Selasa, Mei 19, 2009

Tercapaikah O..........nya?

Mulanya saya nak masukkan entri ni pada 16 Mei, tapi rasa tak sesuai. Macam ‘kacau daun’. Mood sambutan hari guru sedang hangat.

Nak tulis sebelum 16 Mei, macam nak “mengajar” pulak.

Saya percaya sehingga hari ni hari guru tahun ini masih dirayakan. Macam2 acara diadakan di sekolah. Perutusan, nyanyian, ikrar, sukaneka, acara pentas, perarakan, hadiah, jamuan dan sebagainya. Ini biasalah. Tak ada acara macam ni, mana seronoknya hari guru.

Kalau cadangkan yang bukan-bukan, siapa yang setuju. Sesekali cikgu-cikgu nak seronok ‘beraya’ apa salahnya. Maka saban tahun, itulah perayan dan sambutannya. Seronok juga!
(Teringat satu ketika dulu, saya cadangkan Kelab Guru buat forum hari guru dengan menjemput ibu-bapa – tak maunya).

Cuma kadang-kadang masa nak rancang sambutan hari guru, terlupa pula nak rujuk objektif hari guru yang telah digariskan oleh Kementerian Pelajaran. Masa nak rancang sambutan tahun depan, mungkin boleh rujuk objektifnya.

Kalau nak baca objektif hari guru, di bawah ni. Lepas tu check balik, tercapai tak objektifnya sambutan tahun ni:-

  1. Menitikberatkan peranan guru dalam pembinaan kebangsaan (termasuk perpaduan dan integrasi), pembangunan negara dan perkhidmatan kepada masyarakat.
  2. Menarik perhatian ibubapa, murid dan orang ramai kepada peranan penting kaum guru dalam masyarakat Malaysia.
  3. Memupuk perasaan perpaduan ikhtisas dan muhibah di antara guru.
  4. Meninggikan martabat dan taraf guru dalam masyarakat.
  5. Memberi peluang untuk memajukan kecekapan guru melalui seminar-seminar, persidangan-persidangan, dan sebagainya yang diadakan pada Hari Guru.
  6. Menilai secara objektif peranan guru dengan berlatarbelakangkan Malaysia dan mengambil langkah-langkah supaya peranan itu lebih berkesan.

Semoga sambutan/ perayaan hari guru lebih meriah, tahun depan.

(blogsimantanguru.blogspot.com)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-
1) Akan diperhalusi lagi untuk sambutan akan datang, InyaAllah
2) Permulaannya; satukan guru; tawan hatinya; kemudian tawan imannya.
3) Untuk keluar dari kebiasaan, mungkin perlukan masa. Namun, segala yang baik, akhirnya akan tertonjol jua akhirnya. Segala nasihat akan dijadikan iktibar. Segala yang baik, akan dijadikan pengalaman berharga.
4) Mana mungkin agenda 'syok sendiri' yang dikejar? Bukankah penghargaan itu datang dengan pelbagai bentuk dan situasi? Ya, mungkin kemeriahan boleh dijadikan kayu ukurannya, begitu juga dengan kelangsungan penglibatan keseluruhan rakan guru dalam aktiviti yang direncanakan. Inikan hari Guru?
5) Modul penghargaan- murid->murid; murid->guru; guru->guru. (Ini fokus kita!)







Tiada ulasan: