Ahad, Oktober 14, 2012

Peperiksaan kita, Pendidikan kita

Mencari-cari nilai dalam pendidikan seharusnya tidak begitu sukar; malah seharusnya mudah, jelas dan terang lagi bersuluh. Pendidikan, dengan erti kata suatu perbuatan mendidik, sering juga disinonimkan dengan kata seperti pelajaran, latihan, tarbiyah, (walaupun ada bezanya) dan lain-lain istilah yang suci, bersih, dan secara jelas menggambarkan nilai yang tinggi arasnya meliputi seluruh kehidupan manusia.Namun, tidak semudah yang disangka. Rupa-rupanya, seperti kata pepatah moden, sesuatu yang kelihatan sangat hampir, belum pasti dapat disentuh sekiranya ia adalah suatu imej janaan cahaya projektor.

Begitulah perasaan apabila hendak menulis tentang pendidikan persekolahan di negara bertuah ini. Tiada kata lain yang lebih tepat dan terhampir dengannya, melainkan peperiksaan. Tanyakan secara rawak, apabila dicari penghasilan seorang guru yang baik, hebat dan cemerlang, hasil tersebut pasti menjurus kepada murid mencapai pencapaian yang baik dalam peperiksaan awam, baik UPSR, PMR, SPM mahupun STPM. Penghasilan karya yang dimaksudkan di sini termasuklah bahan dokumen Pembelajaran dan Pengajaran dalam bentuk hard-copy mahupun soft-sopy seperti laman blog, dan yang sepertinya. Boleh rujuk kepada mana-mana laman blog guru-guru di Malaysia, lihat juga pengiktirafan kepada laman yang memenangi pertandingan yang seumpamanya, termasuk seperti pertandingan yang dianjurkan oleh Pusat Teknologi Maklumat, UPSI. Ya, Universiti Pendidikan Sultan Idris!

Premisnya adalah 'pendidikan', bukanlah 'peperiksaan'. Maknanya, seorang pendidik perlu memberi fokus pengalaman guru-murid dengan alam pendidikan, yang mana peperiksaan hanyalah sebahagian elemen dalam pendidikan. Masalah dunia pendidikan kita adalah apabila terlalu fokus kepada 'sebahagian' itu sahaja. Dalam suatu sistem pendidikan, kebiasaannya dijelmakan dalam suatu aturan kurikulum, dan secara umum, suatu kurikulum memerlukan pengamalnya memahami dan menjawab empat elemen:

Pertama, perlu mengenal pasti tujuan suatu pembelajaran,
Kedua, perlu mengenal pasti kandungan yang dapat mencapai tujuan pembelajaran.
Ketiga, perlu mengenal pasti pengalaman pembelajaran melalui pengajaran yang sesuai bagi memastikan keberkesanan penyampaian kandungan untuk mencapai tujuan pembelajaran,
keempat, perlu mengenal pasti kaedah pentaksiran bagi memberi tafsiran bahawa kandungan telah dikuasai murid bagi mencapai tujuan pembelajaran.

Peperiksaan adalah termasuk dalam elemen yang keempat. Dalam pentaksiran, ada yang dipanggil pentaksiran formatif dan pentaksiran sumatif. Pentaksiran sumatif adalah pentaksiran dihujung suatu pembelajaran, manakala, pentaksiran formatif adalah pentaksiran semasa proses pembelajaran berlaku. Justeru, peperiksaan umum termasuk dalam pentaksiran sumatif. Itupun perlu dipersoalkan, adakah peperiksaan umum itu menepati elemen keempat dalam kurikulum, iaitu 'Adakah peperiksaan umum dapat memberi tafsiran bahawa kandungan telah dikuasai murid bagi mencapai tujuan pembelajaran?'

Dalam peperiksaan kita, walaupun Lembaga Peperiksaan telah membuat deklarasi bahawa peperiksaan kita adalah dalam nisbah 5:3:2 iaitu nisbah aras senang : sederhana : susah, ia masih tidak memberi petunjuk bahawa soalan yang bersifat menguji pemikiran aras tinggi diserap dalam penyoalan. Kenyataan  bahawa 'peperiksaan bukan untuk menyusahkan dan menggagalkan murid' dapat difahami, namun peperiksaan perlu menepati tujuan ia dilaksanakan.

Dengan kata lain, bukan salah sepenuhnya untuk menyediakan murid kepada peperiksaan, tetapi perlu jelas bahawa peperiksaan tidak boleh dijadikan satu-satunya petunjuk bahawa pembelajaran telah dicapai, apa lagi dalam pendidikan kita, tujuan pembelajaran diukir secara jelas dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmoni secara jasmani, emosi, rohani dan intelek. Dari satu perspektif, peperiksaan boleh menjadi petunjuk bahawa tujuan pembelajaran telah dicapai asalkan peperiksaan itu sendiri menepati fungsi elemen di atas!

Nilaikan sendiri, sekiranya pendidik kita dinilai dengan kemahiran satu elemen sahaja, iaitu elemen peperiksaan sebagai elemen terpenting menjadikan seorang pendidik cemerlang dan terbilang, maka fungsi pendidik dalam menguasai elemen kandungan boleh diambil alih oleh 'Internet' melalui Encik Google, Encik Youtube, dan lain-lain, serta fungsi pendidik dalam menguasai elemen pembelajaran dan pengajaran boleh dimansuhkan atau diserahkan sahaja kepada sesiapa yang berminat tanpa latihan keguruan antara 1-5 tahun. Malah, fungsi sekolah juga dipersoalkan sebagai medan percambahan kemenjadian insan! Benarlah kata, 'Lebih baik tidak ke sekolah'.



Fikrah Imayu

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

These folks were very heavy and cozy. There are some good [URL=http://www.northfaceapexbionicjacket.org/#1033]north face apex bionic sale[/URL] at the same time. They are named as Wool jackets. Amazing fabrics are used by these jackets. They're going to keep the people snug from the months of winter. The idea manufactures two zip pockets and waterproof hoodies at the same time. This will help in keeping the body quite warm and dry.The durability of [URL=http://www.northfaceapexbionicjacket.org/#1033]north face apex bionic sale[/URL] is very good. Cleaning is usually carried out washing machines.

Tanpa Nama berkata...

Perfect out of doors front door just can't prevent the [URL=http://www.northfacedenalijacket.org/#919]links[/URL] step to meet up. People today start using their very own imagination to dress tasteful and delightful. Young children try to make attire far more wonderful, [URL=http://www.northfacedenalijacket.org/#919]links[/URL] that may find more snack they like. Even so, how exactly does Trick or treat live without big outfits in addition to comfy running shoes?

Tanpa Nama berkata...

5rQwy ghd hair straightener
vIyv michael kors handbags on sale
mOav ghd nz
4aTrh cheap uggs
3nXzt ghd hair straightener

Tanpa Nama berkata...

4lVai ghd
mNii ugg sale
kPvq michael kors bags
5dWdu GHD Australia
7pUmd burberry purses
3tYtj ugg pas cher
7dMjq ghd hair straighteners
4vSkm cheap louis vuitton
3cJzv michael kors purses
1lFqi ghd outlet
3rGzu ugg boots sale
7kKan nfl jerseys
4cKeu michael kors sale
9sNuj lisseur ghd pas cher
0bZhb cheap ugg boots

Tanpa Nama berkata...

cUsv ghd australia
fCpl ugg boots sale
jCqv michael kors outlet
2wJpx GHD Hair Straightener
0pMij burberry usa
2vGpe bottes ugg
4kWhs ghd nz
1nDom cheap louis vuitton
0kHgi michael kors bags
6bQab ghd outlet
7eBrx cheap uggs
2tKhz wholesale nfl jerseys
5kKsd michael kors
1gCoe ghd lisseur
0jKzs ugg boots