Selasa, Mei 30, 2006

Qada’ dan Qadar

Kes yang aku cerita sebelum ni tidak semestinya kes negatif... juga bukan semestinya positif... terpulang bagaimana cara kita melihatnya... sebabnya, ada 5 perkara adalah urusan Tuhan yang maha kuasa.

Soal jodoh, pertemuan, perpisahan, rezeki, dan mati...

5 urusan ini, tiada siapa yang tahu melainkan Allah yang Esa. Maknanya, dah termaktub dalam kitab Allah taala di Luh-Mahfuz; (Rujuk balik rukun Iman ke enam;Qada’dan Qadar); Urusan Tuhan, dan perancangan Tuhan, adalah yang terbaik. Siapa kita, manusia yang lemah dan hina hendak mempersoalkan Qada’dan Qadarnya?

Manusia, adalah sebaik-baik kejadian yang diciptakan Allah; diberinya akal fikiran dan hati perasaan. Dan diciptakan manusia itu untuk menjadi khalifah di atas muka bumi.... kerja yang gunung-ganang pun tolak... selamba manusia terima... dah namanya khalifah, atau dalam bahasa melayunya, pemimpin, atau ketua, sudah tentu akan menghadapi dan menyelesaikan masalah dengan cara yang terbaik. Masalah atau cabaran (dalam perkataan yang lebih bermotivasi) harus dihadapi oleh manusia untuk jadi khalifah. Dan sebab itu, tidak ada manusia yang tidak ada masalah... (Aku pun ada banyak masalah!!!)

Tiada ulasan: