Jumaat, Mei 07, 2010

Berita : Darul Wardah


ARKIB : 06/05/2010

CSR di pusat perlindungan



Tanggungjawab bersama... Alina Hashim (tudung coklat) dan Nik Salina (paling kirii) menyerahkan sumbangan Syarikat Amanah Raya kepada Hazlina yang disaksikan para penghuni dan kakitangan Darul Wardah, baru-baru ini.


APABILA gejala membuang bayi kian parah, maka ia menjadi satu tanggungjawab kepada kesemua institusi korporat di negara ini memainkan peranan mereka supaya gejala ini dapat dibendung dan dihentikan.

Bergantung harap kepada sesetengah pihak tentu sahaja tidak adil kerana masing-masing ada batasan dan kekangan bagi menangani apa juga permasalahan.
Akan tetapi jika semua pihak bergabung terutama antara agensi kerajaan dan kerjasama dari sektor korporat untuk sama-sama turun padang, maka apa juga gejala sosial dan maksiat akan lari lintang pukang.

Justeru kesudian Syarikat Amanah Rakyat di bawah Jabatan Care Management mereka untuk datang dan melihat sendiri Rumah Perlindungan Wanita Darul Wardah di Jalan Kebun, Kelang Selangor adalah satu contoh korporat yang bertanggungjawab untuk melaksanakan tanggungjawab sosial mereka (CSR).

Rombongan yang diketuai oleh Ketua Pegawai Operasi Kumpulan, Alina Hashim dan Ketua Jabatan Care Management, Nik Salina Nik Idris, bersama dua lagi anggota dari jabatan tersebut ke pusat perlindungan yang di bawah kendalian Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) Negeri Selangor mereka datang untuk mendapatkan penjelasan dan penerangan yang terperinci mengenai pusat itu.
Ini bagi membolehkan mereka menentukan sumbangan yang sesuai untuk diberikan kepada pusat yang telah ditubuhkan sejak lima tahun lalu.

Penjelasan dan taklimat diberikan oleh Pengasas dan pengetua pusat tersebut iaitu Hazlina Abdul Razak yang kemudiannya sama-sama berbincang dan bertukar-tukar pandangan bagi membentuk kerjasama terutama untuk membantu para penghuni mendapat perlindungan dan menjalani pemulihan.
Buat masa ini pusat tersebut sedang menempatkan sembilan kes wanita yang bermasalah iaitu terutama wanita yang menjadi mangsa deraan suami (1 kes), 1 kes melibatkan seorang wanita yang selamat melahirkan anak tidak sah taraf dan suka rela menjalani pemulihan dan tujuh kes yang lain melibatkan remaja-remaja [perempuan yang sedang hamil luar nikah.

Ini termasuklah satu kes yang baru-baru ini telah selamat melahirkan anak melalui pusat itu dan satu kes yang melibatkan kes hamil akibat perbuatan sumbang mahram.
"Melihatkan kes-kes yang seperti inilah, memerlukan semua pihak terutama kalangan yang berkemampuan untuk tampil membantu pusat ini memberikan perlindungan dan pemulihan terhadap para penghuni.
"Ini kerana kita percaya setiap yang terlanjur wajar diberikan peluang untuk bertaubat, belajar dan menebus kembali dari kesilapan yang akhirnya keluar dari Pusat ini menjadi manusia berjaya di dunia dan di akhirat sebagaimana orang lain," kata Hazlina.

Beliau menjangkakan akan semakin ramai gadis-gadis yang terlanjur akan meminta perlindungan di pusat-pusat perlindungan seperti ini ekoran kesedaran supaya tidak berlaku lagi kes-kes pengguguran haram dan membuang bayi.
"Namun kita sama sekali tidak bermaksud kes-kes zina dibiarkan berleluasa kerana apabila berlaku hamil luar nikah, mereka yang terlanjur itu tahu ke mana diri hendak dibawa.
"Jika itu yang menjadi tujuannya, banyak mana pun pusat perlindungan seperti ini, ia tidak akan cukup untuk menampung kes-kes perzinaan seperti ini," katanya.

Pusat perlindungan seperti ini kata Hazlina tidak semata-mata untuk menjadi tempat sementara untuk menutup aib, supaya masyarakat tidak tahu ada remaja wanita yang hamil luar nikah.
"Sekali mereka masuk ke sini, bererti mereka juga meminta diri diperbaiki setelah pelbagai kerosakan berlaku menyebabkan mereka hilang malu, hilang iman dan membiarkan diri terus hanyut dibawa arus maksiat," katanya.
Namun tidak dapat dinafikan Pusat itu memerlukan sumbangan bagi membolehkan pusat itu mampu untuk menampung lebih ramai penghuni kerana permintaan untuk memasukinya semakin bertambah.

Di majlis itu, pihak Amanah Raya Berhad menyampaikan sumbangan awal dan sebagaimana yang ditegaskan sendiri oleh Nik Salina bahawa mereka akan menyalurkan pelbagai sumbangan mengikut keperluan pusat itu.
"Kami kini telah jelas mengenai pengendalian pusat yang cukup bermakna ini dan tidak dinafikan pusat ini memerlukan perhatian dari pelbagai pihak.
"Semua ini kerana kita mestilah prihatin untuk membantu para penghuni yang kurang bernasib baik, yang wajib kita bantu dan memberikan peluang untuk meneruskan hidup normal sebagaimana orang lain," katanya.

Tiada ulasan: