Jumaat, Disember 18, 2009

Tokoh Maal Hijrah 1431H


(I) Yusuf Al-Qaradawi Tokoh Maal Hijrah

Tokoh Pembaharuan Islam masa kini, Dr. Yusuf Al-Qaradawi dipilih sebagai penerima Anugerah Tokoh Maal Hijrah sempena sambutan Maal Hijrah 1431/2009M peringkat Kebangsaan hari ini. Tokoh Maal Hijrah adalah anugerah tahunan Kerajaan Malaysia bagi menghargai sumbangan ilmu, jasa, perkhidmatan dan dakwah.
Ini adalah kali kedua di mana tokoh ulama dari luar Negara diberi pengiktirafan oleh Kerajaan Malaysia. Tokoh luar negera yang menerima anugerah itu sebelum ini ialah Dr. Wahbah Az-Zuhaili.
Yusuf adalah seorang sarjana dan pemikir intelek kontemporari pada abad ini. Di kalangan ’ulama tradisional’ beliau telah dicop sebagai tokoh ’wahabi’ lantaran pemikiran beliau banyak terpengaruh dengan pemikiran Imam Ibn Taimiyyah dan Ibn Qayyim.
Bersempena kedatangan beliau ke Malaysia, beberapa pihak telah mengatur program ceramah yang akan disampaikan oleh tokoh pembaharuan Islam itu. Dr. Yusuf Al-Qaradawi akan berceramah di Putrajaya International Convension Centre (PICC) pada hari Sabtu ini pukul 9 pagi. Manakala disebelah malam beliau dijemput berceramah di Masjid Negeri, Shah Alam, Selangor selepas solat Maghrib.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


Seorang lagi tokoh untuk Negeri Selangor;




kenal tak tokoh ini? sila rujuk  di sini.(http://www.mra.my/)
tahniah dari kami, warga ABIM Selangor.

Tiada ulasan: