Rabu, Ogos 04, 2010

Menamatkan pendidikan Kiasu


‘KIASUISM’
Obsesi semua pihak terhadap ukuran kecemerlangan murid berdasarkan pencapaian bilangan A di dalam peperiksaan semakin menjadi-jadi.
Jika dahulunya budaya kiasu sering membawa kita kepada membayangkan negara jiran, Singapura, kini sikap all-must-win itu sudah semakin membarah di Malaysia hingga ia tidak lagi ditonjolkan pada kegilaan menghimpun tertinggi, terpanjang, terbesar dan terhebat di mercu tanda negara, malah turut mengisi seluruh spektrum kehidupan. ‘Segala-galanya bersifat enjit enjit semut siapa sakit naik atas’!
Seawal usia pra sekolah, murid-murid sudah diheret ke budaya ‘saya masuk kelas A sebab ada yang masuk kelas B’.
Murid yang beroleh keseluruhan A akan disanjung oleh semua peringkat masyarakat dan media. Pelbagai anugerah diberikan dan jumlah mereka menyumbang kepada statistik kebanggaan sekolah, kemudian daerah dan akhirnya negeri ke peringkat kebangsaan. Sedangkan segala liputan terhadap kelompok ‘cemerlang ini’ hakikatnya adalah laporan berkenaan kelompok minoriti kecil berbanding kelompok majoriti dengan pencapaian sederhana yang terus dipinggirkan.
Sekurang-kurangnya dua tragedi besar sudah terpampang di hadapan mata kita kesan daripada obsesi terhadap peperiksaan ini.
TEKANAN PSIKOLOGI MELAMPAU
S. Subashini: kenangan terhadap ‘kegilaan’ sistem pendidikan negara
Lupakah kita kepada berita terburuk sepanjang 2007 apabila S. Subashini, 12, dari Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil Ladang Sempah ditemui mati, membunuh diri kerana gagal mendapat A dalam kesemua peperiksaan UPSR yang lalu.
Sejauh mana isu ini diperbahaskan? Sejauh mana kematian S. Subashini dibedah siasat puncanya? Atau ia hanya sekadar satu isu yang datang dan pergi? Tidakkah gila masyarakat kita hari ini, boleh melupakan kematian seorang anak muda seusia 12 tahun yang mati kerana kurang cemerlang dalam UPSR? Saya yakin jika insiden ini berlaku di negara maju lain, ia sudah cukup untuk menggoncang seluruh sistem negara.
Tekanan psikologi yang dikenakan ke atas murid-murid sebagai ‘kuda pertaruhan’ amat membimbangkan. Apatah lagi, tidak semua pelajar boleh cemerlang dalam orientasi hafalan dan muntahan fakta ke kertas peperiksaan. Ramai juga yang datang daripada kategori hands-on. Mereka mahir di dalam pelbagai bidang kemahiran membabitkan seni, teknikal, vokasional dan lain-lain, namun dipandang rendah kerana tidak berjaya diukur dan pembaris tunggal yang mengukur kualiti manusia di dalam sistem pendidikan kita.
GENERASI ROBOTIK
Kesan kedua yang timbul adalah pada kualiti tenaga manusia yang dihasilkan.
Kesan ini sukar dinilai semasa murid-murid berada di bangku pengajian kerana mereka masih berada di dalam sistem itu dan menjadi sebahagian daripadanya.
Tetapi, selepas menjadi graduan kepada sistem itu, bagaimanakah kualiti mahasiswa dan mahasiswi kita di peringkat pengajian universiti hari ini? Bagaimanakah pengalaman para pensyarah semasa mengendalikan murid-murid ‘cemerlang dengan A’ ini? Malah bagaimanakah statistik pelajar universiti yang terpaksa mengulang tahun atau kecundang di dalam pengajian, biar pun mereka itu adalah cream of the cream semasa di peringkat SPM?
Tidak dilupakan, keluhan demi keluhan pihak Sumber Manusia (HR) di dalam industri.
Bagaimanakah kualiti kemanusiaan warga kerja generasi muda kebelakangan ini?
Mereka mungkin mampu memiliki ijazah dengan CGPA 4.0 tetapi tidak terfikir bahawa untuk menghulurkan pisau kepada orang lain, yang patut diajukan adalah hulu pisau dan bukan matanya.
Common sense?
Logical thinking?
Segalanya semakin membarah.
Sistem pendidikan dan peperiksaan berkomputer kita benar-benar menghasilkan computerised-being. Generasi robot!
MAJLIS PERBINCANGAN MEJA BULAT PEMANSUHAN UPSR & PMR
Justeru saya amat mengalu-alukan hasrat Kementerian Pelajaran Malaysia untuk menilai kembali peranan UPSR dan PMR dalam sistem penaksiran pelajar di negara kita.
Majlis Perbincangan Meja Bulat Pemansuhan UPSR dan PMR telah berlangsung di Putra Jaya pada 27 Julai 2010 yang lalu telah menghimpunkan ramai tokoh pendidikan, ahli politik, ahli akademik IPTA dan IPTS serta NGO. Laporan awal menyatakan majoriti mereka yang hadir ke Majlis Perbincangan Meja Bulat itu mahu UPSR dan PMR dikekalkan tetapi dengan penambah baikan.
“Bagaimanapun, kebanyakan mereka yang hadir mahu UPSR dan PMR dikekalkan, tetapi kerajaan memperbaiki segala kelemahan termasuk meningkatkan kualiti guru,” kata Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Md Dom, selepas mempengerusikan Majlis Perbincangan Meja Bulat Kementerian Pelajaran.
Saya juga bersetuju dengan persoalan yang ditimbulkan oleh Setiausaha Kehormat, Persekutuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah China Malaysia, Poh Chin Chuan yang mahu Kementerian Pelajaran mengumumkan formula alternatif jika mahu memansuhkan UPSR. Sebarang perubahan mestilah berasaskan kepada kajian yang menyeluruh dan tidak bersifat adhocism. Perubahan mesti bersifat holistik dan bukan gunting sana dan tampal sini.
Mangsanya adalah anak-anak kita dan masa depan negara.
Biar apa pun keputusan yang bakal diputuskan nanti, saya mengharapkan agar sistem pendidikan negara kita kembali bersifat STUDENT CENTRIC dan bukannya SCHOOL CENTRIC apatah lagi PPD CENTRIC!
Bakul sampahkanlah segala yang berkaitan dengan reputasi dan kemasyhuran sekolah, rekod perkhidmatan cemerlang pegawai pendidikan atau apa sahaja yang menyebabkan murid-murid itu sendiri bukan lagi satu keutamaan.
Apakah boleh dikategorikan sebagai salah laku yang serius apabila murid yang kurang cemerlang diarahkan oleh pihak sekolah mendaftar sebagai pelajar persendirian demi menjaga peratusan kecemerlangan keputusan peperiksaan? Kepada siapa salah laku ini patut diadukan?
Menyembah peperiksaan…. demikianlah perumpamaannya.
Atau mungkin kata kuncinya, hentikan campur tangan politik dan ‘pasaran semasa’ terhadap pendidikan negara.
Sekolah bukan gelanggang lumba kuda.
Ia tempat memanusiakan manusia.


(Sumber : http://saifulislam.com/)


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


Fikrah:-


1) Nota kosakata Kiasu daripada wikipedia


Kiasu (traditional Chinese驚輸Pe̍h-ōe-jī: kiaⁿ-su) is a Hokkien (a Chinese spoken variant) word that literally means 'fear of losing' (Mandarin Chinese: 怕输). 

This word is so widely used by Singaporeans and Malaysians that it is incorporated into their English vocabulary (in the form of Singlish andManglish). It is often used in describing the social attitudes of people, especially about South East Asian society and its values. Its widespread use is often because these attitudes are common—to not lose out in a highly competitive society (e.g. by above-cited examples), or to the extent of parents imposing heavy study labour on their children in their wish to make them at the very top of all other students. Growing up with this attitude, these students often become ambitious businesspeople, with the desire to be on top in wealth and prestige regardless of whether the most prestigious careers are aligned with their true capabilities.
Kiasu is commonly compared to Kiasi (literally, fear of death) and both are commonly used to describe behaviour where Kiasu or Kiasu-ismmeans to take extreme means to achieve success and Kiasi or Kiasi-ism means to take extreme means to avoid risk.
It is often perceived as part of Ah Beng culture. The comic series Mr Kiasu depicts many examples of kiasu behaviour.

2) Sistem peperiksaan, pada asasnya adalah untuk membuat penilaian secara formatif. Ia berasaskan sistem yang Malaysia teruskan daripada daripada sistem pembelajaran dari UK. Ini mungkin kerana selama ini, kita percaya bahawa sistem dari Britain ini adalah terbaik di dunia berasaskan sejarah kita adalah negara komanwel. Selama 53 tahun kita merasakan yang kita berada dalam kepompong arus perdana dunia, dengan erti kata dalam 'track' yang betul. Dari satu segi, ada kebenarannya. Dari banyak segi yang lain, setelah dunia berkembang dengan adanya perbandingan Kurikulum seperti TIMMS, PISA, dan lain-lain, maka barulah Malaysia tersedar kedudukan kita di pentas dunia. Sudah tiba masanya, kita buka semula persempadanan pendekatan kita dalam melihat 'acuan Malaysia', yang pada hakikatnya, tiada pun acuan. Semuanya, 'copy n paste'. Yang sedihnya, 'rubbish in, rubbish out'. Yang lebih sedih, kita tidak sedar pun. Yang paling sedih, masih enggan untuk berubah! 

3) Sistem pembelajaran yang berasaskan 'kemanusiaan' pula, telah lama disuratkan dalam sistem KBSR, dan KBSM. Bukalah semula lembaran dokumen tersebut dan bacalah keseluruhan 'idea' yang disuratkan pada dokumen tersebut. Pendekatan holistik bina insan seperti pendekatan konstruktivis, penekanan kepada kreatif dan kritis, rekreasi dalam pembelajaran, dan lain-lain pendekatan telah diserapkan semenjak tahun 1980-an lagi. Mungkin ada kebenarannya apabila dikatakan walaupun lirik ini telah ditulis, 'penyanyi'nya masih lagi mengikut susunan lagu lama, cara mereka belajar dulu daripada guru-guru mereka terdahulu. Bukan menyalahkan golongan terdahulu. Jasa mereka tetap dikenang. Al-hasil, wal-asal, ini adalah kesan akibat daripada proses yang panjang itu. Ia perlu dihentikan dan harus dimulakan dan dijenamakan semula. Sistem latihan, pemantauan, dan dalam perkhidmatan (in service) keguruan, perlu disemak semula.(kerana itu, kaedah latihan pendedahan PISMP (Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan) di IPG seluruh Malaysia pada hari ini, (pada pandangan saya) ada masalah kreativiti dan acuan pembaharuan. Ini, isu lain yang boleh dibincangkan kemudian)

4) Harus jelas, kecemerlangan adalah satu kemestian. Dapatan 'A' adalah satu dari 1000 cara untuk membuktikan wujudnya kecemerlangan. Maka, berkejar untuk mendapat 'A', bukan salah sepenuhnya. Soalnya hari ini, HANYA kecemerlangan Akademik sahaja yang diberi tempat dalam sistem pendidikan di Malaysia. Itu pun, berasaskan Penilaian 'Pen and Paper' semata-mata. Bagaimana dengan kecemerlangan sukan, muzik, pemikiran kreatif dan kritis, aktivis kemanusiaan, kerohanian, dan lain-lain kecerdasan yang pelbagai? Allah taala menjadikan semua hambaNya punya kecerdasan. Raikanlah kepelbagaian ini dengan mewujudkan peluang berdikari kepada mereka. Bukan hanya 'Spoon and Feed'. Penumpuan pendidikan yang berorientasikan menyediakan peluang pekerjaan dengan memuaskan HANYA industri di luar sana, juga tidak berkesan. Hakikatnya, industri tidak juga bersedia menerima kepelbagaian ini. Terma 'Industri Pendidikan' sendiri sudah ada yang tidak kena. Pendidikan bukan seerti dengan kilang!

5) Sekadar perkongsian rujukan daripada Laporan Kajian Tugas dan Tanggungjawab Guru KPM, tahun 2007, perbandingan antara negara Kanada, Finland, Jerman, Ireland, New Zealand, Sweden, Perancis, Korea Selatan dan Malaysia; Semua negara tersebut mempunyai 1 peperiksaan awam, kecuali Ireland. Itupun, pada akhir persekolahan peringkat menengah atas. Di Malaysia, kita ada 1 peperiksaan di peringkat rendah (UPSR), dan 3 peperiksaan di peringkat menengah (PMR, SPM, dan STPM). Waktu interaksi dalam persekolahan pula, kesemua negara di atas menggunakan antara 32.50 jam sehingga 40 jam seminggu, manakala Malaysia menggunakan antara 29.60 jam sehingga 34.67 jam seminggu. Dengan kata lain, waktu P&P terhad, menampung jumlah peperiksaan yang banyak! 

Bagi aktiviti ko-kurikulum pula, bagi semua negara di atas, kecuali Korea Selatan, aktiviti ko-kurikulum tidak menjadi tanggungjawab pihak sekolah. aktiviti ini diselaraskan oleh pihak sekolah dengan kerjasama pihak berkuasa tempatan/NGO/pihak swasta. Di korea Selatan, mereka memberi fokus kegitan ko-kurikulum hanya pada sukan bola sepak, bola keranjang, dan tae-kwan do yang dikendalikan oleh jurulatih khas. Begitu juga di Finland, aktiviti ko-kurikulum di sekolah dilaksanakan jika ada permintaan murid yang juga dikendalikan oleh jurulatih luar. Di Malaysia, aktiviti ko-kurikulum WAJIB dilaksanakan dalam Badan Uniform, Sukan dan Permainan, dan Kelab dan Persatuan. Semua guru terlibat dengan aktiviti ko-kurikulum di sekolah.


Jadi, ke mana kita selepas ini?

Jumaat, Julai 23, 2010

Kisah Muthu

MUTHU & THE INTERVIEWER  

Interviewer: 'What is your birth date?' 
Muthu : '13th October.
Interviewer : 'Which year?' 
Muthu : 'Every year
 

               ***** 

MUTHU & HIS MANAGER


The Manager asked Muthu at an interview... . 
'Can you spell a word that has more than 100 letters in it?' 
Muthu replied: 'P-O-S-T-B-O- X.' 

           ***** 

MUTHU & LONDON TRIP
 

After returning from a foreign trip, Muthu asked his wife, 'Do I look like a foreigner?' 
Wife: 'No! Why?' 
Muthu : 'In London , a lady asked me, 'Are you a foreigner?'. . that's why.' 
Wife : ????????? 

         ***** 

MUTHU & TOURIST
 

A tourist from U.S.A. asked Muthu whether any great man was born in his village  ... 
Muthu said , 'No sir, only babies were born here.' 

        ***** 

MUTHU & HIS EXPERIMENT
 

Muthu was doing an experiment with a cockroach. First he cut off one leg and told it to 'WALK! WALK!' 
The cockroach walked. Then he cut off it's second leg and told the same. The cockroach walked. 
Then he cut off the third leg and did the same. 
Finally, he cut off its fourth leg and ordered it walk! 
But the cockroach didn't walk. 
Suddenly, Muthu said loudly, 'I found it. If we cut a cockroach's four legs, it becomes deaf.' 

       ***** 

MUTHU & DRIVER
 

When Muthu was travelling with his wife in a motorised tricycle, the driver adjusted the mirror. 
Muthu shouted, 'You are trying to see my wife, eh? Sit in the back. I will drive.' 

      ***** 

MUTHU GOES TO HOTEL
 

Muthu went into a hotel. To wash his hands, he went to the washbasin. 
Then when he had finished, he started washing the basin. 
Seeing this, the manager asked what was he doing. 
Muthu pointed towards the signboard 
'* WASH BASIN * ' 

    ***** 

MUTHU & INTERVIEWER - FINAL PART
 

Interviewer : 'Just imagine you're in the 20th floor of a building and it's on fire. How will you escape?' 
Muthu: 'It's simple.. I will just stop my imagination. ' 

   ***** 

Oh... Lastly.... I forgot ............ the funniest.... 


At a political rally, Muthu was arrested. 
Why  ????????? ??? 
Because a lady journalist with a badge which read '*PRESS*' pinned on the right part of her blouse walked past him 
... and he did it ! 





>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


Fikrah:-


There are many things that looks very simple, yet there're peoples out there that mis-lead the meaning.


Well, everyone is different... in a way..

Khamis, Julai 22, 2010

Cerita rokok di Malaysia, Iran

Cerita di Malaysia
4 Juta Rakyat Malaysia Ketagih Rokok
KUALA LUMPUR: Kira-kira empat juta rakyat Malaysia, atau 21.5 peratus daripada jumlah penduduk dewasa ketagihan merokok dengan sekurang-kurangnya satu daripada dua lelaki dikenal pasti sebagai perokok, menurut Kajian Morbiditi dan Kesihatan Kebangsaan.
Statistik tersebut menunjukkan 30 peratus kematian akibat kanser dan 90 peratus daripada penyakit paru-paru kronik di negara ini adalah disebabkan tabiat merokok.
Naib Presiden dan Pengurus Besar (Asia Selatan) GlaxoSmithKline Consumer Healthcare Sdn Bhd (GSK), Akhil Chandra berkata, tabiat buruk itu menjadi punca utama banyak masalah kesihatan di negara ini.
"Selain membazirkan wang, merokok membahayakan kepada kedua-dua perokok dan sekunder," katanya kepada pemberita selepas melancarkan produk terbaru GSK, Niquitin di pada Selasa.
....
Fikrah:-
1) 1 daripada 5 rakyat Malaysia adalah perokok.
2) 1 daripada 2 orang lelaki adalah perokok
3) 30% perokok, mati kerana kanser. 
4) 90% pesakit papru-paru adalah perokok.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Cerita di Iran
Tehran, Jul 20: Iran has taken its anti-smoking crusade one step further by now banning smokers from applying for high-ranking executive jobs in the government.

News agency ILNA on Monday, Jul 19 reported that the cabinet has passed the new regulations which prohibits people who smoke or drink alcohol or take any kind of drugs from executive posts.


The regulation, which was passed keeping in mind the mental and physical health of future executive officials, will take effect when signed by President Mahmoud Ahmadinejad.

The new norms are being mainly perceived as part of the Iranian government's anti-smoking campaign as alcohol is already banned in the Islamic nation and drugs are illegal.

If the rejected applicants protest, the final decision is to be made by a medical council from the medical university of their hometowns on whether the required health conditions are met or not, the news agency reported.

(Sumber : http://news.oneindia.in/ )
Fikrah:-
1) Tindakan tegas perlu diambil untuk membuktikan rokok adalah pemusnah diri dan orang sekelilingnya.
2) Berani kah Malaysia?

Selasa, Julai 20, 2010

Lesson from Sweden




This is an abstract of a message from a Malaysian who was on a work assignment at VOLVO in Sweden. 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
 “The first time I was in Sweden, one of my colleagues picked me up at
the hotel every morning. It was September, bit cold and snowy. We 
would arrive early at the company and he would park far away from the
entrance (2000 employees drive their cars to work).

The first day, I didn't say anything, neither the second or third
day.
 
Then one morning I asked him, "Do you have a fixed parking space? I
notice that we park far from the entrance even when there are no other
cars in the lot."

To which he replied,
 
"Since we're here early we'll have time to walk,
don't you think that whoever gets in late will need a place closer to
the door?"
 

Imagine my face.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Fikrah:-
1) Can this EVER happen in our place ???
2) MANY WOULD PARK THEIR CAR RIGHT IN FRONT OR A SPOT CLOSEST TO THE LOCATION THEY WANT TO VISIT AND HAVE NO CONSIDERATION ABOUT OTHERS.  
3) I really have doubt any one of us will ever do it !!!

Isnin, Julai 19, 2010

Komen Ust Mohd Aizam mengenai isu ESQ

KOMEN PERIBADI TENTANG FATWA ESQ MUFTI WILAYAHOleh Ustaz Mohd Aizam bin Mas'od

Beberapa hari kebelakangan ini penulis dihujani banyak pertanyaan berkenaan kedudukan fatwa pengharaman ESQ yang telah diwartakan oleh SS Datuk Mufti Wilayah Persekutuan (SSDMWP) pada 17 Jun 2010. Sebagai seorang yang pernah beberapa kali mengikuti kursus ESQ (sebelum ia dibawa ke JK Fatwa Kebangsaan dan mempunyai Panel Syariah sendiri), menonton video-video dan membaca buku-buku ESQ, penulis merasa terpanggil untuk memberi sedikit komentar berkenaan fatwa yang dikeluarkan oleh SSDMWP tersebut. Lebih-lebih lagi penulis teramat sedih apabila timbul fitnah-fitnah lain berikutan pewartaan fatwa berkenaan. Komentar penulis berkenaan isu ini adalah seperti berikut:-

Pertama: SSDMWP telah melaksanakan tugasnya di bawah kuasa yang telah diberikan oleh Yg Di Pertuan Agong (YDPA) kepadanya. Oleh itu, mempertikaikan mana-mana fatwa yang telah diwartakan bermakna mempertikaikan YDPA. Bagi penulis sekurang-kurangnya bagi mereka yang tidak bersetuju pun,janganlah sampai lupa bahawa setiap wilayah @ negeri di Malaysia ini ada pihak yang bertanggungjawab menjaga dan memelihara kesucian agama Islam. Logiknya, jika seorang ahli agama @ ustaz yang telahpun memiliki ijazah dalam bidang pengajian Islam sendiri pun perlu menghadiri temuduga utk memperoleh tauliah mengajar, apatah lagi 'orang luar' yang bukan dlm bidang agama ingin menyampaikan ajaran agama (walaupun berkonsepkan motivasi) di negara ini.

Kedua: Setakat pengetahuan penulis, tiada lagi fatwa yang dikeluarkan secara semberono oleh mana-mana institusi fatwa di Malaysia. Semuanya sudah tentu berasaskan satu kajian yang konkrit dan menyeluruh serta diputuskan melalui musyawarah oleh golongan yang berkeahlian. Hujjah-hujjah mengapa fatwa itu dikeluarkan jelas disebutkan di dalam kertas pewartaan. Sama ada ia dipersetujui atau tidak, itulah penemuan dan dapatan yang terhasil daripada kajian dan ijtihad yang dilakukan.

Ketiga: Fatwa pengharaman sesuatu perkara tidak semestinya merujuk kepada haramnya sesuatu perkara itu pada zatnya. Kadang-kadang ia lebih bertujuan untuk menyekat jalan-jalan yang mungkin akan membawa kerosakan pada masa-masa akan datang atau disebut sadd al-zara'i'. ESQ tidak boleh menafikan bahawa kini mereka mempunyai dua versi yang berbeza. Versi pertama iaitu sebelum ditegur dan belum mempunyai panel syariah sendiri. Versi kedua iaitu selepas ditegur dan telah melantik Panel syariah. Hanya Allah SWT yang Maha Mengetahui adakah ESQ benar-benar telah menerima 'perubahan versi' itu atas dasar ia menyalahi aqidah dan syariah..atau. .ESQ hanya mengubahnya kerana itu kehendak 'client' di Malaysia. Wallahu a'lam.

Keempat: Alasan yang mengatakan bahawa "tiada apa-apa keraguan pada ESQ kerana saya sendiri telah mengikuti kursus tersebut" tidak boleh diterima bulat-bulat untuk menjustifikasikan bahawa ESQ itu 100 persen halal. Orang yang mengkaji ESQ hanya dengan mengikuti kursus-kursus ESQ tidak akan menemui 'apa sebenarnya sumber ilmu' ESQ. Apa yang ada di dalam kursus tersebut hanyalah metodologi penyampaian ESQ berserta aspek teknikalnya sahaja. Tetapi ideologi pengasasnya bagaimana? Apa alirannya? Siapa gurunya? Apa sumber ilmu dan rujukannya? Oleh itu, penulis berpandangan SSDMWP bukan hanya menilai ESQ melalui kursus-kursus yang dijalankan tetapi yang lebih penting 'sumber ilmunya' iaitu melalui buku-buku karangannya dan tuan gurunya.

Kelima: ESQ bukan lahir sebagai satu kursus motivasi biasa seperti tanggapan sesetengah pihak. Ia bermula dengan satu teori yang dikarang oleh Ary Ginanjar melalui bukunya 'Membangun Kesuksesan Berdasarkan 5 Rukun Iman dan 6 Rukun Islam' pada 2001, diikuti dengan buku 'ESQ Power' dan 'ESQ: Rahsia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi dan Spiritual'. Buku-buku ini sepatutnya menjadi kajian utama para pengkaji ESQ kerana di sinilah bermulanya ESQ dan ESQ  tidak akan wujud jika tiada 'ideologi' yang terkandung di dalam buku-buku ini. Ideologi bukan sesuatu yang mudah untuk dikompromi, walaupun isi kandungan ini telah dibincangkan oleh Panel Kajian Aqidah JAKIM & Panel Pemantau JK Fatwa dengan Ary Ginanjar, tetapi ESQ tidak pernah membuat perakuan bahawa ideologi yang wujud dalam buku tersebut adalah menyalahi aqidah sebaliknya hanya bersetuju untuk menukarkannya dengan versi baru yang 'Malaysia compliance'. Penulis tidak pasti adakah modul ESQ di Indonesia atau di tempat-tempat lain telah diubah seperti apa yang wujud di Malaysia? Jika yang diubah hanya ESQ versi Malaysia bermakna ESQ hanya menurut 'Malaysia compliance' bukan 'Syariah compliance'! 

Keenam: Orang yang 'bukan ahli' janganlah terlalu cepat melatah dalam isu agama sehingga ke peringkat memperlekehkan institusi fatwa atau mufti. Alasannya hanya mufti wilayah yang mengeluarkan fatwa tetapi mufti lain tidak. Bagi penulis, tindakan SSDMWP sememangnya tidak popular di kala ESQ diterima baik oleh ramai tokoh agamawan dan pelbagai pihak. Tetapi sejarah telah membuktikan, apabila ia melibatkan isu 'ideologi' yang sukar dilihat oleh zahir mata kecuali oleh mereka 'yang ahli', maka tidak hairan jika ada fatwa yang menongkah arus. Ia tidak berbeza dengan tindakan Imam al-Ghazali yang mengkafirkan al-Farabi dan Ibn Sina ketika masyarakat memuji kedua-dua mereka sebagai tokoh matematik, politik dan perubatan. Al-Ghazali mengkafirkan mereka kerana pengaruh pemikiran falsafah yang meresap ke dalam ideologi mereka dalam bab ketuhanan yang menyeleweng daripada aqidah Islam yang sebenar (Rujuk kitab al-Munqiz min al-Dhalal atau Tahafut al-Falasifah) . Bagi Imam al-Ghazali kesalahan kedua-dua tokoh itu adalah muktamad, bagaimanapun Ibn Rusy menolak pandangan al-Ghazali dalam kitabnya 'Tahafut al-Tahafut' dengan menghujjahkan bahawa kesalahan kedua-dua tokoh itu bukan perkara yang muktamad (qat'iy). Adakah dengan pengkafiran al-Ghazali terhadap al-Farabi dan Ibn Sina boleh menjatuhkan martabat keilmuan al-Ghazali? Penulis tidak fikir mana-mana 'orang berilmu' yang memahami tradisi keilmuan akan mengatakan begitu.

Ketujuh: Bidang perbahasan ESQ bukanlah berfokus kepada isu syariah semata-mata, ia lebih kepada perbahasan ilmu falsafah, usuluddin dan pemikiran Islam. Para ulama yang pakar dalam bidang ini sepatutnya diberi ruang yang seluas-luasnya untuk membongkar segala-galanya tentang ESQ. Mereka lebih berhak untuk memperkatakan tentang ESQ kerana mereka adalah ahli dalam bidang tersebut. Selain memahaminya dari konteks agama Islam, penguasaan terhadap teori dan falsafah Barat juga amat penting bagi memastikan kita tidak tertipu di sebalik pelbagai istilah dan teori yang diketengahkan. Sebagai contoh, penulis tidak fikir semua orang memahami apa itu perrenial philosophy dalam perbahasan Barat. Satu falsafah ketuhanan yang amat halus dan licik dan boleh meresap dengan mudah tanpa disedari oleh penganut agama itu sendiri.     

Kelapan: Seorang ahli ilmu tidak sewajarnya menilai ESQ hanya pada zahirnya. Ia seperti mengatakan, "adakah kita mahu mengharamkan ESQ sedangkan ESQ telah banyak mengubah orang yang tidak solat kepada bersolat, tidak bertudung kepada bertudung... dll". Bagi penulis, kalau ini hujjahnya maka apa salahnya 'Syiah' dan 'al-Arqam', bukankah kumpulan-kumpulan ini amat indah pada zahirnya. Tetapi apabila ideologinya dibongkar, di sana jelas terlihat kedangkalan pegangan mereka. Mungkin ini yang menjadi keutamaan SSDMWP ketika memutuskan fatwa tersebut.

Kesembilan: Bila dibuat perbandingan antara ESQ versi asal dan versi yang diubah, penulis dapati tiada lagi keistimewaan ESQ. Dulunya konsep pencarian, suara hati, asimilasi sifat tuhan, God Spot dan rumus Zero Mind Process menjadi hardcore subject dalam kursus ESQ. Tetapi kini fokus ESQ lebih kepada monolog-monolog yang meruntun hati para peserta untuk menangis. Kelebihan teknikal seperti penggunaan layar besar, kesan bunyi, pencahayaan dan kepakaran berpidato digunakan oleh para trainer untuk mengujudkan suasana sedih hingga menyentuh hati para peserta. Bagi penulis, jika ini yang menjadi kelebihan ESQ, ia bukanlah isu besar yang perlu dipertahankan sangat. Ia tiada beza dengan para pakar motivasi di Malaysia, cuma bezanya hanyalah 'persoalan teknikal dan metodologi penyampaian' .

Kesepuluh: Bagi individu yang was-was sama ada mahu menyertai ESQ atau tidak. Nasihat penulis adalah seperti sabda Baginda SAW: "Tinggalkanlah perkara yang meragukan kepada perkara yang tidak meragukan". Insya-Allah kita akan selamat dan keluar daripada segala bentuk syubuhat, khilaf atau segala keraguan. 




Sebagai rujukan semua, di sini adalah beberapa keraguan yang pernah ditimbulkan terhadap ESQ berdasarkan kitab rujukan utama mereka (yang akan dibekalkan secara percuma kpd setiap peserta kursus-versi lama):-


Mengiyaskan kurniaan kenabian para Nabi dengan pencarian manusia (Ary Ginanjar)

Mentafsirkan nama-nama Allah sesuai dengan sifat manusia sebagai 'barometer'
Nabi SAW memimpin manusia dengan suara hati (di mana letaknya wahyu?)

Nabi SAW pemimpin yang paling banyak menggunakan logik & suara hati akal bukan mukjizat2

Mengapa berhujjah dengan pejuang 'Global Ethic' yang jelas membawa faham pluralisme agama?

Mengapa berhujjah dengan aliran sesat kod 19 tajaan Rashad Khalifah?

Rumus ZMP boleh menghasilkan 'kekuatan luar bisa' termasuk mukjizat & karamah (spt kisah Kapt Razak)
   
Wallahu a'lam.

Ahad, Julai 18, 2010

Who Needs a PhD? Four Jobs That Pay Well Without a Degree

Who Needs a PhD? Four Jobs That Pay Well Without a Degree

Out one night recently, I got swept up in the mood and hopped behind the bar. There I was, slinging gin and tonics, beers, and vodka-cranberries, and having a blast. Who knew I’d be cut out for that kind of job—and who knew I’d make so much money in tips? My flirtation with life as a barmaid got me thinking: what other “laid-back labor” jobs offer hefty pay?


One Man’s Trash Is Another Man’s Treasure
According to a 2010 update of Mish’s Global Economic Trend Analysis, Seattle trash collectors make an annual salary of $109,553. This number varies from city to city across the United States, but municipal workers are generally paid very well for doing the dirty work. In New York City, the Department of Sanitation reports that the current starting salary for a sanitation worker is $31,200 per year, with a labor agreement in place that provides for periodic increases to a maximum of $67,141 after five and a half years. In addition to the basic annual wages, New York City sanitation workers may also earn differential payments based on their specific assignment and the overtime they work.


Gas in the Tank, Money in the Bank
My dad always warned me that mechanics would charge me an arm and a leg. I’m sure he was just being paranoid, and that most mechanics are honest and professional workers, but compared with others at their education level, they do rake in the dough. According to the Bureau of Labor Statistics, mechanics make a mean hourly wage of $18.05 ($10.80 more than the national minimum wage) and a mean annual wage of $37,450. The job requires, at most, a vocational or associate’s degree from a community college; mechanics learn most of the precise skills of their trade on the job.


Knock on Wood
I would have married Johnny Cash no matter what he did for a living. If he had been a carpenter, I probably wouldn’t have had to settle for less, since carpenters bring home a nice wad of cash: on average, $20.64 per hour and $42,940 per year, according to the Occupational Outlook Handbook for 2010–2011. Their wages vary by industry, with residential building construction employees earning the most money, and industrial employees the least.

(Source : http://www.divinecaroline.com/)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-

1) Kerja dan tugasan yang bersifat 3D (Dangerous, Dirty, Down) adalah bidang tugasan yang diistilahkan sebagai pekerja 'mahir'. Bidang tugasan sebegini, biasanya memerlukan kemahiran dalam 'guna tangan' aka 'hands on'. Logik akal adalah diletak pada tempat kedua, dan mungkin ke lapan.Dengan kata lain, banyak lagi tugasan yang membolehkan seseorang mampu mendapat pendapatan yang hebat dengan tidak memerlukan pencapaian akademik yang tinggi.

2) Soalnya, belajar di sekolah bukan sahaja bererti untuk tujuan melahirkan tenaga mahir semata-mata. Ia juga adalah platform untuk menjadi orang yang boleh mengikut arahan, mampu berkerja dalam satu pasukan, dan membina peribadi mulia insani. Ukuran kejayaan tidak diukur semata-mata dengan tangga gaji atau pendapatan seseorang. Kejayaan adalah suatu titik tertinggi dalam sasaran berkhidmat dengan memberi manfaat kepada umat manusia, dan menjadi hamba Allah yang bertakwa. Itulah kejayaan yang sebenar.

Sabtu, Julai 17, 2010

7C peribadi isteri yg patut dijauhi

C1. CABAR
Isteri nie kalau bergaduh dengan suami mulalah kata "Kalau awak berani cubalah [cabar suami cari perempuan lain]! Dr Fadillah kata JGN CABAR SUAMI ... nanti suami buat betul-betul isteri juga yg putih mata ...

C2. CABUL
Perbuatan & kata2 isteri yang tak sopan (isteri hilang sifat malu) seperti keluarkan kata2 yg tidak baik pada mertua ...

C3. CELUPAR
Celupar nie suku-sakat cabul juga. Isteri selalu cakap yg kotor, mungkin kadang2 terlepas cakap ...

C4. COMOT
Isteri bila nak keluar rumah aje baru nak comel tapi kat rumah comot. Suami pula di opis dok nampak yg comel2 aje ... Ade isteri kata - mekap untuk suami, ... tapi kat rumah tak mekap pun ...

C5. CEMBURU
Suami lemas kalau isteri cemburu berlebih-lebihan ... sikit2 dok telefon suami kat opis. Suami baru balik kerja dah kita tanya macam-macam. Suami balik lewat overtime dah syak yg bukan2 ...

C6. CEREWET
Suami tak suka bila isteri cerewet tak bertempat

C7. CINCAI
Buat kerja rumah cincai, masak cincai, kemas rumah cincai, jaga anak cincai ... Dr Fadillah kata suami paling benci bila isteri cincai jaga anak ... anak dah masuk longkang tapi mak dok lepak depan tv lagi ...


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Fikrah:-








7C ni lambang keperibadian muslimah yang lemah akhlaknya ... Berpelajaran tinggi belum tentu tinggi akhlaknya. Tapi kita ni insan yg mudah lupa & lalai ... ada masa2 tertentu, mungkin juga kerana sifat suami & keadaan sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 7C tu ...