Selasa, Oktober 07, 2008

Perang dunia bakal menjelang?

Isnin pagi semalam, pasaran saham di bursa saham London, Paris, Frankfurt, Brussels – jatuh mendadak.

FTSE – Financial Times Stock Exchange London telah jatuh 5% atau 245 point.
Dow Jones – jatuh 214 point. Nasdaq – 36.50. Dax German jatuh 281.71 point. Nikkei Tokyo jatuh 465.05 point.Hang Seng jatuh 878.64 point atau 4.97%.

Harga bahan bakar petrolium jatuh 3 dolar. Kini satu tong minyak mentah berharga 91 dolar

Kaum pemodal kapitalis sedang menggelabah. Rakyat dunia wajib bersedia. Bila kaum kapitalis menghadapi masaalah mereka akan melakukan jenayah perang. Perang adalah sebahagian dari hukum ekonomi kapitalis.

Kapitalis akan melancarkan perang untuk memusnahkan apa yang telah wujud – bangunan, kilang, bandar dan kota, senjata dan warga negara. Apabila kemusnahan telah berlaku maka kaum pemodal kapitalis akan dapat membangun semula. Ini terjadi pada perang Dunia Pertama dan Ke Dua.

Eropah dan Jepun dibangunkan semula sesudah selesai permusnahan dalam Perang Dunia Ke Dua.

Di Greece dan German kerjaan telah berjanji akan membayar kembali jumlah wang disimpan dalam bank. Janji ini dibuat agar duit-duit dalam bank tidak dikeluarkan. Ini dilakukan kerana orang ramai telah mula mengeluarkan duit dari bank dan membeli emas sebagai benda yang tidak akan turun nilainya berbanding dengan kertas.

(Sumber - tukartiub.blogspot.com)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Nampaknya, ekonomi hari ini semakin teruk, di dunia dan di Malaysia. Barangkali, sudah tiba masanya untuk bertukar aset kepada aset emas berbanding nilai kertas. Masalahnya, memang tidak ada aset; baik emas mahupun kertas. Hahaha....

Gelak la sementara boleh gelak... nanti, bila ekonomi dunia dah betul2 merudum, hanya iman, dan ilmu sahaja yang mampu menjaga diri kita dan keluarga kita. Sikap ketamakan dan kebobrokan dunia akan terus digunakan manusia dan dizahirkan secara terang-terangan. Tuhan maha Kaya. Kita lihat nanti, manusia yang leka dengan materialisme, dan keduniaan akan terus dimainkan dengan kapitalis ini...

Bagi kita yang tiada harta, sudah tentu akan terkena tempiasnya... Mungkin lebih teruk! jika tidak bersedia dengan berhati-hati. Bersedia untuk perang?

Tiada ulasan: