Khamis, Jun 11, 2009

Kerajaan perpaduan Malaysia

FROM HARAKAH
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
HARAKAH: Dalam agenda membentuk 'Kerajaan Perpaduan' atau 'Government Unity', adakah PAS masih optimis untuk berunding bersama Dato Seri Najib Tun Abdul Razak bagi merealisasikan hasrat tersebut?

USTAZ ABDUL HADI: Saya melihat masih ramai yang tidak faham tentang 'Unity Government' termasuk orang PAS sendiri dan di kalangan pimpinan pun ada yang masih belum faham lagi. Ini kerana, mungkin mereka sibuk, tidak berpeluang membaca buku-buku politik dan tidak membaca istilah-istilah politik.

Dalam politik ada kerajaan yang sepenuhnya, ada yang disebut'Unity Government', ada 'Coalition Government' dan ada 'Front National'. 'Front National' itulah dia Barisan Nasional (BN) yang ada pembangkang. Kerajaan campuran ini adalah antara satu parti yang memerintah dengan parti yang lain diajak sama dalam pemerintah dengan syarat-syarat yang dibuat.

Di mana kebiasaannya dia (parti) terikat, partinya terikat dengan syarat-syarat bersama dengan kerajaan dan tidak banyak perubahan dibuat. Dan PAS berpengalaman dalam dua kerajaan iaitu Kerajaan Campuran (Perikatan) dan Kerajaan Barisan Nasional. 'Unity Government' bukan Kerajaan Campuran dan bukan Barisan Nasional. Itu kena faham. Ini kerana ada orang PAS sendiri faham masuk Barisan Nasional dan kerajaan campuran semula. Ini menandakan tidak faham 'Unity Government'.

Boleh Dato' Seri jelaskan apa yang dimaksudkan dengan 'Unity Government' ini?

'Unity Government' ini adalah Kerajaan Perpaduan yang melibatkan semua parti politik dan tidak ada pembangkang langsung. Semua parti duduk dalam kerajaan dan semua parti ini ada identiti, ada syakhsiyyah, ada kepelbagaian dan dia (parti) berhak untuk membangkang di mana 'Unity Government' ini membolehkan orang dalam Umno sendiri bangkang kerajaan.

Ini kita (PAS) memecahkan tradisi yang dibuat oleh Umno yang ada pada hari ini. Di mana orang Umno tidak boleh bangkang parti dia dan kalau bangkang dia akan kena pecat. Ini termasuklah, kita membebaskan Umno itu sendiri. Ini kena faham dan dalam masa yang sama 'Unity Government' ini mestilah melakukan perubahan yang adil untuk semua rakyat. Ini termasuklah untuk Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), badan kehakiman, pentadbiran.



>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.
FROM WIKIPEDIA

A coalition government is a cabinet of a parliamentary government in which several parties cooperate. The usual reason given for this arrangement is that no party on its own can achieve a majority in the parliament. A coalition government might also be created in a time of national difficulty or crisis, for example during wartime, to give a government the high degree of perceived political legitimacy it desires whilst also playing a role in diminishing internal political strife. In such times, parties have formed all-party coalitions (national unity governments, grand coalitions). If a coalition collapses a confidence vote is held or a motion of no confidenceis taken.

To deal with a situation in which no clear majorities appear through general elections, parties either form coalition cabinets, supported by a parliamentary majority, or minority cabinets which may consist of one or more parties. Cabinets based on a coalition with majority in a parliament, ideally, are more stable and long-lived than minority cabinets. While the former are prone to internal struggles, they have less reason to fear votes of non-confidence. Majority governments based on a single party are typically even more stable, as long as their majority can be maintained.

Countries which often operate with coalition cabinets include: the Nordic countries, the Benelux countries,Germany, Ireland, Italy, Japan, Turkey, Israel, New Zealand, Pakistan and India. Switzerland has been ruled by a coalition of the four strongest parties in parliament from 1959 to 2008, called the "Magic Formula."

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.

A national government (alternatively a national unity or national union government) is a broad coalition government consisting of all parties (or all major parties) in the legislature, usually formed during a time of war or other national emergency.

During World War I the Conservative government of Sir Robert Borden invited the Liberal opposition to join the government as a means of dealing with the Conscription crisis of 1917. The Liberals, led by Sir Wilfrid Laurier refused; however, Borden was able to convince many individual Liberals to join what was called a Union Government, which defeated the Laurier Liberals in the fall 1917 election.


During World War II, the opposition Conservative Party ran under the name National Government in the 1940 election as a means of promoting their platform of creating a wartime national government coalition (evocative of the previous war's Union government). The party did dismally in the election which re-elected the Liberal government of William Lyon Mackenzie King whose party continued to rule alone for the duration ofWorld War II.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


Fikrah:-
1) Menarik bila membaca gaya politik di Malaysia...
2) Bacaan politik kepartian adalah untuk kepentingan perjuangan parti-parti; dan apabila semua parti politik mengatakan perjuangan masing-masing adalah betul, benar, paling adil, dan sebagainya; sudah pasti tidak ada apa-apa yang hendak dirisaukan, kan begitu?
3) Malangnya, tidak semua yang ditulis, dilihat, dipegang, dirasai, adalah hakikat. Banyak lagi yang tersembunyi dan tersirat.
4) Jadi, bagaimana seorang rakyat akan letakkan undi masa depan dirinya, dan keluarganya, dan masyarakatnya, dan yang penting, untuk agamanya?

Tiada ulasan: