MANUSIA MELAYU DENGAN KRISIS NILAI
Saya selalu mendengar ucapan-ucapan para politikus tentang betapa berbudi bahasanya manusia Melayu ini. Saya juga ada membaca dalam kitab dan buku-buku lama tentang nilai nilai indah manusia Melayu. Malah ada si polan dan si polan yang tanpa segan silu dan tanpa selidik yang dalam telah berani mengakui bahawa manusia Melayu - satu satunya manusia di dunia ini yang bersopan santun dan berbudi bahasa.
Memang betul – ada kebenaran kenyataan ini. Manusia Melayu lima puluh tahun dahulu bersopan santun dan berbudi bahasa. Memang betul manusia Melayu tiga puluh tahun dahulu memiliki nilai kemanusiaan yang kukuh. Tetapi hari ini semuanya telah berubah dan bertukar. Sadikit demi sadikit nilai budi bahasa sopan santun manusia Melayu itu telah berubah.
Perubahan ini muncul kerana asas sistem ekonomi manusia Melayu itu berubah. Dari masyarakat feudal yang berasaskan ekonomi pertanian manusia Melayu telah memasuki ke alam ekonomi kapitalis. Perubahan ini tidak dapat tidak telah juga mengubah pembudayaan manusia Melayu itu sendiri.
Satu ketika dahulu kenduri nikah kahwin adalah kerja bergotong royong untuk sanak saudara dan jiran sekampong – kini semuanya dijalankan oleh kontrektor. Tenaga dan masa yang satu ketika dahulu melimpah ruah dan diberikan secara percuma kini – masa dan tenaga - telah di ukur dengan nilai wang ringgit. Justeru kita tidak akan hairan kadangkala upacara keagamaan juga memerlukan perbayaran. Iman dan Tok Kadi kini perlu dibayar untuk doa dan kehadiran mereka. Tiga puluh tahun dahulu mustahil pekara ini berlaku.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Peralihan dari sistem ekonomi semi feudal ke semi kapitalis ini telah didatangkan dengan mendadak. Peralihan ini bukan satu evolusi – sadikit demi sedikit. Ianya adalah sebahagian dari nilai budaya Dasar Ekonomi Baru yang diajukan oleh kerajaan United Malays National Organisation bermula dari tahun 1970. Dalam masa tiga puluh tahun manusia Melayu kampong berubah untuk menjadi manusia Melayu bandar. Dari suasana kampong yang aman permai manusia Melayu telah di lambakkan ke dalam kota dan pekan yang hiruk piruk dan penuh dengan persaiangan.
Peralihan dari ekonomi semi feudal ke semi kapitalis ini adalah perjalanan sejarah ekonomi kapitalis. Ini adalah hukum perjalanan ekonomi kapitalis yang beralih dari satu bentuk ke satu bentuk yang lain. Ini bukan menghairankan. Apa yang menjadi masaalah disini ialah proses peralihan ini datang mendadak kepada manusia Melayu. Dalam masa satu jenerasi – tiga puluh tahun - kaum tani Melayu telah berubah dari bercucuk tanam untuk menyara hidup kepada penjual tenaga untuk membeli makanan.
Ekonomi wang ringgit yang dipekenalkan oleh sistem kapitalis ini telah membawa nilai-nilai baru. Manusia Melayu kini berhadapan dengan gelombangan pasang surut ekonomi kapitalis dunia. Manusia Melayu tidak lagi tinggal bersendirian dalam tempurong suasana kampong yang aman permai.
Perubahan mendadak ini telah melahirkan kekacauan budaya. Ianya juga melahirkan kekacauan nilai. Ianya juga melahirkan kekacauan jati diri. Ketiga-tiga kekacauan ini sedang berlaku sekarang ini. Semua manifestasi dari kekacauan ini dapat kita lihat. Setiap hari jika kita memberi perhatian yang rapi maka apa yang kita baca dari akhbar atau ada yang kita dengar dari radio atau lihat dikaca tv – adalah manifestasi dari kekacauan ini. Apa yang dipanggil masaalah sosial itu sebenarnya adalah manifestasi kekacaun nilai manusia Melayu.
Ekonomi kapitalis ini telah menobatkan hak individu lebih tinggi nilainya dari hak orang ramai. Hak individu lebih dihormati dari hak kelompok. Ekonomi kapitalis ini telah membuat ukuran dan rujukan bahawa kesempurnaan hidup dan kejayaan hidup akan dinilai dengan jumlah harta benda yang dimiliki. Susuk tanpa pemilikan akan di cap sebagai susuk yang gagal.
Kerana ini kita lihat manusia Melayu ketika ini dalam keadaan bagitu kacau sekali. Jiwa dan hati nuraninya sedang dirobek-robek oleh keadaan sekeliling. Zaman hidup aman damai tanpa penggunaan wang ringgit yang banyak masih lagi dalam ingatan. Nilai kampong yang penuh dengan berbudi bahasa kini dalam peralihan. Nilai ini sedang bertembung dengan nilai ringgit dan dinar.
Hasil pertembungan ini, sadikit demi sadikit nilai budi murni manusia Melayu terhakis. Sadikit demi sedikit nilai kejujuran yang dimiliki oleh manusia kampong lupus. Kuasa ringgit dan dinar cukup ampoh. Kuasa ringgit dan dolar telah dapat menengelamkan nilai kemanusiaan yang dimiliki oleh manusia Melayu. Nilai ini mewajibkan manusia Melayu berlumba dan bersaing. Manusia Melayu diwajibkan untuk merebut peluang ekonomi duit ringgit kalau tidak mereka akan dilihat gagal.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Justeru hari ini kita melihat adanya Melayu yang ingin menjadi Arab. Ini adalah jalan senang untuk tafsiran jati diri kemelayuan mereka. Mengikut takrifan mereka menjadi Arab/Melayu/Islam ini adalah benteng pertahanan jati diri dari serangan kapitalis global. Dalam masa yang sama kita melihat Melayu yang gaya hidupnya cukup kosmopolitan yang bebas dari ciri-ciri nilai Melayu tradisional.
Hakikatnya nilai majoriti manusia Melayu hari ini amat kacau. Kejujuran, budi bahasa and tulus ikhlas semakin berkurangan. Ampu bodek dan bermuka muka menjadi budaya harian. Kalau dahulu : Kata akan di kota sebagai pegangan budaya Melayu. Kini kata wajib disadur dengan ringgit dan dolar. Semua ini adalah nilai-nilai yang dilahirkan oleh budaya sistem ekonomi kapitalis.
Pada awal tahun 2010 ini krisis nilai manusia Melayu telah sampai ke satu kemuncak persimpangan. Manusia Melayu di Malaysia pada thun 2010 ini sedang di uji sama ada dalam roh kemelayuan mereka ada atau tidak lagi tersimpan nilai-nilai kejujuran. Apakah manusia Melayu boleh bercakap benar. Apakah manusia Melayu itu akan tahu apa yang hak dan apa yang batil.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Manusia Melayu akan diuji sama ada mereka berani berkata benar apabila melihat fakta yang terpampang di hadapan mata mereka. Atau mereka memilih untuk menjadi manusia yang tidak jujur untuk terus menipu diri sendiri kerana kepentingan ekonomi.
Ujian yang akan sampai ini adalah ujian terahir untuk tamadun Melayu. Ujian ini adalah ujian nilai tentang harga budaya bangsa, jati diri bangsa dan masa hadapan tamadun negara bangsa. Di kemuncak persimpangan ini semua manusia Melayu - tua dan muda - wajib melihat dan menilai diri mereka sendiri
Di akhir ujian ini jiwa halus manusia Melayu akan bertanya sendiri apakah maksud kata-kata ini : Bercakap benar didalam sebuah negara yang penuh dengan kezaliman dan penindasan ialah satu jihad. Bercakap benar dalam sebuah negara kuku besi adalah langkah revolusi. (TT)
(http://tukartiub.blogspot.com/2010/03/berhenti-sabentar-dan-fikirkan.html)
Selasa, Mac 23, 2010
Rabu, Mac 17, 2010
kisah suri rumah
A man was SICK and TIRED of going to work every day while his wife stayed home.
And further jealous of her, as she received lot of Women's Daywishes and compliments
He wanted her to see what he went through so he prayed:
"Dear Lord: I go to work every day and put in 8 hours while my wife merely stays at home. I want her to know what I go through. So, please allow her body to switch with mine for a day.Amen!"
Poof!!!
God, in his infinite wisdom, granted the man's wish.
The next morning, sure enough, the man awoke as a woman.
He arose,
cooked breakfast for his mate, Awakened the kids,
Set out their school clothes, Fed them breakfast,
Packed their lunches, Drove them to school, Came home and picked up the dry cleaning,
Took it to the cleaners And stopped at the bank to make a deposit,
Went grocery shopping, Then drove home to put away the groceries,
Paid the bills and balanced the check book...
He cleaned the cat's litter box and bathed the dog.
Then, it was already 1.00pm
And he hurried to make the beds...
...do the laundry...
vacuum, Dust, And sweep and mop the kitchen floor...
...Ran to the school to pick up the kids and got into an argument with them on the way home.
Set out milk and cookies and...
...got the kids organized to do their homework. Then,
set up the ironing board and watched TV while he did the ironing. At 4:30pm,
he began peeling potatoes and washing vegetables for salad...
...rolled meatballs and snapped fresh beans for supper. After supper,
He cleaned the kitchen, Ran the dishwasher.. .
...Folded laundry, Bathed the kids, And put them to bed. At 9.00pm,
He was exhausted and, though his daily chores weren't finished, he went to bed where he was expected to make love,
which he managed to get through without complaint.
The next morning,
he awoke and immediately knelt by the bed and said:
he awoke and immediately knelt by the bed and said:
"Lord, I don't know what I was thinking. I was so wrong to envy my wife's being able to stay home all day. Please, Oh! Oh! Please, let us trade back. Amen!"
The Lord, in his infinite wisdom, replied:
"My son, I feel you have learned your lesson and I will be happy to change things back to the way they were. You'll just have to wait NINE MONTHS, though. You got pregnant last night."
Selasa, Mac 16, 2010
Senyum kambing
Cuba lihat kambing, sentiasa tersenyum kan?
tenang tak hati?
Jumaat, Mac 12, 2010
Coalition of Essential Schools (CES) Common Principles
The Coalition of Essential Schools (CES) is an organization created to further a type of whole-school reform originally envisioned by founderTed Sizer in his book, Horace's Compromise. CES began in 1984 with twelve schools; it currently has 600 formal members. The Coalition was founded on nine "Common Principles" that were intended to codify Sizer's insights from Horace's Compromise and the views and beliefs of others in the organization. These original principles were:
- Learning to use one's mind well - The school should focus on helping young people learn to use their minds well.
- Less is More, depth over coverage - The school's goals should be simple: that each student master a limited number of essential skills and areas of knowledge. While these skills and areas will, to varying degrees, reflect the traditional academic disciplines, the program's design should be shaped by the intellectual and imaginative powers and competencies that the students need, rather than by "subjects" as conventionally defined.
- Goals apply to all students - The school's goals should apply to all students, while the means to these goals will vary as those students themselves vary.
- Personalization - Teaching and learning should be personalized to the maximum feasible extent. Efforts should be directed toward a goal that no teacher have direct responsibility for more than 80 students in the high school and middle school and no more than 20 in the elementary school.
- Student-as-worker, teacher-as-coach - The governing practical metaphor of the school should be student-as-worker, rather than the more familiar metaphor of teacher-as-deliverer-of-instructional-services. Accordingly, a prominent pedagogy will be coaching, to provoke students to learn how to learn and thus to teach themselves.
- Demonstration of mastery - Teaching and learning should be documented and assessed with tools based on student performance of real tasks. Students not yet at appropriate levels of competence should be provided intensive support and resources to assist them quickly to meet those standards. Multiple forms of evidence, ranging from ongoing observation of the learner to completion of specific projects, should be used to better understand the learner's strengths and needs, and to plan for further assistance. The emphasis is on the students' demonstration that they can do important things.
- A tone of decency and trust - The tone of the school should explicitly and self-consciously stress values of unanxious expectation ("I won't threaten you but I expect much of you"), of trust (until abused) and of decency (the values of fairness, generosity and tolerance). Incentives appropriate to the school's particular students and teachers should be emphasized. Parents should be key collaborators and vital members of the school community.
- Commitment to the entire school - The principal and teachers should perceive themselves as generalists first (teachers and scholars in general education) and specialists second (experts in but one particular discipline). Staff should expect multiple obligations (teacher-counselor-manager) and a sense of commitment to the entire school.
- Resources dedicated to teaching and learning - Ultimate administrative and budget targets should include student loads that promote personalization, substantial time for collective planning by teachers, competitive salaries for staff, and an ultimate per pupil cost not to exceed that at traditional schools by more than 10 percent.
- Democracy and equity (this principle was added later, in the mid-nineties) - The school should demonstrate non-discriminatory and inclusive policies, practices, and pedagogies. It should model democratic practices that involve all who are directly affected by the school. The school should honor diversity and build on the strength of its communities, deliberately and explicitly challenging all forms of inequity.
This was intended to make explicit the Coalition's views on race, class, and gender equality and democratic governance of schools. It is relatively unclear how wide or deep the adoption of the tenth principle is, particularly as regards "democracy", as the sorts of evaluations CES schools are likely to undergo are more oriented towards pedagogy and student performance, and many of the schools that are members of CES, especially those with partial affiliation, may not have had to demonstrate this younger principle rigorously.
6 phases of working
Phase 1
You are listening to jazz -- Your first day at work is great.
Your co-workers are wonderful, your office is cute,
you love your boss, and your President is the best!
Phase 2
You are listening to pop music -- After a while you are
so busy that you are not sure if you're coming or going anymore.
Phase 3
You are listening to heavy metal --
This is what happens after about SIX Months!
Phase 4
You are listening to hip hop -- You become bloated due to stress,
you're gaining weight due to lack of exercise because you are so
tired and have so much work to do and when you get home you have more work to do.
You feel sluggish and suffer from constipation.
Your fellow co-workers are too cheerful for your liking and the walls of your cubicle are closing in.
Phase 5
You are listening to GANGSTA RAP --
After more time passes, your eyes start to twitch,
you forget what a 'good hair day' feels like as you
just fall out of bed and load up on caffeine.
Phase 6
You are listening to the voices in your head --
You have locked the office door to keep people out,
You wonder WHY you are even here in the first
place and WHY did I come to work today!
Which phase are you in?
You are listening to jazz -- Your first day at work is great.
Your co-workers are wonderful, your office is cute,
you love your boss, and your President is the best!
Phase 2
You are listening to pop music -- After a while you are
so busy that you are not sure if you're coming or going anymore.
Phase 3
You are listening to heavy metal --
This is what happens after about SIX Months!
Phase 4
You are listening to hip hop -- You become bloated due to stress,
you're gaining weight due to lack of exercise because you are so
tired and have so much work to do and when you get home you have more work to do.
You feel sluggish and suffer from constipation.
Your fellow co-workers are too cheerful for your liking and the walls of your cubicle are closing in.
Phase 5
You are listening to GANGSTA RAP --
After more time passes, your eyes start to twitch,
you forget what a 'good hair day' feels like as you
just fall out of bed and load up on caffeine.
Phase 6
You are listening to the voices in your head --
You have locked the office door to keep people out,
You wonder WHY you are even here in the first
place and WHY did I come to work today!
Which phase are you in?
Khamis, Mac 11, 2010
Beriani Dhab
Dhab adalah sejenis biawak yang hidup di padang pasir.
Ia satu-satunya jenis Biawak yang halal / dibenarkan untuk dimakan oleh orang Islam.
Ia satu-satunya jenis Biawak yang halal / dibenarkan untuk dimakan oleh orang Islam.
Al-fatihah ; Syeikh Tantawi
DUBAI 10 Mac – Syeikh Al-Azhar, Syeikh Mohamed Sayed Tantawi meninggal dunia semasa melakukan lawatan ke Arab Saudi. Tantawi meninggal dunia di ibu negara Saudi, Riyadh selepas mengalami serangan sakit jantung.
Berita kematian Tantawi itu dilaporkan oleh stesen televisyen Al Jazeera hari ini, dengan memetik wartawannya di Saudi. Al-Azhar, antara pusat pengajian Sunah paling terkemuka di dunia Islam, mengendalikan sekolah, universiti dan institusi pendidikan lain di seluruh Mesir.
Berita kematian Tantawi itu dilaporkan oleh stesen televisyen Al Jazeera hari ini, dengan memetik wartawannya di Saudi. Al-Azhar, antara pusat pengajian Sunah paling terkemuka di dunia Islam, mengendalikan sekolah, universiti dan institusi pendidikan lain di seluruh Mesir.
When Software Engineers feel bored
Things that software engineers do when they feeling bored..
"Sape kaco aku?"
under construction
"Sape kaco aku?"
under construction
"Bangun Pagi, Gosok Gigi, Senang Hati"
"Gigi ku jua"
" Aku merokok. So what? aku kucing. Kau sape? "
Lori Lari Laju-Laju....
Robot Transformers kot..
Pesan Pakcik
Baru- baru ni ketika saya nak ke Surau berdekatan dgn rumah saya untuk sembahyang Isyak, seorang pak cik berjanggut putih dan berjubah putih dari jauh melemparkan senyum kepada saya. Kerana masih ada banyak waktu, saya tunggu pak cik berjanggut putih tu dan bertongkat yang tidak saya kenali itu.. Timbul di hati saya untuk jalan seiringan ke surau.
Bila beliau hampir pada saya, kami saling memberi salam. Orangnya sudah berumur. Tiba-tiba, pak cik itu memulakan perbualan. Beliau cakap dalam bahasa Melayu dan Inggeris yang agak baik. Beliau cakap semua ayat Quran baik dan penting, tapi ada tiga surah yang beliau 'pegang' betul-betul , dan beliau nasihatkan saya supaya pegang betul-betul juga. Beliau juga nasihatkan saya supaya pesan pada anak-anak supaya pegangnya betul-betul.
Pertama,
kata beliau, surah Al-Fatihah. Selain penting untuk sah sembahyang, ia juga ada doa minta bantuan Tuhan dan mintak tunjukkan jalan yang betul. Mudah-mudahan dengan 'menjaga' bersungguh-sungguh surah Al-Fatihah, akan terbuka pintu bantuan dan jalan yang betul untuk kita, kata pakcik.
Kedua,
Surah Al-Ikhlas . Surah ini, katanya, s urah tauhid.
Kita mesti ingat Tuhan itu Esa dan semua amalan mesti untuk-Nya. Tak guna buat baik tapi tak ikhlas.
Ketiga,
surah Al-Kafirun , kata pak cik. Bahagian ini, menarik sikit. Pak cik tu cakap surah Al-Kafirun ada kena mengena dengan zaman sekarang, zaman globalisasi. Dalam zaman globalisasi, katanya, anak-anak saya mesti diajar supaya pegang betul-betul surah itu. Sebab, dalam zaman globalisasi, anak saya mungkin kena kerja atau belajar sampai ke Amerika atau ke mana-mana.
Kalau dia pegang pada surah Al-Kafirun, insya-Allah, dia akan selamat, kata pak cik. Dia akan bergaul dengan orang beragama lain, tapi dia sedar 'untukmu agamamu, untukku agamaku' .
Betul juga, fikir saya. Kemudian, pak cik cakap ada satu lagi perkara yang saya mesti pegang. Orang Islam,
katanya, mesti ada tiga kekuatan.
Pertama,
kekuatan minda
Minda, kata pak cik, ialah ilmu. Orang Islam mesti ada ilmu, termasuk ilmu moden, ilmu teknologi, ilmu teknologi maklumat (IT) dan > sebagainya kerana ilmu-ilmu itu perlu untuk hidup.
Kedua,
kekuatan hati
Hati ialah iman, kata pak cik. Hati orang Islam mesti kuat supaya betapa banyak sekali pun ilmunya, dia sedar siapa yang lebih berkuasa. Bila ilmu ada iman, barulah ilmu dan hidup jadi betul. Kala u minda kuat tapi hati tak kuat, maknanya kekuatan tak seimbang dan ilmu boleh rosakkan iman, kata pak cik...
Ketiga,
kuat fizikal
Pertama-pertama, kalau tubuh badan lemah, susah ilmu nak masuk dalam minda, kata pak cik. Kala u pun ada ilmu dan ada iman, jika tubuh badan tak kuat, susah nak beramal. Maknanya, kekuatan masih tak seimbang, katanya
Bila beliau hampir pada saya, kami saling memberi salam. Orangnya sudah berumur. Tiba-tiba, pak cik itu memulakan perbualan. Beliau cakap dalam bahasa Melayu dan Inggeris yang agak baik. Beliau cakap semua ayat Quran baik dan penting, tapi ada tiga surah yang beliau 'pegang' betul-betul , dan beliau nasihatkan saya supaya pegang betul-betul juga. Beliau juga nasihatkan saya supaya pesan pada anak-anak supaya pegangnya betul-betul.
Pertama,
kata beliau, surah Al-Fatihah. Selain penting untuk sah sembahyang, ia juga ada doa minta bantuan Tuhan dan mintak tunjukkan jalan yang betul. Mudah-mudahan dengan 'menjaga' bersungguh-sungguh surah Al-Fatihah, akan terbuka pintu bantuan dan jalan yang betul untuk kita, kata pakcik.
Kedua,
Surah Al-Ikhlas . Surah ini, katanya, s urah tauhid.
Kita mesti ingat Tuhan itu Esa dan semua amalan mesti untuk-Nya. Tak guna buat baik tapi tak ikhlas.
Ketiga,
surah Al-Kafirun , kata pak cik. Bahagian ini, menarik sikit. Pak cik tu cakap surah Al-Kafirun ada kena mengena dengan zaman sekarang, zaman globalisasi. Dalam zaman globalisasi, katanya, anak-anak saya mesti diajar supaya pegang betul-betul surah itu. Sebab, dalam zaman globalisasi, anak saya mungkin kena kerja atau belajar sampai ke Amerika atau ke mana-mana.
Kalau dia pegang pada surah Al-Kafirun, insya-Allah, dia akan selamat, kata pak cik. Dia akan bergaul dengan orang beragama lain, tapi dia sedar 'untukmu agamamu, untukku agamaku' .
Betul juga, fikir saya. Kemudian, pak cik cakap ada satu lagi perkara yang saya mesti pegang. Orang Islam,
katanya, mesti ada tiga kekuatan.
Pertama,
kekuatan minda
Minda, kata pak cik, ialah ilmu. Orang Islam mesti ada ilmu, termasuk ilmu moden, ilmu teknologi, ilmu teknologi maklumat (IT) dan > sebagainya kerana ilmu-ilmu itu perlu untuk hidup.
Kedua,
kekuatan hati
Hati ialah iman, kata pak cik. Hati orang Islam mesti kuat supaya betapa banyak sekali pun ilmunya, dia sedar siapa yang lebih berkuasa. Bila ilmu ada iman, barulah ilmu dan hidup jadi betul. Kala u minda kuat tapi hati tak kuat, maknanya kekuatan tak seimbang dan ilmu boleh rosakkan iman, kata pak cik...
Ketiga,
kuat fizikal
Pertama-pertama, kalau tubuh badan lemah, susah ilmu nak masuk dalam minda, kata pak cik. Kala u pun ada ilmu dan ada iman, jika tubuh badan tak kuat, susah nak beramal. Maknanya, kekuatan masih tak seimbang, katanya
Sleep Boxes
DUBAI IS INSTALLING 50-70 BOXES.......
Sleep box - how about sleeping in a box when you are just passing by a large city?
Sleep box - how about sleeping in a box when you are just passing by a large city?
- Size: 2 m x 1,40m x 2,30m to sleep in comfort and security.
- Cheap sleep in case of emergency for anyone rich or poor!!
- No time wasted looking for a hotel
- Designed to be installed at train stations and airports, and central public places or cities where accommodation is fully booked.
- In tropical climate countries the sleeper box can be installed outdoors in main streets.
- The space includes bed, linen, ventilation system, alarm. LCD TV, WiFi , space for your laptop and re chargeable phone. Under your bed and floor there is a cupboard for your luggage.
- Payment is made at terminals who will give clients an electronic key that can be purchased for 15 minutes or for as many hours as you need.
Langgan:
Catatan (Atom)