Rabu, September 09, 2009

Ihya Unnahar Imarah Ramadhan 1430H

Banner program; (boleh diguna semula tahun depan :-)


Ustaz Azman mengimamkan solat sunat Dhuha dan Tasbih.


Peserta wanita mendengar dengan khusyuk


17 Ramadhan 1430 Hijrah, bersamaan 7 September, 2009, hari Isnin. Dalam keheningan pagi hari Nuzul Quran, di mana seluruh sekolah di negeri Selangor bercuti, kelibat remaja-remaja dalam lingkungan umur 13 sehingga 18 tahun, datang seorang demi seorang, sehinggalah sejumlah 70 orang peserta dan 10 fasilitator berkumpul, seterusnya mulakan majlis ilmu meraikan hari siang dalam Ramadhan (ihya un-nahar). Bertempat di Balai Taqwa, SMK Telok Panglima Garang, program ini dapat dijalankan dengan kerjasama PAID Kuala Langat, dan ABIM negeri Selangor.

Sekalung penghargaan kepada Panitia Pendidikan Islam SMKTPG, terutama tuan pengetua, Tuan Nordin b Saad atas sokongan dalam menjayakan program ini. Memang benar, ia dimulakan dengan keadaan yang sangat saat akhir. Namun atas komitmen dan kesungguhan yang ditonjolkan oleh 12 orang urusetia program, yang juga bekas peserta KKPI (Kem Kepimpinan Pelajar Islam) sentuhan dari PEPIAS satu ketika yang lalu, serta kerjasama erat dari sahabat ABIM Kuala Langat menjadikan program ini satu kenyataan. Alhamdulillah..

Sekalung penghargaan juga kepada Ustaz Nazar(PAID), Ustaz Azman, Saudara Kamarul Azami, Saudara Khairudin Abas, Ustaz Mohd Zawawi Ahmad Mughni dan keluarga, Saudari Syida, Cikgu Kowangid, Cikgu Hjh Muna, Cikgu Shela, dan sahabat ABIM Kuala Langat, atas usaha kalian bagi membantu memudahkan urusan dan melancarkan program ini. Semoga Allah Taala memberikan kita semua ganjaran pahala untuk dibawa ke akhirat nanti.

Sebagai rekod, antara isi modul dalam program ini adalah seperti berikut:-
  1. solat Tasbih, dan solat Dhuha, serta tazkirah - Ustaz Azman
  2. Iktibar Ramadhan - Saudara Kamz
  3. Tahsin Solat - Saudara Kamz dan Cikgu Radin
  4. LDK Amali solat dan Fardhu Ain - Fasilitator Syabab Kuala Langat (PEPIAS)
  5. Isu semasa Remaja - Cikgu Radin
  6. Solat Maghrib - Saudara Khairudin
  7. Solat Isya dan Tarawih - Cikgu Kowangid
  8. Tazkirah - Uztaz Zawawi
  9. Penutup - Tuan Nordin Saad (Pengetua)

Peserta sedang mendengar ceramah dengan penuh perhatian.



Peserta sedang bertadarus Al-Quran





Iftar bersama dengan YDP ABIM Selangor

Tiada ulasan: