Isnin, Oktober 06, 2008

Lepas RAya

Cuti Raya dah habis...
maka, bermulalah semula hari persekolahan... Cikgu pun, kira sama-sama bersekolah lah.. walaupun ,mengajar.. sama jer...
PAda minggu ini, rupa-rupanya, saya kene bertugas lah pulak... PAdahal, saya hanya tahu dan maklum perkara ini pada pagi Isnin, semasa hendak memulakan perhimpunan. Mujur juga, datang awal ke sekolah hari ni. (Akibat tak baca buku Takwim sekolah)

TErus, Cikgu FAtimah datang tanya, "boleh tak jadi Pengacara majlis perhimpunan pagi ni?" (SEorang Guru bertugas kena naik pentas) "Emmm... boleh la.." Saya jawab perlahan... DAlam hati, dah tak pernah mengendalikan mejlis perhimpunan rasmi Hari Isnin, memang ada rasa gubra jugak... TApi, Ustaz Kadis tak ada... Maknanya, i'm the man... bila lagi nak belajar, kan... Bismillah...belasah jer laa..

Mula-mula, terasa juga terketar suara bercakap...Bagi masa sikit, then, dalam 2-3 minit dah mulakan pendahuluan, boleh la sikit-sikit.. Terus selesa... Siap boleh goreng apa-apa lagi... Yang menariknya, pelajar-pelajar macam dengar jer.. tengok diorang... diam jer.. memang in my favour... baru buka sekolah, kan... mood masing-masing blur jer... so, it helps me a lot untuk gain the strength bercakap di atas pentas.... Thanks all! Thanks God!

Masa bercakap, kena kawal suara... pastikan tone suara jelas.. Cakap sepatah-sepatah. KAwal suasana dengan permainan intonasi yang tegas dan jelas. Ini, tips yang saya pegang bila bercakap menggunakan mikrofon. Kan dah biasa jadi penceramah, fasilitator, jadi, senang untuk diaplikasikan dalam suasana yang baru. YAng penting, langkah pertama harus diambil. BIla orang dah panggil dan memberikan tanggungjawab, maknanya, ia datang sekali dengan kepercayaan. MAsa ini, kredibiliti saya dilihat oleh orang lain. TErdengar suara sinis gurau di barisan guru lelaki "Mana punya calon Keadilan pulak bercakap ni?"... Laa... macam ahli politik rupanya...

DAh berani pegang jawatan, kena berani mengambil tugas jurubicara, dan akhirnya kena berani menanggung risiko yang bakal dihadapi atas segala keputusan yang diambil. Belajar dari kesilapan, dan teruskan bergerak kehadapan. Sekolah; tempat yang paling sesuai untuk belajar dan saling belajar. PErcaya dan saling mempercayai. Lepas raya, kita akan sibuk dengan musim peperiksaan pula. Mulakan dengan periksa jiwa kita, mungkinkah akan terus bermotivasi dan terus cemerlang dengan proses pentarbiyahan Ramadhan? Teruskan iltizammu.. wahai graduan-graduan Universiti Ramadhan.

Tiada ulasan: