Jumaat, Ogos 07, 2009

Belasungkawa Wahyu Sulaiman Rendra

WS Rendra

Budayawan dan penyair terkemuka Indonesia W.S Rendra, yang juga mempunyai banyak peminat di Malaysia, meninggal dunia di sebuah hospital di sini malam tadi setelah lebih sebulan dirawat kerana penyakit jantung.

Media massa tempatan melaporkan Rendra, 74, yang juga dikenali “Si Burung Merak” meninggal dunia pada 10.15 malam tadi, dan meninggalkan 11 orang anak daripada tiga orang isteri, yang mana dua daripadanya sudah diceraikan.

Setelah memeluk Islam pada Ogos 1970 ketika menikahi isteri keduanya, Sitoresmi Prabuningrat, beliau menukar namanya menjadi Wahyu Sulaiman Rendra daripada nama asalnya Willibrodus Surendra Broto Renda.

Selain sajak-sajaknya, Rendra juga dikenali ramai di Malaysia melalui filem bertema agama yang dilakoninya “Al Kautsar” pada tahun 1980-an.

Jenazah Allahyarham dijadual dikebumikan selepas solat Jumaat di Bengkel Teater, Citayam, Depok dekat sini, tidak jauh dari kubur sahabatnya, Mbah Surip, penyanyi reggae yang mendadak popular di Indonesia dengan lagu “Tak Gendong”, yang meninggal dunia Selasa lepas.

Rendra beberapa kali memperoleh anugerah dalam bidang sastera, antaranya Penghargaan Adam Malik pada 1989, SEA Write Award pada 1996 dan Penghargaan Achmad Bakri pada 2006.

— BERNAMA, JAKARTA 7 Ogos

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.

Sajak Sebatang Lisong
(W.S Rendra)
( ITB bandung – 19 Ogos 1978 )

menghisap sebatang lisong
melihat Indonesia Raya
mendengar 130 juta rakyat
dan di langit
dua tiga cukung mengangkang
berak di atas kepala mereka

matahari terbit
fajar tiba
dan aku melihat delapan juta kanak – kanak
tanpa pendidikan

aku bertanya
tetapi pertanyaan – pertanyaanku
membentur meja kekuasaan yang macet
dan papantulis – papantulis para pendidik
yang terlepas dari persoalan kehidupan

delapan juta kanak – kanak
menghadapi satu jalan panjang
tanpa pilihan
tanpa pepohonan
tanpa dangau persinggahan
tanpa ada bayangan ujungnya
..................................................................................................................

menghisap udara
yang disemprot deodorant
aku melihat sarjana – sarjana menganggur
berpeluh di jalan raya
aku melihat wanita bunting
antri uang pensiunan

dan di langit
para teknokrat berkata :

bahwa bangsa kita adalah malas
bahwa bangsa mesti dibangun
mesti di up-grade
disesuaikan dengan teknologi yang diimpor

gunung – gunung menjulang
langit pesta warna di dalam senjakala
dan aku melihat
protes – protes yang terpendam
terhimpit di bawah tilam

aku bertanya
tetapi pertanyaanku
membentur jidat penyair – penyair salon
yang bersajak tentang anggur dan rembulan
sementara ketidak adilan terjadi disampingnya
dan delapan juta kanak – kanak tanpa pendidikan
termangu – mangu di kaki dewi kesenian

bunga – bunga bangsa tahun depan
berkunang – kunang pandang matanya
di bawah iklan berlampu neon
berjuta – juta harapan ibu dan bapak
menjadi gemalau suara yang kacau
menjadi karang di bawah muka samodra
.........................................................................................................................

kita mesti berhenti membeli rumus – rumus asing
diktat – diktat hanya boleh memberi metode
tetapi kita sendiri mesti merumuskan keadaan
kita mesti keluar ke jalan raya
keluar ke desa – desa
mencatat sendiri semua gejala
dan menghayati persoalan yang nyata

inilah sajakku
pamplet masa darurat
apakah artinya kesenian
bila terpisah dari derita lingkungan
apakah artinya berpikir
bila terpisah dari masalah kehidupan?


*** Sajak ini dipersembahkan kepada para mahasiswa Institut Teknologi Bandung dan dibacakan di dalam salah satu adegan film “Yang Muda Yang Bercinta” yang disutradarai oleh Sumandjaya.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah:-
1) Yang ditinggalkan kepada yang masih ada hanyalah ilmu dan garapan seni yang halus dan kebenaran yang tidak mampu dikotakan. Inilah realiti dunia.
2) Bukan Indonesia atau Malaysia yang menjadi kisahnya. Halnya adalah soal kehidupan, keadilan, dan keilmuan.





Khamis, Ogos 06, 2009

Inisiatif La Salle


1) La Salle Learning Center adalah suatu pusat pembelajaran setempat, di Pulau Pinang; Untuk pelajar lemah dalam akademik, pada peringkat sekolah rendah. Tapaknya, adalah dalam kawasan gereja. Apa yang hendak difokuskan di sini adalah kejayaan pusat ini mengendalikan sistem pembelajaran yang berifat terbuka, percuma, dan menggalakkan kesukarelaan daripada masyarakat setempat. Guru yang bersama pelajar dipanggil fasilitator. Pusat untuk menitipkan kesukarelaan ini merupakan inisiatif daripada pihak gereja untuk masyarakat setempat.

2) Pendekatan fasilitating adalah sangat menarik, kerana guru sememangnya menyokong pelajar yang lemah ini dari tepi dan belakang; bukan semestinya ada guru, untuk membolehkan mereka belajar. Suasana yang jauh sekali bezanya di sekolah. Pelajar juga diberi jadual khusus untuk menelaah dalam tempoh setiap 20 minit. Maka, setiap pelajar yang hadir, akan punya inisiatif sendiri untuk mencari buku, dan meneruskan pelajaran; sesuatu yang tidak mungkin mereka lakukan secara sukarela, ketika di sekolah. Dalam satu hari, mereka akan melalui 3 modul pembelajaran.3) Para sukarelawan terdiri daripada pesara guru, ahli perniagaan, profesionals, dan ahli-ahli 'jemaah' mereka. Konsep dan pendekatan 'pembelajaran untuk belajar' (learning to learn) adalah sesuatu yang sangat mesra pelajar lemah ini. Rasanya, pelajar yang tahap tinggi (enrichment level) juga akan seronok dengan pendekatan sebegini. Kemudahan mereka, cukup membanggakan. Dari komputer, yang lengkap dengan internet (streamyx), permainan dalaman, perpustakaan, radio-tv, dan sebagainya. Kata En. Fincent, penyelia pusat itu, 95% sumbangan adalah dari 'jemaah' mereka, dan inilah inisiatif dari mereka untuk anak-anak ini.

Modul yang mereka terapkan adalah seperti berikut:
  • Thinking & Speaking (Berfikir dan bercakap)
  • Counting, Calculating & Problem Solving (Mengira, dan menyelesaikan masalah)
  • Listening (Mendengar)
  • Remembering & Recalling (Mengingat)
  • Reading & Comprehension (Membaca dan memahami)
  • Writing (Membaca)
  • Drawing & Artistic Expression (Melukis dan meluahkan ekspresi)
  • Spelling & Referencing (Mengeja dan merujuk)
  • Doing & Making (Melakukan dan membina)
Aktiviti pengkayaan akan membantu dalam memantapkan lagi kemahiran belajar, dengan menulis esei, kemahiran pengucapan umum, dan kreativiti. Proses tersebut termasuklah:-

  1. Beraktiviti melalui permainan pendidikan
  2. Teknologi Komputer dan Komunikasi
  3. Bekerja dalam kumpulah untuk membentuk Pembelajaran koperatif
  4. Menonjolkan bakat istimewa seperti muzikal, lakonan, dan nyanyian
  5. Menonjolkan penghargaan yang kritikal terhadap audio visual dan melalui program multimedia
Fikrah:-
1) Bagaimana agaknya pusat pembelajaran orang-orang Islam di Malaysia? Di dunia?
2) Inisiatif? sukarela? Fahamkah orang-orang 'kita' makna perkataan-perkataan ini?

Selasa, Ogos 04, 2009

Tindakan Seterusnya

1) Dari seorang pengajar, kepada seorang pelajar. Dan kemudian, kembali semula kepada tugasan pengajar. Belajar untuk mencari ilmu baru. Ilmu kependidikan yang bakal menjadi nadi bermulanya pendekatan dan wajah baru di kelas; Atau sekurang-kurangnya, kalau tidak mampu dilaksanakan di kelas, ia bakal menjadi pengisian idealism yang disimpan untuk kegunaan masa depan, apabila peluangnya tiba.

2) Bukan mudah melaksanakan pembaharuan. Idealism dan praktikaliti sering kali berkecamuk. Malah, untuk menyeimbangkannya juga menjadi satu taruhan yang bakal menggugat ketidak senangan. Manusia lebih senang dengan mengekalkan status quo. Pelajar juga manusia. Guru juga manusia. Pentadbir juga manusia. Mungkin, apabila didesak, atau terdesak, barulah perubahan dapat direncanakan dengan seadanya. Sudah tentu, perubahan belum tentu menjanjikan penambah-baikan, walaupun di tempat lain, ia berhasil dengan baik.

3) Ilmu yang tidak digunakan, akan hilang. Akal manusia punya memori yang terhad, walaupun punya potensi yang tidak terhad. Apalah maknanya, jika tidak dapat dikongsikan bersama orang lain; atau dicurahkan dalam bentuk pelaksanaan kata-kata yang diterima dari ilmuan; Sepurnama menuntut dan bertapa dengan ilmuan antarabangsa. Soalnya, tindakan yang bagaimana boleh direncanakan selepas ini? Sudah jelas, ia harus dipastikan mampu dinilai dan ditambah-nilainya juga oleh juru-fikir awam yang dikongsikan bersama. Pembelajaran Pengajaran (Lesson Study) boleh menjadi budaya baru dalam aktiviti persatuan keguruan. Di Jepun, ia sudah dimulakan lebih dari 50 tahun. Di Eropah, ia sudah berkembang dengan begitu pantas dalam 20 tahun kebelakangan ini. Sungguh berbeza budaya persatuan guru di Malaysia.

(Sudah lihat, baru sedar, kita tidak ke mana)





Ahad, Julai 26, 2009

MJ final song?



Fikrah:-
1) Some people say it's from the Late Michael Jackson, or maybe Allahyarham Mikael Jackson?

2) Either way, Only Allah knows. One thing for sure. This song is one big art...



Isnin, Julai 13, 2009

My RECSAM activities

From recsam SM6522 julai2009


Here is one of my best friend in RECSAM training Centre. He's from cambodia, and guess what? he is 38 years old! Wow, I wonder how he maintaining his 'teen look'. Well, every one here is special.


From recsam SM6522 julai2009
We have our dinner at TESCO; newly open. The Coordinator provides us with some cash pocket money so we can have our own meals. Interesting huh? Ofcourse laa!!




From recsam SM6522 julai2009
I'm very serious in getting all the notes; especially things that interest me a lot. In term of ICT skills, I may not be the best, still not the worst of all. Anyway, the lecturer also need some help from us that are quite proficient in using Office2007. I'm one of them! haha..



From recsam SM6522 julai2009
This is class graduation picture. We took it on the second day. Centre Director, Dr Azian on my left. The other one is Dr Leong, our class Supervisor. Well, I am the class monitor. He... He... next time, I'm gonna be the Supervisor...

From Left behind
(Meck-Laos, Sithet Sann-Cambodia, Coung-Vietnam, Pim-Thailand, Vincent-Singapore, Clax-Brunei)

From Left front row
(Naing-Myanmar, Radin-Malaysia, Dr Azian-Centre Director, Dr Leong-supervisor, Alex-Philippine, Reny-Indonesia)






From recsam SM6522 julai2009

Our visit to Thailand Temple; The Sleeping Buddha! Interesting place to visit.





Ahad, Julai 12, 2009

Penang Trip

1) Hari Sabtu, 11 Julai 2009; Bermula jam 8 pagi, kami semua berkumpul di Reception untuk program lawatan ke seluruh Pulau Pinang. Kami, seramai 30 orang, yang datang dari pelbagai negara di Asia Tenggara, akhirnya dapat mengadakan aktiviti bersama-sama secara santai dan secara tidak langsung, memperkenalkan Malaysia kepada rakan-rakan seAsia Tenggara.

2) Secara ringkasnya, berikut adalah tempat yang kami lawati, mengikut susunan:-

i) Snake Temple
ii) Penang Bridge (Island – Butterworth)
iii) Penang Bird Park (Seberang Perai)
iv) Ferry ride (Butterwoth – Island)
v) Fort Cornwallis
vi) Thailand Temple (Sleeping Buddha)
vii) Burmese Temple (Standing Buddha)
viii) Teluk Bahang Dam
ix) Penang Butterfly-Insect Park
x) Batu Feringgi
xi) Masjid Terapung
xii) Leh Kok Si Temple (Pagoda)

3) There are some interesting experiences that I personally think, as a Muslim, as a Malay, and as a Malaysian point of view as well. It may sound nothing, or ‘cerewet’, and , maybe it just my feelings of being too sensitive. The question is, What will you think, if you are in my shoes?

4) Well, it happens that it’s raining all the way, from the morning until we got back to RECSAM. The trip actually, went so well, as we went from one place to another. I have to give all credits, and our appreciations to Mr Dominique, our trip supervisor, and our drivers, Mr Michael and Mr Arshad.

5) Frankly, this is my first time visit to any kind of temples; and today, I went into 4 kinds of Buddhist temple! At first, I have hesitation to get involve in this trip because of the belief that Muslim shouldn’t get into any other religous places. I gave big thought about this again and again. I chose to be more open minded, and have faith in the knowledge that I gained about the rationale and the openness of Islam; and not to be drag into ‘Muslims’ and Malays’ culture’, and their ‘taboo’ness.

6) We manage to visit Telok Bahang Dam; these are the water to supply the whole Penang citizen. As we rode along, there’re motorcyclists group brooming’ passing us. They’re youth group, some of them have flags, red and white in colour on their wheels, and most important clue is that they’re wearing black shirt, with ‘1Malaysia’ label!

The activity, can be considered as ‘healthy’, if they had followed some important rules of traffic and have certain disciplines in group! As we stand beside the dam, looking at the group, I just wonder, what will happen in 10-20 years ahead, since these ‘group’ will be leading the nation.

7) During the visit, we had lunch at Batu Feringgi. There’s a nice looking warong (stall). The food is superbly delicious! We ate nasi campur, with various choices of lauk. There’s Makcik (Auntie), maybe the owner of the stall, then gave us the price for each plate of ours. I sat with the drivers as we chat all along. Then, we realized, that we’re the one that left, as all our collegue has done and walking around.

Soon, the Makcik came to us and ask, “Yang pakai baju batik tadi, dah bayar ke?” “Err.. tak pasti la, makcik.” We replied. Then she says, “Dok la.. Hok tu, dia pi ambik 3 ekoq udang. Udang tu, mahai. Makcik ambik malam tadi, teruih masak pagi tadi, Fresh lagi tu. Kalau setakat udang hok 5 kupang tu, Makcik tak kisah aaa” Then, I look for my fellow friend, Meck (from Laos PDR), while Mr Rashid stays with her. Well, actually, Meck, had already paid. His food was RM11, and been paid to the husband. Meck gave RM50 bill, and the husband return RM40. Well, she actually expected another RM1 from Meck, which actually was a treat from her husband. To make her stop babbling, Mr Rashid gave his RM1.

8) We continued our trip to Masjid Terapung (Floating Mosque), near Bukit Feringgi. We also need to go to the toilet as well. Then, some of our women collegue, (from Vietnam, Thailand and Myanmar), asked, whether, women are allowed to get into the mosque? Well, I say yes, ofcourse! Anyone can enter the mosque. Then, we walked together, as I do some explaination about Islam, and our responsibility to do prayer, 5 times a day.

As we walked by, one guy came over and shouted, “ehh.. ehh... ni, dari mana ni? Ni, tak boleh masuk ni...” while showing his point finger.
Everyone stunned...
“Err.. sir, they are from outside.. Err.. Can not understand you.” I replied..
“No, you can’t enter here... You just can only walk around by certain perimeters. and, I am strict on you can’t enter. Hang paham, hang habaq kat depa” He replied still fingering us, with angry voice.
Now, everyone is looking at us, and I said calmly, “ He maybe mad because of you’re wearing skirts, and not covering the hair. But, you can still go walk around the corridor, and to the toilet. As for men, we all can enter inside the prayers’ hall. And I’m sorry again on behalf of the guy”

Some of the women, went back to the van, and some proceed to the toilet, while, all men follows me around the mosque, and even in the prayers’ hall. After that, I started to pray as they took photos. I am quite surprise, when I finish my Zohor prayer, my friend, Sithet, from Cambodia actually were taking videos of my rituals of praying. When I asked what for, he said, this is his first time to see Muslims’ ritual, and he is pretty sure that this is also new to the others as well.

9) I’ve written 4 stories that I faced today; that I personally, think it is very significant to my belief, my community, and my responsibility towards the Almighty Allah.

Even this entry is my new part of my life that I feel the need to improve.





Jumaat, Julai 10, 2009

1 month course (RECSAM)

1) busy... busy... busy... It's been quite sometimes since i be in here (Penang), and i am still having difficulties in uploading my activities here. (even though internet line always available).. It is true; this is a Training course! not a holiday!

2) More assignments, and more works. But, it is very refreshing; especially when there are discussions among 11 countries personnel in SEAMEO (South East Asia Ministers of Education Organization). By the way, RECSAM is Regional Centre for Scienc and Mathematic. Some of us know about ASEAN, then, we should never forget about SEAMEO as well.

3) Next entry, i'll share my stories... Right now, lecturer is talking! and i need to focus; if not, i'll left behind..

ok until then.








Sabtu, Julai 04, 2009

BUKAN BERBOHONG, CUMA TAK BERCAKAP BENAR

BUKAN BERBOHONG, CUMA TAK BERCAKAP BENAR
(dicedok dari :http://belaiankasih.blogspot.com/2009/07/bukan-berbohong-cuma-tak-bercakap-benar.html)

Dalam bahasa Inggeris, ada istilah "white lie"; iaitu tidak berbohong tetapi tidak bercakap benar. Orang Melayu cuba menjustifikasi "bohong" ini dengan menamakannya "bohong sunat."

Suami anda pulang lewat. Apabila ditanya dia menjawab, "Oh, tadi abang pergi main golf, sebab itulah lewat pulang." Adakah suami anda berbohong? Tidak. Memang tadi dia bermain golf. Tetapi, itu bukanlah sebab dia pulang lewat. Dia pulang lewat kerana menghabiskan masa dengan kawan-kawan selepas permainan golf.

Seorang ibu tidak menghantar pakaian ke dobi. Dia memberitahu, "Tadi saya ada perbincangan dengan guru di sekolah anak saya. Tak sempat nak hantar pakaian ke dobi." Adakah ibu itu berbohong? Tidak. Memang dia ke sekolah. Apa yang menyebabkan dia tidak sempat menghantar pakaian ke dobi ialah dia pergi membeli-belah sebelum ke sekolah tadi.

Ambil satu contoh lagi. Apabila ditanya, seorang anak menjawab, "Ya, saya sudah membuat kerja rumah (homework)." Lalu, ibunya berasa lega kerana anak kesayangannya telah membuat kerja rumah. Apa yang tidak diberitahu oleh anak tadi ialah dia hanya membuat satu kerja rumah. Ada dua lagi kerja rumah yang belum disiapkan!

Ini semua adalah contoh "bukan berbohong, cuma tak bercakap benar."

Adakah anda juga pernah berbuat begitu?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>..

Fikrah:-
1) Perkara yang boleh menyelamatkan diri; adalah suatu 'self-defence' yang amat 'natural' / semulajadi. Cuma, bagaimana kawalah dalam diri kita, untuk bersikap benar, betul, atau bertanggung-jawab?

2) Ini juga biasanya dinamakan 'half truth' ataupun 'half lie'. Terpulang kepada individu untuk membaca keadaan yang harus diletakkan. Sekonyong-konyongnya, kedua-duanya tidak menepati apa yang Islam ajar. Nabi ajar, 'Berkata benar walaupun pahit'. Beranikah kita?




Rabu, Julai 01, 2009

kemahiran yang benar

1) Kemahiran datang apabila suatu kerja dilakukan berulang-ulang. Daripada usaha yang berterusan, barulah mengerti di mana silap dan salahnya. Dengan adanya kemahiran, ilmu tangan (hands on) diperolehi; tidak bermakna sama dengan ilmu yang diperturunkan oleh guru melalui buku-buku, dan teori-teori pembelajaran dan amalan. Yang pasti, tugasan tetap dapat diselesaikan. Cepat dan lambat sahaja yang membezakannya. Bukankah baik, ilmu dan kemahiran disatukan untuk memahami apa yang dilakukan. Dengan kata lain, aras tugasan biarlah aras jurutera, dan tidak sekadar aras operator pengeluaran sahaja.

2) Pentingkah menguasai suatu ilmu? Apa sahaja ilmu adalah penting selagi ia berguna kepada individu dan masyarakatnya. Dari sekecil ilmu, sehinggalah sains roket; harus dikuasai oleh suatu bangsa untuk berjaya. Ilmu hanya boleh dipanggil ilmu apabila memahami apa yang dilakukan. Maka, kemahiran menyelesaikan tugasan tanpa mengetahui konsep, makna dan apa yang dilakukan tidak pula dipanggil ilmu. Itu mungkin dilabel sebagai ikut-ikutan. (Taklid)

3) Isunya, menguasai kemahiran tanpa ilmu tidak menambah kualiti. Ia hanya proses pengekalan. Kemahiran ini, palsu. Manakala, menguasai ilmu tanpa kemahiran pula tidak menambah kuantiti. Ia hanya proses dalaman penambahbaikan mentaliti sahaja. Menguasai ilmu dan menambah kualiti nilai ilmu dengan kemahiran; barulah seimbang kualiti dan kemahiran produk yang dihasilkan. Kemahiran inilah kemahiran yang benar.

4) Contoh dalam ibadat fardhu Ain seperti solat, puasa Ramadhan, zakat, dan haji. Kesannya dapat dilihat dalam masyarakat kita. Amalan Ibadat, secara perlahan-lahan akan diangkat menjadi adat semata-mata. Contoh dalam pengajaran dan pembelajaran (pnp) di sekolah, para pelajar, mempelajari cara menjawab soalan peperiksaan, sehinggakan mereka tidak tahu pun apa makna jawapan yang mereka tuliskan itu. Akhirnya, jadilah seperti hari ini, iaitu belajar dengan berorientasikan peperiksaan, dan bukan untuk menguasai ilmu. Dalam tidak sedar, ada banyak lagi contoh di dalam kehidupan harian kita. Contoh cikgu? polis? peguam? jurutera? hakim? menteri? ahli qariah masjid? Ada? Sebenarnya banyak sekali...

5) Orientasi kita harus dibetulkan. Orientasi dalam masyarakat sudah begitu senang dan selesa dengan adat dan kebiasaan. Yang salah sudah dibiasakan, sehinggakan dianggap yang biasa itu benar. Kemahiran harus berpasak dengan ilmu. Ilmu pula harus bersumber kepada kebenaran. Hari ini, cabaran semakin besar kerana terlalu banyak ilmu yang falasi. Falasi adalah penipuan secara halus sehingga dirasakan benar. Bayangkan apa yang kita lakukan hari ini, yang kononnya berasaskan ilmu, rupanya salah dan jauh dari kebenaran. Malah, diperturunkan dari generasi ke satu generasi.




Hari Guru Daerah Kuala Langat 2009



Sambutan Hari Guru Kuala Langat 2009 telah diadakan di Dewan Lavender, Institut Latihan Perindustrian Kuala Langat, Banting pada 30 Jun 2009, bersamaan hari Selasa, 7 Rejab 1430H. Acara gilang-gemilang ini dirasmikan oleh Dr Hj Zahri Bin Aziz, Pengarah Pelajaran Negeri Selangor. Antara jemputan yang hadir termasuklah YB Hasiman Sidom (ADUN Morib), Pegawai Daerah K.Langat, mantan-mantan PPD Kuala Langat, dan wakil-wakil guru seluruh daerah Kuala Langat.

Encik Nordin B Saad

Upacara penting dalam Majlis ini, sudah tentunya untuk menyampaikan penghargaan Anugerah Guru Gemilang Daerah Kuala Langat, dan untuk meraikan Tokoh Guru tahun 2009. SMK Telok Panglima Garang, diberi penghormatan yang cukup bernilai, apabila 2 orang guru, iaitu Encik Nadarajan A/L Thambu (Ketua Panitia Pendidikan Moral) diangkat sebagai salah seorang daripada 4 orang Guru Gemilang Daerah Kuala Langat 2009, dan juga Encik Nordin Bin Saad (Pengetua), dalam kategori Anugerah Pemimpin Dalam ICT Daerah Kuala Langat 2009.



En Nadarajan Thambu

Tahniah untuk guru-guru SMKTPG, yang menunjukkan kualiti terbaik di sekolah dan di daerah Kuala Langat ini. Sesungguhnya, kedua-dua mereka ini, bukan sahaja disenangi dan disayangi oleh pelajar mereka, malah kualiti mereka diiktiraf juga oleh rakan-rakan guru yang lain. Benarlah bait-bait puisi yang ditulis oleh tuan PPD, Tuan Hj Abdul Talib Bin Hamid;

Guru sebenar Guru
Amalan yang baik dikembangsuburkan
Membantu rakan suatu kemestian
ilmu yang ada dipencarserakkan
Rakan seperjuangan mendapat sokongan
Bahasa motivasi bahasa dendangan
Pembakar semangat sahabat yang keletihan

Tahniah, cikgu!