Isnin, Mac 16, 2009

PPSMI lagi

1) Masa mula-mula diperkenalkan, guru yang pakar dalam matematik atau yang telah lama belajar dan mengajar matematik dalam b.melayu bermasalah dalam:-
1) MENTERJEMAH terma b.melayu kepada b.inggeris
2) MENGHURAI dalam b.inggeris, kandungan silibus pnp matematik.

2) Pihak Kementerian mengiktiraf pengalaman dengan memberi imbuhan dikenali dengan BISP (Bayaran insentif subjek pendidikan). Menariknya, guru diploma diberi 10% daripada gaji, manakala guru lepasan ijazah diberi 5% daripada gaji. Ironinya, lepasan ijazah rata-ratanya (bukan semua) boleh berkomunikasi dengan B.Inggeris lebih baik daripada guru lepasan diploma. Rasional yang diberikan oleh pihak kementerian malangnya tidak kedengaran rasional!

3) Kuatkan keberanian untuk berubah. Hakikat ada di depan mata. Guru adalah pelaksana dasar. Kan guru adalah 'Yang Menurut Perintah'. Bersedia untuk belajar. Di sekolah, ada program 'Buddy System' untuk guru-guru mahir b.inggeris. Ada guru-guru berikan komitmen?



4) Kuiz untuk pembaca. Yang mana betul? (Which one is correct?)

3 times 2 IS 5
or
3 times 2 ARE 5


Answer please?


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.

Fikrah:-
1) Masalah guru mungkin salah satu faktor utama. Murid akan menerima apa sahaja yang guru ajarkan. Berdoalah semoga murid mampu memahami apa yang diajar guru.

2) Isunya pembelajaran Matematik dan Sains. Bukan pembelajaran B.Inggeris. PPSMI bukan makmal kimia yang menggabungkan pembelajaran B.Inggeris dan Matematik / Sains.

3) Tugas cikgu? sampaikan ilmu.


Tiada ulasan: