Isnin, Julai 09, 2012

Perihal Masa Depan Pendidikan: Konteks Bahan Sokongan P&P

Kebergantungan kepada buku teks rasmi sebagai bahan sokongan utama dalam pembelajaran menimbulkan kejumudan dalam melestarikan bahan sumber yang ada di mana-mana dan lain-lain sumber pembelajaran seperti di internet, buku-buku akademik antarabangsa, dan lain-lain sumber yang bersifat berasaskan teknologi. Kebergantungan ini jelas apabila di KPM, terdapat Bahagian Buku Teks, suatu bahagian yang khusus untuk membina dan menguruskan buku teks yang ongkosnya memakan jutaan wang ringgit. Begitu juga masa yang diperlukan untuk menghasilkan satu-satu buku teks. Ini tidak termasuk sekiranya terdapat isu-isu luar jangka seperti kesalahan ejaan, fakta, konsep dan perlanggaran sensitiviti yang akhirnya menambah tugas dan akauntabiliti berpusat kepada KPM. Bahan sumber sokongan lain seperti CD dan penghasilan daripada Bahagian Teknologi Pendidikan juga menambah ruang lingkup tugas KPM yang pastinya berniat murni dan harus dipuji. Persoalannya bukan kepada objektif penghasilan, tetapi kepada keberkesanan penggunaan di dalam bilik darjah. 

Justeru, satu mekanisme yang lebih luwes (fleksible) namun efisien perlu difikirkan; Mengambil model pembelajaran di peringkat Kolej dan Universiti; yang mana pensyarah dan pihak universiti menyediakan senarai cadangan bahan/buku yang perlu dimiliki murid sebagai teks utama di dalam kelas; ini memungkinkan murid untuk lebih berdikari dalam mendekati gudang buku, pusat sumber, dan bahan internet yang pastinya lebih luas pengisian ilmunya di samping latihan terbaik dalam menggunakan teknologi terkini dalam pendidikan. Fungsi bahagian dalam kementerian boleh digabung dan dikecilkan sebagai Bahagian untuk membantu guru/sekolah menyediakan bahan tersebut secara hands-on atau lebih dekat dintegrasikan dengan badan seperti Perpustakaan Awam di setiap negeri. Secara tidak langsung, transformasi bahan sumber akan juga merancakkan kembali Perpustakaan sebagai tempat sumber ilmu yang disegani dan didekati golongan murid sekolah.

Lain-lain faedah sudah tentunya kepada kredibiliti guru sebagai pakar sumber pembelajaran yang mampu menyediakan dan mencadangkan murid apa yang terbaik untuk bacaan mereka yang seterusnya dapat disesuaikan dengan kaedah dan strategi Pembelajaran dan Pengajaran guru di kelas masing-masing. Bukankah kali ini guru akan mentaksir sendiri pencapaian murid masing-masing? Maka, ini merupakan kaedah dan strategi yang baik yang boleh diguna pakai untuk aplikasi self-learning (Belajar sendiri), self-assess (Taksir sendiri) dan self-access (Capai sendiri). Sebagai makluman, salah satu unsur penting dalam Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) adalah penilaian terhadap proses pembelajaran murid, bukan sekadar terhadap hasil akhir pembelajaran.


Artikel ditulis untuk dihantar kepada myedureview.com
Dihantar pada 10:36 pagi, 9 Julai 2012

(https://groups.google.com/forum/?hl=en&fromgroups#!topic/myedureview/IJixS3W5o00)

Tiada ulasan: