Demi Memelihara Perpaduan Nasional, Jadikan Sebahagian Dari Rukun Negara
14
Julai 2012:- ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM) merujuk kepada
sepuluh tuntutan Persatuan Jawatankuasa Sekolah Cina Bersatu Malaysia
(Dong Zong) dan beberapa pertubuhan lain berkaitan pendidikan yang
dilaporkan bakal diserahkan kepada Y.A.B Perdana Menteri hujung bulan
ini.
Menilai setiap tuntutan yang dikemukakan ini, ia seakan-akan
menzahirkan keinginan pihak berkenaan untuk mengasingkan kelompok
tertentu dari aliran pendidikan kebangsaan yang turut mengetepikan
peranan serta fungsi Bahasa Kebangsaan di samping tidak masuk akal.
Ini
disenaraikan di antara tuntutan yang dinyatakan yang antara lain turut
berbunyi, ”membuat reformasi silibus latihan guru bagi memastikan lebih
ramai guru boleh berbahasa Mandarin yang diperlukan di sekolah-sekolah
Cina”.
Dalam hal, ABIM ingin menimbulkan persoalan, mengapa tidak
dibuat reformasi silibus latihan guru bagi memastikan lebih ramai
pelajar SJKC boleh berbahasa Melayu?
Menurut kajian yang dibuat oleh
Prof. Dr. Nor Hashimah Jalaluddin dalam Seminar Sehari Persatuan
Linguistik Malaysia (PLM) sebelum ini, 44.8% remaja Cina tidak suka
belajar bahasa Melayu.
Selain daripada itu, kajian tersebut juga
mendapati bahawa 72.1% remaja Cina merasakan bahasa Melayu tidak
penting, diikuti oleh Kadazan (40%) dan India (37%).
Dari kajian
ini, ia jelas menunjukkan betapa perlunya satu silibus baru yang
bersesuaian dirangka, memandangkan nilai dan kedudukan bahasa kebangsaan
sebagai bahasa perpaduan dan tertinggi dalam negara masih gagal
dihayati dan difahami para pelajar.
ABIM juga melihat beberapa
tuntutan lain termasuk untuk menyokong penubuhan Sekolah Cina
Persendirian dikhuatiri akan memisahkan para pelajar dari aliran
kebangsaan seandainya ia ditubuhkan di peringkat sekolah menengah yang
menyebabkan perpaduan rakyat gagal dicapai.
Ini termasuk tuntutan
untuk mendokong serta memperkasakan beberapa Institut Pengajian Tinggi
yang dilihat meletakkan negara luar sebagai rujukan dasar dan aliran.
Dalam
perkembangan berkaitan, ABIM turut merasakan sudah tiba masanya untuk
kita memasukkan elemen kedaulatan Bahasa Kebangsaan sebagai salah satu
prinsip dalam Rukun Negara untuk memupuk kesedaran dan kefahaman
masyarakat bahawa kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa utama dalam
negara.
Justeru, setiap tuntutan yang ingin dikemukakan oleh
mana-mana pihak terutama sekali yang menyentuh fundamental asas sistem
pendidikan sesebuah negara, harus meletakkan objektif untuk mempererat
perpaduan kaum serta membina sebuah masyarakat yang memahami dan
menjiwai semangat kebangsaan Malaysia selaku matlamat utama.
Amidi Abdul Manan
Presiden, Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan