Khamis, Oktober 08, 2009

Guru saman pengetua

'Berani kerana benar' - Guru saman pengetua selepas dakwa diri tertekan, dipulau


KERATAN Kosmo! semalam.





KUANTAN - "Berani kerana benar. Saya berjuang bukan untuk saya sahaja tetapi kepada semua guru yang mungkin menghadapi masalah sama di sekolah.''

Demikian tegas Rozilah Abdullah, 37, guru Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sri Mahkota di sini semalam mengenai tindakannya memfailkan saman sebanyak RM228,000 terhadap pengetuanya sendiri.

Rozilah (gambar) telah mengajar subjek Ekonomi Asas bagi pelajar tingkatan enam di sekolah itu sejak empat tahun lalu.

"Saya malu kepada semua orang. Tiada siapa tahu kecuali suami bahawa saya sering menangis mengenangkan masalah di sekolah,'' katanya yang ditemani suaminya, Mohamad Redzuan Wahi ketika ditemui Kosmo! di sini semalam.

Kelmarin, Rozilah memfailkan saman di Mahkamah Sesyen di sini terhadap pengetua sekolah, Aluwiyah Osman atas dakwaan Aluwiyah telah menjejaskan reputasinya sehingga ramai orang mengetahui dia adalah guru yang memperoleh laporan prestasi paling rendah di sekolah berkenaan.

Rozilah mendakwa Aluwiyah menuding jari ke arahnya dengan maksud dia enggan mematuhi perintah dan menyebabkan beliau menerima surat pengesahan tidak akan mendapat pergerakan gaji pada tahun ini.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>



Fikrah:-
1) Masalah dalaman sekolah, sebenarnya banyak isunya. Pengetua perlu menjadi insan yang paling bersabar dan paling tinggi tahap hikmahnya; yang ini, susah. Kalau tak, ramai juga yang mahu jadi pengetua.

2) Guru pula, banyak idea untuk diberikan kepada pihak sekolah, teruskan inisiatif yang mampu memberikan daya inovatif kepada pembudayaan di sekolah. Lebih lama berada dalam sekolah yang sama, lebih banyak tahu selok-belok kawasan sekolah; lebih banyak pengaruh sekeliling; lebih banyak lemaknya. Lakukan sentuhan baru, baru datang semangat baru.

3) Kes sebegini, bila sudah masuk mahkamah, pengetua dan guru berkenaan harus berhati-hati. takut-takut, yang dikendong berciciran. Takut-takut, ibarat lembu masuk lumpur, terpalit sepanjang jalan.

4) Maafkanlah; kan hari raya... baru je lepas Ramadhan... Haaaiii cikgu-cikgu...

Rabu, Oktober 07, 2009

ABIM Selangor pula menghantar Memo



Tuan Haji Nik Mohd Yusop , Timbalan Pengerusi WADAH Negeri Selangor (2 dari kanan) serta Ustaz Mohd Zawawi Ahmad Mughni , Yang Di Pertua ABIM Selangor (kiri sekali) sambil diperhatikan oleh Saudara Khairuddin Abas, SUA ABIM Negeri Selangor


Sdr Razman Razali wakil PEPIAS, Sdr Zamani Mohd Karulani , YDP ABIM Daerah Gombak dan Hjh Hazlina Abd Razak, Mantan Ketua HELWA turut kelihatan.



Tepat jam 415 petang Isnin 5 Oktober 2009 di Tingkat 7 Menara Selatan Bangunan Sultan Idris Shah, Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) Negeri Selangor, Wadah Pencerdasan Ummat (WADAH) Negeri Selangor dan Persatuan Pelajar Islam Selangor (PEPIAS) menyerahkan memorandum bantahan terhadap kenyataan Joint Action Group for Gender Equality (JAG) yang disertai oleh SIS dan WAO serta konco-konco mereka melaui memorandum kepada YAB Perdana Menteri bertajuk Justice For Kartika bertarikh 25 OGOS 2009 telah mendesak Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri MEMANSUHKAN UNDANG-UNDANG JENAYAH SYARIAH yang sedang berkuatkuasa di negeri-negeri (Sila rujuk sinchew.com untuk memorandum penuh mereka bertajuk “Justice for Kartika”).

Memorandum diserahkan kepada wakil pengarah JAIS, Utz. Hj. Ahmad Zaki @Ahmad Jakai B. Arshad, (Ketua Penolong Pengarah (Dakwah). Memorandum di serahkan oleh Tuan Haji Nik Mohd Yusop , Timbalan Pengerusi WADAH Negeri Selangor serta Ustaz Mohd Zawawi , Ahmad Mughni , Yang Di Pertua ABIM Selangor dan Sdr Razman Razali wakil PEPIAS. Turut serta ialah Sdr Khairudin Abas , Setiausaha ABIM Negeri Selangor, Sdr Zamani Mohd Karulani , YDP ABIM Daerah Gombak dan Hjh Hazlina Abd Razak, Mantan Ketua HELWA.

Tuntutan biadap ini telah diulangi lagi sebagaimana yang tersiar dalam The Star hari 1 Oktober 2009, Ivy Josiah, Pengarah Esksekutif WAO berkata –
“We urge the Federal and State governments to conduct comprehensive review of all laws pertaining to Syariah criminal offences with a view to repeal such laws.

Memorandum sebegini juga pernah dikemukakan kepada Kerajaan pada tahun 2005 dan ditandatangani oleh lebih 300 individu dan NGO termasuk Menteri-Menteri Kabinet dan ahli politik beragama Islam yang sedang berkhidmat supaya kawalan moral melalui penguatkuasaan undang-undang Syariah dihapuskan.

Bagi ABIM Selangor, Wadah Selangor dan PEPIAS ini perbuatan ini:-
1. Menghina kedaulatan agama Islam sebagai agama Negara dan agama Negeri-Negeri serta perundangan Syariah yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan diwarisi sejak zaman Kesultanan Melayu (sebagaimana termaktub dalam Kanun Undang-Undang Negeri-Negeri Melayu).
2.Ia juga menyentuh dan menjejaskan kedudukan Raja-Raja Melayu sebagai Ketua Agama Islam bagi Negeri-Negeri,
3.Bercanggah dengan prinsip dalam Perkara 3 (2) Perlembagaan Persekutuan dan
4.Menghina hukum Syarak yang sedang berkuatkuasa melalui Enakmen-Enakmen Negeri, serta
5.Mengguris perasaan dan sensitivity beragama umat Islam.

Selasa, Oktober 06, 2009

Risalah Usrah

Buku 'Kebangkitan Generasi Salahuddin & Kembalinya Al-Aqsa Ke Pangkuan Islam'karangan Dr. Majid Irsan Kailani yang diterbitkan oleh Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) dan baru sahaja dilancarkan pada 7 Mac 2009 dijadikan rujukan dan teras pengkajian bagi setiap ahli Grup Jil Salahuddin Al-Ayyubi (GJSA).

Fikrah:-
1) Buku ini menjadi bahan teks utama usrah ABIM untuk tahun ini, di samping risalah usrah yang lain.

Ulasan buku:-

'Apa yang menarik buku ini ialah mengenai testimonial kejayaan Salahuddin merampas Baitul Maqdis bermula dengan pengaruh Imam Al Ghazali, yang hidup sebelum itu lagi.

Imam Al Ghazali, Hujjatul Islam, telah membina satu kerangka pemikiran yang harmoni, berpandukan epistemologi ilmu yang jernih dari agama, melahirkan gagasan Islah yang meresap pemikiran generasi selepas itu.

Hampir 2-3 generasi selepas Al Ghazali, kemudian disambut oleh Sheikh Qadir Al Jailani, yang menubuhkan madrasah penting, yang melahirkan ramai alumni Madrasah Al-Ghazali. Kemudian mereka ini yang menduduki kerusi penting dalam pentadbiran negara, mufti agama, panglima tentera dan guru agama. Sheikh Nuruddin Al Zanki, khalifah yang ada ketika itu terkenal dengan sikap zuhud dan alimnya, telah membuka jalan kepada kelahiran Salahuddin Al Ayubi yang memimpin tentera umat Islam yang akhirnya berjaya merampas Baitul Maqdis.

Ramai yang mungkin melihat sosok Salahuddin dan Al Ghazali secara keperibadiannya, dan tidak nampak kaitan antara dua tokoh ini. Buku Dr Majid adalah testimonial yang relevan untuk kita kaji dan ambil iktibar. Testimonial ini dapat menyingkirkan sindrom menunggu 'hero' yang akan menyelamatkan umat Islam, tatkala diserang pelbagai penjuru hari ini.

Apabila cara kesinambungan legasi Al Ghazali membina generasi Salahuddin dapat diambil iktibar, sebenarnya kita boleh terlibat sekali dalam proses islah tersebut, tidak semestinya menunggu dengan hampa siapa yang menyelamatkan umat Islam.'

- Mohd Hilmi Ramli, Presiden PKPIM




Maklumat penting:
Tahukah anda?

  1. Dari segi persenjataan, Israel berada di tangga ke-4 selepas AS, China & Britain. Untuk Perang Gaza, AS membantu Israel dengan 60,000 tan senjata.

  2. Pejuang HAMAS berjumlah 15,000 orang. Askar Israel 130,000 dan askar simpanannya 400,000 orang.

  3. HAMAS membina roket daripada bahan-bahan buangan. Badan roket daripada bekas tiang elektrik. Kabelnya daripada kabel di rumah-rumah. Bahan bakarnya daripada gula.

  4. Israel mendakwa memusnahkan hampir semua terowong (200 buah). Hakikatnya Gaza mempunyai 800 terowong dan 200 terowong yang rosak itu akan dibaiki dalam tempoh 3 bulan sahaja.

  5. Dalam Perang Gaza, HAMAS melancarkan 900 roket ke Israel, iaitu hanya 1 % daripada keseluruhan roket HAMAS.

Isnin, Oktober 05, 2009

Fakta menarik. Tahukah anda?

1. Cuba tengok zip seluar anda, tertera huruf YKK. YKK bermakna Yoshida Kogyo Kabushibibaisha iaitu sebuah kilang membuat zip terbesar di dunia yang menghasilkan zip yang korang pakai sekarang ni.

2. Bunyi (kuek) yang dihasilkan oleh itik tidak bergema dan beralun. Sehingga kini kita tidak tahu mengapa.

3. Dengan sepotong coklat boleh membunuh anjing? Coklat mampu merosakkan sistem pernafasan dan jantung anjing. Dengan kuantiti yang sederhana mampu membunuh seekor anjing bersaiz kecil.

4. Kebanyakan lipstik yang kita pakai sekarang ni mengandungi sisik ikan yang telah diproses.

5. Pada tahun 1830, ketchup (sos tomato) digunakan sebagai ubatan dan bukannya perasa tambahan pada makanan.

6. Tiada satu pun jam di kasino Las Vegas. Dengan ketiadaan jam akan melekakan penjudi penjudi dengan taruhan mereka.

7. Kerana ketangkasan Bruce Lee, pengarah terpaksa memperlahankan sedikit filem yang diambil kerana terlampau laju dan pergerakan aksinya tidak dapat ditangkap melalui lensa kamera. Sesuatu yang agak luar biasa dari orang lain.

9.. Mosquito repellents atau penghalau nyamuk tidak membunuh. Sensor nyamuk hanya dikaburi dan ini menyebabkan nyamuk tidak dapat mengesan dimana mangsa berada.

10. Pakar dan doktor gigi mengesyorkan berus gigi hendaklah diletakkan sekurang kurangnya 6 kaki jauh dari tandas utk menghalang kuman berterbangan ketika anda menggunakan flush tandas.

11. Jika nombor 111,111,111 didarab 111,111,111 anda akan dpat jawapan 12345678987654321.

12. Warna biru adalah warna kesukaan 80 peratus rakyat Amerika.

13. Tanda (#) di keyboard komputer anda sebenarnya dinamakan ‘octothorp’.

14. Adalah mustahil jika anda bersin tanpa memejamkan mata.

15. Seekor lipas boleh hidup selama 10 hari tanpa kepala.

16. Jika dikangkangkan kaki dan baring secara telentang, kita tidak akan tenggelam di dalam pasir jerlus.

17. Nama yang paling banyak umumnya di dunia ini ialah Muhammad.

18. Di Eropah, kebanyakan wanita Eropah tidak memakai seluar dalam sehingga ke tahun 1900 barulah seluar dalam diperkenalkan.

19. Produk pertama menggunakan barkod adalah Wrigley’s gum.

20. Mexico City tenggelam sedikit demi sedikit sekitar 10 inci setiap tahun.

21. Mengikut statik dalam kehidupan, ayam adalah haiwan yang paling banyak di dunia mengalahkan manusia, kerana cara pembiakan yang berleluasa dan senang dibiakkan untuk makanan.

22. Otak akan lebih aktif ketika tidur dari ketika anda menonton tv.

23. Terdapat banyak telefon di Washington D.C. mengalahkan penduduk penduduknya.

24. Untuk melepaskan dari gigitan buaya, anda perlu mencucuk matanya menggunakan jari sekuat hati. Buaya akan melepas anda serta merta.

25. Jika sebutir kecil kismis dijatuhkan di dalam segelas champagne, kismis tersebut akan turun ke dasar gelas dan naik semula dan turun kembali dan seterusnya seakan dilambung-lambung.

26. Leonardo da Vinci juga mencipta gunting dan beliau menghabiskan 10 tahun untuk menyiapkan lukisan agungnya iaitu Mona Lisa (10 tahun untuk bahagian bibirnya sahaja).

27. Nama sebenar rama-rama (butterfly) ialah’flutterby’.

28. 90% dari pembaca yang membaca info ini kebanyakannya tidak tahu tentang fakta yang telah diberikan. Keajaiban fakta fakta sebegini dapat menarik minat pembaca untuk mengetahui dari atas kemusykilan minda kita sendiri.

29. Tahukah anda senarai ini tiada no 8.

http://perawi2205.blogspot.com/

Fikrah Bonsai

artikel yang menarik dan kritikal untuk dibaca: (KLIK untuk baca)
Jangan jadi malas, nanti bonsai
Artikel beliau penting untuk dinilai bagi memahami persoalan politik keutamaan.


Tajuknya: Mengenal Kontradiksi dan musuh
Antara intipatinya:-

1) Budaya malas membaca, malas mengkaji dan malas metelaah ini telah dilahirkan oleh budaya suka mendengar. Mendengar bukan satu kesalahan. Mendengar bukan satu jenayah. Kita semua mendengar. Ketika kita kecil kita dididik untuk mendegar. Kita itu tidak digalakan untuk berfikir.

Bayangkan berapa juta pembohongan dan kelentongan hantu dan polong yang telah dihamburkan kepada kita semasa kita membesar. Cerita makhluk halus hantu dan puaka semuanya didodoikan kepada anak kecil. Tidak cukup dengan ini kita ditakut takutkan. Bermula dengan hantu, kemudian dengan polis dan akhir dengan api neraka. Anak kecil tidak memiliki peluang untuk mencerna pemikiran.

Kalau anak kecil banyak bertanya akan dianggap kasar – kurang ajar dan tidak sopan. Sebenarnya mendengar tanpa bertanya adalah permulaan proses pembodohan yang ingin disebatikan ke dalam susuk jiwa kita

2) Mendewasa ertinya meninggalkan budaya suka mendengar yang kita terima semasa kanak-kanak. Mendewasa ertinya memulakan budaya suka membaca dan meyelidik. Melopong mendengar – masuk lalat keluar langau - tanpa melakukan pembacaan, rujukan dan kajian akan menjadikan fikrah bonsai. Bonsai fikrah ini adalah satu penyakit yang tidak berkuman, tidak berjangkit tetapi boleh diubati

3) Justeru ceramah satu hala amat berbahaya kerana berkemungkinan ianya menjadi ajen pembodohan. Tidak kira siapa si penceramah – berjubah atau berdastar – monolok sehala adalah tidak mengasah fikrah. Beribu-ribu rakyat yang datang melopong mendengar labun si penceramah tidak mungkin akan melahirkan pemula atau perobek bingkai budaya yang mengongkong. Lihat bagaimana monolog tv sehala yang telah terbukti bekerja sebagai ejen pembodohan.

Hasil dari budaya mendengar ini ramai warga terlali dan terlalai dari membaca dan mencari sumber pengetahuan. Otak semakin jarang digunakan - akhirnya lembab dan mamai. Justeru jangan hairan kenapa ramai yang menjadi pelupa dan nyanyok.

4) Ciri utama yang dapat membuktikan betapa bonsainya fikrah aktivis politik kita hari ini ialah kegagalan mereka untuk megenali siapa musuh utama dan siapa kawan. Siapa kawan utama dan siapa pula kawan sampingan. Siapa kawan sepanjang perjuangan dan siapa kawan sementara. Siapa musuh dan seteru abadi dan siapa pula musuh sementara.

Mengenal musuh dan mengenal kawan adalah wajib dalam ilmu politik. Asas ilmu politik juga mewajibkan kita mengenal kontradiksi sosial. Mengenal kontradiksi sosial manusia adalah ilmu awal wahid sebelum membuat apa apa kerja politik. Gagal mengenal kontradisi sosial maka segala kerja politik adalah kerja mencurahkan teh tarik ke batu nesan.

5) Kerja politik ialah kerja untuk mengenal, mengurus dan menyelesaikan kontradiksi.
Justeru dalam kerja politik wajib di ketahui apa dia kontradiksi utama dan apa dia kontradiksi sampingan. Mana yang primer dan mana yang sekonder.

Kecelaruan – tidak dapat mengenal musuh dan tidak dapat mengenal kontradiksi - muncul kerana fikrah tidak terdidik untuk berfikir secara tersusun rapi. Sampai larau dan porak peranda – raba sana pekik sini - memperlihatkan daya fikrah yang tidak terurus.

6) Sistem eknomi kapitalis melahirkan banyak manifestasi budaya. Adalah bangang untuk melawan manifestasinya. Kita juga akan dilihat sepuluh kali bangang dan bodoh politik jika berjuang menuntut agar kedai toto di Jalan Yap Kwang Teng ditutup. Ini kerana perjudian adalah manifestasi utama dari sistem ekonomi kapitalis. Malah bursa saham itu sendiri adalah sarang perjudian utama. Justeru apa yang harus digudam bukan manifestasi kapitalis tapi sistem kapitalis itu sendiri.

Salah satu dari kejayaan manifestasi budaya kapitalis ini ialah melahirkan warga yang tumpul akal dan bonsai fikrah hinggakan tidak dapat mengenal yang mana kontradiksi utama dan yang mana kontradiksi sampingan. Tidak berupaya untuk mengenal apa manifestasi dan apa yang melahirkan manifestasi itu. Akhirnya muncul perjuangan menuntut pengharaman penjualan buger kerana terdengar cerita adanya gelatin tak halal dalam burger. Tetapi tidak berjunag untuk melupuskan Mac Dogal dan Burger King . Ini tanda awal bahawa fikrah yang bonsai tak kesampian untuk berfikir (TT)


Ahad, Oktober 04, 2009

SIS dan JAG yang semakin jauh...

Timbalan Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Amidi Abdul Manani, NGO terbabit turut menuntut JAG dan SIS memohon maaf secara terbuka kepada umat Islam kerana menghina hukum Islam dan mahkamah syariah yang melaksanakan perundangan syariah.


KENYATAAN MEDIA
2 OKTOBER 2009
BADAN BUKAN KERAJAAN (NGO) ISLAM
NEGERI PAHANG DARUL MAKMUR

"JANGAN BIADAB! HORMATI KEPUTUSAN MAHKAMAH TINGGI SYARIAH KUANTAN"


PERNYATAAN PENDIRIAN

Kami NGO Islam di Negeri Pahang membantah sekeras-kerasnya kenyataan yang telah dikeluarkan oleh Joint Action Group for Gender Equality (JAG) dan Sisters In Islam (SIS) yang meminta untuk membatalkan hukuman sebatan syarie terhadap Puan Kartika Dewi binti Shukarno. Kami juga menyokong sepenuhnya hukuman yang telah dijatuhkan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan di Negeri Pahang. Kami menyokong sepenuhnya sikap dan pendirian Puan Kartika Dewi binti Shukarno dan keluarganya berhubung dengan kerelaannya menerima hukuman yang bakal dilaksanakan.

PREMIS

* Kesalahan meminum arak yang telah disabitkan terhadap Puan Kartika Dewi binti Shukarno dan hukuman yang telah dijatuhkan ke atasnya ialah denda RM 5,000.00 dan 6 sebatan syariah.

* Hukuman tersebut adalah berdasarkan kepada Enakmen Undang-Undang Jenayah Syariah Negeri Pahang 2002 yang telah diperkenankan oleh KDYMM Sultan Pahang dan terpakai ke atas setiap orang Islam di Negeri Pahang.

* Wujud pihak tertentu dengan sengaja cuba untuk menimbulkan kesangsian terhadap keadilan Mahkamah Syariah yang berfungsi dalam menguatkuasakan Perundangan Syariah di Negeri Pahang.

* Wujud dakwaan kononnya perlaksanaan hukuman syariah terutamanya sebatan terhadap wanita boleh menjejaskan imej negara dan menghalang kemasukan pelaburan asing ke dalam negara.

* Wujud usaha yang berterusan untuk memburukkan imej perundangan syariah di Malaysia dengan menggunakan takrifan kebebasan individu di dalam Perlembagaan Persekutuan secara sewenang-wenangnya sehingga menimbulkan kegelisahan di kalangan masyarakat.

* Timbul pemikiran yang menyeleweng bagi tujuan menimbulkan kekeliruan di kalangan umat Islam terhadap perundangan syariah dan penyelewengan tersebut sedang diusahakan untuk disebarkan ke dalam masyarakat.



Maka dengan ini kami:

1. Menuntut Kumpulan Tindakan Bersama Untuk Persamaan Jantina (JAG) dan Sisters in Islam (SIS) menarik balik kenyataan yang mengatakan hukuman sebaran syarie adalah kejam.

2. Menuntut JAG dan SIS meminta maaf secara terbuka kepada semua Umat Islam kerana menghina hukum Islam dan Mahkamah Syariah yang menjalankan perlaksanaan perundangan Syariah.

3. Enakmen Undang-Undang Jenayah Syariah Negeri Pahang 2002 adalah di bawah kuasa Mahkamah Syariah yang telah diperkenankan oleh KDYMM Sultan Pahang. Menghina Undang-Undang Syariah adalah bererti menghina KDYMM Sultan Pahang sendiri.

4. Menuntut agar penganut agama lain tidak mencampuri dan mempertikaikan urusan agama Islam.

5. Mendesak agar kerajaan bertindak tegas terhadap pihak yang mencabar kedudukan Islam dan perundangan Syariah yang telah dijamin kedudukannya di dalam perlembagaan negara.

6. Meminta semua pihak menghormati segala keputusan yang telah diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Syariah dan berhenti dari membuat kenyataan yang provokatif berkaitan dengan kes Kartika Dewi binti Shukarno.

7. Menyanjung tinggi kerelaan dan persetujuan Kartika Dewi binti Shukarno untuk menerima hukuman tersebut di atas kesedarannya dan keinsafannya, yang mana ini boleh mengangkat maruah dan martabat beliau sendiri di sisi Islam.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Maka dengan ini kami NGO Islam di Negeri Pahang menyokong sepenuhnya keputusan yang telah dibuat oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan dan perlaksanaan hukumannya sebagaimana yang diperuntukkan oleh undang-undang.

Oleh :
1. Angkatan Belia Islam Malaysia Negeri Pahang – ABIM
2. Peguam-Peguam Syarie Negeri Pahang
3. Jemaah Islah Malaysia Negeri Pahang – JIM
4. Himpunan Lepasan Institusi Pengajian Tinggi Malaysia (Haluan) Pahang
5. Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) Negeri Pahang
6. Malaysian Chinese Muslim Association (MACMA) Negeri Pahang
7. PEKIDA Negeri Pahang
8. Badan Nadwah Islamiah Pahang – NADWAH
9. Wadah Pencerdasan Ummah Negeri Pahang – WADAH
10. Ikatan Pengajian Islam Pahang
11. Majlis Kebajikan India Muslim Pahang – MKIMP
12. Persatuan Melayu Kuantan
13. Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia Negeri Pahang – PERKIM
14. Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia Negeri Pahang – PKPIM


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Sedikit point of view daripada Dr Mohd Asri Zainal Abidin (Dr MAZA) berkenaan kes KArtika, (Part 1)

Rabu, September 30, 2009

Penggunaan kata 'Cik' dan 'Cikgi'

Menurut Za`ba (1941), cik ialah ringkasan daripada encik. Penggunaannya pula hendaklah bersekali dengan nama orang. Contohnya, Cik Ali dan Cik Halimah. Menurut Za`ba lagi, cik boleh digunakan dalam komunikasi lisan atau tulisan tetapi tidak boleh digunakan tanpa diikuti oleh nama orang.

Ada tiga perkara menarik dalam penjelasan Za`ba. Yang pertamacik digunakan untuk lelaki dan wanita. Yang kedua, Za`ba tidak mengehadkan penggunaan kata ganti nama cik untuk wanita yang sudah berkahwin. Yang ketiga, cik tidak boleh berdiri sendiri seperti dalam ungkapan/ayat "surat *cik sudah kami terima", "janganlah *cik susah hati" dan "*cik-cik dan tuan-tuan".

Profesor Emeritus Dr. Asmah Haji Omar sependapat dengan Za`ba. Dalam Ensiklopedia Bahasa Melayu (2008), beliau menyatakan,cik ialah "bentuk lemah" atau kependekan bagi encik. Menurutnya, sebelum tahun 1960-an encik dan cik boleh digunakan untuk lelaki dan perempuan. Cara menyapa hadirin ialah "encik-encik dan tuan-tuan", tanpa membezakan lelaki dengan perempuan. Profesor Asmah juga menyatakan, kata ganti nama cik boleh digunakan untuk lelaki dalam perbualan tidak formal.

Kamus Dewan Edisi Keempat (KDEK) juga menyatakan cik ialah singkatan bagi encik yang biasanya digunakan sebelum nama perempuan yang belum berkah win. Menurut KDEK lagi, cikdigunakan juga sewaktu bercakap dengan perempuan atau lelakiyang tidak begitu dikenali.

Pada suatu masa, ketua saya ialah wanita. Dia intim dengan semua pegawainya. Dia menyapa hampir semua pegawai lelaki dengan kata sapaan cik. Dia menggunakan kata sapaan ini dalam konteks lisan yang tidak rasmi dan dalam beberapa situasi rasmi. Kami tetap berasa selesa dengan sapaannya itu. Hal ini bererti ungkapan "yang tidak begitu dikenali" dalam KDEK berubah dalam keadaan yang kami hadapi.

Perbincangan ini menunjukkan bahawa penggunaan kata ganti nama cik untuk lelaki pernah berlaku dan boleh diteruskan dalam komunikasi lisan yang tidak formal. Walau bagaimanapun, eloklah kita berhati-hati apabila menggunakannya. Hal ini dikatakan demikian kerana masyarakat kini menganggap ungkapan itu janggal, malah mungkin dikatakan bertujuan untuk memperli seseorang.

Cikgu
Ada satu perkataan popular yang berkaitan dengan perkara ini. Perkataan itu ialah cikgu. Perkataan cikgu berasal daripada encik guru atau cik guru. Profesor Asmah menyatakan bahawa kata cikgu neutral dari segi gender. Maksudnya, kata cikgu boleh digunakan untuk lelaki dan wanita.

Bolehkah kita menggunakan perkataan "cikgi" untuk guru wanita? Jawapannya, tidak. Bahasa kita sudah menerima kata sapaan cikgu untuk guru lelaki dan wanita. Percubaan kita untuk membina kata "cikgi" tidak berasaskan apa-apa peraturan yang terdapat dalam bahasa Melayu. Jadi, perlakuan kita menggunakan kata "cikgi" jelas janggal, bahkan dapat dianggap sebagai mencemarkan bahasa Melayu atau bertujuan untuk mempersenda seseorang.

Seperkara lagi, KDEK menyatakan cik biasanya digunakan sebelum nama perempuan yang belum berkah win. Profesor Asmah sependapat dengan KDEK. Beliau mengatakan hal ini ialah ciri baharu dalam bahasa Melayu.

Walau bagaimanapun, dalam banyak keadaan, kita tidak mampu memastikan sama ada seseorang wanita itu sudah berkahwin atau belum. Apabila keadaan ini kita hadapi, kita boleh menggunakan kata sapaan puan. Hal ini sesuai dengan pendirian pihak Khidmat Nasihat Bahasa Dewan Bahasa dan Pustaka yang menyatakan bahawa gelaran puan boleh digunakan tanpa mengira seseorang itu sudah berkahwin atau belum.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.

Fikrah:-
1) Banyak sekali rupanya, yang kita tidak ketahui...
2) Bahasa Melayu yang indah, dan punya daya intelektualiti yang tinggi, jarang sekali dihargai dan sering kali pula diambil ringan penggunaannya... Kesian...

Isnin, September 28, 2009

The Teacher in you

TEACHER TALK
By NITHYA SIDDHU

Imparting knowledge and values to young children are by no means, easy tasks, but teachers remain in the profession for various reasons.

SINGER songwriter Bob Dylan once said: “A man is a success if he gets up in the morning and gets to bed at night, and in between, he does what he wants to do.” After reading this, I asked this question seriously of myself. As a teacher, do I get to do what I want to do?

The answer is yes. Well, at least 60% of the time. When I am teaching, I do know that I am doing what I want to do, which is to help others gain understanding of a subject that I have a passion for.

If my teaching gives students the impetus to bring about positive change in themselves, be it in deportment, knowledge or attitude, then I know I am doing what I want to do.

For the rest of the time, like most other teachers, I do what I have to do. Bob Dylan’s words made me think further. What questions, if any, have been asked of me regarding my years as a teacher?

Listed below are some of the questions and answers that are based on my 25 years of teaching.



·Do I get the time to be creative and be motivated?

By the administration, not always. By my students, quite a fair bit. I do realise this however – teachers do need and appreciate incentives to propel them to be inventive.

As for me, I have always tried to come up with an innovative project, at least once a year. I am aware that for this to happen – it is up to me to find the time for it. The inclination to do so is important. If it doesn’t happen, I am to blame.



- Is teaching rewarding?

I would say it has its moments, particularly if a lesson goes well and you know that you are instrumental in bringing about some positive learning habits.



- Is teaching addictive?

Yes, it can be something that you want to return to time after time, especially if you have the knack for it. Your students’ faces will say it all ... whether they enjoy your lesson or just your sheer presence every time you walk into the class.



·A girl asked me this: is a teacher’s job exciting?

On days when the factors are just right, the students are great, funny and eager to work with you – yes, it can be exciting to teach.

Their enthusiasm is infectious and creates this warm feeling that is hard to describe. When they understand your wit and are rooting for meaningful communication, teaching can become exciting.

On other days? Let’s face it, like any other job, sometimes it’s just doing more of the same every day — dreary, dull and uphill tasks — that physically and mentally tire you out. On days like this, you just want the working day to end, so you can go home.



·“Is teaching a gift?” asks an 18-year-old who plans to take up the noble profession.

My answer? I’m afraid it is. Many people are taken on as teachers, but only a few take to teaching like ducks to water.

Why? It’s a gift to be able to reach out to people, touch them where it matters, and make them see the whys and what-fors of notching up change.



·Is teaching challenging?

It used to be, but not as much anymore as I’ve matured over time. Any new challenge can be tackled. But when I was new to teaching, I do remember the rush I felt – there were always so many things to do, to learn, to think and to discover.

A young teacher said to me, “I am extremely happy to be a teacher, it’s good to see the students’ progress and it’s fantastic to see that I (and teachers in general) am an important part in their learning life.” It was a good statement, I thought.



·Do teachers make a difference?

A student answered this for me. “A good teacher makes me want to be a better person,” he said.



·Is teaching rewarding?

For this, I sought out a senior teacher – a man due to retire soon and his answer stayed with me.

“Financially, you may not feel you have the best job in the world. But it pays well enough, and if you’re grateful for the privileges that come with the job (he meant free medical services, loans at low interest rates, not having to work during school holidays, etc), I think teaching is a good job to derive a pension from.”

But, the true rewards are the non-tangible ones, he shared, that of providing a charitable service, giving to the young, being involved in their growing years.

What is truly rewarding is when former students come back years later to tell their teachers how they inspired and brought about positive changes to them, he added.

You really leave a little piece of yourself with them, and they with you,” he said.

I was touched.



·Does being a teacher teach you anything?

My answer would be “loads”. I have learnt so much from being a teacher. There’ll never be an ending to what I can still learn. Mentoring, coaching, training, counselling skills – all these I learnt from teaching.

Being a more accepting person — less ready to condemn and more ready to forgive and move forward — all this, I learnt from teaching.

Practising the habit of being honest, non-prejudicial, just, fair, caring, kind — this too came as an added bonus.

Understanding myself, knowing how I was viewed by others and realising what I needed to do to improve every day came directly from my teaching experience too.

The most important thing I learnt? How you are as a person is reflected by the look on the faces of your students.

When you do a good job, you see the look of enlightenment and appreciation on them. When you care, they often care too. And, if you don’t, they couldn’t care less.


source: http://thestar. com.my/education /story.asp? file=/2009/ 9/27/education/ 4749034&sec=education


Ahad, September 27, 2009

sebaik-baik Raja, sebaik-baik tentera

HADIS RASULLAH SAW TENTANG PEMBEBASAN CONSTANTINOPLE

Sabda Rasulullah s.a.w. ketika menggali Parit Khandaq; “...Constantinople (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera...”


SEBAIK-BAIK RAJA DAN SEBAIK-BAIK TENTERA

Pada kali pertama solat Jumaat hendak didirikan, timbul pertanyaan siapa yang layak menjadi imam. Baginda memerintahkan kesemua tenteranya termasuk dirinya bangun lantas bertanya, “Siapa di antara kita sejak baligh hingga sekarang pernah meninggalkan solat fardhu walau sekali sila duduk!”. Tiada seorang pun yang duduk, kerana tidak seorang pun di antara mereka pernah meninggalkan solat fardhu.

Baginda bertanya lagi, “Siapa di antara kita yang sejak baligh hingga kini pernah meninggalkan solat sunat rawatib sila duduk!”. Sebahagian daripada tenteranya duduk.

Kemudian Baginda bertanya lagi, “Siapa di antara kamu sejak baligh hingga ke saat ini pernah meninggalkan solat tahajjud walaupun satu malam, sila duduk!”. Kali ini semuanya duduk, kecuali Sultan Muhammad Al-Fatih sendiri. Baginda tidak pernah meninggalkan solat fardhu, Solat Sunat Rawatib dan Solat Tahajjud sejak baligh . Inilah dia anak didikan Syeikh Shamsuddin Al Wali. Bagindalah sebaik-baik raja yang telah diisyaratkan oleh Rasulullah saw di dalam Hadisnya itu.


Sabtu, September 19, 2009

olny for geart mnids

Only great minds can read this

This is weird, but interesting!


fi yuo cna raed tihs, yuo hvae a sgtrane mnid too

Cna yuo raed tihs? Olny 55 plepoe out of 100 can.

i cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae.. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt!