Selasa, Ogos 25, 2009

Skeptik Agama

habibbourguiba

Habib Bourguiba

“Kenapa dia berkata begitu? Dia tak faham al-Quran dan Sunnah ke?” seorang hadirin ceramah mengkritik.

“Apa dia tidak baca sirah? Buta sejarah?” tambah seorang lagi.

Semua naik angin.

Marah dengan Habib Bourguiba.

Beliau adalah Presiden Tunisia yang pertama, memerintah dari tahun 1957 hingga 1987. Bourguiba selalu disinonimkan dengan Mustafa Kemal Ataturk kerana keghairahannya kepada pembaratan yang disamakan dengan pemodenan.

Isunya ialah pada tahun 1961. Habib Bourguiba telah mengeluarkan arahan tidak membenarkan penjawat awam di negaranya, Tunisia, berpuasa di bulan Ramadhan. Bagi menegaskan arahan itu, beliau dan anggota kabinetnya telah muncul secara langsung di kaca televisyen pada tengah hari bulan Ramadhan dan mereka makan beramai-ramai.

Alasan Habib Bourguiba senang sahaja, berpuasa mengurangkan produktiviti negara!

SINIS AGAMA

Pandangan Habib Bourguiba itu, jika mahu dikategorikan, ia termasuk di dalam apa yang dinamakan sebagai Religious Skepticism.

Pemikiran skeptik atau sinis terhadap agama ini berperingkat.

Ada sinis yang merujuk kepada beberapa aspek di dalam ajaran agama. Seseorang itu mungkin sinis dengan hukum membasuh jilatan anjing dengan tanah. Atau hukum menutup aurat. Mungkin juga soal harta pusaka yang dibahagikan dua bahagian kepada pewaris yang lelaki dan satu bahagian kepada pewaris yang perempuan.

Ada juga pemikiran skeptik, ditujukan kepada institusi agama. Misalnya, anti ‘orang masjid’, mungkin juga kepada pihak berkuasa agama seperti JAWI, JAIS, JAKIM dan lain-lain. Tidak lupa dengan alergi mereka kepada parti politik Islam, atau badan-badan yang menjadikan Islam sebagai identiti organisasi mereka.

Peringkat ketiga pula, ialah pemikiran skeptik terhadap keseluruhan ajaran agama. Mereka tidak semestinya anti Tuhan atau atheist namun mereka sinis terhadap semua agama yang dianggap sebagai doktrin yang penuh kecurigaan.

Walau apa pun bentuk Religious Skepticism yang muncul, kesemuanya adalah tindak balas (response). Apabila diertikan sebagai tindak balas, tentu ada sesuatu yang berlaku sebagai reaksi kepada kejadian tersebut. Ia bukan asal, tetapi ia adalah tindak balas kepada sesuatu yang telah mengambil tempat terlebih dahulu.

YASMIN AHMAD

Jika kita menonton dengan teliti sebarisan filemnya bermula daripada Rabun, kepada Sepet, Gubra, Mukhsin, Muallaf dan terkini Talentime, ada sesuatu yang konsisten di dalam semua sentuhan karya Yasmin Ahmad. Selain sentuhan kreatif yang unik, filem-filem Yasmin Ahmad konsisten dengan tema atau elemen Religious Skepticism.

Penonjolan babak imam yang mesra dengan jiran-jirannya yang pelacur di dalam filem Gubra, hubungan cinta antara seorang gadis Melayu dengan anak muda Cina, malah anjing yang dibelai mesra oleh bilal masjid, semua itu adalah simbol dalam menterjemahkan apa yang dinamakan sebagai pemikiran skeptik terhadap agama.

Oleh kerana Religious Skepticism semakin berleluasa mendominasi pemikiran masyarakat khususnya di dalam kelompok urban, maka hasil karya Yasmin Ahmad semacam menjadi jurucakap untuk meluahkan pandangan ini yang sejak sekian lama tidak mudah untuk diketengahkan ke perhatian massa. Yasmin Ahmad menerima penghormatan dan pengiktirafan yang sungguh luar biasa.

Jika kita bersetuju bahawa Religious Skepticism itu ialah satu bentuk tindak balas, maka datang soalan kedua; pemikiran Religious Skepticism yang ada pada Yasmin Ahmad datangnya sebagai tindak balas kepada apa? Apakah pengalaman yang telah ditempuh oleh graduan Ijazah Psikologi daripada England ini? Mungkin beliau menempuh episod hidup yang penuh dengan peristiwa berbentuk penilaian, hukuman, malah mungkin sindiran dan cemuhan yang menggalakkan skepticism itu semakin meruncing.

SISTERS IN ISLAM

sm_6zainah

Satu lagi topik yang berkait rapat dengan Religious Skepticism ialah sebuah pertubuhan yang dikenali sebagai Sisters in Islam SIS). Pertubuhan ini mempunyai peranan yang signifikan dalam memperjuangan beberapa aspek bersangkutan hal kebajikan kaum wanita Muslim dan ia tidak boleh dinafikan. Kelancaran proses mahkamah yang mesti diperkemaskan agar wanita Muslim tidak menderita digantung tidak bertali, adalah di antara subjek yang banyak disentuh oleh sukarelawan SIS yang amat komited.

Namun, ada sesuatu yang juga konsisten dalam pemikiran dan ucapan tokoh-tokoh utamanya. Elemen yang saya maksudkan itu ialah Religious Skepticism. Kekenaraannya lebih terasa dalam aspek sinis mereka kepada institusi agama yang dilihat tidak bertindak wajar dalam hal kesamarataan, keadilan, kebebasan dan kemuliaan kaum wanita Muslim di negara kita.

Mendesak agar al-Quran ditafsir semula, bukanlah suatu isu baru. Tetapi mendesaknya dengan alasan ahli-ahli Tafsir dahulu semuanya lelaki, lalu hukum yang keluar bersifat male chauvanist, adalah suatu manifestasi kepada Religious Skepticism. Rramai sukarelawan yang terbabit di dalam gerakan-gerakan pembelaan wanita seperti Sisters in Islam, membawa mesej yang boleh digunapakai untuk memperbaiki banyak aspek perlaksanaan Islam, tetapi mencetus banyak kontroversi kerana ia diperjuangkan secara sinis atau skeptik.

Sedikit sebanyak pemikiran yang bersarang dengan prejudis kepada lelaki dan institusi agama ini mungkin berpunca daripada pengalaman diri sukarelawan tersebut berkaitan dengan lelaki. Menyaksikan bapa mendera ibu yang diperhambakan dalam sebuah perkahwinan. Melihat penindasan yang berlaku ke atas janda yang tergantung hidup oleh suami yang enggan mentalakkannya, tetapi terus menerus mendera emosi dan mungkin fizikal isteri. Menjadi mangsa kejahatan lelaki. Atau terus menerus dihentam golongan yang tidak bersetuju, kebetulannya mereka itu adalah ustaz, mufti, ulama, yang semuanya adalah lelaki.

Religious Skepticism adalah reaksi.

Ada sesuatu yang berlaku sebelum pemikiran skeptik itu menguasai.

BENJAMIN STEPHEN

badrulhisyam

Anak muda ini adalah bekas pelajar sebuah sekolah agama terkemuka di negeri Perak.

Bukan sedikit ilmu agamanya.

Tetapi hari ini, anak Perak yang dahulunya dikenali sebagai Badrul Hisyam, telah murtad dan menjadi pendakyah Kristian.

Apabila saya mendengar ceramah-ceramah yang beliau sampaikan di gereja dan di khalayak Kristian, saya mengesan sesuatu yang amat konsisten di dalam ceramah beliau. Ceramahnya tidak ilmiah dan tidak membantu Kristian memahami Bible. Sebaliknya, hampir keseluruhan ceramah beliau berbahasa skeptik dan sentiasa sinis serta menyindir serba serbi yang berkaitan dengan Islam dan Muslim. Malah ibu bapanya sendiri turut disindir dan diejek.

Tatkala bertanyakan kepada pelajar-pelajar sekolah beliau yang mengenalinya, anak muda ini yang berpewatakan lembut di sekolah sering diejek, dikutuk atau dalam bahasa rasminya dibuli, di sepanjang pengalamannya di sekolah. Pengalaman seperti ini sangat berpotensi untuk membentuk satu pola pemikiran memberontak yang luar biasa.

Akhirnya Badrul Hisyam dengan sinis dan skeptik beliau terhadap semua yang dialaminya tentang Islam dan Muslim, beliau murtad. Sesuatu yang mungkin tidak disangka oleh senior yang pernah membulinya!

Semasa mendengar ceramah beliau, saya terfikir, adakah Benjamin Stephen ini mengkritik Islam, atau mengkritik Sekolah Menengah Agamanya?

KASSIM AHMAD

mencari-jalan-pulang

Tidak dilupakan, tatkala saya membaca buku mutakhir Kassim Ahmad bertajuk MENCARI JALAN PULANG, saya melihat adanya unsur yang sama di sebalik pemikiran beliau. Sama ada ia berkaitan dengan Parti Sosialis pimpinannya, atau pun pemikiran yang dilabel sebagai anti Hadith.

Kassim Ahmad tidak sama sekali menafikan kenabian Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam. Tetapi beliau mengkritik sistem ilmu Hadith khususnya berkaitan dengan kredibiliti perawinya.

Di manakah kritikan itu bermula?

Berasal daripada kekecewaan Kassim Ahmad terhadap pemikiran dan sikap orang-orang agama yang ditemui di usia mudanya, ia berkembang kepada mempertikaikan institusi Ulama’ dan seterusnya hingga kepada pada perawi yang kesahihan Hadith banyak bergantung kepada kredibiliti perawi-perawi ini.

Ya.

Religious Skepticism yang ringan-ringan boleh berkembang menjadi satu pola pemikiran yang amat rumit dan membingungkan.


PUNCA PEMIKIRAN SKEPTIK TERHADAP AGAMA

Tidak dinafikan, manusia akan membentuk set of values mereka hasil pengalaman hidup dan pendedahan yang dialami. Kesan daripada pelbagai kejadian yang ditempuh oleh setiap kita dalam kehidupan, banyak mempengaruhi pertimbangan kita dalam menilai apa yang baik dan apa yang buruk.

Oleh kerana itu, Islam datang untuk meluruskan nilai ini agar manusia tidak terhoyong hayang di sepanjang tempat dan zaman dalam menentukan apa yang baik serta apa yang buruk tentang hidup ini semata-mata berbekalkan pengalaman diri. Jalan yang lurus (Sirat Mustaqim), diungkapkan berkali-kali dalam sehari semasa kita bersolat kerana jalan yang lurus itulah penentu kepada kedudukan masing-masing. Sejauh mana kita selari dengannya, atau sudah sejauh manakah kita terpesong dari landasan asal.

Namun, manusia akan mengalami krisis terhadap agama apabila mereka berdepan dengan suasana realiti yang terlalu jauh daripada apa yang dilakarkan oleh idea dan nas. Penghormatan adalah sesuatu yang terhasil daripada kualiti. Tatkala pendukung agama yang mewakili suara agama mengalami kemerosotan kualiti, rasa hormat itu mula terhakis. Tatkala hakisan itu berlaku, agamawan dan institusi agama terus kekal dengan grandiose attitude yang menambahkan rasa meluat serta benci kelompok yang tidak gentar dengan mereka.

Sebagaimana gereja hilang tempat daripada masyarakat akibat grandiose attitude itu, ia juga sedikit demi sedikit menimpa umat Islam. Rasa jelek dan meluat sekelompok masyarakat melihat sesetengah agamawan yang sombong dalam mempertahankan hujah-hujah ‘tidak masuk akal’ mereka, menambahkan kerumitan kepada berleluasanya pemikiran skeptik terhadap agama ini.


(daripada saifulislam.com)

Isnin, Ogos 24, 2009

15Malaysia



1) Ingat lagi Namewee? Beliau telah mencetuskan kegawatan satu masa dahulu apabila mengubahsuai lagu Negaraku menjadi lagu Negarakuku. Kali ini, 'Potong Saga' adalah buah tangan terbaru beliau, dan dihasilkan bersama untuk projek 15Malaysia.com; satu projek filem pendek yang pada pendapat saya, satu projek yang sangat dekat dengan masyarakat Malaysia. Klik saja pada 15Malaysia.com; dan ikuti satu-persatu filem pendek yang dihasilkan. It just brilliant! This is what our movies industry need so much!


2) Kepelbagaian dalam negara memberikan impak yang unik kepada setiap individu dalam negara ini. Tidak kira apa bangsa dan agama sekalipun. Pendedahan sedia ada yang sepatutnya diperlukan dalam negara tidak memungkinkan pelaksanaan semangat perpaduan 1Malaysia yang utuh dalam negara. Setiap media berperanan menonjolkan kisah semua bangsa dan agama secara adil dan terbuka. Bukan memilih kelompok yang berkepentingan tertentu semata-mata, dan seterusnya menyembunyikan perkara sebenar kelompok yang tiada kepentingan.

3) Pemimpin pula, cakapnya lain dari apa yang dikerjakan. Juga apabila pengikutnya mengikut tanpa mengira dan berfikir adakah yang dicakap itu, sealiran dan selari dengan apa yang dikerjakan. Kalaulah yang mengikut dan menyokong itu mendapat laba dan keuntungan, mungkin ada juga rasionalnya. Malangnya, yang menyokong juga tidak mendapat apa-apa, malah menjadi mangsa kepada pemimpin yang disokongnya pula! Dan lebih dasyat, disokong lagi pemimpin tersebut selepas itu. Kalau setakat sekali-dua, mungkin masih meletak harapan kepada pemimpin tersebut, namun, kalau lebih setengah abad, apa pula maknanya?

4) Persepsi masyarakat harus diperbetulkan. Generasi baru harus bergerak ke depan. Kisah hari ini adalah kesan kepimpinan 20-30 tahun dahulu. Harus jelas, tidak semuanya salah, namun ada banyak lagi yang salah. Maka, fikir-fikirkan bersama, tindakan apa yang rasional, bertanggung-jawab dan memacu negara untuk 100 tahun lagi akan datang sebagai sebuah negara yang aman, makmur dan menegakkan syariah Allah di atas muka bumi.




5) Jadikan iktibar dan pengajaran tentang kisah tazkirah 'pokok' seperti filem di atas. Kenyataannya ringkas, namun, di sebalik hadis yang ringkas itu, paling penting untuk dengar dan tonton sehingga akhir.

***HARUS TONTON




Ahad, Ogos 23, 2009

Catatan untuk aktivis dakwah (sempena Ramadhan)

assalamualaikum wrt wbt,

Ana mendoakan semua sahabat perjuangan dan aktivis dakwah berada dalam sikon sihat wal afiat dan sejahtera. Di dalam suasana bencana wabak penyakit bergentayangan sekarang ini eloklah kalau kita meningkatkan amalan spiritual memohon perlindungan dari yang Maha Esa lebih dari biasa.

Sempena kedatangan bulan Ramadan yang mulia ini, ana dan Keluarga mengucapkan Ramadan Kareem dan bersama-samalah kita membangunkan bulan puasa ini dengan amalan-amalan ibadah dan sedekah jariah.

Sebagai aktivis dan penggerak dakwah dibumi 1Malaysia ini marilah kita bermuhasabah untuk diri kita agar "Dakwah diutamakan, Jamaah didahulukan" .

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

1. Berapa banyak masa,harta, tenaga yang kita telah peruntukkan untuk membantu menggerakkan kerja-kerja dakwah seperti membantu saudara-saudara baru yang bergelut untuk mempertahankan iman mereka dari gangguan dan tekanan pihak-pihak yang berkenaan? tidak hairanlah semasa konvensyen Dakwah Non Muslim semalam ( ramai ahli ABIM yang tidak dapat hadir ) ada peserta muallaf yang mengadu hanya melihat 30% sahaja kebaikan Islam di dalam kehidupan bersama orang Melayu di Malaysia.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

2. Berapa banyak minda kita diperuntukkan untuk memikirkan masalah umat Islam di persekitaran lingkungan kita? atau kita banyak menghabiskan masa kita untuk memikirkan tentang diri sendiri sahaja. Mungkin ada hanya sibuk hendak menukar langsir baru ketika ada saudara yang susah berlangsirkan kain guni dan kain perca.Mungkin ada yang memikirkan untuk menukar sport rim kereta baru ketika ada saudara yang susah tidak mampu membeli segenggam beras untuk keluarga.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

3. Sebagai qiadah dakwah yang telah diberi amanah, setiap hari mesti ada sesuatu kerja dakwah dan memikir tentang permasalahan dakwah dan gerakan dakwah. Syaitan dan iblis sentiasa melakukan kerja anti dakwah dan kerja kotor nya untuk menghalang mujahid dakwah dari bergerak dan berfikir tentang dakwah. Kita kena kuat dan tegar merungkai belenggu syaitan dan godaan iblis dari menunaikan amanah dakwah. apakah kita sudah ada jawapan yang kita akan berikan kepada Allah diakhirat nanti? Entah-entah soalan malaikat dikubur pun kita tak terjawab.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

4. Justeru, ketika semua syaitan dan Iblis ditambat, marilah kita bangkit dan bergerak kehadapan untuk memimpin dan membangun umat yang memerlukan. Sesungguhnya andalah yang terbaik dan terhebat untuk melaksanakan kerja dan misi ini kerana anda sangat istimewa di Allah ketika anda berusama meningkatkan Takwa.

Kalau bukan kita, siapa lagi, kalau bukan sekarang bila lagi...

5. Ampun maaf sebanyak-banyaknya atas kelemahan dan keterlanjuran diri.

RAMADAN KAREEM.
ALLAHU AKRAM

TAKBIR !

YDP ABIM SELANGOR 2009/2010


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-
1) Insafnya tuan.... InsyaAllah, ana bergerak sekarang!


Socrates' Test of three

In ancient Greece (469 - 399 BC), Socrates was widely lauded for his wisdom. One day the great philosopher came upon an acquaintance who ran up to him excitedly and said, "Socrates, do you know what I just heard about one of your students?"

"Wait a moment," Socrates replied. "Before you tell me I'd like you to pass a little test. It's called the Test of Three."

"Test of Three?"

"That's right," Socrates continued. "Before you talk to me about my student let's take a moment to test what you're going to say. The first test is
Truth. Have you made absolutely sure that what you are about to tell me is true?"

"No," the man said, "actually I just heard about It."

"All right," said Socrates. "So you don't really know if it's true or not.

Now let's try the second test, the test of Goodness. Is what you are about to tell me about my student something good?"

"No, on the contrary..."

"So," Socrates continued, "you want to tell me something bad about him even though you're not certain it's true?"

The man shrugged, a little embarrassed.

Socrates continued. "You may still pass though, b ecause there is a third test - the filter of Usefulness. Is what you want to tell me about my student going to be useful to me?"

"No, not really."

"Well," concluded Socrates, "if what you want to tell me is neither True nor Good nor even Useful, why tell it to me at all?"

(recsam circle yahoogroup)
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-
1) Check and re-check before we speak- the truth, the Goodness, and the usefulness of the information. It can be very crucial and lead to something called 'fitnah'.

2) It happen to us everyday, right? or everyday we do it?

Sabtu, Ogos 22, 2009

PPSMI 'soft landing'


Fikrah:-

1) Apabila suatu dasar diubah, kesannya adalah sangat luarbiasa lamanya. Berapa generasi akan terkesan? Kerana itu, suatu tindakan bersifat akademik harus dilalui proses yang juga akademik, dan tidak sesekali mengikut kata hati dan andaian semata-mata. Apabila suatu dasar yang tiada kajian akademik dilaksanakan secara tergesa-gesa, untuk menghentikan dasar tersebut, juga tetap tidak boleh secara tergesa-gesa.

2) Namun, jika tidak disegerakan, dibimbangi yang salah, akan dilihat benar; terutama apabila pelaksanaannya mencecah lebih dari 10 tahun. Setiap pelaksanaan akan dicatat dalam sejarah perkembangan negara. Cuma, tidak pasti, benarkah langkah perkembangan atau penguncupan! Bukankah pelajaran sejarah untuk belajar dari kesilapan lalu dan tahu ke mana arah tuju masa depan? Adakah kita tidak pernah punyai sejarah pembelajaran dalam B.Inggeris?

3) Hakikatnya, sekiranya kerajaan benar-benar berkomitmen, insaf dan telah punya data kajian yang mencukupi, mengapa harus menunggu sehingga 2012 untuk mulakan proses 'softlanding' ? Berdasarkan jadual di atas, proses 'soft landing' boleh dimulakan seawalnya tahun 2010! Ini seolah-olah sekadar mahu meredakan kemarahan orang ramai. Dengan kata lain, ini adalah tindakan halus untuk membodohkan pejuang bahasa!


Khamis, Ogos 20, 2009

Teacher gets jail term

Teacher gets jail term
By Khushwant Singh







A TEACHER who changed the examination answers of three of her pupils in the hope of securing better grades for them has been sentenced to jail.

District Judge May Mesenas told Shanthi Krishnasamy, 40, that teachers have a duty to uphold the integrity of the education system.

So the Tamil language teacher fromCanberra Primary School was jailed for two months on Friday on eight counts of forgery in 2007.

In sentencing her, the judge said that Singapore was a meritocratic society where pupils are judged by their performance in examinations.

Cheating cannot be tolerated, she told Shanthi, who blinked away tears.

Earlier, Deputy Public Prosecutor Ramu Miyapan had called for a deterrent sentence, given the seriousness of her offences.

He said that what Shanthi did could erode public confidence in the education system and the teaching profession.

But Shanthi's lawyer, Mr Subhas Anandan, argued that the dignity of the teaching profession had not been harmed and pointed out that what she had done was not rampant.

In fact, he added, this was the first case of its kind. Urging the court to be lenient, the lawyer said she was a teacher of 16 years, and was depressed at the time of the offence.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.

Fikrah:-
1) Even experience teacher still doing something which is can't be tolerable!
2) If she is teacher in Malaysia, the case will be different (totally)

Pembelajaran Koperatif

Pembelajaran kooperatif adalah suatu pendekatan PnP (pengajaran dan pembelajaran) yang terbukti berkesan kepada pelajar, yang melibatkan pendekatan holistik dan berteraskan kepada kecerdikan pelbagai (multiple intelligence), dan pembelajaran bererti (meaningful learning).

Pendekatan ini bersifat berpusatkan pelajar sebagai pemain utama (main players), dengan setiap dari mereka akan berusaha untuk menyelesaikan masalah secara berkumpulan. Secara tidak langsung, maka, semangat kerja berkumpulan (e’spirit de’corp) akan diterapkan. Pergilah mana-mana sekolah pun, hampir 99.9% akan bersetuju bahawa pendekatan ini adalah pendekatan terbaik untuk pembelajaran berkesan (effective learning).

Bagaimana pula dari segi pelaksanaannya? Dari konteks pengajaran (teaching) pula, perbincangan secara tuntas akan melihatkan respons yang berbelah-bahagi. Antaranya:-

1) Sukar melaksanakan di kelas kerana komitmen tugasan lain yang menekan. Maka, pendekatan beritahu dan tunjuk cara adalah yang paling pantas, dan tidak perlukan banyak persediaan.

2) Pendekatan koperatif akan menggunakan masa yang banyak dan sukar untuk menghabiskan silibus dalam masa yang ditetapkan.

3) Suasana pembudayaan di kelas tidak bersifat orientasi pelajar (student oriented), dan bersifat tradisional.

4) Ibu-bapa tidak akan bertanyakan apa aktiviti di sekolah. Mereka akan bertanyakan tentang kerja rumah dan latihan-latihan menjawab soalan, dan melihat keputusan peperiksaan di sekolah pada akhirnya. Pencapaian A menunjukkan anak-anak belajar, jika C-tidak cukup latihan, dan F-tidak buat latihan. Kayu ukur yang digunakan ini tidak memberi peluang kepada perubahan dan pendekatan baru yang sebenarnya jauh lebih baik.

5) Malah, guru lebih berebut-rebut untuk menanda kertas peperiksaan dengan alasan sebagai mudah untuk memberi tips kepada pelajar untuk mendapat markah yang baik (selain mendapat upah menanda kertas). Hasilnya, pengajaran adalah untuk peperiksaan (exam oriented), bukan menuju kepada pembelajaran yang bermakna. (meaningful learning)

Dan lain-lain lagi alasan yang akhirnya menidakkan pendekatan kooperatif di kelas masing-masing. Kesimpulannya, dari segi pembelajaran (learning), komuniti pendidik bersetuju sepenuhnya dengan ‘Pembelajaran koperatif’. Manakala dari segi pengajaran (teaching), tidak bersetuju sepenuhnya.

Dalam apa jua perkara, peringkat permulaan adalah yang paling susah dan sukar. Berilah masa kepada guru-guru untuk membentuk budaya baru dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah; Hakikat ini ditolak secara tidak langsung dengan perubahan dasar-dasar kementerian yang tidak konsisten dengan hujah-hujah perubahan yang longgar, tidak akademik dan berkepentingan politik.

Lantas, tindakan berani daripada guru-guru muda yang masih bersih dari pembudayaan di sekolah serta guru-guru pakar / cemerlang yang punya banyak pengalaman bersama murid-murid, harus mengatur langkah untuk membentuk persekitaran baru. Biasanya, golongan guru baru dipanggil ‘penyapu baru’ lantaran semangat baru dan semangat tinggi yang mereka ada. (Walaupun bertahan dalam 5-10 tahun (maksimum)) Golongan guru pakar ini pula saya panggil ‘penyapu lidi’ lantaran kehebatan mereka dalam suasana sukar.

Pihak pengetua, dan pentadbir pula mesti bertindak luar dari kebiasaan. Pengalaman mengajar 20-30 tahun dahulu harus dirombak, diadaptasi dengan kreatif, dan diolah sebaiknya supaya tidak terikat dengan cara 20-30 tahun yang lalu. Dan ini perlukan keberanian, ketegasan dan kerja kuat yang luar biasa.

Soalnya, berapa ramai yang berani? Berapa ramai yang tegas? Berapa ramai yang masih bekerja kuat luar biasa setelah 20-30 tahun bertugas? (lagi 5-6 tahun untuk pencen)






Rabu, Ogos 19, 2009

The Piano



>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>......

Fikrah:-
1) This is 1 million hit video that touch millions of heart; from one you tube to the entire world. A story of a grandfather to the grand child, using music.

2) The animation is about one life.




Isnin, Ogos 17, 2009

Kembara Merentasi Benua Kehidupan

Kembara Merentasi Benua Kehidupan
(Dr. Mohd Asri Zainal Abidin)

(Perenggan akhir) **Harus baca**

Bekalan

Saya datang ke UK untuk sabatikal seperti mana kebanyakan pensyarah universiti lakukan. Saya tinggalkan jawatan mufti. Saya cuba memahami apa yang barangkali saya belum lalui sebelum ini. Bak kata penyair, Abu Firas al-‘Amiri yang dikenali dengan Majd al-‘Arab:

“Berpisahlah, nescaya kau dapati ganti orang yang kau tinggalkan. Mengembaralah di bumi, nescaya kau temui petunjuk dalam perjalanan itu. Singa jika tidak meninggalkan hutannya, tidak akan garang. Anak panah jika tidak meninggalkan busarnya tidak akan mengena sasaran”. (Fawat al-Fawayat 3/87, Beirut: Dar al-Sadir).

Setiap kali kita mengembara, kita melihat sesuatu yang baru yang jika pun tidak mengubah hidup, ia pasti memberi kesan. Bahkan dalam sejarah al-Imam al-Syafi’i, beliau mengubah banyak fatwanya semasa di Iraq, apabila melihat situasi dan perkara baru di Mesir. Sehingga pandangan beliau dibahagikan kepada qaul qadim (pendapat lama) dan qaul jadid (pendapat baru).

Beberapa tokoh revivalist Mesir berubah ketika melawat Negara Barat dan begitulah berbagai sejarah manusia berubah disebabkan kembara. Seorang muslim pastinya tidak berubah prinsip Islamnya, tetapi mungkin akan berkembang beberapa tafsiran dan ruang wacananya. Apa yang lebih penting, saya sudah merentasi satu tempoh waktu yang direncanakan, saya harap saya memperolehi sesuatu.

Hidup adalah kembara. Semua kita pasti kita akan sampai ke satu destinasi yang bernama kematian. Cumanya, dalam kembara di benua yang luas ini, setiap kita melalui denai, lurah, lorong, lembah, jalan dan dataran yang mungkin tidak sama. Namun perhentiannya hanya satu, kita akan mengadap Tuhan Yang Maha Adil.

Perjalanan pasti akan berakhir. Cuma yang kita sedang runsingkan, bagaimana ia berakhir. Berbagai tempoh dan detik kita akan tempuhi, namun tiada yang lebih indah daripada perasaan bergantung harap kepada Allah. Benua kehidupan terlalu luas dan menakutkan. Banyak kejahatan, juga berbagai kebaikan. Moga Allah selamatkan kita semua dalam meneruskan kembara hidup.



Sabtu, Ogos 15, 2009

Jack Wilshere dan Arsenal FC


Kisah Jack Wilshere
Name Jack Wilshere

Born January 01, 1992 (Stevenage, Hertfordshire) --> 17 years

Position Midfielder

Squad Number19

Joined Arsenal October 01, 2001

Arsenal Debut Blackburn Rovers (a)Premier League (Won 4-0)

1) Beliau menyertai Arsenal pada tahun 2001 pada umur 9 tahun; dan hari ini telah berkembang mekar menjadi seorang midfielder yang kreatif yang mampu bermain di kedua-dua belah padang. Beliau juga mampu menjaringkan gol.

2) Jack menandatangani kontrak biasiswa pada musim panas 2008, dan telah mengikuti latihan pra-musim di Austria. Beliau menjaringkan 2 gol pada perlawanan persahabatan menentang Burgenland XI dan pernah juga membolosi Jens Lehmann di Stuttgart. Kemunculan beliau menimbulkan fenomena dan beliau dianggap sebagai salah seorang pemain muda yang paling berbakat di dalam skuad Arsenal pada tahun ini.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

3) Arsenal tidak melakukan pembelian yang begitu signifikan pada permulaan musim ini,berbanding musuh mereka seperi MU, Chelsea, Liverpool dan MCity. Pengurus Pasukan, Arsene Wenger menegaskan yang projek 4 tahun yang dilaksanakan pasti akan membuahkan hasilnya pada tahun ini. Maka, pada tahun ini, skuad yang paling muda secara puratanya adalah daripada Arsenal!

Mampukah Arsenal mencipta kejuaraan daripada projek 'budgetless' ini? Adakah menggunakan kapasiti orang muda dengan pengalaman yang terhad akan menjadi batasan? Satu perkara yang pasti, Arsenal adalah pasukan yang bermain secara team-attack dan open-game. Maka, permainan yang ditonjolkan adalah menarik dan penuh dramatik sehingga minit terakhir. Boleh baca formasi yang digunakan jurulatihnya di sini.


Fikrah:-
1) Melahirkan generasi baru, sudah tentu perlukan pengorbanan dan keberanian mengambil risiko.
2) Berani mengatasi media yang sering menekan, peminat dan harapan orang ramai yang menggunung untuk melihat hasil segera, dan bajet yang tidak seberapa dalam menghasilkan kualiti dan bukannya kuantiti.