham.”
“Jadi, kamu semua apabila sudah habis SPM, keluar daripada sekolah ini jangan pula lupa kepada ahli-ahli usrah yang pernah menjadi tanggungjawab kamu semua. Kerana itu abang lebih suka menetapkan matlamat dalam usrah supaya setiap ahli usrah abang akan boleh bawa usrah lain pula. Jadi, perkara ini akan berterusan.”
“Ciri-ciri yang lain lagi?”
“Eh, asyik abang saja yang bagi. Cuba kamu semua pula bagi.”
Keistimewaan pada naqib
Semua pandang-memandang sesama sendiri. Faiz memandang ke syiling. Mungkin sedang cuba mengingat sesuatu.
“Mungkin boleh juga dikaji kenapa usrah si Naruto, Sakura dan Sasuke ini ceria. Sedangkan kita juga tahu yang perangai Naruto dengan Sasuke cukup berbeza. Naruto dengan perangai main-main dia, Sasuke pula lebih serius. Jadi, bagaimana pakcik Kakashi ini boleh mengawal ahli-ahli usrah dia dengan baik?” Faiz cuba mengemukakan pandangan. Saya sendiri berkerut dahi sambil wajah cuba mengukir senyum.
“Hurm. Menarik untuk dibincangkan. Bagaimana kita sebagai naqib boleh mengawal ahli-ahli usrah yang pelbagai ragam? Kamu ada idea, Faiz?” saya cuba mencelah sambil memikirkan mengenainya.
“Saya tidak ada jawapan lagi tentang persoalan ini. Cuma mungkin ini terletak kepada setiap ahli usrah untuk memberi komitmen terhadap usrah mereka,” jawab Faiz.
Suasana perbincangan menjadi hangat. Saya merenung wajah setiap ahli usrah. Menanti sama ada mereka masih ada idea untuk dilontarkan.
“Mungkin juga sebab ada sesuatu ilmu daripada Kakashi yang ingin dipelajari oleh Sasuke. Pada awalnya kan Kakashi ini merupakan seorang yang penuh teka-teki. Teka-teki bagaimana dia ada mata Sharingan, sama seperti Sasuke. Mungkin itu yang menjadi daya penarik bagi Sasuke untuk memberi komitmen kepada kumpulan ‘usrah’ tersebut.” Imran melontarkan pandangannya.
“Betul… betul… betul… Setiap orang sebenarnya ada keistimewaan masing-masing. Cuma kita rasa rendah diri apa keistimewaan kita. Jadi, apabila kita menjadi naqib, sebenarnya ilmu atau keistimewaan kita itulah yang menjadi daya penarik kepada ahli usrah kita,” saya cuba menjawab apa yang termampu.
Sumber : http://studiomuslim.com/dakwah/usrah-dan-naruto/
Papadom the movie
Kalau filem itu filem Melayu, memang saya tidak akan menontonnya di panggung. Malah dahulu saya pergi ke panggung hanya untuk menonton filem yang mempunyai efek CGI yang bagus. Jadi, filem Jin Notti memang tidak termasuk dalam senarai filem yang saya akan tonton di panggung (malah mungkin tidak akan ditonton langsung seperti filem Cicakman).
Tetapi Papadom adalah satu-satunya filem yang saya tonton dua kali di panggung wayang untuk tahun ini.
Sinopsis Papadom
Papadom memberikan satu cerita yang mudah iaitu kasih sayang seorang bapa kepada anak. Saadom merupakan seorang peniaga Nasi Kandar dalam tahun 1990-an. Beliau mempunyai seorang isteri bernama Munirah.
Selepas Munirah melahirkan seorang anak perempuan yang diberi nama Miasara, Saadom bersama dua orang rakannya berusaha membesarkan perniagaan Nasi Kandar. Saadom menjadi begitu sibuk sehingga kekurangan masa bersama isteri dan anak beliau.
Suatu hari Munirah terlibat dalam kemalangan dan meninggal. Sejak dari saat itu Saadom berubah dan berusaha menjaga Miasara sebaik mungkin. Bukan setakat baik sahaja malah lebih dari itu.
Di sinilah terjadi pelbagai ragam dan komedi dalam membesarkan Miasara.
Kelainan Dalam Papadom
Sebelum ini kita asyik dihidangkan dengan kisah ibu tunggal atau kisah berkaitan kasih sayang seorang ibu kepada anaknya. Papadom memberikan kita kisah bagaimana pula seorang lelaki ingin menunjukkan kasih sayangnya.
Kiranya Papadom menunjukkan kepada kita bagaimana kasih sayang kepada anak dari sudut pandang seorang lelaki. Ia berasaskan kepada pemikiran bahawa seorang lelaki tidak pandai meluahkan kasih sayang melalui kata-kata, jadi mereka menunjukkan kasih sayang melalui perbuatan mereka.
Kebebasan Untuk Remaja
Papadom juga memberi persoalan tentang sampai ke tahap mana sepatutnya kebebasan diberikan kepada seseorang remaja itu. Adakah sampai ibu bapa perlu memperhatikan segala tindak tanduk anak mereka atau membiarkan sahaja anak mereka buat apa sahaja.
“Saya tak nak anak saya membuat sebarang kesilapan,” kata Saadom dalam satu babak.
Jadi, satu perkara yang saya dapat daripada filem ini adalah biarlah seorang remaja itu belajar daripada kesilapan. Kalau mereka tidak buat sebarang kesilapan, jadi mereka tidak akan tahu selama-lamanya yang perkara itu silap.
Antara belajar dari buku atau kata-kata nasihat dengan belajar daripada pengalaman, mana yang kita lebih senang faham?
Sindiran Terhadap Filem Tempatan
Saya melihat ada beberapa babak yang menyindir industri perfileman tempatan. Contohnya seorang watak iaitu Rahmat yang suka dirinya dipanggil ‘Wajib Tayang’. Rahmat merupakan seorang pelajar yang suka membuat filem-filem pendek. Dan kefahaman beliau tentang filem adalah sesuatu filem itu mestilah bersifat abstrak.
Watak tersebut memberi gambaran beberapa orang Pengarah yang membuat filem yang orang tidak faham. Semata-mata untuk kepuasan dirinya sendiri.
Satu lagi dialog yang diucapkan oleh Scha, “Bukankah kita buat filem untuk buat duit, prof?”
Ini satu lagi perkara yang membuatkan industri perfileman kita seakan mengisi keinginan orang ramai dengan nilai komersial semata-mata. Buat filem untuk buat duit. Jadi filem Malaysia dipenuhi dengan filem berkaitan cinta, tahyul dan bisnesman yang kaya melampau.
Jadi ada dua persoalan iaitu buat filem yang ada nilai moral tetapi kurang nilai komersial dengan filem yang semata-mata memuatkan nilai komersial sahaja. Mana satu yang baik?
Kesimpulan
Papadom boleh dikatakan filem yang baik untuk tahun ini. Mungkin inilah filem yang bakal diingati oleh penontonnya. Lama kita menunggu filem-filem yang menarik dan diingati zaman berzaman seperti filem-filem P. Ramlee.
P/s: Dan ini kali pertama saya menulis reviu untuk filem Melayu.
* Gambar diambil daripada blog Afdlin Shauki.
http://studiomuslim.com/ulasan-filem/reviu-papadom/
Azree Hanifiah
Johor Bahru
31 Oktober 2009