Khamis, Mei 07, 2009

Makna jati diri

1) Jati diri; Insan yang punya jati diri, dapat mempertahankan prinsip yang dipercayainya, walaupun keadaan sekeliling, tidak seperti yang disangkainya, dan tidak sealiran dengan apa yang dipercayai itu. Prinsip yang dipegang itu pula, tidak semestinya benar, dan tidak pula semestinya salah. Prinsip bergantung dan diasaskan pada suatu idealisme yang dipelihara atas pengetahuan atau ilmu, dan membawa nilai yang tinggi, melebihi perkara lain.

2) Dalam masyarakat, nilai idealisme, biasanya tidak dapat dibawa dan dipraktikal sepenuhnya; Amat berbeza keadaannya dunia sebenar ini, dengan idealisme yang didokong dan ditulis dalam buku atau falsafah kemanusiaan yang sememangnya ideal. Bukankah ideal itu, suatu kesempurnaan; atau setidak-tidaknya, hampir kepada kesempurnaan? Dengan kata lain, masyarakat tidak berada dalam keadaan yang betul dan sangat jauh dari kesempurnaan! Maka, apakah kita tidak boleh berpegang dan bertindak pada prinsip tertentu yang membawa idealisme dalam masyarakat?

3) Masyarakat yang punya idealisme tinggi, adalah masyarakat yang bertamadun (Madani); masyarakat yang rakyatnya, punya prinsip dan asas dalam melakukan segala tindakan; punya kerukunan dan sistem yang difahami; dan bukan yang mengikut dan bertindak secara membuta-tuli, dan mengikut perasaan emosi; atau lebih teruk, mengikut trend dan kebudayaan (kebiasaan) semasa. Masyarakat sebegini, ibarat masyarakat lalang; mudah sahaja ditiup ke sana dan ke mari mengikut arah kuatnya angin bertiup.

4) Generasi berilmu dan bertamadun, seharusnya membawa gelombang perubahan dan aura idealisme kepada mana-mana masyarakat. Kehadirannya, membawa suatu prinsip kebenaran dan berasaskan kepada budaya yang positif, dan bersifat membina tamadun dan akal. Masyarakat yang tidak punya budaya berprinsip ini, akan memandang serong, dan benih prejudis, skeptikal, dan rasa tidak senang biasanya, akan menyerap dan seterusnya akan datang bersama-sama secara seiring. Gelombang dan aura mana yang lebih kuat, sudah tentu akan menguasai dan membawa suatu budaya baru, atau meninggalkan kesan lama yang baru dalam masyarakat tersebut.

5) Hakikatnya, manusia tidak suka diubah, dan enggan berubah. Mengekalkan 'status quo' adalah penyakit yang tidak bisa dibiarkan dalam masyarakat, walaupun, masyarakat tersebut dalam keadaan yang berbudaya positif sekalipun. Ini kerana, masyarakat perlukan pelajaran dan ingatan setiap masa. Dan yang lebih penting, zaman dan masa akan membawa generasi baru datang dan generasi lama akan pergi. Struktur masyarakat perlu berubah. Turun dan naik; suka dan duka; berjaya dan gagal; semua proses ini perlu dirasai secara praktikal; bukan sekadar idealisme sahaja. Dengan kata lain, harga harus dibayar. Risiko perlu diambil!

6) Lantas, bekalan yang wajib ada dalam setiap insan adalah ILMU, dan IMAN. Ilmu untuk mengisi akal, dan iman untuk mengisi jiwa. Akal dan jiwa berada di dalam jasad setiap manusia. Prinsip dan idealisme ini pula harus diterjemahkan dalam bentuk tindakan. Tindakan pula akan menghasilkan pengalaman. Pentafsiran setiap pengalaman pula akan menghasilkan kematangan. Lihatlah, hadirnya seorang yang berprinsip tidak akan sama dengan hadirnya 1000 orang yang tiada prinsip.

7) Orang yang tidak ada prinsip; suasana akan mencorakkan mereka. Manakala, orang yang punya prinsip dan jati diri; mereka akan mencorakkan suasana. Lantas, suatu yang sangat Aneh bila ada keadaan orang yang berprinsip juga terikut dengan suasana sekitar, walau diri mereka punya ilmu, iman, dan pengalaman serta kematangan. Pernah terlihat suasana begini? Tinjau dan fikir; Rupa-rupanya, tidak ramai yang sanggup mengambil risiko dan membayar harga suatu perubahan yang belum tentu semakin baik!

8) Mandat dan kepercayaan harus diberikan; Semua orang maklum, generasi muda adalah generasi pemimpin masa depan. Didiklah generasi ini untuk punya prinsip yang baik dan segar; berikan bimbingan, dorongan, kebebasan berfikir secara lateral dan kreatif, kongsikan pengalaman sebagai asas dalam membina kematangan mereka. Bina jati diri mereka; Bantu mereka untuk mereka bina tamadun mereka mengikut acuan Kebenaran.

9) Semai dan berikan mereka baja yang baik; benih untuk menjadi pohon meranti yang kukuh, besar, tinggi dan rimbun; merimbuni pelbagai makhluk dan pohonan kecil yang lain dibawahnya. Malah, lalang-lalang juga akan turut menumpang nikmat rimbunannya, walau usianya hanya seratus hari. Usia Meranti ribuan tahun; tamadun yang dibina mampu merimbuni generasi demi generasi; Hanya angin ribut yang maha kuat, dengan izin Allah, ia akan tumbang juga. Tumbangnya akan ditangisi oleh sekelian makhluk di rimba. Gugurnya pohon- yang tingginya menggapai awan, rimbunnya meredup bumi, dan akarnya memasak di pusat bumi. Itulah makna jati diri sebenarnya.







Selasa, Mei 05, 2009

Teachers and School of teachers

"What is schooling?"

Teaching, as the thinker Anatole France said, is a subversive act. It must not only inform and remind but also must excite, agitate, and ignite the fire within. It must create troubled minds and leave students with more questions and some answers. It is not a funneling process; it is not a banking concept. It is a romantic act of flowering and transforming. It is a cybernetic act of creating beautiful patterns of thinking in each and every curious mind that we are entrusted to help liberate.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

"Abuse of schooling"

We must embrace the idea of teaching for understanding, much popularised by Howard Gardner. There is so much failure in our schools as a result of teaching strategies that do not meet the needs of curious young minds. Teachers are not equipped to meet the mental demand of the ‘multi-tasking multidimensional, multimediated child’ who lives in a millennium that is different from the past.

We fail these children if they cannot achieve anything but regurgitate the facts we want them to memorise. We get angry when they get bored. We punish them for not wanting to learn. We then call in the police if we feel threatened by the worst of the worst of the failures. The Malaysian minister of education will now need metal detectors in all of our urban schools. He will need to have the Malaysian police permanently stationed in the low-performing ones.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Teaching is a verb and not a noun. It is an active process in which the teacher, as Socrates would preach, is a ‘midwife’ whose role is to help the child deliver the best that his/her potential has to offer. This dialogue must be continued so that we, as teachers, become closer to becoming a ‘verb’ than continue to exist as ‘nouns’ unaware of what ‘adjectives’ are used to describe us or how we use them to describe ourselves. There is so much to do in the area of 'thinking skills' that we could have better achieved.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

"Learn from Pink Floyd"

But there is hope, as the great Brazilian educator Paulo Freire would advise us educators. It requires a systematic radicalisation of the enterprise of teaching itself. We need to create teachers who are radical enough to go in each and every classroom, armed with a powerful philosophy of teaching and human liberation, and challenge our children even at as an early age as pre- kindergarten. What we see now in our universities is a culture of one-dimensionality, homogenisation and a more sophisticated ‘spoon-feeding-ism’ that is a necessary pre-condition for state-sponsored totalitarianism.

We can change all these - through a radical programme of graduate teacher education at the level of graduate schools of education.
  1. What is our curriculum for teacher education like?
  2. How politicised is it?
  3. How do we infuse at every level, critical thinking strategies so that we will produce a nation of questioning individuals that pay allegiance not to any government of the day but to ethics and intellectual pursuit without fear or favor?
  4. What is the culture of our classrooms like these days?
  5. Are we busy disciplining children, correcting behavior or developing their intellectual capabilities so that the genius in each and every one of them will be fully realised?
  6. When do we truly educate if we still spend time upholding the virtues of a police state?

Teachers, you are most honoured if you can play your role well - one who inspires revolutions.
But first, as Nietzsche would say,

teachers must be taught how to think.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

(http://azlyrahman-illuminations.blogspot.com/)

Fikrah:-
1) It just brilliant!
2) It is only for those who wants to think.
3) First, they have to read!






Isnin, Mei 04, 2009

NEVER GIVE UP

Funny Pictures
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah :-
1) Pantang undur sebelum berlawan.
Patah kaki, bertongkat sayap;
Patah sayap, bertongkat paruh;
patah paruh, bertongkat Jiwa.
-> dan jiwa tidak akan patah, selagi nyawa di kandung badan. Malah, jiwa yang kental, akan dipaparkan oleh raga yang akan membawa makna 1000 cara, atau 1000 daya untuk terus berjuang.

2) Adik-adik yang dapat masuk Universiti, melalui laluan UPU, mahupun matrikulasi, atau mana-mana ruang kemasukan, teruskan perjuangan kalian; Terlepas matriks, tunggu UPU, terlepas UPU, buat rayuan, malah, terdapat banyak juga kolej kerajaan, kolej negeri, dan institut lain, yang mampu memberikan langkah kita seterusnya dalam menuntut ilmu. Yang penting, NEVER GIVE UP.

3) Perjalanan ini, kita sendiri yang tentukan. Tuhan akan berikan perkenanNya (InsyaAllah)





Mengapa orang 'Belum Islam' takut beragama Islam?

Mengapa orang 'Belum Islam' takut beragama Islam?

Kerana;

1. Takut disisih oleh kaum keluarga.
2. Merasakan Islam itu satu kongkongan hidup.
3. Takut kena 'sunat'(maaf).
4. Peribadi orang Islam di Malaysia tidak meyakinkannya.
5. Sudah serasi dengan agama lama.
6. Tiada/kurang usaha ajakan/dakwah dari orang Islam di Malaysia
7. Bukan keutamaan kepada Kerajaan yang memerintah.
8. Risau tidak dipeduli dan diejek oleh orang yang sudah Islam apabila masuk Islam nanti.
9. Media massa terutama TV tidak berperanan sebagai duta Islam.
10. Takut kena potong tangan.
11.Tidak faham konsep beragama/ketuhanan.

Dan...banyak lagi. Perkara ini perlu dipandang serius oleh duta-duta Islam. Siapa? Orang Islam seluruhnya.

(http://saudarabaharu.blogspot.com/)






IQ, EQ, SQ



::Chapter 1:: (EQ-part1)


::Chapter 1:: (EQ-part2)


::Chapter 1:: (EQ-part3)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-
Kaedah Mendekati emosi manusia:-
1) 1000 sungai turun ke laut --> merendah dari tinggi ke landai
Merendahkan diri dengan berhadapan dan meletakkan diri pada situasi orang lain; Perbanyakkan menggunakan pancaindera; Cari 1000 tanda, yang memberi makna dalam memahami bahasa lautan. Sesungguhnya, semua sungai akan menuju ke lautan.

2) Berikan pujian --> penyejuk halwa telinga, penjinak hati
Semua orang gemar untuk diberikan pujian; tidak stress dan peka dengan kejayaannya, walaupun kelihatan kecil. Tidak semua insan tegar dan sentiasa menerima pujian dalam hidupnya. Maka, sedikit pujian, sedikit sebanyak, dapat memberikan cetusan kepada sentuhan hatinya, melalui halwa telinga.

3) Sebut namanya berkali-kali --> alunan lagu yang indah dan merdu
Mengenali seseorang, adalah bermula dengan nama. NAma juga adalah anugerah dari mula dilahirkan ke atas muka bumi ini. Harganya sangat tinggi, kerana mungkin diberikan oleh orang yang sangat dihormati, seperti ayah, dan ibu kita. Apabila diulang-ulangi namanya, terasa sungguh seperti dalam keluarga sendiri. Nyatalah, ia adalah alunan manja yang merdu, terus meresapi jiwa.

4) Akui suksesnya --> air sejuk dari syurga yang diperoleh
Penat lelah dalam mengejar kejayaan, kadang-kadang, tidak perlu untuk dinyatakan. Dalam komunikasi rayuan, nyatakan dan akui kejayayaannya; terutama signifikasi kejayaannya dalam kesan kepada diri anda dan orang lain di sekitarnya. Segala kepenatan tadi, terasa amat dihargai dan itulah pemberian recognition yang sejati!

5) Nyatakan proposal --> tawan hatinya; kemudian, tawan intelektualnya.
Baru mulakan langkah bicarakan soal intelektualnya.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Bukan mudah untuk mengaplikasikan kaedah ini; namun, sejarah dan pernah dilakukan oleh orang lain. Mungkin sukar, tapi, tidak mustahil. Anggap sahaja sebagai pelajaran dalam hidup untuk terus menambah baik kecerdikan Emosi. Melaksanakan Perubahan kepada diri dan masyarakat di sekeliling kita.

(Chapter 2 dan seterusnya, boleh google di youtube.com)






Rabu, April 29, 2009

Isu agama anak


Kenyataan Media Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA) - 29 April 2009 / 4 Jamadilawal 1430

Kami pertubuhan-pertubuhan NGO Islam yang bergabung di bawah PEMBELA menyeru seluruh lapisan rakyat Malaysia agar bertenang dalam menghadapi kemelut berkenaan dengan isu agama yang tercetus kembali baru-baru ini susulan kes Muhammad Ridzuan Abdullah dan Indira Ghandi.

Seruan ini berasaskan pada kebimbangan kami bahawa isu ini boleh memberi kesan langsung kepada keharmonian hubungan di antara kaum di negara ini. Perbicaraan ini masih dijalankan, baik di Mahkamah Syariah mahupun Sivil. Justeru, PEMBELA berpandangan proses undang-undang perlu dibiarkan berjalan tanpa tekanan dari mana-mana pihak.

Kami ingin merayu semua pihak yang berkenaan dan pihak yang mempunyai kepentingan supaya jangan mengambil kesempatan dan memperalatkan perbezaan yang timbul di antara mahkamah syariah dan mahkamah sivil.

Sehingga keharmonian undang-undang dapat dipersetujui, PEMBELA meminta semua pihak menghormati undang-undang syariah dan undang-undang sivil. PEMBELA tetap mematuhi ajaran Islam dan akan terus melaksanakan tugas dan tanggungjawab membela hak-hak orang Islam dan masyarakat Malaysia secara umumnya secara adil dan saksama.

PEMBELA sedang menjalankan kajian mendalam berkaitan konflik undang-undang syariah dan sivil dan bersedia mencari penyelesaian dengan mana-mana pihak. Dalam menangani sebarang konflik membabitkan perundangan syariah dan sivil, PEMBELA menyarankan satu penyelesaian jangka panjang harus diusahakan agar ia mampu membawa kebaikan kepada semua pihak terbabit. Sebarang perbezaan pendapat harus disalurkan menerusi proses perbincangan ilmiah membabitkan pelbagai pihak agar semua perbezaan ini dapat diselesaikan serta tidak menjejaskan kestabilan Negara.

Kami juga menyeru agar umat Islam berterusan dalam bermunajat kepada Allah SWT dengan mengadakan solat hajat dan berdoa agar penyelesaian isu ini dapat dicapai dengan baik dan keharmonian Malaysia dapat ditingkatkan atas semangat persefahaman, muhibbah dan setiakawan di antara semua kaum.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
PRESS Interview:-
(Malaysian Insider)

“We totally disagree because of the way they made the statement. Unless there are amendments to the constitution then the statement made is not law. “However, they have made it seem that when a minister says something then it is law, This is one of the issues which can bring doubts to some parties,” said Muslim Youth Movement of Malaysia’s president Yusri Mohamad.

He told reporters that the decision made goes against Islamic laws and the constitution. “In article 12 section 4 in the constitution, the faith of a child who is not yet an adult is determined by the parents. The courts has interpreted that the parents has the right to decide regardless if they are the husband or wife,” Yusri added.

“We should address it professionally with a cool head and objectively. We have procedures and processes in place. I would like to highlight that there has been a high level discussion organized by the attorney general”.

"The government had asked the attorney general to hold a series of discussion with religious experts and NGOs. I would like to ask what has happened to those discussions? Why did the cabinet suddenly make a decision which actually is hard to accept by everybody. What was recommended by the cabinet is not sustainable,” he argued.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-
1) Membuat keputusan yang melibatkan akidah; mana bisa dibuat sesuka hati, lebih-lebih lagi. Mana kehormatan kepada proses undang-undang, akta, dan lebih penting, syariah.

2) Ini akibat, tidak rujuk kepada ulamak, majlis mufti, dan perbincangan yang tuntas. Ikut suka hati; atau kata lain, ikut populariti. atau pun ikut mana boleh dapat undi. Sila baca ulasan Dr M.Asri.(Klik)

3) Ibarat kata Saudara Presiden ABIM, Yusri Mohamad, isu ini harus dilihat dengan rasional, akal yang segar, dan secara objektif. Bukan main langgar semua undang-undang., dan prosedur. Ironinya, telah ada persidangan mengenai isu agama ini diperdebat dan diperhalusi oleh jentera kerajaan juga. Keputusan ini memang pelik dan luar dari kebiasaan!

4) Bagaimana agaknya dakwah dapat dilaksanakan dalam keadaan begini, ye? (Harus jelas, dakwah bukan setakat solat, puasa, zakat, haji sahaja!)






Isnin, April 27, 2009

Press interview

A Very nice Interview:-
The New Straits Time Vs Lim Guan Eng, Chief Minister Penang 2009


Q) How far have you gone with your idea of competent, accountable and transparent governance?

LGE) We’ve made tremendous progress. We’ve implemented an open tender system through the Internet, so there’s no human contact (which breeds) corruption.

Q) What of your civil service, which has been described as incompetent and uncooperative despite your best efforts.

LGE) Well, I admit it’s tough...The only way to (proceed) is to show commitment, leadership by example and fairness.

Q) What’s your greatest achievement as chief minister to date?

LGE) One of my first tasks was to ask for a list of the hardcore poor. There were 324 families on it. But to ensure that there were no families left behind, we did an extensive survey and found 728 (hardcore poor) families. We have succeeded in raising (their incomes) to above RM500 (per family).

Q) What did you do, exactly?

LGE)Just topped up the difference (between what they earn and the RM500 benchmark).

Q) But you’re not teaching them to fish.

LGE) There are two aspects to this: One is fish nets and the other is fish. How can you get people to fish when they don’t even have the strength to fish? To those who criticise me (by saying) that these measures are cruel (because) they teach people to be reliant, I ask them: Have you been poor? Can you work on an empty stomach? Please, lah.

Q) What are your other big plans for Penang?

LGE) We have launched the Penang Wireless Initiative. We hope that in two years’ time, when you turn on your notebook, you can connect to the Internet any time, any place, anywhere. But only in Penang. Best of all, we’re giving it (for) free.

Q) Why is free Wi-Fi such a priority?

LGE) It excites the Malays. Everybody is excited about education because it touches them, their children.

Q) But they can’t even afford laptops.

LGE) We will buy them laptops.

Q) That’s a lot of fish.

LGE) Why do you have to talk about giving each one a laptop? We don’t – we (provide computer terminals) in our community centres.

Q) Doesn’t your hinterland include opposition-held Kedah?

LGE) No, no. I cannot extend so far. I can only look after my own. I cannot use resources from one state government to (help) another, you know. That is corruption.

Q) Your government has been rocked by allegations of corruption by your former deputy chief minister...

LGE) The point is, would you find a person like him leaving BN if it was (similarly) affected?


Q) But (the former deputy chief minister) didn’t want to leave at first.

LGE) But finally, he left, didn’t he?

Q) There’s a difference between that and quitting immediately.

LGE) True. But that is his problem. The point is, the matter was addressed by the government.

Q) How powerless do you feel, having to defer to Pakatan Rakyat leader Datuk Seri Anwar Ibrahim in selecting a new deputy chief minister?

LGE) I don’t find that deferring to him. That position is allotted to (Anwar’s) Parti Keadilan Rakyat ... and they have decided to choose only a Malay to hold the post now. Now, if I appoint somebody without the blessings of Anwar, do you think that member would dare to accept? I’m not going to sacrifice long-term unity for short-termism.

Q) But you may not have that long a term.

LGE) I have at least five years. That’s long enough for me to try and implement changes.

Q) What, then, are your concerns about Malaysia’s future?

LGE)How did we get so very far behind (Singapore)? We are swimming in oil revenue. We are swimming in natural resources. What has Singapore got?
(But) look at this little red dot now – whooo, it’s not little by any standards. Our best and brightest (are) flocking to Singapore.


Q) What would you consider Penang’s unique selling propositions?

LGE) You’ve got to start (with) the reason Sir Francis Light chose Penang – for its scenic beauty and logistics. And throughout the years, our social harmony has resulted in (us being cited as a) Unesco World Heritage Site. Our vision is to transform Penang into an international location of choice for investors, destination of choice for tourists and a habitat of choice for those who desire sustainable living.

Q) I walk around Penang a lot and I have to say its pavements are the pits. Why aren’t you fixing these?

LGE) Ah, so you see why we all bang our heads against the wall. I don’t deny that we face problems. We must address the three Cs problem – cleanliness, congestion and crime. This is what we have accumulated over 51 years. You can’t clear up overnight.

Q) But you managed to tackle hardcore poverty in one year.

LGE) Yeah, but that was easy ... you can clean up the beach, but can you educate people to stop throwing things (there)?

Q) How do you live in your father’s shadow?

LGE) Very well...There’s no quarrel, contradiction or rivalry.

Q) How do you settle differences between yourselves?

LGE) If we can bridge it, we bridge it. If not, we agree to disagree. – The Straits Times

Iltizam kepada kebaikan

1) Menjadi manusia yang memberi manfaat kepada manusia yang lain, seharusnya menjadi cita-cita dan iltizam bagi setiap manusia. Ia harus menjadi kayu pengukur kepada Kualiti seorang Khalifah di atas muka bumi. Malah, hadis Rasulullah SAW juga menyifatkan manusia sebegini adalah manusia yang terbaik di kalangan manusia yang lain.

2) Memberi manfaat, bererti datangnya manusia ini, dirasai oleh masyarakat atau komuniti di sekelilingnya. Dirasai, dalam konteks yang baik dan menyumbang kepada pertambahan mutu dan kualiti unggul. Kalau setakat baik, belum lagi bermakna baik kepada yang lain. Ini menunjukkan, baik adalah subjektif kepada persepsi dan masih tidak mencukupi. Ia harus datang bersama dengan kualiti unggul dalam indeks kemanusiaan dan penambah-baikan.

3) Iltizam untuk melakukan penambah-baikan perlu ada pada setiap manusia. Setiap insan yang lahir, pada dasarnya, mahukan penambah-baikan. Dalam teori Hieraki Maslow, semua orang berkehendakkan penambah-baikan dari segi makanan, pakaian, tempat tinggal, sehinggalah kemuncak hieraki ini, iaitu kepuasan peribadi. Dalam Al-Quran, ditulis ungkapan Fastabiqul Khairat, yakni berlumba-lumba melakukan kebaikan, atas makna memberi manfaat kepada manusia yang lain. Iltizam dan semangat inilah yang perlu dipupuk dalam diri, keluarga, dan seterusnya masyarakat sekeliling kita.

4) Maka, manusia, insan kerdil yang Allah berikan tanggungjawab sebagai Khalifah; wakil pemerintah di atas muka bumi ini, perlulah memainkan peranan mereka dengan bijaksana dan berhikmah. Melakukan perubahan kepada kebaikan dalam diri dan masyarakat tidak datang dengan percuma. Banyak dugaan dan cabaran yang harus ditempuhi dalam mencapai suatu penambah-baikan. Lantas, ia sangat rapat dengan ungkapan suatu perjuangan.

5) Ironinya, manusia tidak suka diubah! Manusia bisa menyesuaikan diri dengan keadaan sekeliling, walau sesusah mana sekalipun; Lagi-lagi, apabila sudah terlalu lama atau biasa dengan keadaan tersebut. Kebiasaan akan melahirkan ketabahan dan kecekalan. Akhirnya, alah bisa, tegal biasa; Yang susah, dilalui dengan senang; Yang berat, dilalui dengan ringan; Yang salah, dilihat seperti benar; dan lebih berat, Yang buruk, dinilai sebagai baik. Lihat sahaja sekeliling kita. Seorang lelaki merokok, adalah biasa. Walhal, fatwa jelas menyatakan Haram atau sesetengah negeri, Makruh. Peringkat ini dikenali dengan zon selesa.

6) Ambil masa seketika, muhasabah diri, keluarga dan masyarakat sekeliling. Apa masalahnya? Di mana silapnya? Apa yang berlaku? Apa yang boleh dilakukan? Apa yang tidak boleh dilakukan? Kemudian, kumpul kekuatan; sediakan tentera dan jentera, perkemaskan organisasi dan gerak kerja, perlihatkan visi; perjelaskan misi. Tarik nafas dalam-dalam. Teruskanlah bergerak ke hadapan, dan akhirnya, bertawakkallah.

7) Perubahan tidak datang sekelip mata; tidak pula dinamakan perjuangan tanpa risiko dan rintangan; Yang pasti, langkah ini akan menjadikan diri ini lebih baik daripada diri ini, pada hari semalam. Tanamkan iltizam, pasakkan kesungguhan dan kejar semangat fastabiqul Khairat, masa yang diberi Allah taala kepada kita tidak akan dipersiakan; sebelum kita dipanggil olehNya suatu masa nanti.

Demi masa, sesungguhnya manusia dalam kerugian; kecuali mereka yang beriman, dan beramal soleh, dan berpesan-pesan kepada kebenaran, dan berpesan-pesan dengan kesabaran
(Al-Asr)



Rabu, April 22, 2009

Setem 2009


Sinopsis


Charles Barring IV mengadakan sidang akhbar di A Famosa. Beliau mempamerkan warisan keluarganya, Setem Barring berharga RM2 juta. Setem Barring melalui perjalanan yang panjang dan kini kembali ke bumi Melaka, di mana ia dihasilkan. Ianya akan dipamerkan di Muzium Melaka.

Sid dan Joe menghadiri sidang akhbar itu, dengan tujuan mahu mencuri setem yang dianggarkan bernilai jutaan ringgit. Sebenarnya, Pak Ramli yang memaksa Sid dan Joe mencuri setem tersebut. Mahu tidak mahu, Sid dan Joe terpaksa melakukannya kerana budi Pak Ramli yang menjaga mereka di rumah anak yatim tersebut.

Namun, bukan hanya Sid dan Joe yang mahukan setem itu. Piranha Lim, seorang ketua kumpulan Ah Long juga berminat. Begitu juga dengan Vellu yang bekerja sebagai pemandu di syarikat keselamatan yang akan membawa setem tersebut ke muzium.

Masing-masing merancang untuk mendapatkan setem tersebut. Malangnya bukan semudah itu untuk mendapatkan setem tersebut. Oleh kerana begitu banyak perancangan yang dilakukan untuk setem tersebut, keadaan menjadi kacau-bilau.

Setem tidak sampai ke tangan Sid & Joe, Piranha Lim mahupun Vellu. Ianya singgah di tangan Aryanto, seorang pendatang tanpa izin yang tidak mengetahui apa-apa. Aryanto membawanya ke rumah kongsi Marcello. Malangnya sekali lagi setem tersebut singgah ke tangan orang lain pula iaitu Iskandar, pemuda buta yang juga tidak mengetahui apa-apa tentang setem tersebut. Yasmin, kakak Iskandar yang ternampak setem tersebut, lalu menampalnya pada surat permohonan untuk membiayai pembedahan mata Iskander.

Siapakah yang memilikinya? Apa pula berlaku kepada mereka semua?
Tunggu 6 Ogos, 2009 (jangkaan)
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-
1) Perkembangan filem tanah air; pasti akan digegarkan lagi dengan filem baru ini.
2) Penangan dan sentuhan 'harus tonton':-) Khabir Batia (Cinta, Sepi, ) - Pengarah / sutradara kelahiran Mumbai, India, yang kini serasi menetap dan berkarya di Malaysia
Lain-lain pelakon: Afdlin Shauki, Bront Palarae, Que Haidar, Rashidi Ishak, Vanidah Imran, Adlin Aman Ramli, Stephen Rahman, dan lain-lain
3) Hebat sangat? ntah la... dari Promo video, macam berbisa! Dari sinopsis, idea macam 'Baik Punya Cilok' (Afdlin);
4) Kabir Bhatia biasa meletakkan mesej keharmonian dan cinta yang sangat jelas sebagai mesej dalam karyanya. Dikatakan, filem ini juga bakal menyelitkan mesej yang cukup penting dan sangat berharga untuk direnung dan difikirkan bersama.




Isnin, April 20, 2009

Pemugaran Budaya Pendidikan



1) Antara yang perlu ditangani dalam rangka pemugaran budaya ini termasuklah gejala yang disebut oleh Malik Bennabi sebagai al-fikr al-mayyit, iaitu pemikiran dan nilai-nilai positif yang telah mati dilanyak al-fikr al-mumit, iaitu pemikiran dan nilai-nilai negatif pembunuh.

2) Contoh pemikiran dan nilai mulia bangsa kita yang sedang terancam menjadi al-fikr al-mayyit ialah kesedaran tentang maruah atau dignity yang dijelaskan ertinya oleh Syed Hussein Alatas sebagai sifat tahu malu. Orang bermaruah adalah orang yang memiliki kehormatan diri dan kerananya malu melakukan perbuatan hina dan keji. Alatas memberikan beberapa contoh sikap tidak bermaruah atau undignifled, katanya,
“It is undignifled to be subjected to petty corruption and rude treatment. It is undignified to be cheated of your right. It is undignified to be governed by men with criminal minds, men who spend most of their time plotting to cheat and plunder the state”
3) Seterusnya beliau menyebut pula nama Saidina Ali ibn Abi Talib k.w. dalam konteks budaya politik bermaruah. Mengulas sepak terajang politik Muawiyah, Saiidina Ali berkata,
“Dia itu sebenarnya tidak lebih pintar daripada aku, hanya dia sanggup melakukan penipuan. Andainya aku juga sanggup melakukannya, pasti akulah orangnya yang paling licik ( … the most cunning of all men.)
4) Agenda pemugaran kebudayaan tentunya melibatkan seluruh agen pembudayaan terutama pendidikan, yang ketika ini merupakan bidang yang paling bermasalah. Dengan kata lain, pendidikan sedang mengalami krisis berat akibat politisasi dan komersialisasi yang melampau-lampau.

5) Istilah industri pendidikan yang dipakai dengan begitu meluas jelas mengisyaratkan bahawa pendidikan benar-benar telah kehilangan esensi, sehingga ia dirasakan:-

a) lebih mengutamakan penyediaan tenaga kerja daripada pembinaan insan,
b) lebih mementingkan kemahiran daripada kesedaran,
c) lebih berorientasi menyumbat maklumat daripada membina kemampuan berfikir,
d) lebih terobsesi dengan prestasi akademik daripada membina budaya cintakan ilmu,
e) lebih membelenggu daripada memerdekakan,
f) lebih mengindoktrinasi daripada mendidik.


Ternyata pendidikan bukan lagi suatu agen pembudayaan, tetapi sudah menjadi agen dehumanisasi.

Datuk Dr Siddiq Fadzil,
Presiden Kolej Darl Hikmah,
(merangkap Presiden Wadah Pencerdasan Ummah(Wadah))