Isnin, Julai 09, 2012

Contoh P&P Matematik strategi konstruktivisme

Mathematic Lesson for Thinking

Perihal Masa Depan Pendidikan: Konteks Bahan Sokongan P&P

Kebergantungan kepada buku teks rasmi sebagai bahan sokongan utama dalam pembelajaran menimbulkan kejumudan dalam melestarikan bahan sumber yang ada di mana-mana dan lain-lain sumber pembelajaran seperti di internet, buku-buku akademik antarabangsa, dan lain-lain sumber yang bersifat berasaskan teknologi. Kebergantungan ini jelas apabila di KPM, terdapat Bahagian Buku Teks, suatu bahagian yang khusus untuk membina dan menguruskan buku teks yang ongkosnya memakan jutaan wang ringgit. Begitu juga masa yang diperlukan untuk menghasilkan satu-satu buku teks. Ini tidak termasuk sekiranya terdapat isu-isu luar jangka seperti kesalahan ejaan, fakta, konsep dan perlanggaran sensitiviti yang akhirnya menambah tugas dan akauntabiliti berpusat kepada KPM. Bahan sumber sokongan lain seperti CD dan penghasilan daripada Bahagian Teknologi Pendidikan juga menambah ruang lingkup tugas KPM yang pastinya berniat murni dan harus dipuji. Persoalannya bukan kepada objektif penghasilan, tetapi kepada keberkesanan penggunaan di dalam bilik darjah. 

Justeru, satu mekanisme yang lebih luwes (fleksible) namun efisien perlu difikirkan; Mengambil model pembelajaran di peringkat Kolej dan Universiti; yang mana pensyarah dan pihak universiti menyediakan senarai cadangan bahan/buku yang perlu dimiliki murid sebagai teks utama di dalam kelas; ini memungkinkan murid untuk lebih berdikari dalam mendekati gudang buku, pusat sumber, dan bahan internet yang pastinya lebih luas pengisian ilmunya di samping latihan terbaik dalam menggunakan teknologi terkini dalam pendidikan. Fungsi bahagian dalam kementerian boleh digabung dan dikecilkan sebagai Bahagian untuk membantu guru/sekolah menyediakan bahan tersebut secara hands-on atau lebih dekat dintegrasikan dengan badan seperti Perpustakaan Awam di setiap negeri. Secara tidak langsung, transformasi bahan sumber akan juga merancakkan kembali Perpustakaan sebagai tempat sumber ilmu yang disegani dan didekati golongan murid sekolah.

Lain-lain faedah sudah tentunya kepada kredibiliti guru sebagai pakar sumber pembelajaran yang mampu menyediakan dan mencadangkan murid apa yang terbaik untuk bacaan mereka yang seterusnya dapat disesuaikan dengan kaedah dan strategi Pembelajaran dan Pengajaran guru di kelas masing-masing. Bukankah kali ini guru akan mentaksir sendiri pencapaian murid masing-masing? Maka, ini merupakan kaedah dan strategi yang baik yang boleh diguna pakai untuk aplikasi self-learning (Belajar sendiri), self-assess (Taksir sendiri) dan self-access (Capai sendiri). Sebagai makluman, salah satu unsur penting dalam Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) adalah penilaian terhadap proses pembelajaran murid, bukan sekadar terhadap hasil akhir pembelajaran.


Artikel ditulis untuk dihantar kepada myedureview.com
Dihantar pada 10:36 pagi, 9 Julai 2012

(https://groups.google.com/forum/?hl=en&fromgroups#!topic/myedureview/IJixS3W5o00)

Perihal Masa Depan Pendidikan Negara : Konteks Keguruan


Malaysia perlu menaik taraf kependidikan di malaysia dengan mengiktiraf dan menghargai modal insan yang berpengetahuan sedia ada untuk menjadi pendidik di sekolah-sekolah kebangsaan setanding dengan negara-negara maju. Negara-negara maju terutama yang mempunyai sistem pendidikan terbaik di dunia seperti Finland, Singapura, atau Taiwan, telah meletakkan syarat asas untuk menjadi guru dengan mempunyai kelayakkan sekurang-kurangnya ijazah sarjana. Malahan, bagi mereka yang mempunyai ijazah doktor falsafah, diletakkan untuk mendidik kanak-kanak di peringkat pra-sekolah. Malah, kerjaya keguruan menjadi idaman dan cita-cita utama anak-anak kecil di sana.
Dalam SBPA dan kini SSM Yang Ditambah Baik, skim yang ditawarkan dalam perkhidmatan awam dalam sektor pendidikan, bermula dari lepasan PMR, sehingga ijazah pertama sahaja. Ini bermakna, sekiranya seorang guru di sekolah mempunyai ijazah yang melebihi ijazah pertama, gred gaji yang diterima adalah sama, tidak mendapat apa-apa kenaikan tangga gaji atau apa-apa kelebihan dari aspek senioriti atau kekananan. Ini sangat ironik kerana dalam sektor pendidikanlah sewajibnya meletakkan standard yang tinggi untuk pendidik dan pada masa yang sama menyediakan dan mengiktiraf peluang kenaikan pangkat berasaskan kesarjanaan yang sudah pastinya berlandaskan faktor keilmuan. Adalah lebih wajar untuk mempertimbangkan skim yang bermula daripada lepasan STPM / Diploma sehinggalah kepada Ijazah doktor falsafah. Lantaran itu, apalah kiranya cadangan untuk diberikan insentif kenaikan tangga gaji tertentu, 4 hingga 8 tahun untuk pemegang ijazah sarjana atau permulaan DG48, dan kenaikan 8 hingga 12 tahun untuk pemegang ijazah doktor falsafah atau permulaan DG52. Alternatif lain mungkin ada laluan kerjaya lain yang boleh difikirkan. 
Di negara maju, kesarjanaan yang tertinggi seorang guru akan ditempatkan untuk mendidik murid pra-sekolah dengan alasan untuk memberikan asas (foundation) yang kukuh sebelum memasuki pendidikan perdana. Pengistilahan ‘perdana’ di sini dinisbahkan kepada peringkat ‘sekolah rendah kebangsaaan’ bagi penggunaan biasa di Malaysia. Istilah ini menjadi satu lagi ironi dalam pendidikan kebangsaan. Bagaimana ‘primary school’ apabila diterjemahkan menjadi ‘sekolah rendah’? Daripada aspek falsafahnya, bukankah terdapat perbezaan bumi-dan-langit antara nilai ‘perdana’ dan ‘rendah’?

Artikel ditulis untuk dihantar kepada myedureview.com
Dihantar pada 10:13 pagi, 9 Julai 2012

Selasa, Julai 03, 2012

Ringkasan Kenyataan Sikap ABIM dari April 2012 sehingga Jun 2012

Ringkasan Kenyataan April Hingga Jun 2012

Perfect practice (Amalan Terbaik)

"Productivity is down but everyone is busy; maybe we just need to hire more people."


You've heard the old adage, "practice makes perfect." 
This ancient bit of wisdom was passed along for generations. 
It was generally accepted as truth until challenged in the 1960s by Vince Lombardi, the legendary coach of the Green Bay Packers, Lombardi said, 

"Practice does not make perfect" 
"Only perfect practice makes perfect."

Thus, developed the perfect practice!

Ahad, Julai 01, 2012

Cerita Ketua Kampung dan Cerita Perompak

Cerita 1
Satu kumpulan penduduk yang tinggal di sebuah kampung berpakat melantik salah seorang dari mereka menjadi Ketua Kampung. Kerana kedudukan kampung tersebut yang jauh dari bandar menyukarkan mereka dalam urusan jual beli, maka mereka kemudiannya mengutip duit dari setiap anggota dan diserahkan kepada ketua mereka untuk membeli makanan di bandar berhampiran. Ketua ini mengambil 30% untuk dirinya dan menggunakan baki 70% itu untuk membeli makanan. Setelah dibeli maka diserahkan kepada anggota lain untuk memakannya. Maka ada yang bertanya, “kenapa sikit sangat?” Ketua itu menjawab,kamu sepatutnya berterima kasih dengan apa yang telah saya berjaya belikan untuk kamu. Di kampung sebelah sana, habis semua duit diambil oleh ketua yang mereka lantik! Di sini sekurang-kurangnya kamu dapat juga makanan!






Cerita 2
Pada masa yang sama, sebuah rumah di kampung yang berhampiran telah dimasuki perompak. Setelah mengikat tuan rumah sekeluarga maka perompak tersebut mula mengaut barang kemas dan wang yang dijumpainya. Tuan rumah yang diikat mula mengutuk perbuatan tersebut dan menyatakan bahawa perbuatan mencuri harta keluarganya adalah zalim dan tidak bertamadun. Lalu dengan satu nafas perompak itu menjawab, “kamu patutnya bersyukur kerana saya tidak bawa lori dan curi seluuuruh isi kandungan rumah kamu! Saya berbaik hati meninggalkan TV serta peti sejuk dan saya tidak mencederakan ahli keluarga kamu. Kalau pencuri lain, habis licin dia kerjakan kamu!”

Petikan dari blog khalidsamad.com
(Sumber : http://www.khalidsamad.com/2012/06/sketsa-jumaat-ketua-kampung-perompak.html)


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Fikrah:
Cerita-cerita sebegini sememangnya perlu sebagai pencerahan kepada masyarakat. Berfikir dalam naluri asas sebagai seorang insan; lebih mudah dan hakiki daripada memberi fakta atau butiran yang panjang lebar... Apabila sudah faham premis yang ini, baru boleh buka kitab selanjutnya.

Selasa, Mei 29, 2012

Orang Muda, Perubahan dan Jihad

Menjadi orang yang biasa tetapi kotak fikir diri sentiasa berfikir secara luar biasa. Natijah kepada tindakan adalah juga luar biasa. Bukan bermakna lebih baik, bukan juga bermakna tidak baik; bukan itu soalnya. Yang pelik dan jelik, bukan bermakna salah. Yang pelik barangkali membawa obor kebenaran yang tidak pernah diungkaikan sebelum ini. Bukankah nabi SAW adalah pelik dengan membawa ajaran untuk mentauhidkan Allah. Sedangkan sebelum itu, bertuhan banyak dengan mentaati dan menyembah nenek moyang adalah tradisi yang patut dan sepatutnya diikuti tanpa banyak soal. Adalah lebih pelik dengan membawa fenomena masyarakat membaca sedangkan dalam waktu itu terbatas dengan masyarakat oral semata-mata. Itulah kisah pelik dalam masyarakat.Yang utama dan penting, carilah kebenaran waima pelik sekalipun di mata manusia.

Orang muda perlu menjadi kelompok umat perobah umat. Kelompok yang berfikir di luar minda kebiasaan dengan tekad mencari dan menegakkan kebenaran dan keadilan sosial. Fikir secara besar. Fikirkan dan capai keadilan sosial agar terbina suasana yang mampu membantu diri menjadi lebih baik dan akhirnya menjuarai kebenaran dan keadilan individu. Dengan kata lain, hak individu atau istilah yang popular, hak asasi individu hanya akan dapat diperjuangkan setelah keadilan umat dapat dilunaskan. Menjadi orang berbeza bukan kerana ingin berbeza. Tapi, biasanya, yang benar itu tidak popular. Yang popular itu biasanya tidak benar. Yang majoriti itu biasanya ada yang tidak kena. Biasanya begitu. Bukan pastinya begitu, cuma biasanya saja. Pendek kata, jangan mudah gembira apabila berada dalam kelompok ramai. Tidak pula bermakna minoriti itu benar. Ramai atau sedikit sebenar-benarnya tidak memberikan apa-apa makna dalam soal mencari kebenaran dan keadilan.

Sejarah manusia tertulis bahawa dunia berubah atas tangan kelompok muda. Baik dari awal mula Adam sehinggalah dunia melihat kebangkitan rakyat Arab yang barat memanggil sebagai Arab Spring, satu konotasi yang menunjukkan lonjakan maksimum apabila ditekan-tekan sebegitu rupa. Begitu juga dengan sejumlah sejarah tamadun besar dunia yang lain. Orang muda adalah kunci kepada perubahan umat. Dengan kata lain, orang muda perlu bawa agenda perubahan. Orang muda harus dan perlu sinonim dengan perubahan; Tradisi orang muda adalah berubah! Bukan sekali-kali mengekalkan tradisi orang yang pernah muda dahulu pada tika mereka sudah tua. Justeru, suatu tamadun perlu bimbang sekiranya orang muda mereka tidak mahu berubah dan peduli dengan umat mereka. Apa lagi apabila membawa budaya suka-suka atau hedonisme yang mana juga adalah budaya lama masyarakat jahiliah yang rosak dan merosakkan umat.





Justeru, perubahan apa yang membawa kepada kemajuan yang mana menjurus kepada kebenaran dan keadilan? Sudah tentu jawapannya ada di dalam Al-Quran. Memahami bahawa perkara pertama yang diwahyukan kepada Nabi SAW adalah berkenaan dengan membaca. 'Bacalah dengan nama Tuhanmu.." dan seterusnya sehinggalah 'yang mengajar dengan pena'. Perhatikan dengan teliti; tema yang dibawa adalah membaca. Perhatikan isu umat pada tika itu; jelas adalah isu kemunduran, perpecahan, dan tiada ilmu baru dicipta dengan mengekalkan amalan nenek moyang mereka. Umat pada waktu itu adalah umat lisan. Umat yang menghafal dan berpuisi apa yang mereka dengarkan, dan diperturunkan kepada generasi selepas itu dan begitulah seterusnya.

Sehinggalah nabi SAW membawa desakan untuk membaca. Baca apa kalau tiada apa yang hendak dibaca. Maka, seterusnya didesak juga dengan menghasilkan ilmu dan mengajar ilmu dengan bahan bacaan yang ditulis; analoginya adalah dengan menggunakan pena. Suatu alatan yang sangat penting bagi merekod dan menterjemah sebarang maklumat yang berlaku dalam minda, melalui proses berfikir. Melalui panca indera, ditambah dengan panduan syariat serta contoh ar rasul, maka, akan terhasillah dan terciptalah makna yang meresapi ruh manusia atau apa yang dipanggil ilmu. Apa sahaja isu yang timbul dalam masalah umat, jawapannya ada dalam Al-Quran. Quran bukan sekadar di baca dan dialunkan dibibir, malah untuk difikirkan sedalam-dalamnya dalam konteks tertentu dalam isu umat. Konklusinya, perubahan kepada kebenaran dan keadilan adalah perubahan yang berlandaskan kepada pemikiran dan seterusnya diterjemahkan kepada tindakan. Tindakan yang berpaksi kepada kebenaran dan keadilan sudah pasti membutuhkan pertolongan Illahi; Itulah manifestasi jihad. 


Isnin, Mei 21, 2012

Effective meeting

"There's no way we can come to a decision yet - this meeting has only lasted 30 minutes."





Three Steps to a Successful Meeting:

Your meetings will be shorter and more productive if you use this simple formula.
  1. Create an agenda ahead of time. Display it on the conference room projector
  2. Assign action items to each person in real time, displaying the agenda in visual format. Everyone in the meeting sees the action item assigned. There is no room for different interpretations of action taken and the person assigned the task is publically accountable for completing it.
  3. Distribute the action item document, in visual format (which becomes the minutes of the meeting), to each attendee.

Ensuring that a Meeting is Profitable


A successful meeting is one that produces real, tangible results. Schedule a follow-up meeting. Start it by displaying the same action item document publicly. Review the status of each action item. Anyone who has promised to get something done is now accountable to everyone else. You'll soon find that:
  • Meetings are shorter and to the point.
  • What's promised actually gets done.
  • Everyone is on the same page.


(Source: SmartDraw template advertisement)