Sabtu, Mac 28, 2009

PPSMI lagi dan lagi

Temubual /wartawan Harakah dengan Prof Dr Awang Seriyan yang juga Penyandang Kursi Pengajian Melayu Malaysia China, Universiti Pengajian Asing Beijing baru-baru ini. Dr Awang juga bekas Presiden Persatuan Linguistik Malaysia(PLM).

HARAKAH: Menteri Pelajaran Malaysia, Dato' Seri Hishamudin Tun Hussin mengatakan akan meneruskan dasar PPSMI ini walaupun mendapat bantahan daripada pejuang bahasa. Apa respons Prof?

PROF. DR AWANG SERIYAN: Soal ada ugutan atau tidak, beliau mesti berfikir secara rasional. Bukan ertinya meneruskan pelaksanaan tersebut disebabkan ada ugutan. Jika tidak ada ugutan pun dia harus menghentikan juga pelaksanaan PPSMI itu kerana rasional telah diberikan. Kajian telah dibuat, pandangan telah diberikan baik dari segi falsafah, dari segi dasar negara dan dari segi amalan atau praktiknya PPSMI itu tidak akan membawa kita ke mana-mana.

Bahkan ia akan menjerumuskan kita kepada satu bencana. Jadi, tanpa ugutan pun dia patut berfikir secara rasional dan menghentikan dasar yang tidak betul itu. Dasar itu tidak betul dari segi dasar negara kerana bertentangan dengan Dasar Kebangsaan, Akta Pendidikan 1996 serta akta-akta lain termasuk Akta Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).

HARAKAH: Pada pandangan Prof, adakah tindakan Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) yang merancang untuk menghimpunkan 100,000 orang bagi bantahan dasar ini, betul-betul dapat mendesak kerajaan untuk memansuhkan PPSMI ini?

Boleh atau tidak itu soalan kita. Ini kerana kuasa eksekutif itu terletak di tangan kerajaan yang memerintah. Kita ada amanah dan tanggung jawab serta pandangan. Dan ini mesti dilihat secara serius sebagai satu sumbangan pemikiran. Kalau pemikir dan ahli ilmu tidak lagi dihormati, kerajaan mestilah berani menanggung akibat seperti dinyatakan dalam al-Quran yang bermaksud "Apabila ahli ilmu tidak lagi dihormati,tibalah saat kehancuran sesuatu bencana itu".

Itu amaran yang diberikan dalam al-Quran. Kita memang tidak mempunyai kuasa untuk menghentikan dasar tersebut tetapi kita hanya boleh mendesak atas dasar ilmiah serta atas dasar rasional.

Jadi, mereka mesti membuka pintu hati walaupun hati telah tertutup, tetapi masih ada ruang untuk membuka pintu hati bagi memikirkan rasional PPSMI itu dihentikan.

Saya berharap dengan adanya gerakan seperti ini bagi membentuk perarakan mengadap Yang Di Pertuan Agung dan perarakan keranda 152 oleh Gapena, diharap akan menjadi satu bentuk momentum daripada usaha kita selama ini.

Yang mana usaha kita selama ini dengan pelbagai cara seperti bantahan melalui seminar, melalui memorandum serta pertemuan secara bersemuka dengan pemimpin-pemimpin.

HARAKAH: Tidakkah langkah yang diambil ini agak lewat?

Hishamudin pernah menyatakan dahulu, kenapa sekarang kumpulan-kumpulan ini membantah. Gerakan ini tidak boleh dianggap satu gerakan yang lewat kerana sejak dahulu lagi kita berjuang mempertahankan isu ini. Tetapi kita berbudi bahasa.

Kita bercakap secara ilmiah serta berunding secara halus. Tetapi jika itu juga tidak difahami, ada usaha yang lebih dapat membuka mata mereka iaitu dengan gerakan secara lebih agresif, tetapi masih dalam lingkungan undang-undang.

Kita melaksanakan himpunan 'halal' dan diharap akan diberi permit. Ini merupakan perhimpunan suara rakyat bukannya perhimpunan menentang kerajaan. Jika mereka faham, perhimpunan ini sebenarnya menyokong kerajaan kerana mempertahankan dasar negara. Jika kerajaan salah bertindak, kita mesti tegur (klik) kerana itulah peranan ahli ilmu atau pemikir. Nanti kita pula dituduh tidak memberi pandangan.

(bacaan lanjut... klik sini)
(temuramah ini diterbitkan pada hari Jumaat 16 Januari 2009) (Himpunan yang dimaksudkan itu pada 7 Mac 2009)

Bacaan lain:
1) pkpim.net
2) prihatin.net
3) memorandum GMP

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Fikrah:-
1) Kenapa harus baca? Untuk mendapat penjelasan daripada orang yang ahli tentang sejarah dan bahasa. Persoalan KENAPA harus dijawab dengan rasional dan tuntas.

2) Kenapa HARAKAH? Pastinya sekali, media arus perdana tidak menemuramah dan mendapatkan penjelasan daripada tokoh-tokoh ilmuan ini.

3) Kenapa di sini (imayu05)? sebagai medium pendidikan untuk yang masih tidak tahu. Bukankah tugas pendidik adalah untuk mendidik? (oh, saya silap.. sekarang, Kementerian Pelajaran.. Tugas guru hanya mengajar sahaja)

4) Persoalan dan pandangan peribadi :-
a) Perhimpunan di Masjid Negara pada hari itu- telah mendapat permit (klik). Yang tidak ada, perarakan ke Istana. Soalannya, kenapa 'water cannon' ditembak pada perhimpunan di Masjid (klik)? Kenapa perihal mendapat permit ini tidak diberitakan di media massa? (seolah-olah ada agenda untuk memburuk-burukkan perhimpunan 'halal' ini, dan memberi fokus kepada gempuran FRU itu; lantas memberitakan perhimpunan 'haram')

b) Perhimpunan / Persidangan Meja bulat berkenaan PPSMI yang digerakkan sendiri oleh KPM adalah suatu pendekatan yang sangat baik. Namun, dalam 5 kali pertemuan, dan mungkin ada lagi selepas ini; Resolusi untuk persidangan itu seharusnya dibuka dan diwartakan untuk perbincangan umum. Ia pastinya dapat memberi nilai tambah kepada masyarakat untuk turut mengambil tahu persoalan pendidikan.


Khamis, Mac 26, 2009

Farewell Pak Lah

(Petikan hari ini)

macc official launch 240209 abdullah badawi"In my years of public service, there have been times that I have erred. I too have not been able to fulfill my promises"

"For all my mistakes and all my shortcomings, it has never been my intent to waver from the responsibilities of serving my people and my country to the best of my abilities."

"Only the Almighty is perfect. I acknowledge here that the weaknesses and imperfections are my own and today, I seek your forgiveness. I have tried to carry out my responsibilities with sincerity and honesty."

"I pray that the Almighty will bless me so that I have peace of mind and soul,"


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-
Thanks a lot for being our Prime Minister. Your vision and transparency along the way since 2002, have contribute a lot in Human Capital for the future.

God Bless!

Pesan guru

Jika kau guru,
di majlis, tersua muridmu
jangan kau perkenalkan kepada sesiapa;
ini muridku
ini pelajarku

Biarpun dia di langit gemilang
atau di lumpur longkang
tersenyumlah saja seadanya
tersenyumlah saja kepadanya

Jika kau guru,
di majlis tersua muridmu
terimalah dia jika berkata;
ini guruku

ini sifuku.

Jika kau guru
di majlis bersua muridmu
ke arah lain ia berpaling
itu ialah makhluk asing.

(Prof. Datuk Abu Bakar)

[Latar penerangannya: Ayah Prof. Abu Bakar seorang guru; beliau berpesan kepada anaknya, ‘Dua syarat untuk menjadi guru yang bahagia; pertama jangan mengakui pelajar itu muridmu di hadapan umum, apa lagi kalau dia sudah menjadi orang ternama. Kedua, Anda mesti gembira pelajarmu berjaya lebih daripada Anda]

(klik tajuk untuk artikel penuh)



Rabu, Mac 25, 2009

anak bapak

Seorang nenek memukul bontot cucunya yang telah melakukan perbuatan
yang tak sepatutnya.. .


Tiba-tiba ayah budak tersebut telah ternampak... . nak berdiam diri kesian pulak pada anaknya.. nak masuk campur.. tak berani...

Lalu setiap kali nenek itu mengayun rotan memukul bontot cucu, si ayah juga bertindak menampar muka sendiri.

Melihat tindakan si ayah yang agak pelik, si nenek segera berhenti memukul cucunya dan bertanya dengan penuh kehairanan pada si ayah.

"Kenapa engkau menampar muka sendiri?"

Jawab si ayah
"Anakku dipukul orang ... dan untuk membalas perbuatannya itu, aku telah memukul anak orang itu."

Nenek... ??

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-
1) Susah juga jadi cikgu. Susah juga jadi ibu-bapa.
2) Hendak bertindak tegas, tapi penyanyang; katanya, berhikmah. Faham ke?



Selasa, Mac 24, 2009

Kem Kembara Al-Muqarrabin

BANTING- Kem Kembara Al-Muqarabbin sempena Bulan Dakwah Negeri Selangor 1430H/2009M telah dijalankan pada 21-22 Mac 2009 di Kem Bina Taqwa , Bukit Changgang. ABIM Negeri Selangor telah diamanahkan untuk mengisi program ini dengan modul yang bersesuaian dengan belia remaja kini.

Seramai 77 orang peserta daripada sekolah menengah seluruh Kuala Langat seperti SMK Bukit Changgang, SMK Bandar Banting, SMK Sijangkang Jaya, Maahad Mujahiddin, Maahad Ihya Al-Muhammadi dan banyak lagi. Seramai 11 orang tenaga penggerak daripada ABIM yang diketuai oleh Sdr Khairudin bin Abas , Pen. Setiausaha ABIM Negeri Selangor merangkap YDP ABIM Kuala Langat dibantu oleh Sdr Radin Mohd Imaduddin, Exco Pendidikan dan Latihan ABIM Kuala Langat serta Sdr Mohd Hafiz Abd Bar sebagai Ketua Fasilitator. Seramai 8 Fasilitator daripada PEPIAS dan Unit Syabab ABIM Daerah Kuala Langat.

Program ini bertujuan untuk mendekatkan belia remaja dengan kehidupan yang lebih baik menurut landasan Islam dan mendekatkan diri kepada Allah Taala, di samping menggilap potensi diri muslim di dalam diri remaja terlibat. Penyelaras program daripada JAIS, Ustaz Kamal Ariffin berharap kerjasama dengan NGO Islam terutama ABIM ini dapat diteruskan terutama dalam program yang akan datang. Program ini ditutup dengan rasminya oleh AF Ustaz Abd Rahman Hassani , Pegawai Tadbir Agama Kuala Langat.


Barisan fasilitator, aktivis dan penggerak ABIM Kuala Langat.
(berdiri dari kiri:- Syida, Sofeah, FikrahImayu, Khairudin Abas, Adibah, Husna, Sasa)
(duduk dari kiri:- Faez, Hazriq, Hafez, Azmir)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-
1) Kem Kembara Al-Muqarrabin adalah salah satu acara dalam pelaksanaan Bulan Dakwah 2009. Kali terakhir diadakan bulan Dakwah adalah pada tahun 1978! Maknanya, 30 tahun yang lalu! (klik sini)

2) Kem Kembara Al-Muqarrabin pada asalnya disasarkan kepada OKT (Orang Kena Tuduh), dan difokuskan lagi remaja-remaja / belia-belia yang ditangkap terlibat dengan gejala sosial seperti ditangkap khalwat, lari dari rumah, penyalahgunaan dadah (juvana), dan sebagainya. Namun, mereka enggan hadir dan pihak JAIS tidak boleh memaksa mereka untuk hadir. Program ini juga sebagai motivasi-kaunseling susulan setelah didakwa.

3) Oleh kerana itu, modul telah diubahsuai dengan mensasarkan kepada remaja dengan pendekatan islah, motivasi dan pengembangan potensi diri sebagai pendakwah muda dalam masyarakat. Secara tidak langsung, ABIM dapat memanfaatkan kem ini untuk melatih dan menggembleng generasi remaja sebagai aktivis masyarakat.

4) Fasilititor juga adalah hasil daripada program-program sebegini; (Rujuk entri tentang Syabab Nurul Iman.) Menariknya, ini adalah program pertama mereka sebagai fasilitator selepas LAKEP (Latihan Kefasilitatoran dan pengurusan). Tahniah dan syabas untuk penggerak muda ini. Teruskan usaha kalian dalam berbakti dan berbudi kepada masyarakat.



bila murid tidak minat dengan ilmu

At-Tabarani meriwayatkan dari Abi Hazim dari Sahal r.a , bahawa beliau telah menyampaikan kuliyah tentang sunnah Nabi s.a.w kepada kaumnya. Terdapat di kalangan mereka yang hadir bersembang dan tidak memberikan perhatiannya.

Beliau merasa marah dengan sikap buruk yang ditunjukkan itu, lalu bangun meninggalkan para jemaah.
Beliau berkata : “ Lihat golongan ini, aku sedang mengajar mereka apa yang aku pelajari daripada Nabi s.a.w, tiba-tiba mereka sibuk menceritakan perkara lain. Lebih baik bagiku untuk keluar dari tempat ini dan aku takkan kembali lagi.
Abi Hazim lantas bertanya kepadaanya : “Ke manakah Tuan akan pergi membawa diri? Jawabnya, "aku akan pergi berjihad di jalan Allah".
Beliau seterusnya ditanya, “ Bagaimana Tuan boleh turut serta sedangkan Tuan merupakan orang tua yang uzur dan dikecualikan dari berjihad?
Jawabnya, “ Wahai Abu Hazim! Aku akan menyertai peperangan di barisan hadapan, supaya terkena anak panah atau senjata yang tersasar, lalu aku akan mati syahid”.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Fikrah:-

1. Keutamaan menghadirkan diri dalam majlis ilmu kerana ia merupakan makanan buat hati kerana menerusi ilmu dapat menunjukkan kepada kita perkara yang halal dan haram.

2. Berilah penumpuan terhadap ilmu yang disampaikan agar difahami dan dapat diamalkan. Proses belajar hanya dapat berlaku jika memberikan perhatian.

3. Menuntut Ilmu merupakan ibadah yang tinggi nilai dan ganjarannya. Justeru, Sahal r.a mengambil keputusan untuk berjihad di jalan Allah selepas mendapati manusia sudah tidak berminat untuk menuntut ilmu menyebabkan pekerjaannya sebagai penyampai ilmu sudahpun tidak diperlukan.

(petikan daripada:-zahazanmohamed.blogspot.com)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
4. Cikgu-cikgu hari ini, macam mana? ada berani?

Jumaat, Mac 20, 2009

Kenapa kami bantah PPSMI e-book

1) Harus baca e-book ini untuk memahami secara tuntas asas bantahan PPSMI ini.

2) TERLALU RAMAI yang SALAH FAHAM- ASAS bantahan PPSMI ini; Mudah sekali dipengaruhi oleh media dan khabaran berita pihak ketiga (pernah dengar modul telefon karat?)

http://www.kongresbahasa.org/wp-content/uploads/2006/11/ebook-mengapa-kami-bantah.pdf

3) SIASAT setiap perkara secara halus dan jelas; kemudian, tetapkan pendirian supaya tidak terpengaruh dengan mainan politik kepartian yang jelas memihak. Dengan kata lain, diri kita harus punya pendirian dulu.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah-
Penegasannya- bertindak secara jelas; dan dilihat jelas.

Commercial break!


kita tengok iklan dulu....



Faham tak ni?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Fikrah-
1) Juga datang dari negara jiran, Indonesia. Suatu pendekatan Islamik, dan meresapi budaya setempat. Bijak sekali!

2) Tanggung-jawab masyarakat; sememangnya suatu pencetus kepada perubahan. Masyarakat kita bagaimana?

Selasa, Mac 17, 2009

Isu penggunaan nama Allah

Boleh baca di sini:-
(klik) Isu penggunaan nama Allah di Malaysia

Allah Peduli (Agnes Monica)

Banyak perkara yang tak dapat ku mengerti
Mengapakah harus terjadi
Di dalam kehidupan ini
Suatu perkara yang
ku simpan dalam hati
Tiada satupun kan terjadi tanpa Allah peduli

Allah mengerti
Allah peduli
Segala persoalan yg kita hadapi
Tak akan pernah dibiarkannya ku bergumul sendiri
Sbab Allah mengerti

Allah mengerti
Allah peduli
Segala persoalan yg kita hadapi
Tak akan pernah dibiarkannya ku bergumul sendiri
Sebab Allah Yesus ku mengerti


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>..

Fikrah-

1) BERHATI-HATI apabila meminati mana-mana lagu; atau apa-apa sahaja! Allah dalam lirik di atas bukan ditujukan kepada Allah yang Esa! Itu adalah lagu ketuhanan- untuk agama kristian.

2) Ini bukan soal minat atau tidak; sedap atau tidak; seni atau tidak; Ini soal AKIDAH.
Jangan sampai tergadai akidah TAUHIDIQ kerana perkara yang terlalu remeh!

3) Penggunaan nama Allah di luar Malaysia, sudah lama digunakan oleh semua agama. Namun, kes di Malaysia, tidak pernah berlaku penduduknya, generasinya, dari zaman berzaman, kerana perkataan Allah adalah hak ekskusif orang Islam. Dari sudut bahasa, dari sudut sejarah, dari sudut pemahaman penganutnya yang agak dangkal dan terhad tentang Islam itu sendiri, adalah amat sukar untuk memberi pemahaman semula tentang makna perkataan Allah kepada penganut Islam (Muslim).

4) Bukan salah Islam, tetapi masalah kepada ramainya penganut yang dangkal dan taksub (mengikut tanpa ilmu) dalam amalan ibadat harian.
(klik)TOLONG baca ulasan Dr. Mohd Asri (mantan Mufti Perlis)



Isnin, Mac 16, 2009

PPSMI lagi

1) Masa mula-mula diperkenalkan, guru yang pakar dalam matematik atau yang telah lama belajar dan mengajar matematik dalam b.melayu bermasalah dalam:-
1) MENTERJEMAH terma b.melayu kepada b.inggeris
2) MENGHURAI dalam b.inggeris, kandungan silibus pnp matematik.

2) Pihak Kementerian mengiktiraf pengalaman dengan memberi imbuhan dikenali dengan BISP (Bayaran insentif subjek pendidikan). Menariknya, guru diploma diberi 10% daripada gaji, manakala guru lepasan ijazah diberi 5% daripada gaji. Ironinya, lepasan ijazah rata-ratanya (bukan semua) boleh berkomunikasi dengan B.Inggeris lebih baik daripada guru lepasan diploma. Rasional yang diberikan oleh pihak kementerian malangnya tidak kedengaran rasional!

3) Kuatkan keberanian untuk berubah. Hakikat ada di depan mata. Guru adalah pelaksana dasar. Kan guru adalah 'Yang Menurut Perintah'. Bersedia untuk belajar. Di sekolah, ada program 'Buddy System' untuk guru-guru mahir b.inggeris. Ada guru-guru berikan komitmen?



4) Kuiz untuk pembaca. Yang mana betul? (Which one is correct?)

3 times 2 IS 5
or
3 times 2 ARE 5


Answer please?


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.

Fikrah:-
1) Masalah guru mungkin salah satu faktor utama. Murid akan menerima apa sahaja yang guru ajarkan. Berdoalah semoga murid mampu memahami apa yang diajar guru.

2) Isunya pembelajaran Matematik dan Sains. Bukan pembelajaran B.Inggeris. PPSMI bukan makmal kimia yang menggabungkan pembelajaran B.Inggeris dan Matematik / Sains.

3) Tugas cikgu? sampaikan ilmu.