Khamis, Jun 23, 2011

BPK Teras Pendidikan


BPK teras pendidikan
Putra-putri negara
Tegak megah berdiri indah
Di persada putrajaya

Padamu harapan bangsa
Mencapai cita-cita
Gemblengkan tenaga
Tugas diutama
Itu bakti mulia

Dalam bidang sukan dan kebajikan
Kami berpadu tenaga
Hidup berbakti pada agama, bangsa dan negara

Bersatu kita teguh
Bercerai kita roboh
Marilah bersama kita berusaha
Bina negara jaya

Rabu, Jun 22, 2011

jiwa orang muda

Jiwa orang muda sentiasa membawa kepada tindakan yang diluar dugaan. Tindakan yang belum tentu membawa kepada kebaikan, dan begitu juga belum tentu membawa kepada kemusnahan. Tindakan luar duga ini mungkin kerana kenaifan, atau sebenarnya mereka tahu lalu bersedia untuk menerima risiko. Agresifnya orang muda adalah penting untuk kematangan dan kemajuan. Saya menggunakan istilah kematangan, bukan kerosakan kerana suatu tindakan akan memungkinkan sebarang hasil sama ada baik atau buruk; kedua-duanya akan membawa kepada kematangan. Berbeza dengan langsung dengan tiada tindakan; pasti akan menghasilkan kejumudan. Mungkin atas dasar ini, suatu tindakan perlu didasari dengan ilmu pengetahuan untuk meminimumkan risiko kerosakan.

Jiwa orang muda walau didasari dengan ilmu pengetahuan, sifatnya yang buas perlu merasai sendiri pengalaman tertentu, memungkinkan kota keilmuan seseorang sering tewas dengan langkah pencak hati dan semangat yang mencakari kota ilmu yang biasanya hebat pada teorinya namun tidak lekat di kepala. Selagi anggota tangan, badan dan kaki tidak merasa pahit-jerih dan keringat menitis ke bumi, maka jiwa itu tidak akan tenang. Maka, lontaran emosi perlu disambut! Benak minda jelas dan segar, menyatakan ‘ikut hati, mati; ikut rasa, binasa’; namun, itulah peperangan dalaman yang sukar digambarkan jika tidak pernah merasai jadi orang muda. Ya, semua orang walaupun sudah melalui usia senja, belum tentu merasai jadi orang muda.

Ertinya, jiwa kecil pada jasad yang senja! Hanya mereka yang melalui pengalaman orang muda akan bisa mematangkan jiwa untuk terus menjadi dewasa. Lantaran, jasad akan menjadi dewasa seiring dengan jiwa.
Inilah masalah umat yang enggan dimatangkan dengan pengalaman yang dijana dan dibina secara sukarela. Kita ini, umat yang mahu dimatangkan oleh keadaan. Maknanya, berubah apabila dipaksa untuk berubah. Tidak mahu berubah apabila dalam keadaan selesa. Walhal, tidaklah selesa manapun.. tertipu dengan keselesaan yang tidak selesa. Kata pepatah, ‘alah bisa tegal biasa’. Kemudian, ditanya mana inovasi kita? Semak semula bila kali terakhir kita berubah?

Tidak pula bermakna ilmu itu tidak perlu. Ilmu itu maha penting untuk membezakan antara orang alim dengan yang jahil. Tidaklah sama kedua-duanya. Kemuliaan seorang manusia ditentukan dengan ilmu yang ada padanya. Ilmu Tuhan sangat luas. Bukan sekadar ilmu akademik semata-mata. Ilmu yang lebih penting, adalah ilmu untuk menambah dekat seseorang dengan Tuhan sebagai hambaNya yang soleh, serta menambah dekat seseorang dengan makhluk Tuhan sebagai khalifah mentadbir bumi dengan adil dan bijaksana. Lantaran itu, memiliki ilmu adalah suatu yang wajib bagi setiap insan, tidak kira agama apa sekalipun. Semakin kita memiliki ilmu, semakin dekat kita dengan kerelaan untuk berubah dan merobah diri dan sekeliling kita menjadi lebih baik dan menghampiri kesempurnaan.

Pra-syarat untuk mempunyai jiwa yang besar adalah jiwa muda yang rela belajar dan diajar, mengikut sunnah yang ditinggalkan oleh Rasulullah SAW, berlandaskan tradisi yang disanadkan turun temurun melalui ulama yang muktabar. Malahan, segala prinsip kehidupan seharusnya diteladani daripada baginda. Siapa lagi yang mampu menterjemahkan cara hidup Islam yang serba sederhana selain daripada Rasulullah SAW? Maka, jiwa muda Rasulullah SAW perlu diteladani sepenuhnya untuk menjadi matang, berilmu, dan seterusnya menjadi umat yang terbaik di kalangan manusia. Kalau kita percaya di syurga adalah yang terbaik, maka percayalah bahawa jiwa muda adalah jiwa yang terbaik. Bukankah di syurga, semua orang adalah muda-muda belaka? Pasti ada perkara yang maha penting untuk dicari dan digali yang sangat berharga pada jiwa orang muda.

Marilah kita membina, membangunkan dan membesarkan jiwa kita dengan jiwa muda. Selagi jasad masih muda, selagi jiwa masih suci dari noda dan dosa. Raikan sunnah, penuhi semangat hijrah. Depani umat pada barisan paling hadapan. Jihad masa muda sebelum tiba masa tua. InsyaAllah, umat masa depan akan terbina dengan jasad-jasad yang matang yang punya jiwa yang besar. Jiwa orang muda! Mulakan dengan lakukan perubahan. Mulakan sekarang!

Selasa, Jun 14, 2011

IJTIMA’ HARAKIY KUALA LANGAT ; MERIAH DAN MENCERAH


IJTIMA’ HARAKIY KUALA LANGAT ; MERIAH DAN MENCERAH

Mengambil model jemaah di peringkat pusat, ABIM Daerah Kuala Langat berjaya mengumpulkan di semua peringkat umur. Bermula dengan Wacana ABIM bersama Umat tentang isu ; Qazaf , menjawab fitnah yang menampilkan pembicara Al-Fadhil Ustaz Muhd Zawawi Ahmad Mughni , Yang Dipertua ABIM Selangor yang menerangkan secara terperinci tentang isu semasa ini dan bagaimana masyarakat perlu menghadapinya. Ijtima’ ini diadakan di Surau Hj Marzuki , Warisan Kasih, Darul Maghfirah , Sungai Kelambu Banting pada 10 dan 11 Jun 2011.


Ustaz Zawawi sedang menyampaikan pencerahan













Kehadiran Sdr Dr Muhammad Razak Idris , Presiden ABIM Pusat bersama dalam majlis tersebut menyerlahkan lagi hasrat beliau untuk menjadikan ABIM kembali kepada masyarakat dan kembali berfungsi menyelesaikan msalah umat . Sdr Presiden juga merasmikan Muktamar ABIM Daerah Kuala Langat ke 29 (2011).


Sdr Dr Muhd Razak Idris , Presiden ABIM menyampaikan hadiah kepada guru TASKI











Pada pagi Sabtu , Hari Keluarga ABIM Daerah Kuala Langat yang melibatkan ahli, PEPIAS Daerah Kuala Langat serta guru TASKI di sambut meriah. Program seperti ini akan merapatkan ukhuwah antara ajk , ahli serta mengenali ahli keluarga besar ABIM Daearah Kuala Langat. “ Terima kasih kepada semua yang terlibat dan ABIM Kuala Langat berazam akan menumpukan program bersama ummat untuk mengembalikan fungsi ABIM dalam masyarakat seperti yang disarankan Presiden ABIM untuk ABIM menjadi nasihal Ummat (penasihat Umat )” kata Sdr Radin Muhd Imaduddin . Yang Dipertua ABIM Daerah Kuala Langat bagi sesi 2011/2012.



Tiup dik , Tiup , Jangan Tak Tiup

















Juara Bola Tampar Plastik Sampah Kuala Langat 2011













YDP ABIM Kuala Langat yang baru ; Cikgu Radin menyampaikan hadiah










Ahad, Jun 12, 2011

Saya budak baru belajar

Buah cempedak di luar pagar,
ambil galah tolong jolokkan,
saya budak baru belajar,
kalau salah tolong tunjukkan.

Saya amat pasti, setiap orang yang membesar di bumi Malaysia, pasti akan pernah belajar dan hafal pantun ini, pantun yang paling asas diajar dan dipelajari oleh anak-anak di setiap rumah. Mesejnya jelas; untuk belajar, harus bersedia untuk menerima teguran dan tunjuk ajar. Lumrah orang belajar; memang pasti akan melakukan kesalahan demi kesalahan, sebelum menghampiri kesempurnaan. Bagaimana untuk menghampiri kesempurnaan, adalah dengan rela menerima tunjuk ajar daripada yang berilmu. Proses tunjuk ajar ini akan berlaku secara berulang-ulang kali, dan mendambakan masa yang bukan sedikit. Sesungguhnya, itulah hakikat dalam pembelajaran.

Belajar perlu berguru. Guru boleh jadi seorang  insan, malah apa sahaja yang ada pada alam ini. Tuhan jadikan segala yang ada di sekeliling kita, untuk manusia berfikir dan mencari iktibar, termasuk di sebalik suatu kejadian. Maka, untuk belajar dan mencapai suatu tahap menghampiri kesempurnaan perlukan kita untuk melihat berkali-kali. Melihat dengan pandangan mata, pandangan akal, dan yang paling penting adalah pandangan hati. Sudah tentu, ini juga memerlukan insan guru yang sifatnya sebagai Muaddib dan Murabbi.

Muaddib maknanya, seorang yang membentuk adab, manakala Murabbi bermakna seorang yang membentuk sifat ke'hamba'an dan ke'khalifah'an. Pendidik yang boleh dipanggil guru adalah yang punya komitmen untuk membentuk peribadi insan untuk menjadi soleh dan musleh, iaitu membentuk orang lain untuk menjadi soleh. Cabaran besar umat pada hari ini adalah untuk mencari dan menjadi seorang guru yang punya ciri sedemikian, tidak kurang juga cabaran mencari dan menjadi pelajar yang rela diajar; dari aspek jasmani, rohani, emosi, dan intelek? kenapa sukar mencari dan menjadi pelajar sedemikian? Sukar kerana kualiti pelajar dikatakan telah belajar, apabila akhirnya pendidikan menghasilkan perubahan sikap, pemikiran, dan tindakan yang mencirikan seorang yang soleh!

Salah satu unsur penting untuk mempelajari sesuatu, adalah keperluan untuk bertindak. Kaedah untuk belajar sambil bertindak merupakan kaedah klasik yang diperturunkan sejak turun-temurun. Kaedah ini memerlukan jiwa yang kental, keikhlasan dan keinginan yang tinggi untuk menghasilkan perubahan terhadap diri. Latihan membentuk keperibadian sebegini juga kekal sejak berzaman kerana hasilnya yang lebih tahan di samping guru di sekeliling yang sifatnya sangat semulajadi. Masyarakat akan menjadi guru yang paling berguna; kerana akhirnya tujuan pendidikan adalah untuk hidup dalam masyarakat. . Namun, berhati-hati dengan masyarakat yang rosak, kerana mungkin akan memberikan pandangan mata, akal, dan hati yang berkecamuk dan mengelirukan. Suatu latihan yang sifatnya terpaksa, atau jurulatih yang sentiasa memaksa, sebenarnya melatih untuk belajar tentang keikhlasan. Keihklasan tidak boleh dipaksakan, tetapi hati mungkin boleh dilatih dengan pentarbiyahan yang berterusan yang akhirnya melahirkan kemanisan dalam beramal seterusnya melahirkan keikhlasan.

Pembelajaran yang tidak kurang juga diperlukan dalam suatu sistem pendidikan, adalah dengan memberi suatu ramalan atau jangkaan tentang bakal apa yang berlaku sekiranya suatu tindakan dibuat. Sudah tentu jangkaan dan ramalan adalah berdasarkan kepada peristiwa lalu. Bukankah dalam Al-Quran juga ditulis sejarah umat manusia dari era Adam as sehinggalah hari akhir zaman untuk kita umat hari ini belajar dan mencari ibrah di sebalik setiap peristiwa? Maka, ingatkan dan teruskanlah mengingatkan orang yang belajar. Kalau boleh, joloklah mana yang patut supaya pelajar dapat belajar, dan bukannya kurang ajar kerana letih diajar oleh masyarakat yang rosak. Pantun di atas boleh juga diulas semula seperti ini:


Buah cempedak di luar pagar,
ambil galah tolong jolokkan,
saya budak baru belajar,
sebelum salah tolong jolokkan!


Khamis, Jun 09, 2011

Perutusan ABIM 40 tahun


ABIM bukan nama asing di pentas dakwah negara ini. Tahun ini, ABIM akan menyambut ulang tahun penubuhannya yang ke-40. Menurut Prof John C Raines, seorang pengkaji Islam dari Amerika Syarikat dalam rencananya mengenai sejarah perjuangan ABIM, beliau membahagikan pertumbuhan ABIM sebagai pertubuhan dakwah kepada beberapa era utama. Era pertama ia mula ditubuhkan pada 1971, ABIM mendepani persekitaran masyarakat yang ‘rapuh’. Kerana pada sekitar tahun itu negara baru saja 12 tahun mencapai kemerdekaan.
ABIM muncul ketika usia negara terlalu muda serta tidak mempunyai sistem pemerintahan kukuh dalam segala aspek kehidupan. Banyak perkara diwarisi daripada sistem penjajahan terutama segi dasar dan sistemnya terus diguna pakai kepemimpinan awal negara. Keadaan ini menimbulkan rungutan dan kekecewaan masyarakat Melayu kerana sistem pemerintahan tidak berupaya memenuhi aspirasi kemerdekaan mereka khususnya dalam memajukan ekonomi mereka yang amat daif akibat dasar ‘pecah dan perintah’ yang diamalkan penjajah.
Keadaan ketidakseimbangan ekonomi antara kaum dicatat seorang penganalisis yang mana dari keseluruhan pemilikan ekuiti pada 1971, British memiliki 65 peratus, masyarakat Cina (27 peratus) manakala masyarakat Melayu hanya memiliki 2 peratus ekuiti. Realiti ini menggusarkan semua pihak dan mendorong penentangan masyarakat yang kecewa.
Dalam latar masyarakat yang sebeginilah ABIM sebagai sebuah pergerakan dakwah membentuk dirinya pada awal penubuhan. Kegiatan yang bersifat protes bagi menyuarakan isi hati dan menyampaikan realiti sebenar masyarakat umum yang ketinggalan pada arus pembangunan negara begitu sinonim dengan ABIM. Walaupun corak kegiatan dakwah ini dilihat terlalu lantang dan keras, namun ia dijayakan atas cita-cita perjuangan yang murni iaitu bagi memastikan semua pihak terutama masyarakat Melayu terbabit secara aktif dan tidak ketinggalan dalam arus pembangunan negara selepas kemerdekaan.
Selepas melalui era ini, dinamika pergerakan ABIM melalui fasa baru sekitar 1980–an dan 1990–an. Masyarakat dan melalui pengalaman baru pembangunan kesan dari beberapa dasar negara yang mula proaktif terhadap realiti sosio-ekonomi semasa. Selepas peristiwa 13 Mei 1969 di mana terjadi pertembungan kaum di negara ini, kerajaan memperkenalkan Dasar Ekonomi Baru (DEB). Tumpuan khusus dasar ini bagi membentuk keseimbangan ekonomi dan ia memberi manfaat kepada masyarakat Melayu.
Berdasarkan rekod, pemilikan ekuiti masyarakat Melayu meningkat daripada 2 peratus pada 1971 kepada 19 peratus pada 1994, walaupun dalam masa sama ekuiti masyarakat Cina meningkat daripada 27 peratus pada 1971 kepada 45 peratus pada 1994. Peningkatan keupayaan ekonomi Melayu memberi kesan kepada kehidupan masyarakat. Apa yang jelas pertambahan golongan kelas menengah dan elit. Sebahagian besar masyarakat memperoleh peluang pendidikan sama ada di dalam atau luar negara. Kesan lain ialah aspek kebudayaan. Masyarakat terdedah dengan kebudayaan global yang berkembang tanpa kawalan.
Pada era baru ini, ABIM bertukar corak. Dasar dan sikap pemerintah yang dinamik dalam memenuhi tuntutan dan keperluan masyarakat terutama dalam aspek ekonomi, pendidikan dan agama membuka ruang yang luas kepada usaha pengisiannya. ABIM menumpu usahanya sebagai rakan dalam pembangunan negara. Penyertaan ABIM dalam pelbagai bidang pembangunan masyarakat bagi memastikan perkembangan masyarakat dimanfaatkan dengan mewujudkan persekitaran yang mendorong penghayatan agama secara lebih menyeluruh.
Saya sering ditanya apakah agenda ABIM selepas ini? Pada saya, ABIM pada alaf baru harus mempersiapkan masyarakat terutama generasi muda mendepani era masyarakat terbuka. Realiti dunia bersifat global menuntut persediaan luar biasa terutama dari segi ketahanan ilmu dan budaya. Jika tidak, masyarakat kita berdepan krisis jatidiri yang parah. Kita tentu tidak menginginkan negara mencapai status maju namun asing di tanah air akibat jati diri yang larut dalam kebudayaan asing. Inilah agenda besar dakwah ABIM untuk beberapa dekad mendatang.
Sumber: ABIM Online

Isnin, Jun 06, 2011

MAHKAMAH HATI!


MAHKAMAH HATI!
(Petikan daripada artikel Ust. Pahrol Mohd Juoi)
Bukankah kita sering diperingatkan,  berani kerana benar, takut kerana salah? Benar itu menjadi sumber keberanian. Salah itu punca ketakutan. Jangan dibiarkan hidup dalam ketakutan, akibat terus menerus melakukan kesalahan. Bersalah menimbulkan rasa bersalah. Rasa bersalah itu sangat menyeksa selagi tidak ditebus dengan maaf dan taubat. Bersalah dengan manusia pun sudah cukup meresahkan, apatah lagi bersalah kepada Allah.
Mahkamah pengadilan itu ada tiga. 
Pertama, mahkamah di dunia, yang mana saksi, pendakwa dan hakimnya adalah manusia seperti kita juga. Kekadang, dengan kebijaksanaan dan kelicikan, mahkamah dunia ini dapat diperdayakan. Telah sering kali yang bersalah terlepas, sebaliknya yang benar pula terhukum. Justeru, masyhurlah kata hukama, tidak ada keadilan yang muktamad dan mutlak di dunia ini. Jerung sering bolos, bilis sahaja sering di gilis.    
Kedua, mahkamah di akhirat, yang hakimnya Allah yang Maha Adil. Di sana nanti, yang benar akan terserlah, yang salah pasti kalah.  Akan ketara segalanya walau bagaimana pandai sekalipun bersilat kata. Tidak payah didatangkan saksi atau pun barang bukti kerana apa yang ada pada diri akan “hidup” untuk menjadi saksi. Kulit, tangan, kaki dan segala anggota akan bercakap. Rupa-rupanya “body” yang kita jaga, elus dan belai kini, akan mendakwa kita di mahsyar nanti. Dan di sanalah nanti akan tertegak keadilan hakiki.
Ketiga ialah mahkamah hati. Saksi, pendakwa dan hakimnya adalah hati sendiri. Hati kecil yang sentiasa bersuara walau cuba dipendamkan oleh tuannya. Protesnya  terhadap perlakuan dosa sentiasa bergema dalam rahsia. Fitrahnya akan menjerit. Itulah jeritan batin yang mampu menghantar pemiliknya ke penjara jiwa yang lebih menyakitkan.
Ya, dosa boleh disembunyikan daripada pengetahuan manusia, tetapi tidak akan mampu disembunyikan daripada Allah dan hati sendiri. Kita mungkin mampu menipu manusia, tetapi kita tidak akan mampu menipu Allah dan diri sendiri. Jadi, ke mana lagi kita ingin menyembunyikan diri ketika dipanggil untuk dibicarakan di mahkamah hati? Setia masa, setiap ketika dan di setiap suasana hati kecil akan bersuara. Tidak tega dengan kesalahan, tidak rela dengan kemungkaran.
Dosa itu derita. Kerana yang salah atau dosa itu sangat memberi kesan pada jiwa. Bila kita berdosa hakikatnya kita melakukan dua ‘perlanggaran’. Pertama, perlanggaran ke atas fitrah hati yang tabii. Kedua, perlanggaran terhadap Allah, zat yang Maha Tinggi.  Dua perlanggaran ini sudah cukup meragut ketenangan.
Jangan dilawan fitrah sendiri yang menyukai kebaikan dan membenci kejahatan.  Fitrah ini adalah kurniaan Allah, yang dengannya seseorang boleh menerima pengajaran dan didikan. Jika fitrah sukakan kebaikan itu disubur, dididik dan dipimpin, maka jalan hidup akan harmoni dan bahagia. Sebaliknya, jika fitrah yang baik itu dibiarkan, diabaikan apatah lagi jika ditentang, maka tidak akan ada lagi kebahagiaan dan ketenangan. Jadi, hati-hati menjaga hati, agar hati itu tidak mati!
Rasulullah SAW sangat arif tentang hakikat ini. Justeru, apabila beliau ditanyakan, apakah itu dosa? Baginda menjawab:
“Dosa adalah sesuatu yang menyebabkan hati kamu resah dan kamu tidak suka orang lain melihat kamu melakukannya.”
Oleh itu, awaslah wahai diri. Dosa itu adalah racun. Bahananya akan merosak secara perlahan atau mendadak. Kata ulama, mujurlah dosa itu tidak berbau, jika tidak, tidak akan ada siapa yang sudi mendekati kita.
Justeru, sering-seringlah bersidang di mahkamah hati. Selalulah bertanyakan hati kecil sendiri. Hati itu tidak akan berdusta selagi ia tidak mati!

Jumaat, Jun 03, 2011

21st century education


21st Century Learning / Education / Learners

The idea of 21st-century education revolves around the notion that education as we have known it for the last 150 years is a 19th century invention that must change to keep pace with the demands of the present world. Skills taught in schools that were designed to prepare individuals for work and life in the industrial economy need to be rethought and re-engineered to serve the needs of people in this century – dictated by a changing world that has been transformed by technological advances, the “Knowledge Revolution”, a global economy and environmental changes.

The broad thinking around the 21st century learning acknowledges the need for new “form and function” to be added to education goals. This thinking is informed by a belief that:
·         learning must leverage the affordances of new technologies,
·         employ better pedagogies based on recent research on how people learn, and
·         be cognizant of the characteristics of a new breed of learners.

This does not mean that “basics” and “core subjects learning” need to be done away with. Few will refute, however, that there are several new literacy that need to be taught and several old ones that are not so relevant anymore.


Six Key Elements of the 21st Century Learning
1.  Emphasize core subjects
2.  Emphasize learning skills
3.  Use 21st century tools to develop learning skills
4.  Teach and learn in a 21st century context
5.  Teach and learn 21st century content
6.  Use 21st century assessment that measure 21st century skills


Learning skills include:
Ø  Information and communication skills which include:
·         media literacy,
·         information literacy and
·         ICT literacy.
Ø  Thinking and problem-solving skills which include:
·         critical thinking and systems thinking,
·         problem identification formulation and solution,
·         creativity and intellectual curiosity.
Ø  Interpersonal and self-directional skills which include-
·         Flexibility and Adaptability
·         Initiative and Self-Direction
·         Social and Cross-Cultural Skills
·         Productivity and Accountability
·         Leadership and responsibility


Current 21st-century tools include:
Ø  Information and communication technologies including computers, the internet and other technologies
Ø  Audio, video and other media tools

21st century context can be created by:
Ø  Making content relevant to student’s lives
Ø  Bringing the world into the classroom
Ø  Taking the student out into the world
Ø  Creating opportunities for students to interact with each other, with teachers and with other knowledgeable adults in authentic learning experiences

21st-century content includes:
Ø  Global awareness
Ø  Financial, economic and business literacy
Ø  Civic literacy
Ø  Health literacy


Mastery of Core Subjects

Mastery of core subjects and 21st century themes is essential for students in the 21st century. Core subjects include:
·         English,
·         reading or language arts,
·         world languages,
·         arts,
·         mathematics,
·         economics,
·         science,
·         geography,
·         history,
·         government and
·         Civics.

We believe schools must move beyond a focus on basic competency in core subjects to promoting understanding of academic content at much higher levels by weaving 21st century interdisciplinary themes into core subjects:
  • Global Awareness
  • Financial, Economic, Business and Entrepreneurial Literacy
  • Civic Literacy
  • Health Literacy

Learning and Innovation Skills

Learning and innovation skills are what separate students who are prepared for increasingly complex life and work environments in the 21st century and those who are not. They include:
  • Creativity and Innovation
  • Critical Thinking and Problem Solving
  • Communication and Collaboration

Information, Media and Technology Skills

People in the 21st century:
·         live in a technology and media-driven environment,
·         marked by access to an abundance of information,
·         rapid changes in technology tools and
·         the ability to collaborate and make individual contributions on an unprecedented scale.

To be effective in the 21st century, citizens and workers must be able to exhibit a range of functional and critical thinking skills, such as:
  • Information Literacy
  • Media Literacy
  • ICT (Information, Communications and Technology) Literacy

Life and Career Skills

Today’s life and work environments require far more than thinking skills and content knowledge. The ability to navigate the complex life and work environments in the globally competitive information age requires students to pay rigorous attention to developing adequate life and career skills, such as:
  • Flexibility and Adaptability
  • Initiative and Self-Direction
  • Social and Cross-Cultural Skills
  • Productivity and Accountability
  • Leadership and Responsibility

(Source : Dr. Pumadevi a/p Sivasubramaniam, IPG Kampus Raja Melewar, Seremban )

Khamis, Jun 02, 2011

Allahyarham Fadzil Noor dan keterbukaan politik Islam.

Allahyarham Fadzil Noor dan keterbukaan politik Islam.

1 JUN 2011 : Dekad rerfomasi menampilkan ramai wira; selain protagonisnya Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang tidak kurang penting peranannya lebih sedekad yang lalu adalah Allahyarham Datuk Fadzil Noor, Presiden PAS.

Pada 2 September 1998, negara terkejut dan keliru. Menyusuri tahun-tahun 1990-an dengan igauan memalukan seperti seorang menteri besar membawa wang tunai sebegitu banyak ke Australia, seorang menteri dituduh mencabul perempuan di bawah umur, dan tentunya pemecatan, pembataian, pemenjaraan tanpa bicara, penghadapan ke mahkamah dan pemenjaraan Anwar.

Dalam keadaan negara terkejut dan keliru melihat seorang bakal perdana menteri dihina sebegitu rupa oleh pucuk pimpinan negara, ramai yang bersimpati dengan Anwar termasuk Fadzil yang terkenal dengan geralan Ustaz Fadzil.

Fadzil dan Anwar mempunyai tali persahabatan panjang sejak hari-hari Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) sekitar tahun 1970-an sehingga nama anak perempuan sulung Anwar, iaitu Nurul Izzah, diberikan oleh pemimpin PAS itu.

Namun hubungan sedemikian tidak dikongsi oleh banyak pihak dalam PAS. Mereka masih tidak puas hati dengan penglibatan Anwar dalam UMNO sejak awal 1980-an. Mereka melihat tidak ada keperluan untuk tampil mempertahankan Anwar.

Tidak dapat dinafikan, selama tempoh 16 tahun Anwar berada dalam kerajaan Barisan Nasional, beliau menjadi musuh politik PAS. Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamadmengambil Anwar pada 1982 sebagai jawapan beliau ke atas agenda kebangkitan Islam yang dibawa oleh PAS.

Pada hari sejarah hitam Anwar dipecat dari semua jawatan dalam kerajaan atas tuduhan rasuah, salah guna kuasa, liwat dan kaki perempuan, Fadzil menjadi satu-satunya pemimpin PAS yang berani mengambil tindakan yang betul.

Beliau menziarahi Anwar, pada masa itu masih di kediaman rasmi kerajaan, untuk memberi sokongan moral. Fadzil tidak memaklumkan rakan-rakan PAS mengenai pertemuannya itu. Beliau menutup telefon bimbitnya dan tiada siapa yang boleh menjejakinya pada malam itu. Para pemimpin PAS hanya mengetahui perkara itu menerusi akhbar keesokan harinya. Beberapa hari selepas itu, menurut Subky Latif dalam catatannya, semasa mesyuarat jawatankuasa pusat parti, Fadzil disoal “seolah-olah berdepan dengan tribunal.”

Fadzil mengambil risiko politik dan peribadi yang besar dengan membawa dirinya dan PAS untuk bersama dengan Anwar. Malah, ia tidak terhenti di situ sahaja. Fadzil bertindak menubuhkan Majlis Gerakan Keadilan Rakyat Malaysia (Gerak) – badan yang menjadi jambatan di antara parti-parti politik dan NGO; dan satu daripada dua perintis kepada Barisan Alternatifbersama Gagasan Demokrasi Rakyat – tanpa kelulusan jawatankuasa pusat PAS.

Kedua-dua gagasan itu ditubuhkan pada 27 September 1998, seminggu selepas Anwar ditahan. Walau pun Anwar adalah simbol reformasi, Fadzil adalah tokoh yang melaksanakan idealisme reformasi itu dengan menyediakan pentas untuk rakyat menyuarakan sokongan.

Kesannya, walau pun dibantah oleh sebahagian besar pemimpin PAS, mereka gagal menyekat kesan pengaruh Anwar terhadap parti itu. Usaha Fadzil ternyata melangkaui fahaman dan pendirian kebanyakan pemimpin PAS ketika itu. Tindakan berani Fadzil ternyata berjaya dan berbaloi.

Rakyat khususnya orang Melayu marah dengan tindakan zalim Mahathir terhadap Anwar. Ada yang keluar UMNO untuk mencari platform politik baru. Anak-anak muda Melayu yang belum pernah berparti pula turut melihat PAS sebagai alternatif.

PAS menggandakan keahliannya pada akhir 1998. Antara tahun kelahirannya pada 1951 hingga akhir 1980-an, PAS yang mempunyai 300,000 ahli, telah meningkat kepada 450,000 pada Oktober 1998. Pada 1999, PAS mempunyai 1 juta keahlian.

Lidah rasmi parti, Harakah, meningkatkan edaran daripada zaman pra-reformasi sebanyak 72,000 naskhah sewaktu pilihan raya kecil Arau pada Julai 1998 kepada 380,000 naskhah pada tahun 1999, menyumbang pendapatan besar kepada tabung parti.

Perubahan-perubahan ini akhirnya menyumbang kepada prestasi luar jangkaan parti pada pilihan raya umum 1999. PAS menawan 27 kerusi Parlimen dan 98 kerusi negeri.

Fadzil mungkin bukan pemidato yang paling karismatik dalam ceramah-ceramahnya. Namun beliau adalah seorang tokoh strategi di samping pengasas pakatan yang memainkan peranan besar dalam penubuhan Barisan Alternatif.

Selepas pilihan raya 1999, Fadzil mengingatkan PAS bahawa keputusan teruja itu bukan bukti sokongan positif terhadap pendirian PAS tetapi lebih kepada undi negatif kepada UMNO.

Ketika itu juga bangkit persoalan Negara Islam. Walau pun atas nama yang sama, soal prinsip dan ciri-cirinya berbeza di antara Fadzil yang lebih bersikap inklusif dan beberapa pemimpin lain dalam parti yang lebih tertutup dalam kefahaman mereka terhadap tafsiran Negara Islam.

Malangnya, sebelum sempat isu Negara Islam diselesaikan dengan baik, Fadzil telah terlebih dahulu menyahut panggilan Ilahi. beliau meninggal dunia pada usia 65 tahun pada Jun 2002.

Mungkin apa yang akan berlaku jika hayatnya masih ada, isu rumit itu akan dapat dihuraikan dengan cara yang lebih teratur dan diterima ramai atas kepakaran strategi dan kesabaran Fadzil. Ia mungkin lebih telus dan kurang mengelirukan.

PAS tidak mendapat sambutan sehebat 1999 apabila bertanding dalam PRU 2004. Ia hilang banyak kerusi termasuk Terengganu yang dirampas semula oleh BN. Kerusi Parlimen PAS pada masa itu tinggal 7 manakala DUN 36.

Perginya Fadzil merupakan satu kehilangan besar dalam politik negara. Di mana masyarakat masih diikat dengan politik kaum dan agama – walau pun sudah ada tanda-tanda kematangan demokrasi di kalangan rakyat masa kini – Fadzil telah sedikit-sebanyak mendahului zamannya.



Sumber:
Artikel ini ditulis oleh Liew Chin Tong yang merupakan Setiausaha Antarabangsa DAP dan Ahli Parlimen Bukit Bendera, disiarkan di laman web Roketkini.com

----------------------------------------:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::------------------------------------------

Fikrah:

1) Pembacaan autobiografi seperti ini terutama tokoh-tokoh sebegini sangat sukar didapati secara terbuka dalam dunia melayu Malaysia. Pelik dan ironi apabila berlaku dalam dunia negara Islam(yang telah diwartakan sebagai negara Islam semenjak zaman Tun Mahathir lagi)!

2) Allahyarham Ustaz Fadzil adalah sahabat seusrah ABIM bersama dengan Alfadhil Prof Dr. Razali Nawawi, DS Anwar Ibrahim, dan lain-lain sahabat generasi pertama ABIM pada awal penubuhannya, iaitu pada tahun 1970-an. Maka, adalah suatu yang sangat mengharukan apabila melihat persahabatan dan ukhuwah yang terbina sejak zaman muda masing-masing menjadikan diri dan personaliti masing-masing semasa dewasa sangat berfikrah walau berbeza pendekatan dan persada.