Ciri guru yang dianggap sebagai berkesan:
- Guru mengajar sangat jelas.
- Sangat tegas, betul, tidak lewat masuk.
- Rajin, mudah difahami.
- Mengajar bersungguh-sungguh.
- Berdisiplin, masuk awal, teknik pengajarannya berkesan dan hadir ke kelas tepat pada masanya.
- Murid belajar dengan gembira, tidak tertidur. Guru yang sangat baik dan prihatin, mereka tidak duduk atau baca buku.
- Suka buat lawak, tulisan guru terang, mengajar dengan penuh semangat ingin menolong.
- Memberi hukuman yang adil, seronok kerana dia mengajar cepat faham.
- Suka menyemak buku, tidak sombong.
- Kerana dia tidak malas, kalau orang tak reti membuat kerja, dia tunjukkan.
Faktor guru dinilai rendah
- Jarang masuk kelas, garang, malas dan mengajar sedikit.
- Tidak mengajar dengan betul.
- Selalu tak masuk kelas.
- Susah hendak faham.
- Sekali-sekala masuk kelas dan pelajaran kami ketinggalan.
- Kurang mengajar dan suka marah.
- Tidak PJK? (Perut jauh ke depan?)
- Guru garang suka luku kepala orang.
- Saya tidak suka cikgu yang lembut.
- Beri kerja rumah hari-hari sampai tak sempat nak buat.
- Menyuruh orang balik kalau orang itu tidak bawa buku.
- Tidak mengambil berat terhadap kami, mengajar kami tidak sempurna dan hidung tinggi.
- Malas mengajar, tidak menerangkan apa yang ditulis.
- Tidak pernah berbincang dalam Penulisan.
- Cikgu ini banyak memberikan kerja tetapi di dalam kelas dia hanya duduk sahaja dan tidak membincangkannya, dia selalu menengking kami.
- Mengajar tidak bersungguh-sungguh.
- Selalu tidak mengajar.
- Lewat masuk kelas.
- Pelajaran agama saya lemah kerana guru lambat masuk dan lambat mengajar.
- Pengajarannya amat lemah.
- Mereka duduk macam orang malas dan tengok mereka macam malas mengajar.
- Mengajar orang dia sampai tidur dan dia tidak gerakkan orang yang tidur cikgu biarkan sahaja.
- Suka masuk lambat.
- Kerana ia mengajar main-main.
- Mementingkan diri sendiri, dan dia tidak menulis di papan hitam.
- Selalu membuang masa.
- Tidak mengambil berat tentang murid, suka menyebelahi anak sendiri dan bercakap besar.
- Tidak mengajar, masuk kelas bagi kerja lepas itu duduk.
- Selalu masuk lambat, malas mengajar, membiarkan murid buat bising.
- Lebih banyak memberi latihan daripada mengajar.
Fikrah:-
1) Sumber kajian / dapatan tak pula diketahui... Yang penting, ciri-ciri yang negatif semuanya ada dalam faktor guru dinilai rendah.
2) Ini adalah persepsi murid, bermakna mungkin membawa kepada kebenaran, mungkin juga tidak. Sekurang-kurangnya, faktor ini memberi banyak makna kepada harga dan nilai diri guru dari kaca mata murid.
3) Soalnya, di manakah kita?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan