Rabu, September 29, 2010

Selepas Ramadhan

Diriwayatkan bahawa para sahabat Rasulullah saw biasanya gelisah takut ibadah mereka ditolak Allah dan mereka berdoa sepanjang 6 bulan selepas Ramadhan agar ibadah Ramadhan yang mereka telah laksanakan diterima Allah. Kemudian mereka berdoa lagi selama enam bulan sebelum Ramadhan agar mereka dapat beribadah lagi di Ramadhan berikutnya.

(http://blogs.iium.edu.my/martinelli/)

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

1) Jauhnya amalan kita berbanding para sahabat; apatah lagi para ambiya'. Syawal belum pun melabuhkan tirainya, amalan Ramadhan sudah semakin menyepi, dan disepikan lagi dengan kesibukan 'rumah terbuka' yang akan berlangsung sepanjang bulan. Hari Sabtu dan Ahad adalah hari paling sibuk untuk memnuhi jemputan rumah terbuka. Bukan tidak boleh, cuma janganlah pula sampai melupai kesungguhan dalam peribadatan khusus yang baru sahaja dipulun pada bulan Ramadhan yang lalu. Buktinya, lihat sahaja surau-surau, dan masjid-masjid kita. Tanya Iman!

Tiada ulasan: