Selasa, Disember 15, 2009

5M

Lazimnya rata-rata kita diajar konsep 3M iaitu membaca, menulis dan mengira. Selebih 2M lagi iaitu "memikir" dan "mengamalkan" tidak diajar diperingkat sekolah rendah hatta di peringkat Universiti unsur yang ke lima iaitu "mengamalkan" apa yang kita baca, tulis, kira dan fikir.

Maka "ilmu" dan "teori" akan tinggal sekadar di atas kertas atau di dalam otak , TIDAK dipraktikan atau diamalkan.
Jadi M yang kelima menekankan "amalkan apa yang kita tahu" atau "DO WHAT YOU KNOW" ,not  "JUST DO IT"?



(ekstrak dan diubahsuai dari http://drhalimahali.blogspot.com/2009/12/kuasailah-5m-untuk-maju.html )


1) Memikir dan Mengamalkan adalah kesan daripada ilmu yang dipelajari. Sememangnya modul yang asas dalam program SPIES milik kerajaan negeri Selangor ini, amat penting dalam mendasari prinsip keilmuan secara teori dan praktikal.



2) Pada UPSR yang lalu, analisis ujian Aptitude menunjukkan betapa lemahnya murid-murid tahun 6 dalam membuat keputusan. Lemah membuat keputusan bererti lemah dalam berfikir. Jelas hanya 34% yang mampu membuat keputusan yang baik. Lantaran kelemahan memikir, menjadikan lemahnya membuat tindakan yang bernas. Jelas sekali hanya 5.7% yang mencapai tahap yang cemerlang.

3) Bagaimana agaknya jika ujian Aptitude ini dibuat pada remaja 15 tahun, atau 17 tahun? Ironinya, pembuat dasar di kementerian juga tahu menulis, membaca, dan mengira analisis sebegini? Jadi, apa pula langkah serta tindakan selanjutnya setelah difikirkan selepas ini?

Isnin, Disember 14, 2009

theFUNtheory


To throw rubbish in the bin instead of onto the floor shouldn’t really be so hard. Many people still fail to do so. Can we get more people to throw rubbish into the bin, rather than onto the ground, by making it fun to do? See the results here.


Many of us return our plastic bottles and cans. Noticeably fewer recycle their glass. Maybe that's because we don't get any money in return, as we do for cans and plastic. Can we change this attitude by making recycling glass fun to do? So you are not just rewarded with a good conscience, you also get a smile. See the results here.


”Take the stairs instead of the escalator or elevator and feel better” is something we often hear or read in the Sunday papers. Few people actually follow that advice. Can we get more people to take the stairs over the escalator by making it fun to do? See the results here


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Fikrah:-
Change in attitude need fun in emotion.
http://thefuntheory.com/

Rabu, Disember 09, 2009

Tauliah

Macam mana ye?
Rasanya, dalam masyarakat, ramai orang juga tertanya-tanya keadaannya, seperti kartun di atas.

Isunya,
1) Pertentangan besar di antara ilmuan mazhab (ahlus Sunnah WalJamaah) dengan aliran progresif ala wahabi.
2) Sebab penentangan secara teknikal adalah ketiadaan Tauliah kebenaran memberi ceramah, atau mengajar agama di dalam negeri.

yang menjadi cacamerbanya,
1) Di Malaysia khususnya, umat Islam telah menerima fahaman dominan, Ahlus-Sunnah Wal Jamaah, dengan mazhab Syafie sebagai aliran rasmi dengan sistem kemasyarakatan yang telah disepakati dan diamalkan secara tradisi sejak zaman berzaman. Yang menjadi amalan berzaman itu, semuanya atas sebab dan rasional yang bersandarkan pada Fiqh dan ijtihad ulama terdahulu yg juga ahli dalam tafsir, hadis, Usul Fiqh, Syariah, dan sebagainya.
2) Amalan dan ritual dalam cabangan amalan ibadat khusus seperti zikir dan doa secara jemaah selepas solat, kenduri tahlil, doa qunut, sambutan maulid, berzanji, dan sebagainya disuburkan secara zaman berzaman sehinggakan umat pada hari ini sudah tidak mengerti sebab dan rasional kenapa ia diperturunkan. Amalan ibadat sudah menjadi adat. Rasional keIlmuan sudah menjadi Taklid membuta tuli. Lantas, amalan sunnah sudah menjadi seolah-olah wajib. Umat telah rigid (kaku) dengan tradisi, dan perbincangan intelektual tidak lagi diraikan, kerana amalan ikut-ikutan ini.
3) Amalan ini tidak salah; yang mengikut juga tidak salah; Yang Tidak Mengikut juga tidak salah;
4) Yang salah adalah sikap Taklid dan Fanatik Mazhab. Yang salah adalah tiada adab dalam perbezaan pendapat; Yang salah adalah sikap "hanya-aku-yang-betul-yang-lain-salah".
5) Yang Maha salah adalah terpesongya Akidah Tauhidiq dalam hakikat kebenaran iaitu Akidah "Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, dan nabi Muhammad SAW itu pesuruh Allah."

Perbalahan dan persengketaan ini adalah bibit-bibit kecil dalam persengketaan besar dalam sejarah umat Islam terdahulu yang akhirnya, akan merosakkan umat secara keseluruhannya.

Yang mengambil kesempatan,
1) Golongan pro-liberal dan pluralis yang sememangnya anti dengan Islam akan mendekati dan menonjolkan diri sebagai jaguh dan wira yang kononnya diterima dalam masyarakat umumnya. Ini kelompok pemuka-pemuka yang sesuka hati mentafsir kalam Allah.
2) Agama-agama samawi yang lain akan turut bersuka-ria dan mentertawakan umat Islam yang kononnya dalam negara Islam.

Pengajarannya;
1) Kembalikan pembudayaan intelektuan dan keilmuan dalam masyarakat dengan menambah serta mengikuti kelas-kelas pengajian-pengajian keagamaan.
2) Betulkan sikap "orang-tua-aku-dulu-buat" tanpa merujuk dan mengkaji usul Fiqh sesuatu amalan.
3) Membuka hati dan bersedia untuk berbeza pendapat. Adab-adab dalam 'Adabul Ikhtilaf' diraikan; dengan kata lain, bersetuju untuk tidak bersetuju, Asalkan soal Akidah tidak menjadi pertaruhan dan kompromi.

Sabtu, Disember 05, 2009

Usrah ala Naruto

Usrah Naruto...


Salam Ceria,


Bila bercakap tentang usrah tergambarlah sekelompok manusia yang sedang bertalaqi ilmu dan mendengar tazkirah di masjid atau surau. Yang pasti diketuai oleh seorang fasi atau naqib atau naqibah. Dipanggil...`THE POWER OF CIRCLE`..hehe.


Pelbagai tafsiran dan cakap-cakap bermain difikiran mereka yang tidak pernah menyertai usrah. Bagi yang pernah bersekolah agama mungkin anda mengenalinya. Hari soal bicara saya adalah berkaitan dengan USRAH. Tapi bukan usrah biasa.....usrah yang saya idam-idamkan selama ini....USRAH NARUTO!


Apakah itu?


“Sistem usrah ini umpama kumpulan-kumpulan ninja dalam cerita Naruto.” Saya menyeluruhi semua wajah ahli usrah.


Semua anak-anak usrah saya juga merupakan naqib yang bermaksud ketua usrah dalam sekolah tersebut. Saya menerima tanggungjawab untuk membawa usrah bagi sekumpulan naqib di salah sebuah sekolah berasrama harian di Gombak.




Objektif yang ingin dicapai oleh saya adalah supaya mereka semua boleh membawa usrah sendiri dengan baik. Zaman sekolah dulu tidak pernah saya pegang tanggungjawab sebegitu.


Hehe. Naruto lagi,” balas Faiz.


“Kamu semua pun tengok, kan?”


Saya menyambung, “Siapa yang hendak usrahnya jadi serius sikit-sikit, boleh ikut stail pakcik Asuma. Kalau hendak yang ceria sikit boleh ikut stail pakcik Kakashi dan pakcik Gai.”


“Lagi… lagi…”


Menetapkan matlamat dalam berusrah




“Apabila kita berhadapan dengan anak usrah, anggap mereka seperti ninja-ninja yang kita ingin latih. Tentukan apa matlamat yang ingin kita capaidalam setiap sesi latihan tersebut.”


“Maksud abang Azree?” soal Imran.


“Maksudnya setiap sesi latihan kita perlu ada matlamat apa yang perlu kita sebagai naqib ingin capai. Itu matlmat jangka pendek dan kita juga perlu ada matlamat jangka panjang apa yang kita ingin capai dalam usrah tersebut.


Sebagai contoh, matlamat jangka panjang abang dalam usrah dengan kamu semua selama setahun ini adalah ingin membimbing kamu semua supaya menjadi pelajar contoh di sekolah. Bukan setakat baik dalam sahsiah, tetapi juga baik dari segi pemikiran. Cuma jangan baca komik Naruto banyak sangat sudah,” terang saya sambil disambut gelak.




“Matlamat jangka pendek pula, dalam satu sesi usrah kamu itu, apa topik yang kita ingin anak-anak usrah kita faham. Sebagai contoh, minggu ini kita bincang tentang topik akhlak. Jadi, matlamat kita selepas berakhirnya sesi usrah tersebut adalah anak-anak usrah kita faham tentang topik tersebut.”

Malam semakin gelap. Saya berkira-kira dalam hati untuk pulang lebih awal pada malam tersebut. Pertama kerana masih belum makan malam sedangkan perut mula memulas. Kedua kerana jarak rumah yang agak jauh daripada sekolah tersebut.


“Ada ciri-ciri lain lagi dalam sistem usrah versi Naruto ini?” soal Faiz lagi yang memang menggemari Naruto.


Mengambil tahu perkembangan ahli usrah


“Yup. Ada lagi. Siapa naqib pertama Naruto?”


“Erm. Iruka!”


“Apa yang Iruka buat apabila dia hendak menyerahkan Naruto kepada Kakashi?”


“Erm. Macam tak buat apa-apa pun. Cuma kadang-kadang Iruka akan bertanya Kakashi tentang perkembangan Naruto,” jawab Nasir yang sedari tadi hanya angguk-angguk dan senyum-senyum sahaja.


“Sebenarnya apabila Iruka hendak menyerahkan Naruto kepada Kakashi, Iruka telah memberi semua maklumat berkaitan Naruto kepada Kakashi seperti tingkah laku Naruto dan juga perkara yang perlu diambil tindakan oleh Kakashi seterusnya.


Kemudian Iruka akan tetap mengikuti perkembangan Naruto walaupun Naruto bukan lagi di bawah tanggungjawabnya. Begitu juga apabila Kakashi menyerahkan Naruto kepada Datuk Jiraiya. Dia juga akan menjelaskan apa yang perlu dan mengambil tahu tentang perkembangan Naruto,” jelas saya yang sudah lama tidak menggunakan cerita Naruto sebagai analogi dalam setiap isu yang ingin diutarakan.





Kadang-kadang sengaja saya memasukkan analogi-analogi berunsur kekartunan sedikit. Sedikit sebanyak dapat mengimbangi suasana antara ceria dan serius.


“Oh, begitu. Faham.”


“Jadi, kamu semua apabila sudah habis SPM, keluar daripada sekolah ini jangan pula lupa kepada ahli-ahli usrah yang pernah menjadi tanggungjawab kamu semua. Kerana itu abang lebih suka menetapkan matlamat dalam usrah supaya setiap ahli usrah abang akan boleh bawa usrah lain pula. Jadi, perkara ini akan berterusan.”


“Ciri-ciri yang lain lagi?”


“Eh, asyik abang saja yang bagi. Cuba kamu semua pula bagi.”


Keistimewaan pada naqib


Semua pandang-memandang sesama sendiri. Faiz memandang ke syiling. Mungkin sedang cuba mengingat sesuatu.



“Mungkin boleh juga dikaji kenapa usrah si Naruto, Sakura dan Sasuke ini ceria. Sedangkan kita juga tahu yang perangai Naruto dengan Sasuke cukup berbeza. Naruto dengan perangai main-main dia, Sasuke pula lebih serius. Jadi, bagaimana pakcik Kakashi ini boleh mengawal ahli-ahli usrah dia dengan baik?” Faiz cuba mengemukakan pandangan. Saya sendiri berkerut dahi sambil wajah cuba mengukir senyum.


“Hurm. Menarik untuk dibincangkan. Bagaimana kita sebagai naqib boleh mengawal ahli-ahli usrah yang pelbagai ragam? Kamu ada idea, Faiz?” saya cuba mencelah sambil memikirkan mengenainya.





“Saya tidak ada jawapan lagi tentang persoalan ini. Cuma mungkin ini terletak kepada setiap ahli usrah untuk memberi komitmen terhadap usrah mereka,” jawab Faiz.


Suasana perbincangan menjadi hangat. Saya merenung wajah setiap ahli usrah. Menanti sama ada mereka masih ada idea untuk dilontarkan.


“Mungkin juga sebab ada sesuatu ilmu daripada Kakashi yang ingin dipelajari oleh Sasuke. Pada awalnya kan Kakashi ini merupakan seorang yang penuh teka-teki. Teka-teki bagaimana dia ada mata Sharingan, sama seperti Sasuke. Mungkin itu yang menjadi daya penarik bagi Sasuke untuk memberi komitmen kepada kumpulan ‘usrah’ tersebut.” Imran melontarkan pandangannya.

“Betul… betul… betul… Setiap orang sebenarnya ada keistimewaan masing-masing. Cuma kita rasa rendah diri apa keistimewaan kita. Jadi, apabila kita menjadi naqib, sebenarnya ilmu atau keistimewaan kita itulah yang menjadi daya penarik kepada ahli usrah kita,” saya cuba menjawab apa yang termampu.


Sumber : http://studiomuslim.com/dakwah/usrah-dan-naruto/

Papadom the movie

Kalau filem itu filem Melayu, memang saya tidak akan menontonnya di panggung. Malah dahulu saya pergi ke panggung hanya untuk menonton filem yang mempunyai efek CGI yang bagus. Jadi, filem Jin Notti memang tidak termasuk dalam senarai filem yang saya akan tonton di panggung (malah mungkin tidak akan ditonton langsung seperti filem Cicakman).

Tetapi Papadom adalah satu-satunya filem yang saya tonton dua kali di panggung wayang untuk tahun ini.

Sinopsis Papadom

Papadom memberikan satu cerita yang mudah iaitu kasih sayang seorang bapa kepada anak. Saadom merupakan seorang peniaga Nasi Kandar dalam tahun 1990-an. Beliau mempunyai seorang isteri bernama Munirah.

Selepas Munirah melahirkan seorang anak perempuan yang diberi nama Miasara, Saadom bersama dua orang rakannya berusaha membesarkan perniagaan Nasi Kandar. Saadom menjadi begitu sibuk sehingga kekurangan masa bersama isteri dan anak beliau.

Suatu hari Munirah terlibat dalam kemalangan dan meninggal. Sejak dari saat itu Saadom berubah dan berusaha menjaga Miasara sebaik mungkin. Bukan setakat baik sahaja malah lebih dari itu.

Di sinilah terjadi pelbagai ragam dan komedi dalam membesarkan Miasara.

Kelainan Dalam Papadom

Sebelum ini kita asyik dihidangkan dengan kisah ibu tunggal atau kisah berkaitan kasih sayang seorang ibu kepada anaknya. Papadom memberikan kita kisah bagaimana pula seorang lelaki ingin menunjukkan kasih sayangnya.

Kiranya Papadom menunjukkan kepada kita bagaimana kasih sayang kepada anak dari sudut pandang seorang lelaki. Ia berasaskan kepada pemikiran bahawa seorang lelaki tidak pandai meluahkan kasih sayang melalui kata-kata, jadi mereka menunjukkan kasih sayang melalui perbuatan mereka.

Kebebasan Untuk Remaja

Papadom juga memberi persoalan tentang sampai ke tahap mana sepatutnya kebebasan diberikan kepada seseorang remaja itu. Adakah sampai ibu bapa perlu memperhatikan segala tindak tanduk anak mereka atau membiarkan sahaja anak mereka buat apa sahaja.

“Saya tak nak anak saya membuat sebarang kesilapan,” kata Saadom dalam satu babak.

Jadi, satu perkara yang saya dapat daripada filem ini adalah biarlah seorang remaja itu belajar daripada kesilapan. Kalau mereka tidak buat sebarang kesilapan, jadi mereka tidak akan tahu selama-lamanya yang perkara itu silap.

Antara belajar dari buku atau kata-kata nasihat dengan belajar daripada pengalaman, mana yang kita lebih senang faham?

Sindiran Terhadap Filem Tempatan

Saya melihat ada beberapa babak yang menyindir industri perfileman tempatan. Contohnya seorang watak iaitu Rahmat yang suka dirinya dipanggil ‘Wajib Tayang’. Rahmat merupakan seorang pelajar yang suka membuat filem-filem pendek. Dan kefahaman beliau tentang filem adalah sesuatu filem itu mestilah bersifat abstrak.

Watak tersebut memberi gambaran beberapa orang Pengarah yang membuat filem yang orang tidak faham. Semata-mata untuk kepuasan dirinya sendiri.

Satu lagi dialog yang diucapkan oleh Scha, “Bukankah kita buat filem untuk buat duit, prof?”

Ini satu lagi perkara yang membuatkan industri perfileman kita seakan mengisi keinginan orang ramai dengan nilai komersial semata-mata. Buat filem untuk buat duit. Jadi filem Malaysia dipenuhi dengan filem berkaitan cinta, tahyul dan bisnesman yang kaya melampau.

Jadi ada dua persoalan iaitu buat filem yang ada nilai moral tetapi kurang nilai komersial dengan filem yang semata-mata memuatkan nilai komersial sahaja. Mana satu yang baik?

Kesimpulan

Papadom boleh dikatakan filem yang baik untuk tahun ini. Mungkin inilah filem yang bakal diingati oleh penontonnya. Lama kita menunggu filem-filem yang menarik dan diingati zaman berzaman seperti filem-filem P. Ramlee.

P/s: Dan ini kali pertama saya menulis reviu untuk filem Melayu.

* Gambar diambil daripada blog Afdlin Shauki.

http://studiomuslim.com/ulasan-filem/reviu-papadom/

Azree Hanifiah
Johor Bahru
31 Oktober 2009

Sabtu, November 28, 2009

Perutusan Aidil Adha

Bismillahirrahmanirrahim

Nabi Ibrahim bukan sekadar diteladani pengorbanannya, malah baginda sangat pintar dalam mencari dan mengenali Tuhannya dengan Borhan (Hujah yang kuat). Baginda tidak taklid buta tetapi mencari dalil melalui pemerhatian dan penelitian. Lihat sahaja dialog baginda dengan patung berhala dan ketika melihat bulan, bintang dan matahari dalam perjalanan mencari tuhannya.

Dari ilma yaqin (ilmu yang meyakinkan), barulah tumbuh berani dan iltizam untuk berkorban. Sebab kita faham dan yakin seolah-olah nampak syurga neraka. Kita yakin Allah sentiasa mengawasi kita. Maka sesudah itu, adakah lagi ruang untuk tidak berkorban?

Sempena Eid-Adha ini, saya menyeru seluruh ahli agar:-
1) kembali mempertaut hati yang jauh,
2) merapatkan hati yang dekat, dan
3) memesrakan hati yang telah bersatu.

Saya dan saf pimpinan pusat memohon ampun atas segala kesalahan yang berpunca dari kelemahan.

Adapun teguran yang haq (benar) tidaklah saya mohon ampun darinya. Qulil Haq walau Kana Murran. (Berkata benarlah walaupun pahit)

4) Marilah bersatu. Asas kita adalah ukhwah dan tarbiah (kefahaman).
5) Marilah sesali kelemahan lalu dan memperbaharu tekad dan iltizam.
6) Tegurlah, Nasihatlah baik pengikut terhadap pemimpin ataupun sebaliknya.
7) Jangan sesiapun memandang usaha ini dengan pesimis dan mentafsirnya dengan tafsiran yang prejudis. Pandang saja dengan pandangan yang murni.
8) Jangan ada tafsiran kedua yang melekehkan.

Kesimpulan dan tindakan:-

Mari bersama berazam mengamalkan perkara ini:

1. Menjaga hubungan dengan Allah dengan menjaga terutamanya amalan wajib.
2. Belajar memaafkan orang sebelum tidur.
3. Jangan cepat melatah dengan berita-berita yang sampai dan dapatkan penjelasan dari mereka yang terbabit.
4. Bayangkan wajah mereka yang bermasalah dengan kita ketika membaca doa rabitah.
5. Telefon selalu Ibu Bapa untuk mendapat keberkatan.


Sekian.

Mohd Zulhelmi Abdullah
Presiden,
PEPIAS.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-
1) Kupasan yang kemas dan bermakna. Tidak sahaja untuk PEPIAS, malah untuk sekelian umat yang berada dalam organisasi. Well said!
2) Fikrah menulis dan menyusun semula teks ucapan di atas agar ia dapat dibaca secara poin yang tersusun dan perhatikan betul-betul, 8 perkara yang saudara Zul tekankan. Salute!

Cell phones in class lessons

Teachers begin using cell phones for class lessons

By CHRISTINE ARMARIO,
Associated Press Writer - Fri Nov 27, 2009 6:55PM EST

WESLEY CHAPEL, Fla. -

Ariana Leonard's high school students shuffled in their seats, eagerly awaiting a cue from their Spanish teacher that the assignment would begin.

"Take out your cell phones," she said in Spanish.

The teens pulled out an array of colorful flip phones, iPhones and SideKicks. They divided into groups and Leonard began sending them text messages in Spanish: Find something green. Go to the cafeteria. Take a picture with the school secretary.

Leonard's class at Wiregrass Ranch High School in Wesley Chapel, a middle-class Florida suburb about 30 miles north ofTampa, is one of a growing number around the country that are abandoning traditional policies of cell phone prohibition and incorporating them into class lessons.

Spanish vocabulary becomes a digital scavenger hunt.

Notes are copied with a cell phone camera.

Text messages serve as homework reminders.


"I can use my cell phone for all these things, why can't I use it for learning purposes?'" Leonard said. "Giving them something, a mobile device, that they use every day for fun, giving them another avenue to learn outside of the classroom with that."

Much more attention has gone to the ways students might use phones to cheat or take inappropriate pictures. But as the technology becomes cheaper, more advanced and more ingrained in students' lives that mentality is changing.

"It really is taking advantage of the love affair that kids have with technology today," said Dan Domevech, executive director of the nonprofit American Association of School Administrators. "The kids are much more motivated to use their cell phone in an educational manner."

Today's phones are the equivalent of small computers — able to check e-mail, do Internet searches and record podcasts. Meanwhile, most school districts can't afford a computer for every student.

"Because there's so much in the media about banning cell phones and how negative phones can be, a lot of people just haven't considered there could be positive, educative ways to use cell phones," said Liz Kolb, author of "From Toy to Tool: Cell Phones in Learning."

Even districts with tough anti-use policies acknowledge they will eventually need to change.

"We can't get away from it," said Bill Husfelt, superintendent of Bay County District Schools, a Florida Panhandle district of 27,000 students where cell phones aren't allowed in school, period. "But we've got to do a lot more work in trying to figure out how to stop the bad things from happening."

Seventy-one percent of teens had a cell phone by early 2008, according to a survey by the Pew Internet & American Life Project. That percentage remains relatively steady regardles of race, income or other demographic factors.

Meanwhile, many schools are low-tech compared with homes outfitted with home networks, wireless Internet and a smartphone for every family member.

Most schools still have prohibitive policies curtailing cell phone use — often with good reason. At Husfelt's district, seven students were recently arrested after they got into a fight on campus that he says was instigated through text messages.

In other parts of the country, teens have been arrested for "sexting" — sending indecent photographs taken and sent through their cell phones. Students also use the devices to cheat: In one poll, more than 35 percent of teens admitted cheating with a cell phone.

But phones are so common now that seizing them is huge hassle for teachers.

"It's just a conflict taking them up and having to deal with them," Husfelt said. "It's too disruptive."

Teachers who have incorporated cell phones into their classes say that most students abide by the rules. They note that cheating and bullying exist with or without the phones, and that once they are allowed, the inclination to use them for bad behavior dissipates.

"Kids cheat with pen and paper. They pass notes," said Kipp Rogers, principal of Passage Middle School in Newport News, Va., "You don't ban paper."

Rogers started using cell phones as an instructional tool a couple of years ago, when he was teaching a math class and was short one calculator for a test. He let the student use his phone instead. Twelve classes, including math, science and English, now use them. Students do research through the text message and Internet browser on some phones. Teachers blog. Students use the camera function to snap pictures for photo stories and assignments.

Classes often work in groups in case some students don't have phones.

In Pulaski, Wis., about 130 miles north of Milwaukee, Spanish teacher Katie Titler has used cell phones for students to dial and record themselves speaking for tests.

"Specifically for foreign language, it's a great way to both formally and informally assess speaking, which is really hard to do on a regular basis because of class sizes and time," Titler said.

Jimbo Lamb, a math teacher at Annville-Cleona School District in south-central Pennsylvania, has students use their phones to answer questions set up through a polling Web site. Instantly, he's able to tell how many students understood the lesson.

"This is technology that helps us be more productive," he said.

source : http://tech. yahoo.com/ news/ap/20091127 /ap_on_hi_ te/us_schools_ cell_phones

Khamis, November 26, 2009

ewebtest


Check this out; Great source for teachers who always having meetings out station.

http://www.ewebtest.com/

Just wanna check your students achievement.

No more excuses, huh?

Selasa, November 24, 2009

Broken English and poor Chinese

Broken English and poor Chinese – Lim Mun Fah

NOV 24 – Unlike their ancestors, young generations from Johor Bahru and Singapore do not emphasise family ties. Even though they are still maintaining certain blood relations, the sense of alienation becomes greater and greater as time goes by.

Sometimes, these young people will look down on each other but inevitably, they also reveal their sense of inferiority in front of each other.

When young people from Johor Bahru go to Singapore, they will find that their command of English is terrible and, thus, they dare not speak English.

Similarly, when Singaporean young people come to Johor Bahru, they always say, shyly: “I’m sorry, my Chinese is not good.”

Young people in Johor Bahru (more appropriately, Malaysia) speak broken English while young Singaporeans speak terrible Chinese. This is the inevitable result of different education policies in the two countries, as well as a fact that must be accepted by the two governments.

Interestingly, after a few decades of bilingual education policy, Singapore found that the English standard of its young generation is fine but the Chinese standard is poor.

It may even affect their competitiveness in the future. Its Minister Mentor Lee Kuan Yew admitted that Singapore was headed in the wrong direction and he vowed to spend the rest of his life correcting the mistake.

After neglecting English for over 30 years, former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad realised the reality that English is, after all, the international language. Therefore, he made a sharp about turn before his resignation and implemented the policy of teaching Science and Mathematics in English.

When Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak took the office, he decided to gradually stop the policy that was hastily implemented in the past. However, it is still a major educational goal for the Malaysian government.

Malaysia and Singapore, with interrelated historical and cultural backgrounds, have to bear the consequences of educational deviations.

As Malaysia had neglected English, its young generation is not able to make good use of English in learning and communications. As a result, the country can only cultivate “kampung champions” who are unable to walk out from their local communities.

As Singapore had neglected Chinese, English has become the “mother tongue” of its younger generation (primary school first year students from English-speaking families have increased to the current 60% from the 10% in 1982). It does not conform to its national interests as Singapore has targeted China’s vast economic market.

In fact, we are committed to enhance our English standard while Singapore is committed to enhance its Chinese standard based on a common objective: a better integration with the world and compete in the international market.

It is going to become a bilingual world. It will be a greater advantage if we can master more languages. But when will our young people be no longer afraid to communicate in English and Singaporean young people, to speak Chinese? 10 years? 20 years? Or 30 years? – mysinchew.com

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-

1) Malaysia insist in dual language policy since independence day! Still, Bahasa is the Formal 1st language, and English is 2nd language that MUST BE taught and learned through out the schooling years which takes 11 years! who's fault is that?

2) In Vietnam, they don't even have English Subject. Every single subjects are taught in Vietnamese language. In Singapore, do they have Mandarin class? so, why so fuss? Just enhance the Subject Course, and all will be fine.

Budak nombor corot

Episod 1

Pada hari pertama masuk darjah 5, Sekolah Rendah Kebangsaan Kg Baru, K.L.

“Siapa dapat periksa nombor satu?” Tanya cikgu Ramlah, guru kelas yang terkenal amat garang. Wan Jamaliah mengangkat tangan dengan bangga. Kawan2 senyum dan cikgu Ramlah pun tersenyum sambil berkata, “Bagus!”

“Siapa nombor corot?” Saya mengangkat tangan dengan jujur. Satu kelas ketawa, dan cikgupun ketawa juga. Ketawa teman2 sudah perkara biasa sejak saya pindah ke sekolah baru ini. Mereka ketawa sebab saya tidak pandai menyebut ‘apple’ dengan betul. Mereka ketawa mendengar loghat saya yang cuba menyebut patah2 perkataan bahasa K.L dengan betul.

Saya tinggalkan kampung sewaktu darjah dua. Setelah pindah ke bandar, saya terpaksa menunggu lama untuk dapat masuk sekolah. Disebabkan faktor umur, saya terpaksa masuk darjah 4. Itupun hanya 3 bulan saja lagi sebelum peperiksaan akhir tahun. Menulis pun masih merangkak2 sedangkan kawan2 lain sudah laju mengira dan menulis. Tetapi mereka kalah dalam subjek Bahasa Melayu mungkin disebabkan saya suka membaca. Subjek kerjatangan juga mendapat markah tinggi mungkin kerana kesusahan hidup yang saya lalui memaksa saya terpaksa pandai kerja tangan bagi membantu keluarga. Jahitan sulam saya atas alas meja kecil warna merah jambu dapat pujian dari cikgu.



Episod 2

Teacher Fatimah berwajah serius dengan rambut gaya Saloma, trend waktu itu, memanggil murid2 yang gagal dalam ujian Bahasa Inggeris untuk datang ke depan.

“Kenapa jawapan kamu semua salah?” Tanya Teacher Fatimah sambil mencampakkan buku ujian bulanan Bahasa Inggeris saya ke meja guru.

Belum sempat saya menjawab, tangannya sudah mencapai cuping telinga lalu menarik-nariknya dengan kuat sambil berkata, “Bodoh, bodoh, bodoh!”

“Saya tak pernah belajar bahasa inggeris, teacher” Jawab saya jujur kerana semasa di kampung saya memang tidak pernah belajar asing itu. Satunya2 ayat bahasa inggeris yang saya hafal ialah ‘I love you Mr. Mahmood’ , ayat dari sebuah lagu Hindustan yang popular masa itu. Itupun masa itu saya tidak tahu maknanya. Bila sudah tahu, sayu malu sendiri.

Deraian ketawa kawan2 sekelas masih terngiang2 sampai sekarang.

Kerana kedua2 peristiwa itu saya bertekad dalam hati untuk tidak diketawakan lagi. Kata ibu saya tidak bodoh. Semasa setengah tahun dalam darjah satu dulu cikgu pernah menawarkan saya untuk lompat kelas tetapi ibu tidak mengizinkan.

“Cikgu Ramlah, saya takkan nombor corot lagi!! Teacher Fatimah, saya akan dapat markah tertinggi periksa penggal akan datang!!! Kawan2, kamu takkan ketawakan saya lagi lepas ini!!!” Saya sekadar menjerit dalam hati..

Tekad itu saya tanam dihati dalam-dalam dan saya paksa diri untuk mencapainya.

Saya pegang kata2 Cikgu Ainon, gurubesar, “Kalau kamu rasa kamu pandai, ingat, ada ramai orang lebih pandai dari kamu. Kalau kamu ingat kamu bodoh, ingat, ada ramai orang lebih bodoh dari kamu.”

Katanya lagi,”Kamu kena rajin baca surat khabar.”

Saya kata, “Ayah tak mampu nak beli surat khabar.”

Katanya, “Kalau kamu beli nasi lemak, jangan buang terus surat khabar yang balut nasi lemak itu. Baca dulu kertas itu sebelum dibuang. Apa saja yang bertulis cuba baca.”

Katanya2 yang terakhir itu amat bermakna bagi saya dalam saya meniti hari2 berikutnya. Bertemankan sebuah kamus dwi-bahasa kecil berkulit hijau yang sudah uzur, hadiah dari seorang pakcik, saya akan membaca apa saja bahan, terutama yang berbahasa Inggeris. Pakcik itu berpesan supaya saya cuba hafal perkataan bahasa Inggeris sebanyak mana yang mampu dari kamus itu. Kamus itu saya bawa kemana saja saya pergi. Ayah dan ibu tidak mampu mengajar apa pun subjek sekolah. Mereka hanya mampu berdoa dan memberi sokongan.

Selepas 3 bulan kena tarik telinga, tekad yang ditanam untuk mendapat markah B.I paling tinggi dalam darjah akhirnya tercapai jua. Ayat ‘I love you Mr. Mahmood’ bukan lagi satunya2 ayat yang saya tahu. Dari nombor corot melonjak nombor 17 dalam darjah.

“Syukur, ya Allah.” Bisik saya dalam hati.

Kata2 ayah, “Li, belajarlah rajin2 sampai masuk universiti sebab ayah tak ada harta untuk ditinggalkan” menjadi pemangkin utama.



Episod 3

Hari itu saya menyambut ayah datang ke sekolah. Peluh bercucuran di dahinya. Hari itu Hari Penyampaian Hadiah. Ayah memang tidak pernah gagal untuk hadir dalam majlis penyampaian hadiah setiap tahun walaupun saya tidak dapat hadiah.

Tetapi kali ini ayah tidak akan pulang dengan tangan kosong. Kali ini ayah boleh senyum puas mendengar anaknya disebut mendapat markah tertinggi dalam semua subjek. Tiga tahun selepas Cikgu Ramlah tertawa melihat saya mengangkat tangan sebagai pelajar nombor corot, kini tekad yang ditanam selama ini tercapai jua. Saya menyerahkan sijil2 itu pada ayah dan kami pulang dari majlis penyampaian hadiah itu dengan menaiki bas Nombor 143.



Episod 4

Tujuh tahun kemudian, semasa saya berjalan dengan ayah di jalan T.A.R, kami terserempak dengan cikgu Ramlah. Saya menghulurkan tangan dan mencium tangannya.

“Wah berjaya juga awak masuk universiti.” Cikgu Ramlah memegang bahu saya dengan senyum, tetapi bukan senyuman sinis kepada murid nombor corot seperti 7 tahun dahulu.

“Awak ambil kursus apa?” Tanya lagi.

“Ambil Sains Genetics, cikgu.” Jawab saya.



Episod 5

Sudah hampir 40 tahun peristiwa itu berlalu, kini saya mempunyai anak2 sendiri. Saya beritahu anak2 saya,”Jangan sekali2 rasa lemah kalau dimarah cikgu sebab itu mungkin boleh jadi pengajaran yang menjadi tiket untuk mencapai kejayaan masa depan. Kalau memang kita salah, minta maaf dari guru yang mendidik kita. Kalau kita tidak salah, beritahu yang benar, dan serahkan saja apa2 pertimbangan yang bakal dibuatnya. Jangan sekali2 menghina guru.”

Saya katakan juga pada anak2 saya. “Tidak ada sebab untuk tidak boleh berbahasa inggeris sebab sejak TADIKA sudah belajar. Enam tahun belajar B.I setiap hari sekolah rendah dan 5 tahun lagi di sekolah menengah. Berbagai buku dan surat khabar ada di depan mata, tanpa terkial2 membaca surat khabar pembungkus nasi lemak. Berbagai kamus tersedia tanpa perlu berusaha mengumpul duit membelinya. Ada tiusyen kalau perlu. Ada tv, ada vcd, ada internet, semua tersedia untuk digunakan untuk belajar.”

Semasa menjadi guru suatu ketika dulu, pernah seorang murid tingkatan 2 berbangsa cina datang mendekati saya untuk memujuk saya supaya jangan berhenti. Dia berkata, “Cikgu, dulu saya benci subjek ni. Sejak cikgu ajar saya, saya dah suka. Saya dah mula dapat markah tinggi. Kalau cikgu berhenti habislah saya.”

Saya cuba memujuknya, “Kamu suka subjek ni sebab kamu sayang cikgu. Kamu sayang cikgu sebab kamu tahu cikgu sayang kamu semua. Cikgu lain pun akan sayang kamu kalau kamu baik macam sekarang. Kita kena bina kasih sayang dengan semua orang supaya kita belajar dengan gembira.”

Kerap saya katakan pada murid2 saya,”Kalau saya marah, saya marah dengan kasih sayang. Kalau saya sayang saya berinya tanpa syarat. Hormati mereka yang lebih tua, sayangi mereka yang lebih muda. Insya Allah, hidup kita akan rasa indah kerana sekeliling kita dipenuhi kasih sayang. ”

Kalau anda seorang guru, sentiasalah memahami perasaan murid sebelum membuat sebarang tindakan. Jangan sekali2 menjatuhkan maruah mereka di depan murid lain kerana suatu hari mereka akan dewasa. Jadikan kasih sayang sebagai penawar semasa berhadapan dengan pelajar. Kita tidak akan rugi apapun apabila mencurahkan kasih sayang pada orang lain, apalagi kalau mereka adalah anak didik kita. Biarlah kita menjadi sebahagian dari arkitek yang membina mereka jadi dewasa dengan sempurna. Kalau mereka berjaya kita akan mendpat pahala selama mana mereka mempraktikkan ajaran kita. Kalau anak2 murid sudi berdoa, maka sudi-sudikanlah pula berdoa untuk mereka sebelum mengajar. Pertembungan doa guru dan murid di atas sana alangkah hebatnya hasilnya.

Episod2 ini menjadi kenangan abadi. Ia adalah episod drama hati bukan drama tv. Yang nombor corot mungkin tidak akan corot selamanya. Kalau bukan kerana ditertawakan kawan2 dan tarikan cuping telinga oleh teacher Fatimah, episod2 kejayaan selanjutnya mungkin tidak terjadi. Kegagalan di awal perjalanan menjadi pembakar semangat untuk perjalanan seterusnya.

(http://blogs.iium.edu.my/martinelli/2009/11/19/budak-nombor-corot/)