Ahad, Januari 31, 2010

SBT

Kerajaan telah mengumumkan beberapa senarai sekolah berprestasi tinggi (SBT) ataupun lagi menariknya boleh digelarkan sebagai antara sekolah-sekolah hebat dan elit di Malaysia ini. Sebanyak 20 buah sekolah di seluruh Malaysia telah terpilih untuk menerima penganugerahan tersebut.

  1. Sekolah Tun Fatimah, Johor Bahru, Johor.
  2. Sekolah Dato’ Abdul Razak, Seremban, Negeri Sembilan.
  3. Kolej Melayu Kuala Kangsar, Perak.
  4. Sekolah Seri Puteri, Cyberjaya, Selangor.
  5. SMK Aminuddin Baki, Kuala Lumpur.
  6. Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim, Jitra, Kedah.
  7. Kolej Tunku Kurshiah, Seremban, Negeri Sembilan.
  8. Kolej Islam Sultan Alam Shah, Klang.
  9. SMK Sultanah Asma, Alor Setar, Kedah.
  10. SMK (P) St. George, Pulau Pinang.
  11. Sekolah Menengah Sains (SMS) Tuanku Syed Putra, Perlis.
  12. Sekolah Sultan Alam Shah, Putrajaya.
  13. SMS Muzaffar Syah, Melaka.
  14. Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) (P) Sri Aman, Petaling Jaya, Selangor.
  15. Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Bintang Utara, Kuala Lumpur.
  16. SK Zainab (2), Kota Bharu, Kelantan.
  17. SK Taman Tun Dr. Ismail 1, Kuala Lumpur.
  18. SK Convent Kota, Taiping, Perak.
  19. SK Bukit Damansara, Kuala Lumpur.
  20. SK Bandar Baru Uda 2, Johor Bahru, Johor.



Antara kelebihan yang diperoleh hasil dari anugerah ini ialah dimana ia menyaksikan pengetua dan guru besar diberi autonomi tambahan dalam pengurusan kurikulum, kewangan dan kakitangan. Autonomi itu antara lain memberi kelonggaran memanjangkan waktu persekolahan, menamatkan tempoh persekolahan pelajar cemerlang setahun lebih awal, mengagihkan kewangan mengikut keperluan serta mengambil kakitangan berdasarkan pencapaian dan bukan kekananan. Dan lainya:

  • Fleksibel dalam pengajaran dan pembelajaran serta silibus bagi subjek wajib dan elektif
  • Boleh menggunakan bahasa pengantar bahasa kebangsaan atau pelbagai bahasa lain.
  • Kelonggaran menetapkan waktu pengajaran minimum sesuatu mata pelajaran.
  • Memanjangkan waktu persekolahan.
  • Membenarkan tempoh persekolahan bagi pelajar cemerlang ditamatkan setahun lebih awal (seperti kelas lompat).
  • Fleksibiliti untuk mengagihkan kewangan mengikut keperluan.
  • Pengecualian daripada perolehan secara berpusat.
  • Bajet tambahan antara RM500,000 hingga RM1 juta setahun.
  • Mengambil staf berdasarkan prestasi pencapaian dan bukan kekananan.
  • Boleh menyediakan bayaran kerja lebih masa dan ganjaran berdasarkan prestasi kepada semua staf.
  • Boleh memindahkan staf jika prestasi kurang memuaskan.
  • Pengagihan fungsi berdasarkan akademik dan bukan akademik.

Falsafah Kambing


“Anta percaya tak kalau ana katakan bahawa 1 jam pertama setiap pagi, adalah penentu kepada keseluruhan hidup kita dalam sehari?” saya berbual dengan seorang teman.
“Percaya. Pengalaman kita semua ke arah itu. Jika mulakan pagi dengan tenang, tertib, elok Solat Subuhnya, elokmood, minda dan fizikal, maka Insya Allah eloklah keadaan diri sepanjang hari” katanya.
“Kalau mulakan hari dengan Subuh Gajah?” saya bergurau.
“Turun minyak naik minyak sahajalah kerjanya. Seperti gajah!” beliau membalas.
Memang benar.
Penting sekali untuk kita mulakan pagi dengan cara yang terbaik. Pada tanggungjawab solat Subuh, berjemaah di masjid atau surau bagi lelaki. Lebih cantik jika didahului dengan Qiamullail. Biar ringkas, asalkan konsisten.
“Jangan ikut falsafah kambing!” saya menokok.
“Macam mana tu?” tanya beliau.
Anta pernah tengok kambing bangun pagi keluar kandang dan berazam nak jadi kambing yang lebih baik berbanding semalam?” saya menyoal.
“Haha…!” beliau hanya ketawa.
Kambing bangun pagi, apa yang difikirkannya ialah apa aku nak makan hari ini, di mana aku nak berehat, siapa bini aku hari ini! Itu sahaja…” saya mengulang kenyataan yang sering disebut di dalam ceramah.
Malang betul, ramai manusia yang memulakan pagi dengan falsafah kambing itu. Malah lebih hebat, bukan setakat hari ini aku nak makan apa, tetapi hari ini aku nak makan siapa!” tambah beliau lagi.

sumber:

Sabtu, Januari 30, 2010

Some terms of wisdom to ponder

Maybe it's true... just to ponder?


The most destructive habit....... ......... ......... ......... ........Worry 
The most destructive relationship. ......... ......... ......... ..Ill-will 

The greatest joy......... ......... ......... ......... ......... ......... ......Giving 
The greatest loss........ ......... ......... ......... ......... ......... .....Loss of self-respect 
The most satisfying work........ ......... ......... ......... ......... .Helping others 
The ugliest personality trait....... ......... ......... ......... ......Selfishness 
The greatest achievement ............ ......... ......... ......... .Selflessness
The most endangered feeling..... ......... ......... ......... ...Contentment 
The most dangerous species..... ......... ......... ......... ....Man 
Our greatest natural resource.... ......... ......... ......... .....Human being
The greatest 'shot in the arm'............ ......... ......... ......Encouragement 
The greatest problem to overcome.... ......... ......... ....Fear 
The most effective sleeping pill........ ......... ......... ......Peace of mind 
The most crippling disease. ......... ......... ......... ......... ..Excuses 
The most powerful force in life........ ......... ......... ........Love 
The most dangerous act......... ......... ......... ......... .......A gossip
The world's most incredible computer.... ......... ......The brain 
The world's most forgiving organ....... ......... ......... ...The heart 

The worst thing to be without..... ......... ......... ......... ....Hope 
The deadliest weapon...... ......... ......... ......... ......... ....The tongue The noisiest sound. ......... ......... ......... ......... ......... .....The thought The two most power-filled words....... ......... ......... .....'I Can'The greatest asset....... ......... ......... ......... ......... ......... Faith 
The greatest effort...... ......... ......... ......... ......... ......... ..Staying at the present

The greatest worth ............ ......... ......... ......... ......... ....Self- mastery 
The greatest patience.... ......... ......... ......... ......... .......Humility
The greatest happiness ............ ......... ......... ......... ....Peace of mind
The greatest wisdom...... ......... ......... ......... ......... .......Letting go
The most worthless emotion..... ......... ......... ......... ....Self- pity 
The most beautiful attire...... ......... ......... ......... ......... SMILE! 
The most prized possession.. ......... ......... ......... ......Integrity 
The most powerful channel of communication. ....Prayer 
The most contagious spirit...... ......... ......... ......... ......Enthusiasm 

(e-alumni @ recsam)

Khamis, Januari 28, 2010

Improving the UK Plug


Written by Anna Bates.

The Royal College of Art's graduate show has opened, and this year, the show-stopper was a plug. Min-Kyu Choi impressed every passer by with his neat, apparently market-ready plug that folds down to the width of an Apple MacBook Air. "The MacBook Air is the world's thinnest laptop ever. However, here in the UK, we still use the world's biggest three-pin plug," says Choi.



Choi's plug is just 10mm wide when it is folded. To unfold it, the two live pins swivel 90 degrees, and the plastic surround folds back around the pins so the face of the plug looks the same as a standard UK plug. The idea produced a spin off, too. Choi created a multi-plug adaptor, a compact standard plug sized unit with space for three folded plugs to slot in, as well as one that charges USB devices.

It's so plausible and so obvious a product that it should produce a few red faces; how many more years were we going to attach our palm sized mobiles and wafer thin laptops to an object that's barely been touched since its first design in 1946? Choi picked an everyday product that most other designers find too mundane to dabble with and drastically improved it - exactly the kind of thinking that we should be celebrating right now.



www.minkyu.co. uk






 



 


(source: http://www.iconeye.com)

Dakwah Satu Perjuangan Sepanjang Zaman

Nukilan : Hj Nik Mohd Yusoff Nik Ismail , YDP WADAH Selangor
Dideklamasikan pada 19 Dis 09 bersamaan 2 Muharram 1431H dalam Program Malam Silaturrahim NGO Islam JAIS sempena ' Minggu Duat Selangor' di Dataran Masjid Negeri Shah Alam.

Dakwah satu perjuangan sepanjang zaman
Memenuhi tuntutan-tuntutan tuhan
Sebagai 'abdillah yang beriman
Sebagai khalifah yang berkebajikan..

Dakwah itu bermakna pengorbanan
Melalui harta takhta serta pengalaman
Melalui masa dan daya pemikiran
Kebijaksanaan dan garis pedoman..

Dakwah itu bererti qudwah hasanah
Membangun diri jangan punah
Memurnikan rohani secara istiqamah
Daya fikir penggerak wadah..

Dakwah itu tarbiah
Mendidik dan melatih
Sehingga menjadi insan terpilih
Dipuji malaikat doa terpilih..

Dakwah itu ibadah
Meliputi segala liku dan wilayah
Dari peribadi hingga ke pemerintah
Melalui uslubul-hasanah..

Dakwah itu istiqamah
Istiqamah atas jalan yang diamanah
Menepis segala hasutan iblis pemusnah
Agar perjuangan tidah punah-ranah..

Dakwah itu kesabaran
Sabar itu separuh daripada iman
Mencari ilham dalam ancaman
Begitulah pendakwah budiman..

Dakwah itu jihad
Menegak kebenaran penuh tekad
Aufu bil 'uqud!
Aufu bil 'uqud!

Dakwah itu 'amal-jamaii
Bermuafakat sesama sendiri
Bersyura menepati peraturan Ilahi
Agar segala diberkati..

Dakwah itu kepimpinan
Kepimpinan itu satu penderitaan
Bukan anugerah kenalan
Atau hadiah buat si polan..

Dakwah itu kaya akhlak
Jiwa diasuh diri tak rosak
Dipegang teguh sampai layak
Menjadi insan bukan perosak..

Dakwah itu penyebaran
Wlaaupun cuma satu ungkapan
Bermula dengan diri hingga ke teman
Tanpa mengenal benua dan sempadan..

Dakwah itu amar makruf nahi mungkar
Yang Makruf jangan diengkar
Yang mungkar jangan dibiar
Agar umat menjadi segar..

Dakwah itu keadilan-kebenaran
Apa erti perjuangan tanpa kebenaran
Apa erti perjuangan tanpa ke'adilan
Keadilan teras keamanan..

Dakwah itu nasihah
Membimbing umat dengan susah payah
Bersaksikan qudwah hasanah
Dilaksanakan dengan penuh hikmah..

Dakwah itu amanah
Dipegang teguh dengan sungguh-sungguh
Agar terlaksana tanpa tangguh
Segala harapan membawa berkah..

Dakwah itu ujian
Hadapi rintangan dan halangan
Dari lawan dan juga rakan
Itulah fitrah mencari kebenaran..

Dakwah itu tak kenal penat-lelah
Bersedia atau dalam susah
Pantang undur seorang pendakwah
Bak panglima yang perkasa gagah..

Dakwah itu hijrah-perubahan
Bermula dengan niat yang diabadikan
Dengan tingkatkan rohani berteraskan iman
Menghadap wajah dengan Yaa Rahman..

Dakwah itu mulai dari diri
Membangun diri dengan pekerti
Memperbaiki sampai mati
Itulah pejuang sejati..

Dakwah itu muhasabah
Muhasabah diri dengan tabah
Mencari kelemahan elak fitnah
Agar perjuangan menjadi mudah..

Dakwah itu ikhtiar-tawakkal
Ikhtiar sepenuh akal
Mengolah kaedah, uslub yang afdhal
Lalu tawakkal kepada yang kekal...

Rabu, Januari 27, 2010

Ujian Komunikasi


Apakah tahap kemahiran berkomunikasi anda? Adakah baik, perlu diperbaiki ataupun lemah? Untuk menilai diri anda, jawab soalan dalam Ujian Komunikasi di bawah.


UJIAN KOMUNIKASI
Anda diberikan masa selama 20 minit untuk menjawab kesemua 34 soalan. Jawab secara jujur dan spontan.


1. Jika saya menerangkan sesuatu perkara kepada sekumpulan orang, saya akan bertanya kepada mereka sama ada mereka faham atau tidak akan perkara yang ingin saya sampaikan.
A Tidak pernah
B Jarang-jarang 
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

2. Orang tidak pernah faham akan perkara yang ingin saya sampaikan.
A Sentiasa
B Kerap 
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

3. Saya dapat menyampaikan idea saya dengan berkesan.
A Tidak pernah 
B Jarang-jarang
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

4. Saya berasa sukar untuk menyampaikan sesuatu maklumat sekiranya orang tidak faham akan perkara yang saya cakapkan.
A Sentiasa 
B Kerap 
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

5. Jika saya tidak memahami sesuatu soalan, saya akan bertanya dengan lebih lanjut.
A Tidak pernah terjadi
B Jarang-jarang terjadi
C Kadang-kadang berlaku
D Kerap berlaku
E Sentiasa terjadi

6. Saya tidak faham akan perkara yang orang lain maksudkan.
A Sentiasa 
B Kerap 
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

7. Saya mudah untuk memahami perasaan orang lain.
A Tidak pernah 
B Jarang-jarang 
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

8. Saya berpura-pura mendengar walaupun fikiran saya melayang jauh.
A Sentiasa 
B Kerap 
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

9. Saya susah untuk meluahkan perasaan.
A Sentiasa 
B Kerap 
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

10. Jika saya mempunyai sesuatu perkara yang penting dan relevan untuk diperkatakan dalam satu perbualan, saya akan menyampuk.
A Sentiasa 
B Kerap 
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

11. Saya boleh membaca mood seseorang ketika dia bercakap.
A Tidak pernah 
B Jarang-jarang 
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

12. Sekiranya saya tahu apa-apa yang ingin ditanyakan kepada saya, saya akan terus menjawab walaupun orang tersebut belum habis bertanya.
A Sentiasa 
B Kerap 
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

13. Saya terlalu memikirkan perkara yang ingin saya sampaikan sehingga saya tidak peduli akan perasaan atau reaksi pendengar saya.
A Sentiasa 
B Kerap
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

14. Kelemahan saya bukan urusan orang lain dan lebih baik bagi saya untuk menyembunyikannya daripada diketahui oleh orang ramai.
A Tidak pernah 
B Jarang-jarang 
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

15. Sekiranya saya bersalah, saya tidak akan teragak-agak untuk mengakui kesalahan saya.
A Tidak pernah 
B Jarang-jarang 
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

16. Satu cara yang paling baik untuk orang lain memahami diri saya adalah dengan cara berterus terang tentang apa-apa yang saya rasa dan fikirkan.
A Tidak pernah 
B Jarang-jarang 
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

17. Jika sesuatu perbualan itu menjadi terlalu peribadi, saya akan cuba menukar topik.
A Sentiasa 
B Kerap 
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

18. Sekiranya saya sedar saya melukakan hati seseorang, saya akan cepat-cepat meminta maaf.
A Tidak pernah 
B Jarang-jarang 
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

19. Saya akan mempertahankan diri saya sekiranya saya dikritik.
A Sentiasa 
B Kerap 
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

20. Sekiranya saya marah dan seseorang bertanya sama ada saya marah atau tidak, saya akan mengaku.
A Tidak pernah 
B Jarang-jarang 
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

21. Saya cenderung untuk membuat kesimpulan tentang sesuatu perkara.
A Sentiasa 
B Kerap
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

22. Sekiranya saya berbual dengan seseorang, saya mencuba untuk meletakkan diri saya di tempat orang itu.
A Tidak pernah 
B Jarang-jarang 
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

23. Jika seseorang itu menghadapi kesukaran untuk mencari sesuatu perkataan untuk dikatakan, saya bersedia untuk menyambung apa-apa yang ingin disampaikan.
A Sentiasa 
B Kerap 
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

24. Orang di sekeliling berkata saya bercakap dengan nada yang tinggi, tetapi saya tidak menganggap sedemikian.
A Sentiasa 
B Kerap 
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

25. Saya selalu bercakap dengan tidak terburu-buru.
A Tidak pernah 
B Jarang-jarang 
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

26. Saya mempunyai satu firasat yang orang lain berasa tidak selesa dengan kehadiran saya.
A Sentiasa 
B Kerap 
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

27. Saya berminat dengan apa-apa yang ingin diperkatakan oleh orang lain.
A Tidak pernah 
B Jarang-jarang 
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

28. Saya berasa kecewa apabila orang lain tidak bersependapat dengan saya terutama sekali jika orang tersebut tidak melalui situasi yang saya lalui.
A Sentiasa 
B Kerap 
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

29. Jika saya mengkritik, saya akan pastikan saya mengkritik perbuatan seseorang itu, bukan mengkritik individu tersebut.
A Tidak pernah 
B Jarang-jarang 
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

30. Saya mampu menyelesaikan sesuatu masalah tanpa rasa marah.
A Tidak pernah 
B Jarang-jarang 
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

31. Saya sedar tentang status emosi saya dalam sesuatu perbualan.
A Tidak pernah 
B Jarang-jarang 
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

32. Saya cuba mengelak untuk membincangkan perkara yang sensitif.
A Sentiasa 
B Kerap 
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah

33. Saya boleh bersemuka dengan orang yang melukakan perasaan saya.
A Tidak pernah 
B Jarang-jarang 
C Kadang-kadang
D Kerap
E Sentiasa

34. Saya cuba mengelak untuk meluahkan perasaan tidak setuju saya terhadap sesuatu perkara kerana saya tidak mahu dimarahi.
A Sentiasa 
B Kerap 
C Kadang-kadang
D Jarang-jarang
E Tidak pernah



Kira jumlah markah yang anda peroleh.

A 1 markah
B 2 markah
C 3 markah
D 4 markah
E 5 markah

Lihat dalam kategori mana anda berada. Terdapat 3 kategori, iaitu:

Kategori A: Markah anda di antara 136 - 170
Kategori B: Markah anda di antara 99 - 135
Kategori C: Markah anda di antara 34 - 98



Sumber:
jawapan, penerangan, dan muat turun, klik di sini

Rabu, Januari 13, 2010

Modul solat hari-hari

1) Pendekatan terbaik untuk menyelami satu sama lain adalah meluahkan dengan kata-kata. Setiap perkataan, pertuturan disulami dengan budi bicara dan berbekalkan rasionaliti akan menjadikan setiap hujahan difahami dan dirasai oleh semua pihak. Sudah tentu, faktor emosi harus diminimumkan kalau tidak mampu ditiadakan. Yang malangnya, ramai dari kita menganggap menjaga rahsia dan mendiamkan satu-satu isu dapat menjaga hubungan dengan lebih baik, dan menganggap, masalah akan selesai dengan sendirinya, lambat-laun.

2) Isunya adalah untuk memahami sesuatu tindakan, haruslah dengan kefahaman dan niat yang jelas. Selain itu, kaedahnya juga harus bersistematik dan berteraskan kepada satu-satu modul yang dirangka khusus untuk tindakan tersebut. Apa lagi kalau tindakan itu bersifat jangka panjang. Jika tidak disiapkan dengan kelengkapan ini, maka, akan berlakulah keciciran dan ketidak-setiaan atau keletihan di tengah-tengah perjuangan. Yang lebih membimbangkan, sasaran hala tuju yang semakin tidak jelas dan akhirnya, hanyut dibuai badai dan terus sesat entah ke mana. Ada lagi yang lebih teruk? apabila Tidak tahu pun, sebenarnya, diri sudah hanyut dan sesat dengan haluan yang sebarangan.

3) Hari-hari kita diajar untuk memperbaharui niat dan syahadah. Paling kurang, 5 kali sehari dalam modul Solat. Ia merupakan perkara Wajib dalam rukun Islam. Kepentingannya diletakkan pada yang kedua selepas mengucapkan Syahadah; yang lebih ketara, WAJIB untuk menunaikannya walau dalam keadaan apa sekalipun, waima sudah mati! Hubungan dengan Tuhan harus jelas sepanjang hidup kita, supaya kita faham hakikat sebab musabab kenapa kita dihidupkan? dari mana kita datang? hendak ke mana kita akhirnya? dan siapakah kita? Nescaya, inilah modul khusus dari Allah, diajar Nabi kepada kita untuk memahami diri dan menjaga hubungan dengan Allah SWT.

4) Ambil modul yang sama yang dituntut dalam solat kepada kehidupan kita. Sama ada dalam kehidupan peribadi, kehidupan sosial, dan kehidupan kerjaya. Perbaharui niat dan komitmen. Pilih sikap Mahmudah dalam kehidupan ini untuk menjaga hubungan sesama manusia. Komitmen yang kita galas, kita kaitkan dan pastinya kita akan berjumpa dengan Pencipta yang maha Esa. Berhati-hati dalam berbicara. Berbicara pula dengan jujur dan ikhlas. Luahkan dengan hati yang tulus dan suci, dan lebih penting, penuh beradab dan disisipi dengan doa dalam setiap perlakuan kita. Juga ada tertib dalam mengharungi satu tindakan. Persis Solat.

5) Kadang-kadang, dalam tindakan, harus juga kita merendah diri, melihat dan mengucap salam kepada mereka yang berada di kiri dan kanan sebagai teman muhasabah dan penasihat kita. Walau dalam keadaan apa sekalipun, hanya jiwa yang tenang, berserta memahami setiap patah perkataan, dan mengawal setiap laku perbuatan kita, akan menjadikan kita 'Khusyuk' dalam mencari redha Illahi. Di sinilah benteng pertahanan diri dibina dengan mengabaikan kata-kata pujuk rayu, nista, cela, umpat, keji, hina, di luar sana. Dan akhirnya, kita akan berdoa dan bertawakkal untuk diri kita, dan semua umat semua di luar sana sampai kita mati.

Sesungguhnya, rasa manis itu hanya akan dapat dirasai bagi yang khusyuk.

Sebagai Ahli jemaah,
Barulah kita tanya diri semula, 'Khusyuk' kah amalan kita setakat ini? selama ini?

Isnin, Januari 11, 2010

Faith in the job

Faith in the job
By PRIYA KULASAGARAN

Religion plays an important role in society, but religious teachers do more than teach people to pray.

USTAZ Hasrizal Abdul Jamil’s family was not amused when he spurned a scholarship in economics to pursue theology.
“Choosing to do Islamic Studies while having excellent academic results was not seen as a sensible option,” says the 35-year-old.
“My idea was to overcome the stigma, because it’s not right that this field is seen as a last resort.
After completing his degree in Sharia and Islamic Studies at the Mu’tah University in Jordan, Hasrizal made another radical decision. He wanted to venture further abroad.

Hasrizal in Tokyo, Japan, conducting a course on Islamic Studies for Malaysian students. His job has taken him all over the world.
“My experiences in Islamic school and university were monotonous in a sense, and not reflective of the varied society in Malaysia,” he says.
He explains that he wanted to understand people as much as he understood religious texts.
This quest took him to various locales. He was the first religious minister at the Belfast Islamic Centre of Northern Ireland, United Kingdom.

He also conducted research at the Research Centre for Islamic Art, History and Culture in Istanbul, Turkey.
Although his visits abroad are not as frequent nowadays, Hasrizal is still reaching out to people.
Between conducting motivational camps, giving talks on religion and faithfully updating his blog, the youthful ustaz (Islamic scholar) is in a constant buzz of activity.
The most striking thing about Hasrizal however, is that under his cheerful smile and easy-going persona, lies a steely commitment to his beliefs.

As he writes on his blog: “Some might find my posts controversial, but I’m not interested in being popular. I’d rather be accurate in interpreting my faith.”


My job involves ...

... offering people spiritual and moral guidance.
This includes encouraging people to live according to their faith’s teachings, explaining the meanings of religious scriptures, and conducting religious ceremonies.
However, being an ustaz is not as clear cut as simply teaching people how to pray.
It is about how you apply yourself in accordance with your faith’s teachings.
In my case, I found that being attached to a religious institution did not fit with my idea of being a leader.
Thus, I chose to carry out training and motivational activities to encourage people to adopt Islamic values in their everyday lives.


My morning starts with ...

... prayers, and then on to chores and studying.
When I was working in Ireland, I would be preparing sermons, leading prayers and welcoming visitors to the mosque.
I also found myself organising dialogue sessions with the community so that they could learn more about Islam.
I do much of the same these days, except that I am not limited to one particular centre or mosque.


To qualify, you need ...

... to have a strong belief in your faith.
In Malaysia, the typical perception of an imam (Islamic cleric) is that he is a trusted figure, who has a sound knowledge of religion as compared to the rest of his congregation.
Increasingly, the common practice these days is that the person should also hold a degree in any field related to Islamic Studies, and have good Quranic recitation and memorisation skills.


The best person for the job ...

... is someone who has a burning desire to give of himself and his knowledge, and is interested in humanity.
You need to have good communication skills and be prepared to work with all levels of society. It helps if you can converse in more than one language.
On a personal note, I will add that you must be free of intolerance and aggressiveness.


I love my job because ...

... I get to empower people with knowledge. Religion is meant to be the ultimate definition of how we can connect to God and other beings.
I enjoy helping people work out their questions about God and find meaning in their lives.
I have the opportunity to meet all types of people through my profession, and this shapes my own empathy towards others. It serves to keep me grounded and balanced between being idealistic and realistic.
Also, the process of teaching helps me to continuously develop my own knowledge and skills. The more you want to give, the more you need to have.


What I dislike most ...

... is dealing with the stigma of being a religious leader.
Many assume that my only concern is the afterlife, when I am more interested in improving people’s worldly lives based on values derived from religious thought.
This may be a personal grouse, but dealing with unnecessary bureaucracy imposed by religious authorities can be disheartening.


Prospects for the future ...

... are optimistic, if the role of a religious leader is properly defined in society.
Based on the wide roles played by Islamic centres all over the world, there is a significant need for officers to deal with religious rituals, charity, education, coaching, administration and counselling.
Being one in the Malaysian paradigm can be limiting in a sense, but it will definitely be a staple job.
Religion has always been a mainstay of civilised societies, as it is a source of identity.


A millionaire by 30?

Almost impossible. It may sound cliche, but financial gain is definitely not a motivation to be in this position.
While the salary may be moderate, one can earn extra income through other channels, such as having a business or producing books and CDs of lectures.
But then, you will have to deal with criticism, as the popular perception is that spiritual leaders should not be out to make money.

(http://thestar.com.my/education/story.asp?file=/2010/1/10/education/5416750&sec=education)

Pergi

Pergi
(Aizat)


Sayu terpisah
hikayat indah kini hanya tinggal sejarah
berhembus angin rindu
begitu nyamannya terhidu wangian kasihmu


hujan lebat mencurah kini
bagaikan tiada henti
kaulah laguku kau irama terindah
tak lagi kudengari


kau pergi.. pergi..
sepi tanpa kata
terdiam dan kaku tak daya kau kulupa
apa pun kata mereka
biarkan kenangan berbunga di ranting usia



Jumaat, Januari 08, 2010

AJL 24

Berikut adalah senarai lagu dan artis yang bakal bersaing di pentas AJL24 mengikut giliran persembahan:

1. Aurora (Komposer/Penulis Lirik/ Penyanyi: Estranged)
---**; unik, segar; tapi macam pernah dengar.

2. Tak Mungkin Kerna Sayang (Komposer: Ajai/ Penulis Lirik: Habsah Hassan/ Penyanyi: Alyah)
---**; sedap di dengar; cuma kurang seninya.

3. Cinta Adam & Hawa (Komposer: Azmeer/ Penulis Lirik: Loloq/ Penyanyi: Misha Omar)
---**; unik, segar, dan susah dibawa, kekuatan penyanyi mainkan peranan. Lirik sangat halus dan penuh dramatik.

4. Masih Jelas (Komposer: Aidit Alfian/ Penulis Lirik: Ad Samad/ Penyanyi: Hafiz)
---**; sedap di dengar; masih tiada perubahan rentak dan irama terlalu ringkas; kurang halus liriknya.

5. Situasi (Komposer/Penulis Lirik: Sam/ Penyanyi: Bunkface)
---**; cergas, unik, dan sedap di dengar; gegarannya kuat; senikata berseni dan topik menarik.


6. Pakai Buang (Komposer/Penulis Lirik: Edry/ Penyanyi: Stacy)
---**; cergas, unik, dan menampilkan topik menarik. Gaya lirik agak janggal.

7. Pergi (Komposer/Penulis Lirik: Pete Teo/ Penyanyi: Aizat)
---**; unik, halus, seni dan sangat mengusik jiwa; cuma, terlalu monoqnos.

8. Aku Skandal (Komposer/Penulis Lirik: Noh/ Penyanyi: Hujan)
---**; unik, cergas, tapi mendatar; macam pernah dengar.

9. Bencinta (Komposer: Audi Mok/ Penulis Lirik/ Penyanyi: Faizal Tahir)
---**; unik, segar namun bergantung penuh pada penyanyi; sangat sukar dibawa dan diikuti;

10. Aku Rindu Sayang Kamu (Komposer/ Penulis Lirik: Yuzai/ Penyanyi: Black)
---**; (i thought) langsung tak layak masuk final. bergantung pada penyanyi, klise

11. Bengang (Komposer: Amir/ Penulis Lirik: Sheikh Qalam/ Penyanyi: Akim)
---**;sedap di dengar; kurang halus seni katanya; topik biasa.

12. Dan Sebenarnya (Komposer/ Penulis Lirik: Yuna, Paan, Efry, Adil/ Penyanyi: Yuna)
---**; unik, segar, dan sangat mengusik jiwa; Variasi utama setakat ini. bergantung sangat kuat pada penyanyi dan persembahan.

13. Kau Aku (Komposer/ Penulis Lirik/ Penyanyi: Aizat)
---**; unik, segar, sedap di dengar. Halus seni katanya.

14. Rindu Terhenti (Komposer: Aubrey Suwito/ Penulis Lirik: Tinta/ Penyanyi: Tomok)
---**; unik, segar, dan popular, masih macam pernah di dengar.


Komen di atas adalah daripada seorang yang hanya telinga Radio oriented; yang tiada pengetahuan ilmu muzik. Sekadar memberi ulasan berasaskan ketenangan dan kesenangan di hati apabila mendengar dan menghayati seni katanya...

Yang di hitamkan di atas adalah pilihan saya!

Harus diingat; ini adalah pertandingan lagu;
Pada pemerhatian saya, Yang mencetus, memperbaharui serta menyegarkan kesenian dan variasi industri muzik semasa akan diangkat sebagai juara.