Rabu, November 11, 2009

Cabaran membentuk kesepakatan

Cabaran membentuk kesepakatan bina identiti peradaban Malaysia
Oleh: Muhamad Razak Idris

NOV 11 — Wujud banyak cabaran di dalam agenda membina peradaban Malaysia. Cabaran paling utama ialah membentuk satu kesepakatan pemikiran mengenai identity peradaban itu sendiri. Perkara ini menjadi satu cabaran kerana beberapa faktor.

Pertama kerana kepelbagaian latar kependudukan masyarakat Malaysia yang terbentuk oleh beberapa komposisi kaum. Seperti yang kita ketahui, ketika Malaysia di bawah pemerintahan penjajah Inggeris, latar kependudukan masyarakat berubah dan berkembang.

Pembangunan ekonomi di Tanah Melayu pada waktu itu mendorong penghijrahan yang amat ramai ke negara ini terutama di kalangan kaum Cina dan India. Pada masa sama, masyarakat Melayu iaitu kaum utama juga terbahagi kepada beberapa kumpulan etnik seperti Iban, Kadazan, Dayak dan Dusun.

Kini, selepas Malaysia mencapai kemerdekaan, semua kaum dan etnik ini diiktiraf sebagai warganegara Malaysia. Semua kita kini sudah menjadi sebahagian keluarga besar masyarakat Malaysia. Sebagai satu keluarga besar, semua kita yang juga pada masa sama, mewakili satu entity kebudayaan yang tersendiri mempunyai ruang dan hak saksama dan diiktiraf oleh perlembagaan.

Di samping faktor kepelbagaian latar belakang penduduk seperti yang dinyatakan di atas, masyarakat Malaysia juga memiliki kerencaman daripada sudut nilai dan pemikiran. Perkara ini adalah faktor kedua yang menjadi cabaran di dalam agenda membentuk identiti peradaban Malaysia.

Secara umumnya, nilai dan pemikiran masyarakat Malaysia boleh dibahagikan kepada beberapa pola atau aliran. Aliran pertama sering diistilahkan di dalam diskusi ilmiah sebagai “tradisional”. Ia merujuk kepada suatu bentuk cara hidup masyarakat yang amat menekankan kepada asas-asas warisan di dalam kehidupan mereka.

Asas warisan ini selalunya dipengaruhi kepercayaan agama dan nilai mulia yang diperturunkan secara berterusan daripada satu generasi ke generasi lain sejak zaman berzaman. Asas warisan ini amat penting bagi mereka yang dibentuk oleh pola atau aliran tradisional. Ia harus dipertahankan dengan sesungguhnya.

Asas-asas warisan ini adalah teras yang membentuk identiti sesuatu kaum atau etnik. Asas ini juga sering dirujuk sebagai jati diri sesebuah masyarakat. Ia juga adalah garis penentu yang akan membezakan antara satu kaum atau etnik dengan yang lain.

Sekiranya asas warisan ini lemah dan kendur, ia akan memberi kesan terhadap ketahanan jati diri sesuatu kaum atau etnik. Malah, akibat yang paling parah sekali ialah masyarakat terbabit akan mengalami krisis identiti. Andainya krisis identiti tidak ditangani dengan baik, ia boleh membawa masyarakat kepada keadaan hilang identiti.

Bagi aliran liberal, nilai-nilai hidup moden boleh membawa masyarakat kepada kemajuan hidup yang sebenar. Oleh kerana itu, masyarakat harus menyandarkan cara hidup mereka kepada struktur nilai dan pemikiran moden yang dicapai oleh masyarakat maju pada hari ini dan pada masa sama, perlu menolak nilai-nilai hidup yang bertentangan dengan cara hidup moden.

Inilah antara dua faktor yang menjadi antara hambatan dalam cabaran membentuk kesepakatan pemikiran mengenai identiti peradaban Malaysia yang ingin dibina.

Sejak akhir-akhir ini, pertembungan antara kaum dan aliran berfikir di kalangan pelbagai perkumpulan semakin meninggi dan jurang perselisihan juga semakin menebal. Beberapa perkara seperti permasalahan rumah ibadat, bahasa dan isu perundangan, sekiranya ditangani secara tidak berhemah boleh menjadi pencetus kepada perselisihan antara masyarakat Malaysia.

Apakah penyelesaian kepada cabaran membentuk kesepakatan pemikiran di dalam kepelbagaian dan kerencaman yang wujud ini bagi mengelakkan fenomena pertembungan yang telah dilihat dan dialami sejak akhir-akhir ini di negara kita? Secara umum, penyelesaiannya boleh dilakukan menerusi beberapa langkah dan ikhtiar.

Pertama, tuntutan membina satu kerangka teras mengenai watak atau identiti peradaban Malaysia dari sudut falsafah, nilai dan kebudayaannya. Watak dan identiti ini harus bersifat inklusif atau terbuka yang memberi ruang saksama kepada seluruh kepelbagaian dan kerencaman yang wujud untuk berkembang.

Dalam hubungan ini, beberapa prinsip asas seperti aspek kepercayaan rasmi dan amalan demokrasi hendaklah disepakati dan dihormati semua pihak sebagai prinsip asas peradaban Malaysia. Prinsip asas lain kebanyakannya sudah pun tercerna menerusi Rukun Negara dan Perlembagaan Persekutuan.

Kedua, keperluan kepada pengukuhan pola atau aliran nilai dan pemikiran yang bersifat sederhana diperluas dan diperkembangkan di dalam kehidupan masyarakat. Ia boleh diperkukuhkan menerusi pembentukan satu Piagam Etika yang diterima oleh seluruh perkumpulan masyarakat dan kepercayaan agama.

Ketiga, kepentingan untuk proses perluasan budaya dan amalan dialog di dalam masyarakat Malaysia. Perkara ini harus bermula dengan penerapan kefahaman mengenai dialog sebagai satu ilmu yang amat penting dipelajari.

Ini bagi memastikan supaya sebarang bentuk perselisihan dan pertembungan di dalam apa juga isu dan permasalahan di negara ini ditangani menerusi kaedah berdialog atau berbincang.

Ketiga-tiga langkah ini adalah lontaran umum yang memerlukan banyak perincian dan diskusi berterusan. Namun, ia boleh menjadi sebahagian bahan berfikir bagi kita merancakkan semula wacana mengenai peradaban Malaysia. Sekurang-kurangnya ia boleh menjadi pencetus kepada debat berterusan mengenai persoalan penting ini yang dilihat sejak akhir-akhir ini semakin gersang. — Berita Harian

Penulis ialah Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-
1) Merencanakan kesepakatan bukan sahaja harus diusahakan di peringkat nasional, malahan usaha kecil dan utama harus bergerak di dalam ruang lingkum masyarakat kecil dalam satu-satu organisasi seperti pejabat, kampung, kejiranan, masjid dan sebagainya.

2) Meneladani warisan dan nilaian murni orang-orang terdahulu juga memerlukan penilaian semula secara rasional dan intelektual. Mungkinkah tradisi terdahulu yang diwarisi masih relevan dan sesuai pada masa kini? ataupun, asbab peristiwa tradisi yang diamalkan juga harus diketahui generasi hari ini; yang ramainya hanya taklid tanpa pengetahuan.

Selasa, November 10, 2009

Gelombang baru Dakwah abad 21

Oleh : Muhd Razak Idris
Presiden ABIM

PresidenPergerakan Islam di negara ini harus mula menyusun usaha bagi menjana gelombang baru kebangkitan dakwah. Usaha ini adalah cabaran utama pada abad 21 bagi pertubuhan berteraskan Islam di Malaysia. Keutamaan usaha menangani cabaran ini disebabkan oleh beberapa faktor.

Pertama, tahap kesedaran terhadap Islam sebagai satu cara hidup pada masa kini sudah semakin merata. Ini dapat dilihat menerusi fenomena pengamalan ajaran Islam yang bertambah meluas dalam pelbagai aspek kehidupan sama ada peringkat individu, kemasyarakatan dan kenegaraan.

Kita boleh melihat contoh perkembangan fenomena kesedaran Islam yang meluas ini menerusi beberapa aspek. Salah satunya ialah dari sudut peningkatan kefahaman individu dan masyarakat mengenai erti agama Islam itu sendiri. Pada masa kini, kefahaman bahawa agama Islam ialah satu cara hidup yang meliputi seluruh aspek kehidupan sudah mula melebar. Kefahaman ini berbeza sekiranya dibandingkan dengan tahap kefahaman mengenai agama Islam pada peringkat awal kebangkitan dakwah.

Agama Islam pada tahap terbabit dipandang sebagai satu bentuk amalan 'ritual' atau 'upacara' khusus antara seorang manusia dengan Penciptanya yang dijelmakan menerusi rukun-rukun agama seperti bersolat dan berpuasa. Pada tahap ini, masyarakat Islam masih belum mengerti bahawa agama Islam selain keupacaraan pada masa sama satu sumber nilai yang boleh dijelmakan di dalam bidang pentadbiran dan urusan kemasyarakatan, perekonomian, pendidikan, perundangan dan hal ehwal kenegaraan.

Antara contoh lain mengenai fenomena Islam di Malaysia ialah dari aspek peningkatan tahap pengamalan dan pelaksanaan ajaran Islam itu sendiri. Hal ini dapat kita lihat menerusi beberapa unsur seperti pertambahan jumlah penganut yang tekun menunaikan ibadah bersolat, berpuasa, berzakat dan menunaikan ibadah haji. Kita semua boleh memerhatikan peningkatan jumlah kehadiran muslim pada majlis mingguan solat Jumaat atau pertambahan berterusan jumlah kutipan zakat di seluruh negara.

Fenomena sama boleh dilihat pada peningkatan jumlah penganut Islam yang menunaikan ibadah haji setiap tahun. Fenomena yang sama boleh juga dilihat pada pertambahan jumlah muslimah yang memilih gaya berpakaian menutup aurat, pertambahan institusi pendidikan berteraskan Islam sama ada pada peringkat asas, rendah, menengah dan tinggi serta peningkatan sambutan masyarakat terhadap produk muamalat atau sistem kewangan berasaskan Islam di negara ini.

Contoh mengenai fenomena Islam yang dinyatakan ini memberikan kita beberapa petunjuk penting tahap kualiti kesedaran, kefahaman dan penghayatan agama Islam di negara kita. Secara keseluruhannya, fenomena ini membuktikan masyarakat Islam sudah mula menunjukkan keyakinan mengenai kemuliaan ajaran Islam sebagai satu cara hidup pilihan kepada mereka pada era moden hari ini.

Tahap keyakinan baru terhadap Islam dan ajarannya seperti ditunjukkan menerusi pelbagai fenomena kehidupan hari ini adalah kesan proses dakwah Islamiyyah yang berlaku sekian lama. Proses ini sudah bermula sejak agama Islam mula disebarkan kepada umat Melayu di rantau ini berabad-abad lalu. Fenomena hidup beragama masyarakat Islam masa kini adalah kesan usaha dakwah berterusan pada masa lalu.

Hasil dakwah ini seharusnya menjadi sumber pengajaran dan kayu ukur di dalam usaha kita merancang dan merangka usaha pembangunan dakwah pada masa depan. Pada pandangan saya, gelombang dakwah baru di abad ke-21 harus memiliki beberapa ciri penting berikut:

Pertama, penerusan secara lebih tersusun usaha dakwah yang dijalankan pada gelombang sebelum ini. Ia meliputi langkah memperhebatkan penyebaran dakwah secara umum dan khusus meliputi kelompok masyarakat yang masih belum terdedah sepenuhnya kepada keindahan ajaran Islam. Kelompok ini meliputi remaja dan belia, suri rumah, masyarakat bukan Islam dan Orang Asli.

Kedua, pembangunan golongan muda atau belia berusia sekitar umur 45 tahun ke bawah sebagai teras pergerakan dakwah. Ini kerana golongan ini adalah generasi penerus kepada usaha dakwah pada beberapa dekad akan datang. Golongan ini perlu dilatih secara berterusan mengenai ilmu, kepentingan dan kemahiran dakwah.

Ketiga, penggembelengan seluruh sumber dakwah daripada segenap unsur dan pengaruh sebagai pergerakan yang bersatu secara utuh. Ini menuntut kerjasama yang utuh antara individu, pertubuhan, parti politik dan institusi dakwah yang ada di negara ini yang bergiat di dalam pelbagai bidang kehidupan.
Model ini adalah berasaskan konsep 'perkongsian bijak' bagi tujuan memanfaatkan kekuatan yang dimiliki oleh seluruh unsur dan sumber dakwah itu demi kemajuan agama dan ummah.

Keempat, pengembangan bidang tumpuan dakwah di dalam aspek baru sejajar dengan cabaran umat abad 21. Ini meliputi langkah menangani cabaran peralihan zaman dan globalisasi, agenda liberalisasi budaya dan sikap prejudis terhadap Islam atau 'Islamophobia' di kalangan masyarakat bukan Islam. Agenda menjana gelombang baru dakwah ini memerlukan banyak persediaan pergerakan dakwah di negara ini. Antara cabaran utama ialah menampilkan satu watak kepemimpinan dakwah yang boleh diterima semua pihak.


Isnin, November 09, 2009

Let's learn Singlish

SINGLISH is Singaporean English

English: The Manchester United players were not up to standard today. It was a waste of my time watching them.
Singlish: Man U kana sai! Waste my time only!
English: I can't help but notice that you've been staring at me for the past few minutes. Is anything the matter?
Singlish: See what see?
English: Excuse me, could you please keep quiet? I'm trying to concentrate over here.
Singlish: Oi, shaddup can?

English: This way to your table, please.
Singlish: Come!

English: What shall we have for dinner this evening?
Singlish: Tonight eat what, ah?

family man wih RM3000 salary

Ahad, November 08, 2009

Dakwah fil Masjid

Venue : Jumeirah Mosque
Timing : Every Saturday, Sunday, Tuesday & Thursday at 10:00am

No booking required, just register outside the Mosque prior to the visit. Private and evening tours can be arranged. Contact SMCCU for details. Private visits can be conducted in other languages with prior notice.

The meeting point is outside the Mosque, opposite to The One furniture showroom.


Sheikh Mohammed Centre for Cultural Understanding designed this programme to increase awareness and understanding between various nationalities living and visiting the Emirates.

The mosque tour takes one hour and a quarter, and visitors are invited to discover more about the life and religion of the Emirates by asking as many questions as possible.

It is in fact a beautiful experience, informative yet spiritual. This is the only mosque in the U.A.E., which is open to non-Muslims, although a dedicated guide of the SMCCU must accompany visitors. Appropriate dress code is required.


Over the past ten years Jumeirah Mosque has become renown to the public as the learning centre and focal point of the Open Doors; Open Minds Programme

(Sheikh Mohammed Centre for Cultural Understanding).


The level of participation in this activity has increased from an average of 50 visitors to up to 450 visitors in a single visit!

There are some regulations for entering the mosque and we do appreciate your cooperation :

  • Kindly do not enter the mosque unless accompanied by registered guide from Sheikh Mohammed Centre for Cultural Understanding
  • Tour companies must not enter the mosque unless accompanied by a registered guide from Sheikh Mohammed Centre for Cultural Understanding.
  • Conservative dress for both men and ladies is essential; loose trousers, or long skirts, long sleeves, and a head scarf for ladies. Long shorts for men are acceptable.
  • Please do not touch books displayed on shelves inside the mosque.
  • Please remove shoes before entering the mosque.
  • Kindly no children under the age of 5 years, to avoid disturbing our other guests
  • Professional photographers, reporters and T.V crews must contact the centre prior to any visit to the Mosque.
  • Do not forget your camera! You are welcome to take photographs

The open question & answer session allows our guests to ask any questions relating to Islam and the culture without feeling afraid that they might offend.


* For private visits please contact (SMCCU)

Discipline teacher

Lipstick in School (Priceless!)

According to a news report, a certain private school in Washington was recently faced with a unique problem. A number of 12-year-old girls were beginning to use lipstick and would put it on in the bathroom. That was fine, but after they put on their lip stick, they would press their lips to the mirror leaving dozens of little lip prints.

Every night the
janitor would remove them, and the next day the girls would put them back.

Finally the principal decided that something had to be done. She called all the girls to the bathroom and met them there with the maintenance man. She explained that all these lip prints were causing a major problem for the janitor who had to clean the mirrors every night (you can just imagine the yawns from the little princesses).
To demonstrate how difficult it had been to clean the mirrors, she asked the maintenance man to show the girls how much effort was required.
He took out a long-handled squeegee, dipped it in the toilet, and cleaned the mirror with it. Since then, there have been no lip prints on the mirror.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-
There are teachers ...
... And then there are educators

A ribbon


See full size image
A handsome, middle-aged man walked quietly into the cafe and sat down.
Before he ordered, he couldn't help but notice a group of younger men at the table next to him. It was obvious they were making fun of something about him, and it wasn't until he remembered he was wearing a small pink ribbon on the lapel of his suit that he became aware of what the joke was all about.

The man brushed off the reaction as ignorance, but the smirks began to get to him.
He looked one of the rude men square in the eye, placed his hand beneath the ribbon and asked, quizzically, This?"

With that the men all began to laugh out loud.

The man he addressed said, as he fought back laughter,
"Hey, sorry man, but we were
just commenting on how pretty your pink ribbon looks against your blue jacket!"

The middle aged man calmly motioned for the joker to come over to his table and invited him to sit down The guy obliged, not really sure why. In a soft voice, the middle aged man said,
"I wear this ribbon to bring awareness about breast cancer. I wear it in my mother's honour."
"Oh, sorry dude. She died of breast cancer?"

"No, she didn't. She's alive and well. But her breasts nourished me as an infant and were a soft resting place for my head when I was scared or lonely as a little boy. I'm very grateful for my mother's
breasts and her health."

"Umm," the stranger replied, "Yeah."

"And I wear this ribbon to honour my wife", the middle aged man went on.

"And she's okay, too?" the other guy asked.
"Oh, yes. She's fine. Her breasts have been a great source of loving pleasure for both of us and with them she nurtured and nourished our beautiful daughter 2 years ago. I am grateful for my wife's breasts, and for her health."
"Uh huh. And I guess you wear it to honour your daughter, also?"
"It's too late to honour my daughter by wearing it now.

My daughter died of breast cancer one month ago. She thought she was too young to have breast cancer, so when she accidentally noticed a small lump, she ignored it.
She thought that since it wasn't painful, it must not be anything to worry about."
Shaken and ashamed, the now sober stranger said, "Oh, man, I'm so sorry mister."
"So, in my daughter's memory, too, I proudly wear this little ribbon, which allows me the opportunity to enlighten others. Now, go home and talk to your wife and your daughters, your mother and your friends. And here," the middle-aged man reached in his pocket and handed the other man a little pink ribbon.

The guy looked at it, slowly raised his head and asked, "Can ya help me put it on?"

This is breast cancer awareness month. Practice regular breast awareness / self-exam and encourage those women you love to do the same.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Fikrah:-
"Take care of the mind, and the mind will take care of you, including this body."



Khamis, November 05, 2009

MBM-MBI

Memartabatkan Bahasa Malaysia; Memperkukuh Bahasa Inggeris.

1) Penguasaan dwi-lingual adalah pengkaedahan yang terbaik dalam mendepani arus globalisasi disamping punya jati diri negara Malaysia. Dengan kata lain, budaya negara tidak tergadai, negara tidak keciciran.

2) Soal ilmu pengetahuan; gunalah apa sahaja pengkaedahan asalkan isi ilmunya meresap ke dalam sanubari pelajar. Juga, tidak menidakkan soal yang pertama seperti di atas. Pokoknya, untuk memartabatkan suatu bahasa, syarat pertamanya; ia harus mampu menjadi bahasa Ilmu. Maka, atas alasan kebanyakan teks utama adalah daripada Bahasa Inggeris, atas alasan yang sama juga, penguasaan Bahasa Inggeris harus dikukuhkan untuk mencedok ilmu pengetahuan tersebut. Proses transisi selepas penguasaan ilmu tersebut, martabatkanlah bahasa ibunda kita pula seadanya. Mudah, kan?

3) Polemik yang berterusan dengan ada segelintir pihak yang 'urban' sifatnya, yang mahukan juga dasar PPSMI diteruskan di sekolah anak-anak mereka, terlupa bahawa mana mungkin soal DASAR dibeza-bezakan. Bukan dasar namanya itu! Itu mungkin sudah menjadi pengkaedahan pembelajaran. Hakikatnya, negara Malaysia, kalau tidak memartabatkan BAHASA MALAYSIA, negara mana lagi yang mahu memartabatkannya pula? cukup rasional, kan?

4) Dengan era yang serba canggih ini, dasar harus PRO kepada BAHASA MALAYSIA, tak kiralah, pusing macam mana pun. Soal Pengajaran dan Pembelajaran bagaimanapun, masih boleh diperdebatkan dan diperincikan mengikut kesesuaian sekolah masing-masing. Dengan pemahaman isu yang sebenar-benarnya, barulah kita akan bergerak maju ke hadapan dengan bijaksana, aman, dan progresif.

5) BULAN BAHASA yang lepas, apa pula komitmen masyarakat dalam mengisi hari-hari mereka dalam memartabatkan BAHASA? tak kira bahasa MALAYSIA mahupun bahasa INGGERIS? Bukankah seharusnya perlu dilipatgandakan program pengisian bahasa dalam bulan itu berbanding bulan yang lain? Di sekolah, mungkin ada. Di rumah? di dalam kaca Televisyen? di dalam akhbar? di dalam Dewan Rakyat?

(Mungkin perasaan saya sahaja; tidak merasakan datang; mahupun perginya bulan bahasa tahun ini..)

Rabu, November 04, 2009

New Car



While we don’t have a great deal of information available at this stage, we do know that Volkswagen is set to reveal the world’s most economical non-hybrid car to shareholders attending the 42nd annual general meeting of Volkswagen AG in Hamburg.

vw_concept_file_106

The single-seater is capable of 0.91 litres per 100km (or 258mpg in the old measure) and can manage a top speed of 123km/h.

The prototype, as shown here, was built in conditions of such great secrecy that little more is known about the car, but we’ll be sure to keep you posted after next week’s meeting.


Will be selling for 4000 yuan, equivalent to US$600..

Gas tank capacity = 1.7 gallons


Speed = 62 - 74.6 Miles/hour


Fuel efficiency = 258 miles/gallon


Travel distance with a full tank = 404 miles
























>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-

1) Welcome to the new world of automotive industries... can Proton catch up?
2) FYI, US600 is more or less about RM2400. Plus 600% tax, so, it is about RM14400. After AFTA 2010 (Malaysia), there'll be no more this tax... so, it remains RM2400..
3) At least, it is much safer than honda EX5, and cheaper as well! good deal?

So, interested?

Through our Window



>> Bunkface <<

i Dont want much,
I just want everything
Thought that I could,
do almost anything

One step in front of the other
Thought that I could do it alone
In the blink of an eye, it's just another day
Telling me why,
I'll find another way
Got this feeling,
got me reeling
I can almost start believing

**
Now there's me and you
And we are not alone
You and me
We are together now
Through my window,
I can see there's
More than you
and more than me

Me and you
And we are not alone
Different view
We are together now
Through my window, I can see
Our wildest dreams could be so real

I see a spark, it starts a fire
Is this the one worth waiting for?
Thought that I could do it without you
Cant exist like this anymore


**

Now there's me and you
And we are not alone
You and me
We are together now
Through my window, I can see there's
More than you and more than me

Now theres me and you, you and me
We are not alone and we are together
Through my window I can see
Our wildest dreams could be so real

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-

1) Just be deep thought... have fun when we are together...
if we just can see through this window...