Selasa, Oktober 14, 2008

The Knight, The Villain and The Guardian

Ada sesiapa yang belum tengok movie The Dark Knight? Well, i just saw it last night, and what can i say is- this film is one of the most brilliant super heroic movie and i really think you people should see this! Kisah sambungan Batman Begin ini juga adalah diterajui oleh pengarah dan hero yang sama. Jadi, kalau anda siri yang pertama, maka, siri yang kedua ini termasuk dalam ‘must watch movie’ criteria.

Yang menariknya, adalah persoalan besar, siapa hero? Or who is the Knight? Dari awal, pengarah menonjolkan di bumi yang penuh korup dan jenayah Gotham City, Batman adalah penyelamat kepada masyarakat. Namun, munculnya beliau adalah membawa kepada munculnya penjenayah-penjenayah lain yang lebih fancy dan klasik. Klasik dengan erti kata; melakukan jenayah bukan untuk harta, permata dan sebagainya, tetapi adalah ‘for the sake of enjoyment’- Munculnya new villain, The Joker; The master of deception and evil! Memang jahat giller. Premis beliau; “no point of being descent in undescent world” (tidak ada guna menjadi baik dalam dunia yang tidak baik).

Kemudian, munculnya, hero dalam masyarakat, digambarkan seorang ‘Pendakwaraya Daerah’ (Harvey) (aka Peguam negara laa) yang menentang kejahatan secara terbuka dan menggunakan sistem perundangan sedia ada. Jauh berbeza dengan pendekatan Batman yang ‘dark’ dan secara sembunyi. Mungkinkah dengan hadirnya ‘hero’ atau ‘knight’ ini akan memungkinkan tidak perlunya seorang Hero Gelap seperti Batman di Gotham? Gotham mungkin perlukan light knight instead of dark knight. Juga terdapat seorang ketua polis (Gordon) yang sangat berkaliber; (jenis tak makan rasuah punya).

Dalam kisah ini, Joker menggunakan pengaruh jahatnya dan memberi ugutan serta provokasi yang berat kepada beberapa pihak:-

1) Batman, Harvey, dan Gordon – Diorang berpakat untuk tangkap penjahat beramai-ramai; penegasan siapa ‘Light Knight’, dan siapa ‘Dark Knight’
2) Batman, awek (Rachel), dan Harvey – Kisah cinta 3 segi. Akhirnya, Rachel memilih seorang hero dalam dirinya secara terbuka.
2) Pihak polis dan ahli keluarga mereka – Kalau keluarga diugut, sanggupkan kita mengkhianati sahabat dan rakan?
3) Ahli kongsi gelap dan ahli-ahli geng mereka – Penjahat juga memerlukan pemilihan pendekatan. Ibarat kata Joker, “I’m classic criminal. Not just a criminal”
4) Seluruh masyarakat Gotham ( orang ramai vs banduan) – Bab yang ini paling best. Ni, tengok sendiri...

Provokasi berat yang memberikan persoalan siapa hero, siapa penjahat (villain). Bolehkah menilai watak-watak sebegini melalui penampilan? Bagaimana pula sifat hero? Dalam cerita ini, definisi baik dan jahat akan dicabar sama sekali. Berbaloikah menjadi baik dalam keadaan semua orang jahat atau kelihatan jahat? Siapa orang yang boleh kita percayai dalam suasana yang gawat? (Siapa kawan, siapa lawan?)

Kecundangnya hero itu apabila dendam menguasai diri. Malah, seorang hero (the light knight) akan berubah menjadi penjahat yang besar (the dark villain; The Two Face) apabila matlamat untuk reformasi (perubahan) kepada kebaikan dilandaskan kepada manusia atau semangat yang sementara. Dalam Islam pula, matlamat perubahan (hijrah) adalah kerana Allah. Jadilah Penjaga (GUARDIAN) yang sebenar; memberi inspirasi, bersemangat waja, berjiwa besar, berilmu, berharta, sihat tubuh badan, dan menjaga kepentingan masyarakat lebih dari kepentingan sendiri. Susah juga... kan?

Akhirnya, pengarah merumuskan bahawa terlalu besar harga dan pengorbanan untuk menjadi hero yang memberi inspirasi kepada seluruh masyarakat. Jiwa harus besar, dan tidak mengikut emosi dalam tindakan. Akhirnya, yang penting, bukanlah menjadi hero di mata orang ramai, tetapi sebagai ‘GUARDIAN’ atau penjaga kepentingan masyarakat; walau dihina dan dicerca oleh masyarakat yang kita jaga itu.

Dalam masyarakat kita hari ini, siapa Hero? Siapa villain? Siapa Guardian? Hmm....

Tiada ulasan: