Rabu, Mei 10, 2006

Imej

Di tempat orang, kita sebenarnya ada peluang untuk menjadi siapa yang kita nak jadi... imej masih kosong... Jadi, terpulang pada diri kita hendak menampilkan imej yang bagaimana yang kita mahukan... Kalau nak jadi orang lain pun, siapa yang tahu? Selagi tak ada orang yang kenal kita la.. kan.. Ada baiknya juga macam ni... Kita boleh mulakan hidup yang baru, hidup untuk mulakan imej yang cemerlang, dan menjadi yang terbilang... Masyarakat di sekeliling kita akan melihat dan menilai... selagi kita mampu bertahan la kan... hmm...

Berapa lama kita dapat berlakon dalam pentas kehidupan ni? Lama-lama, masyarakat akan tahu juga siapa diri kita yang sebenarnya. Tak perlu pun hendak menukar imej... Bezanya, setidak-tidaknya, kita diberi peluang kedua untuk menjadi baik... ‘it’s not about who you were, but who you are now’... kisah dulu-dulu, kalau jahat, teruk, dan ntahapehape... boleh tutup buku... sekarang boleh mulakan hidup baru... yang penting, bukan niat yang sementara untuk menutup mata masyarakat... tapi, adalah niat yang cekal dan tekad yang sebenar... hmm... ntah la... kadang-kadang, masyarakat Malaysia ni, masih lagi ada sentimen terhadap seseorang tu... Kalau dah kena label (cop atas dahi) yang awak tu jahat, sampai mati kena label awak jahat... kesian... Sedangkan nabi pun ampunkan umat... Dengan Allah taala pun boleh taubat... ni lagi kan manusia biasa...

Bercerita tentang imej ni, basically, aku pun tak kenal sangat orang-orang yang berada di sekeliling aku ni... tapi, aku boleh agak (hmm... agak-agak ni tak elok ni...); tapi, aku boleh agak latar belakang diorang ni mesti berbeza dengan aku waktu masa diorang belajar dulu-dulu... dan perlu aku tegaskan di sini, berdasarkan imej yang ditonjolkan seharian... dan imej manusia kan boleh dimanipulasi... (tak boleh dipercayai)... well, they say, ‘image creates assumptions’.. and assumptions are always wrong.. Still, that’s what we like most... rite?

Tiada ulasan: