Jumaat, Ogos 31, 2012

Fitrah & Huriyyah (Kebebasan) Asas Kebangkitan Umat

Fitrah & Huriyyah (Kebebasan) Asas Kebangkitan Umat
Oleh: Amidi Abd Manan, Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)

Aidilfitri secara harfiahnya boleh difahami sebagai hari meraikan fitrah. Fitrah yang dimaksudkan ialah fitrah keinsanan yang sudah disucikan daripada pencemaran selepas tewasnya hawa nafsu selama sebulan akibat daripada kekangan kelaparan. Hawa nafsu yang keterlaluan perlu ditewaskan jika kita inginkan pengembalian potensi kemanusiaan dalam diri kita.

Fitrah adalah satu perkataan yang mempunyai kaitan dengan perubahan. Malik Ben Nabi dalam mengemukakan teori ketamadunannya, menggelarkan kelompok yang berupaya menggerakkan sebuah kebangkitan semula sejarah sesuatu bangsa dengan gelaran Rajul al-Fitrah. Rajul al-Fitrah dicirikan dengan daya ubah yang tinggi selain semangat berdikari yang kental.

Generasi ini tidak mudah berpuas hati dengan keadaan dimiliki hari ini. Mereka sentiasa berusaha memperbaiki diri, baik dari sudut ilmu dan kemahiran. Mereka lebih bersikap reseptif dalam mempelajari sesuatu, mahupun menerima idea perubahan.

Generasi ini juga amat dekat dengan persekitaran. Menggunakan segala manfaat yang boleh diambil daripada persekitarannya dan mampu menggunakan kreativiti bagi menghasil produk baru.


Generasi Rajul al-Hadarah

Lawan kepada generasi ini digelar oleh Malik Ben Nabi sebagai Rajul al-Hadarah. Generasi ini adalah generasi yang selesa dan senang dengan kenikmatan hidup hari ini. 

Generasi ini dicirikan dengan kemalasan untuk berusaha dalam memperbaiki diri. Malah untuk keselamatan dirinya pun diletakkan kepada pihak berkuasa atau pun pihak lain yang dirasakan patut bertanggungjawab.

Generasi ini tidak mahu bersusah payah mempelajari ilmu dan kemahiran baru dan menolak segala bentuk idea baru yang dirasakan boleh menggugat keselesaan kehidupan seharian mereka.

Golongan inilah yang akhirnya akan menjerumuskan sesebuah tamadun ke dalam fasa kemerosotan yang dicirikan dengan kematian idea. 

Generasi ini juga mempunyai sifat materialistik yang keterlaluan terhasil akibat kegagalan memahami situasi atau keadaan yang melampaui batasan fizikal.

Inilah maksud yang lebih mendalam apabila dilihat dalam konteks ketamadunan manusia daripada kalimah fitrah itu sendiri. Fitrah mestilah berupaya menghasilkan perubahan diri ke arah kebaikan; Mampu melahirkan manusia tulus mengakui kelemahan dirinya dan terlindung daripada pencemaran keangkuhan. 

Fitrah juga mestilah mampu menyucikan segala bentuk kemalasan dan mampu menghijrahkan diri ke martabat lebih tinggi lagi.

Gandingan fitrah dan huriyyah

Apabila gandingan perayaan antara fitrah dan huriyyah (kemerdekaan), ia menjadi lebih besar maknanya. Ia sepatutnya menjadi suatu perayaan yang mengangkat karamah insaniah (kemuliaan insan) ke tahap sepatutnya.

Manusia yang kembali kepada fitrahnya adalah manusia yang berjaya memerdekakan dirinya daripada sebarang kekangan yang boleh merendahkan martabat keinsanannya. Justeru, hari kemerdekaan yang bakal menjelma ini wajar kita jadikan satu hari untuk melakukan muhasabah. Merenung masa depan sebuah negara dan tamadun.

Jika kita ingin menjadi generasi pencetus kebangkitan sebuah tamadun, kita perlu menghilangkan rasa selesa dengan keadaan hari ini dan bangun bergerak ke arah lebih baik. Generasi muda mesti keluar daripada zon selesa dan mula mengubah diri dengan potensi fitrah yang terbina sepanjang Ramadan lalu.

Peringatan kepada kita

Jangan kita alpa dan lalai kerana masa tidak pernah menunggu kita. Rasa selesa dengan keadaan hari ini secara keterlaluan akan membuatkan kita lambat untuk berubah. Guna suasana selesa ini untuk melakukan perubahan ke arah lebih baik. Bukankah semangat Ramadan menuntut kita agar terus menambah dan memperbanyakkan amalan apabila menuju ke penghujungnya?

Jangan kita leka dengan kemerdekaan negara yang kita peroleh hari ini. Kita hanya merdeka dari segi pemerintahan dan pentadbiran tetapi kita masih terjajah dari sudut ekonomi apabila kita hanya sebagai penumpang bukan pemain global dari sudut ekonomi dunia. K

Kita juga masih perlu membina pelbagai kemahiran dan kepakaran jika kita benar-benar ingin bebas dari sebarang penguasaan asing.

Begitu juga dengan penjajahan pemikiran yang secara keseluruhannya menguasai dunia Islam hari ini. Inilah perjuangan kemerdekaan generasi muda hari ini. 

Lengkapkan diri kita dengan ciri Rajul al-Fitrah jika kita benar-benar cintakan sebuah kemerdekaan.

Ahad, Ogos 26, 2012

MEMAKNAI KEMERDEKAAN: MENGANGKAT KARAMAH INSANIYYAH, MEMBERDAYA UMMAH

MEMAKNAI KEMERDEKAAN: MENGANGKAT KARAMAH INSANIYYAH, MEMBERDAYA UMMAH
oleh: Fadhlina Siddiq

Bertahun-tahun saya mengikuti amanat kemerdekaan dan tema kemerdekaan yang berselang seli. Bertahun-tahun juga saya dungu mengikut laungan merdeka tanpa menyedari apa yg dimerdekakan? Seiring dengan kedewasaan saya, makin kuat persoalan di benak,apa merdeka ini hanya ada tema dan perbarisan?

Mengisi kemerdekaan bukan dengan tema, logo dan perarakan. Islam telah lama memerdekakan ummatnya dengan kalimah tauhid. Tidak sedikit sejarah perjuangan Musa AS yang berdakwah untuk mengeluarkan kaumnya dari jiwa hamba setelah ditindas oleh Firaun berdekad lamanya.Bilal Bin Rabah menjadi manusia terhormat dan mencapai tahap kemuliaan insan dengan syahadah. UmarAl Khattab dan Saidina Hamzah RA mengetuai demonstrasi pertama dalam Islam ketika meingiklankan pengislaman mereka. Luar biasa kalimah tawhid ini dengan makna memerdekaan manusia dari sifat kehambaan manusia kepada manusia reformis yang melalui proses transformasi aqidah sehingga punya keberanian untuk hidup dengan lebih bermaruah dan keyakinan sebagai manusia yang dijanjikan segala karamah insaniyyah.

Bicara kemerdekaan tidak tertumpu kepada laungannya tetapi pengisian maknanya yang membawa mesej liberatif-emansipasif~tahriry dan tanwiriy. Tahriry yang membawa maksud pembebasan dan tanwiriy yang hadir dengan semangat pencerahan. Aspirasi pembebasan dan pencerahan ini sangat terkait rapat dengan proses pendidikan dan hanya akan terlaksana di kala ummat benar-benar memiliki citra tentang harga diri, maruah dan kehormatan. Maka sekali lagi yang memaknai karamah insaniyyah itu apabila citra maqasid syariyyahnya ditunjangi dengan penuh adab dan hormat.

Ada rasa cemas yang menikam di balik kibaran Jalur Gemilang andai ummat yang kita lahirkan pasca kemerdekaan hanya bermentaliti Labu dan Labi. Hidup dalam ketakutan kerana ugutan dan hukuman. Mereka hanya berani menentang Haji Bakhil yang zalim di dalam mimpi! Dikerjakannya Haji Bakhil cukup-cukup di dalam mimpi! Setakat itu sahajalah keberanian yang ada kepada mereka, sekadar mampu bermimpi.Amat malang sekali andai kita terus membiarkan manusia yang sisinya terpancar sebaik-baik kejadian Tuhan terus dihina dan diperkuli ibarat nasib sepatu yang malang, “dari atas diinjak kaki, dari bawah ditusuk duri, sudah usang dibuang orang”.

Mengapa saya begitu kritikal dengan pengisian kemerdekaan? Kerana saya belum benar-benar memaknai kemerdekaannya. Saya mahu ia diisi dengan objektif yang jelas bukan dengan pesta iklan serta lagu patriotik dan konsert para artis. Atau diulang tayang filem Bukit Kepong, Leftenan Adnan dan Hati Malaya sebagai hidangan kemerdekaan. Pendita Zaaba pernah dengan kritis merumuskan kemelut ummat Melayu dengan perkataan “miskin”. Kemiskinan yang bukan sedikit tetapi kemiskinan yang mencakupi kemiskinan moral, ilmu, material, intelektual dan spiritual. Menurut Zaaba, kemelut ini hanya akan reda dengan reformasi pendidikan, pemurnian dan penyegaran agama serta pembinaan budaya dan watak bangsa yang sihat. Inilah jiwa merdeka yang dimaknai dalam sentuhan keramat Dr Burhanuddin Al Helmi lewat seruannya,” Di atas runtuhan Kota Melaka, Kita bangunkan jiwa merdeka”

Mutakhir ini, kisah korupsi, kezaliman, pembunuhan, pemerkosaan, pencabulan hak dan penindasan kian menjadi-jadi. Indeks jenayah dan gejala sosial tidak pernah gagal mendatangkan rasa tidak tenteram dan kebimbangan hilang nyawa. Paling kurang kita hanya mampu bersimpati, paling tidak kita berdoa mengikut tahap iman masing-masing, paling kerdil pun kita hanya mengikuti bicaranya di layar kaca atau media cetak. Nah,selepas kita jelas dengan pengisian kemerdekaan, maka kemuncaknya adalah pemberdayaan! Institusi-institsi rakyat mesti dipulangkan pemilikannya kepada rakyat. Rakyat hampir tidak punya apa-apa di saat haknya boleh diambil, dikurangi, dihapus dan dicabul sesuka hati.

Melahirkan masyarakat madani adalah sebahagian pakej pemberdayaan selain pendidikan demokrasi dan pelestarian ekonomi yang adil bagi menghapuskan kesenjangan ekonomi rakyat. Rakyat mesti didik dengan kesedaran hak agar suara rakyat disampaikan dengan lebih efektif dan diambil perhatian.Penting untuk mendidik rakyat agar mengurangkan kebergantungan kepada pimpinan mereka kerana sikap terlalu bergantung adalah penyakit orang lemah dan kerdil. Jauh sekali dari citra jiwa merdeka!

Sejarah kemerdekaan akan terus diulang cetak sehingga adakalanya ia hanya terfokus kepada Tunku Abdul Rahman dan laungannya. Sedang wira kemerdekaan itu bukan hanya Tunku seorang, moga-moga dengan pengisian kemerdekaan yang lebih bertanggungjawab akan mendamaikan seluruh wira bangsa yang sedang dalam peristirehatan mereka apabila pengorbanan dan perjuangan mereka telah menghasilkan ummat yang benar-benar merdeka. Selamat menyambut kemerdekaan dengan citra jiwa merdeka, moga-moga kita akan memaknai kemerdekaan kali ini dengan komitmen untuk mengangkat karamah insaniyyah, memberdaya ummah!



BICARA MERDEKA SEORANG GURU TUA

Lima dasawarsa yang lalu
Aku, anak desa yang dungu serba tak tahu
Hanya ikut-ikutan melulu
Memekik “Merdeka!Hidup Tunku!” bertalu-talu.

Hingga tiba ketika aku berani bertanya
Ruh dan makna sepatah kata,
Meminta bukti nyata sebuah cerita
“Merdeka”

Kutadah segala madah
Kuperah khazanah hikmah
Kutemukan daulat karamah insaniyyah
Mulia perkasa dengan al-izzah

Merdeka siapa Cuma mengenyah penjajah
Merdekaku meraih izzah
Deklarasi syahadah la ilaha illa Llah
Menyanggah berhala seribu wajah
Mengenyah segala bedebah penjajah, penjarah, penjenayah
Kubongkar pendaman fakta
Kubuka kitab pusaka
Terserlah deretan nama
Wira Merdeka bukan Tunku sahaja
Ramai yang mendahuluinya

Mendadak aku bertanya
Sejarah bikinan siapa?
Merdekakah kita
Julingkah mata sarjana
Apabila tidak bersuara
Tentang pahlawan tak dikenang
Wira tak didendang

Lima dasawarsa lamanya
Banyak kata belum terkota
Banyak lagi rupa tak seindah berita

Bagi generasi yang semakin tak mengerti
Kata merdeka bak mantra yang hilang sakti
Dan mereka semakin tak peduli.

Jiwa merdeka sirna ditelan pesta
Matilah rasa hilanglah peka
Betapapun gegak gempitanya
Pekikan Merdeka!Merdeka!Merdeka!
Tetapi semerta terbelalak mata
Bila setan korupsi menggoda,
Mau duit ka? Mau duit ka? Mau duit Ka?

Gejala pesona yang kian menggila
Menginjak taqwa menganjak jiwa
Merdeka dengan Ketuhanan Yang Maha esa
Menjadi hamba kewangan yang maha berkuasa
Pada hari merdeka yang ceria
Kusimpan tangis di balik tawa
Kupendam cemas di tengah pesta
Akan terjualkah merdeka kita?

Isnin, Ogos 13, 2012

Khutbah Sempena Kebangkitan Rakyat Syria

KHUTBAH SEMPENA KEBANGKITAN RAKYAT SYRIA
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ…..فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah
Abu Hurairah r.a. meriwayatkan dari Rasulullah SAW. Ada sebahagian dari umat ku mereka tidak akan berhenti berjihad di pintu-pintu masuk Damsyik dan di pintu Baitul Maqdis dan kawasan sekitarnya. Pengkhianatan dan pembelotan sesiapa yang membelot tidak akan memudaratkan mereka sedikit jua. Mereka akan tetap menang, istiqamah, sehingga tibanya saat kiamat. – at-Tabarani.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah.
Hadis ini menggambarkan tentang hubungkait di antara jihad di Damsyik dan Baitul Maqdis. Syeikh Raed Solah, pemimpin gerakan Islam Palestin 1948 apabila ditanya di dalam muktamar Bantuan untuk Syria anjuran Rabitah Ulama al-Ittihad al-Alami lil-Ulama al-Muslimin (Persatuan Ulama Muslimin sedunia) dan Rabithah Ulama Suria, apakah kaitan di antara Baitul Maqdis dan Syria, beliau jawab rengkas ‘Hari ini Damsyik, esok Baitul Maqdis’.

Siapakah Syeikh Raed Solah? Beliau adalah pemimpin umat Islam yang bertanggungjawab dalam menjaga keselamatan Masjid al-Aqsa dan Kota lama (Madinatul Kadima) di Baitul Maqdis dari pencerobohan dan ancaman Zionis Israel. Beliaulah orang yang membongkar aktiviti penggalian terowong di dasar Masjid al-aqsa dan figure yang paling dikehendaki oleh Israel kerana menggagalkan perancangan jahat mereka untuk mengambil alih masjid al-Aqsa yang ditawan sejak 47 tahun yang lalu iaitu pada bulan Jun 1967. Beliau yang berada di tengah-tengah medan jihad yang utama iaitu menjaga Masjid ketiga paling tinggi darjatnya di dalam Islam dari pencerobohan Israel, berada di dalam muktamar yang membincangkan tentang perjuangan yang sedang berlangsung di bumi Syria. Ini menunjukkan bahawa beliau meletakkan kepentingan yang sangat besar terhadap apa yang berlaku di Syria, meskipun beliau diamanahkan untuk menjaga sisi yang paling penting dalam jihad mempertahan dan membebaskan Masjid al-Aqsa.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah.
Hari ini umat islam berhadapan dengan satu persoalan lagi tentang pergolakan di timur tengah. Pembunuhan yang berlaku ke atas rakyat Syria kini mengundang pelbagai reaksi umat Islam. Apa sebenarnya yang berlaku di Syria sehingga pandangan umat islam tak dapat disatukan. Ada yang melihat ini sebagai isu dalaman Syria dan Negara lain termasuk Negara umat Islam tidak perlu campurtangan. Biarlah pihak keselamatan Syria dan Kerajaannya menangani isu yang berlaku. Ada yang menganggap pergolakan ini dicetus oleh tangan-tangan kuasa barat bahkan Israel dan umat Islam jangan terpancing dengan agenda barat yang mahu melihat tumbangnya Regim Basyar Assad. Syria dikatakan satu-satunya Negara Arab yang menjadi ancaman kepada Israel dan dengan itu barat berusaha untuk menggantikan kerajaan Basyar Assad dengan kerajaan  tajaan barat yang tidak akan menjadi ancaman kepada Israel. Agenda ini penting terutama apabila sekutu Israel yang bolih diharapkan selama ini iaitu Regim Husni Mubarak di Mesir telah ditumbangkan. Keadaan ini menjadi semakin genting apabila calun dari gerakan Ikhwanul Muslimin iaitu Dr Muhammad Mursi dipilih sebagai Presiden Mesir baru-baru ini. Benarkah pandangan ini?

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah.
Pertimbangkan perkembangan ini. Bilangan rakyat Syria yang terbunuh kini sudah mencecah 17,000. Pembunuhan ini turut melibatkan kanak-kanak kecil bahkan bayi sekalipun. Maklumat yang diperolehi menunjukkan di antara 50 sehingga 100 orang terbunuh setiap hari. Pembunuhan ini pula berlaku dengan cara-cara yang sangat kejam dan melibatkan penggunaan senjata berat termasuklah dengan menggunakan kereta kebal, pengeboman dengan jet pejuang dan tembakan roket. Kanak-kanak dibunuh dengan cara disembelih hidup-hidup, dipukul dan dikeluarkan isi otaknya. Rakyat tidak mungkin melakukan kekejaman ini. Sekiranya mereka hendak menumbangkan kerajaan Basyar Assad kenapa mereka mesti pembunuh kanak-kanak dengan cara yang sadis dan penuh kebinatangan. Sekiranya kebangkitan rakyat Syria didalangi oleh kuasa-kuasa barat dan Israel, kenapa tentera kerajaan tidak melindungi rakyat Syria dari serangan ganas ini. Dan satu persoalan yang wajar difikirkan oleh semua, rakyat yang tidak berdosa menjadi sasaran senjata berat seperti kereta kebal dan jet pejuang. Bukankah ini bukti jelas bahawa tentera Basyar Assad digunakan untuk membunuh rakyatnya sendiri.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah.,
Pada tahun 1982, satu tragedy pembunuhan yang lebih dahsyat telah berlaku berbanding sekarang. Dalam tempoh satu bulan iaitu pada bulan Februari 1982, regim Hafez Assad, bapa kepada Basyar Assad telah membunuh 45,000 rakyatnya di Hamma. Tragedi ini tidak diketahui kerana ketiadaan teknologi maklumat untuk menembusi kawalan berita yang begitu ketat di Syria pada zaman itu. Hari ini maklumat tidak dapat dibendung lagi sehingga Thaurah atau kebangkitan rakyat merebak dari Tunisia sehingga Syria melalui Media Sosial dan internet.

Sebenarnya rakyat Syria sudah terlalu lama hidup di bawah kezaliman yang mencengkam sejak tahun 1970’an lagi. Kezaliman yang menekan rakyat Syria sama seperti kezaliman yang berlaku di Tunisia di bawah pemerintahan diktatar Habib Bourguiba dan pengganti nya Zainal Abidin Ben Ali sejak tahun 1960’an, begitu juga Libya yang diperentah secara kuku besi oleh Muammar Ghadaffi sejak tahun 1961, dan Mesir yang hidup di bawah kezalimn King Farouk, Gamal Abdul Nasser dan Hosni Mubarak yang membunuh dan memenjarakan ulama dan pendukong dakwah terutama ikhwan al muslimin sejak tahun 1940’an lagi. Namun apa yang berlaku di Syria adalah jauh lebih kejam dan zalim lagi. Ini adalah kerana Regim Basyar Assad dikuasai oleh golongan Nusayriah – satu cabang melampau aliran Syiah. Agama Nusayriah adalah disebarkan 200 tahun selepas wafatnya Rasulullah SAW. Mereka sebagaimana golongan Syiah telah mensucikan Ali bahkan dengan menggabungkan dengan ajaran Kristian dan Majusi.

Oleh kerana itu kebencian mereka kepada umat Islam Sunni yang merupakan majority rakyat Syria iaitu 78% memuncak apabila rakyat bangkit menentang kezaliman Basyar Assad. Kekufuran mereka amat jelas apabila tentera Assad memaksa rakyat Syria untuk mengucapkan kalimah kufur dengan syahadah ‘As-syahadu alla ila ha illa Basyar’ (Nauzubillah). Kerana itu kita lihat kebencian ini diluahkan dalam bentuk pembunuhan ke atas kanak-kanak tanpa sebarang belas kasihan. Bahkan mereka menembak menara-menara masjid sama sebagaimana yang dilakukan oleh Israel di Gaza, memperolok-olokkan solat umat Islam, membakar al-Quran bahkan mencemarkan masjid.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah.
 Rasulullah saw. bersabda : “ Pusat kepimpinan kaum Muslimin pada hari peperangan yg paling besar adalah di sebuah negeri yg bernama Ghuthah, yg mana di negeri itu terdapat sebuah kota yg bernama Damsyik (Damaskus), ia merupakan tempat tinggal yg terbaik bagi kaum Muslimin pada waktu itu”. (Hadis riwayat Iman Ahmad, Abu Daud disahkan oleh Al-Abani dlm soheh Al-Jami’)

Meskipun hadis ini tidak semestinya merujuk kepada apa yang berlaku di Syria pada hari ini, namun ia memberikan dorongan yang cukup kuat bagi rakyat Syria untuk berjihad. Mereka melihat apa yang berlaku saat ini adalah pertentangan di antara al-Haq dan bathil. Ini jugalah yang mendorong Syeikh Raed Solah untuk mengaitkan Damsyik dan Baitul maqdis di dalam jihad untuk membebaskan baitul maqdis dan bumi Palestin.

Kezaliman melampau yang digunakan oleh Ragim Basyar Assad mendorong rakyat Syria untuk kembali kepada Allah dan Rasulnya. Begitu banyak pengalaman yang dikongsikan di medan bagaimana rakyat Syria mula kembali kepada Islam yang sebenar dan berlindung dengan kekuasaan Allah yang Maha Kuat dan Maha Perkasa. Sehingga ada seorang pemuda yang sepanjang hayatnya tidak pernah solat apabila dipaksa untuk sujud kepada potret Basyar Assad beliau mengatakan ‘Sepanjang usiaku aku tidak pernah sujud kepada Allah, bagaimana mungkin aku akan sujud kepada seorang manusia.?” Dan ada seorang kanak-kanak yang kehilangan ke dua tangannya dan buta sebelah matanya berkata dengan penuh yakin ‘Aku bersyukur kepada Allah kerana aku mempunyai sebelah mata lagi untuk melihat kejatuhan Basyar Assad”. Dan syeikh Dr Yusuf al-Qardhawi mengatakan beliau akan turun ke Damsyik dan akan bersolat Jumaat dan berkhutbah di sana apabila rakyat Syria Berjaya di dalam perjuangan mereka yang beliau anggap suatu yang pasti akan berlaku insyaAllah.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah.
Beberapa fatwa telah disepakati oleh 400 delegasi ulama sedunia yang berkumpul di Istanbul pada 1 – 3 Julai 2012 yang lepas. Mereka secara rengkasnya memutuskan:
1)  Wajib bagi umat Islam untuk bersama-sama dengan kebangkitan rakyat Syria kerana perjuangan mereka adalah di antara hak dan batil, di antara keadilan dan kezaliman. Perjuangan mereka juga adalah untuk melawan pemerintah yang membunuh dan menindas rakyat. Dan ini menunjukkan bahawa wajib bagi umat Islam untuk membantu dan menyatakan sokongan kepada umat Islam yang dizalimi.

2)  Wajib ke atas setiap pemimpin umat Islam agar menyatakan sokongan dan dokongan kepada kebangkitan rakyat Syria. Sokongan samada dari sudut bantuan kewangan, senjata dan pelbagai bantuan agar kebangkitan mereka mendapat kemenangan. Mereka juga perlu menyatakan sokongan dan memberi bantuan senjata kepada Tentera Pembebasan Syria yang telah berjihad dan berjuang melawan regim Basyar yang zalim.

3)   Merupakan kewajipan untuk menyokong golongan yang memperjuangkan kebenaran. Maka, tidak ketinggalan kepada para alim ulama' dan juga pemikir Islam agar menyatakan sokongan dan dokongan mereka terhadap kebangkitan rakyat Syria. Dan haram bagi mereka diam membisu melihat kezaliman demi kezaliman berlaku di Syria

4) Haram bagi umat Islam menyatakan sokongan dan dokongan kepada regim Basyar mahupun sekutunya dari sudut ketenteraan, harta benda, sokongan politik dan sebagainya.
      قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ {26}

Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
Ali Imran: 26.


بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ


(Sumber: http://lambaian-islah.blogspot.com/2012/07/cdgn-teks-khutbah-sempena-kebangkitan.html)

Khamis, Julai 26, 2012

What money can buy

What money can buy:

A bed but not sleep
Books but not brains
Foods but not appetite
Finery but not beauty
A house but not a home
Medicine but not health
A house but not a home
Medicine but not health
Luxuries but not culture
Amusements but not happiness
Religion but not salvation
 physical but not soul

Money can buy almost anything, but not everything!

Rabu, Julai 25, 2012

Program Wakaf Al Quran dan Daie


Bagi menyahut video save Maryam, saya mengajak sahabat dan seluruh kenalan saya untuk sama-sama menyumbang bersama kami, melalui abim. Mohon sampaikan kepada mana-mana hartawan dan dermawan yang mahu bersama-sama. Ini sumbangan kecil saya untuk umat. Saya doakan sahabat sekelian Kemudahan untuk menyumbang sama.

Selasa, Julai 24, 2012

Save Maryam




Approximately 2 million people in Indonesia leave Islam for Christianity every year.

Why is this the case? Why are people not satisfied with Islam? Why are they willing to abandon Allah?

Join us in our mission to save a generation of Indonesians and help us bring Islam back into their lives. Spread the word. Save Maryam.

Website: http://savemaryam.com
Donate: http://savemaryam.com/donate.php
Like us: http://facebook.com/whoismaryam
Follow us: http://twitter.com/savemaryam

Isnin, Julai 23, 2012

Some major math sites



Mahukan perubahan dalam teknik pengajaran dan pembelajaran? 

Marilah ber'Glog'!

Top 100 tools for learning 2011


What is a “learning tool”? This could be a tool you use to create or deliver learning content/solutions for others, or a tool you use for your own personal learning.

KEY:
Previous years rankings shown in grey | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
F = free, P = paid for, D = download, O = online

Top 30

  1. Twitter - micro-sharing site   |  1 |  1 | 11 | 43=    F O 
  2. YouTube - video-sharing tool | 2 |  3 | 18 | 22=   F O 
  3. Google Docs – collaboration suite (incl Google Forms) |  3 | 5 | 7 | 14    F O 
  4. Skype - instant messaging/VoIP tool  |  6 |  11= | 4 | 3=    F/P D  
  5. WordPress - blogging tool  | 8 | 6 | 5 | 6=6=    F O/D
  6. Dropbox - file synching software   | 13 | 71= | – | -   F/P O/D
  7. Prezi - presentation software  | 12 | 28 |  - |  -   F O
  8. Moodle - course management system  |  10 | 14= | 9 | 12=    F/D
  9. Slideshare - presentation sharing site  | 5 | 7 | 20 | 31   F O
  10. (Edu)Glogster - interactive poster tool  | 25 | 55= | – | -  F O
  11. Wikipedia - collaborative encyclopaedia  | 16 | 17 | 13 | 26=  F O
  12. Blogger/Blogspot - blogging tool  | 14 | 14= | 10 | 9  F O
  13. diigo - social annotation tool  | 15 | 22= | 35= | 72=  F O
  14. Facebook - social network   | 9 | 31= |  24 | 17=  F O
  15. Google Search - search engine  | 11 | 8 | 6 | 3  F O
  16. Google Reader - RSS reader   | 7 | 4 | 3 | 7=  F O
  17. Evernote - note-taking tool  | 23 | 27 | – | 16=  F D
  18. Jing - screen capture tool   | 17 | 20 | 26= | -  F D
  19. PowerPoint - presentation software  |  21 | 13 | 8 | 5  P D
  20. Gmail - web-based email service   | 31 | 21 | 14 | 7=  F O
  21. LinkedIn - prof social network  | 30 | 38= | 30= | 31=   F O
  22. Edmodo - edu social networking site  | 46 | 88 | – | -   F O
  23. Wikispaces - wiki tool  | 17 | 29 | 19 | 15   F/P O
  24. Delicious - social bookmarking tool  |  4 | 2 | 1 | 2  F O
  25. Voicethread - collaborative slideshows  | 19 | 19 | 23 | –   F/P O
  26. Google+ - social network  - F O   Highest placed new tool
  27. Animoto - videos from images  | 28 | 31= |  - |  -  F O
  28. Camtasia- screencasting tool   |  27 | 26 | 26= | 50=  P D
  29. Audacity  - sound editor/recorder  | 24 | 9= | 12 | 11  F D
  30. TED Talks - inspirational videos   F O  New

31- 65

  1. Yammer - private microsharing platform  | 68 | 71= | – |  -  F/P O
  2. Google Earth - virtual globe  | 41 | 43= | 40=| 40=  F D
  3. Scoopit - curation software – F O  New 
  4. PBWorks - wiki tool  | 33 | 34 | 35= | 43=  F/P O
  5. Google Apps - branded app suite  | 34 | 38= | 68= | -  F/P O
  6. flickr - photo sharing site   |  20 | 18 | 15 | 16   F O
  7. Tweetdeck - Twitter client  | 37 | 43= |  - | -  F D
  8. Google Maps - online maps  | 58 | 67 | 34 | 36=  F O
  9. Wordle - word cloud generator   |  22 | 30 |  - | –   F O
  10. Voki- speaking avatar creator  | 75 |  - | – |  -  F O
  11. Symbaloo - Internet portal/dashboard  F O  New
  12. Word - word processing software  | 60 | 36= | 22 | 10  P D
  13. Google Sites - wiki/website tool  | 39= | 71= | 59= | -  F O
  14. iPad and apps -   New 
  15. Google Chrome  - web browser   | 44 | 55= | – | -  F D
  16. Articulate  – e-learning software  | 43 | 24 | 25 | 22=  P D
  17. Snagit - screen capture tool   | 42 | 25 | 21 | 26=  P D
  18. Adobe Captivate - demo/scenario tools | 38 | 22= | 30= | 17=   P D
  19. Vimeo - video sharing site  | 70 | – |  - | -   F O
  20. Geogebra - maths software for schools – F D  New 
  21. Screenr - screencasting tool  | 58 | 55= | – | –   F O
  22. Mindmeister - mindmapping software  | 73= | 55= | 42= | -  P D
  23. Picasa -  photo organiser  | 46 | 63 |  - | 57=  F D
  24. Wallwisher - online noticeboard  | -  26 |  - |  - |  -  F O
  25. iPhone/iPod Touch and apps   | 39 | 31= | 50= | 43=
  26. Scribd - document sharing tool  | 54 | 71=| 83= | 50=  F O
  27. Ning - private social networking plat form  | 31 | 11= | 16 | 31=  P O
  28. eFront - course management system   F/P D/O  New 
  29. Adobe Connect - web conferencing tool  | 61 | 41= | 66= | 72=  P O
  30. Elluminate/Blackboard Collaborate - web conferencing  | 35 | 43= | 50= | 50=  P O
  31. OpenOffice - office suite  | 61 | 71= | 41= | 31=  F D
  32. Storybird - collaborative storytelling   | 71 | – | – | -  F O
  33. Knol - share what you know –  F O  New 
  34. LiveBinders - 3-ring binder for the web  | 61 | – | – | –  F O
  35. Sharepoint - intranet platform   | 75= | 50= | – | -  P D

66-100

In this the bottom 1/3rd of the list, there are a lot of tied places.
  1.  iTunes and iTunesU - music/podcast player/site  | 51 | 41= | 28 | 26=  F/P D
  2. Mahara - e-portfolio platform  F D    New
  3. lino - online stickies  F O  New
  4. Outlook - email client  | 95 | 67= | 38= | 17=  P D
  5. Posterous - blogging software  | 36 | 55= | – | -  F O
  6. Storify - makes stories using social media  F O  New
  7. Udutu - collaborative course authoring tool  | 95 | 64= | – | -   F/P O
  8. Hootsuite - social media dashboard  | 74= | – | – | –  F D
  9. BigBlueButton - web conferencing   F O  New
  10. Edublogs - educational blogging tool   | 48 | 49 | 59= | 72=  F O
  11. Etherpad + clones - real-time text collab  | 50 | 71= | – | -  F O
  12. iGoogle - personalised start page  | 44 | 16 | 17 | 17=  F O
  13. iMovie - Video editing software   | 95 | 88= | 66= | -  P D
  14. Khan Academy - learning platform   F O  New
  15. SurveyMonkey - survey tool   | 48= |  88= | 54= | -  F/P O
  16. Excel - spreadsheet software   | – | 50= | 27  P D
  17. Google Calendar - online calendar  |  53 | 50= | 29 | 36=  F O
  18. Kindle - ebook reader   New
  19. Poll Everywhere - instant audience feedback   F/P O/D  New
  20. Quizlet - flash card and study games website   F O  New
  21. Screencast-0-matic - online screen recorder  F O  New
  22. TeacherTube - edu video sharing site | 90 | 64= | 80= | 57=  F O
  23. Zotero - collect/manage research  | 57 | – | 66= | 72=  F O
  24. Blackboard - course management system  | 68 | – | – | -  P D
  25. Android phones and apps   | 85 |  - |  - |  -
  26. bubblus - collaborative mind mapping tool  | 89 | 55= | 83= | -  F O
  27. Buddypress - social networking software  F D  New
  28. Composica - social e-learning authoring system   P D  New
  29. Adobe Flash - animation authoring  | 81= | 38= | 38= | 43=  P D
  30. Fuze meeting - web conferencing  P O  New
  31. Netvibes - personal start page  | 61 | 55= | 37 | 26=  F O
  32. Paper.li - daily digest of tweets   F O  New
  33. ReadItLater - save pages for later   F O  New
  34. Weebly - website/blog software   F O  New
  35. OneNote - personal information manager | 85= |  – | 66= | - P D


http://c4lpt.co.uk/top-100-tools-for-learning-2011/
 

Ahad, Julai 22, 2012

PrinsiP kejuruteraan insan


Kejuruteraan Insan adalah suatu pengoperasian yang bersistematik dalam membina dan mengkoordinasi suatu pembangunan insani, dan seterusnya akan melahirkan suatu generasi yang terarah dan tersusun dalam suatu sistem sosial yang kompleks dan pelbagai. Dengan erti kata lain, Kejuruteraan Insan adalah proses membina manusia menjadi Khalifah yang berfungsi.

Berikut adalah prinsip-prinsip dalam merangka produk Kejuruteraan Insan.
Program membina manusia menjadi khalifah yang berfungsi perlu mencapai objektif berikut:
  1. Membina generasi bertamadun dan berukun
  2. Melahirkan masyarakat Rabbani dan Madani, iaitu masyarakat yang hidup dalam amal Islami dan relevan setiap zaman.
  3. Menjana potensi dalam kepelbagaian kecerdasan.
  4. Mengawal selia sistem dan operasi pengurusan insan secara bersistematik dan terancang.
  5. Menggarap sumber keinsanan bagi menerap semangat kesukarelaan dalam melakukan amalan kebaikan dan mencegah kemungkaran.
  6. Mencetus dan meraikan budaya penambah-baikan dalam membina dan meneguhkan prinsip-prinsip kesejagatan ummat.
  7. Meraikan keunikan dalam kesamaan serta keindahan dalam kepelbagaian; berpaksikan dan berpandukan Akidah Tauhidiq.
  8. Menerapkan amal jama'iy, dalam setiap perlakuan dengan mengiktiraf kepimpinan dalam kepersatuanan.
  9. Memandang dan meletakkan visi masa depan dengan positif dan optimis, serta penuh beriltizam dengan meletakkan cabaran dan halangan adalah ujian dari Tuhan.


Prinsip yang ditulis di atas juga boleh dijadikan sebagai standard atau kayu-ukur atau benchmarking apabila mengkritik program motivasi yang dianjurkan oleh   kita atau mana-mana pihak.

Sekurang-kurangnya, kaedah ini yang saya gunakan untuk merangka modul dan program yang saya anjurkan!


Sabtu, Julai 21, 2012

Lebih baik tidak sekolah

Lebih baik Tidak Sekolah!

Begitulah tajuk sebuah buku kecil nukilan Bapak Sujono Samba yang memperkatakan tentang tragedi dan masa depan pendidikan di Indonesia. Dalam perkembangannya, sekolah ternyata tidak menjadi media pembebasan dan penanaman nilai-nilai kemanusiaan. Sekolah sudah menjadi penjara yang memisahkan anak didik dari dinamika persoalan masyarakatnya. Semakin lama seseorang bersekolah semakin besar jarak antara dirinya dan realiti kehidupan yang sebenarnya. 

Sekolah bukan lagi tempat untuk belajar melainkan tempat siswa diarahkan dan di”design” menurut pola yg sudah baku. Dengan demikian, lembaga pendidikan gagal menjalankan tugasnya yang paling dasar iaitu membantu seorang menjadi manusia yang bebas dan merdeka. Sekolah sudah sepertinya “factory” atau kilang yang tugasnya hanya mencetak watak-watak manusia A+ dan menolak manusia lain yang hanya mendapat B dan C. Malah yang berstatus D dan F akan terus tersingkir dengan sendirinya.


Di Malaysia tidak kurang keresahannya. Dalam keributan kita menentukan sistem yang terbaik kita mula meminggirkan aspek teras bangsa dan budaya apabila berterusan meminggirkan Bahasa Melayu dan tulisan jawi. Keranda Bahasa Melayu diusung secara simbolik tanda protes bahawa watak bangsa akan terhapus dengan peminggiran Bahasa Melayu.


Sudah nampak riak akan berlaku kebobrokan dalam aspek nilai serta produk manusia dalam masyarakat dengan meningkatnya gejala sosial di kalangan anak muda saban hari. Dari memaknai soal mendidik asalnya ia sudah menjadi mencetak, di kala sekolah diperjuangkan untuk rakyat dan pendidikan percuma adalah hak asasi rakyat, aspirasi itu dimatikan dengan pembinaan institusi pendidikan swasta yang terus mematikan hasrat rakyat kononnya ia dibina demi kualiti pendidikan.


Begitulah seterusnya episod -episod menyayat hati dalam isu pendidikan Negara yang kemudiannya menjadikan anak-anak kita sebagai eksperimen dan tikus makmal bagi menguji keberkesanan setiap kali dasar pendidikan baru dirombak.


Semua menjadi kalut dan cemas! Ibu bapa sudah tidak ketahuan jadual peperiksaan anak-anak. Guru-guru menggalas beban dengan kelas tambahan dan tuisyen. Anak-anak sudah terobses dengan kecemerlangan akademik atas permintaan pasaran dan prosedur dunia. 


Ivan Illich pernah mengejutkan masyarakat dengan gagasan kontroversinya tentang “deshcooling society” (masyarakat tanpa sekolah).Illich meramalkan bahawa jika pengetahuan dan tingkat kedewasaan masyarakat sudah berkembang dengan wajar maka institusi-institusi pendidikan formal tidak lagi diperlukan.


Masyarakat akan mampu menjalankan fungsi pendidikan lewat elemen sosial dan budaya yang luas tanpa harus terikat dengan autoriti kelembagaan seperti sekolah. Ertinya dalam masyarakat ini sekolah sudah tidak diperlukan lagi. Gagasan ini sampai sekarang masih belum terbukti dalam kehidupan konkrit. Tetapi jika dilihat dengan mendalam,maka betapa tepatnya Illich dalam menilai dan mendiskripsi kewujudan lembaga pendidikan.


Dalam serba ketidaktentuan arah pendidikan ini, terbitnya buku “Excellence Wihout Soul “ karya Harry. R. Lewis yang membicarakan tentang Universiti Harvard yang sudah kehilangan ruh dan menghadapi bencana kehilangan arah tujuan. Ketika Harvard memikul jenama Universiti tertua, ternama dan terunggul di dunia, mereka telah melupakan “the fundamental job of undergraduate education”~tanggungjawab dasar terhadap anak didik termasuk “to help them grow up, to learn who they are, to search for a larger purpose for their lives and to leave college as better human beings”.


Oleh yang demikian, sistem pendidikan Negara sewajarnya menjaja pendidikan keinsanan yang mana seharusnya ia memaknai sabda nabawi” kharu ‘n-nas anfa’uhum li n-nas (orang yang terbaik adalah yang paling berguna kepada orang lain). Anak bangsa ini harus didik untuk terus menjadi warga yang baik, anak yang meletakkan sifat keinsanan serta mengangkat darjat Karamah Insaniyyah serta menjadi manusia yang terus memanfaatkan manusia lain.Ini juga nyata bertepatan dengan kata pujangga Melayu dalam menggambarkan erti manusia yang baik dan bermanfaat itu adalah;

Bagaikan kayu besar di tengah padang;
Rimbun daunnya tempat berteduh;
Kuat dahannya tempat bergantung;
Kukuh batangnya tempat bersandar;
Besar akarnya tempat bersila.


Fadhlina Siddiq
Naib Presiden (HELWA)
Angkatan Belia Islam Malaysia