Isnin, Januari 05, 2009

versus

Berkongsi versus Menumpang
1) Kalau berkongsi, sikap antara rakan kongsi adalah sehati sejiwa; Alasannya, apabila untung, kita sama-sama untung, dan kalau rugi, begitu juga. Berkongsi berasaskan persetujuan bersama tidak kira 50-50; atau 80-20. Masing-masing akan dapat habuan masing-masing berasaskan syer yang setimpal.
2) Kalau menumpang, tiada istilah rakan kongsi. Yang ada, hubungan tuan-penumpang. Alasannya, seorang tuan adalah empunya; yakni hak dan tidak boleh dicabar. Penumpang pula tidak akan mendapat hak yang sama mahupun yang setimpal. Hidup bersama hanyalah berasaskan hubungan simpati dan ehsan.
3) Dua istilah ini, hampir sama dalam penggunaan harian;(namun berbeza implikasinya). Kedua-duanya akan berlaku dalam keadaan kekurangan; namun memerlukan perkara yang sama.
4) Istilah berkongsi pada mulanya, akan bertukar kepada istilah menumpang pada akhirnya; sekiranya salah satu pihak merasa diri adalah TUAN dalam perkara yang sama itu. Secara automatik, perasaan kurang senang akan timbul kerana haknya tidak setimpal.
5) Mungkin perasaan lebih layak, lebih dulu, lebih lama, atau lebih banyak mengeluarkan modal untuk mendapat perkara itu mendorong kepada pertukaran istilah itu; padahal pada asasnya, kedua-dua pihak punya hak yang sama sebagai rakan kongsi.


Lebih tua versus lebih lama
1) Tua lawannya muda; bererti hubungan yang direlatifkan dengan usia. Usia pula adalah berasaskan tahun kehidupan. Maknanya, seorang yang lebih dahulu hidup daripada seseorang yang lain adalah lebih tua daripada orang tersebut. A berumur 40 tahun adalah lebih tua daripada B yang berumur 29 tahun. Walaubagaimanapun, A adalah muda berbanding C yang berumur 70 tahun; dan C juga adalah orang muda jika dibandingkan dengan D yang berumur 89 tahun.
2) Lama pula lawannya baru. Hubungan ini relatif dengan sesuatu keluaran; tak kiralah keluaran dari mana-mana proses dalam hidup ini. COntohnya, kilang, universiti, latihan perguruan, PLKN, latihan kawad kaki, kemahiran pengurusan, dan lain-lain lagi.
3) Lama juga boleh dilawankan dengan sekejap. Lama ini pula adalah suatu relatif ketahanan dalam masa yang panjang berbanding masa yang ditetapkan atau standard terhadap perkara itu. Sekiranya lama masa diambil untuk sesuatu urusan, ia bersamaan pula dengan lambat. Maka, lawan lambat pula adalah cepat.
Contohnya,sekiranya kereta F1 bergerak pada kadar 200km/j, kereta itu adalah lambat. Berbanding kereta kancil 660cc yang bergerak pada kadar 100km/j, kereta itu adalah dalam kategori cepat.
4) Lama bukan seerti dengan tua. Yang ini harus difahami...
5) Orang lama tidak semestinya orang tua. Orang muda juga tidak semestinya orang baru.
6) Dengan kata lain; Orang lama juga mungkin orang muda, dan orang muda juga mungkin orang lama.

Pertimbangkan situasi ini:
1)Seorang murid, A tidak mahu berpindah ke kelas lain kerana dia lebih cepat 'cop' tempat itu. (andaiannya- boleh masuk kelas mana-mana; asalkan boleh belajar);dan lagi, dia tidak mahu berpisah dengan rakan-rakannya yang lain.
Ada pula budak baru, B yang masuk ke kelas itu; walau bagaimanapun, tidak cukup kerusi dan meja di kelas itu. Lantas, guru menyuruh A itu berkongsi tempat di kelas tersebut bersama A.

Fikrah
- Apa agaknya yang berlaku lama-kelamaan?
- Apa tindakan rasional yang harus dilakukan guru mahupun murid A atau B?


2)Murid baru, B tadi dilantik pula sebagai ketua kelas setelah ramai memilihnya berbanding murid-murid lain. Namun, lantikannya itu dibuat kerana, (secara tradisinya) tidak orang yang sanggup melakukan kerja-kerja kesukarelaan atas alasan yang pelbagai; seperti banyak masa terbuang, kena balik sekolah lambat, kena tolong cikgu hujung minggu, kena buat koleksi duit kelas, dan lain-lain; dan alasan yang paling besar, tidak mahu menanggung beban dikata orang lain apabila tidak mampu atau gagal melakukan sesuatu tugas yang diberikan. Namun, ramai lagi murid lama di dalam kelas itu menyatakan sokongan mereka walaupun setiap kali mahu mengadakan jamuan kelas, pasti ada yang terasa hati, enggan mengikut sama dan sebagainya lagi kerenah.

Fikrah-
- Di mana silapnya?
- Apa tindakan rasional yang boleh dilakukan murid B, guru kelas, dan rakan-rakan kelas?




Tiada ulasan: