Isnin, November 23, 2009
Our students skills
PUTRAJAYA: While the overall UPSR results may be satisfactory, the same cannot be said of the thinking and problem solving skills of the pupils. The Education Ministry's first Aptitude Test for Year Six pupils during the UPSR exam shows that only 5.7 per cent (29,084 students) of 509,885 are skilled at problem solving and decision making.
It also shows that only 34.34 per cent (175,101) are skilled in thinking. The candidates sat for the test on the last day of the UPSR examination.
Director-general of Education Tan Sri Alimuddin Mohd Dom said yesterday that 29,084 pupils scored the highest (Band 4) for problem solving and decision making skills while the majority (243,258 pupils) only managed to score Band 2 for the test.
"A total of 175,101 pupils scored Band 4 for the thinking skills section, which indicates a need to train our children to not only think but make concrete decisions and learn how to solve problems."
The aptitude test, he said, had 60 multiple-choice (objective) questions in three areas -- thinking skills, problem-solving and decision-making.
Speaking at a press conference, Alimuddin said a pupil's aptitude level was categoris-ed from Band One (lowest skilled) to Band Four (highest skilled).
The test results for Problem Solving and Decision Making show that the majority of Year Six pupils, 47.71 per cent (243,258 pupils), remained in Band Two, followed by 28.24 per cent (143,971 pupils) in Band Three and 18.35 per cent (93,572 pupils) in Band One.
In the Skilled Thinking section, 41.04 per cent (209,244) of the pupils were in Band Three, 20.71 per cent (105,580 pupils) in Band Two and 3.91 per cent (19,960 pupils) in Band One.
He hoped schools would adopt more activities that focused on culture and art so that pupils would not only have an academic experience but also a wholesome experience
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Fikrah:-
1) Well, maybe overall achievement in UPSR is increasing year by year, it is still academic oriented; compared to Thinking, problem solving and Decision making Skills which are nowhere near excellent! Thus, it confirmed that we need to transform our teaching method in the classroom as a whole!
5.7% ??? you gotta be kidding???? This is very serious!!!!
don't you think?
Sabtu, November 21, 2009
Visuals can be cheating
Mr. Angry is on the left, and Ms. Peace is on the right.
Now get up from your seat, and move back 3-5 m and tell what you see.
Ahad, November 15, 2009
Menyuarakan yang tersirat dan tersurat
>>> Artikel ini telah diterbitkan pada 10 Novemver 2008. Ia diterbitkan semula sebagai satu proses muhasabah dan pentarbiyahan untuk hati-hati kita semua. Di bawah juga, ada diketengahkan juga komen-komen dan ulasan pemerhati di sekeliling kita.
>>> Kemungkinan untuk menambah baik bukanlah satu keinginan; malah ia merupakan satu keperluan yang menggigit. Ya, bila berubah, akan ramai yang menggigit; bila tidak, akan ramai juga yang menggigit...
>>> Hakikatnya, seorang personel tidak akan membentuk pasukan. (One man does'nt make a team) Sekali lagi, saya memohon maaf atas apa yang berlaku sepanjang tahun ini. Saya percaya tindakan saya adalah benar dari kaca mata saya dan pasukan saya. Tempoh yang diberi untuk saya melaksanakan manifesto saya mungkin tidak berapa lama lagi...
>>> InsyaAllah, yang baik, yang sederhana, yang buruk semuanya datang dari kami. HAkikatnya, Allah taala lah yang maha pemberi petunjuk dan hidayah.
Kelab Kebajikan Guru Kertas Cadangan1
Ramai yang mengetahui, lebih gemar mengambil sikap berdiam; tunggu dan lihat... dan sering juga mengambil sikap: "biarlah... nanti ok lah. tu... Bagilah masa dan ruang..." Itu bagi yang tahu.. Bagi yang tidak mengetahui, dan mungkin tidak mengambil peduli, biarkan sahaja... tidak mahu mencampuri urusan... mungkin akan mengeruhkan lagi suasana...
Ini antara sikap yang terdapat dalam masyarakat dan komuniti kita... Soalnya, apa peranan yang boleh dimainkan untuk kita menjadi berkesan dan bermanfaat kepada masyarakat?
Persoalan ini AMAT Penting kerana:
1) Orang yang paling baik adalah yang memberi manfaat kepada orang lain. (mencari bekalan pahala untuk hari akhir nanti). Bagaimana diri kita?
2) Mahukah kita menjadi manusia yang; "datang tidak menambah, pergi tidak berkurang?" (Apa beza manusia ini dengan mayat yang harus dikebumikan?)
3) Manusia yang memberi manfaat lebih baik daripada yang tidak berbuat apa-apa. DAN adakah yang tidak berbuat apa-apa itu lebih baik daripada yang merosakkan atau menyusahkan dan membebankan? Sedangkan setiap sesuatu yang dilakukan pasti akan punya risiko, susah-payah dan beban tanggungjawab? (bukankah manusia yang dipanggil KHALIFAH diutus atas muka bumi untuk memikul tanggungjawab serta menambah baik?)
4) Mengambil pendirian untuk berbuat sesuatu secara terbuka dan rasmi- adalah jauh lebih baik daripada bercakap-cakap di belakang? Mengata-ngata dan 'mengumpat'; juga ada kedengaran... ada di kelompok sana... ada di kelompok sini... (alahai... cikgu..)
5) Lontaran suatu idea perubahan untuk kebaikan itu memerlukan kerjasama daripada keseluruhan warga komuniti. DAN ini suatu tugas yang cukup SUKAR memandangkan masing-masing punya kepentingan peribadi untuk DIPERTAHANKAN... (kita lupa bahawa idea tidak semestinya diterima; tidak juga perlu logika akal fikiran; tidak juga perlu kesegeraan; hanya percambahan minda...)
Marilah kita menyuarakan apa yang tersurat dan tersirat dengan hati yang terbuka dan menerima perbezaan pendapat sebagai suatu rahmat. Senyum-angguk tidak bererti bersetuju; geram-marah tidak bererti membangkang; diam-sepi tidak bererti tidak peduli;
Hanya kita yang mampu mengubah dan menambah baik apa yang berlaku pada diri kita dan di sekeliling kita. InsyaAllah, Tuhan juga akan membantu untuk memudahkan urusan atas apa yang kita usahakan. Mungkin hari ini, mungkin esok, mungkin hari akhir nanti... apa yang disemai, itulah yang akan dituai...
Lihat keliling kita... Bangunan-alam flora-murid-guru-staf sokongan-ibubapa-masyarakat; Hargai mereka sebagai aset yang berharga;
Akhir kalam, SELAMATKAN KELUARGA KITA...
Salam,
Saya telah membaca kertas cadangan cikgu. Satu cadangan yang bernas hasil pemerhatian seorang guru yang kritis dan inovatif. Mungkin ia lebih sesuai disalurkan melalui saluran yang betul (KGKT SMKTPG)supaya pandangan dan pendapat cikgu diajukan secara profesional. Paling tidak segala kepincangan yang diLIHAT atau diPERHATIKAN tidak sekadar menjadi bacaan umum tetapi diketahui oleh pihak yang sewajarnya. Biarlah "yang elok beritahu kawan, yang kurang beritahu kami." Teruskan usaha-usaha ISLAH (pembaikan)ini.
terima kasih atas komen cikgu...
Saya sebenarnya, telah memanjangkan dokumen ini kepada pengerusi KGKT SMKTPG sebelum ini.
Ini hanyalah tindakan dan perkongsian susulan daripada saya yang tak seberapa ini untuk tatapan umum para pembaca, warga SMKTPG.
Tujuannya- untuk percambahan minda dan mendapatkan respon pandangan rakan-rakan yang lain untuk penambahbaikan bersama.
Segala input yang konstruktif adalah sangat-sangat dihargai.
terima kasih sekali lagi.
Kertas cadangan yang baik..Fakir rasa cadangan itu boleh menjadi kenyataan apabila orang empunya cadangan itu menggerakkannya dengan menjadi pemimpin Kelab...saya menyokong...Fakir sanggup menjadi buruh paksa jika ada peminpin yang berjiwa rakyat....
Saya pun berfikiran seperti fakir. Fikrah Imayu mungkin dapat menyumbang sesuatu kepada kebajikan dan kemajuan guru2 SMKTPG. Yang penting KERJASAMA...
Saya amat maklum dan memahami bahawa apa yang tertulis sama ada yang tersurat dan tersirat ini, TELAH dan MASIH diusahakan oleh pengurusan sekolah dan pengurusan kelab yang terdahulu dan sedia ada.
Soalnya, kenapa permasalahan ini masih berterusan dan seolah-olah sangat-sangat perlahan untuk berubah ke arah kebaikan? sedangkan pemimpin tersebut sangat berkaliber dan kuat berkerja?
Saya berpendapat,
1) Permasalahan ini tidak dikongsi oleh semua. Masih ramai merasakan "ok jer sekarang ni..." Ini golongan yang dah 'BIASA' dengan keadaan sekarang; dan merasakan ini tidak melibatkan mereka.
2) MELEPASKAN TANGGUNGJAWAB kepada pengerusi, AJK, dan pihak pentadbiran. Maka, kita perhatikan BEBAN tugas KELAB tidak dipikul bersama-sama. Ibarat kata- kerja tanam pokok taknak; hasil buah nak! atau 'Makan ramai-ramai; bayar sorang-sorang': SIKAP KE'AKU'AN melebihi segalanya.\
Maknanya, PEMIMPIN datang bersilih ganti. YANG PENTING - sokongan dan dokongan DARIPADA ahli...
Pemimpin sebenarnya bertindak sebagai pencetus dan penggalak; yang buat kerja- sepatutnya adalah ahli-ahli... bukan pemimpin tu jugak!!! AMaCAM??? ADA BERANI???
Meme mcm tu la sikap manusia. Dari zaman universiti pun sama berdasarkan pengalaman saya la. Kalau kita buat lebih2 katanya poyo. Kalau tak buat katanya tak buat keje. Keadaan dilema ni la yang buatkan orang tak bermotivasi....
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Rabu, November 11, 2009
Cabaran membentuk kesepakatan
NOV 11 — Wujud banyak cabaran di dalam agenda membina peradaban Malaysia. Cabaran paling utama ialah membentuk satu kesepakatan pemikiran mengenai identity peradaban itu sendiri. Perkara ini menjadi satu cabaran kerana beberapa faktor.
Pertama kerana kepelbagaian latar kependudukan masyarakat Malaysia yang terbentuk oleh beberapa komposisi kaum. Seperti yang kita ketahui, ketika Malaysia di bawah pemerintahan penjajah Inggeris, latar kependudukan masyarakat berubah dan berkembang.
Pembangunan ekonomi di Tanah Melayu pada waktu itu mendorong penghijrahan yang amat ramai ke negara ini terutama di kalangan kaum Cina dan India. Pada masa sama, masyarakat Melayu iaitu kaum utama juga terbahagi kepada beberapa kumpulan etnik seperti Iban, Kadazan, Dayak dan Dusun.
Kini, selepas Malaysia mencapai kemerdekaan, semua kaum dan etnik ini diiktiraf sebagai warganegara Malaysia. Semua kita kini sudah menjadi sebahagian keluarga besar masyarakat Malaysia. Sebagai satu keluarga besar, semua kita yang juga pada masa sama, mewakili satu entity kebudayaan yang tersendiri mempunyai ruang dan hak saksama dan diiktiraf oleh perlembagaan.
Di samping faktor kepelbagaian latar belakang penduduk seperti yang dinyatakan di atas, masyarakat Malaysia juga memiliki kerencaman daripada sudut nilai dan pemikiran. Perkara ini adalah faktor kedua yang menjadi cabaran di dalam agenda membentuk identiti peradaban Malaysia.
Secara umumnya, nilai dan pemikiran masyarakat Malaysia boleh dibahagikan kepada beberapa pola atau aliran. Aliran pertama sering diistilahkan di dalam diskusi ilmiah sebagai “tradisional”. Ia merujuk kepada suatu bentuk cara hidup masyarakat yang amat menekankan kepada asas-asas warisan di dalam kehidupan mereka.
Asas warisan ini selalunya dipengaruhi kepercayaan agama dan nilai mulia yang diperturunkan secara berterusan daripada satu generasi ke generasi lain sejak zaman berzaman. Asas warisan ini amat penting bagi mereka yang dibentuk oleh pola atau aliran tradisional. Ia harus dipertahankan dengan sesungguhnya.
Asas-asas warisan ini adalah teras yang membentuk identiti sesuatu kaum atau etnik. Asas ini juga sering dirujuk sebagai jati diri sesebuah masyarakat. Ia juga adalah garis penentu yang akan membezakan antara satu kaum atau etnik dengan yang lain.
Sekiranya asas warisan ini lemah dan kendur, ia akan memberi kesan terhadap ketahanan jati diri sesuatu kaum atau etnik. Malah, akibat yang paling parah sekali ialah masyarakat terbabit akan mengalami krisis identiti. Andainya krisis identiti tidak ditangani dengan baik, ia boleh membawa masyarakat kepada keadaan hilang identiti.
Bagi aliran liberal, nilai-nilai hidup moden boleh membawa masyarakat kepada kemajuan hidup yang sebenar. Oleh kerana itu, masyarakat harus menyandarkan cara hidup mereka kepada struktur nilai dan pemikiran moden yang dicapai oleh masyarakat maju pada hari ini dan pada masa sama, perlu menolak nilai-nilai hidup yang bertentangan dengan cara hidup moden.
Inilah antara dua faktor yang menjadi antara hambatan dalam cabaran membentuk kesepakatan pemikiran mengenai identiti peradaban Malaysia yang ingin dibina.
Sejak akhir-akhir ini, pertembungan antara kaum dan aliran berfikir di kalangan pelbagai perkumpulan semakin meninggi dan jurang perselisihan juga semakin menebal. Beberapa perkara seperti permasalahan rumah ibadat, bahasa dan isu perundangan, sekiranya ditangani secara tidak berhemah boleh menjadi pencetus kepada perselisihan antara masyarakat Malaysia.
Apakah penyelesaian kepada cabaran membentuk kesepakatan pemikiran di dalam kepelbagaian dan kerencaman yang wujud ini bagi mengelakkan fenomena pertembungan yang telah dilihat dan dialami sejak akhir-akhir ini di negara kita? Secara umum, penyelesaiannya boleh dilakukan menerusi beberapa langkah dan ikhtiar.
Pertama, tuntutan membina satu kerangka teras mengenai watak atau identiti peradaban Malaysia dari sudut falsafah, nilai dan kebudayaannya. Watak dan identiti ini harus bersifat inklusif atau terbuka yang memberi ruang saksama kepada seluruh kepelbagaian dan kerencaman yang wujud untuk berkembang.
Dalam hubungan ini, beberapa prinsip asas seperti aspek kepercayaan rasmi dan amalan demokrasi hendaklah disepakati dan dihormati semua pihak sebagai prinsip asas peradaban Malaysia. Prinsip asas lain kebanyakannya sudah pun tercerna menerusi Rukun Negara dan Perlembagaan Persekutuan.
Kedua, keperluan kepada pengukuhan pola atau aliran nilai dan pemikiran yang bersifat sederhana diperluas dan diperkembangkan di dalam kehidupan masyarakat. Ia boleh diperkukuhkan menerusi pembentukan satu Piagam Etika yang diterima oleh seluruh perkumpulan masyarakat dan kepercayaan agama.
Ketiga, kepentingan untuk proses perluasan budaya dan amalan dialog di dalam masyarakat Malaysia. Perkara ini harus bermula dengan penerapan kefahaman mengenai dialog sebagai satu ilmu yang amat penting dipelajari.
Ini bagi memastikan supaya sebarang bentuk perselisihan dan pertembungan di dalam apa juga isu dan permasalahan di negara ini ditangani menerusi kaedah berdialog atau berbincang.
Ketiga-tiga langkah ini adalah lontaran umum yang memerlukan banyak perincian dan diskusi berterusan. Namun, ia boleh menjadi sebahagian bahan berfikir bagi kita merancakkan semula wacana mengenai peradaban Malaysia. Sekurang-kurangnya ia boleh menjadi pencetus kepada debat berterusan mengenai persoalan penting ini yang dilihat sejak akhir-akhir ini semakin gersang. — Berita Harian
Penulis ialah Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim)
Selasa, November 10, 2009
Gelombang baru Dakwah abad 21
Isnin, November 09, 2009
Let's learn Singlish
SINGLISH is Singaporean English
English: The Manchester United players were not up to standard today. It was a waste of my time watching them.
Singlish: Man U kana sai! Waste my time only!
English: I can't help but notice that you've been staring at me for the past few minutes. Is anything the matter?
Singlish: See what see?
English: Excuse me, could you please keep quiet? I'm trying to concentrate over here.
Singlish: Oi, shaddup can?
English: This way to your table, please.
Singlish: Come!
English: What shall we have for dinner this evening?
Singlish: Tonight eat what, ah?
Ahad, November 08, 2009
Dakwah fil Masjid
Venue : Jumeirah Mosque Timing : Every Saturday, Sunday, Tuesday & Thursday at 10:00am No booking required, just register outside the Mosque prior to the visit. Private and evening tours can be arranged. Contact SMCCU for details. Private visits can be conducted in other languages with prior notice. The meeting point is outside the Mosque, opposite to The One furniture showroom. Sheikh Mohammed Centre for Cultural Understanding designed this programme to increase awareness and understanding between various nationalities living and visiting the Emirates. The mosque tour takes one hour and a quarter, and visitors are invited to discover more about the life and religion of the Emirates by asking as many questions as possible. | ||||||
![]() | It is in fact a beautiful experience, informative yet spiritual. This is the only mosque in the U.A.E., which is open to non-Muslims, although a dedicated guide of the SMCCU must accompany visitors. Appropriate dress code is required. | |||||
Over the past ten years Jumeirah Mosque has become renown to the public as the learning centre and focal point of the Open Doors; Open Minds Programme (Sheikh Mohammed Centre for Cultural Understanding). | ||||||
![]() | ||||||
The level of participation in this activity has increased from an average of 50 visitors to up to 450 visitors in a single visit! There are some regulations for entering the mosque and we do appreciate your cooperation :
| ||||||
![]() | ||||||
The open question & answer session allows our guests to ask any questions relating to Islam and the culture without feeling afraid that they might offend. | ||||||
|
Discipline teacher
According to a news report, a certain private school in Washington was recently faced with a unique problem. A number of 12-year-old girls were beginning to use lipstick and would put it on in the bathroom. That was fine, but after they put on their lip stick, they would press their lips to the mirror leaving dozens of little lip prints.
Every night the janitor would remove them, and the next day the girls would put them back.
Finally the principal decided that something had to be done. She called all the girls to the bathroom and met them there with the maintenance man. She explained that all these lip prints were causing a major problem for the janitor who had to clean the mirrors every night (you can just imagine the yawns from the little princesses).
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Fikrah:-
There are teachers ...
... And then there are educators