Selasa, Mac 24, 2009

Kem Kembara Al-Muqarrabin

BANTING- Kem Kembara Al-Muqarabbin sempena Bulan Dakwah Negeri Selangor 1430H/2009M telah dijalankan pada 21-22 Mac 2009 di Kem Bina Taqwa , Bukit Changgang. ABIM Negeri Selangor telah diamanahkan untuk mengisi program ini dengan modul yang bersesuaian dengan belia remaja kini.

Seramai 77 orang peserta daripada sekolah menengah seluruh Kuala Langat seperti SMK Bukit Changgang, SMK Bandar Banting, SMK Sijangkang Jaya, Maahad Mujahiddin, Maahad Ihya Al-Muhammadi dan banyak lagi. Seramai 11 orang tenaga penggerak daripada ABIM yang diketuai oleh Sdr Khairudin bin Abas , Pen. Setiausaha ABIM Negeri Selangor merangkap YDP ABIM Kuala Langat dibantu oleh Sdr Radin Mohd Imaduddin, Exco Pendidikan dan Latihan ABIM Kuala Langat serta Sdr Mohd Hafiz Abd Bar sebagai Ketua Fasilitator. Seramai 8 Fasilitator daripada PEPIAS dan Unit Syabab ABIM Daerah Kuala Langat.

Program ini bertujuan untuk mendekatkan belia remaja dengan kehidupan yang lebih baik menurut landasan Islam dan mendekatkan diri kepada Allah Taala, di samping menggilap potensi diri muslim di dalam diri remaja terlibat. Penyelaras program daripada JAIS, Ustaz Kamal Ariffin berharap kerjasama dengan NGO Islam terutama ABIM ini dapat diteruskan terutama dalam program yang akan datang. Program ini ditutup dengan rasminya oleh AF Ustaz Abd Rahman Hassani , Pegawai Tadbir Agama Kuala Langat.


Barisan fasilitator, aktivis dan penggerak ABIM Kuala Langat.
(berdiri dari kiri:- Syida, Sofeah, FikrahImayu, Khairudin Abas, Adibah, Husna, Sasa)
(duduk dari kiri:- Faez, Hazriq, Hafez, Azmir)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-
1) Kem Kembara Al-Muqarrabin adalah salah satu acara dalam pelaksanaan Bulan Dakwah 2009. Kali terakhir diadakan bulan Dakwah adalah pada tahun 1978! Maknanya, 30 tahun yang lalu! (klik sini)

2) Kem Kembara Al-Muqarrabin pada asalnya disasarkan kepada OKT (Orang Kena Tuduh), dan difokuskan lagi remaja-remaja / belia-belia yang ditangkap terlibat dengan gejala sosial seperti ditangkap khalwat, lari dari rumah, penyalahgunaan dadah (juvana), dan sebagainya. Namun, mereka enggan hadir dan pihak JAIS tidak boleh memaksa mereka untuk hadir. Program ini juga sebagai motivasi-kaunseling susulan setelah didakwa.

3) Oleh kerana itu, modul telah diubahsuai dengan mensasarkan kepada remaja dengan pendekatan islah, motivasi dan pengembangan potensi diri sebagai pendakwah muda dalam masyarakat. Secara tidak langsung, ABIM dapat memanfaatkan kem ini untuk melatih dan menggembleng generasi remaja sebagai aktivis masyarakat.

4) Fasilititor juga adalah hasil daripada program-program sebegini; (Rujuk entri tentang Syabab Nurul Iman.) Menariknya, ini adalah program pertama mereka sebagai fasilitator selepas LAKEP (Latihan Kefasilitatoran dan pengurusan). Tahniah dan syabas untuk penggerak muda ini. Teruskan usaha kalian dalam berbakti dan berbudi kepada masyarakat.



Tiada ulasan: