Rabu, Ogos 11, 2010

Ijtimak-harakiy-wadah-abim-pkpim

Ijtimak Harakiy WADAH_ABIM_PKPIM


8 Ogos 2010, Sungai Ramal, Kajang - Pertemuan 3 generasi dalam gerakan Islam di Malaysia antara WADAH, ABIM dan PKPIM menjadi satu sejarah yang besar dan permulaan kepada kerja-kerja dakwah yang lebih jitu. Ijtimak Harakiy WADAH-ABIM-PKPIM kali pertama telah berlangsung dengan jayanya dengan dihadiri oleh ratusan ahli-ahli, sukarelawan dan da'i, bersatu fikiran dan gerak kerja mereka.

Pertemuan yang bermula dengan Makan Malam Jamaah yang berlangsung di Bangi Golf Resort pada 6 Ogos 2010, menyaksikan kehadiran Datuk Seri Anwar bin Ibrahim selaku mantan Presiden PKPIM dan ABIM beserta beberapa tetamu yang terdiri daripada mantan-mantan presiden ABIM, PKPIM dan ahli-ahli gerakan yang lain. Pertemuan ini disajikan dengan ucapan-ucapan yang sangat membakar semangat dan membuka minda ahli gerakan itu sendiri.

Pada 7 Ogos 2010 pula, sepanjang hari, ahli-ahli gerakan dari WADAH, ABIM dan PKPIM berdiskusi dan bersyarah dalam Seminar Maqasid Syariah yang mengetengahkan pandangan, idea serta gagasan bagi membangkitkan corak perjuangan dan pemikiran para du'at untuk lebih fokus dan meyakini apa yang diperjuangkan oleh gerakan dakwah ini. Sehinggalah pada sebelah petang dan malam, sesi muktamar dimulakan bagi memuhasabah ahli gerakan tentang apa yang telah dilaksana sepanjang tahun diberikan amanah.

Muktamar Sanawi ABIM ke 39 berakhir pada 8 Ogos 2010 jam 1.30 petang dengan tiada sebarang perubahan dalam barisan kepimpinan. Pada akhir muktamar, pelbagai harapan dilontarkan baik dari pimpinan mahupun dari ahli gerakan yang lain agar meneruskan usaha dakwah ini dan perjuangan ini harus diberikan keutamaan dan fokus demi agama Allah dan pembinaan ummat yang diredhai.

ABIM Selangor mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan tahniah kepada pimpinan ABIM Pusat, WADAH dan PKPIM atas usaha menemukan 3 generasi pergerakan Islam ini. Harapan yang sangat besar dengan impak pertemuan ini akan merancakkan lagi perjalanan dakwah kita semua dalam usaha mengangkat darjat Kalimah yang Hak dihadapan masyarakat khususnya di Malaysia dan seluruh dunia amnya.

Setiausaha Negeri
Kuala Selangor
11 Ogos 2010

Tiada ulasan: