5) Jadikan iktibar dan pengajaran tentang kisah tazkirah 'pokok' seperti filem di atas. Kenyataannya ringkas, namun, di sebalik hadis yang ringkas itu, paling penting untuk dengar dan tonton sehingga akhir.
Isnin, Ogos 24, 2009
15Malaysia
5) Jadikan iktibar dan pengajaran tentang kisah tazkirah 'pokok' seperti filem di atas. Kenyataannya ringkas, namun, di sebalik hadis yang ringkas itu, paling penting untuk dengar dan tonton sehingga akhir.
Ahad, Ogos 23, 2009
Catatan untuk aktivis dakwah (sempena Ramadhan)
Ana mendoakan semua sahabat perjuangan dan aktivis dakwah berada dalam sikon sihat wal afiat dan sejahtera. Di dalam suasana bencana wabak penyakit bergentayangan sekarang ini eloklah kalau kita meningkatkan amalan spiritual memohon perlindungan dari yang Maha Esa lebih dari biasa.
Sempena kedatangan bulan Ramadan yang mulia ini, ana dan Keluarga mengucapkan Ramadan Kareem dan bersama-samalah kita membangunkan bulan puasa ini dengan amalan-amalan ibadah dan sedekah jariah.
Sebagai aktivis dan penggerak dakwah dibumi 1Malaysia ini marilah kita bermuhasabah untuk diri kita agar "Dakwah diutamakan, Jamaah didahulukan" .
1. Berapa banyak masa,harta, tenaga yang kita telah peruntukkan untuk membantu menggerakkan kerja-kerja dakwah seperti membantu saudara-saudara baru yang bergelut untuk mempertahankan iman mereka dari gangguan dan tekanan pihak-pihak yang berkenaan? tidak hairanlah semasa konvensyen Dakwah Non Muslim semalam ( ramai ahli ABIM yang tidak dapat hadir ) ada peserta muallaf yang mengadu hanya melihat 30% sahaja kebaikan Islam di dalam kehidupan bersama orang Melayu di Malaysia.
2. Berapa banyak minda kita diperuntukkan untuk memikirkan masalah umat Islam di persekitaran lingkungan kita? atau kita banyak menghabiskan masa kita untuk memikirkan tentang diri sendiri sahaja. Mungkin ada hanya sibuk hendak menukar langsir baru ketika ada saudara yang susah berlangsirkan kain guni dan kain perca.Mungkin ada yang memikirkan untuk menukar sport rim kereta baru ketika ada saudara yang susah tidak mampu membeli segenggam beras untuk keluarga.
3. Sebagai qiadah dakwah yang telah diberi amanah, setiap hari mesti ada sesuatu kerja dakwah dan memikir tentang permasalahan dakwah dan gerakan dakwah. Syaitan dan iblis sentiasa melakukan kerja anti dakwah dan kerja kotor nya untuk menghalang mujahid dakwah dari bergerak dan berfikir tentang dakwah. Kita kena kuat dan tegar merungkai belenggu syaitan dan godaan iblis dari menunaikan amanah dakwah. apakah kita sudah ada jawapan yang kita akan berikan kepada Allah diakhirat nanti? Entah-entah soalan malaikat dikubur pun kita tak terjawab.
4. Justeru, ketika semua syaitan dan Iblis ditambat, marilah kita bangkit dan bergerak kehadapan untuk memimpin dan membangun umat yang memerlukan. Sesungguhnya andalah yang terbaik dan terhebat untuk melaksanakan kerja dan misi ini kerana anda sangat istimewa di Allah ketika anda berusama meningkatkan Takwa.
Kalau bukan kita, siapa lagi, kalau bukan sekarang bila lagi...
5. Ampun maaf sebanyak-banyaknya atas kelemahan dan keterlanjuran diri.
RAMADAN KAREEM.
ALLAHU AKRAM
TAKBIR !
YDP ABIM SELANGOR 2009/2010
Socrates' Test of three
"Wait a moment," Socrates replied. "Before you tell me I'd like you to pass a little test. It's called the Test of Three."
"Test of Three?"
"That's right," Socrates continued. "Before you talk to me about my student let's take a moment to test what you're going to say. The first test is Truth. Have you made absolutely sure that what you are about to tell me is true?"
"No," the man said, "actually I just heard about It."
"All right," said Socrates. "So you don't really know if it's true or not.
"No, on the contrary..."
"So," Socrates continued, "you want to tell me something bad about him even though you're not certain it's true?"
The man shrugged, a little embarrassed.
Socrates continued. "You may still pass though, b ecause there is a third test - the filter of Usefulness. Is what you want to tell me about my student going to be useful to me?"
"No, not really."
"Well," concluded Socrates, "if what you want to tell me is neither True nor Good nor even Useful, why tell it to me at all?"
Sabtu, Ogos 22, 2009
PPSMI 'soft landing'
Fikrah:-
3) Hakikatnya, sekiranya kerajaan benar-benar berkomitmen, insaf dan telah punya data kajian yang mencukupi, mengapa harus menunggu sehingga 2012 untuk mulakan proses 'softlanding' ? Berdasarkan jadual di atas, proses 'soft landing' boleh dimulakan seawalnya tahun 2010! Ini seolah-olah sekadar mahu meredakan kemarahan orang ramai. Dengan kata lain, ini adalah tindakan halus untuk membodohkan pejuang bahasa!
Khamis, Ogos 20, 2009
Teacher gets jail term
Teacher gets jail term | ||
By Khushwant Singh | ||
A TEACHER who changed the examination answers of three of her pupils in the hope of securing better grades for them has been sentenced to jail.
District Judge May Mesenas told Shanthi Krishnasamy, 40, that teachers have a duty to uphold the integrity of the education system.
So the Tamil language teacher fromCanberra Primary School was jailed for two months on Friday on eight counts of forgery in 2007.
In sentencing her, the judge said that Singapore was a meritocratic society where pupils are judged by their performance in examinations.
Cheating cannot be tolerated, she told Shanthi, who blinked away tears.
Earlier, Deputy Public Prosecutor Ramu Miyapan had called for a deterrent sentence, given the seriousness of her offences.
He said that what Shanthi did could erode public confidence in the education system and the teaching profession.
But Shanthi's lawyer, Mr Subhas Anandan, argued that the dignity of the teaching profession had not been harmed and pointed out that what she had done was not rampant.
In fact, he added, this was the first case of its kind. Urging the court to be lenient, the lawyer said she was a teacher of 16 years, and was depressed at the time of the offence.
Pembelajaran Koperatif
Pendekatan ini bersifat berpusatkan pelajar sebagai pemain utama (main players), dengan setiap dari mereka akan berusaha untuk menyelesaikan masalah secara berkumpulan. Secara tidak langsung, maka, semangat kerja berkumpulan (e’spirit de’corp) akan diterapkan. Pergilah mana-mana sekolah pun, hampir 99.9% akan bersetuju bahawa pendekatan ini adalah pendekatan terbaik untuk pembelajaran berkesan (effective learning).
Bagaimana pula dari segi pelaksanaannya? Dari konteks pengajaran (teaching) pula, perbincangan secara tuntas akan melihatkan respons yang berbelah-bahagi. Antaranya:-
1) Sukar melaksanakan di kelas kerana komitmen tugasan lain yang menekan. Maka, pendekatan beritahu dan tunjuk cara adalah yang paling pantas, dan tidak perlukan banyak persediaan.
2) Pendekatan koperatif akan menggunakan masa yang banyak dan sukar untuk menghabiskan silibus dalam masa yang ditetapkan.
3) Suasana pembudayaan di kelas tidak bersifat orientasi pelajar (student oriented), dan bersifat tradisional.
4) Ibu-bapa tidak akan bertanyakan apa aktiviti di sekolah. Mereka akan bertanyakan tentang kerja rumah dan latihan-latihan menjawab soalan, dan melihat keputusan peperiksaan di sekolah pada akhirnya. Pencapaian A menunjukkan anak-anak belajar, jika C-tidak cukup latihan, dan F-tidak buat latihan. Kayu ukur yang digunakan ini tidak memberi peluang kepada perubahan dan pendekatan baru yang sebenarnya jauh lebih baik.
5) Malah, guru lebih berebut-rebut untuk menanda kertas peperiksaan dengan alasan sebagai mudah untuk memberi tips kepada pelajar untuk mendapat markah yang baik (selain mendapat upah menanda kertas). Hasilnya, pengajaran adalah untuk peperiksaan (exam oriented), bukan menuju kepada pembelajaran yang bermakna. (meaningful learning)
Dan lain-lain lagi alasan yang akhirnya menidakkan pendekatan kooperatif di kelas masing-masing. Kesimpulannya, dari segi pembelajaran (learning), komuniti pendidik bersetuju sepenuhnya dengan ‘Pembelajaran koperatif’. Manakala dari segi pengajaran (teaching), tidak bersetuju sepenuhnya.
Dalam apa jua perkara, peringkat permulaan adalah yang paling susah dan sukar. Berilah masa kepada guru-guru untuk membentuk budaya baru dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah; Hakikat ini ditolak secara tidak langsung dengan perubahan dasar-dasar kementerian yang tidak konsisten dengan hujah-hujah perubahan yang longgar, tidak akademik dan berkepentingan politik.
Lantas, tindakan berani daripada guru-guru muda yang masih bersih dari pembudayaan di sekolah serta guru-guru pakar / cemerlang yang punya banyak pengalaman bersama murid-murid, harus mengatur langkah untuk membentuk persekitaran baru. Biasanya, golongan guru baru dipanggil ‘penyapu baru’ lantaran semangat baru dan semangat tinggi yang mereka ada. (Walaupun bertahan dalam 5-10 tahun (maksimum)) Golongan guru pakar ini pula saya panggil ‘penyapu lidi’ lantaran kehebatan mereka dalam suasana sukar.
Pihak pengetua, dan pentadbir pula mesti bertindak luar dari kebiasaan. Pengalaman mengajar 20-30 tahun dahulu harus dirombak, diadaptasi dengan kreatif, dan diolah sebaiknya supaya tidak terikat dengan cara 20-30 tahun yang lalu. Dan ini perlukan keberanian, ketegasan dan kerja kuat yang luar biasa.
Soalnya, berapa ramai yang berani? Berapa ramai yang tegas? Berapa ramai yang masih bekerja kuat luar biasa setelah 20-30 tahun bertugas? (lagi 5-6 tahun untuk pencen)
Rabu, Ogos 19, 2009
The Piano
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>......
Fikrah:-
1) This is 1 million hit video that touch millions of heart; from one you tube to the entire world. A story of a grandfather to the grand child, using music.
2) The animation is about one life.
Isnin, Ogos 17, 2009
Kembara Merentasi Benua Kehidupan
(Dr. Mohd Asri Zainal Abidin)
(Perenggan akhir) **Harus baca**
Bekalan
Saya datang ke UK untuk sabatikal seperti mana kebanyakan pensyarah universiti lakukan. Saya tinggalkan jawatan mufti. Saya cuba memahami apa yang barangkali saya belum lalui sebelum ini. Bak kata penyair, Abu Firas al-‘Amiri yang dikenali dengan Majd al-‘Arab:
“Berpisahlah, nescaya kau dapati ganti orang yang kau tinggalkan. Mengembaralah di bumi, nescaya kau temui petunjuk dalam perjalanan itu. Singa jika tidak meninggalkan hutannya, tidak akan garang. Anak panah jika tidak meninggalkan busarnya tidak akan mengena sasaran”. (Fawat al-Fawayat 3/87, Beirut: Dar al-Sadir).
Setiap kali kita mengembara, kita melihat sesuatu yang baru yang jika pun tidak mengubah hidup, ia pasti memberi kesan. Bahkan dalam sejarah al-Imam al-Syafi’i, beliau mengubah banyak fatwanya semasa di Iraq, apabila melihat situasi dan perkara baru di Mesir. Sehingga pandangan beliau dibahagikan kepada qaul qadim (pendapat lama) dan qaul jadid (pendapat baru).
Beberapa tokoh revivalist Mesir berubah ketika melawat Negara Barat dan begitulah berbagai sejarah manusia berubah disebabkan kembara. Seorang muslim pastinya tidak berubah prinsip Islamnya, tetapi mungkin akan berkembang beberapa tafsiran dan ruang wacananya. Apa yang lebih penting, saya sudah merentasi satu tempoh waktu yang direncanakan, saya harap saya memperolehi sesuatu.
Hidup adalah kembara. Semua kita pasti kita akan sampai ke satu destinasi yang bernama kematian. Cumanya, dalam kembara di benua yang luas ini, setiap kita melalui denai, lurah, lorong, lembah, jalan dan dataran yang mungkin tidak sama. Namun perhentiannya hanya satu, kita akan mengadap Tuhan Yang Maha Adil.
Perjalanan pasti akan berakhir. Cuma yang kita sedang runsingkan, bagaimana ia berakhir. Berbagai tempoh dan detik kita akan tempuhi, namun tiada yang lebih indah daripada perasaan bergantung harap kepada Allah. Benua kehidupan terlalu luas dan menakutkan. Banyak kejahatan, juga berbagai kebaikan. Moga Allah selamatkan kita semua dalam meneruskan kembara hidup.
Sabtu, Ogos 15, 2009
Jack Wilshere dan Arsenal FC
pemikiran psikotik
2) Ink blot atau 'titik dakwat'; ia dinamakan demikian kerana pesakit akan diuji "apa yang dilihat?" apabila diberikan bentuk tertentu yang dihasilkan daripada dakwat. BOleh cuba sendiri. Titiskan dakwat / watercolor (warna air) di atas kertas. Lipatkan dan ratakan menggunakan jari. Buka lipatan, dan akan kelihatan bentuk yang simetri- rupa seakan-akan rama-rama.
3) Ujian ini selalunya dilakukan untuk diagnos masalah minda separa sedar dan membezakan pesakit mempunyai masalah pemikiran 'psyco' atau tidak; mungkin pesakit tidak menerima bahawa mereka mempunyai masalah "psychotic thinking".
Siapa yang mengaku ada masalah pemikiran psyco? Kata lain bagi masalah ini adalah 'unwanted thought'(fikiran yang tidak dikehendaki)
Dan, ada siapa yang mengaku gila?
Mari menguji pemikiran anda!(klik)
Ada berani?
(untuk rekod:- penulis tidak bertanggungjawab dengan ketepatan ujian ini. Mungkin benar, mungkin jauh sekali. Entahla)