Isnin, November 03, 2008

Muzik dan Islam

Di sini diperturunkan untuk bacaan anda semua. ARtikel-artikel yang memberi bukaan minda tentang MUZIK dan ISLAM. Mungkin serba sedikit akan memberi kefahaman dalam melihat dunia dengan pandangan yang berbeza.

1) Islamonline.net - singing n music; Islamic view
2) Islamonline.net - What does Islam say about Music?
3) kufaizz - Pandangan Islam terhadap Muzik
4) Fatwa-fatwa kontemporer - Yusof Qardhawi - media.isnet.org
5) SEjarah Seni Islam Zaman Umayyah
6) Nyanyian dan Muzik menurut pandangan ISlam - nasbunnuraini.wordpress.com
7) e-fatwa - Perlis - hukum nyanyian dan alat muzik
8) Bicaramuslim.com - perbahasan alat muzik bertali dan bertiup
9) USIM - hukum mengguna alat muzik
10) As-Suffiani As-Syarif - pandangan Islam tentang muzik
11) al-ahkam.net - soal-jawab tentang muzik, dan alat muzik

dan lain-lain lagi sumber ilmiah yang membincangkan persoalan ini.

Untuk memberikan pendapat sendiri, rasanya, saya mohon untuk kita bersama-sama membuat kajian terlebih dahulu sebelum menjatuhkan hukum.
Sebenarnya, daripada artikel di atas, ada pelbagai huraian dan masing-masing memberikan hujah masing-masing. Isu ini telah diperdebatkan sejak zaman sahabat dan TAbi'in lagi.
TIdak salah untuk kita melihat ini secara ilmiah dan seterusnya, memberikan kesan yang HARMONI kepada kita dan generasi masa depan. Yang lebih penting, memastikan kita berada di landasan yang betul dan mendapat redha Illahi atas tindakan kita.

Kesimpulan dan tarjih:

Menurut Fatwa Syaltut, muzik adalah harus selagi bukan untuk tujuan melalaikan dan maksiat. Menurut al Ghazali, tidak ada perincian syara' tentang peralatan muzik yang halal dan haram.
Ia bergantung kpd zaman(masa), makan(tempat), dan ikhwan(kepersatuanan/majlis); mana-mana alat muzik yang baik dan lunak di dengar adalah harus, dan mana-mana alat muzik yang jelik dan dihubungkan dengan kumpulan manusia yang jahat akhlaknya adalah ditegah.

Hukum muzik, pemuzik dan peralatan muzik akan sentiasa berubah mengikut keadaan umat dan ulamak semasa.

(Fikrah Imayu :- Mungkin mencari yang benar itu lebih mudah daripada yang disangka; Yang penting, harus dicari bersungguh-sungguh) - "kitakan cikgu...."

1 ulasan:

teachuhman berkata...

Salam

Thanks man, but how many care to read, how many care to think, how many care to say? Are we going to be forever silent in the light of those who claim to know? Ignorance causes our Umah to continue to be in the dark. I pity those who forever stay in the shadow of darkness thinking that it is shade. When will they accept the views of the enlightened? In many questions in life or religion, things are simply answered by common sense. Many insult and belittle Islam to be heartless and souless,making Allah sound stupid and narrow minded. Allah in his Greatness can never be so small in thought and so little in heart.