Isnin, Mei 04, 2009

IQ, EQ, SQ



::Chapter 1:: (EQ-part1)


::Chapter 1:: (EQ-part2)


::Chapter 1:: (EQ-part3)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-
Kaedah Mendekati emosi manusia:-
1) 1000 sungai turun ke laut --> merendah dari tinggi ke landai
Merendahkan diri dengan berhadapan dan meletakkan diri pada situasi orang lain; Perbanyakkan menggunakan pancaindera; Cari 1000 tanda, yang memberi makna dalam memahami bahasa lautan. Sesungguhnya, semua sungai akan menuju ke lautan.

2) Berikan pujian --> penyejuk halwa telinga, penjinak hati
Semua orang gemar untuk diberikan pujian; tidak stress dan peka dengan kejayaannya, walaupun kelihatan kecil. Tidak semua insan tegar dan sentiasa menerima pujian dalam hidupnya. Maka, sedikit pujian, sedikit sebanyak, dapat memberikan cetusan kepada sentuhan hatinya, melalui halwa telinga.

3) Sebut namanya berkali-kali --> alunan lagu yang indah dan merdu
Mengenali seseorang, adalah bermula dengan nama. NAma juga adalah anugerah dari mula dilahirkan ke atas muka bumi ini. Harganya sangat tinggi, kerana mungkin diberikan oleh orang yang sangat dihormati, seperti ayah, dan ibu kita. Apabila diulang-ulangi namanya, terasa sungguh seperti dalam keluarga sendiri. Nyatalah, ia adalah alunan manja yang merdu, terus meresapi jiwa.

4) Akui suksesnya --> air sejuk dari syurga yang diperoleh
Penat lelah dalam mengejar kejayaan, kadang-kadang, tidak perlu untuk dinyatakan. Dalam komunikasi rayuan, nyatakan dan akui kejayayaannya; terutama signifikasi kejayaannya dalam kesan kepada diri anda dan orang lain di sekitarnya. Segala kepenatan tadi, terasa amat dihargai dan itulah pemberian recognition yang sejati!

5) Nyatakan proposal --> tawan hatinya; kemudian, tawan intelektualnya.
Baru mulakan langkah bicarakan soal intelektualnya.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Bukan mudah untuk mengaplikasikan kaedah ini; namun, sejarah dan pernah dilakukan oleh orang lain. Mungkin sukar, tapi, tidak mustahil. Anggap sahaja sebagai pelajaran dalam hidup untuk terus menambah baik kecerdikan Emosi. Melaksanakan Perubahan kepada diri dan masyarakat di sekeliling kita.

(Chapter 2 dan seterusnya, boleh google di youtube.com)






Tiada ulasan: